PDA

View Full Version : Neck shim kopen



lauke_101
16 maart 2021, 17:26
Het is eigenlijk een beetje lullige kleine vraag, maar ik zoek me aardig suf sinds een week zoiets. Waar kan ik een paar neck shims in verschillende hoeken (zeg van 0,25-1 graad ongeveer) verkrijgen om mijn Jazzmaster goed afgesteld te krijgen?

Stewmac verkoopt dit soort mooie dingetjes (https://www.stewmac.com/tonewoods/shop-tonewood-by-instrument/electric-guitar-bodies-and-necks-and-wood/electric-guitar-necks/stewmac-neck-shims-for-guitar.html) maar de shipping alleen al valt nogal duur uit. Daarna moet de douane daar nog overheen natuurlijk.

Zelf maken wordt lastig zonder geschikte schuurmachine, tenzij iemand daar nog een ander trucje voor weet?

Midwolda
16 maart 2021, 17:33
Shims kopen? Hoeken??

Ik heb een assortiment plaatjes van verschillende diktes liggen, kwestie van uitproberen.
Een plastic pasje is 0,8mm dun, stukje op maat knippen, schroef je er zo onder.
Een bierblikje is veel dunner.

Moet ook niet de vorm van de neckplate hebben, een stripje aan de kant van de body is genoeg.

Zen en de kunst van het gitaaronderhoud... ;)

lauke_101
16 maart 2021, 18:09
Een stripje aan één kant van de pocket ga ik het niet op wagen, met de kans op "ski slope" over tijd. Weet dat het niet hard vast staat, maar ik kom daar liever niet op mijn eigen gitaren achter ;-)

Het punt bij specifiek een Jazzmaster is dat als je een lagere actie wil, je de hoek die de snaren maken tussen de brug en de trem ook verandert. Dat leidt tot het welbekende probleem van snaren die uit de zadels springen. Met een shim onder een hoek in de hals kun je de brug hoger afstellen zonder dat dat tot een hogere actie leidt hogerop de hals.

Dit maakt wel eea duidelijk: https://hazeguitars.com/how-to-shim-a-bolt-on-neck

Pepe
16 maart 2021, 18:39
Ik heb een paar shims die uit Fenders komen, zaten vroeger best vaak fabriek af er in maar blijkbaar niet echt nodig (anders zouden ze er niet uit zijn). Enniewee, dat stelt niks voor, stukje karton, ik denk zelfs hetzelfde materiaal als de pickup bobbins).
Ik maakte ze dan ook altijd zelf, uit pakjes vloei (ook goed voor je uitgelopen kam), wc rol of plastic pasje (waar je ook plectra uit kan halen) of stukje balsa hout.
Ik weet niet of meer mensen dat deden maar ik gebruikte de wig vorm (3 lagen in treetjes) omdat in mijn hoofd dat stabieler is.
Zal wellicht niks uitmaken maar goed, ik ben ook van de DIY generatie dus misschien is dat a thing from the past.

D3nnis
16 maart 2021, 18:48
De keren dat ik met shims bezig ben geweest was het netjes fineer naar 0mm schurrn aan een kant, en het fineertje dan ietsje kleiner knippen dan de neckpocket.
Leek me het netst, ook ivm contact tussen hals en body, maar ook met name als je wat zacht body hout hebt waar wellicht anders je shim weer in zakt.

Echter, ook weleens gezien dat er in die gitaren van Nash ook gewoon een stuk plastic achterin de halspocket gegooid was.
Tja, ik weet nu ook niet meer hoe het hoort :D

Napoje
16 maart 2021, 20:37
Daarrrr is ie weer: bamiexprrrresss...

https://a.aliexpress.com/_vLae95

Pepe
16 maart 2021, 20:40
Waarom zou je het zelf even snijden als je het van de andere kant vd wereld kan laten overvliegen.

Erik de Perik
16 maart 2021, 21:34
Precies dat....zoveel gemakkelijker....

lauke_101
16 maart 2021, 22:48
Al lang bij ome Ali gekeken, maar zo'n smal stukje is vragen om een ski slope in je hals. Ga dat er niet op wagen. Full pocket shims heb ik nog nergens gezien behalve bij stewmac.

Zoals ik eerder al zei, beschik niet echt over de tools om er netjes eentje te maken anders had ik dat wel gedaan. Misschien eens rondvragen bij een kleine gitaarbouwer in de buurt.

Midwolda
16 maart 2021, 23:00
Ik vraag me een beetje af wat je bedoelt met een ski slope, maar ik neem aan dat je bedoelt dat het hout van de body wordt ingedrukt? Kan met de hand op m'n hart verkondigen dat ik dat nog nooit heb meegemaakt.

Napoje
16 maart 2021, 23:26
Stukje zilverpapier? Achter iets dikker gevouwen dan voor?

Midwolda
16 maart 2021, 23:55
3D printen?

Pepe
17 maart 2021, 00:09
Stukje zilverpapier? Achter iets dikker gevouwen dan voor?

Ja, werkt ook. De chocolade zelf eet je op, die is minder geschikt. En zwaluw, ook goed.
De luciferhoutjes zijn ook prima om uitgelubberde schroefgaatjes te vullen.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS-86XhCqylw4NWY-I6t88VIFREeeVJpouRxsP13U9i9t9Tf2-ZGwsNrLAt6l-zVq761hBPq8cl&usqp=CAc

D3nnis
17 maart 2021, 07:19
Zoals ik eerder al zei, beschik niet echt over de tools om er netjes eentje te maken anders had ik dat wel gedaan.

Die begrijp ik niet.
Fineer, schuurpapier, en geduld.
Die eerste twee zijn vrij eenvoudig, dus moet geduld het probleem zijn? :D

Duhsjaak
17 maart 2021, 07:26
Ja, zwaluw. Of echte tandenstokers. Die zijn driehoekig. Kan heel goed.
Shim? Een keer maar nodig gehad. Twee dubbeltjes (10 cent stukken - museum waardig) en de klus was gedaan. Who cares als ze iets in het hout worden geduwd? Heel langzaam aan de schroeven draaien tot je de juist hoek hebt.
Ski slope? Doe ik maar een keer per jaar. Nieuwjaarsdag. En kijken hoeft niet eens. O ja Nu zijn ze aan het skispringen. O ja, nu is het het orkest van te dikke matig spelende heren uit Oostenrijk. Die mogen Maastricht niet eens in.

Maar goed, ik zou niet wakker liggen van shims. Ik zou iets hards nemen voor goed contact tussen body en de rest.
Goed contact met de body ga je steeds meeer waarderen.
Vriendelijke groet, Gus

D3nnis
17 maart 2021, 10:17
Heel langzaam aan de schroeven draaien tot je de juist hoek hebt.


Zeg je nu dat je de halshoek wilt laten afhangen van hoe hard je de schroeven aandraait?

Pepe
17 maart 2021, 11:05
Goed contact met de body ga je steeds meeer waarderen.


:seriousf:

En altijd van je af.

Duhsjaak
17 maart 2021, 11:58
Zeg je nu dat je de halshoek wilt laten afhangen van hoe hard je de schroeven aandraait?
Je zou het afstellen kunnen noemen?

Er heeft hier een draadje gelopen over het onder snaarspanning losdraaien (iets losser) draaien van de schroeven en daarna weer heel vast. Daar werd geen enkel bezwaar tegen in gebracht.
Nu zou subtiele verandering van de halshoek niet met enig geweld mogen? Ooit geprobeerd iedere twee dagen een paar schroeven een kwart slag aan te draaiden? Kun je geringe verschillen mee overbruggen. En met een shim gaat het om geringe verschillen.
Vriendelijke groet, Gus

D3nnis
17 maart 2021, 12:49
Je zou het afstellen kunnen noemen?


Dat kan ja.
Ik kan er ook wel een andere benaming aan hangen :D

lauke_101
17 maart 2021, 13:15
Ik vraag me een beetje af wat je bedoelt met een ski slope, maar ik neem aan dat je bedoelt dat het hout van de body wordt ingedrukt? Kan met de hand op m'n hart verkondigen dat ik dat nog nooit heb meegemaakt.

Skislope is het uiteinde van de hals die omhoog komt zetten door een shim die niet de volledige pocket vult, zie onderstaand plaatje (overdreven getekend, maar het gaat om het idee). Het gebeurt niet altijd in die situaties, maar je loopt er wel risico op. Zo heb ik al wel een paar oude Jazzmasters gezien met dit euvel, 70s Fenders met die microtilt idem dito. Enige remedie hiervoor is de toets opschuren, dat voorkom ik toch liever.

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/510519ace4b0869f641519d9/1431873916165-2UF2I0WHXVFA5O6TF67V/ke17ZwdGBToddI8pDm48kESMOLIJq5WpMihoJcW4Kut7gQa3H7 8H3Y0txjaiv_0fDoOvxcdMmMKkDsyUqMSsMWxHk725yiiHCCLf rh8O1z5QPOohDIaIeljMHgDF5CVlOqpeNLcJ80NK65_fV7S1UY yzizTHGDeX7XvDr_0dQiwGVCebaMjjrgWfFPa69pZ0W07ycm2T rb21kYhaLJjddA/image-asset.png?format=1000w



Die begrijp ik niet.
Fineer, schuurpapier, en geduld.
Die eerste twee zijn vrij eenvoudig, dus moet geduld het probleem zijn? :D

Ik zat meer aan een bandschuurmachine te denken om de shim goed gelijkmatig te krijgen. Wil natuurlijk oppassen dat ik niet ook de zijkanten van de hals scheef leg. Maar ik zal van het weekend eens proberen hoe ver ik kom met een schuurblokje. Het hoeft maar één keer goed te gaan natuurlijk ;)



Goed contact met de body ga je steeds meeer waarderen.
Wijze woorden Gus! :seriousf:
In het bijzonder contact met bodies die wat meer rondingen hebben dan de mijne, dát waardeer ik zeer. Ergonomie is belangrijk.

no 1 hops
18 maart 2021, 07:47
Skislope is het uiteinde van de hals die omhoog komt zetten door een shim die niet de volledige pocket vult, zie onderstaand plaatje (overdreven getekend, maar het gaat om het idee). Het gebeurt niet altijd in die situaties, maar je loopt er wel risico op. Zo heb ik al wel een paar oude Jazzmasters gezien met dit euvel, 70s Fenders met die microtilt idem dito. Enige remedie hiervoor is de toets opschuren, dat voorkom ik toch liever.

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/510519ace4b0869f641519d9/1431873916165-2UF2I0WHXVFA5O6TF67V/ke17ZwdGBToddI8pDm48kESMOLIJq5WpMihoJcW4Kut7gQa3H7 8H3Y0txjaiv_0fDoOvxcdMmMKkDsyUqMSsMWxHk725yiiHCCLf rh8O1z5QPOohDIaIeljMHgDF5CVlOqpeNLcJ80NK65_fV7S1UY yzizTHGDeX7XvDr_0dQiwGVCebaMjjrgWfFPa69pZ0W07ycm2T rb21kYhaLJjddA/image-asset.png?format=1000w

voor mijn gevoel zal dat hout door de shim niet buigen, zeker niet als het om een stukje schuurpapier of een tandenstoker zou gaan.
wat mij wel is opgevallen is dat de kopse einden van de hals/fretboard soms niet afgesloten zijn met lak/olie.
door opname van vocht kan hout uitzetten.

ik heb hier nu een oude L6 copy en die heeft met de gelijmde hals toch ook een ski jump, de laatste 4 a 5 fretten zitten hoger terwijl alles wel goed gevlakt was.
probleem lijkt nu dat als ik relief wil instellen, de hals een soepele kromming krijgt alleen juist daar niet.
mijn idee is dan dat omdat de hals daar vast zit (ook met een geschroefde hals) de hals die kromming daar niet kan volgen en vlak blijft op dat laatste stuk.

maar dat is een observatie die volledig fout kan zijn ;-)

Rinze
18 maart 2021, 08:24
voor mijn gevoel zal dat hout door de shim niet buigen, zeker niet als het om een stukje schuurpapier of een tandenstoker zou gaan.
wat mij wel is opgevallen is dat de kopse einden van de hals/fretboard soms niet afgesloten zijn met lak/olie.
door opname van vocht kan hout uitzetten.

ik heb hier nu een oude L6 copy en die heeft met de gelijmde hals toch ook een ski jump, de laatste 4 a 5 fretten zitten hoger terwijl alles wel goed gevlakt was.
probleem lijkt nu dat als ik relief wil instellen, de hals een soepele kromming krijgt alleen juist daar niet.
mijn idee is dan dat omdat de hals daar vast zit (ook met een geschroefde hals) de hals die kromming daar niet kan volgen en vlak blijft op dat laatste stuk.

maar dat is een observatie die volledig fout kan zijn ;-)Dat ligt denk ik meer aan het werkzame gebied van de meeste trussrods. Boven de 15de fret heb je geen relief nodig omdat de snaren bij indrukken daar toch al meer afstand tot de volgende fret hebben doordat de brug dichterbij is.

Dat plaatje van die ski slope, tja. De uitleg dat de hals probeert het gat op te vullen lijkt me iig een soort projectie 😎 ik heb het nog nooit meegemaakt in 35 jaar aan gitaren prutsen.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Brum
15 april 2021, 14:11
Ik pik heel even je topic Lauke.;) Ik "zit" een beetje met dezelfde vraag als Lauke. Ik heb een strat met Floyd Rose, die op de body gemonteerd is, niet verzinkt. De actie is daardoor niet lager te krijgen en dit neigt toch wel naar gevalletje eiersnijder. Gezien Stewmac het enige adresje is die die shimmetjes kant-en-klaar heeft, maar best prijzig, plus die verzendkosten en lange wachttijd, zat ik ook wat te denken wat ik nog heb liggen om een shimmetje te maken. Nou kwam ik op het idee om het afdekkapje die over de veren zat en ik toch niet gebruik, op maat te maken. Ik twijfel nog wel een beetje over de dikte, maar dat zien we dan wel weer. Alles boven niveau fretbuzz doe ik het voor nu even voor. Is dit goed materiaal voor een shim? Ik lees namelijk de meest uiteenlopende verhalen op dat gebied. Van schuurpapier tot bankpasjes en het zou voor het geluid niks uitmaken en de ander zweert bij hout. Wat is jullie idee daar over?

Midwolda
15 april 2021, 14:24
Ik gebruik(te) altijd bankpasjes, want die zijn 54mm breed en dat vult mooi de halsfrezing.
Dikte is ook fijn, ca. 0,8mm is niet te dun niet te dik, twee is vaak al te veel.
Lengte vanaf de body tot aan de onderste schroeven.

Brum
15 april 2021, 14:43
In dat geval zou zo'n afdekplaat ook te dik zijn dus. Ik heb zojuist nog een niet geactiveerde Karwei pas gevonden, per toeval. Die maar 's proberen dan. Qua formaat zou die bijna één op één passen. Maar het maakt qua materiaal niet heel erg veel uit?

Midwolda
15 april 2021, 16:55
Nee volgens mij niet, als het maar hard is.

Pepe
15 april 2021, 17:25
Dus de titel van dit topic had beter "Bankpasje kopen" kunnen zijn?

Erik de Perik
15 april 2021, 17:28
In dat geval zou zo'n afdekplaat ook te dik zijn dus. Ik heb zojuist nog een niet geactiveerde Karwei pas gevonden, per toeval. Die maar 's proberen dan. Qua formaat zou die bijna één op één passen. Maar het maakt qua materiaal niet heel erg veel uit?

Ik zou geen Chinees plastic gebruiken, daar komt toch weinig goeds vandaan.

Midwolda
15 april 2021, 18:07
Dus de titel van dit topic had beter "Bankpasje kopen" kunnen zijn?

Een pasje van de ANWB, de Gamma, of van je tennisclub werkt ook Pepe. ;)

Brum
15 april 2021, 21:13
Ik heb het Karwei pasje gebruikt inderdaad. Qua breedte exact de maat en in de lengte er een heel klein stukske af. Eigenlijk is ie nog steeds te dun, maar het heeft wel al z'n werking gehad, want de lage accoorden zijn ineens een stuk minder vals op met name de G snaar. Ik weet niet of twee pasjes over elkaar heen wel zo handig is, anders ga ik er ook nog een Gamma pas aan opofferen en dan moet het wel behoorlijk de oplossing zijn. Nu alleen nog de stemmingsproblemen van de Floyd zien op te lossen. Deze gitaar geeft zich duidelijk nog niet zomaar gewonnen.:mad: Aan de veren (Fu Tone) ligt het in ieder geval niet noch de kwaliteit (Gotoh).

in ieder geval: Qua geluid gaat een pasje in ieder geval prima. Maakt geen verschil verder. Tenminste, ik kan onmogelijk A-B'en, maar ik had verder gewoon een prima geluid en er viel ook niks dood aan signaal.

Pepe
16 april 2021, 03:31
Een pasje van de ANWB, de Gamma, of van je tennisclub werkt ook Pepe. ;)

Maar dat maakt geen leuke titel.