PDA

View Full Version : Tube poweramps 2X20 watt



pasqual
10 januari 2021, 21:20
Gaan stereo poweramps van 2 X 20 watt doorgaans hard genoeg voor repetities en optredens zonder monitoring? Er staan namelijk een paar leuke poweramps te koop met EL84's erin van 2 x 20 watt.
Mijn cab is een 212 van 8 ohm. Als ik 'm stereo gebruik is het 2 x 16 ohm. Dan zal het uitgangs vermogen van de poweramp toch niet meer aan de 20 watt komen in stereo?

LRS
10 januari 2021, 22:59
Voor mij werkt het. Speel in de repetitie ruimte over een 15W Fender Princeton, en bij optredens over een 20W Laney L20H met 2x 12” cab. Mono in mijn geval. Wij spelen pop en rock classics, covers van de afgelopen 20 jaar. Maar als je drummer een gorilla is en jullie hardrock danwel metal spelen, kon je mss toch voor wat groter glas gaan in de eindtrap, zeker als je de boel niet van plan bent uit te versterken over een PA.

Erik de Perik
10 januari 2021, 23:05
Ik heb jarenlang over een 2 x 100 watt plexi gespeeld.

Best luid en duidelijk....!!!

pasqual
10 januari 2021, 23:09
Thanks!We spelen meestal wel met een PA maar ik wil niet afhankelijk zijn van een geluidsman en de beschikbare monitoring. Ik wil hoe dan ook goed hoorbaar zijn via mijn eigen gear op het podium. Ik heb ooit een Bugera V22 gehad en die ging verbazingwekkend hard én duidelijk, daarom had ik wel goede hoop dat 2 x 20 watt voldoende zou moeten zijn. Ik speel stevige rock, richting classic en progressief aan. Bij mij moet clean ook echt clean blijven op volume. Toch maar minimaal 2 x 40?

pasqual
10 januari 2021, 23:11
Ik heb jarenlang over een 2 x 100 watt plexi gespeeld.

Best luid en duidelijk....!!!

Dit zijn natuurlijk de antwoorden waar ik op zit te wachten! Kijk, hier heb ik wat aan:crazyhappy:

Rinze
10 januari 2021, 23:19
Thanks!We spelen meestal wel met een PA maar ik wil niet afhankelijk zijn van een geluidsman en de beschikbare monitoring. Ik wil hoe dan ook goed hoorbaar zijn via mijn eigen gear op het podium. Ik heb ooit een Bugera V22 gehad en die ging verbazingwekkend hard én duidelijk, daarom had ik wel goede hoop dat 2 x 20 watt voldoende zou moeten zijn. Ik speel stevige rock, richting classic en progressief aan. Bij mij moet clean ook echt clean blijven op volume. Toch maar minimaal 2 x 40?Hangt ook van het rendement van je speakers af. Maar wat ik zelf gemerkt heb is dat het ook heel erg aan de band en ieders geluid en volume daarin ligt.

De afgelopen tien jaar lang met een drummer gespeeld die erg hard sloeg en een slecht afgesteld drumstel met slappe vellen en zonder demping had. En een verwoestende crash.. Daar was in het laag niet doorheen te komen, resultaat was een keiharde brei, zeker in de periode dat we ook nog een bassist met een SVT stack hadden. Daarna nog een poos met een drummer met betere techniek en veel beter afgesteld drumstel gespeeld en toen kwam ik er gemakkelijk doorheen.

Met een normale drummer moet het wel lukken lijkt mij, zeker met speakers met flink rendement.

pasqual
11 januari 2021, 06:17
Bedankt Rinze. Drummer is "normaal" en de speakers zijn Eminence The Governors. Rendement is 102 DB, wat volgens mij zou betekenen dat het rendement hoog zou moeten zijn. Hoe het berekend wordt weet ik niet:dontgeti:

Rinze
11 januari 2021, 07:10
Bedankt Rinze. Drummer is "normaal" en de speakers zijn Eminence The Governors. Rendement is 102 DB, wat volgens mij zou betekenen dat het rendement hoog zou moeten zijn. Hoe het berekend wordt weet ik niet:dontgeti:Dat is een prima rendement.

NLF
11 januari 2021, 19:08
Zal ook wel weer een beetje afhangen welke zalen je speelt. Kleine kroegen moet volgens mij kunnen maar ik weet daar eigenlijk niet genoeg van want doe dat soort dingen al lang niet meer.

Rinze
11 januari 2021, 19:23
Zal ook wel weer een beetje afhangen welke zalen je speelt. Kleine kroegen moet volgens mij kunnen maar ik weet daar eigenlijk niet genoeg van want doe dat soort dingen al lang niet meer.Ook in kleine kroegen staat tegenwoordig bijna altijd een pa met een techneut die bleek om de neus wordt bij het zien van dikke buizentops en 4x12 kasten. "Dat gaat vast heel hard"!

Duh.

pasqual
11 januari 2021, 21:04
Ook in kleine kroegen staat tegenwoordig bijna altijd een pa met een techneut die bleek om de neus wordt bij het zien van dikke buizentops en 4x12 kasten. "Dat gaat vast heel hard"!

Duh.

Klopt....en dat zegt ie doorgaans al voordat de gitaar is ingeplugd:)

NLF
11 januari 2021, 22:24
Ook in kleine kroegen staat tegenwoordig bijna altijd een pa met een techneut die bleek om de neus wordt bij het zien van dikke buizentops en 4x12 kasten. "Dat gaat vast heel hard"!

Duh.

Het ging om de vraag of je met 2x20 watt live kon spelen. Daar antwoorde ik op. 4x12 hoeft trouwens helemaal niet hard te gaan hoor. Als jij 4x20 watt laag efficiente speakers hebt met een klein topje van 12 watt ga je met 4x12 veel minder hard dan met 1x12 of 2x12 75 watt meer efficiente speakers en een 30 of 50 watt top.

Rinze
11 januari 2021, 22:42
Het ging om de vraag of je met 2x20 watt live kon spelen. Daar antwoorde ik op. 4x12 hoeft trouwens helemaal niet hard te gaan hoor. Als jij 4x20 watt laag efficiente speakers hebt met een klein topje van 12 watt ga je met 4x12 veel minder hard dan met 1x12 of 2x12 75 watt meer efficiente speakers en een 30 of 50 watt top.Dat hoef je niet aan mij uit te leggen, het zijn de techneuten die er altijd over lopen te zeuren. En dat begint al zodra je de spullen naar binnen sjouwt. Wattage van de speakers maakt volgens mij niet uit trouwens, het gaat om rendement en oppervlak, toch?

Het rare is dat ze niet klagen over een SVT of Mesa Boogie 400 stack. En onze toenmalige bassist speelde echt hard, zo hard dat mijn collega gitarist die naast hem stond zichzelf niet kon horen.. Drummer sloeg ook keihard en dan moesten wij steeds zachter waardoor we onszelf niet meer hoorden. Maar de monitors gebruiken wat ze voor zijn, ho maar. En in de zaal nauwelijks gitaar te horen alsof we een soort pop bandje waren. Ben blij dat ik van dat gezeik af ben.

Lag ook aan de band hoor, maar ja, het was toch raar dat wij gitaristen er altijd op aangesproken werden en de drummer en bassist niet.

Ik zou als ik nog weer eens zou gaan optreden inderdaad met een kleinere setup aan komen maar daar moet het de band dus wel naar zijn. En dan moet de geluidsman zijn werk wel doen.

Maar goed, omdat er dus bijna altijd een pa staat kun je als je setup voor repetities voldoet er dus ook mee optreden, lijkt mij.

NLF
12 januari 2021, 20:38
Wattage van de speakers maakt volgens mij niet uit trouwens, het gaat om rendement en oppervlak, toch?

Ja klopt, maar ook weer niet helemaal, in die zin dat een hoog vermogen speaker meer headroom heeft en dus strakker/cleaner blijft en het vermogen gewoon makkelijk opvangt en doorgeeft (dus makkelijk aankan). Een honderd watt kast kan nooit meer weergeven dan 100 watt, een 300 watt kast die 100 watt opvangt kan nog makkelijk meer opvangen en dat hoor je / voel je.

Eens wat betreft geluidsmannen. Het liefst willen ze gewoon helemaal geen gitaar, haha

Erik de Perik
12 januari 2021, 20:50
2 x 20 watt is samen 40 watt en dat moet voldoende zijn om op een podium te shinen. Als je alles clean moet doen dan is het niet voldoende.

pasqual
12 januari 2021, 20:52
Ja klopt, maar ook weer niet helemaal, in die zin dat een hoog vermogen speaker meer headroom heeft en dus strakker/cleaner blijft en het vermogen gewoon makkelijk opvangt en doorgeeft (dus makkelijk aankan). Een honderd watt kast kan nooit meer weergeven dan 100 watt, een 300 watt kast die 100 watt opvangt kan nog makkelijk meer opvangen en dat hoor je / voel je.

Eens wat betreft geluidsmannen. Het liefst willen ze gewoon helemaal geen gitaar, haha

Mijn speakers hebben een hoog rendement, mijn cab is redelijk groot bemeten en half open aan de achterkant. De speakers zijn beide 75 watt. Daar zal het dus niet aan liggen.
Momenteel gebruik ik als poweramp een HB GPA 400 trans. Vermogen is op 4 ohm 2x200 watt. Mijn cab is stereo 2x16 ohm dus ik vermoed dat er niet veel meer overblijft dan 2x50 watt. Volume is meer dan voldoende. Mag ik er van uit gaan dat 2x20 watt buizen vergelijkbaar is. dan wel hard zat? Of is deze vergelijking simpelweg niet te maken? (Ik bedoel dan transistor-buizen)

pasqual
12 januari 2021, 20:55
2 x 20 watt is samen 40 watt en dat moet voldoende zijn om op een podium te shinen. Als je alles clean moet doen dan is het niet voldoende.

Onze comments kruisden elkaar net. Maar nee, niet volledig clean maar wel stukken met delay vanuit het cleansignaal en dat moet zeker clean blijven en niet opbreken.

Erik de Perik
12 januari 2021, 20:59
Oh oké dus je kunt het ook compleet clean doen. Ik wil mijn rack nu met 2 x 2 EL84 doen als eind-amp, Ruis en Knetter preamp en dan wat multi processors ertussen.

pasqual
12 januari 2021, 21:33
Oh oké dus je kunt het ook compleet clean doen. Ik wil mijn rack nu met 2 x 2 EL84 doen als eind-amp, Ruis en Knetter preamp en dan wat multi processors ertussen.

Welke preamp is dat?

Erik de Perik
13 januari 2021, 05:57
Access van H&K

NLF
13 januari 2021, 20:08
Mag ik er van uit gaan dat 2x20 watt buizen vergelijkbaar is. dan wel hard zat? Of is deze vergelijking simpelweg niet te maken? (Ik bedoel dan transistor-buizen)

Durf ik niet te zeggen. Het zal allemaal afhangen van de stijl, de line up, hoe hard de drummer/ritme sectie speelt en hoe groot de zalen zijn waar je speelt. Voor een kroeg lijkt 2x20 watt mij in ieder geval genoeg, tenzij je inderdaad alles helemaal clean wilt houden wellicht.

Soms moet je dit soort dingen ook gewoon uitproberen. Wat voor de één werkt hoeft voor de ander niet te werken.

pasqual
14 januari 2021, 20:31
Heren, Ik ga het eens proberen. Ik heb een Marshall EL84 20/20 bemachtigd. Die zal zaterdag bezorgd worden.
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Mocht het niet bevallen, zal ik 'm wel weer eens te koop zetten....:soinnocent: