PDA

View Full Version : Die had ik nooit weg moeten doen!



Erik de Perik
18 november 2020, 01:20
Ik heb het zelf meerdere malen gehad. Een amp, gitaar of effect dat ik bij nader inzien nooit weg had moeten doen. Voor mij:

- Gibson The Paul
- EHX The Clone Theory chorus
- Kitty Hawk Quattro pre-amp
- Schaller reverb unit
- '50s P90

Oh oké
Gibson The Paul geruild tegen een Peer Dellen Super Strat, die blijkbaar pas later een Super Strat werd.
Kitty Hawk lijkt me duidelijk, dat was een foute beslissing..
EHX ingeruild en later een fout
Die Schaller heb ik verkocht en nooit weer gezien.
Pup in de Peer Strat.

Pepe
18 november 2020, 02:41
Maar dat bedoel ik, zo'n lijstje zegt mij niks.
Kan je dat niet een beetje motiveren? Waarom toen weggedaan en waarom spijt?
En waarom koop je geen nieuwe Clone Theory?

mrweird
18 november 2020, 09:51
M'n 1ste twee gitaren... 1ste verkocht om geld te hebben voor de 2de, de 2de ooit verkocht aan een buurjongen die 'm later weer heeft doorverkocht etc. Achteraf bij alle 2 spijt, maar niet omdat het van de goeie gitaren waren, waar simpelweg omdat ik ze niet meer heb.

Ik heb een automatische zoekopdracht op marktplaats staan voor deze twee, mochten ze nog een keer te koop worden aangeboden. :-) Welsons komen wel 's voorbij maar dan net niet de goeie

Gitaar 1. Een Welson SG
https://img.webme.com/pic/s/strootjesgitaren/welson_sg.jpg

Gitaar 2. Een Marlin blue fin. (maar de mijne was zwart)
https://images.reverb.com/image/upload/s--KAjrPkem--/f_auto,t_large/v1584403807/ceqsilve7hi5u8iglwyw.jpg

Fusion
18 november 2020, 10:31
Slechts één. De Ibanez SZ520QM-FAB. De enige gitaar die uit de fabriek perfect afgesteld klonk. Goede elementen. Speelde heerlijk. Ik weet niet waarom ik m ooit verkocht heb. Was/is echt een droomgitaar. Zeker de exemplaren uit de eerste 2 productiejaren

https://i.pinimg.com/originals/d0/5c/93/d05c9341430beaf75a1b37a874a6c763.jpg

Da Vinci
18 november 2020, 15:22
Kreeg het weer eens in m'n kop dat ik een Ibbi nodig had. Na oa. een RGR570 en S420 gehad te hebben die beide totaal niet bevielen zowel qua klank als qua feel. Vanwege de strat achtige neck en DiMarzio's voor een JS gegaan en stuitte op een JS1000, een vroege met JS Custom inlay. Behoorijk wat buckle rash aan de achterkant, voorzijde ook wat gehavend, maar ach... voor die 450 euro meen ik wel hele fijne specs.
Bleek een super gitaartje! Lekker licht, heerlijke feel en de DiMarzio's met coilspil en treble bleed gaven hele bruikbare geluiden voor een pop/rock coverbandje. Paar gigs mee gedaan (gelukkig hebben we de foto's nog) en niet veel later ppgeruimd als alibi voor een Luke 3 Olive Gold die ook niet dagelijks voorbij komt.

Berouw komt na de zonde en later nog ik meen zelfs 2 x een JS 1000 gehad maar beide kwamen niet in de buurt van de eerste. Dat waren gewoon weer gevoelloze kutgitaren zoals je dat eigenlijk van die Ibanez scheurplanken verwacht :soinnocent:

Pepe
18 november 2020, 16:09
Niet echt spijt want comme si comme sa maar welke ik misschien terug zou kopen als het op mijn pad zou komen:

Charvel model 88

Japanse gitaar van African mahogany wat iets anders is dan Zuid Amerikaans Mahogany maar goed, kinnesinne. In mijn shred is dead periode dacht ik dat ik misschien meer lol zou hebben met een echte (Gibson) junior en dat was ook zo maar dat is toch een andere gitaar dan mijn swap logica mij voorhield.

https://farm6.static.flickr.com/5049/5314518985_b8e22bf1e8_b.jpg


en er is de Ibanez 2370, een budget Es 345 copie (fully hollow, geschroefde neck) die ik inruilde voor zijn dure fancy neefje maar dit lichtgewicht breezy sounding rode geval paste mij toch beter. Bovendien heb ik een algemeen zwak voor goedkope dingen die werken.

https://i79.photobucket.com/albums/j155/sunburstlp/1970s/1976 Ibanez 2370/1976Ibanez2370ES-345044.jpg

Midwolda
18 november 2020, 16:35
1976 Ibanez 2355, de ES-175 clone. Was m'n tweede gitaar, maar een baaie onhandlik bakbeest voor een beginner en zeker als je in je molenwiek à la Townsend fase zit. Toen tweedehands gekocht voor 225 gulden, ze doen nu afgeragd en wel een veelvoud in euro's. Als het geldschip hier ooit aanlegd dan wil ik 'm wel weer ja.

http://gearlicious-images.s3.amazonaws.com/639-ibanez-2355-es175-copy-cherry-sunburst/c3654.jpg

Fusion
18 november 2020, 16:36
Nu toch al 3 Ibanezzen....

Midwolda
18 november 2020, 16:40
Ach ja, wie is er niet op begonnen... :D

Tupelo
18 november 2020, 16:59
Fernandes APG80, die van mij was transparant paars, dat is het enige verschil.
Mooi stukje hout; dimarzio pups, klote af te stellen maar stabiele tremolo.
Was teveel hardrock imago voor me terwijl ik Indie ging, maar 't was een beregoede gitaar waarvan ik stiekem best lol had.

https://img.aucfree.com/275420519.2.jpg

Fusion
18 november 2020, 17:06
Ach ja, wie is er niet op begonnen... :D
Zullen we allebei wat opnemen? :D

Fusion
18 november 2020, 17:07
Fernandes APG80, die van mij was transparant paars, dat is het enige verschil.
Mooi stukje hout; dimarzio pups, klote af te stellen maar stabiele tremolo.
Was teveel hardrock imago voor me terwijl ik Indie ging, maar 't was een beregoede gitaar waarvan ik stiekem best lol had.

https://img.aucfree.com/275420519.2.jpg
Mooi plankie. Lijkt wel een ..... ja precies ;)

telerocker
18 november 2020, 17:07
Mijn hele vroege Jem 77 FP met de spuuglelijke stukjes bloemengordijn en mogelijk wat origineel bloed van mr Vai himself. Omdat ik er na vijftien jaar veel meer geld voor had gevangen.
Mijn Yamaha SG 300, omdat dat toch een verdraaid goed gitaartje was maar ik een Gibson MIII cooler vond, die niet heel lang na aankoop toch ook het veld ruimde. Impuls-aankoop periode.
Ibanez AS-120, omdat ik toen een pickup swap niet zag zitten, maar dat gewoon had moeten (laten) doen. Voor de rest was dat een puike gitaar.

Fusion
18 november 2020, 17:10
5 Ibby's al. Laat de conclusie duidelijk zijn. Doe nooit een Ibanez weg!

Midwolda
18 november 2020, 17:12
Zullen we allebei wat opnemen? :D

Wat, van jouw rekening bedoel je? :soinnocent:

telecastermaster
18 november 2020, 17:42
Ik heb nergens spijt van.
Edith Piaff zong het al: Non je ne regrette rien.
Als ik iets verkoop dan is het omdat het kut is.

Spullen worden alleen maar beter dus koop nieuw spul.

Tupelo
18 november 2020, 17:56
Mooi plankie. Lijkt wel een ..... ja precies ;)

Toch niet Fuus, zeker niet in die tijd, ik herinner me Ibanez als iets dat steeds dunner ging toen, Satriani & Vai modelletjes.
Dit was een nog redelijk dikke plank met dikke hals.

RoryVDW
18 november 2020, 18:03
Mijn aller aller eerste elektrische gitaar was een Ibanez..toen(jaren 70)...heeel lelijke vorm.. spotgoedkoop(denk toen in euro omgerekend 10€ betaald tweede hands)..deze gitaar heb ik laten verwaarlozen als jong gastje..is uiteindelijk in kachelhout terechtgekomen..ik heb jaren op google deze gitaar gezocht en niet gevonden..paar maanden geleden deze gitaar gevonden ..blijkt dat dit een ibanez was van de jaren 60..IBANEZ BIZ MOON..moet je eens googlen...wat blijkt nu...ze wordt op plaatsen te koop aangeboden voor 1400€😱😱

Pepe
18 november 2020, 18:46
Dat is zeker bijzonder, deze Ibanez is nooit in Europa verkocht dus truly a freak incident of nature.

Da Vinci
18 november 2020, 18:55
5 Ibby's al. Laat de conclusie duidelijk zijn. Doe nooit een Ibanez weg!

Aan de andere kant; Ik heb er al 4 of 5 verkocht waarvan ik nog steeds heel blij ben dat ik er vanaf ben ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Napoje
18 november 2020, 19:55
Blade R4. Mijn eerste serieuze gitaar. Speelde en klonk als een droom. Waarom ik m verkocht heb snap ik nog steeds niet

https://images.reverb.com/image/upload/s--Evy-Gg18--/f_auto,t_large/v1570806486/wawvbsbyu7hizbhiloh4.jpg

Patrick Eggle berlin pro

Supergitaar gewoon. Was op een gegeven moment er klaar mee. Waarom? Geen idee.

https://www.keesdee.nl/pub/media/catalog/product/cache/cc77df68fb0e3e3d1c2cdfa2416da0b8/p/a/patrick_james_eggle_berlin_pro_1993_7.jpg

Kim Wilson
18 november 2020, 20:18
Ik heb van geen één verkoop spijt. Ik verkocht altijd iets om iets beters weer te kopen. Of omdat het gewoon niet meer beviel. Zelfs met de verkoop van de Ibanez Artcore die ik heb gehad heb ik nog steeds vrede. Ik denk nog weleens met weemoed terug op een aantal gitaren en aanverwant spul, zoals de chrome red Japanse strat die ik ooit heb gehad, maar ik heb mijn spul nu beter voor elkaar dan ooit.

De enige verkoop waar ik niet helemaal blij mee ben is toen ik de door Joris gemaakte zelfbouw strat inruilde voor een lake placid blue Fender strat. Die bleek een uitstekende skunk stripe te hebben, en die vertrouwde ik niet meer. Hoop gedoe geweest, met valse aantijgingen en blokkades op Facebook en alles. Uiteindelijk de boel weer terug kunnen ruilen gelukkig. Maar dat is de enige verkoop waar ik met een minder goed gevoel op terugkijk.

Erik de Perik
18 november 2020, 21:19
Nooit een Ibanez gehad en eigenlijk ook nooit de behoefte voor eentje gehad.

Plant
18 november 2020, 22:01
Harley Benton daarentegen... ;)

Ik ben niet zo'n 'spijt-mens'. Ik kan best wel mijmeren over vroeger, maar als ik van dingen afscheid neem heb ik dat weloverwogen gedaan en is het klaar.

Het enige dat me zo voor de geest kan halen is een Polytone MiniBrute III of IV versterkertje ergens begin jaren 90. Ik was bas erbij gaan spelen en kocht 2dehands zo'n versterker. Eigenlijk was het een (jazz)gitaarversterker, maar ik las dat bassisten hem gebruikten omdat ie lekker licht en compact was en toch lekker hard kon.

Voor gitaar was het een prutding met die 15" speaker. De ingebouwde overdrive klonk nergens naar en er zat een slechte reverb op, maar met de bas (een Yamaha RBX 350) klonk het ding hemels!

Ik stopte met de bas en ruilde de set in, waartegen weet ik niet meer.

Later heb ik toch weer een (Yamaha fretless) bas gekocht en toen dacht ik wel "had ik die versterker nog maar". Maar verder dan de woonkamer kwam / komt de bas toch nooit en qua versterking bleef dat bij zelfbouw projectjes of een klein oefenversterkertje van ... O God, nu ik erover nadenk, dat is een Ibanez (IBZ10) :confused:

edje kadetje
18 november 2020, 22:33
en er is de Ibanez 2370, een budget Es 345 copie (fully hollow, geschroefde neck) die ik inruilde voor zijn dure fancy neefje maar dit lichtgewicht breezy sounding rode geval paste mij toch beter. Bovendien heb ik een algemeen zwak voor goedkope dingen die werken.

https://i79.photobucket.com/albums/j155/sunburstlp/1970s/1976 Ibanez 2370/1976Ibanez2370ES-345044.jpg

He, volgens mij heb ik die. Grappig.

edje kadetje
18 november 2020, 22:34
Zelf ooit een Boss DM-3 geruild voor digitech synth wah.

Oeps ...

Erik de Perik
18 november 2020, 22:40
Polytone was vooral populair in de jazz zowel gitaar als (contra)bas.

Om mij heen veel lui met Ibanez gitaren meegemaakt en er was eigenlijk altijd wel iets (ernstigs) mee, met die gitaren dan hè. Zelfs wel eens bij Serlui, de toenmalige importeur van Ibanez geweest om een 'niet kromme' uit te zoeken. Van de 7 stuks die ze daar hadden waren er 6 krom. Bij Serlui zei men dat Ibanez voor de semi-akoestische gitaren naar een andere fabrikant overgestapt waren. Zij legeden uit dat er niet zoiets als een Ibanez fabriek bestaat. De gitaren worden bij een fabriek besteld met de naam erop. Het moederbedrijf Hoshino Gakki startte trouwens ooit als importeur van gitaren van de Spaanse gebroeders Ibanez, vandaar de naam.

Wellicht dat het tegenwoordig betere gitaren zijn.

arjanb01
18 november 2020, 22:55
Ik heb ooit een ibanez artwood akoestisch OO-model gehad en dat was echt een hele mooi klinkende goed gebouwde gitaar, massieve houtsoorten tegen een prijs waar je normaal gesproken alleen de bovenbladen massief hebt en de rest gelamineerd is.
Die heb ik tot 2 jaar geleden nog veel gebruikt. Gewoon niks mis mee.
Verder hoor je echt veel goeds over die elektrische gitaren uit de AZ serie.
Nooit een bespeeld maar kan me niet voorstellen dat die slecht zijn.

Plant
18 november 2020, 23:00
... Zij legeden uit dat er niet zoiets als een Ibanez fabriek bestaat. De gitaren worden bij een fabriek besteld met de naam erop...

Ibanez is gewoon een handelsnaam. B.v. TubeScreamers komen ook niet uit een Ibanez fabriek. En het door mij genoemde IBZ10B basversterkertje (afkomstig uit een starterkitje) ook niet.

Zo heb ik overigens voor m'n bas nog een Washburn Rock Bottom WRB-46 processortje. Denk maar niet dat dat apparaat ook maar iets te maken heeft met de fabrieken waar gitaren onder de naam Washburn uit rollen. Ingekochte elektronica met een labeltje erop.

Erik de Perik
18 november 2020, 23:03
Zou zomaar kunnen dat die AZ series fantastisch zijn, maar als je decennia altijd kut in een Opel hebt gereden, ga je niet zo gauw weer eens proberen. Akoestisch speel ik nauwelijks en heb ik dus ook geen verstand van.

Napoje
18 november 2020, 23:07
....fender is ook gewoon een handelsnaam. Dat komt ook uit diverse fabrieken....

Pepe
18 november 2020, 23:08
Volgens mij zijn er sowieso geen grote merken waarvan alles uit 1 fabriek komt. Godin denk ik maar dat is een vreemde eend in de bijt, die produceert OEM en heeft daarnaast een eigen brand, net zoals Fuji Gen Gakki.

mrweird
18 november 2020, 23:08
Nooit een Ibanez gehad en eigenlijk ook nooit de behoefte voor eentje gehad.

Ikke wel, en die heb ik nog wel! (Maar heeft onderhoud met soldeerbout nodig..)
https://i.postimg.cc/QMBCRzgy/10535638-10204873097294688-8715148885230447005-o-1.jpg

Eind jaren 80 RG. 340 of zo. (kweet niet precies, tweedehands gekocht)

Erik de Perik
18 november 2020, 23:11
Ibanez is gewoon een handelsnaam. B.v. TubeScreamers komen ook niet uit een Ibanez fabriek. En het door mij genoemde IBZ10B basversterkertje (afkomstig uit een starterkitje) ook niet.

Zo heb ik overigens voor m'n bas nog een Washburn Rock Bottom WRB-46 processortje. Denk maar niet dat dat apparaat ook maar iets te maken heeft met de fabrieken waar gitaren onder de naam Washburn uit rollen. Ingekochte elektronica met een labeltje erop.

Dabedoelik.

Ik heb trouwens ooit een ELK 100 watt hybride combo (tranny pre, buizen eind) bij Nico gekocht. Die zijn dus ook als IBZ100 amps verkocht maar waarschijnlijk door Maxon geproduceerd, net als die TS en hun pickups.

Erik de Perik
18 november 2020, 23:15
Ikke wel, en die heb ik nog wel! (Maar heeft onderhoud met soldeerbout nodig..)
https://i.postimg.cc/QMBCRzgy/10535638-10204873097294688-8715148885230447005-o-1.jpg

Eind jaren 80 RG. 340 of zo. (kweet niet precies, tweedehands gekocht)

Ik ben ooit eens voor een RG wezen kijken in de jaren '80 want dat was toch wel iets volgens velen. Ik was er snel klaar mee in de winkel. Zelfs een beetje verbaasd dat lui, die ik serieus nam, zo lovend konden zijn over zo'n matige gitaar. Nu heb ik sowieso al een hekel aan die dunne halzen met een platte toets.

Erik de Perik
18 november 2020, 23:19
Volgens mij zijn er sowieso geen grote merken waarvan alles uit 1 fabriek komt. Godin denk ik maar dat is een vreemde eend in de bijt, die produceert OEM en heeft daarnaast een eigen brand, net zoals Fuji Gen Gakki.

Feitelijk bij het gros van de industrieën de realiteit. Zo heeft Trump de nationale industrie ijn de problemen geholpen met zijn import restricties. Maar...... er was eerst wel een Gibson fabriek waar vrijwel alles in house geproduceerd werd net als bij Fender. Die situatie heeft nooit in Japan bestaan.

Pepe
18 november 2020, 23:19
Maxon ken ik enkel van pickups en effecten maar eerlijk gezegd, Japan is zo groot als Europa, er zijn 2 dozijn grote factories, een veelvoud aan kleine shops en honderden brands en alles produceert voor iedereen en wisselt regelmatig stuivertje. Japanners zelf weten vaak niet wie wat waar en hoe.

Pepe
18 november 2020, 23:25
Maar...... er was eerst wel een Gibson fabriek waar vrijwel alles in house geproduceerd werd net als bij Fender. Die situatie heeft nooit in Japan bestaan.

Nouja, niet de lakken en metaal en plastic maar dat is ook wel logisch natuurlijk.

Erik de Perik
18 november 2020, 23:28
DuPont was destijds de leverancier van de lak voor Fender en Gibson en bij Fender zelfs de oorsprong van de kleur namen.

Midwolda
18 november 2020, 23:41
Feitelijk bij het gros van de industrieën de realiteit. Zo heeft Trump de nationale industrie ijn de problemen geholpen met zijn import restricties. Maar...... er was eerst wel een Gibson fabriek waar vrijwel alles in house geproduceerd werd net als bij Fender. Die situatie heeft nooit in Japan bestaan.

Jawel hoor. Suzuki (later Kiso en Nagoya), om er maar eentje te noemen.
Tot en met Japans hout, Japanse lijm en Japanse lak toe.

Morris (Moridaira), Kasuga, soortgelijke verhalen. Later overgenomen of uitbesteed of verdwenen, maar het was er wel.

De grotere Terada en FujiGen fabrieken hebben trouwens ook gitaren onder eigen naam geproduceerd, maar dat was een beetje geflopte marketingstrategie want ze verkochten immens veel beter onder andere merknamen.

Pepe
18 november 2020, 23:45
Nee, de dupont kleurcodes met namen die Fender gebruikt is exclusief Fender, dat merkten we toen mijn luthier fiesta red zocht voor mijn gitaar. Dupont hanteert zijn eigen namen en kleurcodes.
Bij Dupont was coral het dichtste wat bij fiesta kwam, dat was Duco 2219-H.

Ik vind het verontrustend dat ik dit soort dingen weet maar al weer vergeten ben wat ik voor toetje had.:seriousf:

Tupelo
19 november 2020, 00:02
Mijn aller aller eerste elektrische gitaar was een Ibanez..toen(jaren 70)...heeel lelijke vorm.. spotgoedkoop(denk toen in euro omgerekend 10€ betaald tweede hands)..deze gitaar heb ik laten verwaarlozen als jong gastje..is uiteindelijk in kachelhout terechtgekomen..ik heb jaren op google deze gitaar gezocht en niet gevonden..paar maanden geleden deze gitaar gevonden ..blijkt dat dit een ibanez was van de jaren 60..IBANEZ BIZ MOON..moet je eens googlen...wat blijkt nu...ze wordt op plaatsen te koop aangeboden voor 1400€😱😱
Wat een ongelofeloos gedrocht. :o

Erik de Perik
19 november 2020, 00:29
Nee, de dupont kleurcodes met namen die Fender gebruikt is exclusief Fender, dat merkten we toen mijn luthier fiesta red zocht voor mijn gitaar. Dupont hanteert zijn eigen namen en kleurcodes.
Bij Dupont was coral het dichtste wat bij fiesta kwam, dat was Duco 2219-H.

Ik vind het verontrustend dat ik dit soort dingen weet maar al weer vergeten ben wat ik voor toetje had.:seriousf:

Nou nee. Het zijn DuPont kleuren voor de auto industrie. Zo is Dupont Duco nummer 2219-H hetzelfde als Ford number M0530 oftewel Fiesta Red. In die tijd werden auto's ook met nitro gespoten.... feitelijk alles zoals ik mij nog wel van de meubels uit m'n jeugd kan herinneren.

Erik de Perik
19 november 2020, 00:32
Wat een ongelofeloos gedrocht. :o

Waarschijnlijk besloot Ibanez toen ook om alleen nog maar kopieën te maken.

Pepe
19 november 2020, 00:48
Ik ga het aan meneer Dupont vragen!

Ik heb alles - zelf weet ik niet zoveel - uit het boekje van Duchossoir, dat is vrij betrouwbaar omdat hij Leo F, Forrest W en George F zelf interviewde. Zijn nu allemaal dood maar gelukkig is er het internet. (https://www.offsetguitars.com/forums/viewtopic.php?t=44662)
Het kan natuurlijk zijn dat George het gewoon mis had en het internet bij het rechte eind, we kunnen het niet uitsluiten!

Erik de Perik
19 november 2020, 02:19
Maar dat bedoel ik, zo'n lijstje zegt mij niks.
Kan je dat niet een beetje motiveren? Waarom toen weggedaan en waarom spijt?
En waarom koop je geen nieuwe Clone Theory?



Ik ga even voorbij aan jouw color. ;)

De The Paul heb ik destijds geruild voor een Peer Strat die na wat aanpassingen mijn standaard gitaar werd voor de komende 30 jaar. Het was de tijd van de Super Strats en zo gaat dat dan.
KH Quatro was stevig verbouwd, zelfs door Gundolf Roy persoonlijk en eigenlijk prima..... maar ik heb 'm toch ingeruild.
Die EHX chorus is een perfect ding. M'n HB chorus inmiddels ook.
Die Shaller reverb baal ik ik wel van, want ik wist totaal niet wat ik had en heb 'm ook nooit gehoord. Het was zo'n Fender achtig ding met buizen.
De P90 heb ik uitgeleend en ik weet niet meer aan wie.

Kim Wilson
19 november 2020, 07:25
Polytone was vooral populair in de jazz zowel gitaar als (contra)bas.

Om mij heen veel lui met Ibanez gitaren meegemaakt en er was eigenlijk altijd wel iets (ernstigs) mee, met die gitaren dan hè. Zelfs wel eens bij Serlui, de toenmalige importeur van Ibanez geweest om een 'niet kromme' uit te zoeken. Van de 7 stuks die ze daar hadden waren er 6 krom. Bij Serlui zei men dat Ibanez voor de semi-akoestische gitaren naar een andere fabrikant overgestapt waren. Zij legeden uit dat er niet zoiets als een Ibanez fabriek bestaat. De gitaren worden bij een fabriek besteld met de naam erop. Het moederbedrijf Hoshino Gakki startte trouwens ooit als importeur van gitaren van de Spaanse gebroeders Ibanez, vandaar de naam.

Wellicht dat het tegenwoordig betere gitaren zijn.

Opvallend verhaal. Mijn ervaring met Ibanez is alleen maar positief. Het is één van de weinige merken waar ik blind een gitaar van zou bestellen. Altijd netjes afgewerkt en ontzettend veel waar voor je geld. En dan heb ik het over die van de laatste 20 jaar. Maar goed, ik heb de laatste 15 jaar ook probleemloos Opel en Peugeot gereden, dus misschien ben ik niet representatief.

Fobo
19 november 2020, 09:52
Ik ben niet zo'n 'spijt-mens'. Ik kan best wel mijmeren over vroeger, maar als ik van dingen afscheid neem heb ik dat weloverwogen gedaan en is het klaar.
Mee eens, zij het dat ik ergens in 1984 een Fender Lead II heb verkocht, die ik iets meer kans had moeten geven. Beperkte gitaar maar goed voor het doel waarvoor ‘ie werd gemaakt.


Polytone MiniBrute III of IV versterkertje ergens begin jaren 90. Eigenlijk was het een (jazz)gitaarversterker, maar ik las dat bassisten hem gebruikten omdat ie lekker licht en compact was en toch lekker hard kon. Voor gitaar was het een prutding met die 15" speaker. De ingebouwde overdrive klonk nergens naar en er zat een slechte reverb op, maar met de bas (een Yamaha RBX 350) klonk het ding hemels!
Heb er in een jazzcombo heerlijk op gespeeld; later heeft de contra-bassist erover gespeeld; prima ding. Die overdrive was inderdaad waardeloos!

Heb vroegâh nog een Gerrinez gehad: een in opdracht van Gerritsen in Den Haag door Ibanez gebouwde serie gitaren. In mijn geval eenLP (bold-on neck) model met drie ingebouwde effecten auto-wah, phaser en distortion. Speelde als een zonnetje, lang gebruikt, toch om de een of andere reden weer weggedaan.

guitarkid2
19 november 2020, 10:55
Sofar best ..... ach....
Bv nog geen ex-veslaafden die, heel ziek hun jaren 50 made in east gemany ,heel erge dure gitaar voor een een kat in de zak .....sryy zak boodsxhappen aan onze foeke hebben verpatst

Poging tot humor en zo .....
Terug naar de ral codes en toetjes ;)

Fusion
19 november 2020, 10:59
Mijn ervaring met Ibanez is alleen maar positief. Het is één van de weinige merken waar ik blind een gitaar van zou bestellen. Altijd netjes afgewerkt en ontzettend veel waar voor je geld. En dan heb ik het over die van de laatste 20 jaar.
Dit. Bang for buck is echt enorm. Eigenlijk nooit een misser, alleen maar treffers tot voltreffers bij dit merk. En ja ze hebben veel gitaren met dunnen body's en halzen, en met licht hout. Maar ook met zwaarder hout, dikkere halzen etc. De kwaliteit is gemiddeld gewoon enorm hoog, zeker voor de prijs

guitarkid2
19 november 2020, 11:06
Bang for buck....
Fu je weet toch dat vuurwek voor consumenten dit seizoen verboden is ?
Im on a roll.......

telerocker
19 november 2020, 17:05
Opvallend verhaal. Mijn ervaring met Ibanez is alleen maar positief. Het is één van de weinige merken waar ik blind een gitaar van zou bestellen. Altijd netjes afgewerkt en ontzettend veel waar voor je geld. En dan heb ik het over die van de laatste 20 jaar. Maar goed, ik heb de laatste 15 jaar ook probleemloos Opel en Peugeot gereden, dus misschien ben ik niet representatief.

Eens, mijn Ibbies waren echt goede gitaren. Maar ja die Jem 77 FP kostte ook een vermogen destijds.

Pepe
19 november 2020, 17:24
De Jems waren niet goedkoop maar ook geen superraar bedrag voor zo'n gitaar,
ik herinner me, 1987, een review van de Jem Loch Ness in Music Maker, samen met een Jackson van dezelfde prijs, 1999 gulden
die Loch Ness doet nou.. wat?... 5000 euro?
Die Jackson 600.

Probeer daar maar eens tegenaan te investeren met je PRS privat stock dinges.

Kim Wilson
19 november 2020, 17:29
Eens, mijn Ibbies waren echt goede gitaren. Maar ja die Jem 77 FP kostte ook een vermogen destijds.
De Artcores, die hollowbody jazzbakken, kosten echt weinig voor de hoeveelheid gitaar die je krijgt. Allemaal strak afgewerkt ook, goed in de lak en fretwerk netjes. Prima gitaren, al helemaal als je ziet dat ze rond de €400 nieuw kosten. Hoe kunnen ze het ervoor maken...

Tupelo
19 november 2020, 17:41
Wellicht te maken met de goedkopere superstrats die ze al decennia in de aanbieding hebben die toch met Floyd alike tremolo komen ?

RoryVDW
19 november 2020, 18:38
Nooit een Ibanez gehad en eigenlijk ook nooit de behoefte voor eentje gehad.

Ewel.... Ik heb er nu 3 staan. Een ST50 studio model van 1979.. eerlijk gezegd..beter afgewerkt dan al mijn amerikaantjes... Wel voor het zware scheurwerk..daarom wordt ze eigenlijk niet veel meer bespeeld..maar gaat nooit weg. Mijn akoustische is er ook eentje van 1979 V360 prachtgitaarke..wordt nog gebruikt op optredens....
Verleden maand een stratocaster gekocht van 1985 roadstarII . Kwa afwerking niets op aan te merken..kwa geluid komt hij toch dicht bij Fender. Ik heb het toch voor Ibanez (maar dan wel van voor 1990 modellen dus...Japanners)

BamBuFan1
19 november 2020, 22:28
Jawel hoor. Suzuki (later Kiso en Nagoya), om er maar eentje te noemen.
Tot en met Japans hout, Japanse lijm en Japanse lak toe.

Morris (Moridaira), Kasuga, soortgelijke verhalen. Later overgenomen of uitbesteed of verdwenen, maar het was er wel.

De grotere Terada en FujiGen fabrieken hebben trouwens ook gitaren onder eigen naam geproduceerd, maar dat was een beetje geflopte marketingstrategie want ze verkochten immens veel beter onder andere merknamen.

[PUUR SPECULATIEF]
Het zou in theorie ook andersom gewerkt kunnen hebben. Eerst bouwden ze alleen onder eigen naam, daarna vooral voor anderen. De eventuele overstock voor andere merken konden ze vervolgens alsnog onder eigen naam de markt op slingeren. Tis immers maar een stickertje.
[/PUUR SPECULATIEF]

Pepe
19 november 2020, 23:47
Ik heb het toch voor Ibanez (maar dan wel van voor 1990 modellen dus...Japanners)

In 1983 is de productie voor een groot deel al naar Korea verlegd, akoestische gitaar al begin '70 net zoals bij Yamaha bijvoorbeeld.

Midwolda
19 november 2020, 23:59
Ik vermoed dat je eind '70 bedoelt, Pepe?
Mijn 1976 Ibanez Concord is nog MIJ.

Pepe
20 november 2020, 00:05
Ja, dat weet ik niet precies, ik had '74 in gedachten. En ja, wie gaat dat controleren?
Erik wellicht :D

Midwolda
20 november 2020, 00:33
Wiki weet het. (https://en.wikipedia.org/wiki/Ibanez)


Hoshino Gakki also had semi-acoustic, nylon- and steel-stringed acoustic guitars manufactured under the Ibanez name. Most Ibanez guitars were made by the FujiGen guitar factory in Japan up until the mid- to late 1980s, and from then on Ibanez guitars have also been made in other Asian countries such as Korea, China, and Indonesia.

Nog even gecheckt, de Concord is zelfs een '77er.

Pepe
20 november 2020, 00:41
Ja maar het gaat juist om dat "not most". En dat jouw Concord toevallig uit Japan komt zegt niks over wat er niet uit Japan komt.
Dat 'from then on" klopt sowieso niet, toen de Artist serie Artstar werd kwam dat uit Korea (zoals men het Artcore ging noemen toen het uit China kwam)

Maar heel erg belangrijk is het ook niet allemaal, komt me zo voor.

Tupelo
20 november 2020, 14:04
Geen spijt, want ik koop er zo opnieuw eentje, maar waar ik op dit ogenblik goed plezier van had kunnen hebben wanneer ik 'm niet weggedaan had (beetje shake sauvage mood).

https://images.reverb.com/image/upload/s--OrIW92li--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_1600,q_80,w_1600/v1468518432/x2yobzqevzipfhyxqfmi.jpg

Erik de Perik
20 november 2020, 17:14
Die zijn volgens mij tegenwoordig niet meer zo goedkoop.

BamBuFan1
20 november 2020, 21:29
In 1983 is de productie voor een groot deel al naar Korea verlegd, akoestische gitaar al begin '70 net zoals bij Yamaha bijvoorbeeld.

Yamaha verlegde de produktie al heel vroeg deels naar Taiwan.

Pepe
20 november 2020, 21:53
Yamaha verlegde de produktie al heel vroeg deels naar Taiwan.


Van Yamaha acoustics weet ik alleen maar iets van de FG serie: 1. Je moet de red label hebben, 2. in 1971 verhuisde productie naar Taiwan en 3. alle tops zijn plywood.

Ik zeg dat vooral tegen een paar gitaarhandelaren die enorm mooie verhalen en prijzen hebben over een red label FG 180.

pasqual
21 november 2020, 23:30
https://myalbum.com/photo/xz879n8cr7EM/1k0.jpg

tweede van rechts: Japanse Fender met Kahler Spyder, sunburst. Erg fijn gitaartje en toch weggedaan...

Erik de Perik
21 november 2020, 23:58
En die rechter heb je gehouden vanwege de looks...???

pasqual
22 november 2020, 00:18
En die rechter heb je gehouden vanwege de looks...???

Yep, en daarom wordt jij hier ook getolereerd;)

Erik de Perik
22 november 2020, 02:03
Yep, en daarom wordt jij hier ook getolereerd;)

Da's dan wel weer heel lief!

telerocker
22 november 2020, 04:29
De Jems waren niet goedkoop maar ook geen superraar bedrag voor zo'n gitaar,
ik herinner me, 1987, een review van de Jem Loch Ness in Music Maker, samen met een Jackson van dezelfde prijs, 1999 gulden
die Loch Ness doet nou.. wat?... 5000 euro?
Die Jackson 600.

Probeer daar maar eens tegenaan te investeren met je PRS privat stock dinges.

Die Jem 77 FP kostte toen (eerste serie) 3500 gulden, als ik me goed herinner. Dat was in die tijd en zeker voor mij een vermogen.

showband
22 november 2020, 10:57
Die Jem 77 FP kostte toen (eerste serie) 3500 gulden, als ik me goed herinner. Dat was in die tijd en zeker voor mij een vermogen.

toch lijkt me een waardevermeerdering van <€1600 naar <€5000 best goed te noemen.

Erik de Perik
22 november 2020, 17:10
Heerlijk als je zo kunt rekenen. Een LP standard kostte 275 USD in 1959.

Pepe
22 november 2020, 17:55
Die Jem 77 FP kostte toen (eerste serie) 3500 gulden, als ik me goed herinner. Dat was in die tijd en zeker voor mij een vermogen.

De eerste serie was de 777 in fluor groen, geel en roze en rond de 2000 gulden.
Was een hoop geld voor een Japanse gitaar. Het land dat alles namaakte.
Dat er veel Amerikaanse arbeid in zat, who knew, who cared.
Een jaar later kwam de bloementjes behang of liever, gordijnstof uit Steve zijn woonkamer.
Geen idee wat die nieuw kostte maar wel duurder dan die fluor serie want papier is bewerkelijker dan een likje verf.

Da Vinci
22 november 2020, 18:01
Ik baal nog wel eens dat ik zo’n JEM FP van 1400 euro heb laten lopen. Maar dat topic hebben er nog niet geloof ik...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fusion
22 november 2020, 19:50
Schijnen toch behoorlijk lekker te spelen

Rinze
22 november 2020, 20:26
Ik baal nog wel eens dat ik zo’n JEM FP van 1400 euro heb laten lopen. Maar dat topic hebben er nog niet geloof ik...


Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkIk heb in 1990 een donkerrode Jem en een Les Paul Custom van ieder 1400 tweedehands laten lopen en voor datzelfde bedrag een Charvel model 4 gekocht waar ik twaalf jaar later nog 400 euro voor terug kreeg.

😭

telerocker
24 november 2020, 02:59
De eerste serie was de 777 in fluor groen, geel en roze en rond de 2000 gulden.
Was een hoop geld voor een Japanse gitaar. Het land dat alles namaakte.
Dat er veel Amerikaanse arbeid in zat, who knew, who cared.
Een jaar later kwam de bloementjes behang of liever, gordijnstof uit Steve zijn woonkamer.
Geen idee wat die nieuw kostte maar wel duurder dan die fluor serie want papier is bewerkelijker dan een likje verf.

Die dus. Met de pink covers and knobs, tree of life, monkey grip en een reep of drie van die lelijke gordijnen (vond ik later). Wel super afgewerkt.

AoDf
24 november 2020, 06:42
Volgens mij had je die floral ook in blauwe tinten met een maple toets. Mooie plank was dat.

MarkS
24 november 2020, 08:09
De Artcores, die hollowbody jazzbakken, kosten echt weinig voor de hoeveelheid gitaar die je krijgt. Allemaal strak afgewerkt ook, goed in de lak en fretwerk netjes. Prima gitaren, al helemaal als je ziet dat ze rond de €400 nieuw kosten. Hoe kunnen ze het ervoor maken...
Dit. Ik heb een AFS-75T, 1 van mijn fijnste, lekkerste en best afgewerkte gitaren. Maar Pepe zou ‘em weer snel aan de muur terug hangen. Een Blazer Custom gehad. Uitstekende gitaar.
Ook een RG en S serie gehad. Beide verschrikkelijke levenloze kutgitaren.

telerocker
25 november 2020, 01:08
Volgens mij had je die floral ook in blauwe tinten met een maple toets. Mooie plank was dat.

Yep, maar die kwam wat later. Het begon met knalgeel, pink, groen en zwart. En de opgesmukte 77 FP.

Fusion
25 november 2020, 08:38
Volgens mij had je die floral ook in blauwe tinten met een maple toets. Mooie plank was dat.
Was ie er ook zonder dan? Ik vind m met maple iig echt enorm mooi. Ik vind die blauwe JEM77P-BFP (blauwe bloemen, maple toets) eigenlijk de mooiste JEM/Universe eigenlijk. Zelfs nog mooier dan die multicolor. Maar ik vind die ene met al die felle swirls ook echt enorm mooi.

AoDf
25 november 2020, 10:59
Volgens mij niet maar ik doelde op de tegenstelling met de roze floral versie welke volgens mij alleen met rosewood toets is gemaakt.

Als ze die blauwe zouden maken zonder dat handvat erin zou ik serieus overwegen deze aan te schaffen.

no 1 hops
25 november 2020, 15:56
in een vrij donkere periode van mijn leven heb ik een washburn A20 die er ongeveer zo als deze uitzag met kracht tegen de schoorsteenmantel geslagen.
die van mij was trouwens met een tremolo brug

https://media.gettyimages.com/photos/circa-1970-photo-of-washburn-guitars-washburn-a20-picture-id85068009?s=2048x2048

de kwaliteit was duidelijk, niks mis met de hals maar een scheur in lengte over de body via de bovenste potmetergaten richting de hals.
overal blazen van beschadigde lak en de start van mijn toen nieuwe hobby.
opknappen van 'lijken' zoals ze dat toen bij dacapo in Leek noemden.

voor mij de mooiste vorm van een explorer.

weet niet of hij er nog is, helemaal geschuurd, body doorgebroken en weer gelijmd en naturel afgewerkt.
door iemand gekocht die linkshandig was dus verwacht dat hij nog veel meer verbouwt is.

maar goed, weg is pech

YannickH
27 november 2020, 15:23
Van alle 88 gitaren die ik gehad heb deze 3:
- Mijn eerste Malmsteen strat met Dimarzio pickups
- Esp Alexi Laiho Signature. God van alle ESP's was dit een goeie gitaar. wat een bouwkwaliteit!!
- Gibson Les Paul Custom 1987 (met EMG 57-66 gold pickups)

https://www.mupload.nl/img/i4pgo6emqnd0.jpg
https://www.mupload.nl/img/8dg024q4.jpg
https://www.mupload.nl/img/mk522mk7g1c1.jpg