PDA

View Full Version : Marshall JTM 30 trafo doorgebrand



raabje
31 oktober 2020, 15:49
hallo Forum,

Een probleemje hier, ik heb mijn JTM30 uitgeleend aan de gitaarleraar om mee te lesssen, en dat ging 2 maanden goed tot er vandaag een enorme stinkende rookwolk uitkwam

Ik heb het chassis er uit gehaald (ik weet van de hoge spanning), en ik zie dat uit een trafo een bruine klodder komt, em de trafo is verkleurd (bruiner). Er lijken 2 trafo´s in te zitten, merk is Mercury geloof ik. De trafo's van de JTM30 en 60 waren altijd al een probleem weet ik, valt me nog mee dat deze ruim 20 jaar goed zijn gebleven.


https://i.ibb.co/DQvZ1c1/IMG-6649.jpg (https://ibb.co/89fHmvm)

https://i.ibb.co/9VKbk7c/IMG-6653.jpg (https://ibb.co/jW0yPSb)

De printplaat is verder schoon, buizen ook niks vreemds aan te zien. Wat denken jullie, is dit een kwestie van nieuwe trafo erin, en klaar?

Ik moet het schema er even bijzoeken, wie weet waar ik een nieuwe passende trafo kan krijgen? Ik kan hem ook naar een amp dokter brengen, in Landsmeer zit een reparateur en ik ben ooit in Alkmaar geweest, dat kan ook.

update: schema

https://www.thetubestore.com/lib/thetubestore/schematics/Marshall/Marshall-JTM30-30W-JTM310-Schematic.pdf

fredjuh
31 oktober 2020, 20:26
Het is waarschijnlijk inderdaad gewoon vervangen en klaar. Toch zou ik hem naar iemand met verstand van zaken brengen, want als je het fout doet blaas je iets op, met een hoge rekening tot gevolg. Als je zelf de trafo koopt spaar je al aardig wat kosten uit.

https://www.tube-town.net/ttstore/hammond-290qx-power-for-marshall-jtm30.html
Hier kun je een vervanging krijgen voor een nette prijs. Trafo's van Hammond zijn naar mijn ervaring altijd ruim gedimensioneerd dus de nieuwe trafo overleeft waarschijnlijk de amp.

raabje
31 oktober 2020, 21:19
Bedankt voor de reactie! Ik had zelf deze gevonden bij Tonefactory, beschikbaarheid is onduidelijk, merk en type ook.

https://www.tonefactory.nl/power-trafo-marshall-jtm-30

en deze bij Tube amp doctor

https://www.tubeampdoctor.com/en/mains-transf.-for-marshall-jtm-30


Dan heeft Tube Town een betere deal, ga ik daarvoor denk ik. Die amp staat nu weer thuis en staat enorm in de weg, ik wil hem snel weer terug brengen. Ik heb de kabeltjes op de trafo goed gefotografeerd en met stickertjes een label gegeven, het is een serie van 6 kabels en een serie van 4 (met een draad als brug tussen pin 2 en 3), dat moet lukken. Die 325 volt lijn moet ik vooral niet verkeerd aansluiten :-)

Frits van Mourik
1 november 2020, 00:03
Je powertrafo fikt eruit en je netzekering blijft heel?
Hmmm... heel apart.

Brum
1 november 2020, 10:14
Als dat een Mercury Magnetics trafo is, dan is ie op zeker niet origineel en ook een vrij prijzige trafo. Misschien valt het geluidstechnisch alleszins mee, maar met de trafo's uit de linkjes ga je wel echt naar een andere kwaliteit. MM is behoort wel echt tot de top (of the bill ook helaas).

Gezien het alleen de powertrafo is die is uitgefikt, heeft ie niet gewoon veel te lang op de verkeerde impedantie gestaan? Ik zeg niet dat het zo is en JTM30/60 zijn ook notoire warmlopers, maar dan moet je ze ook wel behoorlijk op hun donder geven en ik heb nou niet het idee dat dat gebeurt op een muziekschool.

cluseau
1 november 2020, 10:38
In principe heeft een trafo een lang leven mits niet overbelast. Als je hem gebruikt waar hij voor gemaakt en berekend is kan hij eigenlijk niet stuk gaan. Ik zou zeker niet zomaar een andere trafo er in hangen en weer verder gaan want deze sluiting heeft absoluut een oorzaak.

De trafo's van tubetown zijn goede vervangers hoor, is het prijsverschil niet waard naar mijn idee.

Dan nog even in het algemeen:
!Let op dat veel ams op 220V~ staan terwijl we bijna op 240V~ zitten, Dat is voor veel apparatuur net te veel van het goede!

fredjuh
1 november 2020, 11:04
Ik heb de kabeltjes op de trafo goed gefotografeerd en met stickertjes een label gegeven, het is een serie van 6 kabels en een serie van 4 (met een draad als brug tussen pin 2 en 3), dat moet lukken. Die 325 volt lijn moet ik vooral niet verkeerd aansluiten :-)

Ga nou niet zelf zitten rommelen. Ik ging er misschien iets te licht overheen maar zoals de heren al aangeven is de kans groot dat er meer aan de hand is. Een expert zal de amp eerst controleren op sluitingen, en daarna langzaam opstarten terwijl de stroom in de gaten wordt gehouden. Denk ik... Ik ben een prima knutselaar en natuurkundige maar geen reparateur.

fredjuh
1 november 2020, 14:00
!Let op dat veel ams op 220V~ staan terwijl we bijna op 240V~ zitten, Dat is voor veel apparatuur net te veel van het goede!

Dit kan ik onderschrijven. Als je met een oscilloscoop de primaire stroom meet van een losse trafo is ie bij normale netspanning vaak al aardig aan het 'pieken'. Bij een toenemende netspanning neemt de piekstroom door de primaire wikkeling exponentieel toe. Dat komt omdat de ijzerkern op een gegeven moment verzadigd raakt, en dus geen magnetische weerstand biedt tegen het opbouwende magneetveld.

Een van mijn oudere PT's wordt best wel warm, precies door dit gegeven. Hij is ontworpen voor 220 Volt, maar loopt hier op 234 Volt.

raabje
1 november 2020, 19:30
De oefenruimte waar de gitaarleraar zit heeft nog zo een oude stoppenkast, het is een oude loods. Geen idee waarom er geen stop uitsloeg, misschien net op tijd de amp uitgezet. De hele ruimte stond blauw, dat wel. Ik zal het melden dat het mogelijk linke soep is daar wat electriciteit betreft.

Ik had het chassis al een extra lucht ventilatie opening gegeven, kier aan de bovenkant, dmv een paar ringen tussen cabinet en bovenklant chassis. De 2 x10 inch Greenback speakers zijn 16 ohm samen in het cabinet. Daar was niks aan veranderd. Ik denk zelf dat het gewoon ouderdom is, de JTM serie heeft last van zwakke trafo's, bij sommige kopers ging ie na een paar uur al stuk. Er zat een stickertje van Mercury op de trafo, en ik heb deze amp nieuw gekocht, ik denk ca. 25 jaar geleden.

Mijn zoontje was 1980 van Satriani aan het spelen, misschien wat dat toch te heftig voor de amp... :-)

De trafo vervangen lijkt me het probleem niet, dat ga ik zelf doen, als er dan weer wat doorfikt is er meer aan de hand. Ik vraag me wel af of de bias instelling in de war raakt met een nieuwe trafo. Er zit bij mijn JTM een bias pot ingebouwd.

Brum
1 november 2020, 20:10
Dan zal het waarschijnlijk niet slaan op het merk Mercury Magnetics, want die zaten er met zekerheid niet origineel in. Wellicht dat er wel iets goedkopers in zit. Niet laatdunkend bedoeld, maar omdat de JTM30/60 serie min of meer budget Marshalls waren. Neemt niet weg dat ze prima kunnen klinken hoor. Ik heb in een ver verleden een JTM60 gehad en die vond ik vooral clean erg goed, erg on-Marshall ook. Met name als je de fx loop doorluste, dat deed dan ook nog weer iets met de volheid van het geluid.

Ik meen wel 's begrepen te hebben dat het warmlopen cq doorbranden kwam door nog wat meer zwakke dingetjes in het design. Ventilatie was er maar één van. Ik denk dat er ook wel het e.e.a. over te vinden is op het internet. Ik moet zeggen, die JTM60 die ik heb gehad heeft menig oefenruimte en wat podia gezien en kreeg vaak flink op z'n donder, maar nooit last gehad van te warm worden, of doorbranden.

raabje
1 november 2020, 21:08
Op het schema staat Power Transformer Drake 1961_166, misschien is dat een clou? Ik las toevallig op een of ander forum dat in de jaren 90 de trafo's van Marshall veel doorbranden, voor wat het waard is:


In the '90s, I repaired a lot of Marshalls (including warranty work) and fried transformers--both power and output--were common. I think Marshall or their supplier tended to under-specify; I don't know if they've cleaned up their act since then. The transformers on the '90s models certainly looked anemic compared to those of older models of similar output rating.

En budget model, ja eens hoor, ding is ook in de fabriek van Korg gemaakt meen ik. Er zitten wat gekke dingen in dit model, zoals de buizen die onder het chassis hangen, met een luchtrooster er boven, de warme lucnt stroom het geheel afgesloten chassis in. En de fixed bias, en het rode kanaal heeft een diode die voor distortion zorgt. Met wat aanpassingen is de amp wat beter geworden. Ik ben er nog steeds niet heel gek op, ik vind het geluid te hard of te pinnig. Ik heb het liever wat ronder, soepeler.

Toen ik hem kocht (1000 gulden) had ik er verder geen benul van, er was ook bijna geen keus in de winkel toen, ik had alleen nog een Fender Blues De Ville oid geprobeerd.

cluseau
1 november 2020, 21:30
De oefenruimte waar de gitaarleraar zit heeft nog zo een oude stoppenkast


Dat heeft hier niets mee te maken, Frits bedoeld de zekering in de amp zelf. Die had allang moeten aanspreken.

Brum
1 november 2020, 21:57
Drake trafo's zou heel goed kunnen inderdaad.

raabje
1 november 2020, 22:21
Zekering is 1.6A, en is nog heel, net even doorgemeten. Het is een soort spiraaltje , slow blow fuse misschien?

cluseau
2 november 2020, 15:12
Zekering is 1.6A, en is nog heel, net even doorgemeten. Het is een soort spiraaltje , slow blow fuse misschien?

Ik vind die zekering nogal heftig. Als je het goed bekijkt gaat de zekering pas door bij een afname van 235x1,6 = 376Watt. Je maakt mij niet wijs dat die voedingstrafo dat vermogen aankan. Het lijkt meer op zo'n 100Watt en dat wil zeggen een zekering van 500mA. Ga je daar nog tussenin zitten kom ik aan 1A. In alle gevallen trage zekeringen want de inrush current is aanzienlijk door de lege caps.

Maar een 1,6A had ook door moeten gaan hoor. Is de sluiting primair of secondair?

Dirk_Hendrik
2 november 2020, 15:56
Als gevolg van dit draadje keek ik even snel naar het schema van dat ding.
http://www.thetubestore.com/lib/thetubestore/schematics/Marshall/Marshall-JTM30-30W-JTM310-Schematic.pdf

Hoe krijgen bedrijven het toch altijd weer voor elkaar om van die onmogelijk leesbare schema's te fabrieken !?

cluseau
2 november 2020, 16:09
Hoe krijgen bedrijven het toch altijd weer voor elkaar om van die onmogelijk leesbare schema's te fabrieken !?


Ja prettig is anders maar het kan nog erger he.

Erik de Perik
2 november 2020, 18:38
Andere en automatisch betere trafo lijkt me het beste toch? Als er meer aan de hand zou zijn sterft die nieuwe trafo niet meteen.

cluseau
2 november 2020, 19:37
... Als er meer aan de hand zou zijn sterft die nieuwe trafo niet meteen.

Kun je dat onderbouwen :???:

Plant
2 november 2020, 19:39
Ik vind die zekering nogal heftig. Als je het goed bekijkt gaat de zekering pas door bij een afname van 235x1,6 = 376Watt. Je maakt mij niet wijs dat die voedingstrafo dat vermogen aankan. Het lijkt meer op zo'n 100Watt en dat wil zeggen een zekering van 500mA. Ga je daar nog tussenin zitten kom ik aan 1A. In alle gevallen trage zekeringen want de inrush current is aanzienlijk door de lege caps.

Maar een 1,6A had ook door moeten gaan hoor. Is de sluiting primair of secondair?

De trafo is om te solderen / steken tussen 115V (2 primaire wikkelingen parallel) en 230V (2 primaire wikkelingen in serie). Afhankelijk van de spanning moet dan ook de zekering worden aangepast en ik weet uit ervaring dat Amerikanen dat voor de Europese markt niet altijd doen en dan zit er vrolijk een 2x te zware zekering in.

In het schema staat 230V - T1A / 120V - T2A, dus dat rijmt dan weer niet met T1.6A. Vraag is of de zekering dan origineel is of dat men er maar in heeft gestoken wat voorhanden lag.

Erik de Perik
2 november 2020, 19:49
Kun je dat onderbouwen :???:

Anders dan vanuit de praktijk niet, nee sorry.

cluseau
2 november 2020, 20:21
Anders dan vanuit de praktijk niet, nee sorry.

Daar was ik al bang voor :stop:

raabje
2 november 2020, 20:24
Even snel een foto, er staat 1.6A op de achterkant, en deze zit er ook in, ik heb nog een keer gechecked.

https://i.ibb.co/t3gGH6s/IMG-6662.jpg (https://ibb.co/hCb6gNW)

In het schema staat inderdaad 1A. Ik heb ondertussen de trafo besteld bij Tube Town, arriveert over een paar dagen.

De trafo is doorgesmolten aan de kant van de "output", de kant waar de draden naar het circuit lopen, niet de kant waar de netvoeding is aangesloten.

Erik de Perik
2 november 2020, 20:47
Daar was ik al bang voor :stop:

Maar ik wil leren.... Wat kan er mis gaan als er een nieuwe, sterkere trafo wordt ingebouwd en je zet de versterker aan...?

fredjuh
2 november 2020, 21:08
Super dat je dat je de nieuwe trafo hebt besteld. :)

Laat je hem wel inbouwen door iemand met verstand van zaken? Anders kun je je nieuwe trafo zo in rook op zien gaan...

Als je dan toch eigenwijs bent schakel er dan tenminste een gloeilamp en/of variac tussen. En dan de stroom in de gaten houden tijdens het opstarten. Liever tijdelijk ook even een lichtere zekering erin. 500mA ofzo. Zoals cluseau al zei.

Heb je een multimeter? Zo nee, koop er ff een. Kost niks tegenwoordig.
Zo ja, meet even je kapotte trafo door en laat ff weten welke wikkeling er een afwijkende waarde geeft. Wat je moet meten ongeveer staat hier:
https://www.hammfg.com/files/parts/pdf/290QX.pdf

En dan bedoel ik de DCR. De gelijkstroomweerstand van de wikkelingen. Mocht je 500mA zekering er dan gelijk uitklappen bij het aanzetten weet je tenminste waar er gezocht moet worden naar een fout in de amp.

raabje
2 november 2020, 21:35
Bedankt voor de support, top allemaal. Multimeter heb ik, ik zal die oude trafo doormeten zoals in het schema staat van die nieuwe trafo. 500mA zekering zal ik er ook inzetten.

Dingen repareren, dat kan ik wel en doe ik ook vaak, een storing in een amp zoeken is natuurlijk andere koek. Dit lijkt me een grensgevalletje gezien de reputatie van deze versterker.

raabje
2 november 2020, 23:29
Ik heb de oude trafo doorgemeten:

Pin 2-3 rond de 14 ohm (schema nieuwe trafo 8.1)
Pin 5-6 rond de 12 ohm (schema nieuwe trafo 9.8 )
Pin 9-10 4 ohm (schema nieuwe trafo 52.3 )
Pin 11-12 4 ohm (schema nieuwe trafo 0.17 )
Pin 13-14 4 ohm (schema nieuwe trafo 4.8 )

Behoorlijke afwijkingen dus. Maar goed, er zit een grote bruine gesmolten klodder op de trafo, is naar buiten geperst denk ik.

cluseau
2 november 2020, 23:37
Ik heb de oude trafo doorgemeten:

Pin 2-3 rond de 14 ohm (schema nieuwe trafo 8.1)
Pin 5-6 rond de 12 ohm (schema nieuwe trafo 9.8 )
Pin 9-10 4 ohm (schema nieuwe trafo 52.3 )
Pin 11-12 4 ohm (schema nieuwe trafo 0.17 )
Pin 13-14 4 ohm (schema nieuwe trafo 4.8 )

Behoorlijke afwijkingen dus. Maar goed, er zit een grote bruine gesmolten klodder op de trafo, is naar buiten geperst denk ik.


Trafo is niet defect waarschijnlijkm alleen benauwd gehad.

cluseau
2 november 2020, 23:38
Maar ik wil leren.... Wat kan er mis gaan als er een nieuwe, sterkere trafo wordt ingebouwd en je zet de versterker aan...?

Binnen enkele seconden uitfikken

Erik de Perik
2 november 2020, 23:46
Want dan is er wat aan de hand?
Nogmaals, ik wil graag leren.

fredjuh
3 november 2020, 00:27
Trafo is niet defect waarschijnlijkm alleen benauwd gehad.

Frans??

Er zit sluiting in zijn 325 VAC wikkeling. pin 9-10.

De meting van 4 Ohm op de wikkeling van de gloeispanning zal wel niet kloppen. Ik denk dat er teveel overgangsweerstand gemeten wordt.

fredjuh
3 november 2020, 00:29
Want dan is er wat aan de hand?
Nogmaals, ik wil graag leren.

Als er ergens in de amp door een fout te veel stroom wordt getrokken (sluiting) worden er dingen warmer dan op gerekend is. Waaronder de trafo.

cluseau
3 november 2020, 07:05
Frans??

Er zit sluiting in zijn 325 VAC wikkeling. pin 9-10.

De meting van 4 Ohm op de wikkeling van de gloeispanning zal wel niet kloppen. Ik denk dat er teveel overgangsweerstand gemeten wordt.
Foutje, tnx.
Ik lag al in mn mandje en heb geen pin nummers erbij gepakt. Voor de hs wikkeling is dat idd erg laag. Die zou zo'n beetje hetzelfde moeten zijn dan primair.

RoryVDW
6 november 2020, 20:46
Ik heb een JTM60..Nog geen probleem mee gehad..wel preventief een warmteschild ingebouwd.. en nu staat hij op pensioen...zonde eigenlijk

raabje
9 november 2020, 13:38
trafo zit erin, alles werkt weer, niks wordt snel heet, geen stank.

https://i.ibb.co/gb0ypfV/IMG-6684.jpg (https://ibb.co/xKnh0BH)

Even aankijken de komende dagen of het zo blijft. En ik ga denk ik wat extra gaatjes boren in het chassis en misschien ook wel in het cabinet voor een betere ventilatie. De opening boven de buizen zet ik dicht met een plaatje aluminium als hitteschild ipv een stuk tape.

In ieder geval snel weer dicht maken voordat iemand zijn vingers erin stopt.

De amp bromt nu een stuk minder. En hij klinkt lekker. Bias opnieuw instellen, ik vraag me af of dat moet of dat een nieuwe trafo dit niet beinvloedt.

en ik vond nog een aardige verklaring van dit fenomeen, op gitaarnet:

Ik heb ervaring met zowel JTM30 en JTM60 en vind het zeer goede versterkers, feitenlijk de enige Marshall met fatsoenlijk clean geluid en een lekkere bluesy / rock drive (kwestie van smaak natuurlijk). Ze hebben onterecht een slechte naam, in onderstaande thread wat meer info. Belangrijk puntje is dat ze "af fabriek" keurig ingesteld staan qua bias. Dat is eigenlijk juist prima (i.t.t. Fender Deville al dan niet Hotrod die IJSKOUD staan) zo lang je de (matige Sovtek!) eindbuizen in laat zitten. Plok je er zomaar andere buizen in die van zichzelf wat meer stroom trekken dan Sovtekkies (en dat doen b.v. JJ's en Svets / winged C's vaak), dan staat zo'n amp erg warm (heet) ingesteld. Gaat te veel stroom trekken in rust en aangezien powertrafo niet echt overbemeten is wordt de versterker dan warm tot heet. Het ontwerp is daar weer niet op gebaseerd. Bij normale instelling kan de amp prima z'n warmte kwijt, maar als hij wat te heet staat ingesteld (wat dus niet zo hoort) dan heeft hij daar meer moeite mee met alle gevolgen van dien. Een JTM60 is een prima versterker en vermits goed insteld ook betrouwbaar. Bij JTM30 speelt dat probleem zelfs nog veel minder omdat die (vrijwel?) zelfde (en dus wel enigszins overbemeten) trafo's heeft als de 60 Watter maar slechts de helft van het vermogen hoeft te leveren. Zeker met een "onderzetcabinetje" is een JTM30 een hele handige versterker; 2 x 10" combootje zeer handzaam / sjouwbaar en prima voor repetities, met een cabinetje eronder ook zeer giggable. Ik vind de JTM30 ook lekkerder klinken dan de JTM60 omdat ik wat meer van de klank van 6L6 (= 5881) buizen houd dan EL34's maar ook dat is weer persoonlijk natuurlijk.

http://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-69725.html

Bij mij zitten er ipv de stock Sovtek 5881 buizen nu 6L6 buizen in (Tung Sol 6L6GC STR), en ik heb een bias pot laten inbouwen en afstellen.

fredjuh
10 november 2020, 22:38
Mooi werk, gefeliciteerd.