PDA

View Full Version : Waardevastheid Gitaren



dorrus
14 februari 2021, 18:38
Zomaar een gedachte;
De laatste maanden is de gemiddelde vraagprijs van gitaren aanzienlijk gestegen t.o.v. enkele jaren terug.
Misschien heeft dit te maken met het aan huis gebonden zijn door corona, je moet jezelf toch op een of andere manier op weten te kloten niet?
Als gitaristen zijn we best verwend wat de restwaarde van onze gitaren betreft. Na stevig gebruik van een Fender of Gibson uit de 70's of 80's krijg je vaak meer terug dan de nieuwprijs uit die tijd. Dat moet je met synthesizers eens proberen ( een zeldzame analoge uitzondering daargelaten)
Ik ben de jongste niet meer en kan me nog herinneren hoe blij ik was met een eerste Fender in 1977.
Was ik er maar vanaf gebleven en had ik hem maar origineel gelaten....Ik weet nog dat in 77 een gebruikte uit 1963 ongeveer hetzelfde kostte. Had ik er maar een tiental gekocht in die tijd ;)
Menig uitvoerend gitarist uit de 60's en 70's is inmiddels op leeftijd en het logische gevolg zal zijn dat de komende jaren met regelmaat een 'vintage' gitaar te koop wordt aangeboden. Oma kan er waarschijnlijk ook niets mee toch? Zijn het meestal de ouderen onder ons die flink wat neer willen/kunnen tellen voor een Fender of Gibson of maakt de leeftijd niet zoveel uit?
Ik vraag me ook af wat de gemiddelde leeftijd van de huidige gitarist is en of het aantal aan het afnemen is. In dat geval daalt het aantal liefhebbers en daarmee de prijs over een aantal jaren waarschijnlijk ook stevig. In de 50's was de klarinet hét instrument om de blits te maken, in de 60's en 70's lukte dat velen aardig met een gitaar, maar gaat het nu niet de kant van de DJ-Controllers op?

Kort samengevat: Is de aanschaf van een dure gitaar nog wel een investering?

Fusion
14 februari 2021, 23:07
My 2 cts: I don't give a fuck. Ik koop een gitaar die meestal al voorgeselecteerd is om te bevallen (merk, model, reviews etc) en de laatste tjd durf ik online te kopen en mag je m 30 dagen op zicht hebben. De kans dat ie me niet bevalt is dus erg klen. Ik heb me letterlijk nog nooit afgevraagd wat de waardestijging danwel -daling van mijn gitaren is.

Napoje
15 februari 2021, 02:22
Een gitaar wordt eerst fors minder waard. Daarna stabiliseert de prijs zich min of meer tegenwoordig. Afhankelijk van het merk. Reden voor mij om bijna nooit een nieuwe te kopen als er zat goede gebruikte aangeboden worden voor de helft can het geld.

twoerd
15 februari 2021, 08:31
Als je je geld wil investeren en een dure gitaar wil hebben, koop dan wat aandelen of cryptomunten en van het rendement schaf je een gitaar aan die jij fijn vindt.

piezo
15 februari 2021, 09:25
Alle materiële zaken in de wereld hebben een absolute en onveranderlijke waarde:
"Wat de gek er voor geeft."

Napoje
15 februari 2021, 09:27
“Als ik in 1970 geweten wat een huis nu zou kosten had ik de hele straat gekocht”

Rinze
15 februari 2021, 10:09
Ik verlies altijd geld op gear. Ben ook niet zakelijk. Bij mij zijn gitaren gebruiksvoorwerpen, ik mod me gek.

Als ik na ga wat ik in de afgelopen veertig jaar weg heb gedaan en wat het nu waard zou zijn, tja. Als ik al die zooi had gehouden kon ik mijn huis niet meer in 😎

Maar goed, bij mij is het dan ook puur hobby.

Stoffel43
15 februari 2021, 10:30
Tja, ik heb in 94 een nieuwe gibson LP standaard gekocht. Op dit moment is hij eigenlijk nog zo goed als nieuw, op enkele heel kleine dents na. Als ik zie hoe de prijs hiervan opeens gaat, en ik weet dat 94 een erg gewild jaartal is, durf ze bijna niet meer te gebruiken en ben eigenlijk op dit moment geneigd om zoveel mogelijk mijn goedkopere gitaartjes te gebruiken.
Triest eigenlijk...

Midwolda
15 februari 2021, 10:35
Soms heb ik zo'n bui, dan wil ik persé die-of-die gitaar proberen, meestal omdat ik denk dat ik 'm echt nodig heb. Dus Marktplaats in de gaten houden, want nieuw kopen, dat doe ik vrijwel nooit, met niets. Als die gitaar dan voorbij komt even contempleren over de conditie en de prijs, en dan wel of niet kopen. De waarde van een gitaar ligt voor mij dan ook niet in alleen de prijs, maar ook in de vermeende noodzaak tot hebbe, het plezier van restaureren en modden, het bespelen en beluisteren van het instrument, en hoe mooi die aan de muur hangt. Soms blijft een gitaar een paar weken, soms jaren. Bij eventuele verkoop lever ik meestal wat in, maar dat is de prijs van een hobby... volgens mij is tannissen duurder.

Kim Wilson
15 februari 2021, 10:38
Mijn vader heeft ooit een Volkswagen T2 busje naar de sloop geduwd. Als je alles van tevoren zou weten...

Wel lijkt de handel inderdaad beter dan een jaar geleden. Vooral oude troep is populair, Japans uit de jaren 70 bijvoorbeeld. En het lijkt wel heel specifiek, ik heb een superleuke strat van Samick die niemand wil hebben, terwijl deze een stuk beter is dan de gemiddelde Squier. Maar ja, er staat geen Squier op. Dus nu hou ik hem gewoon zelf. Voor dat geld koop ik nooit weer zo'n leuke strat.

Kim Wilson
15 februari 2021, 10:41
Ik verlies altijd geld op gear. Ben ook niet zakelijk. Bij mij zijn gitaren gebruiksvoorwerpen, ik mod me gek.

Als ik na ga wat ik in de afgelopen veertig jaar weg heb gedaan en wat het nu waard zou zijn, tja. Als ik al die zooi had gehouden kon ik mijn huis niet meer in 

Maar goed, bij mij is het dan ook puur hobby.
Ja, ik denk dat mijn Baja ook niet meer heel veel waard is, omdat die ook verre van origineel is. Gek eigenlijk, dat verbeteringen leiden tot waardevermindering, terwijl hij beter klinkt, beter bespeelbaar is en betere hardware en elektronica heeft. Nou ja, wat Piezo al zei, wat de gek ervoor geeft...

Napoje
15 februari 2021, 10:45
Als je op zo’n gitaarbeurs komt lopen er vooral grijze mannen en nauwelijks jeugd. Die mannen hebben vaak genoeg geld en kunnen nu wel de gitaar kopen die zij in hun jeugd zich niet konden veroorloven. En niet een maar het liefst veel. Het zijn ook vooral fender en gibson die nogal prijzig zijn. Vroege ibanezzen hebben echt niet van die debiele prijzen.

Zo zijn de prijzen van ouwe brommers als kreidler en zundapp ook torenhoog tegenwoordig, zelfde mechanisme. Nostalgie

Napoje
15 februari 2021, 10:53
Ja, ik denk dat mijn Baja ook niet meer heel veel waard is, omdat die ook verre van origineel is. Gek eigenlijk, dat verbeteringen leiden tot waardevermindering, terwijl hij beter klinkt, beter bespeelbaar is en betere hardware en elektronica heeft. Nou ja, wat Piezo al zei, wat de gek ervoor geeft...

Gewoon de oude hardware bewaren en terugzetten bij verkoop. En de upgrades los verkopen, zo vang je er best een leuk bedrag voor. Ik heb wel eens proberen een zelfbouw gitaar te verkopen maar daar krijg je niet veel voor. Schroef je hem uit elkaar en verkoop je het los dan raak je het vaak wel goed kwijt.

kwispelhond
15 februari 2021, 10:55
Beetje appels met peren vergelijk verhaal, als je beweert dat je meer krijgt voor een oude gitaar moet je ook inflatie verrekenen en dan kom je heel anders uit, ik zou zelf liever praten over een redelijke restwaarde dan over met winst verkopen, ja behalve een paar specifieke gitaren die voor verzamelaars interessant zijn zoals een eerste serie Les Paul's en Fender's uit de 50er jaren.

Er wordt al een tijdje beweerd dat gitaren een aflopende zaak zijn maar voorlopig verkopen de fabrieken weer top dus echt weg zijn ze duidelijk nog niet. In de vroegere jaren kochten de huidige gitaar spelende boomers overigens een gitaar, dat iedere gitarist een huis vol met gitaren moet hebben is iets van de moderne tijd.

Keyboards en DJ-spul, eigenlijk alles elektronisch heeft vooral last van de razend snel voortrazende stand van de techniek, koop iets mechanisch zoals een piano of toonwiel-orgel en het werkt ineens hetzelfde als met een gitaar.

D3nnis
15 februari 2021, 11:03
Als ik na ga wat ik in de afgelopen veertig jaar weg heb gedaan en wat het nu waard zou zijn, tja. Als ik al die zooi had gehouden kon ik mijn huis niet meer in 😎


Hoezo? Fred kan zijn huis toch ook nog in? :D
Of hij kan er niet meer uit...

Kim Wilson
15 februari 2021, 11:19
Gewoon de oude hardware bewaren en terugzetten bij verkoop. En de upgrades los verkopen, zo vang je er best een leuk bedrag voor. Ik heb wel eens proberen een zelfbouw gitaar te verkopen maar daar krijg je niet veel voor. Schroef je hem uit elkaar en verkoop je het los dan raak je het vaak wel goed kwijt.
Ik heb er een P90 cavity in gefreesd en de lak eraf geföhnd. Het gaat wel iets verder dan alleen hardware. :D

piezo
15 februari 2021, 11:41
Keyboards en DJ-spul, eigenlijk alles elektronisch heeft vooral last van de razend snel voortrazende stand van de techniek, koop iets mechanisch zoals een piano of toonwiel-orgel en het werkt ineens hetzelfde als met een gitaar.Nou, behoorlijk goede oude Duitse salonpiano's koop je voor een krats. Veel mensen willen zo'n bakbeest liever niet meer in huis.
En tot mijn stomme verbazing stijgt ook de 2e-hands prijs voor zoiets als de door-en-door-digitaal-klinkende-eind-jaren-80-Roland-D10/20-synths ook al weer een tijdje.


“Als ik in 1970 geweten wat een huis nu zou kosten had ik de hele straat gekocht”Maar je moest toch eerst de hele stad hebben, voordat je huizen mocht neerzetten? En hotels, maar wie wil die heden ten dage nog?...

"Corona aanbod: echt vintage Monopoly bordspel, nog zonder de 2 extra inflatienullen. De kenner weet genoeg"

Erik de Perik
15 februari 2021, 11:54
Ik maak mij daar geen moment druk om. Koop m'n dure gitaren tweedehands en m'n goedkope (meestal) nieuw. Kijk voor de gein eens wat hengelaars aan hun hobby uitgeven..... en dat alleen maar om bij hun vrouw uit de buurt te blijven :soinnocent:

arjanb01
15 februari 2021, 11:56
Wat betreft (vintage) gitaren en waarde vastheid hier een leuk filmpje waarin Rudy van tfoa e.e.a. hierover zegt:

https://youtu.be/ZeWs0AZh1jU

Leuke weetjes waar je op moet letten bij vintage gitaren.

Rinze
15 februari 2021, 11:57
Hoezo? Fred kan zijn huis toch ook nog in? :D
Of hij kan er niet meer uit...Ik denk dat ie in een pakhuis woont..

Mr.Fingers
15 februari 2021, 12:42
De verhoging van de prijzen wordt tegenwoordig veroorzaakt door een absoluut tekort aan containers & capaciteit op zeeschepen, waardoor fabrikanten problemen hebben met voldoende onderdelen binnen te krijgen, en om hun afgewerkte producten bij de verdelers/consument te krijgen. Is niet alleen het geval bij muziekinstrumenten, de fiets-industrie bijvoorbeeld zit in hetzelfde schuitje. Probeer maar eens Shimano onderdelen te vinden: schier onmogelijk.

Qua prijzen: ja, vintage spul is duur, zeker als het collector-grade is en 100% origineel. En de reden daarvoor is zeldzaamheid. Er werden in de jaren '50 & '60 vrij weinig gitaren gemaakt, zeker als je dat vergelijkt met wat tegenwoordig geproduceerd wordt. Dan is er gewoon de loop der jaren die nog verder knibbelde, waarbij een laklaag wel eens sneuvelde, of er een gat geboord werd, messing hardware, een floyd rose,... om niet te zeggen dat sommige instrumenten ook gewoon verdwijnen: kapot, weggegooid,... dus van die beperkte hoeveelheid gitaren die er gemaakt werden, schieten er ieder jaar minder en minder over die nog zijn zoals ze uit de fabriek kwamen. En dat drijft de prijs natuurlijk op. Zeker als daar een extra "rarity-factor" bij komt zoals een afwijkende kleur, een custom-order,... Zijn die gitaren van de jaren '50 & '60 de 5-digit sommen van tegenwoordig waard? Puur naar kwaliteit kijkend eigenlijk niet (ook al was het hout dat toen gebruikt werd wel van hogere kwaliteit, er was immers hout genoeg, en men kon dus kieskeurig zijn en zeer on-economisch zagen om het beste stuk te hebben, in plaats van zoveel mogelijk uit 1 stam te halen). Het is echt de zeldzaamheid die de doorslag geeft.

Je mag ook niet vergeten dat gitaren van de grote merken toen ook duurder waren dan tegenwoordig, rekening houdend met inflatie. Een SG Standard kost nu 1500$, toen was dat 2900$ (omgerekend van 1962 dollars, 337.5$, inclusief koffer (die je toen apart moest kopen aan 47.5$)). Het leven was toen ook goedkoper: een luxe auto koste toen 3000$ (25.000$), een huis 12500$ (108.000$), dus zo'n gitaar was wel een redelijke investering en die kwam met een behoorlijk kostenplaatje, voor een gemiddeld jaarloon van 5550$/jaar (48.000$).

Napoje
15 februari 2021, 13:00
Het hout was toen niet van hogere kwaliteit. Esdoorn, essen, els, de meest gebruikte houtsoorten waren en zijn ruim voor handen in prima kwaliteit. Waarbij je zelfs kan opmerken dat fender gewoon dosse hout gebruikt.

Wat betreft mahonie en palissander klopt het dat zuid amerikaans hout toen wel beter beschikbaar was maar dat was niet beter dan het gereguleerd verbouwde hout van tegenwoordig. Wel was de beschikbaarheid veel groter. Afrikaans mahonie en palissander wat tegenwoordig veel gebruikt wordt is niet slechter, het is anders.

dorrus
15 februari 2021, 13:17
Als je op zo’n gitaarbeurs komt lopen er vooral grijze mannen en nauwelijks jeugd. Die mannen hebben vaak genoeg geld en kunnen nu wel de gitaar kopen die zij in hun jeugd zich niet konden veroorloven. En niet een maar het liefst veel. Het zijn ook vooral fender en gibson die nogal prijzig zijn. Vroege ibanezzen hebben echt niet van die debiele prijzen.

Zo zijn de prijzen van ouwe brommers als kreidler en zundapp ook torenhoog tegenwoordig, zelfde mechanisme. Nostalgie

Helemaal mee eens, maar enkel/vooral nostalgie voor de ouderen die in hun jeugd zélf op zo'n kreidler of zundapp gereden hebben. Over 10 jaar verdwijnt diezelfde nostalgie weer met het verouderen van deze 'nozems' ;)

Midwolda
15 februari 2021, 13:18
En de lijmen en lakken van toen?

Napoje
15 februari 2021, 13:43
En de lijmen en lakken van toen?

Oude nitro is verschrikkelijk qua slijtvastheid.

Orpheo
15 februari 2021, 14:00
En de lijmen en lakken van toen?

Wat Napoje zegt. oude nitro is verschrikkelijk qua slijtvastheid. En we moeten niet vergeten: nitro vroeger werd ook redelijk dik gespoten maar blijft uitdampen en inklinken. Moderne nitro doet dat ook, ik zie het ook bij mijn gitaren. Wat begint als een mooie laklaag van 0.15mm dik (ongeveer 4 a4tjes dik) met een diepe gloss, is na een paar jaar flinterdun!

Oude lijmen: beenderlijm is een drama op industriele schaal en is dus nauwelijks gebruikt. 'Gewoon' witte lijm is er veel gebruikt en lijmen als Titebond of zelfs Huntsman Araldite Epoxy is van veel betere kwaliteit: hard harder uit, je hebt minder nodig voor even grote kleefkracht, duurzamer...

Erik de Perik
15 februari 2021, 14:03
Ik 'ken' het van de meubels van toen en het schilferde als het uithardde. Tegenwoordige nitro is ook niet hetzelfde als destijds.

Napoje
15 februari 2021, 14:13
Ik 'ken' het van de meubels van toen en het schilferde als het uithardde. Tegenwoordige nitro is ook niet hetzelfde als destijds.
Er zijn wel veel lakken die gedeeltelijk nitro zijn en gedeeltelijk poly. Het fijne weet ik er niet van maar zie het regelmatig op veiligheidsbladen staan.

dorrus
15 februari 2021, 15:48
Ik 'ken' het van de meubels van toen en het schilferde als het uithardde. Tegenwoordige nitro is ook niet hetzelfde als destijds.

Op marktplaats wordt- zo nu en dan oude (Blanke) Celluloselak uit de vroegere meubelindustrie aangeboden
welke verdund moet worden met thinner, meer weet ik er niet van. Zou dit die verf van destijds kunnen zijn Erik?

Napoje
15 februari 2021, 15:55
Op marktplaats wordt- zo nu en dan oude (Blanke) Celluloselak uit de vroegere meubelindustrie aangeboden
welke verdund moet worden met thinner, meer weet ik er niet van. Zou dit die verf van destijds kunnen zijn Erik?

Uit de 60ies? Die jij wilt is dan 60 jaar oud... Dat zal chemisch nu wel een drama zijn. Als alle oplosmiddelen niet al verdampt zijn en er alleen nog klonten over zijn.

Erik de Perik
15 februari 2021, 16:23
Op marktplaats wordt- zo nu en dan oude (Blanke) Celluloselak uit de vroegere meubelindustrie aangeboden
welke verdund moet worden met thinner, meer weet ik er niet van. Zou dit die verf van destijds kunnen zijn Erik?


Uit de 60ies? Die jij wilt is dan 60 jaar oud... Dat zal chemisch nu wel een drama zijn. Als alle oplosmiddelen niet al verdampt zijn en er alleen nog klonten over zijn.

Er zullen echt nog wel een paar kleine fabrikanten zijn die nitro op de oude manier produceren. Geen idee wat er gebeurt als je oude blikken weer verdunt, da's echt een kwestie van proberen. Er is ook altijd nog de mogelijkheid om nitro zelf te maken.

Napoje
15 februari 2021, 16:34
Alle mensen die alles zoals vroeger willen hebben moeten dan ook maar snaren bedoeld voor acoustische gitaren erop zetten. Want die setjes van nu waren er toen nog niet. Kijken of vintage dan nog zo fijn is.

D3nnis
15 februari 2021, 16:37
Er zullen echt nog wel een paar kleine fabrikanten zijn die nitro op de oude manier produceren.

Patrick James Eggle claimt bij zijn Chris Buck Macon dat ie nitrocellulose gebruikt die dezelfde samenstelling heeft als in 1958, dus blijkbaar zijn er inderdaad verfboeren die dat leveren.

Waarom je dat zou willen ontgaat me, naar dat is een ander verhaal.

Napoje
15 februari 2021, 16:42
Moet je ook staal en chrome gebruiken uit 1958 want dat wordt ook anders gemaakt tegenwoordig.

Erik de Perik
15 februari 2021, 16:58
Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

barno
15 februari 2021, 17:07
Wat soms wordt vergeten ivm vintage gear is dat wat er nu nog van bestaat een reden heeft: het was vaak een uitzonderlijk goed exemplaar vergeleken met de gemiddelde kwaliteit van gitaren van toen. Er was toen veelminder productie consistentie. Die gemiddelde exemplaren zijn ondertussen gewoon verdwenen. En verder nostalgie en schaartste. maar vooral toch nostalgie.

Erik de Perik
15 februari 2021, 17:19
Misschien het enige product waar men de eerste serie/versie het liefst wil hebben.

Napoje
15 februari 2021, 17:22
Ik heb op de vintage gitaarbeurs in veenendaal vaak genoeg pre cbs fenders gezien waar de afwerking ontzettend rommelig was en waar toch stevige prijzen voor werd gevraagd. Halsen die de body met 2-3 mm overlappen was toen blijkbaar heel normaal. Ferrules die op en neer dansen. Slecht passende slagplaten. Schuine halsplaatjes. Frets die niet egaal liepen aan elkaar. Nee voor mij hoeft het allemaal niet die vintage troep.

Kim Wilson
15 februari 2021, 17:23
Misschien het enige product waar men de eerste serie/versie het liefst wil hebben.
Nee hoor.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210215/28c81750024c25e817eec4604ef3e7c9.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210215/becd45b5d59124edbfd1c5e3664464e9.jpg

barno
15 februari 2021, 18:19
Ik heb op de vintage gitaarbeurs in veenendaal vaak genoeg pre cbs fenders gezien waar de afwerking ontzettend rommelig was en waar toch stevige prijzen voor werd gevraagd. Halsen die de body met 2-3 mm overlappen was toen blijkbaar heel normaal. Ferrules die op en neer dansen. Slecht passende slagplaten. Schuine halsplaatjes. Frets die niet egaal liepen aan elkaar. Nee voor mij hoeft het allemaal niet die vintage troep.

cosmetisch gebrekkige afwerking van vintage gitaren kan je natuurlijk niet vergelijken met moderne stuff die bij wijze van spreken zo uit een cnc machine komt gerold. ferrules niet perfect in line, trussrod plaatje off... who cares .. ik niet :)

Napoje
15 februari 2021, 19:56
cosmetisch gebrekkige afwerking van vintage gitaren kan je natuurlijk niet vergelijken met moderne stuff die bij wijze van spreken zo uit een cnc machine komt gerold. ferrules niet perfect in line, trussrod plaatje off... who cares .. ik niet :)

Tja een auto zonder deur en ramen is ook een auto he. Zolang er maar vier wielen, een stuur en een motor in zitten.

Player natuurlijk. Kenners hoeven we niets meer uit te leggen.

soup
15 februari 2021, 20:38
Misschien het enige product waar men de eerste serie/versie het liefst wil hebben.
Ook niet. Horloges (Audemar Piguet Royal oak A series/Patek Philippe Nautilus/... enzovoort).

Bolkedebeer
15 februari 2021, 21:24
Ook niet. Horloges (Audemar Piguet Royal oak A series/Patek Philippe Nautilus/... enzovoort).

Bij horloges hebben we dan weer de bizarre situatie van artificiele schaarste.
Sommige Pateks en Rolexen zijn gelijk een paar duizend euro meer waard als je de deur uitloopt bij de dealer.


Zelfde effect zie je ook als je het geluk hebt om de juiste Porsche of Ferrari te “mogen” kopen.

Fabrieksinstellingen
16 februari 2021, 09:08
En boeken.
Bepaalde boeken dan.
En veel meer, edp bazelt weer eens wat.
Anders was verzamelen geen hobby voor vele natuurlijk.

Powderfinger
17 februari 2021, 09:01
De drie H's (het heilige hebben) zijn er bij mij wel een beetje vanaf. Zowel met gitaren, platen, kunst, boeken. Op een gegeven moment kom je op een punt dat het een verslaving wordt en je of groter moet gaan wonen of tevreden moet zijn wat je hebt. Een huis heeft ook lege plekken nodig om leefbaar te zijn. ;)

Dat gezegd hebbende, vind ik het wel prettig dat ik op al mijn gitaren nu minimaal mijn inleg terug zou krijgen. Op sommige zou ik zelfs winst maken. Ook al zal ik waarschijnlijk niets meer weg doen.

Het hangt er wel een beetje vanaf welke merken en in welk prijssegment. Fender, Gretsch, Gibson, Martin zijn redelijk waardevast, maar dan heb je het al zo'n beetje gehad.

Orpheo
17 februari 2021, 10:55
Ook niet. Horloges (Audemar Piguet Royal oak A series/Patek Philippe Nautilus/... enzovoort).
Ik ben echt een horlogeliefhebber, maar de ontwerpen van Gerald Genta komen er bij mij echt niet in. Niet eens vanwege de kosten (exorbitant hoog) maar lélijk. WOW.

@: Powderfinger: ik herken me wel in wat je zegt. Ik had op de top 104 gitaren maar heb drastisch teruggeschaald en zit nu op ongeveer 40 en zelfs dat vind ik al echt too much (maar goed, soms móet je gewoon een tele met filtertrons hebben, of een strat met een echt stemvaste trem, of een heel lichte LP met PAF's of... of... of... )

Midwolda
17 februari 2021, 11:06
Hier staan/liggen/hangen nu een stuk of vijftien gitaren, maar ik wil terug naar vier of vijf, dat lijkt me voldoende om naar te kijken en op te spelen. Twee elektrische, twee westerns, en een klassieke gitaar, da's toch wel genoeg keuze. Bij de verkoop is de prijs niet leidend, wel de waarde: ik wil de fijnste gitaren houden en dat zijn waarschijnlijk niet de duurste.

Bolkedebeer
17 februari 2021, 12:03
Ik ben echt een horlogeliefhebber, maar de ontwerpen van Gerald Genta komen er bij mij echt niet in. Niet eens vanwege de kosten (exorbitant hoog) maar lélijk. WOW.

@: Powderfinger: ik herken me wel in wat je zegt. Ik had op de top 104 gitaren maar heb drastisch teruggeschaald en zit nu op ongeveer 40 en zelfs dat vind ik al echt too much (maar goed, soms móet je gewoon een tele met filtertrons hebben, of een strat met een echt stemvaste trem, of een heel lichte LP met PAF's of... of... of... )

Nautilus 5980 toch echt wel gaaf hoor. Royal Oak glimt inderdaad net te veel en draagt heel “klein” om de pols.
Maar Genta is tricky. Heeft ook de Pasha ontworpen. I rest my case.

Over prijsontwikkeling/waardevastheid gesproken: jaar of 10 geleden 5980 gepast bij Steltman. Was toen rond de 28k geloof ik.
Vond ik volslagen debiel voor een stalen horloge. Een fullgold daydate was goedkoper...
Zelfde 5980 moet je nu goed zoeken als je een nette onder een ton wilt hebben.

Mn gmt 16710 kocht ik in 2012 gebruikt. Is nu 3x over de kop.
Beter dan sparen:rockon:

Gelukkig nooit een Franck Muller gekocht.
Of een Panerai.
De bubbel kan ook spectaculair barsten zeg maar.

Onder aan de streep moet je natuurlijk gewoon kopen wat je mooi vindt.

munkie
17 februari 2021, 15:15
Horloges, tja. Laatst een horlogedealer uit A'dam op TV gezien, die zei, die Marokkaanse jongens kunnen met vakkenvullen bij AH een mooi horloge bij elkaar sparen...;)


Zowel met gitaren, platen, kunst, boeken. Op een gegeven moment kom je op een punt dat het een verslaving wordt en je of groter moet gaan wonen of tevreden moet zijn wat je hebt. Een huis heeft ook lege plekken nodig om leefbaar te zijn.

Hou op, net weer een enorme partij klassiek/opera elpees op de kop getikt, kost nix maar waar laat je het nog. Anderzijds, ik ben vanaf ca. 2001 alle rommelmarkten en kringloopwinkels af geweest voor elpees en draaitafels enzo. Ik ben toch ook wel blij met wat ik heb, er is vrijwel niet meer aan te komen en de hobby is veel duurder geworden.

JVGM-music
17 februari 2021, 20:49
Ik koop alleen goedkope tweedehands troep....verander er toch van alles aan en is de waarde weg. Misschien de losse spulletjes die nog wat waard zijn....

O, en waardevastheid....kocht in 1991 een nieuwe Telecaster USA voor 1900 gulden meen ik. Krijg ik er nu echt niet meer voor, zelfs al was hij origineel.

Orpheo
18 februari 2021, 14:42
Nautilus 5980 toch echt wel gaaf hoor. Royal Oak glimt inderdaad net te veel en draagt heel “klein” om de pols.
Maar Genta is tricky. Heeft ook de Pasha ontworpen. I rest my case.

Over prijsontwikkeling/waardevastheid gesproken: jaar of 10 geleden 5980 gepast bij Steltman. Was toen rond de 28k geloof ik.
Vond ik volslagen debiel voor een stalen horloge. Een fullgold daydate was goedkoper...
Zelfde 5980 moet je nu goed zoeken als je een nette onder een ton wilt hebben.

Mn gmt 16710 kocht ik in 2012 gebruikt. Is nu 3x over de kop.
Beter dan sparen:rockon:

Gelukkig nooit een Franck Muller gekocht.
Of een Panerai.
De bubbel kan ook spectaculair barsten zeg maar.

Onder aan de streep moet je natuurlijk gewoon kopen wat je mooi vindt.


Je hebt helemaal gelijk hoor. Maar ik vind de Nautilus écht niet mooi. De Royal Oak vind ik nog erger dan de Nautilus, maar beiden niet mijn ding. Om maar aan te geven wat ik wél tof vind: Ik draag dagelijks een Sinn EZM10 Testaf. Ik heb nu een Damasko DC82 center hand chronograph besteld met een customized binnenwerk van silicon (eerste in de wereld!) en ik spaar voor nog wat andere klokjes, zoals de IWC Big Pilot 47mm in Titanium, een Laco B-Uhr (een originele!), een Jaeger LeCoultre Master Control Chronograph en een Grand Seiko Snowflake.

Die hele collectie bij elkaar is nog goedkoper dan 1 Nautilus of Royal Oak, hahaha!

piezo
18 februari 2021, 17:15
Van die gitaarmodellen van jullie heb ik echt nog nooit gehoord.

Bolkedebeer
18 februari 2021, 17:29
Je hebt helemaal gelijk hoor. Maar ik vind de Nautilus écht niet mooi. De Royal Oak vind ik nog erger dan de Nautilus, maar beiden niet mijn ding. Om maar aan te geven wat ik wél tof vind: Ik draag dagelijks een Sinn EZM10 Testaf. Ik heb nu een Damasko DC82 center hand chronograph besteld met een customized binnenwerk van silicon (eerste in de wereld!) en ik spaar voor nog wat andere klokjes, zoals de IWC Big Pilot 47mm in Titanium, een Laco B-Uhr (een originele!), een Jaeger LeCoultre Master Control Chronograph en een Grand Seiko Snowflake.

Die hele collectie bij elkaar is nog goedkoper dan 1 Nautilus of Royal Oak, hahaha!
Je hebt duidelijk een voorkeur voor de grote maten.
Of slechte ogen, kan ook natuurlijk:crazyhappy:
Had me nooit gerealiseerd dat die Sinn zo’n flinke jongen was.
Die master control is gaaf inderdaad en een big pilot is ook niet gek.
John Mayer gebruikt zijn big pilot als nachtkastklok, tenminste dat vertelde hij in een interview met hodinkee.

Gitaristen en horloges: De heren Mayer en Clapton hebben allebei een exquise smaak.
Gek genoeg bracht de Patek van Clapton een stuk meer op dan Blackie op de veiling....


https://www.forbes.com/sites/anthonydemarco/2012/11/12/eric-claptons-patek-philippe-watch-fetches-3-6-million-another-patek-achieves-4-million/

https://www.alphabeatic.com/most-expensive-guitars/

Bolkedebeer
18 februari 2021, 17:31
Van die gitaarmodellen van jullie heb ik echt nog nooit gehoord.

Ik denk dat wereldwijd meer mensen op de hoogte zijn van termen als “Rolex Submariner” dan “Gibson Les Paul” :ok:

piezo
18 februari 2021, 19:05
Je hebt vast gelijk. Want van "Gibson Les Paul" heb ik ook nog nooit gehoord.

Napoje
18 februari 2021, 19:41
Het begint hier naar de off topic lounge te stinken. Is er niet een het grote veel te dure klokjes topic?

Bolkedebeer
18 februari 2021, 20:22
Het begint hier naar de off topic lounge te stinken. Is er niet een het grote veel te dure klokjes topic?

Vandaar de link met Clapton en Mayer:ok:

Orpheo
19 februari 2021, 09:20
Je hebt duidelijk een voorkeur voor de grote maten.
Of slechte ogen, kan ook natuurlijk:crazyhappy:
Had me nooit gerealiseerd dat die Sinn zo’n flinke jongen was.
Die master control is gaaf inderdaad en een big pilot is ook niet gek.
John Mayer gebruikt zijn big pilot als nachtkastklok, tenminste dat vertelde hij in een interview met hodinkee.

Gitaristen en horloges: De heren Mayer en Clapton hebben allebei een exquise smaak.
Gek genoeg bracht de Patek van Clapton een stuk meer op dan Blackie op de veiling....


https://www.forbes.com/sites/anthonydemarco/2012/11/12/eric-claptons-patek-philippe-watch-fetches-3-6-million-another-patek-achieves-4-million/

https://www.alphabeatic.com/most-expensive-guitars/

Voorkeur voor grote maten. Ik heb ook twee Sisu Bravado's (eentje quarts en eentje met een ETA2824 automatic) van 55mm haha. Ik vind alles onder de 42mm gewoon echt niet OK. Veel te klein. Maar het gaat echter ook wel om de balans tussen crystal en bezel. Soms heb je horloges van 45mm maar met een héél klein crystal. Geen porem!

Die Sinn is voor mij nog redelijk slank. Pas vanaf de 45mm gaat het voor mij tellen. Hij draagt ook redelijk klein omdat de pushers geintegreerd zitten in de kast.

Die Patek van Clapton: HOLY shit wat een sexy ding. Echt... poeh. Perpetual calendar chronograph moonphase. Beetje het summum van wat ik zou willen.

en ja, Rolex is veel meer ingeburgerd dan Gibson. Geen twijfel over mogelijk.

Orpheo
19 februari 2021, 09:23
Het begint hier naar de off topic lounge te stinken. Is er niet een het grote veel te dure klokjes topic?
Het ligt eraan wat je 'te duur' vindt. Ik vind Patek, Vacheron, Rolex en Audemars gewoon echt té duur en totaal niet interessant om te hebben maar ik weet wat voor werk erin zit en hoe superknap het is om het te maken en dan denk ik ja, dit is gewoon z'n poen wel waard.

https://k8q7r7a2.stackpathcdn.com/wp-content/uploads/2015/02/jaeger-lecoultre-master-minute-repeater-1.jpg

Deze Jaeger bijvoorbeeld, heeft de allermoeilijkste complicatie erin zitten, een minute repeater. maar is wel waterdicht. dat is superbijzonder en knap.

Fobo
19 februari 2021, 09:29
Het ligt eraan wat je 'te duur' vindt. Ik vind Patek, Vacheron, Rolex en Audemars gewoon echt té duur en totaal niet interessant om te hebben maar ik weet wat voor werk erin zit en hoe superknap het is om het te maken en dan denk ik ja, dit is gewoon z'n poen wel waard.

https://k8q7r7a2.stackpathcdn.com/wp-content/uploads/2015/02/jaeger-lecoultre-master-minute-repeater-1.jpg

Deze Jaeger bijvoorbeeld, heeft de allermoeilijkste complicatie erin zitten, een minute repeater. maar is wel waterdicht. dat is superbijzonder en knap.

Gaaf dat je ook nog net kunt zien hoe laat het is. :crazyhappy:

Napoje
19 februari 2021, 09:57
De eerste de beste digitale seiko of citizen loopt nauwkeuriger en nu graag naar de off topic hell met die reut.

Fabrieksinstellingen
19 februari 2021, 10:30
Op mijn g shock is het wel even laat, als op die dure dingen.

Dirk_Hendrik
19 februari 2021, 11:10
De eerste de beste digitale seiko of citizen loopt nauwkeuriger en nu graag naar de off topic hell met die reut.

Eens.
En daarnaast is het "kijk mij het allemaal eens goed weten" brag gehalte weer van een historisch niveau. :stop:

Dirk_Hendrik
19 februari 2021, 11:20
Semi-OT als kleine inleider dan maar;

En jaar of 30 geleden kreeg ik het "Tube Amp book" van Groove Tubes oprichter Aspen Pittman. (Daar zal ook wel weer een zelfverklaarde expert iets van vinden maar da's nu ff offtopic). Ik heb dat boek van voren naar achter gespeld. Enkele weken terug had ik het toevallig in m'n handen en realiseerde me ineens dat dat boek in grote mate gevuld is met spullen die je in de VS misschien geregeld tegenkomt maar die hier altijd vrij zeldzaam zijn geweest. Hoe vaak kom je hier, als voorbeeld, een jaren 60 Fender Harvard versterker tegen, of een McIntosh, Magnatone, Sears of Gibson? Ja, ze zijn er, maar knap weinig en de meeste zijn niet door de fabrikant zelf naar deze regio gesleept. Blijven over de AC30's (en hoe vaak zien we daarvan een pre-1970 exemplaar) wat Marshalls (en hoe vaak zien we een echter JTM45?). Wat in dat boek dus niet, of mondjesmaat, staat zijn de Europese merken. Heel veel interessantdoenerij dus maar als het om de praktijk gaat kun je er hier niets mee.

En als ik dan gisteren het eerder in dit draadje gepostte TFOA filmpje zit te luisteren gaat dat weer eindeoos over die Amerikanen waarvan de echte export naar Europa volgens mij toch pas na een 1970 los kwam en toen al heftig concurrentie van beter betaalbaar Japans spul kreeg. We zitten ons dus suf te staren op merken en jaartallen die vanaf het begin in Europa al zeldzaam waren. En als een TFOA meneer dan lekker zit te vertellen dan een Martin altijd een goeie investering is en dat een strat uit 1954 zo te gek is en dat is leuk van em, maar feitelijk zit hij z'n eigen inventaris te spammen. Hetzelfde filmpje zou veel interessanter zijn als ie eens niet naar de bekende weg zat te babbelen maar in ging op zaken waar je aan deze kant van de plas ook echt iets mee kan.

piezo
19 februari 2021, 12:13
Ja, hoog tijd voor een "waardevaste" Europese gitaar en een dito buizenversterker, natuurlijk met een optioneel "veel te duur klokje".
Die mensen met die klokjes hier moeten tenslotte ook precies weten wanneer ze het tijdelijke voor het eeuwige gaan verwisselen...
Kunnen we ze daarbij niet een beetje helpen?

miyaru
19 februari 2021, 12:20
Ja, hoog tijd voor een "waardevaste" Europese gitaar en een dito buizenversterker, natuurlijk met een optioneel "veel te duur klokje".
Die mensen met die klokjes hier moeten tenslotte ook precies weten wanneer ze het tijdelijke voor het eeuwige gaan verwisselen...
Kunnen we ze daarbij niet een beetje helpen?

Beetje grof, vind je ook niet?

piezo
19 februari 2021, 12:25
Een beetje wel, ja. Maar als iedereen offtopic mag gaan buiten "Offtopic", waarom ik dan niet?

miyaru
19 februari 2021, 12:32
Offtopic vind ik geen probleem, iemand helpen sneller een tuintje op zijn buik te krijgen wel..... Mijn persoonlijke OT mening......

YannickH
19 februari 2021, 13:25
In België denkt elke gek met een 1dag oude gibson dat hij goud in zijn handen heeft... Wat die idioten(want dat zijn het daadwerkelijk) durven vragen is echt absurd!
Gibsons tussen 2010 - 2020 waar de retailers niet afgeraakte. Wat was het, 2015 zeker?
En als je zelf iets probeert te verkopen geven ze er amper iets voor. Heel de 2dehands markt is verziekt.
Steek je geld vooral NIET in gitaren als je iets waardevast wil en sowieso deze tijd investeren is risky vind je niet?

mrweird
19 februari 2021, 13:59
Ik heb voor de lol naar aanleiding van dit topic 's ff gezocht naar vraagprijzen van een aantal gitaren die ik heb op reverb. Tenminste de A merken.. Ibanez, jackson en een Gibson. Mijn 1ste conclusie ja ze zijn heel waardevast. Moeten alle drie minimaal nog steeds zoveel kosten als waar ik ze ooit voor gekocht heb.

Dirk_Hendrik
19 februari 2021, 15:00
Een beetje wel, ja. Maar als iedereen offtopic mag gaan buiten "Offtopic", waarom ik dan niet?

Jij ook ;)
maar waar ik naar toe wou, en dat kwam er blijkbaar niet optimaal uit, is dat we ons hier in Europ nog steeds vreselijk vast zitten te navelstaren op spullen die hier maar mondjesmaat terecht zijn gekomen. Pre-1970 Fenders en Gibsons, Martins terwijl iedereen op Eko's en en Egmonds speelde etc. Als je dus op zoek bent naar waardevaste spullen is het een stuk interessanter leuker om te gaan kijken naar zaken die met een beetje goede wil wél te vinden zijn dan die zaken waar iedereen bovenop zit.

Bolkedebeer
19 februari 2021, 15:26
Jij ook ;)
maar waar ik naar toe wou, en dat kwam er blijkbaar niet optimaal uit, is dat we ons hier in Europ nog steeds vreselijk vast zitten te navelstaren op spullen die hier maar mondjesmaat terecht zijn gekomen. Pre-1970 Fenders en Gibsons, Martins terwijl iedereen op Eko's en en Egmonds speelde etc. Als je dus op zoek bent naar waardevaste spullen is het een stuk interessanter leuker om te gaan kijken naar zaken die met een beetje goede wil wél te vinden zijn dan die zaken waar iedereen bovenop zit.

Je hebt helemaal gelijk.
Veel waardevaster dan een Egmond of EKO wordt t niet inderdaad.....

Pepe
19 februari 2021, 15:52
Jij ook ;)
maar waar ik naar toe wou, en dat kwam er blijkbaar niet optimaal uit, is dat we ons hier in Europ nog steeds vreselijk vast zitten te navelstaren op spullen die hier maar mondjesmaat terecht zijn gekomen. Pre-1970 Fenders en Gibsons, Martins terwijl iedereen op Eko's en en Egmonds speelde etc. Als je dus op zoek bent naar waardevaste spullen is het een stuk interessanter leuker om te gaan kijken naar zaken die met een beetje goede wil wél te vinden zijn dan die zaken waar iedereen bovenop zit.

Ik begon met Dynacord, London City, Roost en H+H. Duits, Nederlands en Engels.
Ik kan daar wel wat over zeggen maar daar snapt niemand wat van omdat het NU niet te krijgen is.
En andere amps zoals de Evil Robot of Premier.... geen reactie.
Maar met een post over mijn Matchless en vintage Fenders krijg je de handen wel op elkaar.
En als je iets roept over je Yamaha THR ben je zo 100 posts verder,

Als het niet bij Bax of Thomann staat, forget about it.

Kwa horloge graviteer ik naar de Seiko Presage en Orient Bambino,
hopeloos plebs voor de echte kenner natuurlijk

Napoje
19 februari 2021, 16:02
Mmm. Die kitty hawk versterker die ik ooit had staat nou ook niet echt als koopje op marktplaats evenals de koch kc50 top die ik ooit verkocht. Daar wordt nog serieus geld voor gevraagd.

Bolkedebeer
19 februari 2021, 16:17
Mmm. Die kitty hawk versterker die ik ooit had staat nou ook niet echt als koopje op marktplaats evenals de koch kc50 top die ik ooit verkocht. Daar wordt nog serieus geld voor gevraagd.

Vragen staat vrij...

Bolkedebeer
19 februari 2021, 16:19
Ik begon met Dynacord, London City, Roost en H+H. Duits, Nederlands en Engels.
Ik kan daar wel wat over zeggen maar daar snapt niemand wat van omdat het NU niet te krijgen is.
En andere amps zoals de Evil Robot of Premier.... geen reactie.
Maar met een post over mijn Matchless en vintage Fenders krijg je de handen wel op elkaar.
En als je iets roept over je Yamaha THR ben je zo 100 posts verder,

Als het niet bij Bax of Thomann staat, forget about it.

Kwa horloge graviteer ik naar de Seiko Presage en Orient Bambino,
hopeloos plebs voor de echte kenner natuurlijk
Die evil robot ben ik wel benieuwd naar.
Werd die niet gepromoot door Phil X?

Horloge durf ik niks meer over te zeggen want dat trekken de tere zieltjes van een aantal on-topic puristen slecht.

NLF
20 februari 2021, 10:05
Het is met gitaren in ieder geval wel zo dat, anders dan met dollars en euro's, de centrale banken ze niet onbeperkt kunnen bijdrukken.

guitarkid2
20 februari 2021, 10:41
Best wel jammer toch ?

NLF
25 februari 2021, 00:18
Maar zou het nog leuk zijn om er eentje te hebben als echt iedereen er 1000 heeft?

guitarkid2
25 februari 2021, 10:06
Wee nie mijn gitaar plezier hangt niet zo van anderen "gitaristen" af
Denk ik

Napoje
25 februari 2021, 12:52
Maar zou het nog leuk zijn om er eentje te hebben als echt iedereen er 1000 heeft?

Een groot deel van het volk, met name het wat jongere, loopt toch ook op dezelfde gymschoenen en hebben dezelfde jas aan? De meeste mensen willen helemaal niet anders of apart zijn. Die willen wat de kudde heeft.

Buxtra
25 februari 2021, 13:40
Wee nie mijn gitaar plezier hangt niet zo van anderen "gitaristen" af
Denk ik

Volledig mee eens. De waarde van elke gitaar hangt ook alleen maar van anderen af. Wat bereid zijn ervoor te geven immers. Ik kan vragen wat ik wil maar ik ga het niet krijgen als het aan de ander ligt.

Laat de waarde los en het gaat misschien al snel alleen nog maar over het plezier wat je er aan beleeft en wat je ermee doet/kunt.

Mijn werkpaard is een goedkope Morgan. Ben ik mee verbonden blijkbaar. Gaat best. Niet geweldig. Aan te horen. Elke keer als ik de wat duurdere en iets beter klinkende Washburn pak wordt ik blijer van de Washburn. Maar ik pak eigenlijk nog altijd de Morgan als eerste. En die krijgt de meeste speeluren. ER is nog veel beters verkrijgbaar dan de Washburn, dat realiseer ik me echter ook.

Als ik speel is de waarde voor mij in het geheel niet relevant gebleken. Maar misschien verandert dit nog, kan best over de tijd heen. Bijvoorbeeld als ik er van af wil. Nog nooit een gitaar verkocht overigens. Maar de gedachte van verkopen/weggeven heeft feitelijk niets met spelen te maken maar met de restwaarde van het ooit de aanschaf hebben gedaan om het instrument te willen bespelen.

Makkelijk lullen hier hoor. Uitsluitend goedkope gitaren in bezit en vaardigheden van niks. Dus de portemonnee heeft nooit pijn, ik doe mezelf niets te kort, hooguit anderen omdat het niet om aan te horen is en de instrumenten snel ontstemmen. Dit laatste is niet het geval, gelukkig. Het grappige vind ik wel dat een dure gitaar een goedkoper instrument wordt als je er veel uren op speelt.
De economische restwaarde is leuk maar voor mij niet relevant met alleen maar goedkope gitaren en nogmaals ik doe niks weg.
Scheelt eigenlijk een hoop zorgen ook, een gitaarcollectie zonder waarde. Hoef ik niet over na te denken, bij te verzekeren, veilig op te slaan in een koffer met weer een hogere drempel om te pakken en op te gaan spelen etc.

Bux.

guitarkid
28 februari 2021, 16:52
“Als ik in 1970 geweten wat een huis nu zou kosten had ik de hele straat gekocht”

Precies. Maar er is één probleem. Dat kon je waarschijnlijk toen niet en nu waarschijnlijk ook niet..... :seriousf: