PDA

View Full Version : Derde pick up voor een Gibson sg standard



larsje
11 december 2020, 23:44
Ik zit eraan te denken om een derde pickup in de middle positie te laten maken. Er zitten nu dacht ik een 490t en een 490r in. Als ik er een derde tussen wil zetten wat kan ik dan er het beste bij zetten een 490r of een 490t of maakt het niet zoveel uit?

Mr.Fingers
13 december 2020, 00:39
Het zit vooral lelijk in de weg.

Pepe
13 december 2020, 01:59
Hoe ga je schakelen kwa combinaties?

dorrus
13 december 2020, 13:20
Het zit vooral lelijk in de weg.

Dit! Je gaat ruimte te kort komen om je snaren aan te slaan en je gitaar daalt in waarde

Duhsjaak
13 december 2020, 16:28
Waarde daling?
Wie dat volatiele veld in beeld heeft mag zich melden.

Ik heb pakweg 37 jaar gespeeld op een gitaar met 5 pups. No eproblemo!
Peter Frampton speelt al pakweg 50 jaar op een LP met 3 pups. Zie ook het pracht verhaal over de revindicatie van die gitaar hier op GN.
Met Frampton comes alive de best verkopende dubbel LP in de historie van de muziek (of in ieder geval tientallen jaren die status gehad).

De suggestie van Pépé is not half bad. Wat verwacht je ervan, wil je ook tegenfase trucjes en dus meer in t algemeen: hoe wil je dat ie schakelt.
Hang je erg aan twee volume pots en twee tone, of zou je ervoor voelen om eentje daarvan op te offeren voor een traploze van humbucker naar single coil pot.
Wil je überhaupt coil split of vind je dat voor poessies?

Kortom. Je zorgt voor wat reuring in de tent. Je laat ons vrolijk gissen.
Vriendelijke groet, Gus

Erik de Perik
13 december 2020, 16:53
Dat ligt bij heftig befrunnikte gitaren van wereldsterren natuurlijk een beetje anders.

Fobo
13 december 2020, 17:03
Heeft gewoon met eigen voorkeuren te maken; niet méér en niet minder. Was ooit ook in voor een drie-pupper; heb er even op gespeeld maar vond het niks. Inderdaad wat Mr.Fingers en Dorrus al aangaven. Gus doet/deed het met niet minder dan vijf pups; ieder z’n ding.
Kan goed leven met wat minder schakelmogelijkheden.

Pepe
13 december 2020, 17:08
Het heeft vooral te maken of je enkel plectrum of ook je vingers gebruikt.

Met triple pickups + 3 standen toggle vind ik het niet logisch om (Gibson en Rick) de mid pickup enkel in combinatie aan te bieden, dat lijkt me geen echt toegevoegde waarde geven maar soit, het is ook uitstraling probably.
Maar inderdaad, als je zo'n 3e pickup echt een functie wil geven kom je bij mini switches of uittrekbare pots terecht.

Kwa output zou ik zo'n midpickup niet luider willen dan mijn brug pickup wat hij op die positie wel is.

Brum
13 december 2020, 17:11
Los van dat het op een Standard geen porum is (sorry;)), zou ik voor de middenpositie gevoelsmatig voor een 490R gaan. Beetje het idee van ouwe Gibsons, waar de brughumbucker en neckhumbucker hetzelfde waren.

Fabrieksinstellingen
13 december 2020, 18:46
Gewoon een nieuwe gitaar kopen, heb je zo 2 a 3 nieuwe pickups.