PDA

View Full Version : gitaar- en basversterkers bij concerten.



Nagashiwa
18 januari 2021, 19:00
Hoi, 't is weer ff geleden dat ik hier was, maar ik denk dat sommige van jullie deze vraag wel kunnen beantwoorden.

Ik ben net een interview aan het vertalen en de zanger van de band zegt het volgende;


In Europa laten ze je het volume van de gitaar- en basversterkers niet harder zetten. Dit was zelfs het geval in de grote zalen.

Ik weet dat iedere grotere zaal hier in Nederland een muziek technici mannetje heeft zitten die alle sounds enzo beheerd, om het beste geluid door de zaal laten klinken. Maar het is mij nieuw dat bandleden niet aan de "versterkers" op het podium mogen zitten, maar dat dit allemaal voor ze geregeld wordt.

Dus ik vraag me af, waarom zegt hij dit? Of is dit misschien per land wel verschillend?

Erik de Perik
18 januari 2021, 19:08
Nooit meegemaakt. Wel dat er geklaagd wordt over het volume van (meestal) de gitaar. Zelden is de gitaar het luidst.

Nagashiwa
18 januari 2021, 19:46
Ik ben niet zo veel naar concerten in Nederland geweest laatsten jaren nooit meer. Maar had nooit het idee dat muzikanten zelf nergens aan zaten. Bij LOUDNESS draaide de band de volume knop zelfs nog extra omhoog.
Maar de concerten die ik me herinner was het geluid meestal wel prima. had meer last van dat je de zanger niet echt hoort als je voor aanstaat.

Ik heb wel 2x in Japan gehad dat het gitaar of bass geluid echt Sterk was. zonder oordoppen was het gewoon niet te doen. 1 oor klapte gewoon dicht. uren dof oor gehad. gelukkig GEEN schade. Maar dat heb ik in Nederland eigenlijk nooit gehad. Misschien dat hier de technici er beter op letten.
In Duitsland ben ik ook op een paar plekken geweest geluid ook altijd prima, maar daar hiep ook altijd wel technici mee om alles geluid technisch top te maken.


Ik denk dat ik hem er nog een vraag over ga stellen, wat hij nou precies bedoeld.

Rinze
18 januari 2021, 19:50
Ik heb het wel een keer mee gemaakt dat een techneut aan mijn versterker wilde gaan zitten om hem zachter te zetten. Na elkaar even in de ogen gekeken te hebben zag hij er toch vanaf.

Je moet een versterker toch ook afregelen op je gitaar en hoe je hem gebruikt, met of zonder trapbakjes voor de vervorming.

Maar zeuren over het volume doen ze graag. En als je dan je versterker zachter zet blijken ze je niet over de monitor te kunnen zetten. En dat terwijl je drummer met alleen zijn snare al 110 dB produceert en de bassist zijn SVT laat doen waar ie voor ontworpen is: voldoende volume produceren zonder PA. En daar zeuren ze dan weer niet over. Schiet mij maar lek. Ik vind het eigenlijk het leukst zonder PA.

Kim Wilson
19 januari 2021, 09:09
Als je de boel eenmaal goed hebt ingesteld tijdens de soundcheck, moet je er tijdens het optreden natuurlijk wel vanaf blijven. Vanaf dan wordt het idd allemaal geregeld door de geluidsman. Maar je mag wel gewoon je eigen volume instellen.

arjanb01
19 januari 2021, 10:25
Herkenbaar.
In de praktijk komt het meeste volume van de drummer (snare).
En dat is ook een van de redenen dat ik geen trek meer in bands heb. Dat gezeik over en weer.

E-J
19 januari 2021, 12:08
Hangt van de geluidsman af. Sommigen lijken een bloedhekel te hebben aan gitaar; anderen juist niet. Het helpt enorm als je van tevoren even goed kennis maakt en van gedachten wisselt. Ik merk dat ze het meestal erg apprecieren als je vertelt wat ze kunnen verwachten. Wie in je band soleert, en eventueel zelfs wanneer. En tja, ook al heb je weinig tijd voor een soundcheck, wees eerlijk naar elkaar toe en doe geen gekke dingen. Meestal weten ze wel echt er wat vanaf en ga dus niet zomaar tijdens het optreden je versterker een stuk harder zetten. Bespreek vooraf met je band de opstelling en stel je geluid op elkaar goed af. Toegeven, sommige gitaren staan meters naast hun versterker en beseffen niet dat wanneer je recht voor de speaker staat, het geluid toch echt anders is.

Kim Wilson
19 januari 2021, 12:26
Een aantal jaren terug op een bluesfestival heb ik een bandje zien spelen, waarvan de gitarist met twee (!) Fender Dual Showmans stond te spelen. Er stond een plexiglas scherm voor, maar alsnog overstemde die set het hele FOH-geluid. Niet te geloven!

Een andere keer, ander bluesfestival, stond Danny O'Brient met een strat op het brugelement door een JCM900 op vol vermogen te raggen. Dat was vooraan niet meer te doen!

Maar meestal gaat het goed hoor. En voor mij persoonlijk hoef ik er niet bovenuit te komen. Ik wil mezelf horen, maar dat hoeft niet over alles heen te blazen.

skanky
19 januari 2021, 16:15
Even een reactie als beroepsgeluidstech:

Muzikanten bepalen natuurlijk zelf het volume van hun versterker. Maar als daardoor het niet meer te mixen is op FOH dan zeg ik daar wat van. Dan laat ik ze de keus: of ze doen er niks mis mee en de band heeft een kutgeluid in de zaal, of ze zetten 'm wat zachter zodat ik een mooie mix kan maken in de zaal. Ik zal nooit zelf aan de versterkers komen.

In Nederland is er ook een db-limiet van 105dBa gemiddeld over 15 minuten, als ze daar met het backline volume overheen gaan dan zeg ik er ook zeker wat van.

Waarom er meer geklaagd wordt over gitaarversterkers dan over de andere backline:
Het gehoor is het meest gevoelig in het gebied tussen 1Khz en 5Khz, dan is ook het gebied waar een groot gedeelte van de gitaarversterkers in opereren. Daarom klinken die voor ons gevoel vaak harder dan bijvoorbeeld basversterkers. Dat frequentie gebied is ook nogal richtinggevoelig, dus als je een versterker achter je zet dan blaast ie vol de zaal in. Het scheelt al als je'm naast je overdwars over het podium laat blazen. Het laag van basversterkers zijn juist niet richtinggevoelig, die klinken ongeveer even hard rondom de speakers, dus in principe ook minder effecient als je er voor staat.

Drums (Cymbals/Snares vooral) zijn korte harde klappen, die ook vaak minder hard worden ervaren dan gitaarversterkers die continu herrie maken.

Fobo
19 januari 2021, 16:21
Ik heb het wel een keer mee gemaakt dat een techneut aan mijn versterker wilde gaan zitten om hem zachter te zetten. Na elkaar even in de ogen gekeken te hebben zag hij er toch vanaf.

Je moet een versterker toch ook afregelen op je gitaar en hoe je hem gebruikt, met of zonder trapbakjes voor de vervorming.

Maar zeuren over het volume doen ze graag. En als je dan je versterker zachter zet blijken ze je niet over de monitor te kunnen zetten. En dat terwijl je drummer met alleen zijn snare al 110 dB produceert en de bassist zijn SVT laat doen waar ie voor ontworpen is: voldoende volume produceren zonder PA. En daar zeuren ze dan weer niet over. Schiet mij maar lek. Ik vind het eigenlijk het leukst zonder PA.

Jij wil geen optreden met een uitgebalanceerd geluid; jij wil alleen maar zo hard mogelijk spelen.

Rinze
19 januari 2021, 17:03
Jij wil geen optreden met een uitgebalanceerd geluid; jij wil alleen maar zo hard mogelijk spelen.Nee hoor, ik vind een PA voor een kroeg gewoon overkill. Zeker voor de herrie die ik meestal speel. Van alle video's van optredens vind ik die van de Benzinebar Eurosonic shows het beste, en daar hebben we altijd zonder pa gespeeld. Klinkt prima als je weet waar je doet en geen geneuzel met techneuten die ook weer een ego hebben.

We hebben met de karaoke band een poos een eigen geluidsman gehad, dat ging prima. Hij vond ook dat we helemaal niet overdreven hard speelden. Daar was ik het niet mee eens maar ja, gezien het volume van drummer en bassist was daar niet zoveel aan te doen.

Ik was altijd de gitarist die harder moest van de mixer, in de jaren 80/90 speelde ik zacht op het podium en dan flink over de monitors. Maar daar moet de rest van de band ook naar zijn qua volume en geluid.

Bijkomend punt is dat een hoop mixers er een soort pop sausje overheen willen gooien. Waar ze liefst ook nog tijdens het optreden aan gaan frunniken, hoor je ineens reverb op je gitaar. Of dan moest onze chauffeuse weer naar de geluidsman omdat ze in de zaal geen gitaar hoorde. Zoals ik al zei, ik was op een gegeven moment wel klaar met al dat gezeik eromheen. Blij dat het klaar is. Als ik al ooit weer op een podium kom te staan dan op mijn voorwaarden en anders maar niet.

mrweird
19 januari 2021, 17:22
Is 't niet zo dat een hoop poppodia regels hebben over het volume? Maximaal 103 decibel? Ik kan me voorstellen dat ze dit op die manier afdwingen, van blijf van je versterker af anders gaan we misschien over de limiet en dan boeken we jouw nooit meer.

In een kroeg is idd je eigen versterker genoeg. Zang installatie voor de zang en klaar. Ik heb een beam blokker in mijn combootje zitten zodat iig mijn gitaargeluid niet enkel naar voren gaat

Rinze
19 januari 2021, 17:32
Is 't niet zo dat een hoop poppodia regels hebben over het volume? Maximaal 103 decibel? Ik kan me voorstellen dat ze dit op die manier afdwingen, van blijf van je versterker af anders gaan we misschien over de limiet en dan boeken we jouw nooit meer.

In een kroeg is idd je eigen versterker genoeg. Zang installatie voor de zang en klaar. Ik heb een beam blokker in mijn combootje zitten zodat iig mijn gitaargeluid niet enkel naar voren gaatZou best kunnen, heb ze wel eens met een metertje gezien. Maar ja, de snare van onze drummer haalde al 110 dB dus dat schiet dan niet op. Toen we een andere drummer kregen kon alles ook gelijk een stuk zachter. De bassist met SVT was toen ook al weg, dat scheelde ook. Mijn punt is meer dat het raar is dat gitaristen altijd de sjaak zijn bij geluidstechneuten.

Erik de Perik
19 januari 2021, 18:44
Als er iemand aangesproken wordt over het volume is het altijd de gitarist, is mijn ervaring. Vooral als je een dynamische sound met weinig galm en zo hebt ben je de sjaak. Ooit in een Duitse band gespeeld en daar kreeg ik wel eens commentaar over mijn volume. Ik speelde toen over een dubbele plexi eindtrap en 4 x 12. DEe andere gitarist speelde over een Line6 combo en hield wel van een beetje galm, hetgeen je psycho akoestisch een paar meter naar achteren plaatst. Toen deze gitarist de band verliet kreeg ik direct het verzoek mijn versterker een stuk harder te zetten..... ze hadden ontdekt dat ik niet de luide gitarist was :ok:

M'n huidige band heeft een eigen PA en geluidsman en die snapt dat je een bepaald volume nodig hebt voor jouw sound In mijn geval een SuperSonic 60 combo. We kijken dan samen wat het beste is op de plek waar we spelen. Kroeg doen we ook met (mini) PA omdat we nu eenmaal zo werken. IEM gebruiken we allemaal, niet mijn ding maar ik doe het al jaren zo.

D3nnis
19 januari 2021, 18:57
Je hebt er wel mensen bij die zenuwachtig worden als er een versterker naar binnen komt die groter is dan een aktetas, dat is wel jammer, geklaag voor er ook maar een stekker in een stopcontact zit.
Ik heb het idee dat dat met de opkomst van modelling en zo alleen maar erger geworden is, met of ze geen geluid vanaf een podium met gewend zijn of zo.

Nou spreekt mijn ene bandje met enige regelmaat met een uitbreiding in de vorm van een vier- of vijftal blazers, en echt, ik weet eigenlijk bijna zeker dat >70% van die geluidsmensen die klagen over volume van de gitaar nog nooit een trombone of trompet hebben uitversterkt.

Uiteraard zijn er ook wel bandjes die het gewoon écht heel erg bont maken met hun podiumvolume, dus ik kan het de op voorhand klagende technici ook niet altijd helemaal kwalijk nemen.

Het is lastig, je moet dat toch samen doen, maar daar staan lang niet alle muzikanten, en ook lang niet alle technici voor open.

Erik de Perik
19 januari 2021, 20:04
Ik denk dat gitaristen ook de enige zijn die behalve in een dwingend spectrum zitten ook iets aan volume kunnen doen.
Mijn truc is om bij gezeik het volume heel laag te zetten, dan is er altijd wel een bandlid die tegen de mixer gaat klagen dat ie geen gitaar hoort.
Je houd niet alleen alles bij elkaar maar je doet ook de icing on the cake dus dat slaat gelijk een gat.

Dat werkt tegenwoordig met IEM dus niet, dan draai je gewoon de gitaar wat hoger. Overigens wel eens meegemaakt dat ik zo zacht stond dat de mixer er niets meer mee kon qua sound


Je hebt er wel mensen bij die zenuwachtig worden als er een versterker naar binnen komt die groter is dan een aktetas, dat is wel jammer, geklaag voor er ook maar een stekker in een stopcontact zit.
Ik heb het idee dat dat met de opkomst van modelling en zo alleen maar erger geworden is, met of ze geen geluid vanaf een podium met gewend zijn of zo.

Nou spreekt mijn ene bandje met enige regelmaat met een uitbreiding in de vorm van een vier- of vijftal blazers, en echt, ik weet eigenlijk bijna zeker dat >70% van die geluidsmensen die klagen over volume van de gitaar nog nooit een trombone of trompet hebben uitversterkt.

Uiteraard zijn er ook wel bandjes die het gewoon écht heel erg bont maken met hun podiumvolume, dus ik kan het de op voorhand klagende technici ook niet altijd helemaal kwalijk nemen.

Het is lastig, je moet dat toch samen doen, maar daar staan lang niet alle muzikanten, en ook lang niet alle technici voor open.

Het is helaas vooral in de huur wereld een wij/zij verhaal. Heb je met echte pro's te maken dan is alles bespreekbaar want die hebben alles wel eens meegemaakt en kijken naar het eindresultaat.

Kim Wilson
19 januari 2021, 21:37
En het ligt er natuurlijk ook aan hoe je het als gitarist aanvliegt. Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met geluidsmensen. Als je je open opstelt is in 90% van de gevallen een heleboel te overleggen.

Erik de Perik
19 januari 2021, 21:40
Vrij weinig te maken gehad met externe geluidsmensen maar ik maak sowieso graag een praatje met de lui van het PA.

Fobo
20 januari 2021, 09:38
Mijn punt is meer dat het raar is dat gitaristen altijd de sjaak zijn bij geluidstechneuten.
Hoe zou dat toch komen? :seriousf:


En het ligt er natuurlijk ook aan hoe je het als gitarist aanvliegt. Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met geluidsmensen. Als je je open opstelt is in 90% van de gevallen een heleboel te overleggen.
Pzies. Heb in mijn leven slechts één keer gehad dat een techneut ongevraagd reverb aan mijn geluid toevoegde (en dat er na een boze blik van mij ook weer afhaalde); voor de rest er altijd in goed overleg uitgekomen.

Little Jay
20 januari 2021, 10:11
Ik heb nooit problemen met geluidstechnici. Krijg eigenlijk altijd alleen maar complimenten over mijn geluid.

Rinze
20 januari 2021, 10:38
Hoe zou dat toch komen? :seriousf:


Pzies. Heb in mijn leven slechts één keer gehad dat een techneut ongevraagd reverb aan mijn geluid toevoegde (en dat er na een boze blik van mij ook weer afhaalde); voor de rest er altijd in goed overleg uitgekomen.Ik stel me altijd keurig voor, overleg van tevoren en zo. Heb geen rare wensen ook. Dus ik zou idd niet weten hoe dat komt 😅

Moet wel zeggen dat problemen met name in het circuit van kleine clubs en kroegen optreden. Bij grotere gelegenheden gaat het vaak wel goed. Jammer dat ik kleine zaaltjes veel leuker vind.

Kan me ook voorstellen dat het bij KW gemakkelijker gaat omdat hij meer in de blues-hoek zit. Met heavy muziek ligt het toch wat anders. Er waren ook een paar "heavy" karaoke bands die zachtjes speelden maar dan komt het toch over als een popbandje dat bijvoorbeeld Metallica doet. En dat doet het voor mij in ieder geval niet. En voor ons publiek trouwens ook niet. Ach, ik zal wel oud worden.

D3nnis
20 januari 2021, 11:05
Ach, ik zal wel oud worden.

Hopelijk :)

Kim Wilson
20 januari 2021, 11:30
Ik stel me altijd keurig voor, overleg van tevoren en zo. Heb geen rare wensen ook. Dus ik zou idd niet weten hoe dat komt 

Moet wel zeggen dat problemen met name in het circuit van kleine clubs en kroegen optreden. Bij grotere gelegenheden gaat het vaak wel goed. Jammer dat ik kleine zaaltjes veel leuker vind.

Kan me ook voorstellen dat het bij KW gemakkelijker gaat omdat hij meer in de blues-hoek zit. Met heavy muziek ligt het toch wat anders. Er waren ook een paar "heavy" karaoke bands die zachtjes speelden maar dan komt het toch over als een popbandje dat bijvoorbeeld Metallica doet. En dat doet het voor mij in ieder geval niet. En voor ons publiek trouwens ook niet. Ach, ik zal wel oud worden.
Ja, daar zit ook wel wat in. Sowieso speel ik al met minder gain, dus ben ik op lager volume al beter hoorbaar. En idd, metal moet gewoon hard, en het is verrekte lastig goed te schuiven in een live situatie. Een beetje onervaren geluidsman krijgt dat wellicht minder goed voor elkaar en gaat dan afgeven op de gitaar, want die staat te hard en heeft geen definitie...

Rinze
20 januari 2021, 14:28
Hopelijk :)Doof ben ik in ieder geval al.

rozh
20 januari 2021, 15:09
Laat ik mijn kleine betoogje even met 2 voorbeelden starten.
Net als jullie voer ik deze discussie ook wel eens namelijk: met bandleden, geluidsmannen, organisatoren en publiek soms.
Hoe het niet moet (maar wel leuk is voor jezelf miss?):

https://www.youtube.com/watch?v=JezMZY5R1U0
Hoe het wel moet:
ik refereer naar de drummert vooral, 1 mic voor de zang en de drum, chapeau(onze drummer en exdrummers speelden altijd te luid, want ''zo speelden ze gewoon'' nou dan kregen ze wel even met mijn commentaar te maken haha)

https://www.youtube.com/watch?v=ferZnZ0_rSM

natuurlijk is het wel fijn als de drummer wat energie aan je set toevoegt maar jullie weten net als ik dat iedereen boven de drummer uit moet/wil komen en dat kan dan soms erg hard zijn.

Waar je als gitarist natuurlijk verder nog (dan wel niet onwetend.) tegenaan loopt is headroom.
Als je een versterker met minder headroom hebt, dan trap je een overdrive erbij en dan krijg je niet zoveel volume erbij maar wel je gain, dat is wel chill want dan overstem je niet meteen de rest.

MAAR kom jij met je fender achtige versterker aan waarvan de volume knop sowieso al een lastige is om in te stellen:
- bij volume op 1 hoor je niks, bij 1.2 is het al te hard en 1.1 kan net.
- trap je je distortion erbij ben je veel te hard opeens.. misschien gebeurt dit niet altijd omdat je inmiddels vaardig bent met de volumeknop en je pedaaltje, maar de meeste hebben meer dan 1 drive en ja zie alle knoppen op je amp en pedalen maar precies zo te krijgen dat je bij elk nummer niet te hard of te zacht gaat...

Daarom heb ik nu een versterker met mastervolume EN een volume knop(pedaal kan ook) tussen de pre en poweramp Zo kan je met die volume knop een beetje het plafond aan volume van je pedalen temmen en met je mastervolume ook de boel inperken.

Nagashiwa
20 januari 2021, 15:39
Oh, interessante discussie geworden.
Ik begrijp er nu veel meer van :cheerup:

Pepe
20 januari 2021, 15:46
Haha, KWS denkt, fuck that band, it's all about ME!
Drummer denkt, ok.. SRV wannabe ego... booooringgg...
zanger: hij betaalt mij.
bassist: de bas gaat er toch onderdoor.

Kim Wilson
20 januari 2021, 16:31
natuurlijk is het wel fijn als de drummer wat energie aan je set toevoegt maar jullie weten net als ik dat iedereen boven de drummer uit moet/wil komen en dat kan dan soms erg hard zijn.

...
Ik hoop dat je bedoelt dat je hoorbaar moet zijn. Boven de drums uitkomen is een misvatting, en een fatsoenlijke mix bestaat niet als de gitaar boven de drums uitkomt.

Natuurlijk scheelt het of je een drummer hebt die bescheiden slaat of eentje die met half open hihat alle frustratie van de hele week eruit ramt, maar je moet in de mix liggen, niet erop. Erop kan op je monitor.

rozh
20 januari 2021, 16:50
Ik hoop dat je bedoelt dat je hoorbaar moet zijn. Boven de drums uitkomen is een misvatting, en een fatsoenlijke mix bestaat niet als de gitaar boven de drums uitkomt.

Natuurlijk scheelt het of je een drummer hebt die bescheiden slaat of eentje die met half open hihat alle frustratie van de hele week eruit ramt, maar je moet in de mix liggen, niet erop. Erop kan op je monitor.

inderdaad wat ik bedoelde :)

Erik de Perik
20 januari 2021, 17:17
inderdaad wat ik bedoelde :)

Anders krijg je het bekende "alles harder dan de rest" verhaal en daar is nog nooit iemand beter van geworden. Ik hoorde ooit van Rob Kruisman dat Carlsberg ten onder is gegaan door een veel te hoog volume bij optredens. Ik heb ze wel eens live gezien, ik meen O16 in Voorburg en het was ook echt kei- en keihard.

Brum
22 januari 2021, 18:18
Waar ik me het meest aan stoor aan knoppendraaiers in kroegen, is dat ze niet snappen dat wat er in de zaal/kroeg te horen is, niet hetzelfde is als wat je als gitarist op een podium hoort. Als ik met vijf man op een podium van formaat postzegel moet spelen en ik moet vlak voor een drumstel staan, dan is het al verdomd moeilijk om jezelf fatsoenlijk te horen. Dat snapt de gemiddelde amateur knoppendraaier met ervaring op een home cinema set totaal niet. Ik vind het prima om wat zachter te moeten, maar als je dan de boel perse uit wilt versterken (ik ben het met Rinze eens, dat is negen van de tien keer echt niet nodig), zorg dan ook voor fatsoenlijke monitoren op het podium, waar een gitarist minimaal zichzelf en de zanger kan horen, zodat ik niet compleet onzeker op een podium hoef te staan, of ik een bepaalde pitch wel haal bij een bend, omdat ik dat niet meer kan horen. Die drummer en bassist hoor ik altijd wel. Maar de knoppendraaiers wenden zich vrijwel altijd meteen tot de gitaristen, want dat zullen de boosdoeners wel zijn. Als je in een oefenruimte al niet vreselijk hard staat, dan is dat in een kroeg echt niet heel veel anders. Maar een elektrische gitaar is nou eenmaal een instrument dat vooral in het midden van de mix zit en dan ben je al gauw de pineut. Knoppendraaiers snappen ook niet zo goed dat je van basdreunen net zo makkelijk, of wellicht zelfs sneller doof wordt, dan van een geluid in het midden van de mix. Vandaar ook dat festivals tegenwoordig overcompenseren in het laag, zodat een hele stad op z'n grondvesten schudt. Dat mag dan weer wel, want niet meetbaar in aantal decibel. Ik heb letterlijk gehoorschade aan één oor (gelukkig absoluut niet doof, maar wel een kraak bij hoger volume), door het jarenlang naast een bassist in een galmbak cq oefenruimte staan die veel harder stond dan de gitaren.

Ik stoor me sowieso enorm aan de regelgeving omtrent aantal decibel. Mensen staan, dacht ik, vrijwillig in zo'n tent en kunnen, dacht ik, dan ook heel erg goed voor zichzelf bepalen om bijv. oordopjes in te doen. Als het allemaal te hard is, ga dan lekker naar een bruin cafeetje met wat muziek op de achtergrond. Hoef je ook niet massaal door een band heen te beppen/kwekken, zodat een band zich nog slechter kan horen, omdat het al zo zacht moet. Ik hoef echt niet de ramen eruit te blazen. Dat werkt ook contraproductief, want je speelt de tent leeg. Snap ik en vind ik zelf ook niet meer fijn qua volume. Ik snap ook dat een kroegbaas daar niet veel aan heeft en dat hij daar dan wat van zegt cq eisen aan stelt. Maar het is wel zo doorgeschoten met de regelgeving, dat het eigenlijk bijna niet meer te doen is om nog tot, en een fatsoenlijk podiumgeluid te komen, en een fatsoenlijk geluid de zaal in. Ik ben op moment van schrijven nog net 42 en stam nog uit de tijd dat je als kind wel 's thuis kwam met een jaap van twee bij twee in je hoofd van een klimrek dat niet van gummy rubber was. Je leerde dus ook een stukje eigen verantwoordelijkheid en inschatting van bepaalde risico's. Tegenwoordig wordt er compleet voor je gedacht op dat vlak. Maar wel massaal oortjes in bij gebruik van iPhone, de godganse dag, hé waar komen toch al die gehoorschade gevalletjes vandaan... Ik kan me dan ook wezenlijk voorstellen dat dit gezeik er ook toe heeft bijgedragen dat er steeds minder podia/kroegen zijn om nog 's lekker te rammelen. Een kroeg is ook niets anders dan een verdienmodel, die geven een hoop gezeik om niks ook makkelijk op voor meer klanten op een makkelijkere manier. Ik vind repeteren tegenwoordig leuker dan optreden.

arjanb01
22 januari 2021, 18:45
Zo te horen kan je beter helemaal stoppen met bandjes.
Een van de redenen dat ik gestopt ben met bands is het verhaal hierboven.
Constant overleg, rekening houden met anderen, gedoe eromheen en dan heb je nog geen noot gespeeld.
Ik heb op een behoorlijk niveau gespeeld en vooral de laatste 3 jaar waren we alleen maar aan het vergaderen over geluid, licht, show en boekingen.
En inderdaad was ik als gitarist vaak de Sjaak omdat ik te hard speelde. En meestal is de zanger degene die het eerst zanikte.
Blij dat ik gestopt ben en lekker akoestisch speel. Veel leuker om te doen en lekkerder voor m’n gemoed en m’n oren, minder gezanik vooral en minder hoeven rekening houden met alle egootjes 😆

Kim Wilson
22 januari 2021, 19:10
Zonder wrijving geen glans, jongens. Het is toch geweldig als je een lekker stukje muziek neer kunt zetten en het publiek uit zijn dak gaat? Beetje geven en nemen, en dan knallen.

D3nnis
22 januari 2021, 19:30
Beetje geven en nemen, en dan knallen.

Poeh, inderdaad.
Zo extreem als arjan en brum het hierboven beschrijven ervaar ik het niet. Dan zou ik ook stoppen.
En ik ben juist blij als we weer ooit aan de gang kunnen :D

Brum
22 januari 2021, 19:34
Oh, maar ik zweer bandjes ook niet af. Dat geeft me onnoemelijk meer genoegdoening dan thuis een beetje loos pielen. Door een bandje ga ik ook juist thuis meer spelen, om de dingetjes die ik dan thuis in elkaar geflanst heb tot iets moois te maken met een zootje lotgenoten van middelbare leeftijd. Niks mooiers dan dat. En ook optreden kan heel leuk zijn. Lekker spelen, biertje, leuke mensen en andere muzikanten ontmoeten. Ik hou er van. Maar ook even zo vaak is er wel veel ergernis omtrent geluid en waarom een bepaald nummer totaal niet uit de verf kwam daardoor. Ik kan niet lekker los gaan op een podium als ik me teveel moet concentreren om mezelf nog redelijk goed te kunnen horen. Het is allemaal een kwestie van geven en nemen uiteraard, maar een kut podium geluid, of achteraf te horen krijgen van mensen die naar je hebben staan te kijken dat het geluid wel erg slecht verstaanbaar was, wat zeker niet kwam door te hoog volume (hoe vaak ik wel niet horen kreeg dat ze vrijwel alleen drums hoorden), dat heeft bij mij toch vaak ook een gevoel van teleurstelling gegeven. Da's alleen nog maar geven, zo voelt het dan. Je doet daarvoor als band wel elke week repeteren, je spulletjes goed op orde hebben, wat veel geld kost en een hoop sjouwwerk met diezelfde spulletjes. Daardoor krijg ik persoonlijk niet altijd een gevoel van genoegdoening, of in ieder geval niet genoeg. Dan repeteer ik liever dan dat ik optreed, als ik moet kiezen in waar ik meer plezier uit haal. Maar dat betekent nog niet dat ik dan helemaal geen plezier meer heb in optreden. Als ik dat niet meer zou hebben, zou ik het ook zeker niet meer doen. Het kan alleen een stuk leuker voor bandjes zijn, zonder de doorgeslagen regelgeving en amateur knoppendraaiers (die ik echt wel waardeer), die niet met het draaien aan die knopkes icm de regelgeving kunnen omgaan. Ik zal ook nooit lullig of geïrriteerd doen tegen zo iemand en altijd de mensen van de kroeg netjes bedanken (oprecht), maar een aardig geluid en daardoor enthousiast publiek geeft logischerwijs wel meer genoegdoening dan jezelf niet tot nauwelijks kunnen horen en achteraf te horen krijgen dat het zaalgeluid niet echt goed was. Nou lijkt het alsof ik een enorme klaagdraak ben, maar een hoop slap geouwehoer en een -x aantal biertjes teveel maakt een hoop goed hoor.;) Dat vind ik dan ook weer een stuk belangrijker dan bijv. bijna geen gage, of zelfs helemaal niet. Hobby's kosten nou eenmaal geld en moeten plezier opleveren. Dat zal niet voor een semi-profi coverband gelden, maar ik zit dan ook bepaald niet in dat genre te roeien. Vandaar ook de vele postzegel podia en een hoop knoppendraaiers met de beste bedoelingen.:)

miyaru
23 januari 2021, 00:53
Mijn linkerknie wil niet meer dat ik mijn basinstallatie til. Heb ook mijn 4 x 10 inch verkocht, en mijn 2 x 10 inch van Mesa gehouden.

Ook heb ik geen zin meer in het gezeur, ben nu bijna 56 en heb het daarmee gehad. Ik haal veel voldoening uit het spelen thuis, heb mijn eigen kamertje, en vermaak me prima. Soms heb ik wel eens bevriende muzikanten over de vloer en dan jammen we wat.

Welnu muziek is fun, maar nu op een ander vlak.......

Fobo
23 januari 2021, 10:58
Het draait gewoon om het maken van afspraken met elkaar. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik mezelf niet kon horen door de drummer en/of bassist, of door een slechte mix.
Als wij in een kleine ruimte speelden dan hielden we daar rekening mee, en ja, dan speelden we wel eens ‘minder luid’ dan dat we eigenlijk wilden, maar dan was het voor het publiek goed te doen.
Als je jezelf slecht of niet hoort dan is de balans binnen de band al zoek.
En dat de regelgeving een goed podiumgeluid in de weg zou staan is natuurlijk grote kul...

Pepe
23 januari 2021, 11:51
Als je jezelf slecht of niet hoort dan is de balans binnen de band al zoek.


Op de grotere podia ben je echt wel afhankelijk van de monitors hoor,
je hebt dan wel je eigen monitormix maar onderweg gebeurt er van alles waardoor dingen in de soep lopen,
je kent het beeld: bij het eerste couplet begint de zanger al te gebaren dat ie harder moet, gitarist hoort zijn gitaar niet meer door de monitor en loopt naar achteren naar de volumeknop van zijn amp, drummer draait zijn monitor om.. enz
aan het eind staat de zaalmix harder, staan de monitors harder en staat de backline harder en die fijne uitgebalanceerde mix van het begin is verandert in Darwins survival of the loudest model.
Is geen amateurisme of onkunde, is gewoon de dynamiek van rock'n roll.

Dat in-ear gedoe doe ik niet aan.

Fobo
23 januari 2021, 12:21
Op de grotere podia ben je echt wel afhankelijk van de monitors hoor,

Absoluut mee eens, maar dat geneuzel over geluid in kroegen, hou toch op zeg....
En volgens mij heb jij ook de leeftijd dat de PA nog 'uitgevonden moest worden’ en de zanger over twee ‘zangzuiltjes’ de zaal inblèrde; niks monitoren, niks mixen. Het was verre van optimaal maar ik kan me niet heugen dat ik het leuker vond om te spelen toen eenmaal wél via PA konden spelen.

Kim Wilson
23 januari 2021, 12:21
In ear werkt wel echt te gek, helemaal als je zelf je eigen monitormix kunt maken. Ik heb wel vaak eentje uit, om toch een beetje contact met de zaal te houden.

Brum
23 januari 2021, 14:08
Het draait gewoon om het maken van afspraken met elkaar. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik mezelf niet kon horen door de drummer en/of bassist, of door een slechte mix.
Als wij in een kleine ruimte speelden dan hielden we daar rekening mee, en ja, dan speelden we wel eens ‘minder luid’ dan dat we eigenlijk wilden, maar dan was het voor het publiek goed te doen.
Als je jezelf slecht of niet hoort dan is de balans binnen de band al zoek.
En dat de regelgeving een goed podiumgeluid in de weg zou staan is natuurlijk grote kul...

Als je nou 's gewoon gelezen had... Het probleem tegenwoordig is de regelgeving omtrent aantal decibel en knoppendraaiers die dat denken op te lossen door gitaristen zachter te laten spelen. Het is bijna niet meer te doen om je nog verstaanbaar te maken, omdat je op een gegeven moment vooral bekkens en snare hoort. Zeker als je ook nog 's op formaat postzegel staat te spelen en nou net jij vlak voor de drummer staat. De gitarist moet tegenwoordig dan zachter, maar alleen al een beetje rockdrummer haalt met gemak het aantal decibel binnen de huidige regelgeving en kun je dus je volume terug draaien wat je wilt, het aantal decibel trek je er niet mee naar beneden. Als ik mijn versterker nog beneden de één moet zetten, dan is dat geen kul meer. Dat is absurd en niet meer leuk. Maar ik heb zo het vermoeden dat je al wat jaartjes geen podium meer hebt gezien. Ben ik warm? Nou heb ik maar al te vaak te horen gekregen dat het publiek de gitaren bijna niet konden horen, maar dat zal allemaal wel grote kul zijn denk ik? Op grotere podia is nogal 's het podiumgeluid het probleem. Ik heb helemaal geen moeite met wat zachter te gaan, maar nog wel dat ik mezelf wel kan horen, of een zanger, zodat ik weet waar ik zit in een nummer. Die drummer en bassist hoor ik wel, dat hoeft niet eens over de monitor. Maar dan wel een beetje fatsoenlijke monitoren op het podium svp, of toelaten dat ik mezelf wat harder zet. Als het dan voor de mensen te hard is (ik heb die klacht echt nog nooit gehoord), dan bestaat er nog zoiets als oordoppen. Je komt niet naar een bandje kijken als je lekker rustig met elkaar wilt beppen. Dan heb je de verkeerde omgeving uitgekozen lijkt me. Zeker als je weet dat er een band speelt die in de zwaardere rock regionen zit. Maar iets zegt me ook dat je ook daar niet zo heel veel ervaring mee hebt... En nee, het heeft geen drol met veel te hard staan, of een band die uit balans is te maken. Na 20+ jaartjes gitaar spelen en bijna even zoveel jaartjes in bandjes weet ik inmiddels een beetje hoe dat werkt en ik zal hier vast niet de enige zijn. Ik hou zelfs niet eens van loeihard staan, omdat ik al schade heb aan een oor. Uit de tijd dat ik nog niet wist dat overcompenseren niet werkt. Ik denk dat bijv. Rinze ook wel weet waar hij het over heeft en die heeft het over exact dezelfde dingen. Maar vanuit je eigen referentiekader allemaal kul natuurlijk. Dat snap ik.

D3nnis
23 januari 2021, 14:17
maar alleen al een beetje rockdrummer haalt met gemak het aantal decibel binnen de huidige regelgeving

Haha, is alweer zo'n 13-14 jaar geleden dat we in een of ander klein tentje in Arnhem speelden, begonnen al te klagen dat het veel te hard ging voor onze drummer goed en wel begonnen was. Hij liet alleen zijn stokken vallen, als het ware :D

Dat is het moment dat de tape en theedoeken aangerukt worden...

Toch leuke avond gehad toen. Behalve dat we toen te laat waren met de bandbus uit de parkeergarage te halen, dus daar moesten ze speciaal voor komen. Toen toch maar voortaan in contract opgenomen dat opdrachtgever zorgt voor parkeerplek. Leermoment.

Fobo
23 januari 2021, 15:48
Als je nou 's gewoon gelezen had... Het probleem tegenwoordig is de regelgeving omtrent aantal decibel en knoppendraaiers die dat denken op te lossen door gitaristen zachter te laten spelen. Het is bijna niet meer te doen om je nog verstaanbaar te maken, omdat je op een gegeven moment vooral bekkens en snare hoort. Zeker als je ook nog 's op formaat postzegel staat te spelen en nou net jij vlak voor de drummer staat. De gitarist moet tegenwoordig dan zachter, maar alleen al een beetje rockdrummer haalt met gemak het aantal decibel binnen de huidige regelgeving en kun je dus je volume terug draaien wat je wilt, het aantal decibel trek je er niet mee naar beneden. Als ik mijn versterker nog beneden de één moet zetten, dan is dat geen kul meer. Dat is absurd en niet meer leuk. Maar ik heb zo het vermoeden dat je al wat jaartjes geen podium meer hebt gezien. Ben ik warm? Nou heb ik maar al te vaak te horen gekregen dat het publiek de gitaren bijna niet konden horen, maar dat zal allemaal wel grote kul zijn denk ik? Op grotere podia is nogal 's het podiumgeluid het probleem. Ik heb helemaal geen moeite met wat zachter te gaan, maar nog wel dat ik mezelf wel kan horen, of een zanger, zodat ik weet waar ik zit in een nummer. Die drummer en bassist hoor ik wel, dat hoeft niet eens over de monitor. Maar dan wel een beetje fatsoenlijke monitoren op het podium svp, of toelaten dat ik mezelf wat harder zet. Als het dan voor de mensen te hard is (ik heb die klacht echt nog nooit gehoord), dan bestaat er nog zoiets als oordoppen. Je komt niet naar een bandje kijken als je lekker rustig met elkaar wilt beppen. Dan heb je de verkeerde omgeving uitgekozen lijkt me. Zeker als je weet dat er een band speelt die in de zwaardere rock regionen zit. Maar iets zegt me ook dat je ook daar niet zo heel veel ervaring mee hebt... En nee, het heeft geen drol met veel te hard staan, of een band die uit balans is te maken. Na 20+ jaartjes gitaar spelen en bijna even zoveel jaartjes in bandjes weet ik inmiddels een beetje hoe dat werkt en ik zal hier vast niet de enige zijn. Ik hou zelfs niet eens van loeihard staan, omdat ik al schade heb aan een oor. Uit de tijd dat ik nog niet wist dat overcompenseren niet werkt. Ik denk dat bijv. Rinze ook wel weet waar hij het over heeft en die heeft het over exact dezelfde dingen. Maar vanuit je eigen referentiekader allemaal kul natuurlijk. Dat snap ik.

Eerst dacht ik dat jouw vorige reactie op mij exemplarisch was; nu zie ik dat denken in grijstinten niet je sterkste kant is.
Het lijkt erop dat jij/jullie altijd verschrikkelijk veel pech hebben met zalen, knoppendraaiers en allerlei andere muzikale aangelegenheden bij optredens.
Geen idee trouwens wat voor ’n versterker jij hebt die beneden één nog te hard zou staan (dit overwoog ik bij mezelf; ik hoef er geen antwoord op).

Brum
23 januari 2021, 16:11
Wellicht dat je eigen referentiekader van -tig jaar geleden niet helemaal meer up-to-date is en dat je eigen reacties, met krachttermen als 'grote kul' en dergelijke niet erg veel grijstinten bevat, om het maar in je eigen jargon te houden? Je hebt geen idee man, maar wel andermans ervaringen afdoen als grote kul. Je bent erg sterk in het spiegeltjes voorhouden, Fobo. Maar jezelf spiegelen is op jouw beurt dan weer niet je sterkste kant. Om een beetje beeld bij je eigen vraag te geven, niet één versterker hoor je nog op een podium als het volumeknopje richting de één gaat. Niet te hard. Te zacht. Andersom dus. Ja, als je in een jazz triootje speelt, met een drummer met vegertjes en muziek voor op de achtergrond, dan lukt het wellicht. Ik kan ook wel vertellen wat van versterker het betreft, maar ik denk dat je er geen beeld bij hebt. Ook niet bij de richting van de muziekstijl, waar gitaar nogal een dingetje is zeg maar.

arjanb01
23 januari 2021, 16:11
Ik ben het wel volledig eens met Brum.
Tegenwoordig wordt het bands steeds moeilijker gemaakt om ergens fatsoenlijk te spelen.
Wat ikzelf allemaal niet meegemaakt heb met kleine of grote zalen, evenzo kleine of grote podia, dan raakt de lol er snel van af wil je een beetje leuk en serieus willen spelen als band.
Meegemaakt dat een bruidspaar op een repetitie kwam kijken, alle contracten en riders opgestuurd kreeg met alle punten voor licht, geluid en afmetingen erin vermeld en voor akkoord getekend door het bruidspaar. Echter, op de dag van het feest tijdens het opbouwen kwam de bruidegom die ons geboekt had briesend op ons af met de opmerking: jullie hebben spullen om de Ziggo Dome te vullen, als het niet zachter gaat rotten jullie maar op.
Onze boeker moest zelfs langskomen om de boel te sussen en die avond nog een redelijke show neergezet weliswaar op fluister volume.
Dat was in m’n laatste jaar dat ik in een band speelde en voor mij was de lol er wel af na 25 jaar in bands gespeeld te hebben, zeker omdat je 9 van de 10x op te kleine, lage en akoestisch dramatische ruimtes komt. Zelfs op de grotere podia, drama.
Tijden veranderen en het aantal plekken waar bands kunnen spelen neemt alleen maar af de laatste 10-15 jaar. Tegenwoordig wil men DJ’s of een of tweepersoons acts, minder herrie, goedkoper en logistiek gezien beter te doen.

D3nnis
23 januari 2021, 16:18
Echter, op de dag van het feest tijdens het opbouwen kwam de bruidegom die ons geboekt had briesend op ons af met de opmerking: jullie hebben spullen om de Ziggo Dome te vullen, als het niet zachter gaat rotten jullie maar op.

Inpakken en wegwezen dan, toch?

arjanb01
23 januari 2021, 16:21
Nope, contract is contract en getekend voor akkoord = spelen.

Brum
23 januari 2021, 16:29
Haha, is alweer zo'n 13-14 jaar geleden dat we in een of ander klein tentje in Arnhem speelden, begonnen al te klagen dat het veel te hard ging voor onze drummer goed en wel begonnen was. Hij liet alleen zijn stokken vallen, als het ware :D

Dat is het moment dat de tape en theedoeken aangerukt worden...

Toch leuke avond gehad toen. Behalve dat we toen te laat waren met de bandbus uit de parkeergarage te halen, dus daar moesten ze speciaal voor komen. Toen toch maar voortaan in contract opgenomen dat opdrachtgever zorgt voor parkeerplek. Leermoment.

De tape op de drumvellen e.d. Herkenbaar.:D Maar op zich, als dat bijdraagt aan een betere balans in het totaalgeluid, dan is dat nog niet zo erg. De kiet leegspelen is ook niet de bedoeling. Wij waren ook altijd erg makkelijk op dat vlak. Wellicht dat we daarom ook nog wel 's optredens hadden, ondanks band met eigen werk in een niet eens zo'n populair genre hier in de regio (te soft voor de metalheads en te ruig voor het gemiddelde kroegpubliek). En altijd zeiden we achteraf weer dat we bepaalde dingen niet meer zouden pikken en elke keer weer namen we het voor zoete koek.:roll: Die balans is ook moeilijk. Je wilt ook gewoon lekker spelen en je bent enerzijds een kroegbaas en z'n personeel ook wel weer dankbaar natuurlijk. En altijd hadden we uiteraard ook wel gewoon lol, met flink wat biertjes op en slap ouwehoeren.

D3nnis
23 januari 2021, 16:37
Nope, contract is contract en getekend voor akkoord = spelen.Contract is contract, en als opdrachtgever niet meer wil dan is het niet spelen (wel betalen uiteraard).

arjanb01
23 januari 2021, 16:42
De boeker was die avond langsgekomen om te bemiddelen dus konden we door die avond.
Na afloop niet eens een bedankt als reactie, lui waren gelijk pleite.
Dan is de lol er wel af hoor. De maatschappij verandert helaas en het is jammer dat ik eigenlijk 20 jaar te laat ben geboren, want dan had ik de goeie tijd van live bands nog meegemaakt.

Fobo
23 januari 2021, 16:53
Wellicht dat je eigen referentiekader van -tig jaar geleden niet helemaal meer up-to-date is en dat je eigen reacties, met krachttermen als 'grote kul' en dergelijke niet erg veel grijstinten bevat, om het maar in je eigen jargon te houden? Je hebt geen idee man, maar wel andermans ervaringen afdoen als grote kul. Je bent erg sterk in het spiegeltjes voorhouden, Fobo. Maar jezelf spiegelen is op jouw beurt dan weer niet je sterkste kant. Om een beetje beeld bij je eigen vraag te geven, niet één versterker hoor je nog op een podium als het volumeknopje richting de één gaat. Niet te hard. Te zacht. Andersom dus. Ja, als je in een jazz triootje speelt, met een drummer met vegertjes en muziek voor op de achtergrond, dan lukt het wellicht. Ik kan ook wel vertellen wat van versterker het betreft, maar ik denk dat je er geen beeld bij hebt. Ook niet bij de richting van de muziekstijl, waar gitaar nogal een dingetje is zeg maar.
Tot zes jaar geleden gespeeld; inderdaad waarschijnlijk niet helemaal up-to-date. Punt voor jou.
Maar hoe komt het dan dat ik ook als toeschouwer - zowel in kroegen als op grotere locaties - zelden tot nooit problemen met geluid meemaak in de zin dat iemand niet te horen zou zijn, of dat we juist door het hoge volume de tent worden uitgespeeld.
Het gegeven van jouw problemen met geluid zeggen in dat opzicht denk ik meer van jou dan van bijvoorbeeld mij, want ik herken ze namelijk niet. Dat is mijn spiegeltje. Maar goed, uit dit verschil van mening gaan we ook niet komen, het zij zo.

Kim Wilson
23 januari 2021, 16:58
Tja, ik weet niet hoor, maar ik heb vorig jaar nog opgetreden, en daar heb ik geen gedoe gehad. Vox lekker open, prima geluid en heerlijk lopen ouwehoeren met de mannen van het geluid. Als je altijd gezeik hebt, ligt het misschien niet alleen maar aan de ander.

Erik de Perik
23 januari 2021, 17:07
Speelde in een bandje met eigen geluid. Toen we een festivalletje deden werd ik door de geluidsman gevraagd met wat voor eikels ik speelde, waar hij groot gelijk in had. Niet lang daarna ben ik eruit gestapt.
Je hebt ook lui die altijd ruzie in de kroeg hebben.

D3nnis
23 januari 2021, 17:28
Tja, ik weet niet hoor, maar ik heb vorig jaar nog opgetreden, en daar heb ik geen gedoe gehad. Vox lekker open, prima geluid en heerlijk lopen ouwehoeren met de mannen van het geluid. Als je altijd gezeik hebt, ligt het misschien niet alleen maar aan de ander.

Het is altijd een combinatie.
Niet zelden ook gewoon onbegrip (voor elkaar).

In mijn ene bandje, waar ik nu zo'n 15 jaar in speel, en waarmee we met name (verbouwde) rockcovers spelen (en waarmee je toch een beetje de aldi of lidl van het bandjesgebeuren bent... 't is niks, maar het kost ook niet veel, zeg maar) zie ik de laatste jaren wel wat meer het gezeik zoals hierboven vermeld dan dat dat eerder was.

Met mijn andere bandje eigenlijk helemaal niet; dat is eigen product, speelt veelal op plekken waar ze er wel pap van lusten, en het is vantevoren duidelijk wat we doen, wat ze krijgen, én wat het kost, en dan is het graag of helemaal niet. Dat werkt wel.

Rinze
23 januari 2021, 17:34
Nope, contract is contract en getekend voor akkoord = spelen.We hadden met de karaoke band specifiek in het contract dat als er geen publiek aanwezig was we niet speelden maar er wel betaald moest worden. Karaoke zonder publiek is ook vrij lastig 😎 En als er dan niemand wat aan kan doen is dat één ding, maar een paar keer meegemaakt dat er nauwelijks aan publiciteit was gedaan en dan nog geen tien man in de zaal. In Dordrecht zelfs een keer drie mensen, waarvan twee elkaars huig aan het verkennen waren.

Niet optimaal maar zoals gezegd, voor karaoke heb je publiek nodig. En als je dan ergens binnen komt waar honderden flyers in het gebouw zelf liggen en er nauwelijks publiciteit in lokale media en op internet te vinden is, tja. Ik zit ook niet voor mijn lol voor niks in een bus naar de andere kant van het land en de bus, boeker en chauffeur moeten ook betaald worden.

@ Fobo: blijkbaar zijn er hier mensen met uiteenlopende ervaringen. Misschien ligt dat aan de verschillende genres en circuits waarin men opereert, ik weet het niet en jij denk ik ook niet, aangezien je ons niet kent. Wat jij vervolgens doet is waardeoordelen vellen over andere mensen en hun ervaringen. Moet jij verder weten maar is wel een beetje jammer wat mij betreft. Kwestie van mensen in hun waarde laten.

Fobo
23 januari 2021, 17:56
@ Fobo: blijkbaar zijn er hier mensen met uiteenlopende ervaringen. Misschien ligt dat aan de verschillende genres en circuits waarin men opereert, ik weet het niet en jij denk ik ook niet, aangezien je ons niet kent. Wat jij vervolgens doet is waardeoordelen vellen over andere mensen en hun ervaringen. Moet jij verder weten maar is wel een beetje jammer wat mij betreft. Kwestie van mensen in hun waarde laten.
Rinze, Ik zet mijn ervaringen tegenover die van Brum, en die matchen volstrekt niet. Daarnaast doet hij een paar beweringen die ik als kul bestempel, omdat ze niet kloppen. Overigens de toonzetting van Brum roept ook niet bepaald op tot empathische benadering: ik moet goed lezen, ik ben niet meer op de hoogte, het versterkermerk en/of de muzieksoort zal mij ook wel niets zeggen, kortom: ik word compleet gediskwalificeerd.
Maar je hebt wel gelijk: het is jammer.

Kim Wilson
23 januari 2021, 18:37
Rinze, Ik zet mijn ervaringen tegenover die van Brum, en die matchen volstrekt niet. Daarnaast doet hij een paar beweringen die ik als kul bestempel, omdat ze niet kloppen. Overigens de toonzetting van Brum roept ook niet bepaald op tot empathische benadering: ik moet goed lezen, ik ben niet meer op de hoogte, het versterkermerk en/of de muzieksoort zal mij ook wel niets zeggen, kortom: ik word compleet gediskwalificeerd.
Maar je hebt wel gelijk: het is jammer.

Mijn voorzichtige observatie: zoals de discussie hier al gaat, snap ik wel een klein beetje dat Brum altijd gedoe heeft met geluidsmensen. Ik heb nog nooit gedoe gehad. Dus ik ben ook van mening dat het echt niet altijd aan de mensen van het geluid ligt.

Brum
23 januari 2021, 18:45
Omdat ze niet kloppen... Ja, dan is een discussie gauw gevoerd hè. Hiermee diskwalificeer je niet alleen mijn ervaringen als niet waar, Fobo, wat ergens echt wel je bedoeling is, maar ook die van een aantal anderen. Die dezelfde ervaringen hebben. Misschien is mijn toon een beetje veranderd richting jou na je laatste uitlokken, waarna ik je ook een tijdje op negeer heb gezet, want; geen zin in. Dat jouw ervaringen niet stroken met die van een ander, helemaal prima, maar ga dan niet andermans ervaringen afdoen als absolute kul. Dan ga je automatisch al op ramkoers. Kennelijk lokt mijn naampie daar ook wat extra's uit bij jou. Ik had je serieus hoger zitten. Kom op man, hoe oud ben je... Verder maar weer op negeer, als je verder toch niks toevoegt. Oh en inderdaad, de aangescherpte regels op gebied van aantal decibel is van na jouw tijd in bandjes, dat is nog niet eens zo heel lang.

Brum
23 januari 2021, 18:53
Mijn voorzichtige observatie: zoals de discussie hier al gaat, snap ik wel een klein beetje dat Brum altijd gedoe heeft met geluidsmensen. Ik heb nog nooit gedoe gehad. Dus ik ben ook van mening dat het echt niet altijd aan de mensen van het geluid ligt.

Hu??? Ik heb werkelijk nooit gedoe met geluidsmensen, omdat ik ze verder hartstikke waardeer. Door hun goeie bedoelingen kan ik spelen en heb dus nooit "gedoe" met geluidsmannen. Het zijn de aangescherpte regels over hoeveel decibel je mag produceren. Daar kan de gemiddelde goed bedoelende amateur ook niets aan doen, maar vaak kunnen knoppendraaiers er simpelweg niet zo mee omgaan. Nogal wiedes, je krijgt het volume van een drummer op een gegeven moment ook niet lager en de bas wordt niet als boosdoener gezien, want lage tonen vallen minder op. Dan blijft de gitarist over, maar die kan niet nog zachter, want dan is ie weg. De akoestiek laat gewoon vaak een wat lager aantal decibel niet toe in de kleine kroegjes. Op grotere podia kan je vaak automatisch al wat harder. Je cab kan je naar je toedraaien en het geluid verdeelt nou eenmaal beter, waardoor je wat harder kan. Nee, niet op trommelvliesscheur niveau, maar dat zei ik al, daar hou ik niet eens van en kan ik niet eens meer hebben aan één oor. Ik weet niet wat er allemaal gelezen wordt, maar het wordt wel een beetje selectief zo...

Kim Wilson
23 januari 2021, 20:31
Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik lees vooral veel gezeik over volumes en aan moeten passen. Ja, je moet geven en nemen, maar dat is toch het mooie van samen een optreden verzorgen?

Erik de Perik
23 januari 2021, 20:52
Ik heb vrijwel altijd met een eigen PA gespeeld dus herken ik het sowieso al wat minder, maar agressie van het bruidspaar naar de band..... nee echt nooit, wel onderling of naar de beheerder van de uitspanning.
Ik heb met mijn versterker een basisvolume waar m'n gitaar het beste klinkt (is niet gelijk voor iedere gitaar) en onze geluidsman snapt dat. Aangezien we met IEM en eigen monitormix spelen is het sowieso al wat minder heftig allemaal. Ik blijf overigens absolute fan van echte monitors en dan graag een goede.

Brum
23 januari 2021, 21:17
Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik lees vooral veel gezeik over volumes en aan moeten passen. Ja, je moet geven en nemen, maar dat is toch het mooie van samen een optreden verzorgen?

Maar dat las je ook wel goed.;) Ik geef alleen echt niet af op de amateur knoppendraaiers die de beste bedoelingen hebben. Het is puur de strenge regelgeving omtrent het aantal decibel. Veel kroegeigenaren zijn er ook niet blij mee, want geeft automatisch veel gedoe. Maar echt niet tegen personen hoor. Het zijn, net zoals de bandjes waarin ik heb gespeeld, nou eenmaal geen professionals en dan maak je inderdaad er gewoon het beste van.

Wat ik ook vaak heb meegemaakt is dat de eerste band nog kort gehouden wordt, de tweede band op de avond mag al wat meer en de derde band mag los gaan. Des te later het wordt, des te makkelijker men wordt met de regels. De controle zal dus ook wel een beetje meevallen. Maar de boetes schijnen niet mals te zijn en na een keer of wat overtredingen kan de tent gesloten worden.

Ik heb alleen nog nooit meegemaakt dat iemand van het geluid aan mijn versterker ging draaien. Dat is ook niet iets wat ze hoeven te proberen, want dan word ik wel vervelend. Gelukkig snappen geluidsmannen dat ook dat dat behoorlijk not done is. Ik kan me dat op de grotere podia eigenlijk ook niet voorstellen, zoals in de beginpost beschreven wordt. De grotere jongens draaien niet aan hun eigen knoppen, maar daar hebben ze dan ook hun eigen techs voor. Echt niet dat mensen van het geluid dat doen.

Erik de Perik
23 januari 2021, 22:00
Dus "amateur knoppendraaiers" noem je zo met de beste bedoelingen?

Fobo
24 januari 2021, 10:54
Omdat ze niet kloppen... Ja, dan is een discussie gauw gevoerd hè. Hiermee diskwalificeer je niet alleen mijn ervaringen als niet waar, Fobo, wat ergens echt wel je bedoeling is, maar ook die van een aantal anderen. Die dezelfde ervaringen hebben. Misschien is mijn toon een beetje veranderd richting jou na je laatste uitlokken, waarna ik je ook een tijdje op negeer heb gezet, want; geen zin in. Dat jouw ervaringen niet stroken met die van een ander, helemaal prima, maar ga dan niet andermans ervaringen afdoen als absolute kul. Dan ga je automatisch al op ramkoers. Kennelijk lokt mijn naampie daar ook wat extra's uit bij jou. Ik had je serieus hoger zitten. Kom op man, hoe oud ben je... Verder maar weer op negeer, als je verder toch niks toevoegt. Oh en inderdaad, de aangescherpte regels op gebied van aantal decibel is van na jouw tijd in bandjes, dat is nog niet eens zo heel lang.
Nog even met de zondagse bril op gelezen: het woord kul is inderdaad niet handig, excuus daarvoor, voor de rest houd ik mijn verhaal staande.

skanky
24 januari 2021, 18:40
Dus "amateur knoppendraaiers" noem je zo met de beste bedoelingen?

Amateur knoppendraaiers doen het geluid voor amateur snarenplukkers.....

Brum
24 januari 2021, 19:53
Amateur knoppendraaiers doen het geluid voor amateur snarenplukkers.....

Dat dat nou ook exact is wat ik zei zeg.

skanky
25 januari 2021, 08:45
Dat dat nou ook exact is wat ik zei zeg.

Nog een reden dat ik blij ben als beroepstech, ik werk ook met beroepsmuzikanten.....(nouja nu tijdens de Coronatijd even niet, maar ok)

Brum
25 januari 2021, 09:56
Dan lijkt me juist dat je wel wat positiever kan bijdragen aan een topic als dit. Graag zelfs. Ik, en ik denk wel meer mensen, waaronder de topicstarter, ben/zijn oprecht benieuwd naar je ervaringen in deze (zie de openingspost van de topicstarter). En misschien heb je dan wat opbouwende kritiek vanuit jouw beroepstak? Ik zou het oprecht op prijs stellen.

Overigens, die beroepsmuzikanten, die draaien ook niet heel veel meer aan hun eigen knoppen, dat wordt over het algemeen voor ze gedaan. Daar zal je dus ook niet al te veel gezeik van hebben. Bovendien hebben die beroepsmuzikanten niet zoveel issues met slechte akoestiek door beperkte ruimte, waardoor het sowieso al vrij makkelijk is om tot een goed geluidsniveau te komen als band zijnde. Verbeter me als ik fout zit. Ik, als amateur muzikant, moet dat zelf doen, vanuit mijn amateurisme. Dus ja, ik zal ongetwijfeld ook niet altijd even zulke handige dingen doen vanuit mijn amateurisme. Ik denk niet dat ik dat ook maar ergens ontkent heb. Maar dat neemt niet weg dat het best vaak frustrerend is als je versterker op een gegeven moment op dusdanig fluisterniveau moet, dat je jezelf niet meer kunt horen. Nogmaals, ik hoef niet keihard te staan, zelfs liever niet. Maar mag ik mezelf nog wel kunnen horen? En denk je dat het leuk is om vanuit het beetje publiek dat er is, te horen krijgen dat de gitaren niet te horen waren, terwijl je ze graag had willen laten horen wat je in elkaar hebt geflanst als band? Ik, als amateur, investeer wel in mijn spulletjes en steek wel energie en tijd in het schrijven van nummers. Het laatste bandje waar ik in zat, met al onze beperkingen als amateurs zijnde, waren daar ook serieus in. Maar kennelijk ontgaat je dan de frustratie van niet lekker meer kunnen spelen, waardoor repeteren vaak leuker is dan live spelen. Dat ontgaat je ook als beroepstech zijnde, want niet jouw afdeling. Dan hoef je, neem ik aan, ook niet zo ongeveer een dag voorbereiding te hebben aan alleen al het logistieke gedeelte, inclusief het sjouwen met je zware spullen. Kennelijk ontgaat je ook dat ik helemaal niets heb tegen mensen die met de beste bedoelingen aan knoppen draaien, om maar binnen een bepaalde norm te blijven, zodat de kroeg geen problemen krijgt. Ik heb daar namelijk alle begrip voor, maar dat neemt nog niet weg dat het te vaak niet meer werkbaar is. Mag ik dat vinden? Maar kennelijk mag je echt niet zeggen dat je daarom er wel 's wat minder plezier in hebt, puur door regelgeving. Dan ligt het aan de amateur kennelijk. Denk je dat een kroegbaas dat vaak nog leuk vindt, of degene die hij die avond in dienst heeft om ook wat aan de knoppen te draaien? Natuurlijk niet, die hebben ook liever geen zin in dat gezeik en daarom maak je er maar het beste van met z'n allen.

Het is ook absoluut één van de hoofdredenen waarom er steeds minder podia zijn voor de amateurbandjes. En dat ga jij uiteindelijk ook merken, als beroepstech zijnde. Dus wellicht iets minder uit de hoogte doen tegen amateurs? Als het bandjesleven de nek om wordt gedraaid door regelgeving, dan zal er ook zonder meer minder doorstroom zijn richting jouw beroepstak. Daar durf ik een weddenschap op te doen.

skanky
25 januari 2021, 10:55
Brum, dit was post 9 van dit topic.


Even een reactie als beroepsgeluidstech:

Muzikanten bepalen natuurlijk zelf het volume van hun versterker. Maar als daardoor het niet meer te mixen is op FOH dan zeg ik daar wat van. Dan laat ik ze de keus: of ze doen er niks mis mee en de band heeft een kutgeluid in de zaal, of ze zetten 'm wat zachter zodat ik een mooie mix kan maken in de zaal. Ik zal nooit zelf aan de versterkers komen.

In Nederland is er ook een db-limiet van 105dBa gemiddeld over 15 minuten, als ze daar met het backline volume overheen gaan dan zeg ik er ook zeker wat van.

Waarom er meer geklaagd wordt over gitaarversterkers dan over de andere backline:
Het gehoor is het meest gevoelig in het gebied tussen 1Khz en 5Khz, dan is ook het gebied waar een groot gedeelte van de gitaarversterkers in opereren. Daarom klinken die voor ons gevoel vaak harder dan bijvoorbeeld basversterkers. Dat frequentie gebied is ook nogal richtinggevoelig, dus als je een versterker achter je zet dan blaast ie vol de zaal in. Het scheelt al als je'm naast je overdwars over het podium laat blazen. Het laag van basversterkers zijn juist niet richtinggevoelig, die klinken ongeveer even hard rondom de speakers, dus in principe ook minder effecient als je er voor staat.

Drums (Cymbals/Snares vooral) zijn korte harde klappen, die ook vaak minder hard worden ervaren dan gitaarversterkers die continu herrie maken.

Verder wordt er in dit topic vooral veel geklaagd over de geluidstechnici en de db-limiet. Heel simpel, als de drummer onversterkt al over de limiet gaat moet ie zachter spelen. Kan of wil ie dat niet omdat ie dan geen 'sound' heeft, dan moet ie maar stoppen met optreden (dit geldt natuurlijk ook voor de andere muzikanten). Het idee van een band is het samen spelen, samen tot een goede sound komen. En ja dan moet iedereen in de band concessies doen. Als je je als band niet aan die limiet kan houden, dan speel je gewoon echt te hard of is de kroeg gewoon te klein voor livemuziek.
En dan heb ik het wel over de limiet van 103dbA over 15 minuten vanwege de gehoorschade. Als een kroeg vanwege geluidsoverlast maar 90dBA geluid mag produceren moeten ze gewoon geen bandjes boeken.

En dit probleem van slechte akoestiek is niet alleen bij kleine zaaltjes/cafe's en amateurmuzikanten hoor. Ik heb regelmatig in van die gigantische festivaltenten gestaan met de slechtste akoestiek die je maar kan bedenken. En ook daar heb ik last van een alles overstemmende drummer, dan wordt de zangmic van de artiest meer een extra overheadmicrofoon. En dan zeg ik ook gewoon tegen de drummer dat ie zachter moet slaan. En die beroepsmuzikanten doen dat dan ook gewoon, die snappen dat ik dat alleen maar zeg om het totale geluid beter te maken.

En trouwens, beroepsmuzikanten die bepalen ook nog steeds zelf hun sound hoor, en draaien ook zelf aan de knoppen.

En denk je dat ik als beroepstech geen voorbereiding heb, en niet hoef te sjouwen? Denk je dat de bussen en vrachtwagens uit zichzelf leeg raken, en alles zichzelf opbouwt?

Brum
25 januari 2021, 11:51
Brum, dit was post 9 van dit topic.

Die heb ik inderdaad gemist. Sorry!


Verder wordt er in dit topic vooral veel geklaagd over de geluidstechnici en de db-limiet. Heel simpel, als de drummer onversterkt al over de limiet gaat moet ie zachter spelen. Kan of wil ie dat niet omdat ie dan geen 'sound' heeft, dan moet ie maar stoppen met optreden (dit geldt natuurlijk ook voor de andere muzikanten). Het idee van een band is het samen spelen, samen tot een goede sound komen. En ja dan moet iedereen in de band concessies doen. Als je je als band niet aan die limiet kan houden, dan speel je gewoon echt te hard of is de kroeg gewoon te klein voor livemuziek.
En dan heb ik het wel over de limiet van 103dbA over 15 minuten vanwege de gehoorschade. Als een kroeg vanwege geluidsoverlast maar 90dBA geluid mag produceren moeten ze gewoon geen bandjes boeken.

Hele rare gevolgtrekking... Ook een drummer kan op een gegeven moment echt niet meer zachter. Tenminste, dan mag jij mij gaan uitleggen hoe dat dan moet met bijv. bekkens. Dat is dus geen onwil. Sowieso, moet je als drummer dan maar anders gaan spelen, omdat de regelgeving geen ruimte meer biedt? Misschien is die regelgeving niet meer reëel noch werkbaar? Het blijft wel gewoon een rockband. Moeten we rock dan maar niet meer doen, omdat het simpelweg niet meer te doen is? Natuurlijk is een bepaald geluid onderdeel van het totaalgeluid. Wij hadden geen drummer die alleen maar rimshots speelde. Sterker, het is een drummer die vrij rustig slaat. Maar ook daar zitten grenzen aan. Als een bekken bij mij op oorhoogte zit, op een podium van postzegelformaat, dan is het al lastig om jezelf nog te horen zonder redelijke monitoren, is nou eenmaal realiteit. De regelgeving is niet meer werkbaar voor amateur rockbandjes en zwaardere stijlen. Ik zit zelf niet in de extreme metalregionen, maar je kunt er toch zelf ook nog wel een beeld bij maken dat zachter slaan op een gegeven moment z'n grenzen heeft, zeker in die stijlen? Als al zachter slaan en vellen afplakken e.d. al niet meer werkt en gitaristen op een gegeven moment nog beneden standje één moeten staan, omdat dan gedacht wordt dat dat de oplossing is, dan is dat niet meer werkbaar. Heeft echt helemaal niets met onwil noch onkunde te maken. Ik ken drummers die menig beroepsdrummer er absoluut uitspelen qua niveau, 100%. Je onderschat het niveau van veel amateurs zwaar.

Dat kroegen dan ook maar niet meer bandjes moeten boeken, omdat ze eigenlijk niet meer aan de regelgeving kunnen voldoen, dat gaat jou uiteindelijk ook raken, als beroepstech zijnde. Het is de omgekeerde wereld. Je hoeft echt niet de ramen eruit te blazen, menig amateurband snapt dat echt wel. Maar gehoorschade is ook aan mensen zelf en mensen kunnen ook echt nog wel zelf denken. Daar hebben ze oordoppen voor uitgevonden bijvoorbeeld. Mensen hebben ook nog wel iets van eigen verantwoordelijkheid op dat vlak, in plaats van kapot gepamperd te worden. Dat doet mijns inziens meer kwaad dan uiteindelijk onwerkbare situaties creëren, waardoor er podia verdwijnen. En in alles spreekt dat je daar ver vandaan staat. Maar het gaat jou wel raken, links- of rechtsom.


En dit probleem van slechte akoestiek is niet alleen bij kleine zaaltjes/cafe's en amateurmuzikanten hoor. Ik heb regelmatig in van die gigantische festivaltenten gestaan met de slechtste akoestiek die je maar kan bedenken. En ook daar heb ik last van een alles overstemmende drummer, dan wordt de zangmic van de artiest meer een extra overheadmicrofoon. En dan zeg ik ook gewoon tegen de drummer dat ie zachter moet slaan. En die beroepsmuzikanten doen dat dan ook gewoon, die snappen dat ik dat alleen maar zeg om het totale geluid beter te maken.

Dan nog steeds is het volume van een gitaarversterker veel minder een issue en gaat het echt niet tot beneden standje één. Maak je mij niet wijs. Zelfs op mijn niveau merk je al verschil tussen een kleinere kroeg met klein podium en de wat grotere podia. In het laatste geval kun je altijd wat harder en is volume helemaal niet zo'n issue meer, mits je niet op apocalyps niveau staat natuurlijk. En dat snapt echt menig amateur bandje echt wel hoor. Zeker na decennia lang al muziek maken.


En trouwens, beroepsmuzikanten die bepalen ook nog steeds zelf hun sound hoor, en draaien ook zelf aan de knoppen.

Met dat je dit zegt krijg ik ook een iets ander beeld van welk niveau beroepsmuzikanten. Een beetje beroepsmuzikant heeft wel degelijk z'n mannetje voor het instellen van z'n versterker(s) en wordt de soundcheck geheel gedaan door mensen die voor ze werken. En dan heb je de laag eronder, waar jij kennelijk in zit. Ook dat heeft zo z'n gradaties.


En denk je dat ik als beroepstech geen voorbereiding heb, en niet hoef te sjouwen? Denk je dat de bussen en vrachtwagens uit zichzelf leeg raken, en alles zichzelf opbouwt?

Oh, wellicht. Met dat verschil dat jij er voor betaald wordt, daar waar de amateur het moet doen voor een paar consumpties en met een beetje mazzel de benzinekosten. Beeld je ook even alles daarvoor in, als alles een busje of meerdere auto's in moet. En dan rij je richting een centrum, waar 's avonds overal paaltjes staan, zodat je met je zooi over de keien een kilometer mag gaan rollen en sjouwen. Dat meerdere keren op en neer naar de auto, want niet alles laat zich in één keer meesjouwen uiteraard. Voor de deur zit er negen van de tien keer niet in. En als de pret afgelopen is, dan doet hetzelfde tafereel zich nog een keer in omgekeerde volgorde voor. En ook het opbouwen mag de band zelf doen (graag zelfs, dan weet ik in ieder geval wie er aan m'n spullen zit). Dan heb je al heel de dag op je poten gestaan, omdat je overdag gewoon moet werken. Heb je beeld? En ik klaag niet hè, dat dat duidelijk mag zijn. Tot dat ook optreden niet meer zo'n voldoening geeft, puur door niet meer werkbare regelgeving, voor zowel podia als de bandjes. Je kunt niet van een amateur knoppendraaier verwachten dat ze daar mee om kunnen gaan en eigenlijk ook niet van de bandjes. Daarom irriteert het me ook zo als dat alleen maar af wordt gedaan als geklaag en dat een band daar ook maar iets wat aan kan doen. Want daarom, nogmaals, verdwijnen er podia en dus nieuwe aanwas. Die lol is er ver af. Maar kennelijk hebben sommige mensen daar geen beeld bij. So be it. Uiteindelijk blijft er maar weinig over. Ik heb hier op het forum toch ook vaak zat gelezen dat daarom mensen geen zin meer hebben in al dat gedoe en daarom niet meer in bandjes spelen. Ik weiger dat, omdat ik maar al te graag muziek wil maken met anderen en daar op zich ook nog steeds veel voldoening uit haal. Alleen het optreden, het is er niet leuker op geworden, daar ben ik eerlijk in. Noem het klagen, ik vind het prima. Maar als mensen 's wat minder selectief lezen, dan lees je ook dat er wel degelijk heel veel wordt aangepast. Ook amateurs zijn niet gek en hebben zo hun ervaring opgedaan. Ze worden er alleen niet voor betaald.

skanky
25 januari 2021, 12:11
We worden het duidelijk niet eens over dit onderwerp. Maar het is wel duidelijk dat je geen idee hebt hoe het qua beroepsmuzikanten werkt. 99,9% van alle beroepsmuzikanten soundchecken zelf (behalve op festivals, dan doen de backliners dat) en regelen hun eigen sound. Ze hoeven het alleen niet zelf op te bouwen en af te breken, ze draaien echt zelf aan hun eigen knoppen (behalve aan de stemknoppen ;-) )
En je hebt duidelijk geen idee in welke 'laag' ik werk.


Die heb ik inderdaad gemist. Sorry!



Hele rare gevolgtrekking... Ook een drummer kan op een gegeven moment echt niet meer zachter. Tenminste, dan mag jij mij gaan uitleggen hoe dat dan moet met bijv. bekkens. Dat is dus geen onwil. Sowieso, moet je als drummer dan maar anders gaan spelen, omdat de regelgeving geen ruimte meer biedt? Misschien is die regelgeving niet meer reëel noch werkbaar? Het blijft wel gewoon een rockband. Moeten we rock dan maar niet meer doen, omdat het simpelweg niet meer te doen is? Natuurlijk is een bepaald geluid onderdeel van het totaalgeluid. Wij hadden geen drummer die alleen maar rimshots speelde. Sterker, het is een drummer die vrij rustig slaat. Maar ook daar zitten grenzen aan. Als een bekken bij mij op oorhoogte zit, op een podium van postzegelformaat, dan is het al lastig om jezelf nog te horen zonder redelijke monitoren, is nou eenmaal realiteit. De regelgeving is niet meer werkbaar voor amateur rockbandjes en zwaardere stijlen. Ik zit zelf niet in de extreme metalregionen, maar je kunt er toch zelf ook nog wel een beeld bij maken dat zachter slaan op een gegeven moment z'n grenzen heeft, zeker in die stijlen? Als al zachter slaan en vellen afplakken e.d. al niet meer werkt en gitaristen op een gegeven moment nog beneden standje één moeten staan, omdat dan gedacht wordt dat dat de oplossing is, dan is dat niet meer werkbaar. Heeft echt helemaal niets met onwil noch onkunde te maken. Ik ken drummers die menig beroepsdrummer er absoluut uitspelen qua niveau, 100%. Je onderschat het niveau van veel amateurs zwaar.

Dat kroegen dan ook maar niet meer bandjes moeten boeken, omdat ze eigenlijk niet meer aan de regelgeving kunnen voldoen, dat gaat jou uiteindelijk ook raken, als beroepstech zijnde. Het is de omgekeerde wereld. Je hoeft echt niet de ramen eruit te blazen, menig amateurband snapt dat echt wel. Maar gehoorschade is ook aan mensen zelf en mensen kunnen ook echt nog wel zelf denken. Daar hebben ze oordoppen voor uitgevonden bijvoorbeeld. Mensen hebben ook nog wel iets van eigen verantwoordelijkheid op dat vlak, in plaats van kapot gepamperd te worden. Dat doet mijns inziens meer kwaad dan uiteindelijk onwerkbare situaties creëren, waardoor er podia verdwijnen. En in alles spreekt dat je daar ver vandaan staat. Maar het gaat jou wel raken, links- of rechtsom.



Dan nog steeds is het volume van een gitaarversterker veel minder een issue en gaat het echt niet tot beneden standje één. Maak je mij niet wijs. Zelfs op mijn niveau merk je al verschil tussen een kleinere kroeg met klein podium en de wat grotere podia. In het laatste geval kun je altijd wat harder en is volume helemaal niet zo'n issue meer, mits je niet op apocalyps niveau staat natuurlijk. En dat snapt echt menig amateur bandje echt wel hoor. Zeker na decennia lang al muziek maken.



Met dat je dit zegt krijg ik ook een iets ander beeld van welk niveau beroepsmuzikanten. Een beetje beroepsmuzikant heeft wel degelijk z'n mannetje voor het instellen van z'n versterker(s) en wordt de soundcheck geheel gedaan door mensen die voor ze werken. En dan heb je de laag eronder, waar jij kennelijk in zit. Ook dat heeft zo z'n gradaties.



Oh, wellicht. Met dat verschil dat jij er voor betaald wordt, daar waar de amateur het moet doen voor een paar consumpties en met een beetje mazzel de benzinekosten. Beeld je ook even alles daarvoor in, als alles een busje of meerdere auto's in moet. En dan rij je richting een centrum, waar 's avonds overal paaltjes staan, zodat je met je zooi over de keien een kilometer mag gaan rollen en sjouwen. Dat meerdere keren op en neer naar de auto, want niet alles laat zich in één keer meesjouwen uiteraard. Voor de deur zit er negen van de tien keer niet in. En als de pret afgelopen is, dan doet hetzelfde tafereel zich nog een keer in omgekeerde volgorde voor. En ook het opbouwen mag de band zelf doen (graag zelfs, dan weet ik in ieder geval wie er aan m'n spullen zit). Dan heb je al heel de dag op je poten gestaan, omdat je overdag gewoon moet werken. Heb je beeld? En ik klaag niet hè, dat dat duidelijk mag zijn. Tot dat ook optreden niet meer zo'n voldoening geeft, puur door niet meer werkbare regelgeving, voor zowel podia als de bandjes. Je kunt niet van een amateur knoppendraaier verwachten dat ze daar mee om kunnen gaan en eigenlijk ook niet van de bandjes. Daarom irriteert het me ook zo als dat alleen maar af wordt gedaan als geklaag en dat een band daar ook maar iets wat aan kan doen. Want daarom, nogmaals, verdwijnen er podia en dus nieuwe aanwas. Die lol is er ver af. Maar kennelijk hebben sommige mensen daar geen beeld bij. So be it. Uiteindelijk blijft er maar weinig over. Ik heb hier op het forum toch ook vaak zat gelezen dat daarom mensen geen zin meer hebben in al dat gedoe en daarom niet meer in bandjes spelen. Ik weiger dat, omdat ik maar al te graag muziek wil maken met anderen en daar op zich ook nog steeds veel voldoening uit haal. Alleen het optreden, het is er niet leuker op geworden, daar ben ik eerlijk in. Noem het klagen, ik vind het prima. Maar als mensen 's wat minder selectief lezen, dan lees je ook dat er wel degelijk heel veel wordt aangepast. Ook amateurs zijn niet gek en hebben zo hun ervaring opgedaan. Ze worden er alleen niet voor betaald.

Brum
25 januari 2021, 12:17
Oké, dan heb ik altijd naar andere bands staan te kijken, of ik moet nodig naar de Specsavers en zijn er geen gradaties op dat gebied. Het is mij ook duidelijk dat je de realiteit van amateurbandjes en kleinere podia niet kent en het kennelijk ook niet wil aannemen.

skanky
25 januari 2021, 13:13
Oké, dan heb ik altijd naar andere bands staan te kijken, of ik moet nodig naar de Specsavers en zijn er geen gradaties op dat gebied. Het is mij ook duidelijk dat je de realiteit van amateurbandjes en kleinere podia niet kent en het kennelijk ook niet wil aannemen.

Bij bands kijken is iets anders dan hoe het er voordat de deuren open gaan er aan toe gaat. En tuurlijk ken ik de realiteit, ik ben ook begonnen in kleine zaaltjes en heb vroeger in bandjes gespeeld, maar ik ben daar blijkbaar altijd veel makkelijker mee omgegaan.

Brum
25 januari 2021, 13:32
Nogmaals, dan heb ik hele andere bands gezien in bijv. 013 en dat soort tenten, of ik moet echt iets aan m'n ogen gaan doen.

De decibelmeters e.d. is dan ook iets van vooral de laatste jaren, dus de kans is dan inderdaad vrij groot dat je de huidige realiteit niet meer zo goed kent wat betreft amateur podia. Vroeger stond ik standaard altijd te hard. Leeftijd, geen ervaring, etc. Ik ben inmiddels 42 en weet echt wel hoe het werkt, ondanks dat ik amateur ben. Dat er dan wat mensen zijn die dat in twijfel trekken en denken dat je nog steeds knoeperhard staat, ik vind het dikke prima. Selectief lezen is sowieso de norm op gitaarfora.

Fobo
25 januari 2021, 14:48
Die heb ik inderdaad gemist. Sorry!



Hele rare gevolgtrekking... Ook een drummer kan op een gegeven moment echt niet meer zachter. Tenminste, dan mag jij mij gaan uitleggen hoe dat dan moet met bijv. bekkens. Dat is dus geen onwil. Sowieso, moet je als drummer dan maar anders gaan spelen, omdat de regelgeving geen ruimte meer biedt? Misschien is die regelgeving niet meer reëel noch werkbaar? Het blijft wel gewoon een rockband. Moeten we rock dan maar niet meer doen, omdat het simpelweg niet meer te doen is? Natuurlijk is een bepaald geluid onderdeel van het totaalgeluid. Wij hadden geen drummer die alleen maar rimshots speelde. Sterker, het is een drummer die vrij rustig slaat. Maar ook daar zitten grenzen aan. Als een bekken bij mij op oorhoogte zit, op een podium van postzegelformaat, dan is het al lastig om jezelf nog te horen zonder redelijke monitoren, is nou eenmaal realiteit. De regelgeving is niet meer werkbaar voor amateur rockbandjes en zwaardere stijlen. Ik zit zelf niet in de extreme metalregionen, maar je kunt er toch zelf ook nog wel een beeld bij maken dat zachter slaan op een gegeven moment z'n grenzen heeft, zeker in die stijlen? Als al zachter slaan en vellen afplakken e.d. al niet meer werkt en gitaristen op een gegeven moment nog beneden standje één moeten staan, omdat dan gedacht wordt dat dat de oplossing is, dan is dat niet meer werkbaar. Heeft echt helemaal niets met onwil noch onkunde te maken. Ik ken drummers die menig beroepsdrummer er absoluut uitspelen qua niveau, 100%. Je onderschat het niveau van veel amateurs zwaar.

Dat kroegen dan ook maar niet meer bandjes moeten boeken, omdat ze eigenlijk niet meer aan de regelgeving kunnen voldoen, dat gaat jou uiteindelijk ook raken, als beroepstech zijnde. Het is de omgekeerde wereld. Je hoeft echt niet de ramen eruit te blazen, menig amateurband snapt dat echt wel. Maar gehoorschade is ook aan mensen zelf en mensen kunnen ook echt nog wel zelf denken. Daar hebben ze oordoppen voor uitgevonden bijvoorbeeld. Mensen hebben ook nog wel iets van eigen verantwoordelijkheid op dat vlak, in plaats van kapot gepamperd te worden. Dat doet mijns inziens meer kwaad dan uiteindelijk onwerkbare situaties creëren, waardoor er podia verdwijnen. En in alles spreekt dat je daar ver vandaan staat. Maar het gaat jou wel raken, links- of rechtsom.



Dan nog steeds is het volume van een gitaarversterker veel minder een issue en gaat het echt niet tot beneden standje één. Maak je mij niet wijs. Zelfs op mijn niveau merk je al verschil tussen een kleinere kroeg met klein podium en de wat grotere podia. In het laatste geval kun je altijd wat harder en is volume helemaal niet zo'n issue meer, mits je niet op apocalyps niveau staat natuurlijk. En dat snapt echt menig amateur bandje echt wel hoor. Zeker na decennia lang al muziek maken.



Met dat je dit zegt krijg ik ook een iets ander beeld van welk niveau beroepsmuzikanten. Een beetje beroepsmuzikant heeft wel degelijk z'n mannetje voor het instellen van z'n versterker(s) en wordt de soundcheck geheel gedaan door mensen die voor ze werken. En dan heb je de laag eronder, waar jij kennelijk in zit. Ook dat heeft zo z'n gradaties.



Oh, wellicht. Met dat verschil dat jij er voor betaald wordt, daar waar de amateur het moet doen voor een paar consumpties en met een beetje mazzel de benzinekosten. Beeld je ook even alles daarvoor in, als alles een busje of meerdere auto's in moet. En dan rij je richting een centrum, waar 's avonds overal paaltjes staan, zodat je met je zooi over de keien een kilometer mag gaan rollen en sjouwen. Dat meerdere keren op en neer naar de auto, want niet alles laat zich in één keer meesjouwen uiteraard. Voor de deur zit er negen van de tien keer niet in. En als de pret afgelopen is, dan doet hetzelfde tafereel zich nog een keer in omgekeerde volgorde voor. En ook het opbouwen mag de band zelf doen (graag zelfs, dan weet ik in ieder geval wie er aan m'n spullen zit). Dan heb je al heel de dag op je poten gestaan, omdat je overdag gewoon moet werken. Heb je beeld? En ik klaag niet hè, dat dat duidelijk mag zijn. Tot dat ook optreden niet meer zo'n voldoening geeft, puur door niet meer werkbare regelgeving, voor zowel podia als de bandjes. Je kunt niet van een amateur knoppendraaier verwachten dat ze daar mee om kunnen gaan en eigenlijk ook niet van de bandjes. Daarom irriteert het me ook zo als dat alleen maar af wordt gedaan als geklaag en dat een band daar ook maar iets wat aan kan doen. Want daarom, nogmaals, verdwijnen er podia en dus nieuwe aanwas. Die lol is er ver af. Maar kennelijk hebben sommige mensen daar geen beeld bij. So be it. Uiteindelijk blijft er maar weinig over. Ik heb hier op het forum toch ook vaak zat gelezen dat daarom mensen geen zin meer hebben in al dat gedoe en daarom niet meer in bandjes spelen. Ik weiger dat, omdat ik maar al te graag muziek wil maken met anderen en daar op zich ook nog steeds veel voldoening uit haal. Alleen het optreden, het is er niet leuker op geworden, daar ben ik eerlijk in. Noem het klagen, ik vind het prima. Maar als mensen 's wat minder selectief lezen, dan lees je ook dat er wel degelijk heel veel wordt aangepast. Ook amateurs zijn niet gek en hebben zo hun ervaring opgedaan. Ze worden er alleen niet voor betaald.

:seriousf:

Brum
25 januari 2021, 15:31
Begrijpend lezen is best moeilijk hè Foob?

Pepe
25 januari 2021, 15:32
:seriousf:

Je leest dat allemaal?

Brum
25 januari 2021, 15:37
En hij is kennelijk niet de enige.

Fobo
25 januari 2021, 16:18
Je leest dat allemaal?
Jawel, dit heeft wel amusementswaarde, hoewel hij nu regelmatig in herhalingen valt.
Maar ik zal dat wel niet goed hebben gelezen ;)

skanky
25 januari 2021, 19:02
Jawel, dit heeft wel amusementswaarde, hoewel hij nu regelmatig in herhalingen valt.
Maar ik zal dat wel niet goed hebben gelezen ;)

We mogen geen andere mening hebben of we begrijpen het niet.....

Fobo
25 januari 2021, 19:56
We mogen geen andere mening hebben of we begrijpen het niet.....

Pzies; jij als pro begrijpt het natuurlik helemaal niet....;)

skanky
25 januari 2021, 21:40
Ja, maar wel in de laag daaronder hè? Want blijkbaar is de AFAS, Ziggodome, Ahoy en PSV-stadion niet echt de top. 😉

Fobo
25 januari 2021, 21:46
Ja, maar wel in de laag daaronder hè? Want blijkbaar is de AFAS, Ziggodome, Ahoy en PSV-stadion niet echt de top. ��
Ook dát nog; nou, jij kan het wel schudden...:)

Pepe
25 januari 2021, 22:34
Maar bij dat soort zalen met dergelijke capaciteit (en afstand) werkt een andere dynamiek, dan krijg je als gitarist echt geen zaalmixer op bezoek wat je wensen zijn, dan zie je enkel die met podiumdienst.
Daar ging het toch om in dit topic?
Paradiso.. dat is de limiet denk ik... bij Ahoy of HMH ben je als artiest ook niet in staat om iets zinnigs te zeggen over de zaalmix.

Fobo
25 januari 2021, 23:09
Maar bij dat soort zalen met dergelijke capaciteit (en afstand) werkt een andere dynamiek, dan krijg je als gitarist echt geen zaalmixer op bezoek wat je wensen zijn, dan zie je enkel die met podiumdienst.
Daar ging het toch om in dit topic?
Paradiso.. dat is de limiet denk ik... bij Ahoy of HMH ben je als artiest ook niet in staat om iets zinnigs te zeggen over de zaalmix.

Klopt; Daar word je - los van de vraag of je daar als bijvoorbeeld gitarist de competenties voor zou hebben - als artiest ook niet voor ingehuurd.
Voor de rest wat Skanky daar over zegt.

skanky
26 januari 2021, 10:56
Maar bij dat soort zalen met dergelijke capaciteit (en afstand) werkt een andere dynamiek, dan krijg je als gitarist echt geen zaalmixer op bezoek wat je wensen zijn, dan zie je enkel die met podiumdienst.
Daar ging het toch om in dit topic?
Paradiso.. dat is de limiet denk ik... bij Ahoy of HMH ben je als artiest ook niet in staat om iets zinnigs te zeggen over de zaalmix.

Ik sta natuurlijk niet alleen daar, ik sta ook gewoon regelmatig in kleinere zalen. Paradiso, Melkweg maar ook de kleinere regionale zalen kom ik regelmatig. En daar heb je natuurlijk wel met al die dingen als te harde backline en slechte akoestiek te maken.

E-J
26 januari 2021, 11:25
Los van de zaalmix. Wat ik soms wel komisch vind bij live muziek, is dat de (amateur)muzikanten vaak zich goed bewust zijn van het volume wat zij creëren. Ze draaien hun versterkers op standje oorlog of slaan met alle kracht op de toms en bekkens, maar ze dragen wél zelf oordoppen. :seriousf:

skanky
26 januari 2021, 17:19
Los van de zaalmix. Wat ik soms wel komisch vind bij live muziek, is dat de (amateur)muzikanten vaak zich goed bewust zijn van het volume wat zij creëren. Ze draaien hun versterkers op standje oorlog of slaan met alle kracht op de toms en bekkens, maar ze dragen wél zelf oordoppen. :seriousf:


"Maar dat is m'n sound...."

D3nnis
26 januari 2021, 17:58
Los van de zaalmix. Wat ik soms wel komisch vind bij live muziek, is dat de (amateur)muzikanten vaak zich goed bewust zijn van het volume wat zij creëren. Ze draaien hun versterkers op standje oorlog of slaan met alle kracht op de toms en bekkens, maar ze dragen wél zelf oordoppen. :seriousf:Dat heeft toch weinig met elkaar te maken?
Ik heb lang met twee 4x12's gespeeld (en nog, als het even kan), heb niet heel vaak het verzoek gehad dat ik zachter moet (in tegenstelling tot wat hierboven beweerd werd is het bij ons in 90% van de gevallen de drummer en/of de bassist die wordt verzocht een tandje terug te schakelen), en ik doe altijd doppen in.
Ook als ik niet speel en publiek ben, overigens.

skanky
26 januari 2021, 20:11
Dat heeft toch weinig met elkaar te maken?
Ik heb lang met twee 4x12's gespeeld (en nog, als het even kan), heb niet heel vaak het verzoek gehad dat ik zachter moet (in tegenstelling tot wat hierboven beweerd werd is het bij ons in 90% van de gevallen de drummer en/of de bassist die wordt verzocht een tandje terug te schakelen), en ik doe altijd doppen in.
Ook als ik niet speel en publiek ben, overigens.

De hoeveelheid cabinets hoeft niets met het volume te maken hebben. Je kan het ook niet te hard zetten maar vooral voor de sound en spreiding gebruiken. Vooral met dat laatste hoeft het juist minder hard.

Erik de Perik
26 januari 2021, 20:22
Ik heb zo'n 20 jaar op een zelfbouw stereo 4x12 gespeeld en vrijwel nooit klachten over het volume gehad. Slechts in één band en toen de galmbak Line6 combo gitarist vertrokken was, vroeg men of ik harder wilde spelen.

Pepe
26 januari 2021, 20:31
Ik heb zo'n 20 jaar op een zelfbouw stereo 4x12 gespeeld en vrijwel nooit klachten over het volume gehad.

Nou heeft noch het aantal speaker, het aantal jaar en dat je alles zelf gebouwd hebt niks te maken met het volume.

Ik snap sowieso het nut niet zo van overkill aan speakers voor gitaar, die moeten juist werken om lekker te klinken. Of je moet zeggen, een pedaaltje, mijn sound. Is niks op tegen maar daar sleep je geen 4x12 voor mee.

Erik de Perik
26 januari 2021, 21:26
Oh ok, sorry.

showband
26 januari 2021, 22:05
ach in de praktijk willen bijna alle muzikanten op het toneel "alles horen naar dan met mijzelf er net even bovenuit". En bij het gemiddelde podium van 6x4meter is "iedereen wil net een heel klein pietsje harder dan iedereen in de podiummix" gewoon niet mogelijk.

totdat je met alle muzikanten van je band kunt leven met "alles even hard" gaat het niet werken om je podiumvolume te beheersen. Ook in dit topic hoor ik weer dat de meeste gitaristen de versterker zo hard zetten tot "de feel er is" en dan zijn ze tevreden en hoeven ze "echt niet harder dan dat, dus ik blijf van mijn knoppen af". Maar het volume wat ze instellen heeft dus niets met de mix te maken. Dus het is maar bidden dat de amp op een laag genoeg volume gaat werken met hun gitaar. Dat is toch best suf?

2019 een tijdje toetsen gedaan bij een bandje. de zangeres en de drummer vonden de toetsen te hard, en de gitarist en bassist vonden de toetsen te zacht. En alle vier gingen ze los tegen mij daarover lopen zeiken. Terwijl ik het geluid niet deed (dat deden in die oefenruimte die vier klagende muzikanten om en om. harder-zachter-harder-zachter draaien van de geluidsinstallatie) Dat zoeken ze maar lekker uit. ik heb voor mezelf gewoon een set oordopjes uit de koptelefoonuitgang waarmee ik mezelf monitor....geen probleem. Zij vonden echter allemaal mijn volume echter superirritant. Maar ze communiceerden onderling niet dat ze precies 50/50 het onderling over het gewenste resultaat oneens waren. ;) op een gegeven moment maar laten ontaarden in "we kunnen helaas niet zo goed met jou samenwerken" :soinnocent:

Live speel ik op gitaar meestal gewoon met een DI setje en inears. Zonder versterker. En dan zoekt iedereen maar uit hoe ze het willen horen op hun inearmix of FOH.

Maar best vaak aan de hand gehad dat ik bij buitenoptredens op een festivalpodium alsnog klachten van de monitorman 8 meter verderop op het podium kreeg......met een 30x40x40cm klein open back gitaarversterkertje aan de zijkant van het podium. 5watt, 8inch speaker "de gitaar is te hard". Op een metertje van mijn oren. Terwijl je de hele band er met hun monitors op meters afstand van alles er ruim overheen hoor monitoren. dan denk ik dat het best vaak een Pavlov reactie is van technici.

Erik de Perik
26 januari 2021, 22:26
In mijn huidige band is de bassist ruimschoots de luidste. Dat in de oefenruimte vooral duidelijk en daarbuiten niet echt. Ik ben begonnen met een veel te laag volume maar dat had ik niet door vanwege die godvergeten IEM. Krijg je serieus de vraag van de FOH mixer of het niet wat harder kan, want zo kan hij er niets van maken.

Pepe
26 januari 2021, 23:59
D'r is nog wat waar je gitaristen nauwelijks over hoort of mee ziet werken,

Mark Flanagan, de gitarist van Jools Holland's big band zette mij op het spoor. Ik zei tegen hem, het is lastig spelen met blazers, af en toe krijg je 16 maten solo maar probeer er maar eens bovenuit te komen...
Hij zei, de truc is, wees low profile maar als die 16 maten eraan komen dat stap je naar voren in de spotlight en draai je alles open zodat iedereen een stap opzij doet want dat snapt iedereen, jouw moment.

Je hebt er geen big band voor nodig, dat werkt ook in het rockabilly bandje. Je mag af en toe er best bovenuit bleren als je maar ook weer op tijd je mond houd om anderen te laten shinen.

En dat is iets waar het vaak fout gaat met technici omdat die geen idee hebben dat & hoe de dynamiek in een band continue wisselt.

Erik de Perik
27 januari 2021, 00:05
Daar zeg je wat, dan heb je zelfs amper een speaker nodig, maar ik ken James Herriot helaas niet.

skanky
27 januari 2021, 19:33
D'r is nog wat waar je gitaristen nauwelijks over hoort of mee ziet werken,

Mark Flanagan, de gitarist van Jools Holland's big band zette mij op het spoor. Ik zei tegen hem, het is lastig spelen met blazers, af en toe krijg je 16 maten solo maar probeer er maar eens bovenuit te komen...
Hij zei, de truc is, wees low profile maar als die 16 maten eraan komen dat stap je naar voren in de spotlight en draai je alles open zodat iedereen een stap opzij doet want dat snapt iedereen, jouw moment.

Je hebt er geen big band voor nodig, dat werkt ook in het rockabilly bandje. Je mag af en toe er best bovenuit bleren als je maar ook weer op tijd je mond houd om anderen te laten shinen.

En dat is iets waar het vaak fout gaat met technici omdat die geen idee hebben dat & hoe de dynamiek in een band continue wisselt.

Daar gaat het ook vaak mis bij muzikanten...die gaan na die 16 maten niet weer terug in volume. Die snappen niet dat de dynamiek in een band continue moet wisselen....

Erik de Perik
27 januari 2021, 19:52
Ik heb er altijd een volumepedaal tussen en pas het zo heel gemakkelijk aan.

Pepe
27 januari 2021, 19:54
Haha, dat zal best, dat de knop lastiger naar links dan naar rechts gaat.

Achja, vroeger kwam er nog wel eens iemand naar het podium lopen dat er wat zachter moest of andersom zwaaide je naar een donker gat dat er iets harder moest maar nou zit alles het hele optreden naar zijn mobieltje te loeren.
Ik heb wel eens gedacht, misschien een tijdelijk whatsapp groepje maken, dat je tijdens het optreden..... :D

skanky
27 januari 2021, 20:04
Haha, dat zal best, dat de knop lastiger naar links dan naar rechts gaat.

Achja, vroeger kwam er nog wel eens iemand naar het podium lopen dat er wat zachter moest of andersom zwaaide je naar een donker gat dat er iets harder moest maar nou zit alles het hele optreden naar zijn mobieltje te loeren.
Ik heb wel eens gedacht, misschien een tijdelijk whatsapp groepje maken, dat je tijdens het optreden..... :D

Zodat niet alleen het publiek en de technici, maar ook de band de hele tijd op hun telefoon kijkt.... ;)

Pepe
27 januari 2021, 21:24
Wat een dedain voor de artiest man, misschien tijd voor een nieuwe uitdaging?
Ik kan me best voorstellen hoor als je alles al gezien hebt dat artiesten gewoon lastig volk wordt waar je geen lol en energie meer van krijgt.

Erik de Perik
27 januari 2021, 21:33
Volgens mij begon jij met een WhatsApp groepje als voorstel. Ik heb overigens met een toetsenist gespeeld die doodleuk met z'n vrouw zat te appen tijdens optredens.

Pepe
27 januari 2021, 21:44
Volgens mij begon jij met een WhatsApp groepje als voorstel. .

Vind dat mobiel turen van technici wel degelijk een probleem, tijdens het spelen niet meer met de mengtafel te kunnen communiceren.
Ik heb dat wel eens proberen op te lossen door tussen 2 nummers door in de microfoon.. .maar vind ik niet leuk, de band niet en de man achter de mengtafel al helemaal niet.
Je maakt er geen vrienden mee dus dan maar doorkwakkelen.

Jij vindt dat dedain naar de technici toe? Ok.. apart...

Erik de Perik
27 januari 2021, 22:18
Ik zie ook dat niet als dedain maar meer als een maatschappelijk probleem. Als er één ding is wat de maatschappij ontwricht dan is het wel social media. Echt leuk als je het op een goede manier gebruikt, maar dat is vrijwel onmogelijk omdat ht pas werkt met minstens twee deelnemers. WhatsApp wordt door partners gebruikt als controle cq stalking app. Appgroepjes, die zo handig lijken, verzanden vrij snel in oeverloos heen en weer appen. Bovendien zijn mensen hierdoor heel afspraak onbetrouwbaar geworden. Sprak je vroegah een week van tevoren af en dan was je er gewoon, nu kunnen we altijd last minute nog alles omgooien. Vaak omdat we, via social media, erachter zijn gekomen dat er op dat moment iets leukers is.
Dan wordt het ook nog als een maalstroom gebruikt door allerlei schimmige en gewelddadige kneuzen om af te spreken of aan iedereen te laten zien hoe dom ze zijn. Maar we zijn er wel druk mee met z'n allen.

On topic; laatste keer dat ik een bandje mixte moest ik m'n foon uit de auto halen, want de band wilde dat ik wat opnames maakte. Maar klopt dat veel lui en dus ook technici dat ding niet los kunnen laten.

Kim Wilson
27 januari 2021, 22:31
... WhatsApp wordt door partners gebruikt als controle cq stalking app. Appgroepjes, die zo handig lijken, verzanden vrij snel in oeverloos heen en weer appen. Bovendien zijn mensen hierdoor heel afspraak onbetrouwbaar geworden. Sprak je vroegah een week van tevoren af en dan was je er gewoon, nu kunnen we altijd last minute nog alles omgooien. Vaak omdat we, via social media, erachter zijn gekomen dat er op dat moment iets leukers is.
...
Dit herken ik totaal niet. Als mensen de boel last minute nog omgooien ligt dat aan de mentaliteit, niet aan whatsapp.

showband
28 januari 2021, 09:55
als ik bandjes mix dan kijk ik ook veel op de tablet en telefoon.
geeft veel ergernis van muzikanten.
je ziet dat inderddaat steeds vaker. En de vijandigheid van de muzikanten groeit dan ook. Zonder er natuurlijk over te communiceren. Want het is een complot van Q-annon achtige afmetingen





probleem is wel dat ik de mix doe via een app . op de tablet bedien ik de zaalmix in zijn totaal en ik heb op de telefoon een "shortcut" scherm met de belangrijkste delen (solokanalen, galm aan uit en zo voort)
als ik niet geregeld op mijn telefoon zit? Dan gaat die schuif bij jouw solo dus niet open.

D3nnis
28 januari 2021, 10:34
als ik niet geregeld op mijn telefoon zit? Dan gaat die schuif bij jouw solo dus niet open.

Dat is zo een dingetje.
Bij onze eigen geluidsman regelt hij dat, omdat ie weet waar wat komt.
Bij een niet-eigen geluidsman zet ik mezelf dan even harder, want iemand die het repertoire (mogelijk) niet kent is dan bijna altijd te laat.

Lullig wordt het als ik mezelf dan harder zet, maar ee geluidsman doet dat ook :D

Nadat ik dat een paar keer gehad heb stem ik het vantevoren maar even af, werkt beter.

Kim Wilson
28 januari 2021, 11:14
als ik bandjes mix dan kijk ik ook veel op de tablet en telefoon.
geeft veel ergernis van muzikanten.
je ziet dat inderddaat steeds vaker. En de vijandigheid van de muzikanten groeit dan ook. Zonder er natuurlijk over te communiceren. Want het is een complot van Q-annon achtige afmetingen





probleem is wel dat ik de mix doe via een app . op de tablet bedien ik de zaalmix in zijn totaal en ik heb op de telefoon een "shortcut" scherm met de belangrijkste delen (solokanalen, galm aan uit en zo voort)
als ik niet geregeld op mijn telefoon zit? Dan gaat die schuif bij jouw solo dus niet open.

Daar heb ik altijd wel een beetje moeite mee. Wat Dennis ook al aangeeft, ik weet wanneer ik iets harder wil, een vaste geluidsman misschien ook, maar de rest niet. Ik kan middels een pedaaltje gewoon mijn solo een boost geven, daar hoeft de geluidsman verder niet zoveel aan te doen. Als het op een gegeven moment goed staat, hoef je er niet meer aan te komen. Hooguit wat aanpassingen.

E-J
28 januari 2021, 12:19
Over solo's gesproken...

Shanky, Showband (en anderen die als geluidsman werken), wat is jullie ervaring met hoe de pro muzikanten hun solovolume regelen? Zorgen zij naast de geluidsman ook vaak zelf voor een boost tijdens de solo's?

Mijn ervaring in kleinere zalen is dat niet iedere geluidsman wilt dat de muzikant zelf het volume flink boost voor een solo, omdat ze zelf de controle willen houden. Ik bespreek dit vaak van te voren, zodat ze een beetje weten wat ze kunnen verwachten. Misschien dat daar de vraag "wat is je maximale volume" vandaan komt. Ik merk dat tijdens de soundcheck daar niet iedere muzikant even eerlijk in is. Eeen drummer die de drums nauwelijks beroerd, gitarist die claimt dat zijn ritme volume (met de gitaar een stukje teruggedraaid) zijn luidste volume is...

showband
28 januari 2021, 12:44
bij pro's zal je na de eerste paar nummers aan de mix weinig meer hoeven doen. Die zijn meestal stukken constanter. En die gaan als de oren moe worden aan het einde van de avond niet aan hun geluid draaien.
(wat moet je wel nog doen? De main eq iets aanpassen als de lucht erg vochtig is geworden in een tentfeest. natuurlijk de effecten op de microfoons tijdens de aankondigingen muten, eventuele wisselende leadzang regelen als er een gastvocalist is of bijvoorbeeld de drummer een nummer de lead overneemt. Dat ene nummer waarbij er een akoestische gitaar gebruikt wordt. enz finetunen, controleren of alles nog werkt en er geen kraakjes en brommetjes ontstaan.)

goede (prof?)gitaristen hebben meestal wel een bruikbaar volumeverschil tussen lead en slag. hoewel dat in spaarzame gevallen niet hoeft te kloppen. (als de akoestiek net even rot uitkomt)

Sinds de in-ears kloppen overigens meestal de volumes bij toetsenisten veel beter. Vroeger met halfbakken monitors konden ze totaal niet inschatten hoe het FOH in verhouding kwam te staan. Met inear monitoren ze meestal fullrange en stereo.

Ooit bij een opname van cesar zuiderwijk geweest. (earring) die wist precies het volume van snare en hihat onder controle te houden. ook ten opzichte van elkaar. Waardoor je abnormaal weinig bleed op de microfoons had en de mix supermakkelijk ging.

NLF
29 januari 2021, 12:12
Vind dat mobiel turen van technici wel degelijk een probleem, tijdens het spelen niet meer met de mengtafel te kunnen communiceren.
Ik heb dat wel eens proberen op te lossen door tussen 2 nummers door in de microfoon.. .maar vind ik niet leuk

Je kunt m natuurlijk ook even snel appen tussen twee nummers door :-)

skanky
29 januari 2021, 19:42
bij pro's zal je na de eerste paar nummers aan de mix weinig meer hoeven doen. Die zijn meestal stukken constanter. En die gaan als de oren moe worden aan het einde van de avond niet aan hun geluid draaien.
(wat moet je wel nog doen? De main eq iets aanpassen als de lucht erg vochtig is geworden in een tentfeest. natuurlijk de effecten op de microfoons tijdens de aankondigingen muten, eventuele wisselende leadzang regelen als er een gastvocalist is of bijvoorbeeld de drummer een nummer de lead overneemt. Dat ene nummer waarbij er een akoestische gitaar gebruikt wordt. enz finetunen, controleren of alles nog werkt en er geen kraakjes en brommetjes ontstaan.)

goede (prof?)gitaristen hebben meestal wel een bruikbaar volumeverschil tussen lead en slag. hoewel dat in spaarzame gevallen niet hoeft te kloppen. (als de akoestiek net even rot uitkomt)

Sinds de in-ears kloppen overigens meestal de volumes bij toetsenisten veel beter. Vroeger met halfbakken monitors konden ze totaal niet inschatten hoe het FOH in verhouding kwam te staan. Met inear monitoren ze meestal fullrange en stereo.

Ooit bij een opname van cesar zuiderwijk geweest. (earring) die wist precies het volume van snare en hihat onder controle te houden. ook ten opzichte van elkaar. Waardoor je abnormaal weinig bleed op de microfoons had en de mix supermakkelijk ging.

Nou, dit dus.

Erik de Perik
29 januari 2021, 20:02
Nou, dit dus.

En dat compliment krijg ik dus al decennia van geluidsmensen....... nahja op een 'paar' uitzonderingen na dan :soinnocent:

Kim Wilson
29 januari 2021, 20:58
Na de soundcheck blijf je toch verder sowieso van je versterker af? Pro of niet, iedereen snapt toch dat je de mix verkloot als je zelf je versterker op eigen houtje opdraait? De geluidsman moet zorgen dat het in de zaal goed blijft, en als je jezelf niet goed hoort moet je iets aan je monitor doen. Of in overleg met de geluidsman.

skanky
29 januari 2021, 21:18
Na de soundcheck blijf je toch verder sowieso van je versterker af? Pro of niet, iedereen snapt toch dat je de mix verkloot als je zelf je versterker op eigen houtje opdraait? De geluidsman moet zorgen dat het in de zaal goed blijft, en als je jezelf niet goed hoort moet je iets aan je monitor doen. Of in overleg met de geluidsman.


Klopt, maar in de praktijk gebeurt dat vaak niet.

NLF
1 februari 2021, 23:06
Na de soundcheck blijf je toch verder sowieso van je versterker af? Pro of niet, iedereen snapt toch dat je de mix verkloot als je zelf je versterker op eigen houtje opdraait? De geluidsman moet zorgen dat het in de zaal goed blijft, en als je jezelf niet goed hoort moet je iets aan je monitor doen. Of in overleg met de geluidsman.

Harder of zachter is één ding, maar het kan ook zijn dat je een beetje bas mist of wat reverb. Dan stel je dat gewoon even bij, dat kan ook wel. Volume is natuurlijk een totaal ander verhaal. Dat laat je staan, tenzij ... tja, ... Maar ja, je moet om te beginnen wel echt een goede soundcheck hebben gehad, en dat is vaak natuurlijk ook niet helemaal het geval. Het moet dan snel enzovoorts enzovoorts, met alle gevolgen van dien.

showband
1 februari 2021, 23:43
Harder of zachter is één ding, maar het kan ook zijn dat je een beetje bas mist of wat reverb. Dan stel je dat gewoon even bij, dat kan ook wel. Volume is natuurlijk een totaal ander verhaal. Dat laat je staan, tenzij ... tja, ... Maar ja, je moet om te beginnen wel echt een goede soundcheck hebben gehad, en dat is vaak natuurlijk ook niet helemaal het geval. Het moet dan snel enzovoorts enzovoorts, met alle gevolgen van dien.

tsja, maar het is best normaal dat een (goede) geluidsman ondertussen dat gebrek aan bas of galm op zijn knoppendoos inmiddels al had opgelost. En dat je dus met jouw handeling ineens in de zaalmix van jouw gitaar een modderige galmbak maakt.

Maar dat zal gelukkig door de familie en vrienden van de band onmiddellijk gezien worden als een fout van de pa man. dat dan weer wel...
"man tijdens dat nummer draaide die gek ineens idioot veel laag en galm over je gitaar, wat een prutser"
"Gelukkig dat jij nog op jouw versterker zelf wat aan je bas zat te regelen, want er was op dat moment ineens veel te veel laag"

enz

'been there and bought the T-shirt :soinnocent:

arjanb01
2 februari 2021, 06:38
Geluidsmannen en bands.
Het grootste gedeelte van m’n bescheiden band carrière had ik het geluk een vaste geluidsman te hebben van een geluidsbedrijf.
Maar ook meegemaakt tijdens band wedstrijden als de Clash of the coverbands dat je overgeleverd was aan de knoppen man op locatie. Moest allemaal snel opgebouwd en ongeregeld. Waardeloos. Wat me vooral opviel is dat de mixmannen daar de nadruk op laag en basdrum (kick) legden.
Compleet lelijk zo’n beukende sound. Resultaat: geen nuance en de individuele instrumenten en zang waren niet of nauwelijks hoorbaar.
En zei je er wat van: stond je op gevoelige ego’s.
Nogmaals, blij dat ik met bands gestopt ben. Lui uit de muzikanten wereld zijn heul gevoelig en overgevoelig voor kritiek. Chargerend maar kom ze te vaak tegen.

D3nnis
2 februari 2021, 07:31
Snel opbouwen, niet lullen en spelen is ook een vak. Op festivalletjes met 1 podium is dat meer regel dan uitzondering.
Bij de Clash hoefde de backline niet gewisseld te worden (ik wisselde wel de top), dat scheelt best wel.
Ik vind het ook wel weer wat hebben, laat ook wel duidelijk zien welke bandjes "gemakkelijk" zijn en welke niet.

Nagashiwa
3 februari 2021, 20:17
goed gevuld topic geworden met toch wel verschillende meningen :makeup:

Dankjewel hiervoor.