PDA

View Full Version : Niet Geaard spelen



JanPieter
9 augustus 2003, 12:42
Is dit schadelijk voor gitaarversterkers? Ik heb namelijk een tijd terug op een Hughes & Kettner met buizen voorversterker gespeeld zonder aarde. Inmiddels heb ik wel aarde maar nu doet hij raar. Het volume moet vrij ver open en zodra ik veel lage tonen speel valt het geluid steeds weg totdat er na een minuut of twee niets meer uit komt. Heeft iemand een advies voor dit irriterende probleem?

pimmetje
9 augustus 2003, 12:49
Dit klinkt mij niet als een aarde-probleem in de oren.
Zou eerder aan een rottig buisje denken.

JanPieter
9 augustus 2003, 12:57
dat zou ik flink balen vinden. Kheb pas een nieuwe erin gezet. Eeen svetlana. Dat zou toch wel goed moeten zijn. Heb echter wel ongeaard gespeeld met deze, misschien kunnen ze dat toch niet hebben?

Diedo
9 augustus 2003, 13:03
lijkt mij ook geen aarde probleem....

zonder aarde heb je alleen meer ruis en je kunt een schok krijgen...
ik speel altijd ongeaard, omdat we gewoonweg geen geaarde stopcontacten hebben(behalve in de keuken)
dit is eerder een rotte buis ja..
heb je misschien je versterker een keer een stoot gegeven?

pimmetje
9 augustus 2003, 13:19
De buis hoeft nog niet eens per se echt rot te zijn. Het kan ook zijn dat hij niet helemaal goed vast in z'n voetje zit...

Duw alle buizen 'ns gewoon een beetje aan en zet dan je versterker aan en speel maar om te kijken of 't probleem er nog steeds is.

the sure thing
10 augustus 2003, 12:09
... speelt dat lekker, ongeaard, terwijl je nu weet dat soms meer dan 400Volt door je buizen heen loopt :evil:

Nocki
11 augustus 2003, 08:57
Sterker. ik ben er zo bang voor dat ik op een rot podium kom te staan dat ik ltijd draadloos speel en de aarding controleer voordat ik aan de amp zit...
en verder klinkt het idd als de buis die niet helemaal aan het doen is wt er van verwacht wordt...
Nocki

JanPieter
11 augustus 2003, 12:13
ok zal nog maar eens een keer een andere erin zetten dan. Bedankt voor jullie tips!!!!!!

Phyrexian
1 september 2003, 17:41
Hey dudes,

ik ben verhuisd naar een nieuw appartement (in Mechelen, België, for those who care ;) ) en blijkbaar zit er dus nergens aarding. Stom, ik had er niet opgelet bij het checken van het appartement, maar bon.

Hoe gevaarlijk is het voor mij (en mijn apparatuur) om zonder aarding te spelen?

En vooral hoe kan ik er iets aan doen? Iets tussen de amps en de stopcontacten zetten?

Thanks

Nicci
1 september 2003, 18:06
voor zover ik weet is geen aarding vooral slecht voor het geluid! je voor komt storingen. het is voor zover ik weet niet slecht voor de versterker dan wel voor jou.
je kan een aardkabel doortrekken naar de meterkast, maar dat is wel een gedoe . . . . .

lagwagon_81
1 september 2003, 19:44
Ik moet zelfs geaard spelen anders ronkt mijn versterker als een oude koelkast :(
Weet iemand trouwens wat hier de reden van is?

wietse
1 september 2003, 19:50
zit er ook niet aarding in de keuken ?
dat is verplicht namelijk waar water in de buurt is moeten de stopcontacten geaard zijn.
zonder aarding spelen geeft in ieder geval een brom bij de meeste versterkers en er is kans dat jezelf onder stroom komt te staan.
aarding is dus wel heel belangrijk.

Swan
1 september 2003, 19:50
ik heb em ge-aard met een stroomkabel van t aarde pookje van t stopcontact van mn amp naar de verwarming....t werkt...geen brom geen rare geluiden...wel uitkijken met aanbrengen...als je t fout doet krijg je een schokje (ervaring mee) :wink:

Phyrexian
2 september 2003, 09:23
Ik ga even checken met mijn huisbaas waar al dan niet aarding zit... zou kunnen dat in de keuken en de badkamer aarding is, maar wie wil daar nu muziek maken :D

zjanke
2 september 2003, 17:52
Ik moet zelfs geaard spelen anders ronkt mijn versterker als een oude koelkast :(
Weet iemand trouwens wat hier de reden van is?

Waarschijnlijk een oude koelkast :razz:

wietse
2 september 2003, 18:28
Ik ga even checken met mijn huisbaas waar al dan niet aarding zit... zou kunnen dat in de keuken en de badkamer aarding is, maar wie wil daar nu muziek maken :D

leg je gewoon een verlengsnoer aan van de keuken naar de kamer zo heb ik het ook gedaan ,heb er nog een extra stekkerdoos tussen gezet en m'n computer er op gezet .
dit is beter en veiliger volgens sommige computergekken.
een computerstroomsnoer is niet voor niets geaard.

Phyrexian
3 september 2003, 09:26
Kan ik doen, maar dan wordt het iedere keer die kabel uittrekken wanneer de deuren dicht moeten.
Anyways, ik check het wel even met m'n huisbaas.