PDA

View Full Version : Beste mod voor electrische gitaar?



telecastermaster
5 maart 2021, 12:52
Wat was je beste modificatie van je standaard elektrische gitaar?

Venlonaer
5 maart 2021, 12:54
2 flessen Grolsch beugel drinken en de rode rubbers gebruiken als straplocks.

telecastermaster
5 maart 2021, 12:56
Ja, die is leuk. :)

Pepe
5 maart 2021, 13:11
Zeker, de Grolsch op 1.
Op 2 het standaard loskoppelen van tone knobs waardoor er geen imp. load is en dus ook geen treble bleed nodig.
3: Glow in the Dark stickers op de side dots.
3: Silent plugs op alle gig kabels.

Eigen mod: een strat trem block op een tele. Daar is wat freezing voor nodig maar klinkt beter (meer sustain en boventonen) Ben ik de enige? Ik ken geen andere voorbeelden.

Fusion
5 maart 2021, 13:23
De TX02301-A mod is de enig mod die er écht toe doet. Ik heb hem op al mijn gitaren laten toepassen

Midwolda
5 maart 2021, 13:29
Dûh...

https://i.ebayimg.com/images/g/~OIAAOSwdrdb53Lc/s-l300.jpg

Kim Wilson
5 maart 2021, 13:31
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210305/816fd50c64bb8c41ccf8ed41c601e2ea.jpg

De eerste mod die zich meermaals terugbetaalt bij verkoop. 😁

alias
5 maart 2021, 14:12
Al mijn gitaren klinken beter als ze bespeeld worden door iemand anders.

telecastermaster
5 maart 2021, 14:18
Mijn favoriete mod: EMG DG-20 set.

https://www.njuskalo.hr/image-w920x690/procesori-efekti-pedale-kontroleri/emg-dg-20-david-gilmour-signature-slika-66439676.jpg


https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse2.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP. vBzdeqGj-rke8cD87fhO4AHaGs%26pid%3DApi&f=1

https://www.giampaolonoto.it/upload/emg1.jpg

munkie
5 maart 2021, 16:03
Een Graphtec topkam wil ook nog wel eens helpen. Seymour Duncan pickups. Betere mechanieken. En vooral, goed schoonmaken en afstellen.

Tupelo
5 maart 2021, 16:08
Afstellen vind ik geen mod, maar soit.
Voor mij locking tuners eigenlijk, weet dat het voor velen een koud kunstje is, snarenwissel, ik blijf er wat mee stoeien.
Gelukkig doe ik het niet vaak, maar if so, en ook t.b.v. de stemvastheid; locking tuners met stip op 1.

Jan Buurman
5 maart 2021, 17:00
Het vervangen van de plastic cavitycover door een dikke stalen. Geen neckdive meer bij mijn Iceman.

Fobo
5 maart 2021, 17:23
Het laten plaatsen van een Wilkinson trem (only dive) op mijn Epi LP en de originele pups te vervangen door burst-buckers.

arjanb01
5 maart 2021, 17:35
Graphtec topkam en klemmechaniken.
Pickups is smaak tenzij je een hele goedkope plank hebt dan zou ik er inderdaad een setje dimarzio’s of Seymour Duncans in frotten.
Plus die Grolsch rubbers als strap locks, beter is er niet en je hebt er dan ook bier pret bij😁

Erik de Perik
5 maart 2021, 17:54
Seymour Duncans uit m'n LP gehaald en Donlis + DiMarzio erin.
DiMarzio X2N uit m'n superstrat gehaald en Bill Lawrence L500 erin + toonpots afgekoppeld.

miyaru
5 maart 2021, 18:04
Setje Guyker Lockingtuners van Ali op mijn stratje.......

En Graphtec topkam volgt.....:noob:

Erik de Perik
5 maart 2021, 18:23
Ook bij Ali? Ben ik wel benieuwd naar.

miyaru
5 maart 2021, 18:33
Zijn best heel OK!

Erik de Perik
5 maart 2021, 18:37
Ik bedoel het topkammetje hè, die tuners wist ik al ;)

miyaru
5 maart 2021, 18:40
Nee topkam laat ik door een luthier doen...... sorry man!

Erik de Perik
5 maart 2021, 18:53
Ik ga er toch maar eentje van Ali proberen. Komt op een Tele, zit te dubben of ik daar ook betere tuners op ga zetten of op de betere kam vertrouw.

no 1 hops
5 maart 2021, 18:54
DIY no load tone pot
https://www.tdpri.com/threads/no-load-mod-your-guitar-bass-tone-or-blender-pot-2014.466061/

op gitaar met 4 way switch alternatieve schakeling waarvan de brugpup zelf ook serie en parallel geschakeld kan worden via mini switch
N>N+B>B>N+B in serie

andere gitaar met G&L PTB tone controle
alternatieve 5 way
M>M+N>N>N+B>B

arcane
5 maart 2021, 19:18
Seymour duncan lil 59. Zowel in een strat als in een tele.

Tupelo
5 maart 2021, 19:45
Ik vind dat zo een kut element, zo zie je maar, smaken verschillen. :)

Napoje
5 maart 2021, 19:50
Zijn best heel OK!

Inderdaad. Ook mijn ervaring. Wel de wat duurdere van wel 28€.

Erik de Perik
5 maart 2021, 19:52
Ik vind dat zo een kut element, zo zie je maar, smaken verschillen. :)

Ik heb er ook niets mee.

Napoje
5 maart 2021, 19:54
Een mod die ik nog moet doen maar waarvan ik zeker ben dat ik er erg blij van wordt: een bass rolloff op mijn nieuwe jazzmaster assemblage project zoals reverend en g&l ze ook leveren. Werkt op mijn reverend met p90’s fantastisch

BamBuFan1
5 maart 2021, 22:08
Treble bleed op de volume pot.

pasqual
5 maart 2021, 23:55
miniswitch monteren waarmee je hals en brug pup op de Strats verbindt. Dus in selector switch op stand 1 en 5 zijn zowel brug als hals aan, op stand 2 en 4 alle elementen aan. Uiteraard wanneer de miniswitch uit staat heb je de standaard schakelingen. Ingreep van niets maar leuke toevoegingen van sounds!

Daarnaast zag ik de EMG DG20 voorbij komen. Zeker ook een aanrader! Een van mijn Strats mee uitgerust (ook bovengenoemde schakeling op gemonteerd). Erg leuke set!

Dimitri92
6 maart 2021, 08:36
Voor de Gibson (style) mannen en vrouwen: VintageInspiredPots en 50s wiring

guitarkid2
6 maart 2021, 11:42
2 flessen Grolsch beugel drinken en de rode rubbers gebruiken als straplocks.

Yup met eneeeh mitss maare
Omdat ik maar 1 goede strap heb en meerdere slechte gitaren....
Lastig verwisselen kut, gepiel
Nu dus aan die dingen van unmplop
Slimme grolsjes zeg maar

Btw
Ook goed als cockring te gebruiken die doplops

Powderfinger
7 maart 2021, 09:10
4 way switch of push pull om brug serie en parallel te kunnen zetten inderdaad!

Randen van een hals een beetje ronden is ook een fijne.

Brum
7 maart 2021, 13:01
Een dikke laklaag van de hals opschuren.

D3nnis
7 maart 2021, 20:04
Van die stalen gebogen zadels, waar ik ook na polijsten e.d. steeds binnen de kortste keren weer snaren op brak, vervangen voor graphtech zadels.

Erik de Perik
7 maart 2021, 20:55
Ik heb alleen maar overdreven snaarbreuk op TOM's. Wraparound is daar dan de oplossing voor.

D3nnis
7 maart 2021, 21:54
Heb ik dan weer geen last van, en ik prefereer een zo groot mogelijke snaarhoek over de brug, ik zet bij voorkeur het staartstuk zo laag dat de snaar nét de "achterkant" van de brug niet raakt

Erik de Perik
7 maart 2021, 22:11
Heb ik dan weer geen last van, en ik prefereer een zo groot mogelijke snaarhoek over de brug, ik zet bij voorkeur het staartstuk zo laag dat de snaar nét de "achterkant" van de brug niet raakt

Da's ook vaak wel bij een originele Gibson het geval maar niet altijd. Ik ga daar dan niet over nadenken maar doe het bij alle Gibbies.

Tupelo
8 maart 2021, 00:39
Heb het niet zelf gedaan maar zo gekocht; mijn Starfire heeft een killswitsch i.p.v. een elementschakelaar.
Elementen is een kwestie van volume opendraaien.
En brugpup staat uit fase.
Ben niet zo een brugpupfan, wel uit fase liefhebber (ook op mijn Mustang), dus dit werkt eigenlijk wel mooi voor mij; dikke wat wolligere neckpup en dan brugpup er uit fase bij draaien.

lauke_101
8 maart 2021, 09:47
Gretschbuckers vervangen voor een setje TV Jones in mijn Elliot Easton signature. Niet goedkoop, maar die pickups zijn echt magistraal.

Verder Schaller straplocks op elke gitaar, maar dat valt nauwelijks meer onder mods naar mijn gevoel.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk

Orpheo
8 maart 2021, 12:08
een push pull pot zodat in het middenstandje van een LP je kan kiezen: of beide pickups in fase parallel of beide pickups uit fase in serie.

uit fase in serie is mijn default tegenwoordig: zoveel bruikbaarder naar mijn smaak!

LRS
8 maart 2021, 12:30
Met stip op één: Cellulose lak van de achterzijde van de hals van m’n Fenders afgeschuurd. Vreemd genoeg voelt m’n Gibson LP niet zo plakkerig aan als de EJ Strat en AVRI 52 Tele, dus die heeft de upgrade met schuurpapier niet hoeven ondergaan.

Een goede tweede: de keramische 496R en 500T pickups uit bovengenoemde LP vervangen door een setje Classic 57s. De eerstgenoemde pickups zijn te eenzijdig voor mij, met de 57s kan ik meer kanten op.

dml
8 maart 2021, 13:45
Eerste en enige wat ik heb gedaan bij al mijn gitaren: loskoppelen tone-pot.
Eerste en enige wat ik zal doen bij nieuwe gitaren: loskoppelen tone-pot.

Oh ja, en af en toe een pick up swap. Na vele omzwervingen, experimenten, probeersels, mengsels, luchtballonnen, en nog veel meer cork sniffing ben ik uiteindelijk uitgekomen op de volgende standaard elementen van Seymour Duncan: JB in de brug, 59 in de nek of een setje Phat Cat's. Gewoon zo uit de winkel, zonder mod, geen gezeur, voor mij altijd goed.

Duhsjaak
8 maart 2021, 19:41
Met stip op één: Cellulose lak van de achterzijde van de hals van m’n Fenders afgeschuurd. Vreemd genoeg voelt m’n Gibson LP niet zo plakkerig aan als de EJ Strat en AVRI 52 Tele, dus die heeft de upgrade met schuurpapier niet hoeven ondergaan.

Een goede tweede: de keramische 496R en 500T pickups uit bovengenoemde LP vervangen door een setje Classic 57s. De eerstgenoemde pickups zijn te eenzijdig voor mij, met de 57s kan ik meer kanten op.

Wat grappig!
In mijn LP kloon zaten ‘PAF’s’ die door Trev Wilkinson met Steh Lover zijn ontworpen. Een tamelijk heldere PAF, helderder en minder muddy dan normaal.

Ik heb die nog maar net (laten) vervangen door Warman’s Tennessee (keramisch dus) en de oude liefde voor die gitaar is weer helemaala opgepoetst. Het enige dat ik eraan vind afdoen is het gewicht. Wat dat betreft is Wilkinson fundamentalistisch gebleken.
Het kan natuurlijk zo maar zijn dat de Tennessee pups toch gaan vervelen, maar de eerste indruk is bijzonder prettig.

Vriendelijke groet, Gus

LRS
11 maart 2021, 10:16
Wat grappig!
In mijn LP kloon zaten ‘PAF’s’ die door Trev Wilkinson met Steh Lover zijn ontworpen. Een tamelijk heldere PAF, helderder en minder muddy dan normaal.

Ik heb die nog maar net (laten) vervangen door Warman’s Tennessee (keramisch dus) en de oude liefde voor die gitaar is weer helemaala opgepoetst. Het enige dat ik eraan vind afdoen is het gewicht. Wat dat betreft is Wilkinson fundamentalistisch gebleken.
Het kan natuurlijk zo maar zijn dat de Tennessee pups toch gaan vervelen, maar de eerste indruk is bijzonder prettig.

Vriendelijke groet, Gus

horses for courses, nietwaar? Ik vond de stock 496/500 gewoon te dichtgesmeerd klinken met gain, en clean (coverband, moet van alle markten thuis zijn) niet fijn. Voor harde rock en zware metalen zullen ze prima volstaan denk ik.
Rock on!!!
Groet,
Chris

ar250artist
11 maart 2021, 11:25
Voor mij twee heel eenvoudige: als stratliefhebber tone control naar de brugpup (nu ipv mid pu) en het blokkeren van de trem.

Midwolda
11 maart 2021, 11:43
Voor mij twee heel eenvoudige: als stratliefhebber tone control naar de brugpup (nu ipv mid pu) en het blokkeren van de trem.

Yep, standaard aanpassingen bij iedere strat die door mijn handen gaat.
Alleen voor de verkoop gooi ik de trem weer los want anders wil niemand 'm hebben. :D

lauke_101
11 maart 2021, 20:53
Heb op mijn straat ook de trem wel eens geblokkeerd, want ik gebruik die toch nooit (veel te onsubtiel, doe mij maar een Bigsby of Jazzmaster trem). Echter klinken ze dan in mijn oren beduidend anders, de attack wordt directer ofzo en dan mis ik een beetje strat charme.

Wie weet lul ik maar wat, want lastig vergelijken natuurlijk. Maar ik heb ze nu dus alsnog zwevend staan.

Duhsjaak
12 maart 2021, 11:28
Bij mij staan alleen de kiezers zwevend.
Ook ik kies Bigsby anytime boven strat jank zwengel.
Mijn strat heeft een specie standen schakelaar. Veel lekkerder dan die uit fase standjes die ik heul lelijk vind.

Een leuke mod vinnik een jonge vrouw, die typische vage meiden liedjes op een van mijn gitaren wil spelen. Eerst even je vingers in je oren tegen het ‘OMG, wat staat je gitaar raar gestemd!’ geluid. Maar daarna is het genieten.
Lage kosten ook nog eens. Je giet er een halve fles Portugese wijn in en er is geen houden meer aan.
Laat je rustig inspireren, gasten!
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
12 maart 2021, 15:43
Mijn strat heeft een specie standen schakelaar. Veel lekkerder dan die uit fase standjes die ik heul lelijk vind.


Enter de Johnny Marr Jaguar, de jag/jazz trem PLUS de 5 standen tuimel (met bonus in serie)
Dat ze daar 50 jaar over hebben gedaan archiveren we onder BLDN (beter laat dan nooit)

De jag/jazz trem werkt oneindig fijner dan de strat trem, veel muzikaler maar met de strat trem kan je dive bomben,
bovendien geeft die meer sustain, ook niet de forte van de jag/jazz.
Wil je muzikaal wobbelen én sustain: bigsby (bibbsy voor ingewijden)
De bigsby doet ook aan dive bomb maar op een Spitfire 2WO manier itt de Floyd Rose, dat is meer F16 free style.

Speeddemon
19 maart 2021, 13:55
1.) Tusq topkam.
2.) Treble bleed circuit aan vol. pot
3.) Vol pot (bij hb gitaren) vervangen door Bourns push-pull voor coilsplits)
4.) Silent plug aan kabel
5.) Switchcraft input jack, als er iets matigs in zit.

Erik de Perik
19 maart 2021, 19:21
Met stip op één: Cellulose lak van de achterzijde van de hals van m’n Fenders afgeschuurd. Vreemd genoeg voelt m’n Gibson LP niet zo plakkerig aan als de EJ Strat en AVRI 52 Tele, dus die heeft de upgrade met schuurpapier niet hoeven ondergaan.

Een goede tweede: de keramische 496R en 500T pickups uit bovengenoemde LP vervangen door een setje Classic 57s. De eerstgenoemde pickups zijn te eenzijdig voor mij, met de 57s kan ik meer kanten op.

Mijn eerste reactie zou zijn dat de ene nitro niet de andere is, maar dat blijkt allemaal onzin te zijn .

Dimitri92
20 maart 2021, 16:54
Mijn eerste reactie zou zijn dat de ene nitro niet de andere is, maar dat blijkt allemaal onzin te zijn .

Hahaha, voor de verandering, Erik, ben ik het gewoon met je eens hoor! Ik kwam ook nog met 'bewijs' maar dat word voorlopig nog genegeerd. Is prima. Ieder zo z'n ding. Enkel jammer dat je in zulke heftige woorden aan de kant gezet werd.

Erik de Perik
20 maart 2021, 18:09
Hahaha, voor de verandering, Erik, ben ik het gewoon met je eens hoor! Ik kwam ook nog met 'bewijs' maar dat word voorlopig nog genegeerd. Is prima. Ieder zo z'n ding. Enkel jammer dat je in zulke heftige woorden aan de kant gezet werd.

Ik zag het en vond het jammer dat Fred Dons niet meer reageert hier. Hij weet wel het een en ander over lak.

Enerzijds snap ik dat heftige niet zo, ik heb nitro al vanaf kind meegemaakt want vroegah was het de enige lak. Ik kan mij herinneren dat als lak die niet regelmatig in de olie gezet werd (of door mijn opkomende tanden aangevallen werd) het ging schilferen en uiteindelijk verdween. Plasticizers hebben dit later opgelost.

Tupelo
20 maart 2021, 20:57
Ik hield dat nitro verhaal ook lang voor niet relevant.
Voor solid body gitaren geloof ik nog steeds niet dat het merkbaar iets uitmaakt, akoestisch daarentegen valt me i.i.g op hoe mijn Guild SFII nitro een stuk meer resoneert dan gitaren die ik daarnaast geprobeerd heb die niet nitro gespoten waren.
Of dat daadwerkelijk aan de nitro ligt blijft een vraag natuurlijk, maar ook ik begin het te geloven.

Napoje
20 maart 2021, 22:12
Het ligt aan de dikte van de lak. Niet aan het soort lak. Acryl kan je ook dun spuiten bijvoorbeeld.

Tupelo
20 maart 2021, 22:56
Mijn SF is uit 64, mijn Mustang uit 74 en die is ook wel wat minder dik gespoten dan bv Blade 00 ? of Hofner transitie 70/80, daarbij niet de indruk dat de gitaar daardoor meer zingt of ademt o.i.d.

Erik de Perik
20 maart 2021, 23:04
Het ligt aan de dikte van de lak. Niet aan het soort lak. Acryl kan je ook dun spuiten bijvoorbeeld.

Precies dat ja. Nitro doet het beter in relic situaties en in het verleden waren de kleuren levendiger en natuurlijk, al geloof ik dat het tegenwoordig niet meer opgaat.

Pepe
21 maart 2021, 00:41
Bij een hollowbody lijkt me dat stijfheid/dikte/materiaal/verwerking van het bovenblad een veel grotere factor is dan welke lak.

Ach, de invloed van lak op geluid, we zullen het wel nooit te weten komen en dat maakt het een fijn onderwerp.

Kim Wilson
21 maart 2021, 08:56
Ik heb een paar jaar geleden de lak van mijn telecaster gehaald, om cosmetische redenen. En zonder erop te letten (het leek me ook onzin dat je het verschil überhaupt zou horen) leek het geluid toch minder stug te zijn. Het viel me op tijdens het spelen een aantal weken later. Het verschil was maar heel subtiel, maar het leek wel alsof het allemaal iets vloeiender klonk na de behandeling.

Maar goed, niet gemeten en slechts mijn eigen waarneming, dus wetenschappelijk heb je er niks aan. Maar ik ervaarde dus wel een verschil.

denis.hermans
25 maart 2021, 21:14
Goeie topkam doet wonderen voor de bespeelbaarheid + afstelling door een goeie luthier. De rest vind ik veelal wat " geneuzel in de marge". (Misschien een beetje te hard gesteld maar toch ;-) )

Napoje
25 maart 2021, 21:51
Een setje nieuwe snaren doet ook heel veel voor je sound... beste mod voor welke gitaar dan ook.

Duhsjaak
26 maart 2021, 16:43
Almarvk en the Bertman
Soms duurt het even voordat ik de ware bedoeling van een vraag doorzie.
Vriendelijke groet, Gus

Oranjeaap
26 maart 2021, 17:17
Roller nut op strat waar ik de trem veel gebruikte.
Volgens het internet zijn die dingen zwarte gaten waar al je "tone" in verdwijnt.
Heb qua geluid weinig verschil gemerkt, maar die strat bleef echt altijd perfect in stemming als ik niet al te wild deed met de trem.

Heb een Gibson SG waar ik na een pickup wissel echt weken heb gedacht dat iemand stiekem in mijn slaap de gitaar voor een andere had omgewisseld, het verschil was echt enorm.

Op mijn Les Paul was de beste mod tot nu toe.... geloof het of niet.... de pickup hoogte aanpassen!
Op het verlanglijstje van die Les Paul staan nog RVS jumbofrets, maar moet eerst nog wat zooi verpatsen om daar budget voor te maken.

R.J
11 april 2021, 01:14
'59 / PAF stijl halselementen en op de mayones ptfe tape omdat ik de switch tip er af BLIJF rammen.... (ja ik ben zo een die gewoon tegen 't ding aan tikt met de zijkant van z'n hand.... hard, snel en vaak)d

Oja, en speed knobs op de les paul, die witch hats staan mooi, maar persoonlijk vind ik ze niet fijn bedienen.