PDA

View Full Version : Dure amp of....



Useless
19 maart 2021, 19:06
Wat geniet jullie voorkeur? Een amp zoals Friedman, Soldano, Bogner.... van ongeveer 3500 euro met redelijk wat mogelijkheden.
Of een minder dure amp (ergens rond de 1500) en een shitload aan pedaaltjes waarmee je je sound kan shapen?
Just curious wat jullie eigen bevindingen zijn.

Jan Buurman
19 maart 2021, 19:17
Het liefst een Friedman 20W met wat pedaaltjes. Dan zit je snel richting de 3500
Maar ik heb nu een JCM800 singlechannelcombo met 1933 extentioncabinet. 7/800 euro? Heel blij mee.
Ik vind mij die 3500 niet waard. Ik ben een gemiddelde hobbygitarist. Ik krijg het niet over mijn hart om zo'n dure versterker te kopen.

Erik de Perik
19 maart 2021, 19:25
Feitelijk zijn dure amps standaard ontwerpen met mods.

Jan Buurman
19 maart 2021, 19:35
Maar die Friedmans klinken wel super.

Dirk_Hendrik
19 maart 2021, 19:55
Shitload aan pedaaltjes heb ik al.
En ik speel al een maand of 4 niet anders dan op een JTM45 kloon met een 18W eindtrap die me ongeveer 300 euro aan onderdelen kostte. Maar dat was omdat ik nogal veel troep had liggen.

Maar m'n eigenlijke antwoord. Geen van beide. Investeer in een goede middenklasser versterker de pedalen die je écht gebruikt en vooral in jezelf.

Kim Wilson
19 maart 2021, 20:34
Ik ben van mening dat gewoon goed, goed genoeg is. Een goede versterker scoor je voor pakweg €1000, een goede gitaar rond de €1500. Dat kun je dan nog aanvullen met een kleine verzameling pedalen die goed bij je wensen en de rest van je gear passen, en dat moet het kunnen doen. Alles daarboven is leuk voor de muzikant en voor jezelf, maar is niet nodig.

En wat Dirk-Hendrik zegt, investeer in jezelf. Het gaat niet om de spullen die je hebt, maar om wat je ermee doet. Ik heb eens een countrybandje gezien waarbij de gitarist een crappy tele-kopie en een Cube 30 gebruikte. Die gast speelde de pannen van het dak! Qua geluid was er genoeg aan te merken, maar die vent speelde zo goed dat het echt niet uitmaakte.

Midwolda
19 maart 2021, 20:48
Eens met D_H en KW.
Hier in gebruik: nieuwe gitaar 1600, vintage versterker 800, twee vintage Boss pedaaltjes.
Daar zit meer geluid in dan ik ooit weg kan spelen.

miyaru
19 maart 2021, 21:09
Tja wat is zinnig......? Wat de gek er voor geeft, wat je echt nodig hebt of wat je fijn vindt om te hebben?

Ik vind mijn bescheiden spullen fijn om te hebben, en ben er oprecht blij mee. Ik ben dan ook gewoon een hobby gitarist.

Speel op een stratje van € 600,= , twee kleine amps en wat pedaaltjes.

Erik de Perik
19 maart 2021, 21:55
Eens met D_H en KW.
Hier in gebruik: nieuwe gitaar 1600, vintage versterker 800, twee vintage Boss pedaaltjes.
Daar zit meer geluid in dan ik ooit weg kan spelen.

Daarom zijn wij zo gelukkig met jou

Midwolda
19 maart 2021, 22:13
Daarom zijn wij zo gelukkig met jou
Obsessief. Zoek hulp.

D3nnis
19 maart 2021, 22:22
Ik ben meer van "een amp met wat mogelijkheden" dan van een shitload pedalen (Ik gebruik sowieso steeds minder effecten), maar dat is niet per se prijsafhankelijk.

Maar, als ik dan toevallig een amp vind die exact doet wat ik wil, en die is dan (te) duur, dan mot 't maar....

Erik de Perik
19 maart 2021, 22:41
Ik heb nog nooit op een versterker gespeeld die ik later niet kon betalen.... nahja in m'n jeugd wel dan..... bij Servaas, Gerritsen, Bekking, etc.

Remork1970
19 maart 2021, 22:56
Servaas: "Als je 'm maar meeneemp, hehehe!"

Erik de Perik
19 maart 2021, 23:08
Hij was legendarisch.....!!!

Brum
19 maart 2021, 23:24
Ik zie het verband niet tussen de prijs van een versterker en het gebruiken van pedaaltjes de ja, dan wel de nee? Het gebruiken van een delay, of chorus of zo, dat heeft toch helemaal niks te maken met een goedkopere versterker dusdanig "shapen" dat ie net zo goed klinkt als een dure? Zou je die effecten dan niet meer gebruiken op een hele dure versterker?

Misschien zit er nog enig verband in, maar eigenlijk zie ik ook het verband tussen erg goed klinken en het prijskaartje niet echt eigenlijk. Dacht dat je oortjes dat bepalen?

Kim Wilson
20 maart 2021, 00:10
Daar ben ik het wel mee eens. Ik heb nu een AC30 die nieuw rond de €900 kost, en een handvol pedalen. Daar haal ik een goed geluid uit. Ik denk dat ik met een amp van €3500 hetzelfde aantal pedalen zou hebben. Misschien wel andere, omdat elke versterker toch anders reageert op pedalen. Maar ik geloof niet dat ik nou wezenlijk beter zou klinken voor de bühne als ik een versterker zou hebben die vier keer zo duur is als die ik nu heb. Het is leuk als je het kunt betalen, maar ik vind het onnodig. Talent kun je niet kopen.

telerocker
20 maart 2021, 11:24
Deze vraag is zo persoonlijk. Als je een beetje kunt spelen, kun je op de meeste gear uit de voeten. Het is wel zo dat ik goedkope en duurdere amps heb gehad en de duurdere bleken blijvertjes. Op enkele na, waar ik uiteindelijk toch geen vrienden mee kon worden. Iets met voicing/karakter/korrel. Voor mij moet het basisgeluid uit de amp komen. Dat voelt organischer aan als het stacken van pedalen.

guitarkid2
20 maart 2021, 11:24
Bij dit soort topics mis ik vriendd brad best wel

miyaru
20 maart 2021, 11:29
Metalzone anyone?

arjanb01
20 maart 2021, 11:46
Bij dit soort topics mis ik vriendd brad best wel

Waar zou hij uithangen? Ik weet dat hij al 2 jaar gebanned is. Was altijd wel enerverend als hij hier altijd op z’n lazer kreeg hier nadat hij weer eens onzin had verkondigd.😂
Dure amps of goedkope amps, maakt geen biet uit. Veel ligt aan de gitaar en de gitarist.
Een betrouwbare amp heb je al voor 500-600 tweedehands of nieuw. En een degelijke gitaar voor een euro of 500-600.
Dan voor 500 pedaaltjes en voor totaal 1500 heb je gewoon spul waarmee je prima kunt giggen.
Een duurdere amp is leuk voor de heb en hoor je details in het geluid en beleving die anders zijn, maar wil je dat en heb je de cash, lekker doen.
Ik vind dat spul zeker wel vet maar heb het niet meer nodig omdat ik niet meer in bands wil spelen.
Ben lekker op de akoestische toer en dat bevalt prima !

Kim Wilson
20 maart 2021, 13:08
Deze vraag is zo persoonlijk. Als je een beetje kunt spelen, kun je op de meeste gear uit de voeten. Het is wel zo dat ik goedkope en duurdere amps heb gehad en de duurdere bleken blijvertjes. Op enkele na, waar ik uiteindelijk toch geen vrienden mee kon worden. Iets met voicing/karakter/korrel. Voor mij moet het basisgeluid uit de amp komen. Dat voelt organischer aan als het stacken van pedalen.

Ja, ik heb ook graag het basisgeluid uit mijn versterker, maar wel een eenkanaals amp die ik dan aanvul met pedalen. Ik kan niet zoveel met een versterker met meerdere schakelbare kanalen. Pedalen geven net iets extra’s aan de basisklank, en dat werkt voor mij.

Pepe
20 maart 2021, 13:53
Als je een kwaliteit amp hebt, dwz goed designed en in elkaar gezet, maakt het niet zoveel meer uit wat het precies is, dan komt het neer op smaak en voorkeur en dat is persoonlijk dus net zo leuk als van een ander te weten dan zinloos voor jezelf.
Dat geldt voor meer dingen zoals pickups en pedaaltjes.
De pro maakt het ook niet zoveel uit, die zet alles naar zijn hand en maakt er het beste van.

Nou Brad, kom er maar in!

Useless
20 maart 2021, 15:10
Ok, ik had mijn vraag misschien wat anders moeten formuleren.
Moest je 3500 te spenderen hebben, aan wat zou je je geld uitgeven? Aan een amp van 3500 of aan een eentje van rond 1500/2000 + pedalen.
Dit is wat ik persoonlijk vind. Ik speel ongeveer 30 jaar en heb al verschillende dure amps gehad, Bogner XTC, Friedman, Mesa's... You name it. Nu heb ik door de jaren heen ook veel verschillende effecten gekocht, terug verkocht, combinaties geprobeerd enz...
Nu zijn de laatste jaren de effecten zo goed geworden dat je in combinatie met een goede amp (moet niet de duurste zijn) toch wel alle kanten uit kan. Mijn gevoel was met de echt dure versterkers dat ik er toch wel vlug op uitgekeken was. Je hebt wel veel toeters en bellen, maar het basisgeluid blijft toch wel hetzelfde. Dat heb ik met pedaaltjes minder. Dit is nu mijn pedalboard en ik kan hier echt alle kanten mee uit. SRV, country, metal enz. Dit heb ik nooit uit enkel een versterker kunnen krijgen.
https://i.imgur.com/bAux9P4.jpg
Dit is mijn mening en geen wet natuurlijk :-)

Little Jay
20 maart 2021, 15:47
De best amp die ik heb koste me €150.....

Okay, niet helemaal eerlijk want het is een vintage buizenamp uit de 60ies, point-to-point, waar geen moderne amp tegenop kan: een Framus Strato 345. Ik heb er ooit een topic aan gewijd in de werkbank want er zat wel een beetje werk aan. Niet helemaal een eerlijke vergelijking omdat het een hele onbekende vintage amp is die niet gehypt is en waar dus geen markt voor is en daarom geen drol kost. Zou dezelfde amp nu point-to-point door een boutique-bouwer gemaakt worden dan kost 'ie waarschijnlijk ook minimaal €2000 en waarschijnlijk meer.

Ik ben wel het type gitarist dat niet op iedere amp z'n ding kan doen: gitaar en amp zijn bij mij eigenlijk samen het instrument en daarom zoek ik best iets specifieks in een amp.

Sinds ik mini-pedaaltjes van €20-30 op AliExpress heb ontdekt vind ik geld uitgeven aan dure pedalen ook overbodig geworden. Die mini-pedalen zijn prima bruikbaar voor mijn doelen en klinken in mijn oren uitstekend, vooral die van Kokko en Kmise.

Ik denk dat de vraag wat je er mee doet en hoe je het gebruikt erg belangrijk is..... het is zo verleidelijk op te gaan in een soort holy-grail-speurtocht naar het beste pedaal en de ultieme amp maar als het werkt op het podium en je creativiteit wordt er niet door ingeperkt dan is het toch goed genoeg?

Pepe
20 maart 2021, 16:22
Zou dezelfde amp nu point-to-point door een boutique-bouwer gemaakt worden dan kost 'ie waarschijnlijk ook minimaal €2000 en waarschijnlijk meer.

Dat hoeft niet hoor. Ik heb twee 18 watters laten bouwen, een Matchless Spitfire door Ceriatone en een Supro 6973 door een Nederlandse bouwer en dan zit je rond de 1000 euro. Wel super simpel natuurlijk maar de best klinkende amp zijn ook simpel, hoe meer transistors en frutsels tussen je gitaar en speaker des te flauwer je sound.

tmms
20 maart 2021, 16:42
Sterker, een echt goede eindtrap kost 400,- aan onderdelen. Nu hoeft er niet veel bij, maar neem nu de print van een Jet City of andere preamp uit China, kom je op 410,-:ok:

Kim Wilson
20 maart 2021, 17:07
Ok, ik had mijn vraag misschien wat anders moeten formuleren.
Moest je 3500 te spenderen hebben, aan wat zou je je geld uitgeven? Aan een amp van 3500 of aan een eentje van rond 1500/2000 + pedalen.
Dit is wat ik persoonlijk vind. Ik speel ongeveer 30 jaar en heb al verschillende dure amps gehad, Bogner XTC, Friedman, Mesa's... You name it. Nu heb ik door de jaren heen ook veel verschillende effecten gekocht, terug verkocht, combinaties geprobeerd enz...
Nu zijn de laatste jaren de effecten zo goed geworden dat je in combinatie met een goede amp (moet niet de duurste zijn) toch wel alle kanten uit kan. Mijn gevoel was met de echt dure versterkers dat ik er toch wel vlug op uitgekeken was. Je hebt wel veel toeters en bellen, maar het basisgeluid blijft toch wel hetzelfde. Dat heb ik met pedaaltjes minder. Dit is nu mijn pedalboard en ik kan hier echt alle kanten mee uit. SRV, country, metal enz. Dit heb ik nooit uit enkel een versterker kunnen krijgen.
https://i.imgur.com/bAux9P4.jpg
Dit is mijn mening en geen wet natuurlijk :-)

Ik geloof niet dat ik ooit €3500 aan versterker en pedalen ga uitgeven.

Dimitri92
20 maart 2021, 17:10
Ik denk dat het belangrijkste is of de spullen die je hebt je inspiratie geven, of je er blij van wordt. Voel je je lekker dan speel je beter, en dan klink je beter.

Het hele verhaal of een goeie amp duur moet zijn.. tja.. spullen maken kost geld, amps zonder pcb's en zonder productielijn zoals de grote bedrijven kost gewoon geld. Al het gezeur over spullen die 'te duur' zijn vind ik altijd erg irritant aan het internet moet ik bekennen. Er is vandaag de dag zo ontzettend veel keus, dan koop je toch wat anders wat wel in je budget valt. Er is tegenwoordig voor haast ieder budget wel een versterker waar je gewoon een tent mee plat kan spelen!
Braindump..

Anyway, nee ik zou niet de volle 3500 aan een amp uitgeven, ik zou als je een paar pedaaltjes wilt zo'n 1500 nemen voor goeie pedalen + voeding en patchcables en whatnot en de overige 2k aan een amp uitgeven.

Erik de Perik
20 maart 2021, 17:59
Volgens mij hebben de Aziatische producenten ons juist laten zien dat het allemaal niet zoveel hoeft te kosten.

Brum
20 maart 2021, 18:08
Dat hebben Aziaten al op meerdere vlakken bewezen dat productie niet zo duur hoeft te zijn. Een kinderhand is gauw gevuld zullen we maar zeggen en milieu is iets waar je gebruik van moet maken zolang het nog kan.

arjanb01
20 maart 2021, 18:10
Exact dat.

Was vandaag aan het zoeken op een mooie full mahagony 000-15, volledig massieve akoestische gitaar.
En dan kom je uit op deze:

Martin:

https://www.keymusic.com/be/item/martin-000-15m/?gclid=Cj0KCQjwutaCBhDfARIsAJHWnHvC32vxhu44oOWvM_p kM-4qL3ZLLFebiu82ByE2Q7pyHIyk6Lc4c7oaAnaOEALw_wcB

Sigma:
https://www.musik-produktiv.com/nl/sigma-guitars-s000m-15e.html?gclid=Cj0KCQjwutaCBhDfARIsAJHWnHt34vek32a 2LoJbNIHs35Dq0YYe71XGTU-SG56UeGNTaLDr-jh-WrcaAsCHEALw_wcB

Exact dezelfde gitaar, alleen ander stickertje maar de grote jongens als Mayer en Clapton spelen niet op Sigma maar op Martin dus zal dat de prijs soms vertienvoudigen.

Erik de Perik
20 maart 2021, 18:11
Dat hebben Aziaten al op meerdere vlakken bewezen dat productie niet zo duur hoeft te zijn. Een kinderhand is gauw gevuld zullen we maar zeggen en milieu is iets waar je gebruik van moet maken zolang het nog kan.

Heel gemakkelijk beweerd maar heel moeilijk bewezen. Overigens hebben we het dan over Westerse bedrijven die al heel lang geleden zijn overgegaan op Aziatische producenten.

tmms
20 maart 2021, 18:13
Schepen uit Taiwan, Thailand, Vietnam, op zeilen en biogas/waterstof :hippie:

Erik de Perik
20 maart 2021, 18:24
Je zou je eens werkelijk moeten verdiepen in dit soort zaken. Heel gemakkelijk om bepaalde landen als de boosdoener aan te duiden maar de realiteit is anders.

tmms
20 maart 2021, 18:28
What do you want? IS of Erdogan begrijp ik. Het is niet of/of, het is absoluut.

Erik de Perik
20 maart 2021, 18:30
Oh oké, nu noem je twee versterkermerken waar ik nog nooit van gehoord heb.

tmms
20 maart 2021, 18:37
Ik zou voor de klassieke gaan.:ok:
Niet zoveel mee te maken, ik hou van fairplay, maar sommige zaken vind ik raar.

Brum
20 maart 2021, 18:46
Heel gemakkelijk beweerd maar heel moeilijk bewezen. Overigens hebben we het dan over Westerse bedrijven die al heel lang geleden zijn overgegaan op Aziatische producenten.

Niet bewezen... Je bent serieus??:seriousf: En ja hoor, dat houden wij in stand als het westen zijnde, zonder meer.

Maar goed, we dwalen af van het onderwerp.

Erik de Perik
20 maart 2021, 19:15
Niet bewezen... Je bent serieus??:seriousf: En ja hoor, dat houden wij in stand als het westen zijnde, zonder meer.

Maar goed, we dwalen af van het onderwerp.

tmms begon daar mee, maar is blijkbaar in de swirl van zijn medicatie meegezogen.

tmms
20 maart 2021, 19:21
Het is het domme, samen-achter-de-dijken-zijn-we-veilig geleuter.
Moet je horen, ik kamp met angsten, dan boezemt mij een stel nozems dat dood en verderf zaait geen angst in, structurele populistische politiek wel. Maar goed, ik vertrouw niemand meer, dat is wel zo.:D

LRS
20 maart 2021, 19:26
Ok, ik had mijn vraag misschien wat anders moeten formuleren.
Moest je 3500 te spenderen hebben, aan wat zou je je geld uitgeven? Aan een amp van 3500 of aan een eentje van rond 1500/2000 + pedalen.
Dit is wat ik persoonlijk vind. Ik speel ongeveer 30 jaar en heb al verschillende dure amps gehad, Bogner XTC, Friedman, Mesa's... You name it. Nu heb ik door de jaren heen ook veel verschillende effecten gekocht, terug verkocht, combinaties geprobeerd enz...
Nu zijn de laatste jaren de effecten zo goed geworden dat je in combinatie met een goede amp (moet niet de duurste zijn) toch wel alle kanten uit kan. Mijn gevoel was met de echt dure versterkers dat ik er toch wel vlug op uitgekeken was. Je hebt wel veel toeters en bellen, maar het basisgeluid blijft toch wel hetzelfde. Dat heb ik met pedaaltjes minder. Dit is nu mijn pedalboard en ik kan hier echt alle kanten mee uit. SRV, country, metal enz. Dit heb ik nooit uit enkel een versterker kunnen krijgen.
https://i.imgur.com/bAux9P4.jpg
Dit is mijn mening en geen wet natuurlijk :-)

Ik heb aan mijn amps niet meer dan €1000,- per stuk uitgegeven.
Ik ben er erg happy mee, heb ook niet het idee dat ik uit een veel duurdere amp veel betere sound ga halen, ik besteed m’n geld liever aan een gitaarlesje af en toe, dan aan significant duurdere gear. Verbetering van m’n spel (en daarmee samengaande zelfverzekerdheid) zet voor mij veel meer zoden aan de dijk qua hoe m’n sound en spel wordt ontvangen, dan een duurdere gitaar of versterker.

Kim Wilson
20 maart 2021, 20:21
Exact dat.

Was vandaag aan het zoeken op een mooie full mahagony 000-15, volledig massieve akoestische gitaar.
En dan kom je uit op deze:

Martin:

https://www.keymusic.com/be/item/martin-000-15m/?gclid=Cj0KCQjwutaCBhDfARIsAJHWnHvC32vxhu44oOWvM_p kM-4qL3ZLLFebiu82ByE2Q7pyHIyk6Lc4c7oaAnaOEALw_wcB

Sigma:
https://www.musik-produktiv.com/nl/sigma-guitars-s000m-15e.html?gclid=Cj0KCQjwutaCBhDfARIsAJHWnHt34vek32a 2LoJbNIHs35Dq0YYe71XGTU-SG56UeGNTaLDr-jh-WrcaAsCHEALw_wcB

Exact dezelfde gitaar, alleen ander stickertje maar de grote jongens als Mayer en Clapton spelen niet op Sigma maar op Martin dus zal dat de prijs soms vertienvoudigen.

Ik denk dat de overeenkomsten vooral optisch zijn. Ik zou ze graag eens naast elkaar horen, ik ben ervan overtuigd dat de Martin er bovenuit steekt.

Tupelo
20 maart 2021, 20:25
Ik vind het veel geld.
Heb het zelf volstrekt niet nodig voor het geluid dat ik wens.
Maar als je het hebt en van plan bent om uit te geven, dan zou ik voor de 1500 amp met 2000 pedaaltjes gaan, puur voor de klankvariatie.
Feit dat je het overweegt vertelt mij al dat je het fijn vindt om te tweaken.
Doe ik zelf niet, om die reden zou het voor mij dan juist weer geen optie zijn.

arjanb01
20 maart 2021, 20:33
Ik denk dat de overeenkomsten vooral optisch zijn. Ik zou ze graag eens naast elkaar horen, ik ben ervan overtuigd dat de Martin er bovenuit steekt.

Kijk naar de specs en het is 1 op 1 dezelfde gitaar.
Beide massief, beide dezelfde houtsoorten. De sigma heeft zelfs standaard een pickup aan boord om uit te versterken dus praktischer op het podium.
Lijkt mij een no-brainer.

D3nnis
20 maart 2021, 20:44
Ja maar......Dan zijn veel squiers ook exact gelijk aan de usa fenders?

Tupelo
20 maart 2021, 20:49
Bracing van die Sigma kan ik niet snel veel over vinden..

Erik de Perik
20 maart 2021, 20:49
Het is het domme, samen-achter-de-dijken-zijn-we-veilig geleuter.
Moet je horen, ik kamp met angsten, dan boezemt mij een stel nozems dat dood en verderf zaait geen angst in, structurele populistische politiek wel. Maar goed, ik vertrouw niemand meer, dat is wel zo.:D

Ik had al wel wat eerder door waar jij mee strijdt, maar dan moet je ook iets van begeleiding hebben en ik vraag mij af of dat wel zo goed geregeld is.

Erik de Perik
20 maart 2021, 20:51
Ja maar......Dan zijn veel squiers ook exact gelijk aan de usa fenders?

Ik denk dat dit, op de pups na, ook klopt. Beide ook nog door Mexicanen in elkaar gezet.

Midwolda
20 maart 2021, 20:54
Kijk naar de specs en het is 1 op 1 dezelfde gitaar.
Beide massief, beide dezelfde houtsoorten. De sigma heeft zelfs standaard een pickup aan boord om uit te versterken dus praktischer op het podium.
Lijkt mij een no-brainer.

Nee toch? Martin toets & brug East Indian Rosewood, Sigma micarta oftewel plastic.

Kim Wilson
20 maart 2021, 21:05
Kijk naar de specs en het is 1 op 1 dezelfde gitaar.
Beide massief, beide dezelfde houtsoorten. De sigma heeft zelfs standaard een pickup aan boord om uit te versterken dus praktischer op het podium.
Lijkt mij een no-brainer.

Specs zeggen me niet zoveel, al helemaal niet bij akoestische gitaren. Bouwkwaliteit is zo belangrijk. En wat Dennis zegt, op basis van specs zijn Squiers gelijk aan USA Fenders. En toch is er serieus verschil in kwaliteit.

Pepe
20 maart 2021, 21:40
Zo kan je eindeloos doorgaan hè, je definieert niks en vervolgens kan je van alles beweren of ontkennen gelang de pet staat. Moet je leuk vinden want we delen geen prijs uit.

Als je vraagt naar wie je het liefst luistert, een goeie gitarist met een crappy gitaar of een crappy gitarist met een goeie gitaar dan gok ik dat daar geen discussie over zal zijn. Dus ik ben voor post #41.

Dimitri92
20 maart 2021, 22:57
Op mijn sigma zit trouwens een enorm dikke lak laag. Had m bij een luthier gebracht voor een gespleten brug. Hij zei dat het een flink werk was er doorheen te komen. Heeft een pracht nieuwe brug gemaakt trouwens. Maar hij was totaal verbaasd omdat t een haast matte finish was.

Een lijstje specs naast elkaar leggen gaat vaak niet op. “Dezelfde houtsoorten” kan nog steeds zeer verschillende bomen blijken te zijn... etc etc.

Erik de Perik
20 maart 2021, 23:16
Zo kan je eindeloos doorgaan hè, je definieert niks en vervolgens kan je van alles beweren of ontkennen gelang de pet staat. Moet je leuk vinden want we delen geen prijs uit.

Als je vraagt naar wie je het liefst luistert, een goeie gitarist met een crappy gitaar of een crappy gitarist met een goeie gitaar dan gok ik dat daar geen discussie over zal zijn. Dus ik ben voor post #41.

Post 41 ging, geheel on topic, over de versterker en dat ben ik ook nog met hem eens. Je koopt voor een paar honderd Euro al een prima versterker tegenwoordig.

Pepe
20 maart 2021, 23:41
Ja.
Nou moet ik wel zeggen, for the time being. Er is ook nog zoiets als levensduur & ongemakken en dat haal je niet uit je specs en luistertest. Dat is het Miele axioma: koop ik een 1 wasmachine die 20 jaar meegaat of voor hetzelfde geld 2 wasmachines die elk 10 jaar meegaan.

Big E
21 maart 2021, 00:07
Voor mij zit de essentie in post #28. Speel op wat je inspireert. Ik heb een Friedman. Duur. Ik heb verschillende custom shop Gibsons. Allemaal tweedehands, maar ook nog steeds duur. Maar, iedere keer als ik een van die gitaren van de muur pluk, inplug en een open G akkoord aansla (mijn lievelings, om de een of andere reden) denk ik holy shit, dit is het. Goddelijk. Alles klopt, en beter dan dit wordt het niet. En dat is precies wat ik wil.
Sure, ik ben in de gelukkige omstandigheid dat er thuis af en toe wat geld te besteden is en dat een substantiële gear-aankoop geen grote impact heeft op het familiebudget. Prijs is ook zeker niet altijd een doorslaggevende factor, maar ik leef maar een keer en als het om gitaarspullen gaat ga ik na dertig jaar spelen echt alleen nog maar kopen waar ik heel gelukkig van wordt. Ook als ik er drie jaar voor moet sparen. Dat gezegd hebbende, de Friedman krijgt binnen afzienbare tijd gezelschap van een Marshall SV20. Inspiratie hoeft dus zeker niet altijd de hoofdprijs te kosten. Aan de andere kant weet ik natuurlijk ook wel dat dat uiteindelijk richting een vintage plexi gaat leiden, en ik ik dus alsnog de hoofdprijs kan aftikken, maar goed, dat zien we dan wel weer...

Erik de Perik
21 maart 2021, 00:08
Levensduur koop je nooit, dat ontdek je.

Pepe
21 maart 2021, 00:13
Maar, iedere keer als ik een van die gitaren van de muur pluk, inplug en een open G akkoord aansla (mijn lievelings, om de een of andere reden) denk ik holy shit, dit is het.

Bij een Fender Jaguar en een hollow body Gretsch: Em.

Het maakt niemand verder ene reet uit wat en waarover je speelt dus je doet het voor jezelf en dan is waar je de meeste lol van hebt een ijzersterk argument wat niemand kan toppen.

miyaru
21 maart 2021, 05:55
Bij een Fender Jaguar en een hollow body Gretsch: Em.

Het maakt niemand verder ene reet uit wat en waarover je speelt dus je doet het voor jezelf en dan is waar je de meeste lol van hebt een ijzersterk argument wat niemand kan toppen.

Vind ik ook, als je zelf maar blij bent!!!!!

Tristan
21 maart 2021, 09:17
Als het puur om de sound gaat, ervan uitgaande dat je zelf weet wat je doet met een gitaar, dan denk ik dat de versterker de grootste invloed daarop heeft.

Persoonlijk heb ik volgens mij nog nooit een versterker onder de 1500 EUR gehoord die ook echt goed was, tenzij het een tweedehands ding was.
Maar ja, ik heb ook veel versterkers gehoord (vooral Amerikaans boutique spul) die tussen de 2500 EUR en 5000 EUR moesten kosten en die voor mij nergens naar klonken.

Voor mij tellen de knopjes op een versterker niet, meer knopjes betekent meestal een mindere sound en de meeste versterkers klinken of clean/crunch goed of ze zijn goed in een rock/lead sound.
Zelf gebruik ik gewoon versterkers met een goede clean/crunch en de rest doe ik dan met pedalen die mooi samenwerken met de versterker.

Qua gitaren denk ik dat je gewoon voor iets moet kiezen dat je ligt, waar je een goed gevoel bij krijgt, wat het dan precies is maakt niet zoveel uit heb ik het idee, het moet wel passen bij de stijl die je wil spelen maar dat is het dan wel.
De standaard humbuckers vind ik persoonlijk het minst flexibel en ook het minste klinken, datzelfde geldt naar mijn ervaring in de regel ook voor versterkers met veel mogelijkheden, die blijken uiteindelijk vaak minder flexibel en minder goed te klinken dan een simpelere versterker met wat pedalen.

D3nnis
21 maart 2021, 09:36
Ook daarmee luisteren veel gitaristen met hun oren.
Ik heb een tijdje met een rack in combinatie met top gespeeld. Meer dan driekwart van de tijd speelde (verleden tijd, want tegenwoordig is het >95%) ik droog, met ook de fx loop niet ingeschakeld.
En nog hoor je vaak "als je die digitale shit er tussenuit haalt klinkt het veel beter". Dus trok ik de kabels uit de uitgeschakelde fx loop.....iedereen tevreden.

Dirk_Hendrik
21 maart 2021, 09:57
Volgens mij hebben de Aziatische producenten ons juist laten zien dat het allemaal niet zoveel hoeft te kosten.
Wel eens bij een gemiddelde Chinese fabrikant van consumentenelektronica op z'n productielijn rondgelopen? Doe het, en vraag jezelf eens af hoe lang jij dat zou volhouden, Als je denkt dat jij in die situatie tevreden oud kan worden heb je recht van spreken. Anders moet je eens heel goed gaan nadenken voor je dit soort bijdehante opmerkingen post.

Erik de Perik
21 maart 2021, 23:56
Niet persoonlijk, m'n broer wel trouwens, maar dat was een gitaaronderdelen fabriek. Ik trok vroegah veel op met Chinezen die in pc onderdelen fabrieken gewerkt hebben, de arbeidsomstandigheden waren toen bruut.
Ik heb veel fimpjes gezien van de diverse fabrieken. Deze gaat over undercover in een Chinese fabriek van Foxconn, de grootste fabrikant van computeronderdelen ter wereld. Een Taiwanees bedrijf overigens.


https://www.youtube.com/watch?v=5ItLIywwepY

Pepe
22 maart 2021, 00:52
Dit is nu mijn pedalboard en ik kan hier echt alle kanten mee uit. SRV, country, metal enz. Dit heb ik nooit uit enkel een versterker kunnen krijgen.


Die indeling komt mij sowieso raar voor. Je hebt gradaties van dirt en eq in een amp, meer toch niet?
Dan vertaal ik country = clean, SRV = dirt en Metal = extra dirt. Zoiets.
Of je die eq & dirt met pedalen doet of je amp laat afhandelen maakt in feite niks uit, pedalen zijn flexibeler maar soms klinkt een amp beter, hangt een beetje af welke amp en hoe je hem toepast. Obvious allemaal.

Ik ben geen fan van multichannel amps als het gaat om clean en semi dirt, single channels klinken dan beter wegens dedicated taak maar de 80's was een groot cascading multichannel en dat heeft ook zijn fans.

twoerd
22 maart 2021, 12:18
Met dat budget voor alleen effecten en versterking? Veel uitproberen tot ik iets heb gevonden waar ik echt enthousiast van word. En dan pas naar de prijs kijken. Kan zomaar dat ik dan lang niet bij de duurste optie uitkom. En misschien komt er wel iets van een OX Box bovenop.

Speeddemon
22 maart 2021, 19:16
Voor rond de 1500 euro is zeker 2e hands genoeg te vinden met veel mogelijkheden.
Denk aan 2e hands H&K Triamps, Engl Invaders of SE, een verdwaalde Fryette/VHT en sporadisch een leuke Mesa of Bogner.
Je gaat er geen SLO100 voor scoren, maar goed, is ook niet de meest veelzijdige amp. Wat ie doet, doet ie goed, dat dan weer wel.

Ik zit zelf zo naar 30-60W kleinere tube heads te kijken voor veelzijdigheid bij optredens in die prijscategorie en zoiets als een Driftwood Mini Nightmare spreekt me wel aan. Een lunchbox-size, maar wel 2x6L6; 2 kanalen, 2 modi op drive kanaal (footswitchable), ingebouwde Tubescreamer (footswitchable) en noisegate,footswitchable fx-loop en zelfs een 9V output achterop.

Soldano SLO30 lijkt me gewoon een tof hebbeding, maar ja, 2500-2700 euro is een hoop doekoe voor 'leuk hebbeding'.
Dan is er nog de Bogner 3534, die me ontzettend interessant en geschikt lijkt, maar ook weer bijna 2500,-. :nervous:

En wil je er thuis mee freubelen qua opnames, zou ik als 1e kijken naar een Two Notes Captor X; heb je attenuator, load box, IR loader en speaker sim (met headphones out) in 1, die ook stand-alone (zonder aan een DAW/PC te hangen) te gebruiken is.

the sure thing
22 maart 2021, 20:38
Wat geniet jullie voorkeur? Een amp zoals Friedman, Soldano, Bogner.... van ongeveer 3500 euro met redelijk wat mogelijkheden.
Of een minder dure amp (ergens rond de 1500) en een shitload aan pedaaltjes waarmee je je sound kan shapen?
Just curious wat jullie eigen bevindingen zijn.

Ik heb gekozen voor een goed clean platform en een aantal pedaaltjes. Het is ook mede afhankelijk voor welk genre het van toepassing is. En.... wil je ermee optreden?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Tupelo
22 maart 2021, 20:46
Voor mij kleine ampjes met één kanaal; Vibrochamp & AC4, en steeds vaker prik ik er zelfs geen reverbje meer tussen.

Pepe
22 maart 2021, 21:00
Bekend effect, gitaristen die doorgaans door een bos van pedalen en shit spelen en dan hun gitaar rechtstreeks op een kleine AC15 of Princeton inprikken: wow.....

rozh
23 maart 2021, 18:05
Mijn Tworock was 4 ruggetjes en love it to bitsss had ook een goedkopere kunnen nemen maar had toevallig het geluk dat ik wat dure dingen kon verkopen. Voor mij is het echt mijn droom amp!
Ik wil nog wel een oxbox ooit, maar even geld voor en miss is die two notes ook wel nice. Tot die tijd speel ik op mn UA arrow als het super zacht moet. Anders heb ik een littleblack box en de mastervolume die de tworock ook heel goed kunnen temmen in een gehorig studentenhuis

Remork1970
23 maart 2021, 19:30
Sodejú! Voor alleen dat topje of ook de speakerkast?

rozh
23 maart 2021, 19:46
Sodejú! Voor alleen dat topje of ook de speakerkast?

Voor beide

Thiez
24 maart 2021, 07:30
Deze vraag is ongeveer net zo zin als de vraag 'welke amp moet ik kopen?'

Zolang je oren horen wat ze willen horen, zit je goed. Als dit uit een roland cube komt, you're lucky.

Aangezien je vraagt naar persoonlijke voorkeur: Drive en distortion sounds moeten wat mij betreft uit de amp komen (hooguit een boostje voor solo werk uit een pedaal). Verder enkel de echt noodzakelijke pedalen. Maarja ik hoef zelf op het podium ook geen 1000 sounds, ik het een slag en een leadsound uit mijn amp, pedalen zijn een stempedaal en een wah.

munkie
24 maart 2021, 14:55
Ik ben een oude man met tinnitus oren dus kinderhand gauw gevuld tegenwoordig. Boss Katana top, B-stock bij Bax, 270 euro op een oude Marshall 1922 2X12. Goedkope gitaren, meestal wel met betere pickups: Epi LP, Richwood ES335, Allparts Strat, London City Tele. Ok er komen wat accessoires bij de Katana, footswitch, controller pedaal.

Net nog een Aria ProII strat van zolder gehaald, lelijk oud ding van de rommelmarkt, 5 euro, maar wat een feel en sound. Ik dacht zal ik hem opsturen naar Ruben Hoeke voor zijn weggeefaxie maar nee nix ervan :seriousf:

wood
24 maart 2021, 15:17
Ik heb pas zelf een Egnater Tweaker gekocht voor maar 500 euro bij Haar guitars. Klinkt echt heel erg goed en is heel veelzijdig

Hier kan je een stukje horen
https://www.instagram.com/p/CLzMAtzpWyl/?utm_source=ig_web_copy_link

Rinze
24 maart 2021, 15:52
Ik ben een oude man met tinnitus oren dus kinderhand gauw gevuld tegenwoordig. Boss Katana top, B-stock bij Bax, 270 euro op een oude Marshall 1922 2X12. Goedkope gitaren, meestal wel met betere pickups: Epi LP, Richwood ES335, Allparts Strat, London City Tele. Ok er komen wat accessoires bij de Katana, footswitch, controller pedaal.

Net nog een Aria ProII strat van zolder gehaald, lelijk oud ding van de rommelmarkt, 5 euro, maar wat een feel en sound. Ik dacht zal ik hem opsturen naar Ruben Hoeke voor zijn weggeefaxie maar nee nix ervan :seriousf:Heb je die Tokais niet meer?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

dorrus
25 maart 2021, 12:42
Bij deze mijn (goed bedoelde) bijdrage maar even stevig ingekort.
Verwijderen lukte me niet. Fijne dag en speel ze -met dure of goedkope versterker, whatever makes you happy

Napoje
25 maart 2021, 13:04
Ik gebruik thuis bijna alleen nog maar mijn positive grid spark. Die koste 250€. Niet echt geschikt voor live of recording maar wel heel fijn voor thuis. Mijn blackstar stack en mijn mooer modelling amp staat sindsdien stof te happen.

Ik ben er erg tevreden mee. Geen geruis en getik meer van die buizenbakken. Een amp van 3000€ die pas gaat klinken met flink wat volume dat denk ik niet veranderen.

Pepe
25 maart 2021, 14:18
Een goede versterker heeft meer invloed op je gitaargeluid dan je gitaar denk ik.


Ken de uitspraak, nooit gesnapt. Hoe dan?
Gitaren laten je anders spelen, versterkers moeten dingen luider maken.
Je draait aan een paar knoppen, klaar.
Of gooi er een pedaaltje voor als je meer dirt wil.

munkie
25 maart 2021, 14:43
Heb je die Tokais niet meer?

Ik heb alleen nog de Tokai LP, de Strat heb ik helaas al een tijdje geleden verkocht. Goldstar Sound met essen body, zie je nooit meer.

bluegate
25 maart 2021, 14:52
Wat is duur, ik heb versterkers gehad van een paar honderd euro tot en met een Guytron van bijna 3000 euro.
Om nou te zeggen dat ik goed kan spelen...?
Nee, vergeleken bij mijn gitaarhelden speel ik als een kind van twee met een gebroken armpje!

Het is wat de gek wil uitgeven, ik geniet van muziek ongeacht mijn niveau en vrijwel al mijn geld maak ik op aan muziek.
Voor mij is het zo dat als ik slecht klink of speel dat echt alleen de wijten is aan mij en niet aan mijn apparatuur dus kan ik mij daar nooit achter verschuilen. En ik krijg inspiratie als iets goed klinkt of gave features heeft.

twoerd
25 maart 2021, 15:14
(edit: laat maar)

Kim Wilson
25 maart 2021, 15:19
Het blijft bizar hoe veel meer het hier over spullen gaat dan over spelen.

Welkom bij het fenomeen forum. Ik snap niet zo goed wat er mis mee is. Gitaarspelen gaat toch ook over spullen, of niet? Of speel je luchtgitaar?

Brum
25 maart 2021, 15:28
Je zal op je vrije dag maar met je gitaar in handen zitten en zo nu en dan 's over gitaar spullen staan te lullen op een forum...:nervous: Supernerd!

twoerd
26 maart 2021, 10:31
Welkom bij het fenomeen forum. Ik snap niet zo goed wat er mis mee is. Gitaarspelen gaat toch ook over spullen, of niet? Of speel je luchtgitaar?

(edit: laat maar)

NLF
29 maart 2021, 12:09
Ik keer even terug naar de oorspronkelijke vraag.

Hangt er helemaal vanaf wat je wilt doen en waar je van houdt. Als je country fan bent en met een tele door een blackface of silverface speelt heb je verder niets nodig. Toch? Zelf koop ik liever twee amps (bijvoorbeeld vox en fender) dan een dure boutique die, ja, meestal een "verbeterde" versie is van iets wat ik ken van oude platen. Ik zou niet weten wat ik met zo'n ding zou moeten. Maar voor andere mensen met andere smaak en benadering kan het heel anders liggen, sommige mensen doen alles wat ze willen met een kemper en in-ears. Prima, maar da's niks voor mij.

dml
29 maart 2021, 15:13
Waarom zou ik voor een Friedman, Soldano of Mesa gaan als ik mijn sound ook uit een 6505 kan halen?

Jasper.
29 maart 2021, 18:35
Waarom zou ik voor een Friedman, Soldano of Mesa gaan als ik mijn sound ook uit een 6505 kan halen?

Haha, ik heb zelf ook net besloten mijn Rectifier weg te doen en er een 5150/6505 van te halen. En met het geld wat ik overhoud iets meer met pedalen te gaan doen. Beide hele vette amps, maar vooral de parallel loop werkt niet echt meer voor wat ik wil doen.

dml
30 maart 2021, 07:35
Haha, ik heb zelf ook net besloten mijn Rectifier weg te doen en er een 5150/6505 van te halen. En met het geld wat ik overhoud iets meer met pedalen te gaan doen. Beide hele vette amps, maar vooral de parallel loop werkt niet echt meer voor wat ik wil doen.

Zelf ook ruim 10 jaar uitsluitend op een Triple Recto gespeeld, sinds 2017 uitsluitend modeling. Vorige week een 6505+ over laten komen van onze oosterburen, gewoon voor de leuk. Ik werd daar wel heel erg blij van. Terug gestuurd want in de huidige tijd heb ik er toch geen toepassing voor maar hele grote kans dat ik 'm wederom bestel, zodra ik het commerciële circuit de rug toekeer.

Brum
30 maart 2021, 10:42
Da's zo'n reden waarom ik niet geschikt ben voor het commerciële circuit (naast dat ik het vaak slappe zaadmuziek vind en, eerlijk is eerlijk, ik de muzikale vaardigheid niet heb). Het zou me echt een worst zijn wat een ander van mijn spulletjes vindt en als het is afgesproken in de band dat er geen versterkers en dergelijke gaat worden gebruikt (is een beetje de trend in het feesttent circuit, toch?), dan zou ik al passen. Dat is toch onderdeel van de hobby wat mij betreft. Ik ga niet vrijwillig me dat stukje plezier in het gitaarspelen laten afpakken, ook niet voor de schnabbels. Maar ieder voor zich natuurlijk, is puur een eigen mening en geen oordeel naar een ander.

Als ik de middelen zou hebben, dan zou ik toch stiekem wel naar de Friedmans en dergelijke kijken ben ik eerlijk in. En als ik dan weer eerlijk ben, het zou geen enorme upgrade zijn voor de versterkers die ik al heb. Pedalen sta ik heel anders in. Daarin geloof ik de meerwaarde niet van allerlei niet uit te spreken boutique merken en kom toch altijd weer uit op de bekende merken. Niet duur, niet goedkoop. In de regionen van MXR en Maxon en zo. Heb ook al menig maal de duurdere pedalen geprobeerd en het enige voordeel wat ik er in kon vinden is dat ze voor een net zo'n belachelijke prijs ook zo weer verkocht waren. Het enige boutique pedaal wat ik nu op m'n bordje heb staan en wat een absolute topper is voor mij, is een Wizard Amplification Leopard. En zelfs die viel qua prijs wel mee. En dan heb ik nog ergens een Barber Direct Drive liggen en ook die is nu ook weer niet het duurste op de markt. Desalniettemin, ik ben dol op pedaaltjes!:crazyhappy:

Jasper.
30 maart 2021, 11:46
Zelf ook ruim 10 jaar uitsluitend op een Triple Recto gespeeld, sinds 2017 uitsluitend modeling. Vorige week een 6505+ over laten komen van onze oosterburen, gewoon voor de leuk. Ik werd daar wel heel erg blij van. Terug gestuurd want in de huidige tijd heb ik er toch geen toepassing voor maar hele grote kans dat ik 'm wederom bestel, zodra ik het commerciële circuit de rug toekeer.

Ja, de +/II versie zou het voor mij ook worden. Ik word ook nog steeds heel blij van de mesa. Maar de kant die we op gaan met de band vraagt denk ik om een iets directer geluid en ik erger me wel steeds meer aan de loop. Mag van mij wat dat betreft wel wat veelzijdiger.
Leuk spul, ik merk ook gewoon dat ik weer een stuk gemotiveerder raak als ik met gear wat bezig ben.

Napoje
30 maart 2021, 12:57
Het is ook maar net waar je blij van wordt. De een koopt een patserig klokje voor dat geld, de andere een amp... als je het geld hebt waarom ook niet?

dml
30 maart 2021, 19:45
Da's zo'n reden waarom ik niet geschikt ben voor het commerciële circuit (naast dat ik het vaak slappe zaadmuziek vind en, eerlijk is eerlijk, ik de muzikale vaardigheid niet heb). Het zou me echt een worst zijn wat een ander van mijn spulletjes vindt en als het is afgesproken in de band dat er geen versterkers en dergelijke gaat worden gebruikt (is een beetje de trend in het feesttent circuit, toch?), dan zou ik al passen. Dat is toch onderdeel van de hobby wat mij betreft. Ik ga niet vrijwillig me dat stukje plezier in het gitaarspelen laten afpakken, ook niet voor de schnabbels. Maar ieder voor zich natuurlijk, is puur een eigen mening en geen oordeel naar een ander.


Wie zegt dat het mij geen worst zal zijn wat een ander van mijn spulletjes vindt? Het komt over alsof je een nogal eenzijdig beeld hebt van het "commerciële circuit".

Brum
30 maart 2021, 22:12
Geen idee, dat weet jij het beste.:) Het kan ook goed dat ik een eenzijdig beeld heb van het commerciële circuit, ik baseer me ook op de feesttent bands. Ik vind het knap wat ze kunnen, maar muzikaal kan ik er weinig mee. Je ziet, of ik zie, wel steeds meer dat er niet meer over versterkers wordt gespeeld. Daar valt veel over of voor te zeggen en kunnen we hele discussies over houden, maar IK vind het niks. Da's dus geen waarde oordeel over een ander verder. Ik hoef geen veelvoud aan geluiden en zo licht en makkelijk mogelijk. Nou ja, zo licht en makkelijk mogelijk zou niet verkeerd zijn, maar dan moet ik m'n buizenbakkie opgeven en da's voor mij onderdeel van m'n hobby. Dat mag toch gewoon?

mrweird
30 maart 2021, 22:44
Ik ben er inmiddels achter dat ik het klassieke gibson les paul door een marshall geluid het lekkerste vind, en mijn versie was op een gegeven moment een les paul via een 2dehands vox tonelab LE met de marshall DSL imitatie richting de eindtrap van een musicstore fame vsh2-100 en een behringer BG412V cabinet. Oftewel allemaal el cheapo spul, maar god wat klinkt die combi lekker...

Oftwel dure amp hoeft niet. Goeie gitaar wel

telerocker
31 maart 2021, 02:00
Geen idee, dat weet jij het beste.:) Het kan ook goed dat ik een eenzijdig beeld heb van het commerciële circuit, ik baseer me ook op de feesttent bands. Ik vind het knap wat ze kunnen, maar muzikaal kan ik er weinig mee. Je ziet, of ik zie, wel steeds meer dat er niet meer over versterkers wordt gespeeld. Daar valt veel over of voor te zeggen en kunnen we hele discussies over houden, maar IK vind het niks. Da's dus geen waarde oordeel over een ander verder. Ik hoef geen veelvoud aan geluiden en zo licht en makkelijk mogelijk. Nou ja, zo licht en makkelijk mogelijk zou niet verkeerd zijn, maar dan moet ik m'n buizenbakkie opgeven en da's voor mij onderdeel van m'n hobby. Dat mag toch gewoon?

Ik speel ook in een paar 'commerciële' bands. Ik neem al jaren een flinke buizenbak mee. Plug & play, ik houd van eenvoud en een zeker gemak. Ik weet alle settings, ik weet welke pedalen het daarmee goed doen. Het is comfort, je hoeft je niet meer druk te maken over je sound. Soms moet de amp ook best een eind open om mee te komen hoor. Ik speel met stevige drummers en sommige toetsenisten hebben ook royaal versterking.

Bolkedebeer
1 april 2021, 19:34
Het is ook maar net waar je blij van wordt. De een koopt een patserig klokje voor dat geld, de andere een amp... als je het geld hebt waarom ook niet?

Help me even.
Welk patserig horloge zou je kunnen kopen voor 3500 euro?

arjanb01
1 april 2021, 19:57
Rolex, Breitling, Patek Philippe, IWC. Genoeg keuze in die prijsklasse😁
Al zou ik 3.500 euro toch anders besteden 🙈

Bolkedebeer
1 april 2021, 20:09
Sorry Arjan,
Een Rolex of Patek voor 3500?
Serieus?

Erik de Perik
1 april 2021, 20:13
Jij gaat uit van nieuw, denk ik.

Bolkedebeer
1 april 2021, 20:38
Jij gaat uit van nieuw, denk ik.

Nee.

Gebruikt heb je ook geen patek voor 3500.
Tenzij stuk, kapot, naar de klote of gejat van een dooie. Of een combinatie van deze factoren.

Rolex gebruikt kan met geluk nog net voor 3500.
Dat is dan geen patserklok maar gewoon oud ijzer.

Patserklok is in mijn woordenboek een neppe Rolex uit Turkije of een sneue Breitling by Bentley.
Dat hoeft dan weer geen 3500 te kosten.

Voordeel is dan weer wel dat je voor lul loopt en nog budget over houdt voor een “dure”amp.
Mooi bruggetje naar backontopic:)

Brum
1 april 2021, 22:15
Ik heb een Ceriatone, i.p.v. een Marshall. Maleisische nep. Heb ik nou een patserbak?:cooler:

Remork1970
1 april 2021, 23:21
Wááááááát??? Een Ceriatone, speel je dáár op? Pauper!
Een heer van stand heeft natuurlijk een Dumble he? Mínstens!

Thiez
2 april 2021, 07:13
Ik heb een Ceriatone, i.p.v. een Marshall. Maleisische nep. Heb ik nou een patserbak?:cooler:

Ceriatone is toch die boutique versie van marshall? Behoorlijk patser dus.... en daarnaast nog een splawn, nog al zo een boutique marshall....

Erik de Perik
2 april 2021, 10:47
€ 504,43 | Custom Overdrive Special MINI 20W Handbuilt Guitar Amp Chassis
https://a.aliexpress.com/_v3wwZP

Bolkedebeer
2 april 2021, 11:53
Wááááááát??? Een Ceriatone, speel je dáár op? Pauper!
Een heer van stand heeft natuurlijk een Dumble he? Mínstens!

Ik zeg altijd maar zo: 1 dumble is geen dumble.
Parbleu.

miyaru
2 april 2021, 13:10
€ 504,43 | Custom Overdrive Special MINI 20W Handbuilt Guitar Amp Chassis
https://a.aliexpress.com/_v3wwZP

Leuk spul!

Napoje
2 april 2021, 13:44
Leuk spul!

Tja en als er nou wat mee is? Garantie tot de voordeur? Aliexpress is best leuk voor dingen tot pak m beet honderd euro maar daarna zou ik het niet meer aandurven.

Brum
2 april 2021, 13:46
Ceriatone is toch die boutique versie van marshall? Behoorlijk patser dus.... en daarnaast nog een splawn, nog al zo een boutique marshall....

Handwired, maar verder verre van boutique hoor, zo een Ceriatone.;)

En over de Ceriatone gesproken, ik heb al een tijdje een fx loop kitje in huis liggen, maar wacht even het corona gedoe af en zo en dan contact ik je tzt even. En ik moet vervoer zien te vinden, daar ik geen auto heb.:)

Thiez
2 april 2021, 15:21
En over de Ceriatone gesproken, ik heb al een tijdje een fx loop kitje in huis liggen, maar wacht even het corona gedoe af en zo en dan contact ik je tzt even. En ik moet vervoer zien te vinden, daar ik geen auto heb.:)

Laat maar weten. Mocht je echt moeilijk zitten met vervoer kan ik hem altijd even oppikken hoor, ik woon in prinsenbeek dus dat is vlakbij.

rozh
2 april 2021, 15:35
Ceriatone is mooi spul hoor! twijfelde om dat te nemen in plaats van mijn tworock.

en dan een ceriatone jm sig of een sss oid :P Tis toch de tworock geworden omdat ik toevallig erg veel geluk met wat meevallers. (normaal heb ik dat geld ook niet als student zijnde.)

Je ziet op instagram ook wel veel mensen die zo'n ceriatone halen en zelf in elkaar zetten of compleet bestellen. volgens mij kan je dan ook wat makkelijker een custom kleurtje doen ( Ipv. de limited tworocks snaaien voordat ze vergeven zijn, of een jaar wachten op een custom order)

Brum
2 april 2021, 15:58
Voordeel bij Ceriatone is dat er gewoon veel mogelijk is. Wil je een bepaald merk trafo's? Geen probleem. Die keus had ik dan weer niet, daar ik de mijne tweedehands op de kop heb getikt. Maar eerlijk is eerlijk, het zijn dan wel handwired versterkers, het zijn ook gewoon verder één op één ripoffs. Wel hele goeie ripoffs en nogal goedkoper dan het origineel. Maar ons Nik heeft naar mijn weten nog niets zelf ontwikkeld. Bij Marshall of Fender zullen ze hun schouders ophalen, maar of een Friedman of Cameron er blij mee zijn... Kweenie.

Erik de Perik
2 april 2021, 21:01
Tja en als er nou wat mee is? Garantie tot de voordeur? Aliexpress is best leuk voor dingen tot pak m beet honderd euro maar daarna zou ik het niet meer aandurven.

Dat zou nog eens hard mee kunnen vallen, maar er zijn meer low-budget Dumble clones te koop:


https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5c785aa07fdcb8bc444abc07/1579815073729-RI6ZP3OCNQ525PR6NOKV/ke17ZwdGBToddI8pDm48kEWwOfLGAaFrZ25E8N8DXIoUqsxRUq qbr1mOJYKfIPR7LoDQ9mXPOjoJoqy81S2I8N_N4V1vUb5AoIII bLZhVYxCRW4BPu10St3TBAUQYVKcsMT3klv_6ZmB-kVHia7uWQaHuQM_nG0ZLuWPcClqsFO-bZ5y5AEcMhZzsbhsKynK/D50_Front+WEB.png?format=1500w


Kost 849 USD maar er lijkt geen Europese importeur van te zijn.

tnijland
3 april 2021, 14:58
Dumble? Dat is toch die versterker waarvan er maar een paar gebouwd zijn, die hemels klinkt ook al heeft niemand het ooit live gehoord?

telerocker
3 april 2021, 16:14
Dumble? Dat is toch die versterker waarvan er maar een paar gebouwd zijn, die hemels klinkt ook al heeft niemand het ooit live gehoord?

:D die inderdaad ja!

Pepe
3 april 2021, 16:16
Daar zijn er best een hoop van gebouwd en ze worden nog steeds gemaakt.

En hemels... tis gewoon een versterker hoor met lampen & trafo's en een bak transistors en je zou je cd's er niet door willen horen.

Erik de Perik
3 april 2021, 16:21
Dumble? Dat is toch die versterker waarvan er maar een paar gebouwd zijn, die hemels klinkt ook al heeft niemand het ooit live gehoord?

Verschillende keren live gehoord.

Brum
3 april 2021, 17:28
Het moet je ding ook maar zijn. Als je bijv. een Marshall guy bent, dan kan je er denk ik niet veel mee. Al kost zo'n apparaat nog zo veel, het wordt er niet ineens hemels op. Als ik 'm naast een goedkopere Marshall zet a la een DSL100, dan zou ik waarschijnlijk die DSL meenemen. Hoewel, voor de doorverkoop heb ik meteen drie DSL's, of twee JCM800's of zo. Dat dan weer wel. Nee, bij nader inzien, doe toch die Dumble maar.:crazyhappy:

Erik de Perik
3 april 2021, 17:34
Een Dumble doet tegenwoordig zo’n 80k dus daar kun je wel wat meer Marshalls voor kopen.

Brum
3 april 2021, 17:38
De tering... Laat staan hoeveel Ceriatone kloontjes je daar voor kunt krijgen. Lopen die dingen half op organische onderdelen of zo?

Pepe
3 april 2021, 18:00
Ik denk zelfs dat die Ceriatones beter zijn in de zin van dat elke amp van Howard uniek is (sort of) en Nik een paar van zijn designs genomen heeft en die continue doorontwikkeld nav gebruikers input. En kwa onderdelen ook wel consistenter zal zijn.

Napoje
3 april 2021, 18:46
Meneer dumble maakt met de hand heel weinig versterkers due echter erg gewaardeerd werden. Maar hij ging er niet meer bouwen, daar had ie geen zin in. Dus werden bestaande exemplaren steeds duurder en duurder. Het tig- voudige voor wat meneer dumble ervoor vroeg. Dus dacht ie, dat kan ik ook. Ik vertienvoudig de prijs gewoon. Zoiets toch?

Beetje het vraag en aanbod scenario van westvletteren bier of zwitserse pimpklokjes. Best ok maar totaal niet meer in verhouding met de prijs...

Erik de Perik
3 april 2021, 19:21
De tering... Laat staan hoeveel Ceriatone kloontjes je daar voor kunt krijgen. Lopen die dingen half op organische onderdelen of zo?

In de '70s kostte een Dumble ODS 50 versie van Applied Acoustics uit Bochum zo'n 3.000 DEM. Een hoop geld toentertijd maar ook wel een leuke investering als iemand dat destijds door zou hebben gehad.

Pepe
3 april 2021, 19:26
Howard is een rare nerd, die broers uit Bochum zijn nerds en een groot deel van hun gebruikers -bonamassa- zijn van hetzelfde laken een pak, dat kleeft gewoon aan die amp.

Napoje
3 april 2021, 20:03
Ik moet toegeven dat ik totaal geen idee heb hoe een echte dumble klinkt maar gezien de ampsimulations die ik ken uit verschillende modellers ben ik niet echt onder de indruk van die sound.

Brum
3 april 2021, 20:45
Lijkt me echt heerlijk om 's over zo'n versterker te mogen spelen en dan na een minuut "wat een kutversterker joh" te zeggen. De blik van zo'n eigenaar, dat moet je toch een keer gezien hebben.

MarkS
3 april 2021, 20:51
Lijkt me echt heerlijk om 's over zo'n versterker te mogen spelen en dan na een minuut "wat een kutversterker joh" te zeggen. De blik van zo'n eigenaar, dat moet je toch een keer gezien hebben.
Of een MetalZone er voor zetten.

Brum
3 april 2021, 21:01
Oké, die is ook mooi.:D

Erik de Perik
3 april 2021, 21:52
Howard is een rare nerd, die broers uit Bochum zijn nerds en een groot deel van hun gebruikers -bonamassa- zijn van hetzelfde laken een pak, dat kleeft gewoon aan die amp.

Wolfram Roy is er al heel vroeg uitgestapt en toen Gundolf er dus alleen voor stond qua bedrijfsleiding, ging het van kwaad tot erger. Wel een uiterst vriendelijke man. Hij heeft ooit nog een Quattro preamp voor mij (uiterst netjes) gerepareerd en ik heb alleen de verzendkosten naar hem toe hoeven te betalen. Kan natuurlijk ook zijn dat hij vergeten is om een factuur te sturen, zo was hij ook wel :seriousf:


Ik moet toegeven dat ik totaal geen idee heb hoe een echte dumble klinkt maar gezien de ampsimulations die ik ken uit verschillende modellers ben ik niet echt onder de indruk van die sound.

Ik heb wel eens op een clone gespeeld en dat was toch wel een aparte versterker qua geluid en bediening; normaal kies je voor overdrive omdat je meer sustain wilt hebben. Die heb je op een ODS ook maar zonder al te veel vervorming us met veel headroom. Ik vond het destijds wel apart. Ik ga 'm eens uitproberen in Bias.


Of een MetalZone er voor zetten.

En dan zeggen dat 'ie ervoor moet, anders krijg je jouw sound niet....