PDA

View Full Version : Speaker-kwestie



guitar
9 augustus 2003, 19:10
Hallo allemaal,

Onlangs een niuwe buizencombo gekocht... geweldig ding. Zeker over mijn Marshall buikkast (1960A). Echter over de stockspeaker vind ik hem minder goed klinken. De speakers in mijn buikkast zijn vier Celestions G12T-75 en die in de combo één Celestion G12t-100. De kast is closed back, mijn combo open back. Welke speaker zou ik moeten kopen om enigzins het mooie geluid van mijn buikkast te benaderen? Of is dit sowieso niet mogelijk omdat het closed back is vs. open back en 4x12" vs. 1x12"?

MVG Martijn

Slowhand41
10 augustus 2003, 11:26
Met je combo speaker een closed back 4X12 geluid krijgen zal niet zo gemakkelijk zijn. Dan zou de combo ook gesloten moeten zijn en dat kan in de meeste gevallen niet omdat zo'n gewoon open moet zijn vanwege warmte e.d. Een optie zou misschien een extra (gesloten)speakerkastje zijn. Het type speaker in je combo daar ligt het in principe niet aan.
Probeer gewoon wat dingen uit dan kom je er vanzelf achter wat jij het best vindt klinken.

Greetz, Hans

piezo
10 augustus 2003, 11:55
Misschien bevalt deze goedkope oplossing: probeer eens om de achterkant 3/4 of 2/3 dicht te maken. Dan kan de versterker nog steeds zijn warmte redelijk kwijt.
Om te proberen gewoon eerst een plaat van ongeveer de juiste afmetingen ertegen aan binden met touw. Wel iets zachts tussen combo en plaat tegen het rammelen.
Succes.

guitar
10 augustus 2003, 12:47
Hoi, de combo is al voor de helft dicht (twee keer een kwart, een balkje onderaan, de ander half bovenaan, bescherming van de buizen). Waar mij het eigenlijk om gaat: zijn er speakers gebouwd die een open back kunnen laten klinken als een closed back? Die het zeg maar compenseren. O ja, en is de G12T-100 echt anders van klank en kwalitieit dan de G12T-75 of ligt het puur aan open/closed back verschil. (op de site van celestion staat de G12T-100 bij de standaard speakers en de G12T-75 bij de klassiekers. zit daar een verschil in qua kosten en kwaliteit?)

guitar
11 augustus 2003, 18:46
Weet er dan ook niemand een zaak waar ik de verschillende speakers kan testen? Ik heb ergens gelezen dat Celestion speciale service-zaken heeft waar je elke speakerconfiguratie die mogelijk is kunt testen. In NL zoiets?