PDA

View Full Version : dotted eights of triplets?



edje kadetje
30 december 2020, 19:11
Voor nummers als another brick in the wall en run like hell worden natuurlijk delays in het ritme van het nummer gebruikt. Niet op de hele tel, maar net ervoor.
Op de meeste plekken op het net hoor ik dat het dan gaat om dotted eights, oftewel een delaytijd die driekwart is van de tijd van een kwartnoot. Ik gebruik dat zelf al decennia.

Maar ik lees ook dat er gitaristen zijn die een triplet gebruiken. Dan is de delaytijd 2/3 van de tijd van een kwartnoot.

Iemand gedachten wat het 'juiste' is?

Napoje
30 december 2020, 19:35
U bent muziekwiskundige?

Dirk_Hendrik
30 december 2020, 19:57
Bij triolen denk ik meer aan One of these days. Zeker niet aan Brick en Run

edje kadetje
30 december 2020, 21:01
Bij triolen denk ik meer aan One of these days. Zeker niet aan Brick en Run

Ah, dat had ik nog niet door, dat daar een verschil in zit.
Grappig dat deze vraag bij mij opkomt doordat ik (eindelijk) een basgitaar heb en daar iets mee wil opnemen en inspiratie had mede door one of these days.

En weet je misschien hoe het zit met de bobbelende bas onder het rhodes-intro van sheep?
Zeker ook triplets?

edje kadetje
30 december 2020, 21:02
U bent muziekwiskundige?

Misschien een beetje omdat ik graag snap wat ik aan het doen ben. En ook omdat ik wel wat handigheid heb met getallen.

Maar laten we ook niet doen of het verschil tussen 3/4 en 2/3 alleen voor wiskundigen relevant is.

telerocker
31 december 2020, 03:36
Triplets lijken mij niet voor de hand liggend in Another brick in the wall. Heb je beide geprobeerd en wat vind je zelf dan het beste klinken? Uit je post maak ik 'dotted eights' op.

apekop
31 december 2020, 18:13
Another brick inderdaad dotted eight (ik dacht iets van 440ms uit mijn hoofd). Sheep en One of these days inderdaad triplet. Run like hell is dacht ik dotted eight plus kwart noot samen. Er staan op Youtube trouwens veel filmpjes die het uitleggen....

edje kadetje
4 januari 2021, 10:01
Triplets lijken mij niet voor de hand liggend in Another brick in the wall. Heb je beide geprobeerd en wat vind je zelf dan het beste klinken? Uit je post maak ik 'dotted eights' op.

Ja, another brick en run like hell speel ik al heel lang met dotted eights.
Voor een baspartij in een eigen nummer dacht ik aan triplets. Had me nooit gerealiseerd dat one of these days een andere delay-tijd (relatief dan) heeft dan run like hell en another brick.

Maar is nu duidelijk en ik speel de eigen baslijn nu inderdaad met triplets.

edje kadetje
4 januari 2021, 10:02
Another brick inderdaad dotted eight (ik dacht iets van 440ms uit mijn hoofd). Sheep en One of these days inderdaad triplet. Run like hell is dacht ik dotted eight plus kwart noot samen. Er staan op Youtube trouwens veel filmpjes die het uitleggen....

Dank voor de toelichting en toevoeging Sheep aan rijtje met triplets.

edje kadetje
4 januari 2021, 10:03
Dank aan iedereen die reageerde.

Slotje, denk ik.