PDA

View Full Version : " high end" stroomkabel



munkie
21 januari 2021, 15:06
Ik heb een paar Audioquest NRG-Y3 stroomkabels gekocht voor bij mijn stereo. Met een stroom- en een IEC stekker. Maakt hoorbaar verschil, op een versterker natuurlijk maar ook op een phono preamp of een DAC.

Gisteravond, gekke bui, zo'n kabel eens achter mijn Boss Katana 100 topje gehangen, zo hup naar het stopcontact. WOW veel meer definitie, meer "power", meer laag. Bij terugdraaien van de volumeknop van de gitaar blijft het helder. Hoorbaar verschil t.o.v. een "dropveter" kabel.

Als je dit al hoort met een budget modelling amp op 0,5 watt in de huiskamer, met een Epi LP, moet je het zeker kunnen horen met een dure boetiek buizenbak en een dure CS gitaar.

D3nnis
21 januari 2021, 16:01
Heb je ook geprobeerd om 'm andersom in te pluggen? In verband met de vezelrichting van het koper is het belangrijk dat de stroom de goede kant op loopt door de kabel.

AoDf
21 januari 2021, 16:05
Je bekabeling vanaf je wcd tot je meterkast is niet aangepast neem ik aan?

guitarkid2
21 januari 2021, 16:16
Proof in de pudding
Als het zo extreem is dan moet ut zelfs op een phone opname te horen zijn
Dus ik hoor van je ?

Napoje
21 januari 2021, 16:21
Werkt toch alleen als je groene stroom hebt?

cluseau
21 januari 2021, 16:27
Werkt toch alleen als je groene stroom hebt?

Ik denk eerder bedorven stroom. Met een goede netkabel filter je die er uit. Resultaat, meer definitie meer laag, betere spreiding (igv stereo). Klopt als een bus. Ik heb ook verzilverd draad naar de meterkast en dan weet je helemaal niet wat je hoort. :cheerup:

Napoje
21 januari 2021, 16:34
Heb je dan nog geen WiPo (wireless power)?

Bolkedebeer
21 januari 2021, 21:07
Heb je dan nog geen WiPo (wireless power)?

Zonder groene tape kun je het wel schudden

miyaru
21 januari 2021, 21:48
Alle gekheid op een stokje: ik heb het verschil ook gehoord, maar enkel bij HIFI. Nooit gehoord op gitaarversterkers. Ik kan het niet verklaren waarom het anders is, maar toch hoorde ik verschil.

Interlinks voor HIFI maken ook zo'n verschil. Of alles de prijs rechtvaardigt is aan een ieder zelf.

Ik ben blij dat aan mijn Project platenspeler geen touwtjes zaten maar cinch aansluitingen zodat ik er fijn Van Der Hul kabels aan kon sluiten.

Een hoop commentatoren hier zijn ogenschijnlijk een andere mening toegedaan, dat mag, maar er is werkelijk verschil.......

Erik de Perik
21 januari 2021, 22:09
Er is werkelijk geen enkele verklaring voor zoiets als high end stroomkabels De spanning is eenvoudigweg veel te hoog om verschil te kunnen maken. Bij audiosignalen ligt dat natuurlijk anders. Het feit dat jij een peperdure stroomkabel aansluit en vervolgens verschil hoort is ook niet meetbaar. Laat iemand maar eens schakelen terwijl jij niet weet naar welke kabel je luistert. Eigenlijk is dat niet eens erg wetenschappelijk vanwege de beperkte keus.

miyaru
21 januari 2021, 22:19
Ik kan het ook niet verklaren, heb nooit de blinde test gedaan, maar de test dat je ziet dat de kabel wordt gewisseld.

Interlinks zijn makkelijker te verklaren, maar daar snap ik ook niet veel van, maar weet uit ervaring dat het waar is. Ik ben geen elektronicus, maar gebruik gewoon mijn oren...... Mijn oren vinden vinyl ook fijner klinken dan CD's of Spotify (Heh heh).

Belangrijkste is dat Munkie er blij mee is denk ik dan maar!

D3nnis
21 januari 2021, 22:22
Alle gekheid op een stokje: ik heb het verschil ook gehoord, maar enkel bij HIFI. Nooit gehoord op gitaarversterkers. Ik kan het niet verklaren waarom het anders is, maar toch hoorde ik verschil.


Stel nou dat die laatste twee meter apparaatsnoer vervangen wordt door zo'n dure kabel, en stel dat dat inderdaad een positief verschil maakt....kun je dan niet beter die paar meter kabel vervangen door die ordinaire grondkabel, die ik-weet-niet-hoe-veel meter af heeft gelegd om bij je huis te komen?

miyaru
21 januari 2021, 22:28
Zou je zeggen ja......

Erik de Perik
21 januari 2021, 22:34
Ik kan het ook niet verklaren, heb nooit de blinde test gedaan, maar de test dat je ziet dat de kabel wordt gewisseld.

Interlinks zijn makkelijker te verklaren, maar daar snap ik ook niet veel van, maar weet uit ervaring dat het waar is. Ik ben geen elektronicus, maar gebruik gewoon mijn oren...... Mijn oren vinden vinyl ook fijner klinken dan CD's of Spotify (Heh heh).

Belangrijkste is dat Munkie er blij mee is denk ik dan maar!

Het is niet 'waar' als je het niet eens fatsoenlijk getest hebt. Bedoel je niet intralinks?
Vinyl klinkt anders dan CD of Spotify, dat is zo klaar als een klontje en kan ook simpelweg beredeneerd worden. Maar die paar meter 'high-end' stroomkabel is je reinste placebo. Maar wel een heel interessante markt met gigantische marges.

miyaru
21 januari 2021, 22:40
Oh dat is zeker waar, er zijn leuke marges te halen! Ik gebruik de stroomkabels zelf niet, gebruik gewoon de meegeleverde kabels. Ben ook niet zo ontzettend "audiofiel", vind het alleen wel interessant allemaal, en ga ook wel naar high end beurzen en zo, gewoon om lekker te luisteren en te struinen.

MarkS
21 januari 2021, 23:01
Juiste Fase/null (te meten met spanningszoeker schroevendraaiertje) kan ook verschil maken without breaking the bank..

Erik de Perik
21 januari 2021, 23:04
Vroegah kwam ik nog wel eens bij de Firato (geen idee of dat nog bestaat en hoe het nu heet). Toen had je al allerlei audio alchimisten die spullen verkochten doe eerst minstens een week onder een piramide gelegen hadden. Als je eenmaal die wereld ingezogen wordt is het steeds moeilijker om dingen nog op een logische manier te beredeneren.

Decennia terug en maat van me. Hij had een Stanton pickup element en dat was zo ongeveer de industriële standaard. Ik vond 'm niet best klinken, maar hij kwam geweldig uit de tests in vakbladen en, niet onbelangrijk, hij zat in een prachtig hardhouten doosje met certificaat. e hadden beide een Thorens pickup dus ik nam een keer mijn Ortofoon van 6 tientjes mee. Hij was geshockeerd hoeveel beter Zappa klonk daarmee. Bach klonk wellicht beter met zijn Stanton van 450.

MarkS
21 januari 2021, 23:20
Juiste Fase/null (te meten met spanningszoeker schroevendraaiertje) kan ook verschil maken without breaking the bank..

Dat gezegd hebbende geldt dat alleen bij ongeaarde aansluitingen, which usually doesn’t apply to bijv gitaaarversterkers.

Ben ook ooit wel eens meegegaan in die gekte hoor, Grotendeels door teveel op het htforum rond te hangen. Ten tijde van de realisatie van een nieuwe aanbouw in een vroegere woning puur voor het AV gedeelte ook dingen gedaan als 1 vd 3 fasen te splitsen, eigen stroomgroep aan te leggen, dikke afgeschermde Lappkabel door de kruipruimte getrokken, alles om zogenaamde netvervuiling door andere huishoudelijke apparaten uit te sluiten. Ach ja....

MarkS
21 januari 2021, 23:32
Vroegah kwam ik nog wel eens bij de Firato (geen idee of dat nog bestaat en hoe het nu heet). Toen had je al allerlei audio alchimisten die spullen verkochten doe eerst minstens een week onder een piramide gelegen hadden. Als je eenmaal die wereld ingezogen wordt is het steeds moeilijker om dingen nog op een logische manier te beredeneren.

Decennia terug en maat van me. Hij had een Stanton pickup element en dat was zo ongeveer de industriële standaard. Ik vond 'm niet best klinken, maar hij kwam geweldig uit de tests in vakbladen en, niet onbelangrijk, hij zat in een prachtig hardhouten doosje met certificaat. e hadden beide een Thorens pickup dus ik nam een keer mijn Ortofoon van 6 tientjes mee. Hij was geshockeerd hoeveel beter Zappa klonk daarmee. Bach klonk wellicht beter met zijn Stanton van 450.
Platenspeler/element is een samenspel, het huwelijk kan goed of slecht uitpakken.
tsja, die Stanton kan qua compliantie een flinke mismatch zijn geweest met de Thorens, en jouw Ortofon een goede match met de Thorens. En dan heeft hij om wat voor motieven dan ook het verkeerde element aangeschaft. Dan is ieder bedrag dat je er aan uit geeft eigenlijk weggegooid geld. Of het nu een dure Stanton of een Benz of whatever is.
Ik heb zelf een Thorens gehad, Stantons zijn echt vrij ongebruikelijk op een Thorens. Idd veel Ortofon, af fabriek al.

Erik de Perik
21 januari 2021, 23:48
Volgens mij heeft het vooral met de muziek die je luistert te maken. Ortofon is een stuk luider en duidelijker, noem het poppy wat mij betreft. Die Stantons deden het vooral goed bij klassieke stukken die weinig dynamiek vroegen. Er zit vrij weinig electronica in een platenspeler en vooral niet in het audio gedeelte.

MarkS
21 januari 2021, 23:49
Firato! Ach ja, those were the days..

MarkS
21 januari 2021, 23:58
Volgens mij heeft het vooral met de muziek die je luistert te maken. Ortofon is een stuk luider en duidelijker, noem het poppy wat mij betreft. Die Stantons deden het vooral goed bij klassieke stukken die weinig dynamiek vroegen. Er zit vrij weinig electronica in een platenspeler en vooral niet in het audio gedeelte.
Oneens. Compliantie is echt een dingetje. Als dat niet klopt maakt het niet uit wat je onderaan de arm schroeft.
En natuurlijk zit er klankverschil tussen elementen, Stantons zie je veel op SL1200’s, DJ’s combi keuze voor die muziek. Anderen (zoals ik) zweren voor andere muzieksoorten bij een Ortofon 2M Red of Blue op dezelfde speler.

Erik de Perik
22 januari 2021, 00:05
Firato! Ach ja, those were the days..

Egwel.... waar je de CD speler, jaren voordat 'ie uitkwam en zogenaamd met Sony ontwikkeld was, al kon horen. Uitvinding is vrijwel volledig toe te schrijven aan Kees Schouhamer Immink die daar, geheel volgens Nederlandse traditie, niets voor kreeg.

MarkS
22 januari 2021, 00:19
Egwel.... waar je de CD speler, jaren voordat 'ie uitkwam en zogenaamd met Sony ontwikkeld was, al kon horen. Uitvinding is vrijwel volledig toe te schrijven aan Kees Schouhamer Immink die daar, geheel volgens Nederlandse traditie, niets voor kreeg.
Ja man.. Philips was ondanks de latere soms zakelijk onbegrijpelijke keuzes voor bepaalde technologieen, zakelijk vrij nuchter. Een mooi voorbeeld is de afdeling game development voor de VideoPac. Terwijl aan de overkant van de grote plas Atari 1 grote blowende, zuipende, feestende losgeslagen hippietent was, waar een heel team werkte, en de ontwikkelaars ook credits kregen voor hun games, zat er letterlijk 1 meneer in Eindhoven in zijn eentje in alle anonimiteit tegen een vast maandsalaris van 9 tot 5 al die Videopac spellen te programmeren. (afgezien van de aangekochte licenties uiteraard). Hij zal vast veel hebben moeten overwerken maar dat ging vast allemaal netjes volgens de CAO regels.

Kim Wilson
22 januari 2021, 07:30
Ik kan het ook niet verklaren, heb nooit de blinde test gedaan, maar de test dat je ziet dat de kabel wordt gewisseld.

Interlinks zijn makkelijker te verklaren, maar daar snap ik ook niet veel van, maar weet uit ervaring dat het waar is. Ik ben geen elektronicus, maar gebruik gewoon mijn oren...... Mijn oren vinden vinyl ook fijner klinken dan CD's of Spotify (Heh heh).

Belangrijkste is dat Munkie er blij mee is denk ik dan maar!

Het brein is een fucker in deze. Als je een audiofiele prijs hebt betaald voor een stukje 3x2,5mm2, verwacht je natuurlijk wel verschil. En jouw brein maakt dan ook een verschil. Je waarneming is niet absoluut.

Maar idd, als Munkie er blij mee is, zijn er al minimaal twee mensen blij. En de verkoper het meest denk ik.

miyaru
22 januari 2021, 08:56
Het brein is een fucker in deze. Als je een audiofiele prijs hebt betaald voor een stukje 3x2,5mm2, verwacht je natuurlijk wel verschil. En jouw brein maakt dan ook een verschil. Je waarneming is niet absoluut.

Maar idd, als Munkie er blij mee is, zijn er al minimaal twee mensen blij. En de verkoper het meest denk ik.

Ja de verkoper zeker, als je het zo stelt......:seriousf:

miyaru
22 januari 2021, 08:57
Egwel.... waar je de CD speler, jaren voordat 'ie uitkwam en zogenaamd met Sony ontwikkeld was, al kon horen. Uitvinding is vrijwel volledig toe te schrijven aan Kees Schouhamer Immink die daar, geheel volgens Nederlandse traditie, niets voor kreeg.

Schandalig als dat echt waar is!!!!

Erik de Perik
22 januari 2021, 09:07
Hij was in dienst van Philips. Net als de uitvinder van Bluetooth ook niets van Ericson kreeg daarvoor. Toevallig ook een Nederlander.
Maar over die uitvinding van de cd is een hoop gedoe ontstaan. Oud-collega’s beweren nu dat Immink er maar zijdelings bij betrokken was. Dat gerucht ging al langer maar ze blijken er een boek over geschreven te hebben.

https://bits-chips.nl/artikel/kees-schouhamer-immink-de-ingenieur-die-de-wereld-voor-het-lapje-hield/

Plant
22 januari 2021, 19:15
Oneens. Compliantie is echt een dingetje. Als dat niet klopt maakt het niet uit wat je onderaan de arm schroeft...

Yep. En niet alleen qua klank.
Je kunt bv. een resonantie in het laag krijgen die i.p.v. weg te filteren rumble het audiogebied in komt. Maar ook tracking kan een dingetje worden.

Een element is een spoeltje met een magneetje, maar afhankelijk van MM of MC zit aan 1 van de 2 een cantilever met een geslepen diamantje.

Je hebt dan al een aantal factoren. Als je naar het spoeltje, de magneet en de belasting kijkt kom je bij eigenschappen die vergelijkbaar zijn aan gitaarelementen. Da's ook niet 1 pot nat. Dan heb je nog de compliantie, de stugheid waarmee de cantilever in de ophanging zit. Je hebt in combinatie met de arm een stuk mechanische overbrenging die ertoe doet.

Een element doet onder een Dual ULM (ultra low mass) armpje wat anders dan onder een zware SME S-arm.

miyaru
22 januari 2021, 19:31
Het netjes afleveren van een platenspeler is zeker een dingetje...... Als je niet weet wat je doet kan je het beter aan een vakkundige overlaten. Bij mijn Project platenspeler heb ik gekozen voor een Nagaoka MP 150 in samenspraak met de vakkundige. Dat was op dat moment budgettair de beste keuze, en ik ben er na 10 jaar nog steeds blij mee.

Plant
22 januari 2021, 19:32
In de jaren 80 ben ik ook nog wel naar de Firato geweest, maar de interessante dingen waren vaak niet te beluisteren. Dan moest je voor een serieuze luistersessie maar bij de importeur naar de demoruimte komen. Wat ik dan wel snap, want de RAI was nou niet bepaald een huiskamer. Dat was leuk om de Bose Acoustic Wave Cannon te demonstreren met het album Thriller van Michael Jackson op vol volume tot iedereen horendol was.

Firato is nog overgegaan in Emotion en later weer terug naar Firato, maar een audiobeurs voor het grote publiek is natuurlijk niet interessant meer. Je hebt mensen met een Bluetooth speaker of de echte audiofielen - dus de uitersten - en daar tussenin zit niemand meer met een stereotorentje. Daar krijg je geen RAI meer mee vol.

miyaru
22 januari 2021, 19:41
In de jaren 80 ben ik ook nog wel naar de Firato geweest, maar de interessante dingen waren vaak niet te beluisteren. Dan moest je voor een serieuze luistersessie maar bij de importeur naar de demoruimte komen. Wat ik dan wel snap, want de RAI was nou niet bepaald een huiskamer. Dat was leuk om de Bose Acoustic Wave Cannon te demonstreren met het album Thriller van Michael Jackson op vol volume tot iedereen horendol was.

Firato is nog overgegaan in Emotion en later weer terug naar Firato, maar een audiobeurs voor het grote publiek is natuurlijk niet interessant meer. Je hebt mensen met een Bluetooth speaker of de echte audiofielen - dus de uitersten - en daar tussenin zit niemand meer met een stereotorentje. Daar krijg je geen RAI meer mee vol.

Ik heb nog gewone Hi Fi: een platenspeler van Project, een NAD versterker, Dali Suite 2.8 staande luidsprekers, een Marantz CD speler en een Argon Mediastreamer voor Spotify, interbetradio en DNLA.... Dus die mensen zijn er nog wel!

Midwolda
22 januari 2021, 19:47
Da's een voordeel van ouder worden: je gehoor wordt slechter dus je hifi kan goedkoper. :D
Ik kan het tegenwoordig af met een Philips receiver, pickup en speakers uit de jaren tachtig.

Plant
22 januari 2021, 20:33
Ik heb nog gewone Hi Fi: een platenspeler van Project, een NAD versterker, Dali Suite 2.8 staande luidsprekers, een Marantz CD speler en een Argon Mediastreamer voor Spotify, interbetradio en DNLA.... Dus die mensen zijn er nog wel!

Ja, ik behoor daar ook toe. Maar daar krijg je geen beurs meer mee vol.

Kim Wilson
22 januari 2021, 20:56
Ik heb nog gewone Hi Fi: een platenspeler van Project, een NAD versterker, Dali Suite 2.8 staande luidsprekers, een Marantz CD speler en een Argon Mediastreamer voor Spotify, interbetradio en DNLA.... Dus die mensen zijn er nog wel!

Hier ook hoor. Een Onkyo 7.1 receiver, Wharfedale bookshelf speakers voor en een JBL sub, en een Aristona platenspeler. Geen topspul, maar goed genoeg.

the sure thing
22 januari 2021, 21:40
Er is werkelijk geen enkele verklaring voor zoiets als high end stroomkabels De spanning is eenvoudigweg veel te hoog om verschil te kunnen maken. Bij audiosignalen ligt dat natuurlijk anders. Het feit dat jij een peperdure stroomkabel aansluit en vervolgens verschil hoort is ook niet meetbaar. Laat iemand maar eens schakelen terwijl jij niet weet naar welke kabel je luistert. Eigenlijk is dat niet eens erg wetenschappelijk vanwege de beperkte keus.

Dit soort dingen zijn dubbelblind uitstekend te onderzoeken! Ik heb een dergelijk dubbelind onderzoek gedaan met true bypass pedaaltjes vs gebufferde pedalen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Erik de Perik
22 januari 2021, 21:49
Ja dat was mij al duidelijk, maar dat gebeurt veel te weinig. Ik snap de beweegreden ook niet..... waarom een relatief klein deel van het stroomnet 'extra goed' maken. Het bottleneck principe blijft sowieso van kracht. Als we even de principiële onzinnigheid vergeten.

cluseau
23 januari 2021, 10:55
Al het mogelijke gedaan in mijn torentje. Geen veschil, dure kabel, omdraaien van stekker, maakt geen ruk uit.

https://www.amps-unlimited.nl/images/b2x80u/2060.jpg

Fobo
23 januari 2021, 11:12
Wel apart hoor, zo’n verticale CD-speler...

Maar zelf heb ik al acht jaar een CD-speler en versterker van Rotel, en een Sonos-ding om te streamen, een een setje speakers van Bowers & Wilkins (3-weg + subwoofer), waar ik nog steeds erg blij mee ben.
Platenspul allemaal weggedaan.

miyaru
23 januari 2021, 13:02
Wel apart hoor, zo’n verticale CD-speler...

Maar zelf heb ik al acht jaar een CD-speler en versterker van Rotel, en een Sonos-ding om te streamen, een een setje speakers van Bowers & Wilkins (3-weg + subwoofer), waar ik nog steeds erg blij mee ben.
Platenspul allemaal weggedaan.

Mooi spul is dat Rotel! Heb de CD 991 gehad vroegah.....

Dirk_Hendrik
23 januari 2021, 14:19
Uitvinding is vrijwel volledig toe te schrijven aan Kees Schouhamer Immink die daar, geheel volgens Nederlandse traditie, niets voor kreeg.

Ik vermoed dat deze man, in dienst van Philips, elke maand een overschrijving op z'n bankrekening ontving met de omschrijving "salaris". Waarschijnlijk ontving hij dat omdat hij met Philips een afspaak had dat hij dat salaris kreeg voor het voor Philips doen van produktontwikkeling.

Idem voor die Bluetooth meneer die in dienst was van Ericsson.

Het concept "in loondienst" en de imlicaties daarvan lijkt in dit soort gevallen ineens niet meer begrepen te worden. Vreemd.

D3nnis
23 januari 2021, 14:25
Wat Dirk_Hendrik zegt!
Dat is best gebruikelijk dat ideeën eigendommen ontwikkeld in de baas zijn tijd ook van de baas zijn.
Ik heb nog niet veel anders gezien, in Nederland dan. In het buitenland weet ik het niet.

munkie
25 januari 2021, 15:36
Wat een geweldig forum blijft dit toch, " vooral doorgaan" :rockon:

https://hifi.nl/artikel/28953/Review-AudioQuest-NRG-Y-en-Z.html

Deze kabel dus. Vergeleken met "dropveter" netkabel hoort deze oude man met Tennitis oren (geen pretje mensen) op de hifiset duidelijke verschillen. Op een versterker maar ook op een phono preamp en een DAC.

En op de gitaarversterker. Verschil met hifi is dat je het verschil ook VOELT want de feedback van wat je hoort op wat je speelt is heel direct. Oh ja ik heb ook nog een VdH jack/jack gitaarkabel die ik nog eens moet laten repareren....

D3nnis
25 januari 2021, 16:12
Deze kabel dus. Vergeleken met "dropveter" netkabel hoort deze oude man met Tennitis oren (geen pretje mensen) op de hifiset duidelijke verschillen.

Is ook door niemand gezegd dat het niet kan, als je een onderbemeten kabel als referentie hebt (met spanningsval over de kabel bijvoorbeeld), maar ik ben toch erg benieuwd naar een blind vergelijk met deze:
https://www.kabel24.nl/YMVK-AS-Grondkabel-2x2,5-per-meter

AoDf
25 januari 2021, 16:26
Van de review site:

---

We beluisteren als eerst de NRG-Y2 en Y3 netspanningskabels, in combinatie met onze Bryston BCD-3 cd-speler. Deze speler heeft een heel neutraal karakter en laat kabelverschillen direct horen. Uiteraard geven we de stroomkabels minimaal een week om lekker op klank te komen. Om te beginnen zet de NRG-Y een heel mooi geluidsbeeld neer in onze ruimte. Het podium loopt van muur tot muur en hierbij komen alle muzikale elementen heerlijk los van de luidsprekers. Het valt ons op dat vocalen, ten opzichte van onze eigen bekabeling, een fractie meer naar de achtergrond worden geplaatst, maar met meer energie en precisie worden weergegeven.

---

Nadat deze stroomkabel een week de tijd heeft gekregen om "lekker op klank" te komen (?) is de stroomkabel kennelijk ook in staat om de mix van de muziek te veranderen. Vocalen naar de achtergrond te plaatsen. Fascinerend.

D3nnis
25 januari 2021, 16:45
Ja, maar dat kan alleen als het punt waar de versterker aangesloten is lager ligt dan waar de stroomkabels je huis binnen komen, anders moeten de elektronen tegen de zwaartekracht in. Houden ze niet van.

Midwolda
25 januari 2021, 16:52
Ik heb toch zo mijn twijfels hoor... :chicken:

Kim Wilson
25 januari 2021, 17:40
Ja, maar dat kan alleen als het punt waar de versterker aangesloten is lager ligt dan waar de stroomkabels je huis binnen komen, anders moeten de elektronen tegen de zwaartekracht in. Houden ze niet van.

Bij volle maan klinkt alles beter, dat weet toch iedereen?

D3nnis
25 januari 2021, 17:46
Ja, maar dat is verklaarbaar, want dat zegt voor verandering van magnetisch veld.
Dan ook die kabel die ik postte, die had afscherming. Wel EMC wartelaansluitingen gebruiken.

Fabrieksinstellingen
25 januari 2021, 18:14
Ik heb alleen interesse als mijn breedbeeld tv ineens 4k full HD wordt dankzij zo een kabel.

Erik de Perik
25 januari 2021, 18:50
Van de review site:

---

We beluisteren als eerst de NRG-Y2 en Y3 netspanningskabels, in combinatie met onze Bryston BCD-3 cd-speler. Deze speler heeft een heel neutraal karakter en laat kabelverschillen direct horen. Uiteraard geven we de stroomkabels minimaal een week om lekker op klank te komen. Om te beginnen zet de NRG-Y een heel mooi geluidsbeeld neer in onze ruimte. Het podium loopt van muur tot muur en hierbij komen alle muzikale elementen heerlijk los van de luidsprekers. Het valt ons op dat vocalen, ten opzichte van onze eigen bekabeling, een fractie meer naar de achtergrond worden geplaatst, maar met meer energie en precisie worden weergegeven.

---

Nadat deze stroomkabel een week de tijd heeft gekregen om "lekker op klank" te komen (?) is de stroomkabel kennelijk ook in staat om de mix van de muziek te veranderen. Vocalen naar de achtergrond te plaatsen. Fascinerend.

Wat een heerlijke zelfbevlekking. Het is een (kleine) industrie die zichzelf in stand houdt met de enthousiaste hulp van de vakbladen.

cluseau
25 januari 2021, 22:15
Van de review site:

---

We beluisteren als eerst de NRG-Y2 en Y3 netspanningskabels, in combinatie met onze Bryston BCD-3 cd-speler. Deze speler heeft een heel neutraal karakter en laat kabelverschillen direct horen. Uiteraard geven we de stroomkabels minimaal een week om lekker op klank te komen. Om te beginnen zet de NRG-Y een heel mooi geluidsbeeld neer in onze ruimte. Het podium loopt van muur tot muur en hierbij komen alle muzikale elementen heerlijk los van de luidsprekers. Het valt ons op dat vocalen, ten opzichte van onze eigen bekabeling, een fractie meer naar de achtergrond worden geplaatst, maar met meer energie en precisie worden weergegeven.

---

Nadat deze stroomkabel een week de tijd heeft gekregen om "lekker op klank" te komen (?) is de stroomkabel kennelijk ook in staat om de mix van de muziek te veranderen. Vocalen naar de achtergrond te plaatsen. Fascinerend.


Zelden heb ik in zo weinig text zoveel onzin en tegelijk humor gelezen.

https://imgur.com/OngC8Ga
Daar pis je toch van in je broek hoor.


https://i.imgur.com/OngC8Ga.gif

Bolkedebeer
25 januari 2021, 23:21
Eigenlijk klopt die inspeeltheorie wel.
Na een week klinkt t al beter.
Benieuwd of ze ook het verschil tussen een kabel uit 59 of 58 kunnen horen?
Het zit m gewoon in de groene tape.
Ik blijf het zeggen hoor.

Napoje
25 januari 2021, 23:59
Zou een stroomkabel van cloth wire ook meer vintage klinken?

cluseau
26 januari 2021, 07:28
Na hier een nachtje over geslapen te hebben ben ik van mening dat we dit onderwerp tot de officiele ziekte AUDIOFILIETUS kunnen benoemen

Midwolda
26 januari 2021, 07:32
Krijgt R0 toch ineens een andere betekenis...

the sure thing
26 januari 2021, 08:03
Mensen.... het placebo-effect is wetenschappelijk steeds breder geaccepteerd. Er is zelfs een jaarlijks placebo-congres.

Beweringen als bovenstaand zijn in klinische onderzoek-settings (dubbel blind onderzoek) toch prima te verifieren of te valsificeren?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

MarkS
26 januari 2021, 09:15
Mensen.... het placebo-effect is wetenschappelijk steeds breder geaccepteerd. Er is zelfs een jaarlijks placebo-congres.

Beweringen als bovenstaand zijn in klinische onderzoek-settings (dubbel blind onderzoek) toch prima te verifieren of te valsificeren?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Een jaarlijks placebo-congres?
Er is dus een groep mensen die dus denkt dat ze op een congres zijn?

alias
26 januari 2021, 09:22
Een jaarlijks placebo-congres?
Er is dus een groep mensen die dus denkt dat ze op een congres zijn?Ja, blijkt buitengewoon heilzaam.

cluseau
26 januari 2021, 12:59
Die stroomkabels man. Eigenlijk nog spotgoedkoop. Je zou eens bij de link kabeltjes moeten kijken. 15000 euro is niks, en dat voor een tulpsnoertje. Gelukkig zijn de afmetingen niet extreem zoals je zou verwachten voor 15k. Vrouwvriendelijk noemen ze het dan. Ik ik maar denken dat het DIK moet zijn in vrouwenland. Er is dus nog hoop voor mij :crazyhappy:



De ruimtelijkheid, ultieme definitie in het laag en zijdezacht hoog zijn de meest kenmerkende eigenschappen. Dat deze kabels vrouwvriendelijk gezien worden (slechts enkele millimeters dik) is zeker geen toeval. De president van dit Nederlands merk is namelijk Gabi Rijnveld, de vrouw van Edwin Rijnveld....de eigenaar van dat ander prachtig Nederlands kabelmerk, Siltech!


Voor meer info > https://www.audiofile.nl/merken/crystal-cable (http://www.audiofile.nl/merken/crystal-cable)

D3nnis
26 januari 2021, 13:04
USB kabel voor bijna €800,- !!!

AoDf
26 januari 2021, 13:10
Die gasten moeten zich toch serieus de ballen uit de broek lachen wanneer er weer een klant met zo'n kabel de deur uit gaat.

cluseau
26 januari 2021, 13:22
Ehhhhh vrouw, ik loop zo binnen dat ik geen ballen meer overhoud. Weet je wat? We gaan voor jouw een eigen B merk op de kaart zetten. Net iets goedkoper maar toch, lache man.

Napoje
26 januari 2021, 14:44
Het grappige is dat gitaristen hier hun ballen uit hun broek lachen om dure kabeltjes maar wel graag het drievoudige uitgeven aan bepaalde amerikaanse merkgitaren en “boutique” hardware terwijl er kwalitatief hoogwaardigere alternatieven zijn voor een fractie van de prijs.

Zal het placebo effect wel weer zijn.

munkie
26 januari 2021, 16:09
Precies en die 10.000 euro aan boutique/CS spullen verbinden ze dan met een kabel van een tientje. Ik heb een Jack kabel van VdH, was een prototype, is alle studio's van Hilversum langs geweest maar er was geen belangstelling voor. En dat terwijl de meeste elektrische gitaren laagohmige elektronica hebben.

Fobo
26 januari 2021, 16:30
We beluisteren als eerst de NRG-Y2 en Y3 netspanningskabels, in combinatie met onze Bryston BCD-3 cd-speler. Deze speler heeft een heel neutraal karakter en laat kabelverschillen direct horen. Uiteraard geven we de stroomkabels minimaal een week om lekker op klank te komen. Om te beginnen zet de NRG-Y een heel mooi geluidsbeeld neer in onze ruimte. Het podium loopt van muur tot muur en hierbij komen alle muzikale elementen heerlijk los van de luidsprekers. Het valt ons op dat vocalen, ten opzichte van onze eigen bekabeling, een fractie meer naar de achtergrond worden geplaatst, maar met meer energie en precisie worden weergegeven.

Nadat deze stroomkabel een week de tijd heeft gekregen om "lekker op klank" te komen (?) is de stroomkabel kennelijk ook in staat om de mix van de muziek te veranderen. Vocalen naar de achtergrond te plaatsen. Fascinerend.

Ik geloof hier geen ruk van. Volgens mij valt dit onder de categorie (nooit gedacht dat ik die term zou gebruiken) fake news.
Of was ik er al met open ogen ingetuind?

D3nnis
26 januari 2021, 16:48
Het grappige is dat gitaristen hier hun ballen uit hun broek lachen om dure kabeltjes maar wel graag het drievoudige uitgeven aan bepaalde amerikaanse merkgitaren en “boutique” hardware terwijl er kwalitatief hoogwaardigere alternatieven zijn voor een fractie van de prijs.

Dat is deels natuurlijk wel waar.

Maar het ging hier niet over elementen, hout, condensators, jackkabels, maar over een stroomkabel van >€100,- die een substantiële verbetering geeft nadat ie aangesloten wordt op kilometers knakenkabel die in de grond ligt. Dat is voor mij nog net een stapje verder.

Midwolda
26 januari 2021, 16:57
"Periode correct" vind ik toch ook wel belangrijk hoor, als vintage-freak.
Ik geniet hier van een '76 Les Paul met een '76 krulsnoer naar een '76 versterker.
Daar kun je toch zeker geen nagelnieuwe stroomdraad aan hangen?!? :o

AoDf
26 januari 2021, 17:44
Je mids worden dan mogelijk wel een fractie meer naar de achtergrond geplaatst, maar gecompenseerd door meer energie en precisie in dat gebied. En de sound is als van een breed podium.

Erik de Perik
26 januari 2021, 17:58
Brian May speelt of speelde ook altijd met een heel lang krulsnoer vanwege de sound.

D3nnis
26 januari 2021, 17:59
Maar die heeft een kutsound (vind ik dan). Waarschijnlijk geen goede stroomkabel.

Erik de Perik
26 januari 2021, 18:23
Jij denkt dat ik Brian May toevallig noemde...? :soinnocent:



Maar goed, ik raad Munkie aan om eens muziek te draaien op een 4x12. Maakt niet uit wat voor kabels je daar tussen doet, maar het blijft kut klinken. De beperkingen bepalen de sound juist.

miyaru
26 januari 2021, 19:20
Heb net de Fender Voodoo Child Coiled Cable besteld, komt over 5 weken voor bij mijn Stratje en Champ.....

https://www.bax-shop.nl/jack-kabels/fender-jimi-hendrix-voodoo-child-coiled-cable-purple-6-5-m

Erik de Perik
26 januari 2021, 19:48
Aha, het "heeft onder een piramide gelegen" principe heeft jou gegrepen merk ik ;)

miyaru
27 januari 2021, 01:36
Eigenlijk stiekem wel ja.......

Maar het ging meer om de praktische kant, al is het verhaal van de piramide mooier. Mag het ook een sfinx zijn, ben echt een katten liefhebber - komt meer in mijn straatje!

:blast: :blast: :blast:

Erik de Perik
27 januari 2021, 09:02
Voor hetzelfde geld heb je ook een draadloos setje.

miyaru
27 januari 2021, 09:51
Ik weet niet of draadloos systeem een oplossing is voor een "thuis speler"..... Ga nooit meer een podium zien als muzikant!

Erik de Perik
27 januari 2021, 12:29
Die ik bedoel is simpel en oplaadbaar via usb, maar ik snap je punt.

miyaru
27 januari 2021, 13:02
En buiten dat: een paars krulsnoer is toch mooier dan een wireless dongle?:hide:

Napoje
27 januari 2021, 14:19
En buiten dat: een paars krulsnoer is toch mooier dan een wireless dongle?:hide:

Kan wel mooi zijn maar die dingen gaan altijd in elkaar klitten en blijven overal achter hangen en nemen zelf het hele inventaris mee. Nee dank je.

Jan Buurman
27 januari 2021, 15:15
Kan wel mooi zijn maar die dingen gaan altijd in elkaar klitten en blijven overal achter hangen en nemen zelf het hele inventaris mee. Nee dank je.

Nope. Ik gebruik al jaren de bekende "White Coily Cables" van Bulletcable en die werken perfect. Vorig jaar een krulkabel van Ernie Ball gekocht en dat was inderdaad een drama. Hij veerde niet terug en dan krijg je inderdaad een kluwe draad en blijf je overal hangen.

Dirk_Hendrik
27 januari 2021, 16:34
Ik weet niet of draadloos systeem een oplossing is voor een "thuis speler"..... Ga nooit meer een podium zien als muzikant!

Thuis is m'n ervaring vrij beperkt maar ik denk dat ik de meeste plezier van m'n draadloze set heb gehad in het repetitiehok. Juist op de plekken waar je met teveel mensen in een kleine ruimte zit is draadloos ideaal. Ondanks dat je niet vaak verder dan een meter van je versterke komt.

Fobo
27 januari 2021, 18:04
Thuis is m'n ervaring vrij beperkt maar ik denk dat ik de meeste plezier van m'n draadloze set heb gehad in het repetitiehok. Juist op de plekken waar je met teveel mensen in een kleine ruimte zit is draadloos ideaal. Ondanks dat je niet vaak verder dan een meter van je versterke komt.
Ik speel (vooralsnog) alleen (en alléén)maar thuis op m’n Yamaha THD. Draadloos, helemaal niet nodig, maar ik blijf nooit meer met ’n snoer haken, ik struikel zelf niet, en ik kan de gitaar zo 29 meter verderop zetten, heerlijk.

no 1 hops
28 januari 2021, 08:20
Brian May speelt of speelde ook altijd met een heel lang krulsnoer vanwege de sound.

krulsnoer was toch een hoog killer?
AHH, daarom het gebruik van een treble booster, nu snap ik het ;-)

Jan Buurman
28 januari 2021, 08:27
krulsnoer was toch een hoog killer?
AHH, daarom het gebruik van een treble booster, nu snap ik het ;-)
De oude misschien. Bij de Bulletcable heb ik daar geen last van.
Ik vind het live veel lekkerder dan een gewone kabel, zeker als je niet zo statisch op het podium staat.

MarkS
28 januari 2021, 12:30
De oude misschien. Bij de Bulletcable heb ik daar geen last van.
Ik vind het live veel lekkerder dan een gewone kabel, zeker als je niet zo statisch op het podium staat.
Bungy Jump kabel?

miyaru
28 januari 2021, 12:32
Jij wel Mark, jij wel......:ok:

Speeddemon
2 februari 2021, 14:02
Wel apart hoor, zo’n verticale CD-speler...

Maar zelf heb ik al acht jaar een CD-speler en versterker van Rotel, en een Sonos-ding om te streamen, een een setje speakers van Bowers & Wilkins (3-weg + subwoofer), waar ik nog steeds erg blij mee ben.
Platenspul allemaal weggedaan.

Deze jongen heeft nog redelijk wat vinyl liggen, bijna 15 jaar niet kunnen draaien dus recent toch maar een 'vintage' platenspeler aangeschafd, Technics SL1401; periode-correct voor m'n Marantz-zolderkamer setje uit '78 (uitzondering is een CD6002, maar die past er uiterlijk weer wél bij).
M'n hifi beneden is bovengemiddeld goed, maar niet esotherisch. Squeezebox Touch, Marantz CD6004, Rega Brio-R, set Focal 816W's.
Interlinks zijn Atlas Equator MKII's, welke ik 2e hands (dús "inspelen" is al gedaan! :crazyhappy: :cheerup: ) aangeschafd heb. Speakerkabel: Kimber 4VS. Bewust geen zilverkabel (icm happy-de-pappy-in-your-face Focals).
En alle stock stroomkabels. Het zal wel.

Bij gitaarkabel kijk ik naar 3 dingen:

-degelijkheid
-lage capaciteit
-flexibiliteit

Ik koop Sommer Spirit XXL (of Klotz LaGrange, wel stugger) de m bij onze Oosterburen,soldeer er zelf een paar goeie Neutriks aan en heb er geen omkijken meer naar.
Als je meer dan zeg 50 euro aan een 6m gitaarkabel wil uitgeven, heb ik nog wat Tube-IC pasta voor je in de aanbieding; 14,99 voor 2ml! :roll: