PDA

View Full Version : Éminence Governor 8 Ohm of 16 ohm?



Jan Buurman
14 januari 2021, 19:58
Hoi allen, ik heb hier een Eminence Red Coat The Governor. Ik wil checken of hij 8 of 16 ohm is. Ik denk te weten dat het een 8 ohm is. Maar ik kan het op de speaker nergens vinden. Het enige wat ik kan vinden is een code op het conuspapier. 21.71 22 7
Maar met googlelen vind ik niets.
Hoe kom ik er achter of hij 8 of 16 ohm is?

Erik de Perik
14 januari 2021, 22:12
Multimeter

the sure thing
14 januari 2021, 23:09
Hoi allen, ik heb hier een Eminence Red Coat The Governor. Ik wil checken of hij 8 of 16 ohm is. Ik denk te weten dat het een 8 ohm is. Maar ik kan het op de speaker nergens vinden. Het enige wat ik kan vinden is een code op het conuspapier. 21.71 22 7
Maar met googlelen vind ik niets.
Hoe kom ik er achter of hij 8 of 16 ohm is?

Idd multimeter


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Jan Buurman
15 januari 2021, 00:45
Ok, ik heb zo'n ding.
De speaker zit in een 2x12 maar wel gesoldeerd. 2x 8ohm in serie.
Dus ik kan het cabinet doormeten. Als ik 16 ohm meet is die 8 ohm.
Welk standje zet ik hem?

Jan Buurman
15 januari 2021, 00:54
Laat maar. Gelukt.
Beetje te snel om hulp geroepen. Sorry.

the sure thing
15 januari 2021, 07:17
Laat maar. Gelukt.
Beetje te snel om hulp geroepen. Sorry.

Fijn dat t gelukt is!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Jan Buurman
15 januari 2021, 14:57
Toch nog even een vraagje.
Ik heb in een staande 2x12 de speakers van plaats verwisseld. Ik kwam er gisteren achter dat hij op zijn kop lekkerder klonk als op de normale manier. We waren verbaast hoeveel het scheelde.
De Eminence The Governor zit nu boven en de Celestion G12H-75 Creamback onder. Voor de Celestion heb ik nog een beamblocker die ik nog had liggen gemonteerd. Hij was wat harsh.
Maar goed. Even naar mijn vraag. Voor de swap meette ik rond de 16 ohm. De waardes schommelde wel een beetje.
Na de switch liet de meting een waarde van rond de 15 ohm/14,5 ohm zien. Ik heb het idee dat de solderingen best solide zijn.
Maar de enige variabele in de twee situaties zijn de solderingen. Daar moet het wel zitten.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? De invloed van solderingen op de hoeveelheid ohm?

Erik de Perik
15 januari 2021, 16:46
Kan van alles zijn, van een niet zo beste multimeter, niet zo'n beste verbinding tot temperatuurverschillen. Het is trouwens logisch dat speakers anders klinken wanneer ze qua hoogte in een box gewisseld worden. Als dat in de breedte gebeurt zou ik mij pas zorgen gaan maken.Vaak gemakkelijker om dit te testen door de box even om te keren.;)
15 Ohm is trouwens feitelijk de impedantie van een 16 Ohm speaker.

Jan Buurman
15 januari 2021, 18:40
Zo kwamen we er ook achter. Hij klonk best harsh. We hoorden dat de bovenste de boosdoener was. Cabinet onderste boven gezet. Zoveel verschil hadden we niet verwacht!

Jan Buurman
15 januari 2021, 18:40
(Het is inderdaad wel een budget multimeter.)

the sure thing
15 januari 2021, 19:02
Dergelijke waardes heb ik bij 16 Ohm speakers/solderingen ook wel eens gemeten. Geen probleem!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Plant
15 januari 2021, 20:12
Een spreekspoel is geen weerstand. Daarom heeft een speaker geen weerstand maar een nominale impedantie. Een nominale impedantie omdat de impedantie frequentie-afhankelijk is.

Je kunt wel weerstand meten met een multimeter, maar dat is een DC-waarde. Komt in de praktijk in de buurt en is in de praktijk wat lager dan de nominale impedantie bij wisselspanning.

Als je in de grafiek naar de onderste grijze curve kijkt is dat de impedantie (verticaal) over frequentiebereik (horizontaal). Dat is geen horizontale lijn en dus geen weerstand:

https://thumbs.static-thomann.de/thumb/thumb356x/pics/atg/atgthumb/document/specs/58743_1440.jpg

Brum
16 januari 2021, 17:06
Dat een speaker op papier 16 ohm zou moeten zijn, maar in werkelijkheid 15 ohm is, kan ik beamen. Althans, ik heb het ondervonden bij twee Greenbacks. Allebei tegelijk besteld en ik kreeg een Engelse en een Chinese Greenback. Staat letterlijk op de doos van de Engelse Greenback dat ie 15 ohm is en op de doos van de Chinese Greenback 16 ohm. Ze zijn desondanks exact hetzelfde.

Jan Buurman
3 april 2022, 19:40
Bumpje..
Ik heb een oude G12T-75 16 Ohm gemeten met mijn multimeter direct op de clips en ik kwam uit op 12 Ohm. Is dat niet heel weinig?

Rinze
4 april 2022, 00:29
Bumpje..
Ik heb een oude G12T-75 16 Ohm gemeten met mijn multimeter direct op de clips en ik kwam uit op 12 Ohm. Is dat niet heel weinig?Normaal komen 16 ohm speakers rond de 15 uit als je meet dacht ik.. Bij die van mij was dat in ieder geval wel zo (ook oude Engelse G12T75's).

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Erik de Perik
4 april 2022, 01:11
Bij een slechte multimeter (wat ik niet verwacht, vrijwel alle multimeters zijn goed) zou je dit kunnen verwachten. Misschien de batterij(en) eens vervangen?

Jan Buurman
4 april 2022, 06:59
Bij een 8 ohm speaker die ik heb liggen meet ik wel ongeveer 8 ohm. Dus de meter lijkt vrij accuraat.

Jan Buurman
21 april 2022, 10:51
OK, ik heb weer een tweetal oude T-75s gekocht (“White label”?) en die even doorgemeten. Hier kwam ik rond de 14,5 ohm
Nu heb ik wat vragen.

1) Kan het kloppen dat oudere speakers een lagere waarde krijgen? Slijtage? Degradatie van materialen?

2) Wat is er dan intern aan de hand?

3)Doet dat iets met de sound?

4)Hoe zat het ook al weer als het “ohmage” (sorry, ik weet de officiële term even niet :hide: ) van de cab niet (meer) matched met die van de amp? Bijvoorbeeld een 14 ohm cab in de 16 ohm uitgang of dan juist beter in de 8 ohm uitgang?

MarkS
21 april 2022, 13:01
OK, ik heb weer een tweetal oude T-75s gekocht (“White label”?) en die even doorgemeten. Hier kwam ik rond de 14,5 ohm
Nu heb ik wat vragen.

1) Kan het kloppen dat oudere speakers een lagere waarde krijgen? Slijtage? Degradatie van materialen?

2) Wat is er dan intern aan de hand?

3)Doet dat iets met de sound?

4)Hoe zat het ook al weer als het “ohmage” (sorry, ik weet de officiële term even niet :hide: ) van de cab niet (meer) matched met die van de amp? Bijvoorbeeld een 14 ohm cab in de 16 ohm uitgang of dan juist beter in de 8 ohm uitgang?

Lees ff de post van Rinze van 3 april terug. +/- 14.5 is nagenoeg 16, en mijlenver van 8 vandaan. Dus...

En verder:

https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/actual-ohms-on-16-ohm-cab.1027419/

Jan Buurman
21 april 2022, 13:54
Top! Dit had ik even nodig. ;-)

cluseau
21 april 2022, 15:54
Jan, zoals "plant" ook al opmerkte is een ohmse weerstand heel wat anders dan de spoelimpedantie. De afmeting van de spoel is ook bepalend voor zowel de ohmse weerstand als de impedantie. Zwaardere speakers meten meestal wat lager dan kleine dingetjes. Bij een zware 16 ohm speaker kun je best richting de 10 ohm meten. Maak je daar niet druk om, het is slechts een indicatie.

Dan stel je dat je na een hersoldereing een lagere weerstand meet. Niet zo gek hoor, een oude soldering heeft altijd een beetje aanslag op de las en het is best afhankelijk van de meterkwaliteit. Zeker in de lage gebieden speelt een paar (tienden) ohm overgangsweerstand al gauw een rol. Je zal ook zien dat de weerstand kan verschillen als je de meetpennen goed in de las drukt.