PDA

View Full Version : Jamkazam?



RB-1
27 januari 2021, 22:03
Heeft van jullie al iemand Jamkazam (https://jamkazam.com/) geprobeerd?

On line, real time samenspelen.

Ik heb het bijna voor elkaar.
Maar vanwege te veel latency ontspoort het zodra we boven de 100-110 bpm komen.

Bij klassiek opgebouwde popmuziek, met een drummer als centrale 'timing generator' en de rest in een vaste rol, zal het nog wel loslopen.
Maar bij Bluegrass en verwanten, waar de begeleiding door de hele band roteert is het lastig.

Erik de Perik
27 januari 2021, 22:28
Wel van gehoord maar nooit geprobeerd. Ik denk dat het niet zo gemakkelijk is om aan de praat te krijgen.

fastfolkert
29 januari 2021, 23:42
Yep, geprobeerd en het werkt goed met een goede audio-interface.
Met m’n goedkope Behringer werkte het instabiel (driver?); met de Focusrite van m’n bandmaatje werkt het prima.

Even instellen, maar veel gaat automatisch. Latency was bij mij geen probleem, maar ik ben dan ook een “losjes spelende” gitarist ��
Wel ff wennen als je er oor kiest om met wildvreemden te jammen ��

D3nnis
30 januari 2021, 10:20
Geprobeerd, en gewoon kut.
Met tweeën ging nog wel, met meerderen is het gewoon onhandig. Niet alleen de latency van het eigen systeem maar ook nog de (variabele) lags van de internetverbindingen van de verschillende personen.
Dat valt ook met een "standaard" bandopbouw vies tegen als je het een beetje strak wilt houden, in mijn ervaring.

RB-1
20 februari 2021, 18:26
Geprobeerd, en gewoon kut.
Met tweeën ging nog wel, met meerderen is het gewoon onhandig. Niet alleen de latency van het eigen systeem maar ook nog de (variabele) lags van de internetverbindingen van de verschillende personen.
Dat valt ook met een "standaard" bandopbouw vies tegen als je het een beetje strak wilt houden, in mijn ervaring.Tegen welke latency liep je zoal aan? Wat had jij er voor AD convertor tussen zitten?
OM een goed resultaat te krijgen moest ik wel een LAN verbinding hebben, de VPN er tussenuit, een Behringer UMC202 en alles optimaal ingesteld, dan was het goed te doen.

D3nnis
20 februari 2021, 18:34
Ik heb een focusrite scarlett 2i2.

Twee van mijn bandmaatjes hebben een mac (1 een imac, ander een macbook pro), en een ander bandmaatje een windows pc met een steinberg ur22c, allen bedraad.
Niet te doen.

De twee met de macs hebben er nog langer mee lopen stoeien -zelf ben ik er altijd vrij snel klaar mee als computerdingen niet doen wat ik wil- maar die hebben project jamkazam ook niet naar tevredenheid afgesloten.

Of het dan aan de internetverbinding / performance ligt of aan de eigen hardware durf ik niet te zeggen.

RB-1
26 februari 2021, 22:06
Gisteren ook weer lekker gespeeld.
Er gaat niets boven live, maar dit is wel een uitkomst!

RB-1
27 maart 2021, 00:02
Weer een maand verder en de routine begint er aardig in te komen.

Gitaar, contrabas, mandoline, banjo/dobro en 3 stemmen, klinkt als een klokje....
De gebruikte microfoons zullen ongetwijfeld meehelpen: 2 x 2 x Audix SC-25A

Van enige latency is bij het spelen niets meer te merken en we (4 persoons band, opgedeeld in twee groepjes van 2) zitten toch zo'n 175 km uit elkaar.

Alleen live repeteren is nog beter, maar dit is inmiddels een zeer goede tweede.

mrweird
27 maart 2021, 07:41
Een paar keer met Jamulus wat ongeveer 't zelfde is, vanuit een facebook groep. Leuk tijdverdrijf, maar de latency is kut.

Sonus Studios
20 september 2021, 16:47
Geprobeerd, en gewoon kut.
Met tweeën ging nog wel, met meerderen is het gewoon onhandig. Niet alleen de latency van het eigen systeem maar ook nog de (variabele) lags van de internetverbindingen van de verschillende personen.
Dat valt ook met een "standaard" bandopbouw vies tegen als je het een beetje strak wilt houden, in mijn ervaring.

Ik snap de frustratie maar het werkt toch wel degelijk. Ik ben intussen al een jaar op Jamkazam bezig en haal er enorm veel plezier uit.
Het gaat zeker niet altijd goed maar als je een beetje de instellingen en vooral ook de hardware op orde hebt is het heel goed te doen. Zelfs met grote groepen mensen.
Ik heb mics, e-drums en gitaren aangesloten en gebruik alles zonder veel problemen.

D3nnis
20 september 2021, 17:17
Hele dikke internetverbinding, of valt dat mee?

Gevoelsmatig lijkt/leek me dat de grootste bottleneck.

RB-1
17 december 2021, 19:06
Vanmiddag heel prima gerepeteerd. :ok:
En dat over 160+ km!

RB-1
7 september 2022, 21:45
Afgelopen vrijdag, ong. 15:10... :???:
Ik hoor mijn vrouw nog tegen onze andere twee bandleden - aan de andere kant van het land- zeggen:
"Hee, jullie beeld staat stil"
En ja hoor, frozen frame.
Op dat moment hoor ik twee seconden lang een onheilspellend geruis en geknetter in mijn koptelefoon.
Meteen daarop schakelde alles uit en was het hele huis stroomloos.
Stilte, alleen nog wat sustain uit de banjo en dat was dan dat.
Controle in de meterkast: alle groepsautomaten stonden nog ingeschakeld, het probleem zat dus buiten ons huis.
En wat voor een probleem! :eek:
https://nos.nl/artikel/2443016-grote-stroomstoring-flevoland-na-brand-noodvoorzieningen-werkten-niet
https://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-135113792022.jpg
Dit had ik niet even vlot opgelost met spanningszoeker en soldeerbout :roll:....

Komende vrijdag gaan we gewoon verder waar we gebleven waren..... :seriousf: