PDA

View Full Version : uncomfortably numb



edje kadetje
1 april 2021, 20:24
Wat gebeurt er als je een nummer dat in Bm staat, speelt in B-locrisch?

Ik vind het een interessant experiment.

En ik weet heus wel dat dit qua spel en recording niet het niveau haalt dat hier gebruikelijk is. Het zij zo.
Door corona ben ik weer meer aan het opnemen. Basgitaar van HB laten komen, toetsen had ik al. Gewoon leuk.

https://www.youtube.com/watch?v=tQhp8SFWtdQ

pasqual
1 april 2021, 20:43
Zo.....is dat effetjes a different piece of cookie;)
Lijkt me nog moeilijk zat om zo te maken omdat dit een nummer is dat zo vastgeroest zit in je brein.
Ondanks dat het natuurlijk vreemd aandoet heb je het voor elkaar gekregen om toch in de sfeer van PF te blijven.
Best goed:ok:

FransT
1 april 2021, 20:59
:) Apart inderdaad... Geinige benadering, maar ik merk dat ik blijf zoeken naar de houvast van het nummer zoals dat ken. Beetje oncomfortabel daardoor?

edje kadetje
1 april 2021, 21:26
:) Apart inderdaad... Geinige benadering, maar ik merk dat ik blijf zoeken naar de houvast van het nummer zoals dat ken. Beetje oncomfortabel daardoor?

Ja, dat dus.
Het lijkt er nog genoeg op om die houvast te blijven zoeken, maar houvast in een dim-akkoord als tonic? Heel oncomfortabel.

edje kadetje
1 april 2021, 21:28
Zo.....is dat effetjes a different piece of cookie;)
Lijkt me nog moeilijk zat om zo te maken omdat dit een nummer is dat zo vastgeroest zit in je brein.
Ondanks dat het natuurlijk vreemd aandoet heb je het voor elkaar gekregen om toch in de sfeer van PF te blijven.
Best goed:ok:

Dank je. Het zat wel in mijn comfortzone.

Fobo
1 april 2021, 23:04
Tja, knap gedaan, zonder meer....
Maar ik moet moeite doen om het origineel niet te horen. Waarom zou ik dat doen, wat dat is toch echt beter i.m.h.o.
Neemt niet weg dat ik je poging oprecht waardeer, :ok:

edje kadetje
1 april 2021, 23:39
Tja, knap gedaan, zonder meer....
Maar ik moet moeite doen om het origineel niet te horen. Waarom zou ik dat doen, wat dat is toch echt beter i.m.h.o.
Neemt niet weg dat ik je poging oprecht waardeer, :ok:

Haha, tuurlijk is het origineel beter. Het was nooit mijn bedoeling iets te maken dat dat zou overtreffen. Hallo zeg, we praten hier over een van de allerbeste nummers ooit.
Ik hoorde een van de bekende youtube-muziekanalisten vertellen dat het vrijwel onmogelijk is om in locrisch een goed nummer te schrijven. Dat bracht me ertoe om zelf een nummer in locrisch te maken. Ga ik ook nog wel eens publiceren, moet alleen nog een tekst hebben en dan inzingen.
Mijn andere poging om te laten zien dat je met locrisch wel degelijk iets kunt maken, is dit experiment. En het blijkt dat ik er echt naar kan luisteren en de duistere kant ervan kan waarderen.

En ook ... bedankt voor de complimenten.

Duhsjaak
2 april 2021, 06:41
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje allergies ben geworden voor alle pogingen de iconische solo zo exact mogelijk na te spelen.
Alleen daarom al vind ik dit prettig, relativerend en iets toevoegen dat in het obligate patroon ontbreekt.
Je helden zo goed mogelijk naspelen? Ga dan in een symfonieorkest zitten. Grotere coverbands kun je je nauwelijks voorstellen.
Niveau? Wordt vaak genoemd door mensen die er zelf niet helemaal aan toekomen.

Zo ga je met je helden om. Niet klakkeloos een mindere vertolking maar een eigen draai er aan geven. Heel leuk!
Vriendelijke groet, Gus

edje kadetje
6 april 2021, 14:06
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje allergies ben geworden voor alle pogingen de iconische solo zo exact mogelijk na te spelen.
Alleen daarom al vind ik dit prettig, relativerend en iets toevoegen dat in het obligate patroon ontbreekt.
Je helden zo goed mogelijk naspelen? Ga dan in een symfonieorkest zitten. Grotere coverbands kun je je nauwelijks voorstellen.
Niveau? Wordt vaak genoemd door mensen die er zelf niet helemaal aan toekomen.

Zo ga je met je helden om. Niet klakkeloos een mindere vertolking maar een eigen draai er aan geven. Heel leuk!
Vriendelijke groet, Gus

Dank je.
Ik ben ook vooral een beetje moedeloos van de perfectie van sommige vertolkingen. Van deze solo's zijn honderden uitvoeringen te vinden die allemaal ver uitgaan boven wat ik kan. En dan is er nog de overtreffende trap van muzikanten die alle instrumenten zelf spelen (bv nummrs van Genesis en Rush) en dan ook nog een mooie productie weten te maken. bv Antoine Baril https://www.youtube.com/user/AntoineBaril

En dan probeer ik maar tevreden te zijn met mijn mogelijkheden en er ook het beste uit te halen. En daar heb ik dan wel weer plezier in.

Ernest01
6 april 2021, 16:39
Leuk om eens een bekend nummer "om te bouwen".
En nog op een goede manier.
En heel knap gedaan allemaal. Goede 'montage'.

edje kadetje
6 april 2021, 18:50
Leuk om eens een bekend nummer "om te bouwen".
En nog op een goede manier.
En heel knap gedaan allemaal. Goede 'montage'.

Dank je. Leuk om te horen.

Erik de Perik
6 april 2021, 19:18
Eigenlijk niets meer of minder dan jazz....


:seriousf:

edje kadetje
6 april 2021, 20:32
Eigenlijk niets meer of minder dan jazz....


:seriousf:

Als ik er nog overstuurde gitaren bijzet, is het ineens My dying bride-achtig, weg jazz.

Best leuk om te proberen eigenlijk. Maar dan doe ik de eindsolo ook in locrian in plaats van de huidige 'modulatie' van locrian naar mineur.

mrweird
6 april 2021, 21:15
Heul apart maar leuk! Orgel in F tijdens de coupletten tijdens de coupletten heeft met name iets heel ergs dissonants.

edje kadetje
6 april 2021, 23:41
Heul apart maar leuk! Orgel in F tijdens de coupletten tijdens de coupletten heeft met name iets heel ergs dissonants.

Zit er een orgel in het couplet?
Wellicht bedoel je de strings?

En ja, die f (ipv f#) is heel kenmerkend voor deze toonaard. Geen reine kwint maar een diminished. En dat betekent dat de Bm in dit nummer verandert in een Bdim (geen 7 aan toegevoegd, gewoon b d f).
De andere zo kemerkende noot is natuurlijk de c ipv de c#.

Schema couplet:
Bdim-Am-G Em - Bdim

De A uit het origineel wordt mineur vanwege de c#-c.

In het refrein trouwens kwam ik in de problemen en heb ik de makkelijkste weg gekozen.

Het akkoordschema is D - A - D - A - C - G -C -G
En daarbij past het tweede deel eigenlijk niet meer bij de toonsoort Bm van het couplet of D van de eerste regel van het refrein. Het is misschien een soort modulatie naar beneden?

Mijn refrein begint natuurlijk Dm - Am - Dm - Am. (vanwege f# wordt f en c# wordt c).
Maar dan? Moet ik dan naar beneden moduleren naar Cm, Gm?

Ik heb ervoor gekozen om die regel in C G C G te houden.
Waarom? Omdat die akkoorden prima bij mijn locrische benadering passen. Alle tonen uit die twee akkoorden komen immers uit mijn b-locrische toonladder. Dus die regels heb ik origineel gehouden. Maar ik weet niet of dat helemaal zuiver geredeneerd is.

edje kadetje
6 april 2021, 23:52
En dan nog iets. Iets waar ik pas achter kwam toen het klaar was.

Als je een nummer verandert van mineur naar locrisch, verandert een aantal akkoorden van kleur:
Bm wordt Bdim
A wordt Am

Maar ook:
Em, blijft Em,
G blijft G

Het V-akkoord in een 'normaal' Bm-schema zou de F#m zijn.
Bij omzetting zou dat een F worden.
En waar die F#m naar Bm terugleidt, doet zo'n F-akkoord dat natuurlijk helemaal niet.
En dat leidt ertoe dat je nummer helemaal niet lekker terugkomt in je I-akkoord.

Bij zowat ieder ander nummer zou dit tot problemen leiden en tot nog veel ongemakkelijker wendingen (van F naar Bdim).

Maar ... in het origineel zit helemaal die F#m niet. Dat hele V-akkoord komt in het nummer niet voor. Ik had me dat nooit gerealiseerd - en ik speel het nummer al zeker 100 jaar. Best bijzonder toch? Een nummer zonder V-akkoord.

mrweird
7 april 2021, 20:43
Zit er een orgel in het couplet?
Wellicht bedoel je de strings?
.

Uh ja de strings bedoel ik ja. Dank voor je uitleg.

Cageman
12 april 2021, 17:38
Ik weet niet wat het vandaag met mij is met stemgeluiden herkennen, maar deze clean zang (https://open.spotify.com/track/5WPCmZlmx6jTMXdt4uRnD1?si=b725748ae61444f6) (tussen minuut 1 en 2) zou jij kunnen zijn.

Goeie touch dat de solo wel net weer op een ongemakkelijke noot eindigt, ondanks dat het niet meer locrisch is daar.

De My Dying bride versie zou ik ook helemaal voor zijn.

edje kadetje
12 april 2021, 18:38
Ik weet niet wat het vandaag met mij is met stemgeluiden herkennen, maar deze clean zang (https://open.spotify.com/track/5WPCmZlmx6jTMXdt4uRnD1?si=b725748ae61444f6) (tussen minuut 1 en 2) zou jij kunnen zijn.

Goeie touch dat de solo wel net weer op een ongemakkelijke noot eindigt, ondanks dat het niet meer locrisch is daar.

De My Dying bride versie zou ik ook helemaal voor zijn.

Gek dingetje op mijn laptop: hij opent spotifty niet, maar zegt dat ik moet inloggen enz.
Welk nummer bedoel je?

Bij de eindsolo is de allerlaatste regel wel weer in locrian, vandaar ook dat die laatste noot ongemakkelijk eindigt.

Ja die My dying bride versie, daar ga ik toch nog eens naar kijken.

Cageman
12 april 2021, 19:23
Gek dingetje op mijn laptop: hij opent spotifty niet, maar zegt dat ik moet inloggen enz.
Welk nummer bedoel je?

Bij de eindsolo is de allerlaatste regel wel weer in locrian, vandaar ook dat die laatste noot ongemakkelijk eindigt.

Ja die My dying bride versie, daar ga ik toch nog eens naar kijken.
Into the gates of time van Hail Spirit Noir.

edje kadetje
12 april 2021, 21:09
Into the gates of time van Hail Spirit Noir.

Grappig dat zoiets je opvalt.
Ik vind het wel een karakteristiek geluid.
Zelf zou ik mijn stem eerder als gewoontjes omschrijven - waarbij mijn voordeel is dat ik niet snel vals zing en dat ik een wat vreemde zanglijn vaak wel kan zingen.

jasses
16 april 2021, 10:20
Ik heb eerst heel het draadje gelezen alvorens ik naar je nummer kon luisteren, en ik moet zeggen...
...dat klonk veel minder "anders" dan ik had verwacht. Een coole, iets meer spooky, iets meer downe versie dan het origineel.
Ik ken zelf zeer weinig muziektheorie (heb op dit moment "muziektheorie voor dummies" uit de bibliotheek op m'n nachtkastje liggen, en buiten dat ik nu kan zeggen dat ik de meeste termen die worden vermeld al eens eerder heb gelezen, helpt me dat weinig verder...), maar vind het wel heel interessant als anderen dergelijke oefeningen doen.
Mijn complimenten

edje kadetje
16 april 2021, 12:17
Ik heb eerst heel het draadje gelezen alvorens ik naar je nummer kon luisteren, en ik moet zeggen...
...dat klonk veel minder "anders" dan ik had verwacht. Een coole, iets meer spooky, iets meer downe versie dan het origineel.
Ik ken zelf zeer weinig muziektheorie (heb op dit moment "muziektheorie voor dummies" uit de bibliotheek op m'n nachtkastje liggen, en buiten dat ik nu kan zeggen dat ik de meeste termen die worden vermeld al eens eerder heb gelezen, helpt me dat weinig verder...), maar vind het wel heel interessant als anderen dergelijke oefeningen doen.
Mijn complimenten

Dank je.
Ja theorie. Het is een beetje de vraag wat je ermee doet.

Nu zit ik weer ff in een periode van veel theorie. En dat hoor je terug in wat ik maak. Afgelopen tijd 2 nummers in locrian, 1 in frygian dominant en 1 in locrian#6. Maar het grappige is dat de basisideeen vaak ontstaan zonder die theorie en zonder zo'n schaal. Het is vaak pas later dat ik erachter kom of uitzoek welke schaal past bij mijn originele idee en dat ik de theorie vervolgens wel gebruik om mijn idee verder uit te bouwen naar akkoorden en melodieen.
Bij de 2 locrian nummers heb ik trouwens wel heel bewust mezelf aan het proces gezet om iets in die toonaard te schrijven (eigen nummer) of om te bouwen (uncomfortably numb).