PDA

View Full Version : Over Marshalls...



BLOK182
9 augustus 2003, 19:19
Ik vroeg me eens af, die 1959slp en die 1987x, hoelang blijven ze zeg maar redelijk clean? Want ik heb vandaag op een jcm800 gespeeld, low input, en dan zo instellen dat je clean met een heeeel klein randje hebt zeg maar, en dan een simpel boss scheurpedaaltje erover, damn, een killersound! Sterker nog, de toetsenist van een andere band kwam me na een paar nummers vragen "wat voor effecten en pre-amps" ik allemaal wel niet gebruikte voor zo'n sound. In ons oefenhok hebben we ook zo'n jcm800 (2203) en daar haalde ik met mijn oude gitaren ook al vette sounds uit. Zodoende kwam ik eens op de Marshallsite terecht, en ik had al eens wat gehoord over die 1959SLP, dat het de heilige graal was enzo :-) Zodoende kwam ook het idee in me op om dergelijke amps eens flink op zun flikker te geven met een lekker scheurpedaaltje (goedklinkend boutique ding, zo geweldig is boss ook weer niet).

FragDaddy
10 augustus 2003, 01:38
ik had al eens wat gehoord over die 1959SLP, dat het de heilige graal was enzo Zodoende kwam ook het idee in me op om dergelijke amps eens flink op zun flikker te geven met een lekker scheurpedaaltje (goedklinkend boutique ding, zo geweldig is boss ook weer niet).


hij blijft redelijk lang 'clean', als je het volume laag houdt en op de lage input speelt. maar als je het volume echt omhoog gooit (echt vol open en met bloedende oren voor je 4x12 blijven staan) dan gaat ie crunchen als een idioot. geen vette mesa scheur, maar echt heel ruw en met verschrikkelijk veel ballen.

een overdrive pedaal of nog erger een distortion pedaal zou ik echt nooit in de buurt van een 1959SLP (ofwel plexi) laten komen. kun je beter een loadbox/hotplate/powerbrake aanschaffen en die versterker vol open gooien.

versterker heeft van zichzelf al zo'n mooie grom, waarom verpesten met een (transistor) distortion pedaal..

sash
10 augustus 2003, 01:42
Een vriend van me heeft een paarse 1959SLP.

We hebben dat ding op 6 gehad in z'n woonkamer en dat was echt op het randje van oversturen. Kan je er verder nog 2 dingen over vertellen: het klinkt als een gek en het gaat HARD, niet normaal meer. Echt alles kwam naar beneden daar...

BLOK182
10 augustus 2003, 11:56
Nja, met dat pedaaltje, het is dat ik in mijn band moet switchen tussen "clean" en echte scheur, snap je? Dat is d.m.v. een pedaaltje goed te doen, als je alles instelt op randje van oversturen en dan "doortrapt". Maarre, idd, ik zal ook al aan een loadbox te denken, maar dat is met sommige nummers gewoon niet handig.

Soulman
10 augustus 2003, 13:02
[quote]

een overdrive pedaal of nog erger een distortion pedaal zou ik echt nooit in de buurt van een 1959SLP (ofwel plexi) laten komen. kun je beter een loadbox/hotplate/powerbrake aanschaffen en die versterker vol open gooien.

versterker heeft van zichzelf al zo'n mooie grom, waarom verpesten met een (transistor) distortion pedaal..

Ha, da's eigenlijk wel de mooiste sound, maar.....
Inderdaad niet altijd praktisch. Ik gebruik zelf m'n jtm 45 met een aardig randje. Met een TS9 kan ik 'm er mooi overheen duwen. Voor het betere scheurwerk gebruik ik m'n Rat op ongeveer 9 uur met veel volume, samen met een Les Paul klinkt dit lekker.
Maar toegegeven, als ik 'm helemaal voluit draai......kewl :-D

BLOK182
10 augustus 2003, 14:06
Ik heb nog ff rondgesnuffeld, maar die 1987x en die JTM45 lijken me ook wel vet, aangezien ze wat minder vermogen hebben, zit je denk ik wat eerder op een "clean met een randje". In mijn geval is trouwens het randje vrij klein, het moet meer zo zijn dat wanneer ik rustig speel het randje vrijwel weg is en wanneer ik hard aansla het randje er wel is, maar dat moet met dergelijke marshalls niet zo'n probleem zijn? Tenminste, ik heb zoiets gelezen dat ze behoorlijk aanslaggevoelig zijn.

@soulman: Ah mooi, jij gebruikt dus pedaaltje icm met je jtm, maarre, hoelang blijft je jtm clean? Tenminste, zodat je het nog vrij clean kan noemen?

Soulman
11 augustus 2003, 08:27
Met m'n Les Paul blijft íe clean tot op volume 2 via het bright kanaal. Dit is luid genoeg wanneer we in kroegen etc spelen met alleen de backline.

BLOK182
11 augustus 2003, 12:20
Kan iemand me verder nog wat eigenschappen qua sound uitlegeen tussen de 1959/1987/jtm45? Wat klinkt hoe enzo?

PluueeR
11 augustus 2003, 13:44
De JTM 45 heeft een buizen gelijkrichter (rectifier) de 1959slp en de 1987x niet.

BLOK182
11 augustus 2003, 13:49
Yepz, dat zei de Marshallsite ook al ;-) Maarre, wat zijn de verschillen in sound tussen de 1959/1987/jtm45, daar ging het me om.

Soulman
11 augustus 2003, 20:20
De 1959 en 1987 zijn oa met hun EL 34 eindbuizen en transistor gelijkrichter meer direkter/scherper in geluid. De JTM 45 klinkt wat warmer, vooral op hoog volume wanneer 'ie wat meer compressie geeft door de buizengelijkrichter. De JTM 45 is ruwweg gebaseerd op de (tweed) Fender bassman en heeft ook een 6l6 type eindbuis.
Maar ook de oude types kunnen onderling nogal in klank verschillen (heb ik me laten vertellen, want ik speel niet dagelijks over vintage Marshall's :wink: )
Mensen die beweren dat Marshall clean niet bestaat, hebben nog nooit over JTM 45 gespeelt 8-)

taylor
12 augustus 2003, 12:42
de eerste jtm's waaren geloof ik elektronisch vrijwel identiek aan de fenderbassman.

en hoe slp klinken ja das heel verschillend er zijn veel keine aanpassingen gemaak aan die dingen door de jaren heen met marshall zegen ze wel dat je nooit 2 amp's vind die(bijna) het zelfde klinken.

of luister naar en oude ac/dc cd dan hoor je puur slp.

BLOK182
12 augustus 2003, 12:50
Vandaag ff met Sacksioni gebeld, ze hebben daar van die witte 35th anniversary plexi stacks incl. powerbrake, ze vragen 2495, maar daar moet nog wel een heel stukkie af te krijgen zijn want ze staan er nu dik 1.5 jaar dat ik weet :-)

Guinness
14 augustus 2003, 11:31
Hey, Blok


Ik weet zo'n witte marshall met greenback box en powerbreak te staan voor +/- 2200 euro. Maar ik mocht alles meenemen voor 1600 euro.
Als je echt geinteresseerd bent kunnen we hem samen halen.
Want hoewel dit aanbod zeer aantrekkelijk is hoef ik hem niet.

BLOK182
14 augustus 2003, 13:02
Das idd een mooi prijs, maarre, ik ben er nog niet helemaal uit welke versterker het precies gaat worden, zo'n ouwe marshall lijkt me wel wat, maar ik wil op mun gemak nog eens (totaal) andere amps proberen. Toch bedankt voor het aanbod!

xlatinox
14 augustus 2003, 13:04
Ik ben sinds een drietal jaartjes trotse eigenaar van een 1959 SLP en inderdaad dat ding speelt hard. Maar wegens omstandigheden wil ik hem toch van de hand doen. Ik speel in een band en mijn collega gitarist heeft een ENGL Powerball. Ons geluid ligt te ver uit elkaar om een goede sound te krijgen. Vandaar dat ik mijn 1959 SLP wil verkopen. Kan iemand mij vertellen hoeveel ik voor die versterker nog zou kunnen vragen. Er is nog niet zo veel op gespeeld geweest, slechts éénmaal per week.

BLOK182
14 augustus 2003, 13:19
Geen idee wat je ervoor kan vragen, maarre, kan ik even wat aan je vragen aangezien jij zo'n machien gebruikt? Wat voor muziek speel je ermee, en hoe lukt dat erop? En gebruik je hem met pedaaltje erbij voor scheur of een powerbrake, of gooi je hem helemaal open ;-)

xlatinox
14 augustus 2003, 13:57
Ik speel er metal mee. Ik gebruik de metalzone van Boss en dat klinkt zeer goed en vooral luid. Mijn vorige collega gitarist speelde op een JCM 900 100 watt en we stelden beiden vast dat mijn vintage versterker luider en zuiverder klonk dan de JCM. Met een pedaaltje speelt hij wel iets scherper dan de 900 maar dat stoort niet echt. Het is sowieso een grandiose versterker met ballen waar ik best wel fier op ben. Ik zal het spijtig vinden om hem weg te doen.

BLOK182
14 augustus 2003, 14:45
Ah, ik ben blij te horen dat je er dus ook gewoon vette gain (icm pedaaltje) mee kan spelen en toch een brute sound houdt! Sterker nog, ik ben erg blij dit te horen! Wij spelen met onze band namelijk rock maar we houden nogal van een vette dikke scheur, en aangezien die plexi erg vet klinken, leek me dat je met een pedaaltje (ben nu nog rond aan het kijken) er wel een brute scheur uit moet kunne halen. Had jij die versterker als "clean" ingesteld en dan pedaaltje erover? Of eerder als een soort clean met randje en dan pedaaltje? En speelde je er wel eens clean mee? En wat voor cab heb je erbij? Sorry voor al die vragen, maar niet elke gitaarboer op de hoek heeft zo'n ding staan, dan is het wel fijn als je er op deze manier al wat over kan horen.

xlatinox
14 augustus 2003, 23:33
Ik heb mijn versterker gewoon clean afgesteld en daarop het pedaaltje aangesloten. En dat werkt perfect. Op de versterker staat mijn mid een kwartje open, eveneens mijn presence-knop. Oh ja, en ik mix mijn twee kanalen door ze met een kort kabeltje met elkaar te verbinden (wordt door Marshall zelf aangeraden). Het verschil merk je vooral als ik de metalzone op zet. Op die manier krijg ik mijn geluid nog een pak logger en voller.
Ik speel in één nummer een clean stuk, en dat klinkt natuurlijk magnifiek. Voor mij is dit de ideale versterker met slechts één clean kanaal, ik hou niet van te veel geprul weet je. Desondanks wil ik hem verkopen want momenteel gaat de band voor. Ik wil ons geluid perfect krijgen en een Engl en Marshall liggen net iets te ver uit elkaar voor mij en bovendien is ENGL momenteel de metalversterker bij uitstek.

xlatinox
14 augustus 2003, 23:37
Oh ja, cab=1960AV Marshall.

musicmaniac
17 augustus 2003, 11:19
Ik heb een jvm900 fullstack, die ik gebruik met het cleane kanaal op 10.Op die manier heb ik met een chorus erover een prachtig geluid voor introotjes enzo. Verder: 3 vervormers, een tubescreamer voor net dat ene kleine beetje push, een boss metallzone voor als het moet janken en een guvnor voor de volle slagpartijen. O ja, en een Vox wah. Op deze manier ben ik heel flexibel.