PDA

View Full Version : Hoeveel pickups passen er in een gitaar?



JVGM-music
30 januari 2021, 09:28
Blijkbaar een heleboel


https://www.youtube.com/watch?v=ZD7eRQ224CQ


Ik weet niet of je die pruik en kunstgebit er ook bij geleverd krijgt. Daar laat hij zich in dit filmpje niet over uit.

Maar had Steve Morse indertijd ook niet zo'n volgepropt ding?

45.10....Hij speelt toch wel met erg groot gemak...

Pepe
30 januari 2021, 09:56
Nigel wins


https://youtu.be/n8w3dZs6J7c?t=762

budje
30 januari 2021, 14:16
Nigel is een held

Plant
30 januari 2021, 14:33
Dat zal een stringpull geven zeg...

Orpheo
1 februari 2021, 09:59
Als je dit zou doen, en je gebruikt alnico 3 in de buckers én de single coils, dan heb je ongeveer even veel string pull als wanneer je twee humbuckers hebt met een triple ceramic magnetic circuit. Bijvoorbeeld de Black Winter en Invader sets van Seymour Duncan, de X2N, de warpig set etc.

Het kán wel prima gaan. je moet alleen het slim aanpakken. (zelfde soort magneten in humbuckers en singlecoils, en die wiring kan écht wel slimmer dan dit, oy oy oy).

met 1 5weg superswitch en een 4-pool tweeweg toggle, kan je zo de helft van die controls weg halen.

De 4pool 2weg toggle selecteert tussen neck single of neck humbucker + brug single of brug humbucker (alle aarde signalen knoop je toch op dezelfde plek vast). Dan kan je zelfs een 'gewone' 5 weg switch gebruiken in plaats van de superswitch.

Ik ga nu eens kijken of ik nog ergens een strat heb die ik deze behandeling wil geven.

YannickH
1 februari 2021, 10:30
Snap nog altijd niet dat Michael Dean Guitars heeft verlaten voor deze cheape troep...

Orpheo
1 februari 2021, 10:49
Snap nog altijd niet dat Michael Dean Guitars heeft verlaten voor deze cheape troep...

helemaal mee eens. Dean is ook niet super (meer), maar dít?!

Napoje
1 februari 2021, 11:06
Snap nog altijd niet dat Michael Dean Guitars heeft verlaten voor deze cheape troep...

Geld? Dit soort artiesten leven vooral van clinics en endorsements. Hij heeft nooit in een beroemde band gespeeld dus de meest biedende zal wellicht de endorser worden.

Orpheo
1 februari 2021, 12:34
Ik heb een gitaar over waar ik mee ga experimenteren! Leuk! het is toch al een grafbak; beetje prieken kan geen kwaad.

D3nnis
1 februari 2021, 12:37
Als je dit zou doen, en je gebruikt alnico 3 in de buckers én de single coils, dan heb je ongeveer even veel string pull als wanneer je twee humbuckers hebt met een triple ceramic magnetic circuit.

Eerder werd Steve Morse als voorbeeld aangehaald.
In zijn musicman signature zitten twee humbuckers en twee single coils.
Ik dacht dat die humbuckers ceramische magneten hadden. Maar op zich zegt dat natuurlijk niet per se wat over de sterkte?

piezo
1 februari 2021, 13:01
Argumenten:
a) de basis van dat ding is gewoon 3x Strat elementen
b) humbuckers geven veel minder stringpull dan je zou denken, door hun diffuse indirecte veld, dus een paar humbuckers erbij zal weinig verschil maken
c) stringpull bij single coils zorgt voor valse boventonen door de scherpte van het magnetische veld, bij humbuckers is de veldbreedte veel groter (lees: meer snaarlengte), dus als ze al te hard zouden trekken, dan betekent dat alleen wat minder sustain

d) en wat een ergerniswekkend filmpje.

Orpheo
1 februari 2021, 14:05
Argumenten:
a) de basis van dat ding is gewoon 3x Strat elementen
b) humbuckers geven veel minder stringpull dan je zou denken, door hun diffuse indirecte veld, dus een paar humbuckers erbij zal weinig verschil maken
c) stringpull bij single coils zorgt voor valse boventonen door de scherpte van het magnetische veld, bij humbuckers is de veldbreedte veel groter (lees: meer snaarlengte), dus als ze al te hard zouden trekken, dan betekent dat alleen wat minder sustain

d) en wat een ergerniswekkend filmpje.

dank voor je input. Kan hier niks op afdingen!

Orpheo
1 februari 2021, 14:06
Eerder werd Steve Morse als voorbeeld aangehaald.
In zijn musicman signature zitten twee humbuckers en twee single coils.
Ik dacht dat die humbuckers ceramische magneten hadden. Maar op zich zegt dat natuurlijk niet per se wat over de sterkte?
True; maar; die pups van Morse zijn ook gemaakt om juist laag afgesteld te worden, volgens hem dan.

YannickH
2 februari 2021, 09:59
Geld? Dit soort artiesten leven vooral van clinics en endorsements. Hij heeft nooit in een beroemde band gespeeld dus de meest biedende zal wellicht de endorser worden.

Nitro waar hij bij speelde was in de jaren 80 toch een beetje bekend in de hair dagen...
freight train is toch redelijk bekend.

Duhsjaak
2 februari 2021, 11:43
37 jaar gespeeld op een houtje touwtje zelfbouw waarin
- 2 hilo’s
- 2 pups van een Japanse telecaster
- 1 schaller dus Germaanse bouw

Alles redelijk laag afgesteld. Als ik de Bigsby handel helemaal tegen het hout duwde, bleven de snaren netjes recht. Toegegeven, met een bigsby kun je niet alles platleggen, maar bij open D staat vrijwel alles toch minder strak dan regulier gestemd.

Kortom, met passen en meten en proberen moet je er op kunnen spelen met 5 pups. Die 8 in die strat zou ik niet weten. Maar dit is waarmee ik ervaring heb.

Vriendelijke groet, Gus

Orpheo
2 februari 2021, 12:02
Ik heb de vrijheid genomen om eens wat uit te rekenen.

Op een 'normale' strat slagplaat heb je 145mm beschikbaar vanaf de positie van de 23e fret tot onderste rand van de brug pickup.

2 humbuckers zijn elk 37mm breed.
3 singlecoils zijn elk 18.5mm breed.

Totaal: 128

Reken wat ruimte tussen de pickups en voila: je hebt precies 2 humbuckers en 3 singlecoils.

Het puntje is wél dat de midden singlecoil ietsjes omhoog schuift richting de hals. Voor puristen is dat ondoenlijk.