PDA

View Full Version : Wie weet het beste geluid voor thuis te creëren?



Shift
9 december 2020, 16:23
Hi,

Ik ben een beginner, die enkel thuis speelt, op zolder zeg maar. Ik kan erg genieten van youtubers zoals kirf ochaion die een superdikke tone hebben. Echter wel met marshall heads van 1700,- en volume op stand 100.

Thuis klinkt mijn spel dan altijd weer zo kaal, kil, of zacht. Sindskort gebruik ik pas Reverb waardoor mijn leadgeluid al een stuk leuker klinkt.
Normaliter speel ik ook graag metal-riffs, maar zodra ik leads ga spelen (en ja, ik speel dus altijd alleen) klinkt het allemaal zo karig. Ik heb heel veel vragen dus alle kennis en input is welkom.

Ik ben op zoek naar een volledig gear-pakketje wat is aan te raden voor mooi geluid op kamerniveau (buizentop tot max 5 watt), welke effecten heb ik nodig? Zou een upgrade naar een 1x12 of zelfs 2x12 speaker veel uitmaken? Is dat niet veel luider?

Mijn huidige gitaar is een LTD ec-1000 met EGM81/60 en ik speel op een Blackstar HT5 met een 1x10inch blackstar cab, closed back. Ik ben erg liefhebber van Marshall om de looks.

Ik vat hem graag iets concreter samen voor mijn situatie:
Zou mijn HT5 upgraden naar: Marshall SC20H Studio Classic JCM800 die ook op 5 watt kan, een grote upgrade zijn? En wordt het niet veel luider ondanks gelijke wattages? Of kan ik dus beter voor een speakerupgrade gaan en/of met een bepaald effecten pedaal?

Veel dank alvast!

Fusion
9 december 2020, 16:38
Voor leads doet een delay wonderen. Dan klinkt t opeens alsof je een metalstar bent

Mitch
9 december 2020, 17:02
Ik kan je bijna garanderen dat die Blackstar veel beter op huiskamer niveau gaat klinken qua beheersbaar volume en qua gain. Als je wat 'dikker' wil klinken moet zo'n Marshall al gauw te hard. Die 5W is eigenlijk nog veel, hoe lullig het ook lijkt: 1W is in dat geval al plenty. Tenzij je polder hebt in plaats van buren :D

Shift
9 december 2020, 17:17
Ha, dankjullie wel alvast

En enig advies wat een 1x12 of 2x12 cabinet voor verschil kan maken?
En wordt dat ook luider dan een 1x10 of heeft dat er niets mee te maken?

Ik heb ook een marshall dsl1, 1 watt. Deze klinkt wel OK maar ben er niet weg van eerlijk gezegd. Deze klinkt soms wat 'digitaal', maar mogelijk verbeterd het met een andere cab..

Dat effectpedaaltje ga ik even uitzoeken!

Erik de Perik
9 december 2020, 17:20
Ik vindgalm op een lead geluid kut, maar doe het tijdens repetities wel omdat ik dan wat beter 'blend' met de band.

In het eerste filmpje wat ik vond van die Kfir, ik moest 'm opzoeken want kende 'm niet, speelt hij op een H&K Tubemeister set.
Hij lijkt overigens te denken dat de solo van Stairway op een LP gespeeld is....... sad.
Sultans of Swing doet 'ie wel erg goed.


https://www.youtube.com/watch?v=4npxwqohUV8

AoDf
9 december 2020, 17:32
Voor uitsluitend thuisspelen is investeren in een interface, studiomonitors en wat versterkerplugins ook een goede optie, vind ik. Ik weet niet of deze optie ook in overweging genomen wordt?

Erik de Perik
9 december 2020, 17:34
Voor uitsluitend thuisspelen is investeren in een interface, studiomonitors en wat versterkerplugins ook een goede optie, vind ik. Ik weet niet of deze optie ook in overweging genomen wordt?

Dacht ik ook, maar vaak is een amp en een gitaar wel overzichtelijker.

AoDf
9 december 2020, 17:42
Dat wel. Ik lees iets over speakerupgrades, 1x10 naar 1x12 of 2x12. JCM800 topje. Allemaal leuk speelgoed maar ik twijfel of je er dichter mee bij je doel komt, dikke (lead)sounds op beheersbaar volume op de zolderkamer. Eerder genoemde opties gaan ook wat centen kosten maar het blijft behelpen denk ik.

Erik de Perik
9 december 2020, 17:50
Ik heb een dikkere lead sound op m'n computer dan in het filmpje. Maar dat is niet voor iedereen Sommige mensen vinden dat echt heel ingewikkeld.

Shift
9 december 2020, 20:05
Ik ben wel echt op zoek naar gitaar/amp en effect opties. Zo'n studio is ooit wel leuk maar denk niets voor mij.
Ik hoop op nog wat reacties
Verder bedankt voor de tips!

Shift
9 december 2020, 20:06
Haha. Ik heb buren aan 1 kant.
Thx voor je advies!

Fusion
9 december 2020, 20:39
Hij lijkt overigens te denken dat de solo van Stairway op een LP gespeeld is....... sad.Of hij heeft geen Tele. Who gives a fuck.

[QUOTE=Erik de Perik;3501664]
Sultans of Swing doet 'ie wel erg goed.
]/QUOTE]Niet echt

AoDf
9 december 2020, 20:54
Ik vind het spel van die kerel in dat filmpje prima te pruimen, zou ik ook wel zo willen kunnen. Ben zelf niet al te best als gitarist dus ben snel onder de indruk.

arjanb01
9 december 2020, 22:38
Ik vind het spel van die gast uit dat filmpje prima, alleen die Gary Moore solo aan het eind (Still got the blues) had ie achterwege kunnen laten. Heel onrustig vibrato en erg rommelig gespeeld. Maar soit, wel verder met plezier naar gekeken en geluisterd.
Optie voor thuis? Misschien een Line 6 Helix, Boss Gt1000 of Kemper. En die doorlussen naar de pc en via opname software als audacity opnemen?

Big E
10 december 2020, 09:24
Een relatief goedkope en makkelijke oplossing is om een boost pedaal (of een eq of een combinatie van beiden) voor je amp te zetten. Ter illustratie, veel metal gitaristen in de jaren 80 haalden hun heavy sound uit een jcm 800 en een tubescreamer. Er zijn tegenwoordig heel veel van dat soort pedalen op de markt, in alle prijsklassen. Zoek wat uit op youtube, koop het op marktplaats en als het niet bevalt verkoop je het weer. Meestal is uitvinden wat voor jou werkt om je ideale sound te krijgen een kwestie van uitproberen.
Daarbij staat het internet ook vol met filmpjes over hoe je de sound van een bepaalde gitarist of band kunt benaderen "without breaking the bank'. Dat kan wel helpen met het bepalen van de richting waarin je het moet zoeken.

showband
10 december 2020, 09:35
ik denk dat je gitaar en Blackstar HT5 prima geluid moeten kunnen opleveren.
conventioneel dan. Bij opnames hoor je processing. compressie, microfoons, eq, galm enz. die je in de woonkamer niet uit je amp hebt.
Eventueel een goede speakerload en high end koptelefoon gaan dan wel uitmaken. Ik weet niet hoe goed de DI in die blackstar is.

maar goed. Ik zou denk ik een dikke UAD USB/firewire front end aan je pc voor thuis aanraden. Met wat mooie ampmodellen.

goedkoper is NI GUITAR RIG 6 PRO met bv een Steinberg UR22 mk2. Deze is bijna even duur maar je krijgt gelijk alle modellen amp erbij. Dus goedkoper in gebruik.
Dan ga je virtueel in plaats van met een versterker en kun je lekker experimenteren. En dan heb je gelijk dat geproduceerde geluid waar je aan refereert.

Minder mooi dan de looks van een amp, dat weer wel. Maar qua klank en mogelijkheden voor thuis volgens mij een betere match.

AoDf
10 december 2020, 10:49
Of deze i.p.v. de Steinberg, scheelt veel geld, verschil zal verwaarloosbaar zijn:

https://www.bax-shop.nl/externe-audio-interface/behringer-u-phoria-umc202hd-audio-interface

guitarkid2
10 december 2020, 11:40
Veel mettallaars ( schijnt het ) zijn erg tevreden over boss katanas en yamaha thrs
Zou ik zeker in de zoektocht meenemen
Plus een openbacck cabinet
10 inch closed is zo 10 inch closed ;)

D3nnis
10 december 2020, 12:41
Sultans of Swing doet 'ie wel erg goed.
Niet echt

Hmm, ik vind m daar best wel "in de geest van knopfler" spelen. Niet 100% hetzelfde, maar daar heb ik niet zo'n moeite mee.
Wat miste je bij sultans of swing?

Fusion
10 december 2020, 13:18
Hmm, ik vind m daar best wel "in de geest van knopfler" spelen. Niet 100% hetzelfde, maar daar heb ik niet zo'n moeite mee.
Wat miste je bij sultans of swing?
Hj speelt slordig die arpeggiootjes

EDIT: hij speelt idd wel goed in de geest van

André_84
10 december 2020, 15:29
Ik zit een beetje in het zelfde schuitje. Ik heb hier een 10" bassampje staan waar ik nu overspeel. Ik vraag me af of het simpelweg toevoegen van een of ander multieffect ding met amp en speakersim mischien een oplossing gaat zijn. Ik denk niet dat het aan wattages gaat liggen. Ik kan me voorstellen dat een 12" speaker wel een upgrade gaat zijn over een 10" . 2x12" lijkt me veel voor op de slaapkamer.

Zelf overweeg ik een Mooer ge100 multi effect aan te schaffen en die voor mn bassamp te plaatsen. Of dat het 'm gaat doen? geen idee nog...https://www.thomann.de/nl/mooer_ge100_box_guitar_multi_fx.htm (https://www.thomann.de/nl/mooer_ge100_box_guitar_multi_fx.htm)

AoDf
10 december 2020, 16:16
Sowieso gaat die basversterker je gitaarsound geen goed doen. Multi-fx ervoor of niet.

Erik de Perik
10 december 2020, 18:39
Ik heb hier voor de gein een gitaar op m'n basversterker (met 12") aangesloten. Clean is prima te doen, maar met overdrive wordt het wat rommelig.

D3nnis
10 december 2020, 20:38
Hj speelt slordig die arpeggiootjes


Hmm, dat is me eigenlijk niet eens zo opgevallen (zou ik doof worden?), ik zal nog eens luisteren.

munkie
11 december 2020, 15:53
Ik heb een Blackstar HT5 op een Marshall 1922 2X12 box met UK Celestion G12T75's. Die zijn 97 Db per stuk dus per 2 100 Db voor de box. 5 watt van de Blackstar is dus al teveel in de huiskamer. Ik heb dan ook olderwetse 19 inch effects in de FX loop, Rocktron Intellifex, Alesis Quadraverb. Daar zitten potmeters op, met de Input zorg je dat je genoeg signaal op de meter krijgt, met de output kan je het volume van de Blackstar temmen. Of een SM Nanopatch in de FX loop, wordt ook wel verkocht met de naam JBL erop. Is gewoon een volumepotmeter in een doosje. Of een echte powersoak tussen de speakeruitgang van de Blackstar en de box.

Ik heb ook een 4X12 gehad, toen ging dat beetje nasale van de Blackstar eraf en dat klonk toch wel geweldig. Maar je buren denken daar misschien anders over...

Ik heb ook een Boss Katana head mk1, was 270 euro B-stock bij Bax, belachelijk veel amp voor dat geld. Ik heb hem op standje 0,5 watt op de Marshall 2X12. Hard zat! :rockon:

Tupelo
11 december 2020, 18:31
Fender Vibrochamp & Vox AC4.
Vox AC4 lust alleen mijn hollowbodies.
Vibrochamp doet het beter op mijn telecaster & mustang, en ook de SFII gaat er goed op.
EHX Holy Grail ervoor.
Veelal that's it.
Is op volume te houden en klinkt dan nog oké ook, nu speel ik ook nauwelijks met drive.
Doe ik dat wel dan komt er een Vox Dual Drive bij en die klinkt over de Vibrochamp op laag volume nog best oké, maar is juist op de Vox niet te pruimen.

Shift
11 december 2020, 20:12
Veel mettallaars ( schijnt het ) zijn erg tevreden over boss katanas en yamaha thrs
Zou ik zeker in de zoektocht meenemen
Plus een openbacck cabinet
10 inch closed is zo 10 inch closed ;)
Thanks! Goede tip
Ik heb een 12 inch speaker besteld bij Thomann met celestion v30.
Die Katana (head) ga ik eens testen eerdaags! Misschien is dat op mijn speelvolume wel het beste geluid aangezien ik de tubes nooit hard genoeg aanspoor (volume meestal niet verder dan naar links wijzend).

Shift
11 december 2020, 20:16
he Munkie
Thanks voor je tips over die SM nanopatch bijv.
Nu zit ik met veel interesse naar de katana mk2 head te kijken en de blackstar ht5 heb ik al. Kan jij je voorkeur hierover noemen en welk je het beste vind? Is die katana echt de moeite? Ik zweer tot nu toe altijd bij 'buizen'.
Mijn volumeknop wijst meestal in een rechte lijn naar links haha.

NLF
11 december 2020, 21:33
Zie ook het recente topic over "getting starten". Zelfde issue, zelfde recept.

Napoje
11 december 2020, 22:18
Als je toch die katana overweegt moet je ook eens de positive grid spark meenemen. Moet erg goed zijn voor zijn 250€z

telerocker
12 december 2020, 00:05
Als je toch die katana overweegt moet je ook eens de positive grid spark meenemen. Moet erg goed zijn voor zijn 250€z

+1. Qua features biedt de Positive Grid veel meer dan de Katana. Juist thuis kun je daar veel plezier van hebben.

Rinze
12 december 2020, 00:20
Wat ik van de Positive Grid heb gehoord is typisch voor de modellen met breedbandspeakertjes, waarbij de PG ook nog eens een overdosis laag lijkt te hebben. Voor mij is het fijn dat de Katana en 12 inch speaker heeft, dat vind ik nu eenmaal het prettigst qua klank en gevoel. Die breedband dingen klinken in mijn oren altijd minder. Zal er misschien ook mee te maken hebben dat ik weliswaar van alles spel maar afhaak als een versterker/speaker niet lekker hakt in het laag.

De Katana is in mijn gehorige doorzonwoning net te hanteren op de halve watt stand. Klinkt ook goed direct de pc in met een IR erachter (kan alleen met de 100 watt modellen, waar je die stereo stand aan kunt zetten wat de speaker sim op de line out uit schakelt).

Ik heb ook een Laney IRT Studio. Te gek ding maar gaat veel te hard voor thuis, zelfs op de 1 watt stand. Die gebruik ik dus alleen rechtstreeks in de pc met IR's. Klinkt erg fijn.

Persoonlijk hoef ik niet zoveel keuze aan gemodeleerde amps, mijn ervaring is dat ik dan blijf draaien en zoeken ipv te spelen. Ligt ook aan mij, raak ervan in de war.

Just my 2 cents. Er is erg veel keuze voor thuis spelen tegenwoordig en er komt steeds meer bij, eigenlijk in alle prijsklassen. Alleen maar mooi lijkt mij al wordt de keuze wel moeilijker..

showband
12 december 2020, 11:24
als je van marshalls houd is het waarchijnlijk klankmatig niets voor jou.
Maar voor thuis vind ik dat ibanez tubescreamer "meubelstuk" wel erg top.
goed geluid en looks.


https://www.youtube.com/watch?v=iRF0JVB6phI

lcvanderhelm
12 december 2020, 11:30
Welke winkel in Nederland verkoopt eigenlijk de spark? Bax verkoopt hem niet Key-music verkoopt hem niet. Zelfs bij Thomann staat hij niet op de lijst?

JVGM-music
12 december 2020, 11:54
Kunnen op fluisterniveau toch leuk klinken.


https://www.youtube.com/watch?v=QjsQ7WCQBhI

raabje
12 december 2020, 12:05
Ha bedankt, nu krijg ik GAS voor de PG Spark. Hoe accuraat de versterkers klinken maakt me niet zo veel uit, ik zie dat er een jam en chord functie inzit. Soort van ingebouwd Trio pedaal, stel ik me zo voor. Dat lijkt me nuttig en handig.

arjanb01
12 december 2020, 12:18
Ik zou inderdaad ook de yamaha thr met Bluetooth nemen voor thuis.
Handig om ook met backing tracks via Bluetooth te spelen en supergeluid door de 2x8 inch speakers. Lekker breed en dynamisch geluid waar je eigenlijk alles uit kunt halen en kunt opnemen via de Cubase software.

Luke-wannabe
12 december 2020, 13:07
Vox Katana of een plugin op je computer. Serieus.

Fobo
12 december 2020, 13:49
Ik zou inderdaad ook de yamaha thr met Bluetooth nemen voor thuis.
Handig om ook met backing tracks via Bluetooth te spelen en supergeluid door de 2x8 inch speakers. Lekker breed en dynamisch geluid waar je eigenlijk alles uit kunt halen en kunt opnemen via de Cubase software.

Zo is dat! +1

Brum
12 december 2020, 15:07
Beste geluid voor thuis, afgaande op de voorliefde van topicstarter voor het geluid van YouTubers met Marshall heads en volume op stand 100: Een Marshall head op stand 100, met loadbox, IR's, een externe geluidskaart, paar puike monitoren en je computer. Da's dan ook wat negen van de tien YouTubers doen die hun Marshall head thuis op standje 100 hebben. Exact dat en op beheersbaar huiskamervolume.

JVGM-music
13 december 2020, 11:59
Kost wel een klap met geld om dat thuis te creëren.

Brum
13 december 2020, 13:23
Zonder meer. Dit is ook een beetje zo'n gevalletje te mooi om waar te zijn. De laag vermogen versterkertjes voor thuis kunnen echt leuke versterkertjes zijn. Voor thuis. Maar het geluid van een Marshall met volume op 100 zoals de topicstarter voor ogen heeft ga je er echt niet mee bereiken. Werken met IR's en/of versterker plugins, zoals eerder geopperd, komt dat nog het dichtste in de buurt.

NLF
13 december 2020, 22:52
Ja maar het is toch echt het paard achter de wagen spannen. Omdat je de speakerkast weglaat, misschien wel het allerbelangsrijkste element in je keten. Dus geen grote speakerkast die staat te brullen, geen druk die je voelt als je een akkoord aanslaat. Voor opnames (in een studio) is een DI via loadbox voor ERBIJ heel lekker. Maar om een 100 watt amp te castreren en er alleen maar over je monitors met je pc over te spelen, tsja, dat schiet niet erg op.

Het gaat om drie elementen: de amp, de speakers en de gitaar. Je kiest de gitaar die bij de amp past, en je kiest de speakerkast die bij de amp past (of misschien komt de cab zelfs wel op de eerste plaats?). Maar dit is de ideale situatie als je ergens kunt spelen waar het volume geen (beperkende) rol speelt.

De 100 watt Marshall komt pas tot zijn recht als ie hard staat en de speakercabs (bij voorkeur 2) flink op hun donder mag geven. De veel vermogen speaker (cabs) komen op hun beurt pas tot hun recht als ze veel vermogen moeten opvangen. Anders kun je beter 50, 30, 20, 5 watt amp met speakers pakken, afhankelijk van hoe hard je kunt/moet/mag.

Brum
13 december 2020, 23:05
Maar de topicstarter zoekt ook niet de druk van een 4x12. Da's weer een ander verhaal. Hij zoekt het geluid zoals de jongens op YouTube. Da's grotendeels IR's. Da's niet het nabootsen van die cabinets en speakers, het zijn die cabinetten en speakers. Letterlijk. Alleen wel beheersbaar. Ik speel het liefst over een cabinet, maar wat ik thuis uit IR's haal is echt wel een 4x12, maar dan zoals je het thuis over je boxen hoort. Diezelfde stack zeg maar.

Fusion
14 december 2020, 09:10
Da's niet het nabootsen van die cabinets en speakers, het zijn die cabinetten en speakers. Letterlijk
Nee, letterlijk juist niet. Je maakt van van een complex, niet linear reagerend, analoog systeem, waarbij je dan ook nog eens de eigenschappen van de microfoon en ruimte, lucht etc meeneemt een digitiale file wat dan door een digitaal algoritme op een digitiale versie van je geluid wordt losgelaten. Dat is dus niet letterlijk hetzelfde. Letterlijk

EDIT: en met niet-lineair reagerend bedoel ik niet langs frequenties, maar langs volumes over vershcillende freuenties langs vershillende preamp/cab effecten etc.

munkie
14 december 2020, 15:25
@Shift (Sorry beetje laat:makeup:) Ik heb de Katana gekocht omdat ie goedkoop was B-stock, geld moet op, gearjunk, compact lichtgewicht topje, leuk speelgoed, kan ook echt brullen met 100W. De Blackstar trekt het uiteraard niet in een band.

De Blackstar heeft een buizen eindtrapje dat bepaalde boventonen genereert die ik wat mis met de Katana. Ik moet altijd vreselijk wennen aan een nieuwe amp, je moet er echt mee leren werken en zelfs je speeltechniek aanpassen. De Katana is verrassend dynamisch, zelfs op het Lead kanaal als je de gain niet tever opendraait. De FX zijn de kersjes op de taart, je hebt wel een Mac/PC met de software nodig IMHO. Bedenk wel dat de footswitch van de Katana 100 euro kost en een plastic expression pedal nog eens 70.

Shift
14 december 2020, 20:25
Dankjewel Munkie! Verhelderend.
Overige reacties ook fijn om te horen
Omdat ik geen pc heb thuis een dure optie :) voor later wel leuk!

arjanb01
14 december 2020, 20:31
Zoals ik al eerder postte, met de thr incl Bluetooth ben je gelijk klaar voor thuis:

https://link.marktplaats.nl/m1639915145?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Brum
14 december 2020, 20:40
Nee, letterlijk juist niet. Je maakt van van een complex, niet linear reagerend, analoog systeem, waarbij je dan ook nog eens de eigenschappen van de microfoon en ruimte, lucht etc meeneemt een digitiale file wat dan door een digitaal algoritme op een digitiale versie van je geluid wordt losgelaten. Dat is dus niet letterlijk hetzelfde. Letterlijk

EDIT: en met niet-lineair reagerend bedoel ik niet langs frequenties, maar langs volumes over vershcillende freuenties langs vershillende preamp/cab effecten etc.

Da's het technische verhaal. Letterlijk zijn het impulse responses (what's in a name) van heule echte cabinetten en heule echte speakers. Geen nagemaakt iets wat er op moet lijken, oftewel modeling. En dat was wat ik er mee bedoelde. Iets zegt me dat je dat ook wel wist.

Fusion
14 december 2020, 20:45
Da's het technische verhaal. Letterlijk zijn het impulse responses (what's in a name) van heule echte cabinetten en heule echte speakers. Geen nagemaakt iets wat er op moet lijken, oftewel modeling. En dat was wat ik er mee bedoelde. Iets zegt me dat je dat ook wel wist.
Ik zal aan die laatste zin maar niet te veel aandacht besteden (het antwoord erop is trouwens: nee dat wist ik niet). Ja het zijn *gedeeltelijk* de karakteristieken van cabs. Gedeeltelijk. Met nog eens een mic die je opgedrongen krijgt. En een ruimte waar je niet om vroeg. En er zijn uit mijn hoofd grofweg 3 technieken om een IR te maken (sine dweep, white noise en excitement load), met allemaal hun eigen tekortkomingen of juist gebieden waar ze te ver gaan (daar waar de echte cab stop). Prima als je je wilt duidelijk maken dat het geen zomaar nagemaakt ding is, maar het zijn nog steeds algoritmes die gedigitaliseerde benaderingen van t origineel weergeven. Om dat dan "letterlijk hetzelfde" te noemen 😉

Shift
15 december 2020, 09:11
Zoals ik al eerder postte, met de thr incl Bluetooth ben je gelijk klaar voor thuis:

https://link.marktplaats.nl/m1639915145?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Dankjewel Arjan! Die ga ik ook eens verder onderzoeken