PDA

View Full Version : HNGD Epiphone les paul classic honeyburst



arnoldtims
24 januari 2021, 10:42
Knoop een tijdje geleden doorgehakt en mijn eerste Les Paul besteld. Heb lang getwijfeld wat van gitaar met humbuckers ik zou kiezen en aangezien ik al een ES model heb moet een beetje gitarist ook een Les paul hebben gehad. Dus voor deze gegaan.
Was wat huiverig om hem te bestellen omdat er soms wat foutje kunnen voorkomen maar het heeft goed uitgepakt.
Geen dode tonen en alleen de actie kon wat lager maar de kromming van de hals is goed en hij is keurig geïntoneerd. Alleen de frets waren flink stroef en moest er wel even wat staalwol over.
Modern Collection
Body: mahonie
Bovenblad: esdoorn
Hals: mahonie
Fretboard: Indian laurel
Trapezoid fretboard inlays
Crèmekleurige binding van body en hals
Halsprofiel: SlimTaper
Contoured heel halsovergang
Scale: 629 mm (24,75")
Topkambreedte: 43 mm (1.693")
22 Frets
Pickups: 2 Alnico Custom Pro humbuckers
2 Volume en 2 tone controls
3-Standenschakelaar
CTS Electronic coil splitting en phase switching
Locktone Tune-O-Matic brug
Stopbar tailpiece
Grover Rotomatic stemmechanieken
Kleur: Honeyburst
https://lh3.googleusercontent.com/Em9-NojwJEwblwH0r_eSp7DKgHd1w5cu6KvWiSPJJAXcIJ8HPhUvEW 2GoFDnYbC1BSIxPgI9WI2Wot0bEoFhKPLns1ZtqVCHysV4zOTA ea16f6Xik04lQfgPov2qSQvYQ9pz2M5ZWzvE4e8Hu18QFAgC1W FstL0CNrsyRp_yZKMZig9Ocgtfnx8lRjcsNc0pWIfYg2HAfbzp 1EBAcS0HkGvMDqT0qJ11l4AeN2KZvKP5-ZdzhjsBtQJ1r_HOzNno8Hp1074HXtMDse5mjQJYPeYKd4-AGLK-wnEUwCfwlW3l1FhpKJhYsY_c0dotXO22HNiYkLp85IBPgZjrKG 1Q6QfKVU7f37r60dh7DkB6Wq9_D4CIu1yUXO7NBaOHckWGkgh9 hiWESbOV_kGOPcFkWJfSsHbJL6s1_JG1I5b5eyAG_hMisDw2wf EPt1MxLr2hdp28mWRvg3NOcg_9yfUaxbSRMhwDHhUSZZ3byB55 R2zhwd1wUS0DAis8_Ag5rwAX5tuClB3VWNMR3E8CfSYPjNLICC 6bqKnT3ZHPEzFsXdNvBa20omdQJwzIKVio3y8ZLjFtWVZRTLMP sxBUXABjQPo__n3Zp41BSUsD3U_F4-nhBTURfA18ETdRbK5rx50SkVJ5_EIDIKqtgjFlFgKQ16XvsuCc ernM0SGvDJ03FSFfmesH__q_w2KXbCOeQQ=w1921-h865-no?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/6kgnCcunyeftcRY7Dkf46cAE4FYZs5ni-anALlhAsXP6B3hsx0rANp6t4a91E72VRise2beIVqdDkhgsZsN y72ygwGGBLGSNeik274ohBqw1vZbZlNJQ1Hd8dKkQMSo-Hpn7papgcuOInudTmvmvL7AA1BlBDS3S7aQWjGT9CmPdP5s5Ud d1N99Jmj9JsTF-vxpml6OuunDFywsBqE7_DFDIletAGGNK0DJJMTuHv_A4KmwWe1 WCOlcBBhT5vCqLu5X94YMCRPTc0-wqI_sxsnCpyS2AZSH2CNoUsdF8Bw1Ziz2afqE2-yiu38AxJ7g2tpFMUCELexZalUzt5qvKpWnnWrAGM_hCJUHJ5_V MVahCSQ_zBUekkSYl1nECgT421S3Oxpzv-ZK2bymH5VH9D0Y4bE8Lf-eVmDhNGRxQFO5qVHpG6o8Snpa4XrJdwtWJR4MdnYTyplECQMO_ e4nSP_pIRIA3DCPYgPk2J88e2M53esEwMisI_iN2_Cy_KULV49 ePPvZDfJi3zoESiqBG6y-_xkwgBHqcTWdlY-psN6trdMmqJF2EwfcylzhNcp88dXNltLnrdeTrGzpJeZTIxgPZ Z06CDm5dBagRyVPVo2_DJNGIqQbcf5LlKCuGquh1CfwXmm9XAl sO3xI8o5rqQUO3K4j6nRJwbY4Ded8a3FyjFi_DeRnkG5bxBwuN Aw=w1920-h716-no?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/8Jo3GOAJj2-cs-mzVnKdaYdMo5T3ij0hSsrp6_uKu9leLd7HhkhcDuQsh1L1D-ByFB9dQbfgCgXsGEVlxakYui1qlIpwRnfyyYuoj6Pa_7nCF7uD HiAmF8MhNksPlMBEGVojIeSo7hCF6StU0XlcL8Sj0glZPhmwNr T8tFwb7deokOLzw3b_EUW1VZrTljBsWkNznm4yebV2X6Iekrnv jcP27BqbB0Yo0jTVcMpKLAbrzmIw-sns-zXWUHxlckZWOYjQIe0qF2dS4sJOdjYDlG0ZiAL4HgDGHz-jYCo2lHIzmlrnN70yof0UqJUV_Uvj-rdVwFBjrbk-cFJNDWm91uw_PA-zpM2qoR0LbmNFMObsgGdS0xgLfeOvIP7sRUUxOJWwolpILU5UF HQswQZnLL87m3eK1PuXPHyPArVBv7v0xi9S2OJTnfmoetued25 KGBvqSlt6o-cnRY6MdXyCmEuYL3w3S23FGxa2fUJn7Txz4O7FRxm685go7WeY s1u_9KcPRphl-aydA4QAcqb4FUhlSY8qfWiDttmhJjvJ9mn-HRPad9xUYomcwqrqne9m475qzs3ScdACU83X5a9taDkAgqF28X zogACfcrrJHss_sLSMyyUG3MyTvMkquvgStlYXnz00Qin_OAHa J7nKkjJd7OK0VyDgrrHWh0WnphwQO2RYq3bYzJo3fAjXhA=w13 00-h976-no?authuser=0

https://www.youtube.com/watch?v=HKEi8TQSTs8&ab_channel=EdwinSmit

https://www.youtube.com/watch?v=HVhmolLFhLQ&ab_channel=EdwinSmit

Fobo
24 januari 2021, 10:49
Ziet er mooi uit en klinkt lekker vet! Happy playing!

arjanb01
24 januari 2021, 11:01
Gave gitaar ! Hele mooie plain top👌
Alleen de toets Indian laurel heb ik nog nooit gezien. Is dat hetzelfde als Indian rosewood?
Als je het vertaalt zou het Laurier zijn. Ken ik alleen van de kruiden😬

arnoldtims
24 januari 2021, 11:06
dank je, vind de top zelf ook prachtig. Nee het is geen rosewood. Dat ligt wat gevoelig met invoeren en zo daarom zijn ze over gestapt op Laurel. Ken dat hout ook niet maar moet ongeveer dezelfde eigenschappen hebben als rosewood. is wel wat lichter van kleur maar met een beetje olie word het al een stuk donkerde.
https://www.wood-database.com/indian-laurel/

Tupelo
24 januari 2021, 13:40
Congrats.
Klinkt lekker hoor.
Fijn dat die verder helemaal in orde is.
Als ik het goed zie; goldtop ?

arnoldtims
24 januari 2021, 14:15
Dank je. Van een afstandje met flink wat licht er op zou je kunnen denken dat het een gold top is maar het is een Honeyburst met een plain top
https://lh3.googleusercontent.com/_coAt65uFiZV1vNnhDBUuzfmRZTdhf253al0vKgstLfK-RrrNqL5TP3Ai3MpwSyX3nYMFWnNMFsZDZnBcOxYKbqi6dRkpLp wLEmeoVxeyx2jGBzf3Ht1nlvO7JC27bHG6MXHqRTl_DnpUOs9V UAWBvPvJIS2SgoPsh1PYhhpzRzK4n8LJxOHCZUIj933zoVSlFg 9XegrzoacrcjWjf-c-MSpleDRHOr9DqynG2Xt1HtrH_L3MajSlT71cjNz6juLp6QBpHR zJ6NQWHgDf3hA3JZcWHexjItKBU_b6WLnhdfOhf1j2zLTrrjBE sYKiyfhxv5tBqND-oQqQn2Tz-AZnktpNf_AtlxuTe79mscTQGXGKOgMNMRj8D3MzbKqxpN5fU6D ub5S5wnrkSrFTJBGNO4FQVw6IhdgPRKXkAnxmDfIPiCOCoUiHA O1hBqZTGP7MbtrHTzr0l2RmFG2zRw4UmWO9m-7BYipfpGVbM4TCBMPvM9a_MbqlYgbqgOhMB-klRGuc1ddt_Hvj8gmjxRJZuToZxX5IjEQAGqSLx3jgCGXDXtze e5MYYLYJEk_WqNYVAgEMVmZzSYn0JRZNEyupf1oNYc5f37Q8lN TtVuncD5WAg39xUZ71rIL_yEubEbsIDxneHITtzv1EMeR8z7x3 7xTWWYTipyrM24fbb5hURlpbK3oPtEald4nPTsLHQ=w866-h976-no?authuser=0.

Tupelo
24 januari 2021, 14:17
Oh ja, staat in de titel; mooi stukje hout.

Little Jay
24 januari 2021, 16:31
Meer fabrikanten gaan over op laurel wood, Squier volgens mij al volledig.

Laurel
The Indian Laurel lives in the shadow of India’s main export product, the Rosewood, but it should not be overlooked. This wood is denser than Tulipwood and has surprising sonic potential. The wood is very attractive visually, although it doesn’t have as much variation for each peace as the one found in the Indian Rosewood. It has a characteristic strong and uniform brown color that is increased by slightly mottle dark lines and a very subtle cross grain figure although some pieces modify and have a lighter background color. Due to its density and stability it produces a very harmonic and stable sound.
BOTANICAL NAME: Terminalia Tomentosa
COMMON NAME: Indian Laurel
ORIGIN: India
DESCRIPTION: The color of the wood varies from light brown to dark brown with darker, and nearly black streaks. Sapwood is pale pinkish color, clearly different from the heartwood whose density is 855kg /m3. It’s a wood of intermediate hardness and uniform texture. The grain is generally straight or slightly interlocked. It’s heavy and resistant.
RECOMMENDATIONS: Generally, it is easy to work, although sections with interlaced or irregular grain are more problematic. Low resistance to insects.
DRYING: The drying process is slow and delicate, gluing is easy.
USES: In addition to being used in the tuning forks of a variety of instruments, it’s also used in the soundboard of Classical and Acoustic Guitars.

arnoldtims
25 januari 2021, 08:33
Raar, kijk even via mobiel en voor mij is geen enkele foto zichtbaar. Wel als ik op de computer kijk.

motorhan
25 januari 2021, 09:43
Raar, kijk even via mobiel en voor mij is geen enkele foto zichtbaar. Wel als ik op de computer kijk.

bij mij op de pc alleen de laatste 2 foto's zichtbaar

arnoldtims
25 januari 2021, 10:59
Heb ze vanuit google foto's gedeelt maar krijg het mobiel niet voorelkaar. Ga het nu ook niet verder proberen want mijn telefoon vliegt al bijna door de ruimte van frustratie. Gitaarnet word zo langzamerhand een mooi antiek stukje software en ik baal er steeds meer van dat de eigenaar geen aandacht besteed aan het forum maar het ook niet van de hand wil doen. Kutzooi
.

Napoje
25 januari 2021, 11:36
Heb ze vanuit google foto's gedeelt maar krijg het mobiel niet voorelkaar. Ga het nu ook niet verder proberen want mijn telefoon vliegt al bijna door de ruimte van frustratie. Gitaarnet word zo langzamerhand een mooi antiek stukje software en ik baal er steeds meer van dat de eigenaar geen aandacht besteed aan het forum maar het ook niet van de hand wil doen. Kutzooi
.

Tijd voor een online petitie naar de eigenaar. Geen idee trouwens wie dat is.

munkie
25 januari 2021, 15:25
Is de lol er nou alweer vanaf? (The thrill is gone) ;)

Ik heb een Epi LP tobacco sunburst, ooit voor een schijntje gekocht op MP. Erg slappe en wollige pickups, heb ik vervangen door Gibson 490/498, nou doet ie het wel. Er zat wel een vreemde en onnodige male/female stekkerverbinding in de electronica die je in geen 1 schema op internet ziet. Zal wel weer een dubbeltje schelen in de produktiekosten.

arnoldtims
25 januari 2021, 15:38
Nee hoor qua gitaar is the thrill nog lang niet gone. Heb niet veel ervaring met LP,s maar de elementen bevallen me prima. heb een blauwe maandag een Samick LP gehad en dat ding was modderig log en zwaar, vergeleken met dat ding is dit een sprankelende gitaar die ook dik kan maar nooit modderig word. De CTS pot werken prachtig met een mooi verloop. Ik weet nu wat ze met goede pots bedoelen. Zelfs een flinke overdrive word weer clean met het terug draaien van de volume pots. Ik geloof echt dat deze lijn gitaren een stuk beter zijn dan de vorige modellen.

Erik de Perik
25 januari 2021, 19:05
Heb ze vanuit google foto's gedeelt maar krijg het mobiel niet voorelkaar. Ga het nu ook niet verder proberen want mijn telefoon vliegt al bijna door de ruimte van frustratie. Gitaarnet word zo langzamerhand een mooi antiek stukje software en ik baal er steeds meer van dat de eigenaar geen aandacht besteed aan het forum maar het ook niet van de hand wil doen. Kutzooi
.

Account aanmaken in Tapatalk en dan kun je direct foto's vanaf jouw device op GN plaatsen.

arnoldtims
28 januari 2021, 21:08
Oke nieuwe poginghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20210128/841cba941fc043ea5ac0c38fcf46ab24.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20210128/514fb5e2ed11165313c1835b84b1b097.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20210128/75b81afeb20687839c796f7017e6a934.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Erik de Perik
28 januari 2021, 21:31
Mooie gitaar man!

Wel schandalig dat je de frets glad moest maken.

arnoldtims
29 januari 2021, 05:55
Dank je wel.
Vind ik ook hoor, Epi adverteert dat de nieuwe lijn mooie afgeronde frets heeft maar dan de frets niet mooi afwerken.
Maar ik ben al lang blij dat de frets gelijk zijn en de actie kan echt lekker laag.

Bartrock
31 januari 2021, 10:15
Oeh,mooi ding zeg!Enjoy!
Zelf nog steeds erg gelukkig met m'n Epi Bullseye,nog een Koreaanse.Maar de Epi's die ik de laatste tijd in handen had...ik mocht willen dat ik op zulk spul had kunnen beginnen!

arnoldtims
31 januari 2021, 11:37
Dank.
Ben er zelf ook erg blij mee, het is nog even wennen nadat ik nu al weer jaren op een strat speel. Wat ik nu zeg is niet bedoelt om te provoceren maar met al de goede specs en (bijna) foutloze afwerking ( natuurlijk waren de stroeve frets een minpunt maar dat was redelijk eenvoudig te verhelpen) zou ik niet weten waarom ik 3 keer zoveel uit zou geven aan een Gibson.
De elementen bevallen me prima maar als ik die ooit nog zou upgraden met Gibson elementen dan nog is alles samen maar een fractie van de prijs van een Gibson.
Ik zeg niet dat hij net zo goed is als een Gibson maar met grover stemmechanieken CTS elektronica de goede houtsoorten en keurige afwerking weet ik op de elementen na, niet goed wat nog het verschil is met een Gibson.

Edit. zie nu dat in de specslijst die ik overgenomen heb van een site de elementen niet kloppen het moeten Alnico Classic PRO™ humbuckers zijn.

FNaRK
31 januari 2021, 12:04
Ik heb sinds kort een Epiphone LP Prophecy Custom Plus, geen goedkoop gitaartje maar wel 1 waarvan ik durf te zeggen dat 'ie beter is dan een Gibson

https://images.guitarguitar.co.uk/cdn/large/130/08011814523938f.jpg

arjanb01
31 januari 2021, 12:14
Dank.
Ben er zelf ook erg blij mee, het is nog even wennen nadat ik nu al weer jaren op een strat speel. Wat ik nu zeg is niet bedoelt om te provoceren maar met al de goede specs en (bijna) foutloze afwerking ( natuurlijk waren de stroeve frets een minpunt maar dat was redelijk eenvoudig te verhelpen) zou ik niet weten waarom ik 3 keer zoveel uit zou geven aan een Gibson.
De elementen bevallen me prima maar als ik die ooit nog zou upgraden met Gibson elementen dan nog is alles samen maar een fractie van de prijs van een Gibson.
Ik zeg niet dat hij net zo goed is als een Gibson maar met grover stemmechanieken CTS elektronica de goede houtsoorten en keurige afwerking weet ik op de elementen na, niet goed wat nog het verschil is met een Gibson.

Edit. zie nu dat in de specslijst die ik overgenomen heb van een site de elementen niet kloppen het moeten Alnico Classic PRO™ humbuckers zijn.

Er is zeker nog wel verschil met een Gibson. Een echte Gibson heeft nitro lak en Kluson mechanieken wat duurder is dan jou stemmechanieken.
Daarnaast vermoed ik, weet het niet zeker, dat CTS elektronica maakt in verschillende prijsklassen, dus in jou epi zal niet dezelfde CTS electronica zitten.
Vergeet verder ook niet dat Gibsons rosewood als toets gebruiken ipv laurier, wat die epi heeft.
Verder zal er verschil in fret afwerking en kwaliteit van fret draad zijn.
De rest van het prijsverschil is natuurlijk de naam, marketing etc.... Daarvoor willen veel mensen nog steeds meer voor betalen.
Neemt niet weg dat ik jou Epi echt te gek vind. Ook die nieuwe les Paul custom van Epiphone zou ik blind kopen. Val je je volgens mij echt geen buil aan.

arnoldtims
31 januari 2021, 12:20
Wel een heel ander beestje met de EMG's en die top. Is die vlek een reflectie of slijtage? als het slijtage is dan zit het wel op een gekke plek.

arnoldtims
31 januari 2021, 12:28
Er is zeker nog wel verschil met een Gibson. Een echte Gibson heeft nitro lak en Kluson mechanieken wat duurder is dan jou stemmechanieken.
Daarnaast vermoed ik, weet het niet zeker, dat CTS elektronica maakt in verschillende prijsklassen, dus in jou epi zal niet dezelfde CTS electronica zitten.
Vergeet verder ook niet dat Gibsons rosewood als toets gebruiken ipv laurier, wat die epi heeft.
Verder zal er verschil in fret afwerking en kwaliteit van fret draad zijn.
De rest van het prijsverschil is natuurlijk de naam, marketing etc.... Daarvoor willen veel mensen nog steeds meer voor betalen.
Neemt niet weg dat ik jou Epi echt te gek vind. Ook die nieuwe les Paul custom van Epiphone zou ik blind kopen. Val je je volgens mij echt geen buil aan.
Gibson gebruikt op de Les Paul Classic volgens mij ook Grover (op mijn Gibson ES zitten ook Grovers). Natuurlijk zijn er zaken anders op een Gibson maar dat wil niet zeggen dat het ook beter is. Ik zal het anders formuleren. De Epi is misschien niet hetzelfde als een Gibson maar ook niet meer het zwakke broertje van een Gibson

Erik de Perik
31 januari 2021, 13:05
Ik heb Gibsons met Grovers en Kluson (gehad). Geloof niet dat 1 van de 2 door Gibson als beter wordt gezien.

D3nnis
31 januari 2021, 13:28
Er is zeker nog wel verschil met een Gibson. Een echte Gibson heeft nitro lak en Kluson mechanieken wat duurder is dan jou stemmechanieken.

Kluson zit ook niet per se aan de bovenkant van het prijsspectrum, toch?

Er zijn gibson CS gitaren (geweest?) met Grovers. Ik heb een gibson sg gehad met grovers, helemaal niks mis mee.


Die nitro lak zou me ook gestolen kunnen worden, ik heb daar echt helemaal niks mee, en ik begrijp ook nog steeds niet waarom dat als de heilige graal gezien wordt, en al helemaal niet waarom dat een gitaar duurder maakt (maar van lakken heb ik ook geen kaas gegeten).

Midwolda
31 januari 2021, 14:00
Er zijn zelfs mensen die de originele Klusons direct na aankoop vervangen voor Grovers.

:soinnocent:

arjanb01
31 januari 2021, 14:29
Kluson zit ook niet per se aan de bovenkant van het prijsspectrum, toch?

Er zijn gibson CS gitaren (geweest?) met Grovers. Ik heb een gibson sg gehad met grovers, helemaal niks mis mee.


Die nitro lak zou me ook gestolen kunnen worden, ik heb daar echt helemaal niks mee, en ik begrijp ook nog steeds niet waarom dat als de heilige graal gezien wordt, en al helemaal niet waarom dat een gitaar duurder maakt (maar van lakken heb ik ook geen kaas gegeten).

Nah, Klusons uit de 50ties of 60ties daar betalen de vintage fanaten een vermogen voor, maar dat bedoelde je denk ik niet 😉
Ik vind ze ook zeker niet beter dan Grovers. Sterker nog, ik vind ze ook veel degelijker maar de echte klassieke look op een les Paul krijg je met Klusons. De 58,59 burst waren allemaal origineel uitgerust met Klusons lijkt me.

arnoldtims
31 januari 2021, 15:12
Ik ben juist voor de classic gegaan die anders dan de naam doet denken juist niet klassiek is. Ik kon ook voor de standaard gaan maar die zijn dus ook ouderwets zwaar, deze heeft de 9 holes weight relief de split coils de uit fase opties en de wat plattere hals. Ik moet zeggen dat ik Klusons eigenlijk nooit echt mooi heb gevonden en ze zien er in mijn ogen zelfs een beetje goedkoop en kwetsbaar uit.