PDA

View Full Version : banjo



tomart
9 augustus 2003, 23:02
Een banjo is toch ook een gitaar he, wat voor soort muziek word daar op gespeeld, welke prijsklasse, en kun je daar ook de gewone nummers op spelen zoals op mijn folkgitaar?

angorawol
10 augustus 2003, 00:24
Sinds wanneer is een banjo een gitaar? :???:
Je bedoelt waarschijnlijk dat beide instrumenten behoren tot de tokkelinstrumenten, waarbij de snaren met de vingers of plectrums worden aangeslagen.
Welke soorten muziek kan je spelen op een banjo, alles heeft te maken met de sound en waar deze bruikbaar voor is, in weze kan je een banjo dus gebruiken voor alle muziek.
Waar hij het meest voor gebruikt wordt is voor oudere jazz (New Orleans), Ragtime, Bluegrass, Country, Folk. In het begin van de eeuw was de banjo veel populairder dan de guitar, pas rond de 30-tiger jaren draaide het kaartje om.
Info over andere tokkelinstrumenten en banjo's vindt je bij
www.folkofthewood.com en uiteraard www.frets.com
Natuurlijk kan je daar gewone nummers op spelen zoals op je folkgitaar, alleen zullen ze helemaal anders klinken.

willem1940
10 augustus 2003, 02:34
Gitaar-banjo met 6 snaren is een bestaande variant.

angorawol
10 augustus 2003, 13:45
...welke prijsklasse...

Gezien er veel minder banjo's verkocht worden dan gitaren zijn die gewoonlijk duurder, tenminste in Europa. In de Verenigde Staten, en Groot Brittanie heb je natuurlijk een grotere markt en zullen ze iets minder duur zijn. (het blijven toch dure dingen, hoor)

willem1940
10 augustus 2003, 15:35
De trommel waarop vooral een wat grotere banjo gemonteerd wordt is al duur; daarnaast bestaan er soms ook inventieve kam-constructies om de opgetelde snaar-druk op het trommelvel te ondervangen, die bij "simpeler" opgebouwde typen toch een tamelijke slijtage- en verstemmingsfactor inhoudt.

jpb
10 augustus 2003, 16:27
Een zessnarige banjo is eigenlijk een gitaarhhals op een banjo en wordt gebruikt door gitaristen die geen echte banjo (willen leren) spelen. Verder bestaan er twee modellen:

De banjo met 4 snaren, nl de tenor-banjo (met equivalent tenor-gitaar, bv Eddie Condon) die werd gebruikt voor de vroege jazz (jaren 20) en nu nog steeds in de Dixieland muziek. Stemming is ggeheel anders dan gitaar, nl grotere intervallen, en wordt i.h.a. bespeeld met een plectrum (heet daarom ook wel "plectrum-banjo")

De andere banjo heeft 5 snaren, nl de 5-snarige banjo waarvan er een halverwege de hals ophoudt en niet ingedrukt wordt. Je krijgt zo een vergelijkbaar effect als bij een doedelzak. De 5-snarige banjo werd en wordt gebruikt voor folk en country, waarbij zowel gepickt als gestrumt wordt. Vaak met stalen fingerpicks voor staalachtig geluide en volume.

O.a. Gibson was een belangrijke producent van zeer goede kwaliteit banjo's in de eerste helft vd vorige eeuw, nl voordat ze zich toelegden op archtops. Voor de oude Gibson Mastertone's worden vandaag de dag nog hoge bedragen neergeteld.

angorawol
11 augustus 2003, 01:17
...met equivalent tenor-gitaar, bv Eddie Condon) die werd gebruikt voor de vroege jazz (jaren 20) ...
Vergeet Eddie Freeman niet, als we het over tenorgitaren hebben.
http://www.frets.com/FRETSPages/Museum/Guitar/Selmer/EddieFreeman/eddiefreeman.html
Ja, er bestaan aardig wat tokkelinstrumenten. (nee ik ga ze niet opsommen)

gertdm
17 augustus 2003, 18:52
Banjo's zijn andere instrumenten. Zelfs een gitaarbanjo vraagt een andere speelstijl vanwege het specifieke geluid.

Tenorbanjo, 5string banjo (resonator en open-back banjo's), mandoline banjo (4 paren snaren).

Er zijn veel fabrikanten, naast gibson heb je nog Vega, Samick, Framus etc.

Framus banjo's waren voor de europese markt en niet de beste banjo's op het Derroll Adams model na. Die kon concurreren met de amerikaanse
open back banjo's.

Ikzelf speel naast gitaar ook oldtime op een open back banjo en is een heel andere techniek dan fingerpicking.

Gert

Sellars
19 augustus 2003, 14:01
Ikzelf speel naast gitaar ook oldtime op een open back banjo en is een heel andere techniek dan fingerpicking.

Gert

OEh! old-time spelers! :) ik had niet verwacht die hier tegen te komen :)

Treed je ook op als old-time banjo-speler?

Roel

gertdm
19 augustus 2003, 14:08
nee, maar ik neem hem vaak mee naar optredens en doe als afwisseling tussen de gitaarstukken wat fiddletunes zoals Arkansas Traveller, Sugar Hill en Shady Grove (Art Rosenbaum, double thumbing). :)

Gert

Sellars
19 augustus 2003, 14:48
Leuk!

Als je een keer in de buurt van Nijmegen of Eindhoven speelt, laat het dat ff weten!

Vorig weekend was ik op Folkwoods, en daar stond een Jugband, die vooral oude blues-folk achtige dingen speelden. Een van die gasten speelde ook een 5 string open back banjo (volgens mij van saga). dat klonk erg leuk.

Heb je nog tips mbt sites waar tabs etc. opstaan voor gitaar of mandoline?

Roel

willem1940
19 augustus 2003, 14:50
Sommigen stemmen een 4-snarige banjo in kwint-afstanden, anderen gebruiken afstanden zoals de 4 dunste gitaar-snaren (banjo-uke stemming) en weer anderen zoals de dikste 4 gitaar-snaren (minder gebruikelijk, maar wel handig voor iemand die bijvoorbeeld gewend was bas te spelen).

willem1940
19 augustus 2003, 15:02
Niet alleen met gitaar, maar vooral met een banjo krijg je erg leuke effecten als je een blues met een/het lang accoordenschema van de jazzo's begeleidt.
(NIET dus de in de 50/60-er jaren via Indonesië en Nederland bedachte truc om met minimaal aantal accoorden de 12-matige blues/boogie-woogie af te raffelen en die bijna alle Nederlandse "Blues Bands" zijn blijven gebruiken en welke door 1 of 2 Amerikanen in de 60-er jaren is overgenomen en inmiddels in sommige boeken/leergangen wordt gepropageerd als "oudste schema").

Ik heb zo'n "lang schema" al eens op de site van ThomasVV gezet toen daar nog een forum was en ook op een ander forum dat nu betaal-forum is geworden.

Ik zal het zometeen nog een keer neerzetten in de rubriek speeltechnieken en zo.

angorawol
19 augustus 2003, 18:26
Leuk!

Als je een keer in de buurt van Nijmegen of Eindhoven speelt, laat het dat ff weten!

Vorig weekend was ik op Folkwoods, en daar stond een Jugband, die vooral oude blues-folk achtige dingen speelden. Een van die gasten speelde ook een 5 string open back banjo (volgens mij van saga). dat klonk erg leuk.

Heb je nog tips mbt sites waar tabs etc. opstaan voor gitaar of mandoline?

Roel
Je bedoeld eigenlijk bluegrass niet? Probeer http://www.mandolincafe.com/index.html eens voor de mandoline. Daar vindt je waarschijnlijk voldoende links en informatie.

Luca P
19 augustus 2003, 22:20
Earl Scruggs/ Bela Fleck. :o

Sellars
20 augustus 2003, 10:46
Je bedoeld eigenlijk bluegrass niet? Probeer http://www.mandolincafe.com/index.html eens voor de mandoline. Daar vindt je waarschijnlijk voldoende links en informatie.

Dat is inderdaad een leuke site, maar ik bedoelde toch echt Old-time :) Bluegrass is een van mijn andere liefdes, maar daar is een stuk meer over te vinden.

gertdm
20 augustus 2003, 12:02
In jug muziek wordt de 5string banjo ritmisch gebruikt met af en toe een solo.
Is dus zeker geen bluegrass maar valt onder de blues.

Bluegrass wordt gespeeld op een resonator banjo, met duimplectrum en fingerpicks. Je hebt scrugs style en melodic stye. De melodic style is voor de virtuozen.

Open back banjos missen de resonator en hebben een meer plunky tone die weer geschikt is voor het old-time werk, dat je kunt spelen als solist.

Gert

Sellars
20 augustus 2003, 12:16
In jug muziek wordt de 5string banjo ritmisch gebruikt met af en toe een solo.
Is dus zeker geen bluegrass maar valt onder de blues.

Bluegrass wordt gespeeld op een resonator banjo, met duimplectrum en fingerpicks. Je hebt scrugs style en melodic stye. De melodic style is voor de virtuozen.

Open back banjos missen de resonator en hebben een meer plunky tone die weer geschikt is voor het old-time werk, dat je kunt spelen als solist.

Gert

Yep! you've got that right ;)

Ik heb gisteren trouwens een CD van Dock Boggs gekocht, een old-time banjo speler, waarschijnlijk ken je hem wel

gertdm
20 augustus 2003, 12:54
Zeker wel :)
Het nummer 'Sugar Hill' speel ik zoals hij het doet.
Hij is een beetje als Buell Kazee met een nasalere stem.
Althansd zo herinner ik t me want tegenwoordig luister ik niet veel meer naar de oldtimers. Het blijft wel interessant als roots.
Ik laat mn gitaarleerlingen ook altijd luisteren naar oude dingen.
Per slot is alle moderne (pop) muziek toch gestoeld op de ontwikkelingen vanuit de blues en folk.

Gert

Sellars
20 augustus 2003, 12:59
Per slot is alle moderne (pop) muziek toch gestoeld op de ontwikkelingen vanuit de blues en folk.

Gert

Na een dagje MTV ben ik daar nooit zo zeker meer van ;)

Van Buell Kazee heb ik nog nooit gehoord. is dat ook een Banjo speler?


R

gertdm
20 augustus 2003, 13:59
ja, jaren dertig.

Nou het verschil in muziek tussen toen en nu is natuurlijk groot. Maar Van 'standing on the croosroads van Robert johnson naar de popmuziekstromingen van nu zit een hele ontwikkeling.....maar de roots blijven de roots.

gertdm
20 augustus 2003, 16:52
een leuke banjo tab site is Banjo hangout