PDA

View Full Version : Greenbakcs - Blackbacks - Reissues



NLF
2 januari 2021, 22:57
Weet iemand wat zo'n beetje het belangrijkste verschil is tussen de oude greenbacks, de blackbacks en de reissues qua klank? Uit mijn eigen (beperkte) ervaring en wat ik zo'n beetje aan filmpjes op internet heb zitten bekijken dacht ik dat de reissues dichter bij de blackbacks zitten dan bij de originele greenbacks, en verder dacht ik dat van de reissues de 20 watt (Heritage) versie het dichts bij de originele sound zit. Volgens mij zijn de reissues (25 en 30 watt) wat aan de schelle kant, dus bij wijze van spreken alsof je per ongeluk wat teveel melk (hoog) door je koffie (speaker) hebt gedaan. Klopt dat? En is er ook nog veel verschil tussen de 55Hz en de 75 Hz versies?

Brum
2 januari 2021, 23:43
Ik waag me niet aan een vergelijk. Maar ik weet wel dat er wat betreft de reissues heel veel nagepraat wordt. Ze zouden scheller zijn en sinds dat ze in China geproduceerd worden is het alleen nog maar slechter geworden. Alleen worden de Chinese reissues nog steeds met dezelfde, vanuit Engeland overgehevelde machines gemaakt en met hetzelfde materiaal. Ik heb altijd sterk het vermoeden dat, naast veel nagepraat, mensen nieuwe, niet zo ingespeelde speakers beoordelen als scheller. Ik heb zelf twee reissues, één Engels en één Chinees. Geen verschil en ze zijn zonder meer minder schel geworden met het inspelen. Een speaker die al zeker vijftig jaar staat te wapperen, of eentje die een paar jaar staat te wapperen, daar zal vast verschil in zitten ja. Dat geloof ik meteen.

Dirk_Hendrik
3 januari 2021, 09:34
Ik heb de afgelopen tijd best veel youtube filmpjes zitten kijken van verschillende speakers. En ja, er is duidelijk verschil te horen in vergelijken.... maar om nou te zeggen dat ik het één beter vind klinken dan het ander.. nee. Hooguit anders. En dan heb ik het nog over verschillende typen en dus niet over dezelfde speaker maar van een andere productielocatie.

En zo kun je je dus ook afvragen waar het verschil vandaan komt, de productielocatie of het aantal jaren gebruik. Zoals Brum hierboven al zegt.

NLF
3 januari 2021, 13:40
Ik vind zelf de reissues in een 1x12 prima klinken, dat heb ik getest (allemaal, ook de 12m25). Ik heb nu ook zo'n 4x12, maar inderdaad wel een splik splinter nieuwe, en die heeft best veel schel hoog. Ik heb trouwens verschillende 4x12's vergeleken (G12 25, T75, 12 65 etc), en je kunt best veel compenseren met de eq op je amp. Maar hoe het zich precies verhoudt tot de oude speakers weet ik dus niet (zou ik misschien een keer moeten proberen...).

Brum
3 januari 2021, 14:15
Ik vind het ook vaak grappig hoe op met name de grote Amerikaanse fora altijd verwezen wordt naar het geluid van een jaren '70 gitarist. Neem Van Halen. De reissues zouden dan dus helemaal niks zijn voor die welbekende brown sound, alleen de oude Blackbacks zouden voldoen en anders de 20 watt Heritage Greenbacks. Kom bij de puristen ook niet aan met de VH signature speakers. Het is allemaal niks, op hooguit de Heritage serie na (want in Engeland geproduceerd, woehaa!). Er zal productietechnisch vast verschil zitten tussen oude Blackbacks en de huidige Gleenbacks, dat lijkt me niet meer dan logisch. Maar dat ons Eddie destijds ook over niet zulke ingespeelde speakers speelde destijds, wat ook tot zijn geluid behoorde, dat vergeten ze dan voor het gemak even... De oude Blackbacks! Dat ist 'm! Ik geloof 't allemaal wel...

Erik de Perik
3 januari 2021, 14:46
EvH had in z’n kasten voor de helft JBL’s zitten.

Brum
3 januari 2021, 14:53
Weet ik, maar dat is m'n punt niet. Gaat meer om het napraten op allerlei fora over met name Greenbacks, dan wel Gleenbacks. Overigens heeft ie die JBL's maar op één album gebruikt, in één van z'n speakerkasten. Tot halverwege de jaren '80 waren het voornamelijk 25 watt Greenbacks/Blackbacks. Dat ik dat dan toch even kwijt wil. Niet dat ik het niet van internet heb, daar niet van...:D

NLF
3 januari 2021, 18:16
Voor zover ik het weet zitten de Blackbacks en de huidige Greenbacks (zowel de 25 als de 30 watt) heel dicht bij elkaar qua productie techniek en klank. Ik dacht dat het verschil vooral zat tussen de Kurt Muller cones en de Pulsonics, dus de oude Greenbacks. Die kunnen ze niet goed nabouwen. Het maakt volgens mij verder ook niet zoveel uit of zo'n speaker "ingespeeld" is of niet. Dat wordt tegenwoordig nogal vaak gezegd maar volgens mij zitten de verschillen tussen de vintage greenbacks en de reissues echt veel meer in de cones. Op sommige youtube filmpjes van Segeborn kun je dat ook wel horen. Maar ik weet niet wat mensen hun persoonlijke ervaringen zijn op dit gebied?

E-J
4 januari 2021, 11:12
Het lastige hier vind ik dat de kast zelf ook zo'n groot aandeel in het geluid heeft. Je hoort pas echt goed het verschil tussen speakers als je dezelfde kast gebruikt.

Ik heb de Johan Segeborn filmpjes ook gezien en hoor een flink verschil tussen een pre-Rola en een reissue. De reissues lijken inderdaad meer op de Blackbacks. Vreemd genoeg heeft hij volgens mij nog niet de Heritage geprobeerd. Die is in mijn beleving wat 'zachter' en zangeriger dan de reissue, soms zelfs een beetje te soft maar verder een heel mooi klinkende speaker. Verder geen ervaringen met Blackbacks en de pre-Rola's... helaas.

NLF
4 januari 2021, 13:17
De heritage is 20 watt, dat is een heel ander model, daardoor klinkt ie sowieso anders dan de 25 watter, of ze die nu in China bouwen of in Engeland, en ook of het nu een oude is of een reissue. De andere heritage is de 30 watter.

Wat betreft de kast: ja klopt, zeker het verschil tussen een A en B kast, twee B (straight) kasten met verschillende speakers klinken meer als elkaar dan een A en B kast met dezelfde speakers heb ik ontdekt. Verder maakt het belachelijk veel uit of zo'n kast op de grond staat of op wielen. Maar als je twee B (of A) kasten vergelijk die je allebei op de grond zet dan heb je toch wel een betrouwbare vergelijking.

Ik denk dat ik het zelf maar eens ga testen. Dat is het enige wat je kunt doen. Het probleem is alleen dat ze tegenwoordig voor zo'n oude speaker zulke krankzinnige prijzen vragen ... Maar ik hoef er maar eentje te hebben want met 2 1x12 cabs kun je goed vergelijken. Aan de andere kant: die oude speakers verschillen onderling vaak ook wel eens, terwijl het hetzelfde model is :(

E-J
5 januari 2021, 10:47
Ik dacht eens gelezen te hebben dat de G12M-20 Heritage een 25 watt model is, maar dat vanwege marketingtechnische redenen ervoor gekozen is om het een 20 watter te noemen. De Van Halen signature zou dezelfde speaker zijn maar met een ander labeltje. Vast reeds bekend, maartoch. Ik heb nog een Heritage liggen, mocht je er voor je onderzoek nog ééntje zoeken. Lijkt me leuk om het verschil met een reissue en oudjes te horen. Vergeet ook de Celestion G12C niet (zat in de Marshall Vintage Modern en Hendrix cabs).

Brum
5 januari 2021, 16:09
De heritage is 20 watt, dat is een heel ander model, daardoor klinkt ie sowieso anders dan de 25 watter, of ze die nu in China bouwen of in Engeland, en ook of het nu een oude is of een reissue. De andere heritage is de 30 watter.

De G12H30 is, ondanks dat ze ooit ook een groen achterkantje hebben gehad, naar mijn weten ook een wezenlijk andere speaker dan Greenbacks. De Heritage 20 watter komt wat dat betreft meer in de buurt van Greenbacks.

NLF
5 januari 2021, 17:53
De 12H30 is net als de 20 watt en de 25 watt gewoon een Greenback (en een reissue). Het verschil zit in de magneet: M(medium) voor de g12m20 en 12m25, de H magneet (heavy) voor de g12h30. De g1265 is een m speaker maar dan met meer vermogen, de g 12 90 (lead) een h speaker, de vintage 30 ook een h speaker. De H's hebben een hogere efficiency. De zwaardere magneet betekent automatisch meer power maar ook meer uitgestrekt spectrum en minder focus in mid en meer hoog en laag.

De h's zijn destijds ontwikkeld omdat ze speakers wilden die meer vermogen konden opvangen (4x30 = 120 watt in een 4x12 cab). Eerst waren er alleen 20 watters, toen de 25's, vervolgens de 30's. De heritage 20 watt (zelfde als de Eddie vH 20/25 watt zo zegt men) is een lager vermogen versie van de M, de M25 die een tijd in China werd gemaakt is een andere versie, namelijk een hoger vermogen versie van de M magneet.

Dat van de 20 en 25 watt labels zou best kunnen kloppen omdat er vroeger een tijd verkeerde labels werden gebruikt (ik geloof dat de eerste 25 watt versies nog de oude labels hadden of iets dergelijks). In dat geval heeft de heritage een andere voicing. Maar de 20 en 25 versies hebben ook een andere efficiency (dacht dat de 20 watter iets minder efficient was).

NLF
5 januari 2021, 18:00
Ik heb nog een Heritage liggen, mocht je er voor je onderzoek nog ééntje zoeken. Lijkt me leuk om het verschil met een reissue en oudjes te horen.

Dank voor je bod, maar ik heb er zelf ook eentje. Ik heb eigenlijk alle reissues, maar geen 55hz versie (moet ik binnenkort even eentje bestellen).

E-J
6 januari 2021, 12:25
De G12H-30 Heritage bedoel je dan? Mooie speaker hoor. Vind hem net wat wat strakker en feller dan de G12M, lekker(der) voor '70s hardrock. De G12M Heritage is mijn persoonlijke favoriet, net wat zachter en zangeriger en vooral een stuk minder efficiënt (95 dB vs 100 dB) wat tegenwoordig nooit echt verkeerd is.

NLF
6 januari 2021, 14:14
Ik heb de M20 heritage, de M25 en (2x) de H30 heritage (zowel in 8 als 16 ohm). Ik vind ze alle drie goed klinken. Ik heb ze alleen niet in kasten van 4x12 naast elkaar gehoord, dus daar kan ik zelf niets over zeggen.

the sure thing
6 januari 2021, 15:52
Ik heb de afgelopen tijd best veel youtube filmpjes zitten kijken van verschillende speakers. En ja, er is duidelijk verschil te horen in vergelijken.... maar om nou te zeggen dat ik het één beter vind klinken dan het ander.. nee. Hooguit anders. En dan heb ik het nog over verschillende typen en dus niet over dezelfde speaker maar van een andere productielocatie.

En zo kun je je dus ook afvragen waar het verschil vandaan komt, de productielocatie of het aantal jaren gebruik. Zoals Brum hierboven al zegt.

Ik heb LANG GELEDEN een meeting het een aantal forummers gehad. Dit hebben we toen onderzocht. Het klinkt idd allemaal ANDERS en niet per sé beter of slechter. Voor mij was het reden om de dure Heritage serie links te laten liggen en naar een andere speaker over te stappen.

Daarnaast een andere opmerking: de kast materialen zijn ook van invloed evenals de configuratie 2x12 of 4x12.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

NLF
6 januari 2021, 17:22
Configuratie en materiaal kast snap ik (en heb ik ook uitvoerig getest), net als bijvoorbeeld ouderdom. Het gaat gewoon even om het verschil pulsonic - blackback - reissue. De enige pulsonics die ik zelf heb zijn een paar oude Fanes (maar dat is appels met peren vergelijken).

the sure thing
6 januari 2021, 17:40
Bij de OUDE greenbacks is het verschil tussen de 55Hz en 75Hz qua geluid op luid volume verwaarloosbaar. Daarentegen: verschil tussen de greenbacks M en H is wel hoorbaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

NLF
6 januari 2021, 19:34
OK, dank je. Ik zal zelf nog een keer zo'n 55 en 75 Hz reissue naast elkaar zetten.

NLF
6 januari 2021, 19:35
Het probleem zijn de volkomen belachelijke prijzen die er voor oude spullen gevraagd worden tegenwoordig. Neem nou zoiets. En dan krijg je nog 90% korting ook ...

https://reverb.com/item/5609677-marshall-1969-pinstripe-cabinets-with-two-matched-quads-of-celestion-g12m-20w-t1221-greenbacks-1967

NLF
6 januari 2021, 19:37
Er staat alleen niet bij aan welke psychiatrische inrichting ze wel of niet bezorgen ...

mountainman
7 januari 2021, 21:27
Toch maar een keer mijn 1970 Carlsbro Tall 4x12 Cabinet openschroeven om te kijken of de originele Greenbacks erin zitten. Heeft me nooit zo kunnen boeien maar als het zoveel kan opleveren... :crazyhappy:

Daar moet ik dan wel enige moeite voor doen, want het achterpaneel van deze kast telt maar liefst 32 schroeven. :eek:

Thiez
8 januari 2021, 07:16
Tegenwoordig heb je ook nog de creambacks, wat weer de nieuwe hoger wattage versie van de greenback zou moeten zijn. Wat ze eigenlijk al eerder hebben geprobeerd ook met de G12T75 en de G12-65 als ik me niet vergis...


Wat greenbacks betreft heb je een goede shootout op youtube https://www.youtube.com/watch?v=k5Iqt38GM3w die je waarschijnlijk al hebt gezien.

Het is maar net wat je wil horen, en zo gaat dat met alle speakers en amps. Uit elke combinatie is wel een sound te halen die je gaaf vind. Ik heb al jaren een marshall 1960ax kast met reissue greenbacks. Wat mij betreft perfect, groot fan van de reissue's. Wat sommige mensen als schel beschrijven, beschrijf ik als prik en attack. Er zit een bepaald randje in het hoogmid/hoog wat deze speakers die heerlijke crunch geeft.
Daarnaast maakt het inderdaad nog uit hoe en hoe lang de speaker is ingespeeld. Een vriend van me kocht een 2e hands 1960ax en toen we die naast die van mij zetten, klonken ze toch nog anders. En hier zat geloof ik nog geen 6 jaar verschil tussen de productiedatum.

NLF
8 januari 2021, 12:24
Tegenwoordig heb je ook nog de creambacks, wat weer de nieuwe hoger wattage versie van de greenback zou moeten zijn. Wat ze eigenlijk al eerder hebben geprobeerd ook met de G12T75 en de G12-65 als ik me niet vergis...

Creamback heb ik ook. Vond ik (in een 1x12 vergelijking met de 25 en de 30 etc) vergelijkbaar. Net weer iets anders. Het is net als met de Gold, als je een hoger vermogen uitvoering wilt maken kan die nooit precies hetzelfde klinken natuurlijk. Voornaamste verschil is de headroom, heeft voor- en nadelen, gaat natuurlijk vooral een rol spelen in een 2x12 of 4x12 kast.

NLF
8 januari 2021, 12:24
Toch maar een keer mijn 1970 Carlsbro Tall 4x12 Cabinet openschroeven om te kijken of de originele Greenbacks erin zitten. Heeft me nooit zo kunnen boeien maar als het zoveel kan opleveren... :crazyhappy:

Daar moet ik dan wel enige moeite voor doen, want het achterpaneel van deze kast telt maar liefst 32 schroeven. :eek:

Da's dan 11.000 gedeeld door 32 per schroef :rockon:

the sure thing
8 januari 2021, 12:48
Da's dan 11.000 gedeeld door 32 per schroef :rockon:

Ik gok dat in je jaren 70 Calsbro geen Celestion speakers zitten...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

NLF
8 januari 2021, 22:33
Nee denk het ook niet. Fanes zaten er wel eens in, maar dan meestal ook niet de Fanes die het meest gewild zijn. Ach ja. Gewoon inpluggen en spelen, toch?

mountainman
9 januari 2021, 12:57
Ik gok dat in je jaren 70 Calsbro geen Celestion speakers zitten...

Dit is precies dezelfde: https://www.yeahmansguitars.com/products/1970-carlsbro-tall-4x12-cabinet

Dat zouden dan niet de originele speakers zijn?

the sure thing
9 januari 2021, 17:36
Carlsbo was en is een budgetmerk (ik vind het prima klinken!) en in de jaren 70 waren Celestion speakers relatief duur.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Dirk_Hendrik
10 januari 2021, 14:44
Carlsbo was en is een budgetmerk (ik vind het prima klinken!) en in de jaren 70 waren Celestion speakers relatief duur.


Was dat vroeger een budgetmerk? Ik heb het gevoel dat Carlsbro zo'n "tussenin" merk was die gewoon consistente kwaliteitsspullen maakte maar nooit de enorme reputatie had als bijvoorbeeld een Marshall, Fender. Beetje soortgelijk als Peavey. Anno nu lijkt het er op dat ze niet meer zelf ontwikkelen en het alleen nog maar een merk is wat op Azatische OEM spullen wordt geplakt.

Erik de Perik
10 januari 2021, 16:29
Carlsbro is nu eigendom van Sound King, Ningbo City, Zhejiang. (http://www.soundking.com/)

the sure thing
10 januari 2021, 20:06
Was dat vroeger een budgetmerk? Ik heb het gevoel dat Carlsbro zo'n "tussenin" merk was die gewoon consistente kwaliteitsspullen maakte maar nooit de enorme reputatie had als bijvoorbeeld een Marshall, Fender. Beetje soortgelijk als Peavey. Anno nu lijkt het er op dat ze niet meer zelf ontwikkelen en het alleen nog maar een merk is wat op Azatische OEM spullen wordt geplakt.

Ja daar heb je gelijk in!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Erik de Perik
10 januari 2021, 20:26
Ja daar heb je gelijk in!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Nog meer gelijk dan ik?

E-J
12 januari 2021, 09:35
Ik kwam net een topic tegen op The Gear Page dat de productie van de G12M Heritage is/wordt gestopt.

"Having decades of experience with original '60s and '70s version G12M, the Heritage version simply wasn't close. Fortunately Celestion has done a great job giving us quite a variety to choose from these days,and the standard reissue G12M is excellent."

https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/is-celestion-still-making-the-heritage-greenbacks.2217178/

NLF
12 januari 2021, 20:32
mmmh ... lijkt me sterk hoor. De pagina waar je naar verwijst bestaat trouwens niet? Of ligt dat aan mij? Of heeft BigTech mij van het internet gegooid, haha?

E-J
12 januari 2021, 20:38
Had de verkeerde URL geplakt blijkbaar. De link doet het nu weer. Ik zie inderdaad dat bij (web)winkels het Heritage M model uit het assortiment zijn...