PDA

View Full Version : Dilemma 1x12...



Jan Buurman
21 november 2020, 16:21
Ik zit een beetje met een dilemma. Eens kijken hoe jullie er tegenaan kijken.
Ik heb sinds kort een Marshall SC20H (mini JCM800) met een 2X12 Harley Benton G212 Vintage. Ik heb de V30's er uit gehaald en heb ze vervangen door een Eminence Governor en een G12H-75.
Een heerlijke set!! Er zit zelfs een kans in dat dat mijn live-set zou kunnen worden.
Voorlopig staat hij op mijn zolderkamer.
Soms gaat de set mee en dan moet hij twee trappen af. De HB is echter loodzwaar door de plywood.
Dus ik overweeg een 1x12je voor erbij. Daarom wil ik het ook een beetje goedkoop houden.
Ik heb nu 3 opties:
Marshall MX112 (229,-)
Perfecte maat. Even breed als de top.
Visueel mooi matchend, het oog wil ook wat.
Refelijke speaker (Celestion Seventy Eight)
Maar van spaanplaat.
Marshall 1912 (150,-)
Perfecte maat. Even breed als de top.
Visueel mooi matchend, het oog wil ook wat.
De G12B-100 vind ik niets dus moet er een andere speaker in.
En ook spaanplaat.
Harley Benton G112 Vintage.(133,-)
Zeer nette cab van plywood en redelijk matchend.
Ook de V30 zou vervangen moeten worden.
Eigenlijk vind ik de laatste optie het meest interessant MAAR....
Trek ik het met mijn autistische neiginkjes dat de cab 46cm breed is en de top 50cm?!?

Dilemma's, dilemma's dilemma's..

:D:seriousf:

AoDf
21 november 2020, 16:48
Ik zou dan die 1912 nemen en 1 van je speakers die je al hebt uit je huidige set er in doen. De andere speakers proberen los te verkopen via marktplaats.

Zou sowieso niet een smaller cab dan je top nemen. Ik heb zelf een tijdje een 2x12 onder mijn jcm800 gehad welke smaller was. Ziet er niet fraai uit.

the sure thing
21 november 2020, 18:01
Ik zit een beetje met een dilemma. Eens kijken hoe jullie er tegenaan kijken.
Ik heb sinds kort een Marshall SC20H (mini JCM800) met een 2X12 Harley Benton G212 Vintage. Ik heb de V30's er uit gehaald en heb ze vervangen door een Eminence Governor en een G12H-75.
Een heerlijke set!! Er zit zelfs een kans in dat dat mijn live-set zou kunnen worden.
Voorlopig staat hij op mijn zolderkamer.
Soms gaat de set mee en dan moet hij twee trappen af. De HB is echter loodzwaar door de plywood.
Dus ik overweeg een 1x12je voor erbij. Daarom wil ik het ook een beetje goedkoop houden.
Ik heb nu 3 opties:
Marshall MX112 (229,-)
Perfecte maat. Even breed als de top.
Visueel mooi matchend, het oog wil ook wat.
Refelijke speaker (Celestion Seventy Eight)
Maar van spaanplaat.
Marshall 1912 (150,-)
Perfecte maat. Even breed als de top.
Visueel mooi matchend, het oog wil ook wat.
De G12B-100 vind ik niets dus moet er een andere speaker in.
En ook spaanplaat.
Harley Benton G112 Vintage.(133,-)
Zeer nette cab van plywood en redelijk matchend.
Ook de V30 zou vervangen moeten worden.
Eigenlijk vind ik de laatste optie het meest interessant MAAR....
Trek ik het met mijn autistische neiginkjes dat de cab 46cm breed is en de top 50cm?!?

Dilemma's, dilemma's dilemma's..

:D:seriousf:

Herkenbaar! Met mijn autisme trek ik het niet als de top breder zou zijn dan de kast.

Is €300,- de max?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Jan Buurman
22 november 2020, 13:39
Ik zou dan die 1912 nemen en 1 van je speakers die je al hebt uit je huidige set er in doen. De andere speakers proberen los te verkopen via marktplaats.

Zou sowieso niet een smaller cab dan je top nemen. Ik heb zelf een tijdje een 2x12 onder mijn jcm800 gehad welke smaller was. Ziet er niet fraai uit.

Ik was al in de markt voor een 1912. De speaker moet van elders komen want al mijn cabs blijven zoals ze zijn omdat ik erg tevreden ben over mijn cabs. De 1x12 komt erbij.
Ik vraag mij echter af of ik qua sound niet blijer word van de Harley Benton Vintage. Ik heb de 2x12 al en die is echt geweldig! Mooi plywood, zwaar, mooi afgewerkt.
Maar die centimetertjes...
het mooiste zou zijn als ik de 1912 met een andere speaker naast de HB (met andere speaker) naast elkaar kon horen. Als het verschil qua sound heel groot is zou ik beter met de centimeters kunnen leven.

Jan Buurman
22 november 2020, 13:41
Herkenbaar! Met mijn autisme trek ik het niet als de top breder zou zijn dan de kast.

Is €300,- de max?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Ja, eigenlijk 150,00. Het is voor erbij. Voor de momenten dat ik de set “even snel” ergens nodig heb. Topje, cabje en twee trappen af. Die 2x12 is best groot en best zwaar.

Mitch
22 november 2020, 14:03
Ik kan niet enthousiast genoeg zijn over de Palmer 1x12. Ding klinkt echt waanzinnig goed, is goedkoop, van goed materiaal en is prima draagbaar

Jan Buurman
22 november 2020, 14:08
105,00 in lege variant. Dan kan ik er zelf een speaker bij zoeken.
Extra optie erbij!
Ook multiplex?

arcane
22 november 2020, 14:21
Ik kan niet enthousiast genoeg zijn over de Palmer 1x12. Ding klinkt echt waanzinnig goed, is goedkoop, van goed materiaal en is prima draagbaar

Ik heb ook de Palmer 1x12. Fijn ding.

Remork1970
22 november 2020, 14:42
..., van goed materiaal en ...

Come again? Van spaanplaat gemaakt, Sir! Die Harley Benvidson of hoe heet het is tenminste van ply gemaakt. Okay, misschien niet van klasse AAAAAAAAA, maar wel ply dus, en dus beter dan dat spaanplaatmeuk!
Overigens, háát aan de situatie dat tops breder zijn dan cabs.
Moest ik effe kwijt!

Jan Buurman
22 november 2020, 15:45
Overigens, háát aan de situatie dat tops breder zijn dan cabs.


Gelukkig... ik sta daar niet alleen in. :D

Remork1970
22 november 2020, 19:17
Juist, het is niet stilo, groupies pappen dan maar aan met de bassist, je krijgt minder gigs, en winkeldeuren gaan pal voor je neus op slot, etc.

Jan Buurman
22 november 2020, 20:08
Oooo, ligt het dáár aan!?! Ik dacht altijd dat ik niet goed genoeg speelde! :seriousf:

the sure thing
22 november 2020, 20:54
Ik heb de 2x12 Orange open back gekocht. Dat is de kleinste 2x12 die er is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Jan Buurman
22 november 2020, 21:20
Ik ben echt op zoek nasr een 1x12

NLF
23 november 2020, 10:23
Orange maakt ook 1x12's en die kun je 2-e hands soms voor redelijke bedragen krijgen. Zijn van multiplex en (weet ik eigenlijk wel zeker) beter dan de 1912's.

Toevallig zit ik net in mijn speaker(kast) uitprobeer fase. Ik heb de afgelopen 6 weken allerlei kasten en speakers zitten testen (4x12's, 2x12's, 1x12's, closed back, open back, alnico speakers, ceramic, high power low power noem maar op). Het is zelfs zo erg dat ik bijna geen gitaar en speaker meer kan zien nu maar ben bijna klaar met wat ik wilde uitproberen.

De 1x12 zal sowieso minder "groot" en "stevig" klinken als je 2x12, tenzij je bijvoorbeeld een (dure) ported 1x12 hebt van jackson ampworks want die klinken heel goed. De Marshall 1912's vind ik handig om speakers uit te proberen en ik heb de achterkanten los geschroefd maar ze klinken verder als een kartonnen doos. Voor opnames werken ze (vermoedelijk) heel goed, in een band zou ik ze (denk ik) nooit willen gebruiken, dan sleep ik wel een Orange 2x12 mee (ietsje groter en zwaarder, maar meteen veel voller, dieper, volwassen etc.).

Ik denk dat het je zal tegenvallen en je in de praktijk toch vaak je 2x12 zult pakken, tenzij je in de (betere en grotere) 1x12's gaat zitten als bijvoorbeeld Hook enzo (niet geprobeerd, maar ik denk dat die wel aardig zijn). Een 1x12 is een andere formule / concept dan een 2x12, net als een 4x12 anders is dan een 2x15, of een open back een ander karakter heeft dan een closed back, een 10 inch weer anders is dan een 12 etc. Voel je m?

NLF
23 november 2020, 10:39
Oh ja. Jouw Harley Benton 2x12 is helemaal niet zwaar, want is namelijk een stuk lichter dan een 4x12.

Mitch
23 november 2020, 22:00
Is die Palmer van vezelplaat, ja? Vraag me af of dat dan misschien is veranderd. Ik had kunnen zweren dat het multiplex was.
Anyway, die ik heb is echt onwijs voor een 1x12. Stevig laag voor een enkeling. Ik heb er een M20 in gehad en nu een Blue. Ik heb een hoop kasten gehoord met deze speakers en deze Palmer blijft top3 materiaal hoor.

Remork1970
23 november 2020, 22:04
Mwaw, op de site van palmer zelf stond ooit dat ze van particle board gemaakt zijn, in HenkenIngridtaal is dat spaanplaat.

Erik de Perik
23 november 2020, 22:42
Staat er nog steeds, klankbord is van mdf en Made in China.

NLF
23 november 2020, 22:59
Het hangt er ook een beetje vanaf hoe hard je speelt. Met een 20 watt amp bijvoorbeeld zet je niet zoveel druk. San maakt het ook nog niet zo veel uit. Mijn 1912's en 1922 klinken dan nog best redelijk (wel de 1912 open back gemaakt, is anders wat boxy). Zet ik er een zwaardere speaker in en/of sluit ik er een 100 watt amp op aan dan hoor je dat het mdf is.

NLF
23 november 2020, 23:00
Er staat geloof ik een Orange 1x12 op MP voor een redelijk bedrag (is wel closed back en dat vind ik voor 1x12 toch niet ideaal)

telerocker
24 november 2020, 03:02
Er staat geloof ik een Orange 1x12 op MP voor een redelijk bedrag (is wel closed back en dat vind ik voor 1x12 toch niet ideaal)

Ik heb een closed back ported 112 (The Valve) en vind dat wel ideaal. Dat boxje klink echt goed. Doe/deed er zelfs grotere zalen mee.

MarkS
24 november 2020, 08:25
Over een heel andere boeg, ik heb een Marshall 1965A, multiplex, met 4x G10L-35. En dat ding is veel handzamer en lichter dan menig 2x12.
Onder een DSL20HR topje.

NLF
24 november 2020, 09:12
Ja zo eentje heb ik ook maar dan de 1966 dus met 2x12. Klinkt heel goed, handig formaat en niet al te zwaar, maar moeilijk te vinden.

NLF
24 november 2020, 09:25
Ik heb een closed back ported 112 (The Valve) en vind dat wel ideaal. Dat boxje klink echt goed. Doe/deed er zelfs grotere zalen mee.

Het hangt heel erg van de stijl af, de bezetting van de band, je benadering van gitaarspelen en je benadering van gitaarsound. Met een microfoon ervoor kan een kleine kast uitversterkt fantastisch klinken en dat geldt ook voor opnames. Tweed Deluxe heeft ook maar 1x speaker he? Ik heb me ook wel laten vertellen dat het moeilijker is om een 4x12 te miken dan (bijvoorbeeld) een 1x12. Sommige mensen spelen tegenwoordig op Kempers of gebruiken allerlei pedalen en master volume amps: doe ik allemaal niet, maar wat voor de één werkt hoeft voor de ander niet te werken.

Zelf vind ik mijn 1x12's voor opnames OK maar vind ik 2x12 fijner (1x12 ported Jackson cab is weer een heel ander verhaal trouwens). Open of closed: voor clean (bv AC30, Twin) voegt open back veel toe, voor Marshall sound niet veel (zelfs liever closed), en met closed back vind ik dan een grotere kast "beter" klinken, dus vandaar liever geen 1x12 closed back (maar ik heb ze niet allemaal geprobeerd en de 1912's zijn niet bepaald de beste 1x12's, die klinken voor hoe ik ze gebruik wat beter als je de achterkant eraf haalt, anders zijn ze nogal "boxy"). Bovendien is een 2x12 niet zo veel groter of zwaarder (Orange 2x12 bijvoorbeeld), dus vanuit praktische reden zou ik dan live ook niet direct voor 1x12 kiezen (maar Jackson misschien dus weer wel, want die kan gewoon bijna een 4x12 aan).

NLF
24 november 2020, 09:32
O ja: het hangt er ook een beetje vanaf hoe hard je speelt heb ik gemerkt. Als je een 100 watt Marshall half open draait is een 1x12 (met 150 watt speaker) echt een stuk minder dan 4x12 omdat alle druk is samengeperst in dat kleine kastje (in het geval van de 1912 een soort "opgeblazen" kartonnen doos sound). De Jackson kan echter een heel eind meekomen maar verliest het in mijn ogen bijvoorbeeld weer van een Orange 4x12 met 400 watt aan speaker vermogen (maar dat is ook een ongelijke strijd natuurlijk).

Mitch
24 november 2020, 19:18
O, de baffle van mdf.
Ja, dat had ik al gemerkt maar de rest van de kast dacht ik niet. Brengt me op punt twee, ik had dat gemerkt omdat ik de kast heb 'gemod' van front loaded naar rear loaded. Dat kwam naar mijn idee de sound ten goede.