PDA

View Full Version : Hoeveel van je gitaren zijn niet in een gig-waardige staat?



telecastermaster
5 maart 2021, 12:45
Hoeveel van je gitaren zijn eigenlijk in zo'n slechte staat dat je er niet mee op een podium durft te staan (als gevolg van krakende potmeters, losse contacten, slechte intonatie, stemmingsproblemen, feedbackende elementen of ontbrekende onderdelen)?

Midwolda
5 maart 2021, 13:16
Alleen die in aanbouw/onder revisie zijn, de rest doet het picobello.
Momenteel dus twee van de veertien want ik moet wel wat te klussen hebben hoor. :)

Pepe
5 maart 2021, 13:30
4 of 5 denk ik. Allemaal onder het kopje klusjes om & rond het huis wat zoiets betekent als ik zin heb.
Maar moet je mijn plank met kapotte pedaaltjes eens zien.

D3nnis
5 maart 2021, 13:35
3.
1 elektrische doet helemaal niks meer, geen idee of het de elementen, potmeters of jackplug is, moet ik eens naar kijken.

1 bas heeft een enorme ratel bij de losse E. Dik plectrum onder B en A snaar achter de topkam. Daar E snaar weer onderdoor (extra hoek), en dat werkt. Moet ik eigenlijk nog eens wat mee doen, zit al jaren zo.
Zolang dat plectrum er tussen zit is ie eigenlijk best gigwaardig.

1 akoestische waar een heel stuk uit de zijkant gerukt is; niet zo'n slimme bouwer geweest om jackplug daar te zetten ipv in het hielblok. Moet ik nog ooit netjes herstellen, maar weet nog niet goed hoe ik dat ga doen.

Outrage
5 maart 2021, 14:51
Slechts één, mijn epiphone die ik op m'n 15de heb gekocht. Ik wil ze niet wegdoen vanwege de herinneringen, eerste nummertjes op geschreven, een soort relict uit een zonnige jeugd, de gitaar die ik zowat overal mee naartoe nam, school, bandjes, gitaarlessen, ...

miyaru
5 maart 2021, 14:56
Ik ben zelf momenteel niet gig-waardig - telt dat ook? :ok:

D3nnis
5 maart 2021, 15:21
Ik ben zelf momenteel niet gig-waardig - telt dat ook? :ok:Stemmingsproblemen of missende onderdelen?

kwispelhond
5 maart 2021, 15:25
Ik heb één klusproject waar ik eindelijk eens aan zou moeten beginnen maar die is nooit voor optreden bedoeld. (50-er jaren Duitse jazzgitaar) De rest hoeft alleen weer eens nieuwe snaren te krijgen, daar loop ik inmiddels al bijna een jaar mee achter.

miyaru
5 maart 2021, 15:29
Stemmingsproblemen of missende onderdelen?

Nou kapotte onderdelen, een frozen linker schouder...... Dit is vrij pijnlijk voor mij om langer dan 20 minuten aan een gesloten te spelen.

D3nnis
5 maart 2021, 15:33
Ah ja, dat is minder!

munkie
5 maart 2021, 16:01
een frozen linker schouder.

Heb ik ook gehad. Fysiotherapie en braaf de oefeningen thuis doen. Gelukkig de zaak weer los gekregen. De enige gitaar die ik toen kon bespelen was de Strat. Een akoestische gitaar met dikke klankkast, vergeet het maar.

almarvk
5 maart 2021, 18:15
2.

Bij eentje doet alleen de brug pickup het niet. Bij de andere moet alles nog worden aangesloten. De rest van de collectie kan ik zo pakken. Als t moet.

Erik de Perik
5 maart 2021, 18:20
Een stel moeten nieuwe snaren en eentje moet ik nog spuiten en in elkaar zetten.

Fobo
5 maart 2021, 19:50
Een semi-acoustic van Hofner; is niet kapot of zo, maar zó temperatuurgevoelig dat ik haar wegens de zich dan voordoende stemmingsproblemen nergens (meer) naar toe neem.
Ikzelf vanwege rugproblemen: zou er niet uitzien om vanuit een stoel met rechte rugleuning bijvoorbeeld ‘Crossroads' van the Cream te spelen, om maar eens wat te noemen....

Erik de Perik
5 maart 2021, 19:51
Kun je echt niet meer staan?

Tupelo
6 maart 2021, 11:13
Nou kapotte onderdelen, een frozen linker schouder...... Dit is vrij pijnlijk voor mij om langer dan 20 minuten aan een gesloten te spelen.
Lotgenoot.
Ik lijk de verschillende fases redelijk snel te doorlopen gelukkig.
Heb me vrij laat in het proces gemeld, en het lijkt erop dat ik al ver in de laatste fase zit.
Wanneer ik reproduceer; val fiets juni, pijn in mijn bureaustoel en rechts gaan muizen september/oktober, creperen eind november begin december, midden januari in contact getreden met een fysiotherapeut, en nu na wekelijks kneden en braaf mijn oefeningen doen is de meeste pijn wel verdwenen en begint de actieradius van mijn arm toe te nemen.
Maar het is snel geforceerd, en gitaar of piano spelen zit er nog nauwelijks in, krijg ik al gauw uitstraling door vanuit mijn schouder in mijn arm en hand.

Tupelo
6 maart 2021, 11:14
Al mijn gitaren zijn pico bello afgesteld en zover ze überhaupt geschikt zijn voor stage; gig waardig.

telerocker
6 maart 2021, 15:59
Al mijn gitaren zijn pico bello afgesteld en zover ze überhaupt geschikt zijn voor stage; gig waardig.

Idem! plus tien tekens...

mrweird
6 maart 2021, 16:41
Deze is niet gig waardig :D (ouwe gitaar van mijn moeder ooit door mijn broer roze geschilderd toen de Peavey vandenburg populair was..)

https://i.postimg.cc/XJZnJ9Jp/3-AE22-DB2-4-FC1-4833-8-C85-E7-E7-A7-F64-E34.jpg

Kim Wilson
6 maart 2021, 16:47
Al mijn ‘normale’ gitaren zijn wel gigwaardig, maar van mijn telecaster heb ik in afwachting van een setje nieuwe Cavalier pickups de slagplaat alvast eraf gehaald (of er niet meer opgezet eigenlijk, nadat ik iets wilde checken). Maar die staat verder gewoon klaar. Mijn Samick strat logeert momenteel bij mijn dochter, die vond dat ze naast een drumstel, keyboard en ukelele ook nog wel iets anders kon leren.

En verder staat mijn huis vol met projecten waar niemand meer een podium mee gaat zien. :D

Fobo
6 maart 2021, 19:47
Paar minuten. Het is of lopen, of zitten. En liggen, dat gaat gelukkig goed.

JVGM-music
7 maart 2021, 12:42
Mijn gitaren zijn prima maar de erbarmelijke staat van mijn ritmegevoel en de traagheid van mijn handen maken dat ik nooit en te nimmer een podium zal betreden..


Let wel; mijn ritmegevoel heeft sommige van mijn gitaar leraren op de rand van een emotionele inzinking gebracht. Zo erg dus.

Brum
7 maart 2021, 12:58
Er is geen betere plek om het te leren dan in een band.;)

NLF
7 maart 2021, 23:26
Hahaha, 80% van mijn gitaren geloof ik

Jan Buurman
7 maart 2021, 23:34
Alles is bij mij ready to rock! Een enkele misschien hooguit een setje nieuwe snaren nodig.

miyaru
8 maart 2021, 00:38
Mijn gitaren zijn prima maar de erbarmelijke staat van mijn ritmegevoel en de traagheid van mijn handen maken dat ik nooit en te nimmer een podium zal betreden..


Let wel; mijn ritmegevoel heeft sommige van mijn gitaar leraren op de rand van een emotionele inzinking gebracht. Zo erg dus.

Je bent vast niet zo slecht als ik...... geloof ik niet!:gitarist:

Fusion
8 maart 2021, 09:47
Ik heb eigenlijk maar 3 van de 5 elektrische gitaren die gig waardig zijn. Één is een niet onderhouden en niet goed afgesteld erfstuk, de andere is een héél mooi uitziende headless projekkie, maar ontstemt snel op een podium. Is met clip-on tuner wel af te vangen, maar liever niet. Wil hem toch nog wel eens proberen in een repetitieruimte ofzo. Van de 3 gigwaardige staat er maar één in E (de andere in C# en Bb resp) dus die is dan eigenlijk de enige die echt speeltijd krijgt op een podium of in een oefenruimte

Fusion
8 maart 2021, 09:49
Er is geen betere plek om het te leren dan in een band.;)
Dat hangt enorm af van t level van je medebandleden! ;)

twoerd
8 maart 2021, 10:56
Al mijn instrumenten en apparatuur: ready to rock. We moeten nog wel flink oefenen als de bandjes weer bij elkaar mogen komen.

dml
8 maart 2021, 10:57
Ik denk twee: mijn twee gitaren die sinds vorig jaar carnaval onaangetast in de vrachtwagen staan, wachtend op het moment dat ze weer hun koffer uit kunnen, het podium op. Denk dat de snaren wél aangetast zijn.

De zes gitaren die ik thuis heb staan zijn allen gig-worthy.

LRS
8 maart 2021, 18:39
Al mijn instrumenten en apparatuur: ready to rock. We moeten nog wel flink oefenen als de bandjes weer bij elkaar mogen komen.

Exact wat twoerd zegt...