PDA

View Full Version : Het EQ pedaal topic



telecastermaster
23 maart 2021, 21:32
Vandaag de Boss EQ-200 binnen gekregen en de eerste indruk is uitstekend. Het is een fijn ding waar je veel mee kunt soundshapen. Programmeerbaar en in stereo. Tof hoor.
Ik gebruikte wel EQ via mijn effect processor maar vond dat het tijd werd voor een afzonderlijk pedaal.
In plaats van het zoveelste overdrive pedaaltje kun je veel beter een EQ-pedaal kopen. Nogal overlooked pedaaltje, die EQ.

Nog meer fanatieke gebruikers van EQ-pedalen hier? Deel je ervaring/opinie hier.


https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fmedia.mydukkan.com%2Fimage%2F3796 4%2FBoss.BossEQ200ProgrammableStereoGraphicEqualiz er37964.jpg&f=1&nofb=1

Pepe
23 maart 2021, 21:54
In plaats van het zoveelste overdrive pedaaltje kun je veel beter een EQ-pedaal kopen.

Overdrive pedaaltje overdrijven natuurlijk, dat doet de eq niet.
Ik heb wel 's gedacht aan een eq icm een pure gain unit (die zijn er) maar teveel gedoe en bovendien zijn die rare fixed curve pedaaltjes ook gelijk de charme van het gehannes.
Maar lijkt me een flexibel ding. Nou maar hopen dat ie meer oplost dan veroorzaakt.:D

Midwolda
23 maart 2021, 21:56
Geen fanatieke gebruiker, wel een fan.
Heb lang en veel met de Boss GE-7 gespeeld, een prima cleanboost en inderdaad erg fijn dat je zoveel frequenties kunt tweaken. Absolute topper is voor mij de oude Ibanez GE-300, zet die voor een cleane buizenversterker, level tussen 1 en 3 uur, en enjoy... beetje spijt dat ik 'm verkocht heb, maar het heeft een afwijkend formaat en dat paste niet bij de rest van mijn bordje. Zat de OCD weer in de weg van het geluid... ach ja, je kunt niet alles hebben.

https://images.reverb.com/image/upload/s--yFm1tiD_--/f_auto,t_large/v1554676594/hn9ekvmrwvh8jphascqu.jpg

Brum
24 maart 2021, 05:39
Overdrive pedaaltje overdrijven natuurlijk, dat doet de eq niet.
Ik heb wel 's gedacht aan een eq icm een pure gain unit (die zijn er) maar teveel gedoe en bovendien zijn die rare fixed curve pedaaltjes ook gelijk de charme van het gehannes.
Maar lijkt me een flexibel ding. Nou maar hopen dat ie meer oplost dan veroorzaakt.:D

Inderdaad twee verschillende dingen. Een eq is ook als booster te gebruiken en daarmee houdt het vergelijk wel op. Een eq clipt niet door diodes of iets dergelijks.

Heeft J. Rockett niet van die overdrives met eq? Dacht dat er o.a. van de Archer een versie is met schuifjes. Gezien het verder een Klon kloon/variatie is, zou je dat pedaal als eq, clean/gain booster en stand alone overdrive kunnen gebruiken cq combineren.

Fusion
24 maart 2021, 06:23
Ik gebruik liever een EO pedaal als ik straks weer in de kerk mag spelen

Fobo
24 maart 2021, 07:41
Vroegâh, bij de VOX AC30, gebruikte ik de Boss GE-7, redelijk rudimentair, maar voldeed voor mij als booster. De EQ zelf was beetje bijzaak; nadat de Vox eruit ging volgde de Boss ook gauw.

Kim Wilson
24 maart 2021, 08:03
Ik heb ook heel lang een GE-7 gehad als boost. Maar door verandering van mijn setup is die op een gegeven moment overbodig geworden.

Ik ben niet zo’n fan van eq-pedalen. Als effect (soundscaper) zie ik er op zich nog wel iets in, maar als je hem als altijd-aan pedaal gaat gebruiken is er blijkbaar iets in je basisgeluid niet goed.

Dirk_Hendrik
24 maart 2021, 10:16
Ik ben niet zo’n fan van eq-pedalen. Als effect (soundscaper) zie ik er op zich nog wel iets in, maar als je hem als altijd-aan pedaal gaat gebruiken is er blijkbaar iets in je basisgeluid niet goed.
Ik zit me af te vragen of ik dit wel of niet met je eens ben. Op het eerste gezicht ben ik geneigd te zeggen dat je een slechte basis nooit goed gaat krijgen met een EQ. Je kan en EQ ook beschouwen als een onderdeel wat dient om te komen tot die bassissound. Stel voor de grap even dat je die EQ gebruikt als treble booster, dan doet hij niets anders dan een dedicated treble booster. Er zijn legio gitaristen die een treble booster als standaard onderdeel van hun basisgeluid gebruiken.

Kim Wilson
24 maart 2021, 10:39
Ik zit me af te vragen of ik dit wel of niet met je eens ben. Op het eerste gezicht ben ik geneigd te zeggen dat je een slechte basis nooit goed gaat krijgen met een EQ. Je kan en EQ ook beschouwen als een onderdeel wat dient om te komen tot die bassissound. Stel voor de grap even dat je die EQ gebruikt als treble booster, dan doet hij niets anders dan een dedicated treble booster. Er zijn legio gitaristen die een treble booster als standaard onderdeel van hun basisgeluid gebruiken.
Ja, maar als treble booster zet je hem weer in als een effect. :)

En natuurlijk is het ook wel wat kort door de bocht, want een versterker heeft zelf ook een EQ, en je gitaar heeft een toneknop, allemaal idd om dat basisgeluid te vormen. Maar het is vooral een persoonlijk ding. Als ik een eq-pedaal nodig zou hebben om mijn basisgeluid te vormen, klopt er voor mij iets niet en ga ik op zoek naar een oplossing om zonder een eq-pedaal tot dat geluid te komen. Ik zou eigenlijk het liefst geen 'altijd-aan' pedalen meer hebben. 'Altijd aan' is je basisgeluid, en dat zou eigenlijk uit je gitaar plus versterker moeten komen. Boost, soundscape, overdrive en delay mag dan wel weer uit een pedaal komen.

Maar zoals gezegd, dit is mijn persoonlijke ideaalplaatje.

Brum
24 maart 2021, 10:51
Als het hoog boosten een effect is, dan is een eq pedaal als geheel een effect. Want versterkt of reduceert een bepaald gebied. Dat hoeft dan toch ook geen altijd-aan pedaal te zijn? Denk aan iets meer mids en hoog voor je leads, met als extra een volume boost. Ik ben zelf ook geen eq pedaal gebruiker, maar ik kan me het nut wel voorstellen en dat hoeft echt niet een altijd-aan pedaal te zijn, omdat er kennelijk iets niet aanwezig is in je versterker. Maar ook dan snap ik het standpunt niet zo. Als je met een kleine ingreep helemaal je geluid vindt in een versterker, die al helemaal oké was, dan is dat toch een prima toevoeging? Hoeveel mensen gebruiken wel niet een compressor, of cleane booster als net dat beetje extra. Dat ga je dan, lijkt mij, ook niet in een andere versterker vinden.

Kim Wilson
24 maart 2021, 11:08
Als het hoog boosten een effect is, dan is een eq pedaal als geheel een effect. Want versterkt of reduceert een bepaald gebied. Dat hoeft dan toch ook geen altijd-aan pedaal te zijn? Denk aan iets meer mids en hoog voor je leads, met als extra een volume boost. Ik ben zelf ook geen eq pedaal gebruiker, maar ik kan me het nut wel voorstellen en dat hoeft echt niet een altijd-aan pedaal te zijn, omdat er kennelijk iets niet aanwezig is in je versterker. Maar ook dan snap ik het standpunt niet zo. Als je met een kleine ingreep helemaal je geluid vindt in een versterker, die al helemaal oké was, dan is dat toch een prima toevoeging? Hoeveel mensen gebruiken wel niet een compressor, of cleane booster als net dat beetje extra. Dat ga je dan, lijkt mij, ook niet in een andere versterker vinden.
Precies, als treble boost snap ik het ook prima. Als niet-altijd-aan pedaal dus. Maar als ik een clean booster altijd aan hebt staan, mis ik blijkbaar een beetje output. Dan zou ik op zoek gaan naar andere elementen.

Compressor is inderdaad wel een uitzondering. Dat zit wel in mijn versterker (VOX AC30), maar pas op standje verstoring van de openbare orde. Niet altijd overal even bruikbaar. :D

Maar ik zei al, zo bekijk ik het. Als ik ergens tegenaan loop, wil ik het oplossen. Een eq-pedaal voelt dan een beetje als valsspelen, een quick & dirty fix.

D3nnis
24 maart 2021, 11:13
Als ik een eq-pedaal nodig zou hebben om mijn basisgeluid te vormen, klopt er voor mij iets niet en ga ik op zoek naar een oplossing om zonder een eq-pedaal tot dat geluid te komen. Ik zou eigenlijk het liefst geen 'altijd-aan' pedalen meer hebben. 'Altijd aan' is je basisgeluid, en dat zou eigenlijk uit je gitaar plus versterker moeten komen.

Zelf vind ik het ook prettig om gewoon alleen met gitaar-in-amp uit de voeten te kunnen, en dat kan ik met mijn versterkers dan ook prima......Maar als je toch "jouw" geluid kunt krijgen door een always on EQ toe te voegen is dat toch veel logischer dan dat je op zoek moet naar weet ik wat voor exotische versterker (die dan wellicht onder water niet anders is dan jouw versterker met een eq erin geschroefd?), of mis ik iets?

Brum
24 maart 2021, 11:16
Precies, als treble boost snap ik het ook prima. Als niet-altijd-aan pedaal dus. Maar als ik een clean booster altijd aan hebt staan, mis ik blijkbaar een beetje output. Dan zou ik op zoek gaan naar andere elementen.

Compressor is inderdaad wel een uitzondering. Dat zit wel in mijn versterker (VOX AC30), maar pas op standje verstoring van de openbare orde. Niet altijd overal even bruikbaar. :D

Maar ik zei al, zo bekijk ik het. Als ik ergens tegenaan loop, wil ik het oplossen. Een eq-pedaal voelt dan een beetje als valsspelen, een quick & dirty fix.

Maar dat is het ook, wat je zegt. Het voelt niet oké. Ik heb die discussie ook vaak gehad met anderen wat betreft het extra gebruik van een overdrive pedaal als booster voor al een redelijke high-end versterker, een vergelijkbare discussie. Het is toch al een goeie versterker, anders had je 'm toch niet gekozen? Klopt ook, maar desondanks kan je nog wat extra jus toevoegen. Dat gaat er niet bij iedereen in en geef het vooral niet als tip voor hun eigen vlekkeloze high-end versterker.:D Die "discussie" had ik ook vaak met de gitarist in m'n laatste bandje. Op een grappige manier hoor, we lieten elkaar daar totaal vrij in. Maar desondanks, ik snap die barricade niet zo. Althans, ik begrijp 'm wel als zijnde "voelt niet goed", maar in mijn optiek vind ik het moeilijk doen om niks.;)

Kim Wilson
24 maart 2021, 11:25
Zelf vind ik het ook prettig om gewoon alleen met gitaar-in-amp uit de voeten te kunnen, en dat kan ik met mijn versterkers dan ook prima......Maar als je toch "jouw" geluid kunt krijgen door een always on EQ toe te voegen is dat toch veel logischer dan dat je op zoek moet naar weet ik wat voor exotische versterker (die dan wellicht onder water niet anders is dan jouw versterker met een eq erin geschroefd?), of mis ik iets?
Het kan ook aan de gitaar-kant zitten hè. Ik miste een beetje power in mijn geluid. Ik had natuurlijk een eq ertussen kunnen zetten met het midlaag gebied een beetje geboost. Maar ik heb een nieuwe set elementen gekocht. Het hoeft niet exotisch, een goeie versterker is in principe goed genoeg. En ja, dat is de kunst, om de amp te vinden die je past. :)

Fobo
24 maart 2021, 13:18
Ik heb ook heel lang een GE-7 gehad als boost. Maar door verandering van mijn setup is die op een gegeven moment overbodig geworden.

Ik ben niet zo’n fan van eq-pedalen. Als effect (soundscaper) zie ik er op zich nog wel iets in, maar als je hem als altijd-aan pedaal gaat gebruiken is er blijkbaar iets in je basisgeluid niet goed.
Yep, ik ben het daar mee eens.

Fusion
24 maart 2021, 14:05
Stelletje theetantes:D

Jan Buurman
24 maart 2021, 14:50
O, het gaat daadwerkelijk over gitaargerelateerde zaken en dan zijn het theetantes! Geeft wel de huidige staat van het forum weer..
;-)

Brum
24 maart 2021, 15:40
Je hebt het gitaarforum en je hebt off topic. Toevallig staan die op één site verzameld. Heel soms komt er wel 's eentje omhoog vanuit de off topic krochten en roepen dan wel 's wat. Sommige combineren dat, omdat ze ook wel wat weten te vertellen over gitaar gerelateerde onderwerpen en dat ook leuk vinden. Sommigen hebben niet zo veel gitaar gerelateerd te melden. Daar is een deel van wat hardnekkig en wil nog wel 's wat topics vervuilen, maar lost zich meestal vrij snel weer op als het daar onder over broccoli gaat of zo.:ok:

Kim Wilson
24 maart 2021, 17:14
Ja, sorry dat we ons lieten verleiden tot een gesprek over gitaarspullen. Laten we weer over iets wezenlijks praten in off-topic... :roll:

D3nnis
24 maart 2021, 17:24
Het kan ook aan de gitaar-kant zitten hè. Ik miste een beetje power in mijn geluid. Ik had natuurlijk een eq ertussen kunnen zetten met het midlaag gebied een beetje geboost. Maar ik heb een nieuwe set elementen gekocht. Het hoeft niet exotisch, een goeie versterker is in principe goed genoeg. En ja, dat is de kunst, om de amp te vinden die je past. :)

Daar zeg je zo wat....Ik heb mijn toevlucht regelmatig gezocht in andere elementen, maar nog nooit in een EQ. De vraag "waarom" kan ik eigenlijk niet beantwoorden. Vreemd eigenlijk.

Kim Wilson
24 maart 2021, 18:24
Ja, je zou het gewoon eens kunnen proberen. Als het hele karakter verder naar je zin is kan het net dat beetje helpen.

Ik bedacht me dat je het een beetje kunt vergelijken met foto’s. Je kunt een crappy foto van een oud compactcameraatje best wat oppoetsen met Photoshop, maar als je begint met een goeie spiegelreflexcamera hoef je minder te poetsen, en is het eindresultaat beter. Of zoals ze ook wel zeggen: come shit in, come shit out.

MarkS
24 maart 2021, 18:48
De juiste uitdrukking is: garbage in, garbage out.

telecastermaster
25 maart 2021, 11:27
De juiste uitdrukking is: garbage in, garbage out.


Ja, sorry, maar hier ben ik het niet mee eens.
En met deze ook niet (althans, niet helemaal):


Overdrive pedaaltje overdrijven natuurlijk, dat doet de eq niet.


Het hangt er van af hoe je een EQ gebruikt. Je kunt b.v. een EQ voor je distortion/overdrive pedaal zetten. Je kunt dan bepaalde frequenties boosten (cutten) die dan ook meer (minder) vervormd worden en daarmee de gain structuur van je overdrive enorm mee veranderen.

Je kunt met een EQ ook een humbucker-gitaar veel meer als een single coil laten klinken, wat b.v. best handig kan zijn in een coverband.
Of denk b.v. hier eens aan. Stel dat je voor je coverband de specifieke Boston-sound wilt hebben (More than a feeling). Dat zit 'm in specifieke frequenties. Met een programmeerbare EQ kun je die zo onder een voetschakelaar zitten. Niet gek toch?

MarkS
25 maart 2021, 11:40
Ja, sorry, maar hier ben ik het niet mee eens.

Google geeft anders 899.000 resultaten als je zoekt op deze frase. ;)

Kim Wilson
25 maart 2021, 11:44
Als je troep hebt, gaat een eq-pedaal je niet redden.

telecastermaster
25 maart 2021, 12:01
Als je troep hebt, gaat een eq-pedaal je niet redden.


Nee, andersom. Ook als je goede spullen hebt kun je niet altijd de specifieke frequenties vinden die je zoekt omdat je toonregeling niet zo uitgebreid is.

Brum
25 maart 2021, 12:04
Als je troep hebt, gaat een eq-pedaal je niet redden.

Als je op die manier een eq pedaal gebruikt, ja. Maar je doet nu lijken of een eq pedaal alleen maar gebruikt wordt om een slechte versterker te maskeren. Natuurlijk niet. Het begint (mijn inziens) bij een goeie gitaar, dan je versterker, dan de juiste speakers en dan eventueel de extra smaakjes aan pedalen. Dat is toch ook niet valsspelen? Dat is toevoegen. Hetzelfde geldt voor een cleane boost en/of overdrive om je versterker nog wat extra te doen toevoegen. Als dat niet je ding is en je wil niet al te veel, of helemaal geen extra pedalen, da's helemaal oké. Er leiden meer wegen naar Rome en zo, helemaal goed. Maar dat maakt dan nog niet dat een eq pedaal iets moet maskeren. Zeg dat dan ook tegen al die pro's. En ik zou ook maar geen album meer gaan luisteren van een band, want zit vol eq bewerking en compressie. Een eq pedaal op je bordje, of in een rack van mijn part, is gewoon één van die wegen naar Rome. Je stelling gaat alleen maar op als je het gaat gebruiken als bandenplak.

Kim Wilson
25 maart 2021, 12:48
Als je op die manier een eq pedaal gebruikt, ja. Maar je doet nu lijken of een eq pedaal alleen maar gebruikt wordt om een slechte versterker te maskeren. Natuurlijk niet. Het begint (mijn inziens) bij een goeie gitaar, dan je versterker, dan de juiste speakers en dan eventueel de extra smaakjes aan pedalen. Dat is toch ook niet valsspelen? Dat is toevoegen. Hetzelfde geldt voor een cleane boost en/of overdrive om je versterker nog wat extra te doen toevoegen. Als dat niet je ding is en je wil niet al te veel, of helemaal geen extra pedalen, da's helemaal oké. Er leiden meer wegen naar Rome en zo, helemaal goed. Maar dat maakt dan nog niet dat een eq pedaal iets moet maskeren. Zeg dat dan ook tegen al die pro's. En ik zou ook maar geen album meer gaan luisteren van een band, want zit vol eq bewerking en compressie. Een eq pedaal op je bordje, of in een rack van mijn part, is gewoon één van die wegen naar Rome. Je stelling gaat alleen maar op als je het gaat gebruiken als bandenplak.

Nee, dat zeg ik niet. Je kunt een eq-pedaal prima inzetten als effect. En als je er net dat beetje extra uithaalt wat je lekker vindt, ook helemaal goed. Bij het laatste heb ik persoonlijk geen lekker gevoel bij, en ik heb al een paar keer gezegd dat dat mijn eigen kronkel is.

Wat ik wel vind, is dat je niet te gauw naar een eq moet grijpen. Het karakter van een versterker verander je niet zomaar met een eq. Dat heb ik ooit eens geprobeerd bij een Fender Hotrod Deluxe. Dat werkt niet. Troep blijft troep, wat je ook probeert.

Brum
25 maart 2021, 13:05
Misschien is het wel wat je bedoelt, maar dat is niet wat je eerder zei hoor.;) En die Hotrod Deluxe zou toch ook sowieso al niet jouw versterker zijn geweest en staat toch los van hoe je een eq kunt gebruiken? Dan werkt een eq pedaal inderdaad niet voor je nee. Ik zie het ook helemaal niet als effect. Een eq doet niks anders dan bepaalde frequenties omhoog of naar beneden halen die al in je versterker zitten. Wat je hoort is je versterker en niet de eq. Tenminste... Ja en nee, ik hoop dat je m'n punt begrijpt.

En ik blijf er bij, als je al een voor jou toffe versterker hebt en je kunt zelfs nog wat toevoegen, zodat ie helemaal te gek is voor jou, dan zou je jezelf toch tekort doen om een blokkade op te werpen, omdat dat dan vals spelen zou zijn? Ik voeg graag iets toe als dat het voor mij nog mooier maakt, daar word ik alleen maar blijer van. En het houdt m'n eeuwige zoektocht (gitaristen curse) en dus ook m'n hobby in leven.:) Maar dat is mijn ding. Ik vind het echt helemaal prima als iemand nog blijer wordt van minder. Knap zelfs, heb ik erg veel respect voor. Ook ik probeer het zo minimalistisch mogelijk te houden, maar wel binnen de kaders van m'n hobby.

D3nnis
25 maart 2021, 13:31
Gebruiken jullie EQ tussen gitaar en voorversterker, of tussen voor- en eindversterker?

Brum
25 maart 2021, 13:33
Ik gebruik helemaal geen eq.:D

D3nnis
25 maart 2021, 13:35
Maar gebruik je die dan niet tussen gitaar en voorversterker, of tussen voorversterker en eindversterker?

telecastermaster
25 maart 2021, 13:56
Gebruiken jullie EQ tussen gitaar en voorversterker, of tussen voor- en eindversterker?

Het leuke van die Boss EQ-200 is dat een duale EQ is. Die kun je gebruiken voor stereo of 2 keer mono. In het laatste geval kun je ook 1 EQ voor de overdrives zetten (om bepaalde frequenties extra te laten distorten) en 1 EQ in de FX loop (om de overall sound te shapen).

the sure thing
25 april 2021, 22:51
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210425/f49defcfb4ed807aaa9b2b537cd656f1.jpg
Deze heeft jarenlang op mijn board gestaan. Ik gebruikte het als "always on" pedaal om idd mijn sound wat te shapen. Ik heb nu een amp met een goede interactieve EQ dus het pedaal is niet meer nodig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

telecastermaster
25 april 2021, 23:10
Ik ben er nog steeds erg blij, met die EQ-200. :)

Een van de voordelen is dat nu 1 centrale plaats heb om het geluid af te regelen.
Er zijn zoveel pedaaltje, overdrives, boosters, compressors en amp modellers die allemaal een eigen EQ hebben die, als je niet een beetje uitkijkt, allemaal tegen elkaar in aan het afregelen bent.
Ik zet nu de EQ van alle pedaaltje in het midden en regel het verder af met de Boss. :)

Happy days!

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fmedia.mydukkan.com%2Fimage%2F3796 4%2FOBJE%2Fboss-eq-200-programmable-stereo-144303537964.jpg&f=1&nofb=1

Erik de Perik
26 april 2021, 00:19
Ik heb jarenlang met een paar 19" multieffects gespeeld; eerst een Alesis Quadra GT en later een Boss GX-700. In beide had ik een buizen preamp in de effectloop gelust en met de EQ kon ik echt heel veel aan karakter en sound veranderen, veel meer dan wanneer je simpelweg aan de knoppen draaide. Een soort finetuning was het.

NLF
26 april 2021, 13:04
Weet niet of ik hier al op gereaguurd had... reeds....

Maar ik heb dus 2 van die GE-7's. Prima pedaaltjes. Die gebruik ik (regelmatig) om de sound van mijn strat(s) wat op te peppen (dus als booster ofwel allways on zoals ze dat dan noemen, dus als boost en ook als eq om de mid wat meer erin te draaien en die strat wat meer te laten bijten). Dat werkt dan vooral goed in combinatie met mijn AC30 die nogal clean is, zelfs als je m helemaal opendraait, wat trouwens wel gaaf klinkt. Ik heb er twee voor als ik er eentje sloop of in de oefenruimte laat liggen of hier thuis zodat ik ... enfin.

Ik speel eigenlijk altijd zonder overdrive pedaal (heb ik geen) of booster, en als ik tekort kom zet ik de amp harder, of als ik er dan nog niet uitkom dan lus ik de kanalen door. Pedaal is laatste optie. Het enige probleem wat ik dus wel eens heb is dat mijn strat in sommige gevallen (bijvoorbeeld met de AC30) het dan (net) niet haalt so to speak, want te weinig output, en dan is die EQ een prima oplossing.

Heel soms sluit ik wel eens de EQ7 aan in combinatie met een Kool & Elfring Ace Boost, zo'n ding heb ik hier ook nog liggen namelijk. In principe heb je dan een tweetraps raket, krijg je een soort channel switch systeem. Werkt op zich perfect. EQ als eq en boost, de Ace Boost als extra buis in het systeem die dus zoveel db toevoegt. Leuk voor feedback dingetjes enzo, en je kunt dan een strat met single coils icm AC30 laten klinken als DiMarzio SD pickups met JCM800, gewoon doordat je zoveel extra signaal in je amp jaagt. Werkt dan als een voorversterker (als extra gain stage dus). Maar in principe prik ik gewoon direct in en zet ik de amp hard, is het simpelst en heeft meeste karakter.

Die nieuwe Boss lijkt mij wat hifi-hitech-overdone maar voor ieder is er wat wils. Toch?

MarkS
26 april 2021, 16:46
Die nieuwe Boss lijkt mij wat hifi-hitech-overdone maar voor ieder is er wat wils. Toch?
Vraag me idd af hoeveel EQ presets iemand nodig heeft... qua verschil in gitaren.. SC vs HB soit, maar de rest van de keten?

YannickH
6 mei 2021, 14:21
Ik heb een tijdje terug geleerd hoe een EQ pedaal juist werkt en hoe je hem gebruikt en mijn Boss GE-7 is gelijk mijn favoriete pedaal op mijn bord geworden! (en ik heb een king of tone dus dat wil al wat zeggen)...
Ik gebruikte hem jaren in mijn fx-loop (alles neutraal en de level naar beneden om mijn amp luider te kunnen zetten) maar nu ervoor als boost en god wat is het jammer dat ik dit niet eerder wist!

800hz beetje boosten en je hebt de beste booster die er is (quote Tom Bukovac) en gelijk heeft hij.
Je kunt elke boost pedaal op je bord NOG beter laten klinken en je prikt gelijk door de mix voor een solo.
Je kunt met een EQ-pedaal je singlecoils naar een humbucker laten klinken en visa versa.

Als je de 800hz alleen boost heb je ook totaal geen last van noise problemen.
Ik boost de 200hz 1 klein tikje, 800hz 2 tikjes, 1.6k en 3.2k ook 1 tikje
Alle rest en de level neutraal in het midden.
Echt WAT een beest van een pedaal:lovelove:

Jan Buurman
25 juli 2021, 20:29
Als we het toch over equalizers hebben..
Ik zoek een MXR M109.
Iemand die er een heeft en er misschien van af wil?