PDA

View Full Version : HNGD: Gibson Les Paul Standard '50s



TobyW
19 december 2020, 11:29
"Wat ga je aan die muur hangen?" vroeg mijn vrouw nadat ik mijn nieuwe werkkamer had ingericht. "Nou, er zou nog plek zijn voor een paar gitaren..." - "Maar je hebt er toch al twee!" - "Ja, maar nog geen Les Paul.". Aan de andere muur hangen mijn Strats, een MIM Standard en een American Original '60s. Ik ben echt een Strat liefhebber, maar een gitaar met Humbuckers stond toch al jarenlang op mijn verlanglijstje. En als traditionalist dan het liefst een Les Paul in Heritage Cherry Sunburst. Ik was daarom erg blij met de aankondiging van de nieuwe Standard reeks anderhalf jaar geleden.

Om een lang verhaal kort te maken, mijn vrouw heeft de enige gevonden die in NL op voorraad was (bij Guitarking in Boekel) en die konden we nog net voor de lockdown ophalen, waardoor het een vervroegd kerstcadeau werd. En wat is het een fijne gitaar zeg. Ik houd van dikkere halzen, de setup af fabriek is heel goed, en hij heeft een mooie (maar niet overdreven) bookmatched flame top. Klank is ook heel mooi, en ik heb inderdaad het gevoel (wat je vaker leest) dat een Les Paul makkelijker speelt dan een Strat. Erg blij mee dus!

http://www.wittwer.nl/wp-content/uploads/2020/12/lespaul-1024x768.jpg

arjanb01
19 december 2020, 12:07
Wauw wauw en nog eens wauw.
Gave burst en mooie specs inderdaad. Al zou ik de slagplaat eraf laten, dan komt de kleur nog mooier uit.
Voor kerst heb je niks meer nodig dus hiermee ben je voor de rest van de feestdagen mooi zoet mee 😁
Congrats en veel plezier met deze mooie dame!

Midwolda
19 december 2020, 12:46
Ja da's wel een Les Paul zoals een Les Paul behoort te zijn ja. Machtig mooi instrument dit.
Mij zit die slagplaat niet in de weg hoor, het contrasteert juist wel mooi met het donkerrood.
Gefelicikerst dan maar en nu hup, vijf weken nonstop spelen d'rmee!

D3nnis
19 december 2020, 12:56
Mooi hoor, gefeliciteerd!

Fobo
19 december 2020, 13:00
Prachtig! Felicitades en happy playing!

mrweird
19 december 2020, 13:03
Héél mooi! Alsof je een echte 59'er in huis heb gehaald vanaf reverb met waarde van 2 ton, maar dan in nieuwstaat.

munkie
19 december 2020, 15:18
Tja, Jimmy Page, Blues Breaker-era Clapton, Billy Gibbons, Slash etc. kan je nou 1X niet spelen op een Strat :seriousf:

Mooie plank man. Wel een heel ander instrument, bespeelbaarheid, afstelling van de versterking.

arjanb01
19 december 2020, 15:42
Ik heb zowel een Strat als een les Paul en inderdaad wat me opvalt is dat de les Paul comfortabeler speelt dan de Strat, mede door de kortere mensuur. Ik heb altijd het gevoel dat je minder hoeft te werken als op een Strat.

jutter
19 december 2020, 15:48
Ik heb zowel een Strat als een les Paul en inderdaad wat me opvalt is dat de les Paul comfortabeler speelt dan de Strat, mede door de kortere mensuur. Ik heb altijd het gevoel dat je minder hoeft te werken als op een Strat.

Luiwammes!

jutter
19 december 2020, 15:48
Maar wat een mooie Les Paul, gefeliciteerd!

LRS
19 december 2020, 16:58
Mooi ding man! Gefeliciteerd!!! Jij komt de lockdown wel door 😜

Tupelo
19 december 2020, 17:58
Congrats, ennuh fideel van je vrouw !

almarvk
19 december 2020, 18:14
Een vrouw die proactief meehelpt met je hobby. Geloof er niets van!! :D

Mooie versie man!

TobyW
21 december 2020, 09:36
Bedankt allemaal! Na een paar dagen erop gespeeld te hebben vallen mij vooral twee dingen op ten opzichte van mijn Strats: 1) de pickups hebben veel meer output en 2) wat is zo'n Strat body toch lekker gevormd. Uiteraard allebei weinig verrassend, maar toch iets waarmee je rekening mag houden.

telerocker
22 december 2020, 01:09
The real deal! Fraaie Les Paul hoor, zeker met deze niet te extravagante top. Ik vind een LP eigenlijk altijd te makkelijk spelen. Ik hou zelf van iets meer weerstand, zodat ik zelf harder moet werken. Kan ook met mijn aanslag te maken hebben. Op een strat zijn de hogere posities ook iets makkelijker bereikbaar. Alleen de vette sound van een LP krijg je daar dan weer niet uit. Dus als je ze allebei hebt, ben je het heertje!

Speeddemon
22 december 2020, 17:14
Prachtige Les Paul! Gefeliciteerd! Guitarking is ook een fijne zaak.

Tupelo
22 december 2020, 19:59
Lijkt mij een fijne zaak.
Nooit geweest, maar aanbod ziet er oké uit en ik hoor er goede dingen over.
Maar de website vind ik kut.

Erik de Perik
22 december 2020, 22:20
Lijkt mij een fijne zaak.
Nooit geweest, maar aanbod ziet er oké uit en ik hoor er goede dingen over.
Maar de website vind ik kut.

Daarom moet je ook naar de zaak gaan. Da's dichter bij jou dan bij mij en was er al een paar keer. Zelfs wat gekocht daar :ok:


OT mooie gitaar man. Dat was ooit wel mijn ideale LP qua looks.

Chew
23 december 2020, 14:31
Prachtige Les Paul man! Wat mij betreft precies de juiste hoeveelheid vlam. Niet teveel, niet te weinig.

Is het gewicht ook een beetje te doen?


Ik heb zowel een Strat als een les Paul en inderdaad wat me opvalt is dat de les Paul comfortabeler speelt dan de Strat, mede door de kortere mensuur. Ik heb altijd het gevoel dat je minder hoeft te werken als op een Strat.

Grappig dit.
Denk dat het er heel erg vanaf afhangt of je meer ritme of lead georiënteerd bent. De mensuur van Fender vind ik voor ritme veel fijner dan Gibson. Voor lead weer andersom :)

Maar goed, ik ben sowieso niet zo van het benden. Dat gaat bij een Les Paul veel makkelijker!

TobyW
24 december 2020, 20:27
Ik vind het gewicht meevallen. Hij is iets zwaarder dan mijn (niet super lichte) Strat. Hij is niet weight relieved, dus ik neem aan dat Gibson het hout op dichtheid selecteert om het gewicht binnen de perken te houden.