PDA

View Full Version : Scales uitgelegd



Martijn-w
9 december 2020, 23:37
Ik denk dat ik het eindelijk enigszins begin te snappen dankzij dit filmpje.


https://youtu.be/Vq2xt2D3e3E

Fusion
10 december 2020, 09:12
Ik stond halverwege fam 3 alweer klaar met mijn oordeel "huh waar is de octatonische ladder" en "sukkel je vergeet half-heel en heel-half ladder etc" maar hij is redelijk compleet. Geen pentatonisch genoemd maar die vind ik ook niet echt tellen, da's meer een gitaristentrucje dan anyting else. Niets nieuws voor mij hier maar wel goed gepresenteerd en zo'n piano leent zich er beter voor dan een gitaartoets. Dank voor t delen!

En ik vind t mooi dat ie niet in modes blijft hangen maar echt over scales gaat door bij over die G7 (als V in harm minor) niet alleen maar de obvious G phygian dominant te spelen maar ook echt te switchen naar G aeloisch dom etc.

Martijn-w
10 december 2020, 10:14
Doorgaans haak ik heel snel af als dit soort dingen uitgelegd worden, maar deze vond ik heel overzichtelijk. En binnen best korte tijd veel uitgelegd.

Midwolda
10 december 2020, 10:51
Ik zal het wel nooit begrijpen, maar met deze tool (http://randscullard.com.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/CircleOfFifths/) hoeft dat ook niet.

Meestal doe ik maar wat op gehoor en dat is ook best wel leuk eigenlijk. :)

Buxtra
10 december 2020, 12:24
Ik zal het wel nooit begrijpen, maar met deze tool (http://randscullard.com.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/CircleOfFifths/) hoeft dat ook niet.

Meestal doe ik maar wat op gehoor en dat is ook best wel leuk eigenlijk. :)

Sohé das hendig!

Jan Buurman
10 december 2020, 14:33
Ik zal het wel nooit begrijpen, maar met deze tool (http://randscullard.com.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/CircleOfFifths/) hoeft dat ook niet.

Meestal doe ik maar wat op gehoor en dat is ook best wel leuk eigenlijk. :)

Ik wil wel maar het gaat mij ook al snel duizelen. Hier ook inderdaad altijd op gevoel, ervaring en gehoor.

Martijn-w
10 december 2020, 14:36
Wat ik dan wel denk is.. leuk en aardig om te weten wat de intervallen zijn, maar je gaat tijdens het spelen toch niet zitten tellen welke noten er bij welke scale passen die je dan wil spelen op dat akkoord. Voordat ik dat bedacht heb is het akkoord alweer gewisseld.

Midwolda
10 december 2020, 16:13
Nee precies. Nadenken tijdens het spelen is killing. Ik laat m'n vingers spelen en meestal gaat dat goed, soms gaat het fout, dan doe ik het gewoon nog een keer en dan denkt iedereen dat het zo hoorde. Achteraf zeg ik dan dat dat de jolytische ladder was, ken je die niet? :D

NLF
10 december 2020, 18:06
Jammer dat Brad er niet meer is want die kon het goed uitleggen.

Erik de Perik
10 december 2020, 19:10
Echt een gemis, die gast was zo goed in theorie.

Napoje
10 december 2020, 19:57
Erik de perik... onthoud die man. Daar gaan we meer van horen op dit forum.

Erik de Perik
10 december 2020, 20:13
Het overtypen is al te moeilijk, maar Brad was jouw mattie?

arjanb01
10 december 2020, 20:30
Nee precies. Nadenken tijdens het spelen is killing. Ik laat m'n vingers spelen en meestal gaat dat goed, soms gaat het fout, dan doe ik het gewoon nog een keer en dan denkt iedereen dat het zo hoorde. Achteraf zeg ik dan dat dat de jolytische ladder was, ken je die niet? :D

Precies dat, en gaat het fout dan kun je achteraf altijd zeggen dat het Jazz is 😁😉

Napoje
10 december 2020, 21:15
Het overtypen is al te moeilijk, maar Brad was jouw mattie?

Jij bent daar toch de verbeterde versie van? 2.0.1 beta 2?

Erik de Perik
10 december 2020, 21:18
Jij bent daar toch de verbeterde versie van? 2.0.1 beta 2?

Wat is jouw probleem vriend? Om het maar eens in Algemeen Beschaafd Marokkaans te schrijven.

Napoje
10 december 2020, 21:30
Jij reageert altijd. Maakt niet uit waarop. Ik wou even weten of dat nog goed werkte. Fijne avond en tot binnenkort maar weer.

Erik de Perik
10 december 2020, 21:35
Jij reageert altijd. Maakt niet uit waarop. Ik wou even weten of dat nog goed werkte. Fijne avond en tot binnenkort maar weer.

Ik heb een brede interesse. Mocht jij ergens iets beter weten dan ben je uiteraard vrij om te reageren.

jutter
11 december 2020, 10:19
Erik de perik... onthoud die man. Daar gaan we meer van horen op dit forum.

Alsjeblieft, nog meer??? Dit forum bestaat alleen nog maar uit reacties van EdP. Maar ja, die man weet ook ongelofelijk veel hè?! (zucht):stop:

Fusion
11 december 2020, 10:25
Wat ik dan wel denk is.. leuk en aardig om te weten wat de intervallen zijn, maar je gaat tijdens het spelen toch niet zitten tellen welke noten er bij welke scale passen die je dan wil spelen op dat akkoord. Voordat ik dat bedacht heb is het akkoord alweer gewisseld.
Maar zo werken jazz musiici eigenlijk meestal wel.

Fusion
11 december 2020, 10:26
Jammer dat Brad er niet meer is want die kon het goed uitleggen.Klopt. Af en toe wel een foutje her en der maar dat gaf ie dan ruiterlijk toe en dan pakte hij t wel snel weer op.