PDA

View Full Version : Gitaar wireless connecten met laptop



Gather38
27 december 2020, 12:33
Ik lees normaal alleen mee maar heb een vraag waar ik zelf niet uit kom.

Ik wil voor onderweg mijn gitaar verbinden met mijn laptop maar wil liever geen snoeren gebruiken.

Nu zijn er draadloze sets te koop. (Vaak de wifi 2.4g frequentie) maar of er ook een wifi of bluetooth transiver met een 6.35 jack leverbaar is?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Erik de Perik
27 december 2020, 14:03
Ik gebruik deze, werkt verbazingwekkend goed!

https://www.aliexpress.com/item/1005001459887161.html

Gather38
27 december 2020, 18:03
Ja dat soort sets heb ik gezien, alleen nu heeft mijn laptop geen Jack ingang maar wel koptelefoon, usb-c, wifi en Bluetooth.

Zou je zo’n “dongel transiver” kunnen laten pairen met de laptop?
Of zijn daar andere oplossingen voor, onderweg wil ik liever niets aan mijn laptop wat uitsteekt en af kan breken.

Erik de Perik
27 december 2020, 19:38
Ik zal straks effe kijken of dat werkt maar geef je weinig kans.

<edit> en inderdaad het wifi signaal is niet te zien op andere devices.

Je hebt ook van die plugin setjes voor de gitaar. Heb je geen laptop bij nodig.

Gather38
28 december 2020, 09:36
Erik, bedankt voor het testen, aan de ene kant jammer dat het niet lukte, maar aan de andere kant vermoedelijk niet.

Na het nodige “browsen” besef ik dat waar ik normaal wel eens problemen mee heb met mijn vaste opstelling met een draadloze verbinding misschien nog wel een stapje erger worden. Latentie, heb je daar door zo’n draadloos snoertje daar niet extra vertraging?

Ik vermoed dat ik toch op zoek moet naar een externe geluidskaart met een monitor (koptelefoon) uitgang.
Liefst eentje zonder stroom aansluiting, toevallig een goed advies of zijn de uitvoeringen die geen eigen voeding hebben ook maar behelpen?

Erik de Perik
28 december 2020, 09:47
Bij draadloos krijg je pas vertraging als hé verder van de geluidsbron komt, net als met een snoer dus. Ik heb met dat goedkope setje geen hoorbare latency, net als met m’n veel duurdere Sennheiser IEM.

Deze is goedkoop en bus powered, dus geen aparte voeding:

https://m.thomann.de/nl/presonus_studio_24c.htm?o=0&search=1609145034

miyaru
28 december 2020, 09:53
Of deze: https://www.bax-shop.nl/externe-audio-interfaces/focusrite-scarlett-2i2-3rd-gen-2-in-2-out-usb-audio-interface - ik heb zelf het duurdere model met meer in en uitgangen - de Scarlett 18i20 3rd gen. Focusrite bevalt me goed moet ik zeggen, maar wat Erik aangeeft is ook goed.

Een losse interface is qua geluidskwaliteit meestal beter dan de ingebouwde soundchips.

Erik de Perik
28 december 2020, 10:01
Ik heb zelf ook een Focusrite een Saphire 24 nog wat. Maakt volgens mij allemaal niet zoveel uit in die prijsklasse.

Midwolda
28 december 2020, 10:27
Bij draadloos krijg je pas vertraging als hé verder van de geluidsbron komt, net als met een snoer dus. Ik heb met dat goedkope setje geen hoorbare latency, net als met m’n veel duurdere Sennheiser IEM.

Deze is goedkoop en bus powered, dus geen aparte voeding:

https://m.thomann.de/nl/presonus_studio_24c.htm?o=0&search=1609145034

Latency met een kabel? :???: Zes meter = zes meter of je het nou krult of slingert of wat dan ook.
Sowieso, meer latency bij een paar meter meer draadloos? We praten hier wel over (bijna) de lichtsnelheid he. Je signaal wordt zwakker, niet trager.

Erik de Perik
28 december 2020, 10:37
Als de afstand flink wordt zul je latency krijgen, ook met een kabel.

Midwolda
28 december 2020, 11:16
De afstand maakt niet uit, de lengte van de kabel wel, maar dat is niet hetzelfde.

Erik de Perik
28 december 2020, 11:33
Nee de afstand. Snelheid van het geluid weetjewel. Daarom zijn er ook delay systemen als je PA speakers in de zaal zet of hangt.

Midwolda
28 december 2020, 11:41
Maar dat is geen latency.
Latency is een vertraging in de dataoverdracht over een datacommunicatienetwerk.
Je hebt het nu ineens over iets heeeeeeel anders.

Dirk_Hendrik
28 december 2020, 11:41
De afstand maakt niet uit, de lengte van de kabel wel, maar dat is niet hetzelfde.

Nee, omgedraaid. De afstand maakt uit. De lengte van de kabel niet.

Dirk_Hendrik
28 december 2020, 11:46
Ik lees normaal alleen mee maar heb een vraag waar ik zelf niet uit kom.

Ik wil voor onderweg mijn gitaar verbinden met mijn laptop maar wil liever geen snoeren gebruiken.

Nu zijn er draadloze sets te koop. (Vaak de wifi 2.4g frequentie) maar of er ook een wifi of bluetooth transiver met een 6.35 jack leverbaar is?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ding is dat het gebruik van 2.4Ghz chipsets die ook voor Wifi worden gebruikt wordt geinterpreteerd als "geluid via Wifi". Niets is minder waar. Die chipsets sturen pakjes data op. Hoe die data geformatteerd is is aan de fabrikant van de wireless set. En als je dan bedenkt dat je met zo'n set graag systemen inbouwt om de hoogst mogelijke kwaliteit van verbindibg te garanderen ga je dus geen datacompressie toepassen, foutcorrectie inbouwen en meer van dat soort zaken die data vreten. En dan is Wifi niet meer het meest logische protocol om te gebruiken. En dus werken die sets wel met de chipsets voor wifi, maar niet met het wifi protocol.

Midwolda
28 december 2020, 11:48
Nee, omgedraaid. De afstand maakt uit. De lengte van de kabel niet.

Als ik bovenop m'n amp zit, en ik plug m'n gitaar in met een kabel van drie meter, dan is het signaal korter onderweg dan wanneer ik een kabel van honderd meter gebruik. Met honderd meter kabellengte is er dus meer latency dan met drie meter kabellengte, terwijl de afstand beide keren nul meter was.

Dirk_Hendrik
28 december 2020, 11:49
Bij draadloos krijg je pas vertraging als hé verder van de geluidsbron komt, net als met een snoer dus. Ik heb met dat goedkope setje geen hoorbare latency, net als met m’n veel duurdere Sennheiser IEM.


Als bij een set de latency niet wordt vermeld... heeft de fabrikant daar een reden voor. En is hij dus te hoog. Wat je "hoort" is daarin een belabberde vergelijking aangezien de één anders hoort dan de ander.

Dirk_Hendrik
28 december 2020, 11:52
Als ik bovenop m'n amp zit, en ik plug m'n gitaar in met een kabel van drie meter, dan is het signaal korter onderweg dan wanneer ik een kabel van honderd meter gebruik. Met honderd meter kabellengte is er dus meer latency dan met drie meter kabellengte, terwijl de afstand beide keren nul meter was.
Dat heb je mooi theoretisch onderbouwd. Maar je negeert daarmee de omgekeerde situatie welke Erik vermoedelik bedoelde. Waar jij dus 3 vs 300 meter verderop zit en die vertraging in je kabel te verwaarlozen is tov de tijd die je door de lucht bezig bent om je geluid van A naad B te krijgen.

Midwolda
28 december 2020, 11:56
De tijd die je door de lucht bezig bent om je geluid van A naar B te krijgen noem je geen latency.

En dan nog, waar hebben we het over? TS zit naast z'n laptop gitaar te spelen. Het signaal noch het geluid hoeft de Arena door of zo.

Erik de Perik
28 december 2020, 12:33
Bij draadloos krijg je pas vertraging als hé verder van de geluidsbron komt, net als met een snoer dus. Ik heb met dat goedkope setje geen hoorbare latency, net als met m’n veel duurdere Sennheiser IEM.

Deze is goedkoop en bus powered, dus geen aparte voeding:

https://m.thomann.de/nl/presonus_studio_24c.htm?o=0&search=1609145034


Latency met een kabel? :???: Zes meter = zes meter of je het nou krult of slingert of wat dan ook.
Sowieso, meer latency bij een paar meter meer draadloos? We praten hier wel over (bijna) de lichtsnelheid he. Je signaal wordt zwakker, niet trager.

Door wie zou die verwarring toch komen....


@DH ik bedoelde inderdaad de akoestische vertraging die door de afstand veroorzaakt wordt.

Erik de Perik
28 december 2020, 12:44
Als bij een set de latency niet wordt vermeld... heeft de fabrikant daar een reden voor. En is hij dus te hoog. Wat je "hoort" is daarin een belabberde vergelijking aangezien de één anders hoort dan de ander.

Dit geeft de fabrikant van die 2.4 GHz setjes op:

Sample Range: 24bit/ 48KHz uncompressed digital transmission
Latency: 2ms
Range: more than 160 feet outdoor
Dynamic Range: Greater than 105dB
Operating Band: 2.4G ISM Worldwide
Frequency Response: 20-20KHz

Midwolda
28 december 2020, 12:44
Tuurlijk joh, het ligt altijd aan de ander.
Als jij je in het vervolg nou wat duidelijker uitdrukt dan zal ik je niet meer corrigeren, deal?

Erik de Perik
28 december 2020, 15:51
Als jij mij dan niet verkeerd corrigeert, hebben wij een deal.

Mijn verhaal klopt namelijk gewoon en jouw "latency vanwege de lange kabel"....... dat duidt op te weinig scholing ouwe ICT wizzard.

guitarkid2
28 december 2020, 16:07
Dit geeft de fabrikant van die 2.4 GHz setjes op:

Sample Range: 24bit/ 48KHz uncompressed digital transmission
Latency: 2ms
Range: more than 160 feet outdoor
Dynamic Range: Greater than 105dB
Operating Band: 2.4G ISM Worldwide
Frequency Response: 20-20KHz

Dus als je over je pc speelt
Doe je 2 maal ad/da conversie ?

Erik de Perik
28 december 2020, 16:15
Dit is bedoeld om draadloos je gitaar op je versterker aan te sluiten, dus maar eenmaal AD/DA conversie dan.

Overigens wordt draadloos ook gebuikt om een bepaald sound te krijgen. Maat van mij had en Ibanez wireless set en de compressie daarvan vond hij fijn.

Die SDVDS setjes van Ken Schaffer, waar destijds iedereen van enige betekenis op speelde, bleek een audio circuit te hebben dat de sound nogal beïnvloedde. Tegenwoordig kun je dat circuit ook apart kopen. (https://solodallas.com/the-schaffer-replica)

guitarkid2
28 december 2020, 16:26
Ja eric
Kennen het verhaal ook van ene drent angus de jong
Maar jij doet je conversie via een chipie van hooguit 50 cent en je krijgt een speciaal geweldig geluid ?
Of hoor je het gewoon niet
En je speelt ook niet draadloos over je pc ?

Soms ben je wel leuk

Ach die drent stond ook in je artiekeltje

Erik de Perik
28 december 2020, 16:40
Beste snuifduif van me. Ik heb het eerst over een spotgoedkoop 2.4 GHz setje dat pas een paar jaar op de markt is. Dat doet niet onder voor een kabel.
De andere wireless die ik noem is het oude systeem van Schaffer, de eerste true diversity set. Denk aan The Wall live destijds. Toen die oude systemen vervangen werden door Shure AXT en zo, viel het gitaristen zoals Angus Young op dat de sound anders was. Bleek dus aan het compensatie circuit van die SVDS te liggen, dat je dus nu apart kunt kopen.

Ik heb een Nady set gehad ooit,maar dat was eigenlijk niks. Electronica kost geen ruk meer tegenwoordig, al wordt er worden nog steeds wel eens gevraagd wat een gek bereid is om er voor te geven. Exact hetzelfde setje wat ik voor 26 EUR heb gekocht kun je ook voor 149 USD kopen. Dan heeft iemand anders 'm voor je uit China gehaald.

Ik speel niet draadloos over m'n pc, waarom zou ik?

guitarkid2
28 december 2020, 17:00
Eric
Dat ik eeen geluidskaart gebruik met veel duurdere chip om een zo neutraal/goedmogelijk da/ad shit krijgen heeft naatuuurlijk het maken met mijn merkgeilheid headstockfetish en patserdrang
Want dat chipie van joe is gewoon da bomb en en ik ben gewoon een domme consu ment

En voor slechts 40 cent ondelen meer kan ik die kaart ook net zo goed via wifi op mijn pctje aan sluiten
Draadjes...... pffff.... zonde geld ruimte


Edith fff waar het om gaat

Ik heb een geweldige HB gitaar een echte Hb buizen versterker
Dan wil het gitaar signaal toch zo schoon mogelijk into mijn mooie amp krijgen
Dat gaat echt niet lukken met een coverter en een wifiverding van hooguit 5 euro
En als je dat niet hoort ...... :)

Erik de Perik
28 december 2020, 17:17
Poehee gaat het allemaal nog wel een beetje?

guitarkid2
28 december 2020, 17:19
Net terug van tiep cursus

Erik de Perik
28 december 2020, 17:22
Ik vond jouw vorige type leuker.

Midwolda
28 december 2020, 17:47
Als jij mij dan niet verkeerd corrigeert, hebben wij een deal.

Mijn verhaal klopt namelijk gewoon en jouw "latency vanwege de lange kabel"....... dat duidt op te weinig scholing ouwe ICT wizzard.

Heb je een extra cursusje dom lullen gevolgd in de kerstvacantie? Dik geslaagd hoor.

Manmanman droeftoeter.

Erik de Perik
28 december 2020, 17:56
Welk deel klopt niet dan?

Dirk_Hendrik
28 december 2020, 18:11
Latency: 2ms

Vet! Ik zou bijna zo'n set kopen om het na te meten. Ik geloof er geen reet van.

Midwolda
28 december 2020, 18:11
Lees het gerust nog eens terug.

Erik de Perik
28 december 2020, 18:29
Vet! Ik zou bijna zo'n set kopen om het na te meten. Ik geloof er geen reet van.

Ik ook niet hoor, maar zo gaat het met slagers die hun eigen vlees keuren. Ik heb eigenlijk nooit gekeken of er ooit een serieuze test is geweest, maar ik vrees van niet. Puur vanwege prijs en pos. Je mag mijn set wel meten trouwens.

Gather38
28 december 2020, 19:12
Wel leuke externe geluidskaarten, ik had niet verwacht dat die zonder voeding werkte.

Ik heb normaal een PC met mengpaneel op zolder en mijn vraag ontstond uit de behoefte om elders wat met Garageband mee te spelen (met koptelefoon op) en gelijktijdig een spoortje op te nemen.
Nu sleep ik niet telkens mijn hele handel overal mee naar toe maar een laptopje en een (draadloze) koptelefoon wel.
In navolging daarop zou het fijn zijn ook nog een snoerloos gitaar het setje compleet te maken.

Als ik met mijn laptop ergens zit is er altijd wel volk en lopen er honden om me heen die altijd net daar moeten zijn waar de kabels lopen.
Zo'n klein IRig dongeltje valt al van tafel door het gewicht van het snoer.
Met een beetje mazzel is dan niet de poort van je laptop gesloopt (vraag niet hoe ik dit weet).

Dus inderdaad door de frequentie die die draadloze sets aangeven wordt de suggestie gewekt dat je ook direct met wifi kan connecten. Ennuh, waarom geen bluetooth?

Ik kwam namelijk ook al jacks met een dongeltje die de suggestie wekte dat er geen ontvanger bij zat.
Dus ik had de goede hoop dat die kennis hier misschien was..

p.s.
Wanneer kunnen we weer samen muziek maken?!?

skanky
28 december 2020, 20:18
Dus inderdaad door de frequentie die die draadloze sets aangeven wordt de suggestie gewekt dat je ook direct met wifi kan connecten. Ennuh, waarom geen bluetooth?


Bluetooth geeft teveel latency, idealiter 35ms maar in de praktijk meestal meer dan 100ms (soms zelfs richting de 3/400 ms) Daar is gewoon niet live mee te spelen.