PDA

View Full Version : NAD: Palmer Eins



raabje
23 oktober 2020, 09:56
Jawel, een NAD.

Ik moest downsizen, de zolder is nu voor mijn zoontje en ik zit op het kleinste kamertje in huis. JTM30 buizencombo, en mijn bassman clone top + Greenback cabinet heb ik uitgeleend aan de muziekschool, grote mixer en monitors heb ik ook weggegeven.

Maar om niet helemaal zonder spullen te zitten heb ik een Palmer Eins gekocht, en die gebruik ik via de High-Z output naar de Mooer Radar, een Engl reverb naar mijn kleine mixertje.

Amp is 1 watt met 2 buizen (1 x 12AX7 voor de preamp en 1 x 12AU7 voor de power amp) en gewoon over een speaker is dat nog steeds heel hard, via de High-Z output kan ik hem helemaal opendraaien, ik haal alle klanken eruit van clean tot vervormd, op het einde wordt ie wat fuzzy. High gain zit er niet echt in maar dat is geen punt.

Lekkere compacte setup zo, met buizengeluid. Ik zat eerder te klooien met Tech21 clones en ook met digitaal (Zoom G1Xfour), maar met de Eins draai ik sneller een lekkere klank in.

https://i.ibb.co/5nDwZ8q/IMG-6604.jpg (https://ibb.co/cC5VqFz)

https://i.ibb.co/6FK7qFM/IMG-6603.jpg (https://ibb.co/Wfr4Rfh)

Midwolda
23 oktober 2020, 10:15
Oee, leuke setup zo! Lekker compact, goede kwaliteit, alles onder handbereik, love it!
Kun je eens aangeven wat je signaalpad is (gitaar > Trio+ > enzovoorts)?

Dit gaat wel heel erg richting waar ik ook aan zit te denken voor mezelf.
Alleen moet ik die buizenversterker nog bouwen en nog een mixertje kopen. :)

dml
23 oktober 2020, 10:29
Jawel, een NAD.

Ik moest downsizen, de zolder is nu voor mijn zoontje en ik zit op het kleinste kamertje in huis. JTM30 buizencombo, en mijn bassman clone top + Greenback cabinet heb ik uitgeleend aan de muziekschool, grote mixer en monitors heb ik ook weggegeven.


Heb je zo'n ruim toilet?

Brum
23 oktober 2020, 11:40
Wel een gegarandeerde brown sound. Alleen die hall reverb, die is niet schakelbaar.

raabje
23 oktober 2020, 11:40
okee, herstel, éénna kleinste kamertje...

signaalpad, daar zit wel wat denkwerk in:

De amp heeft 8 en 16 ohm speaker output, maar ook simulated output (incl. cab sim) op line level, en een high-z output van het signaal (altijd pre amp + poweramp)

Als je geen speaker aansluit is het geen probleem, er zit een power soak ingebouwd.

Ik sluit mijn gitaar aan op de Trio+ omdat het cleane signaal het beste is om de software die er inzit de akkoorden te leren.

Vanuit de Trio+ vanuit de EFX loop eerst naar de Palmer Eins, en dan een EQ pedaal, om 2 redenen:

Op mijn kamertje komen, afhankelijk van de IR file, de bassen wat heftig door, ik dim de 100hz en 200hz frequentie een beetje, dat gaat sneller en preciezer dan op mijn mixer of in de Mooer Radar zelf.

En de Mooer Radar vindt het high-z signaal rechtstreeks vanuit de Eins niet zo fijn, signaal is dan zwak. De buffer van de EQ pedaal versterkt het signaal. Elk ander pedaal (b.v. volume pedaal of OD) met een buffer kan ook. Als de pedaal niet true bypass is hoeft ie niet aan te staan.

Tot slot een Engl reverb, vooral als ik via koptelefoon speel is het geluid dan minder droog en direct. Deze gaat terug de Trio+ de EFX return in.

En vanuit de Trio+ loopt dan een kabel voor gitaar (live en de gitaar looper), en en een kabel voor bas en drum de Mackie 402 VLZ4 mixer in. Deze heeft de Onyx mic pre amps, dat is binnen de budget spullen wel een goede pre amp.

Op deze manier kan ik het gitaargeluid op de Eins tweaken en opnemen op de looper, b.v. slaggitaar wat cleaner, en de solo gitaar wat meer vervormd of harder, met een andere cabinet, met meer of minder reverb.

De amp na de Trio+ zetten kan ook, maar dat lijkt me te beperkt. Dan moet er een OD pedaal in de keten voor meer controle over de gitaarsound, en dan is het weer minder compact.

De Mooer Radar is geen must, ik kan ook de simulated output gebruiken uit de Eins, maar de Radar had ik al liggen.

Vanuit de Trio+ kan je ook met 1 kabel alle geluid naar een mixer of een speaker sturen, ik heb het gesplitst in 2 kanalen voor wat meer controle.

miyaru
23 oktober 2020, 11:48
Ik speel ook heel vaak met een 1 watt versterker - teruggeschakeld naar 0.1 watt zelfs - en dat is luid in kleinere kamers. Ik gebruik de fx send om mijn Mooer Radar te voeden, en zo met koptelefoon te kunnen spelen. Ik gebruik meestal nog mijn audiointerface om de koptelefoon te voorzien van juice. Ik heb een Beyer Dynamic DT 770 Pro / 250 Ohm, en die heeft aardig wat nodig aan versterking om leuk te klinken. En als ik dit doe gebruik ik ook mijn oude Lexicon MPX-1 Multi FX ingepatched als send FX's in het mixer menu van mijn Focusrite Scarlett 18i20 3rd gen.

Downsizen is IDD het ding van dit moment lijkt het wel. Ik heb op zolder nog ingepakt en wel een oude Trace Elliot Tramp 65 watt versterker, maar die wordt nooit gebruikt, want live spelen doe ik niet meer. Ik gebruik enkel nog mijn Marshall DSL1CR en mijn oude trouwe 4watt '73 SF Fender Champ.

Voor bassen gebruikte ik nog soms mijn Eden WT 300 en Mesa Powerhouse 2 x 10", maar sinds ik de Mooer Radar heb gebruik ik mijn SansAmp Bassdriver en de Mooer voor basgeluid, en vind dat zeer succesvol.

Uiteindelijk wil ik mijn buren ook niet overbelasten met mijn gekweel, dus dit zijn goede oplossingen.

Nou zeg, weer een heel verhaal, maar ook veel speelplezier gewenst met jouw Palmer Eins!!!!

Midwolda
23 oktober 2020, 12:15
Raabje (en Miyaru ook) bedankt voor de uitgebreide info!
Ga ik nog eens een paar keer nalezen want goeie tips&tricks.

miyaru
23 oktober 2020, 12:22
@Midwolda: You're welcome:blast:

NLF
23 oktober 2020, 16:20
Ik heb er ook eentje. Maar ik speel m over een klein cabje met een kleine speaker (6 inch geloof ik) met weinig vermogen. Werkt heel goed.

raabje
23 oktober 2020, 16:41
Ik heb hier nog een Vox Pathfinder staan met 8 inch speaker. Ik heb de speakerdraad doorgeknipt en op het ene einde een 1/4 inch input gezet en op de het andere einde een mono jack.Nu kan ik de speaker ontkoppelen en de Palmer Eins aansluiten. Dat klinkt goed maar volume kan niet zo ver open. Een 6 inch speaker zal idd minder efficient zijn.

raabje
26 oktober 2020, 13:13
Ik heb het kastje opengemaakt, om te zien welk merk buizen er inzitten, een JJ 12AX7 en een EHX 12AU7. Dat is toch leuk van die Duitsers, dat ze er geen China buizen instoppen, zoals in mijn Mooer Little monster BM.

Je kan nog spelen met de buis combinatie (stock is V1 ECC83 V2 ECC82), in de handleiding staat beschreven wat het effect is.

1: V1:ECC83 - V2:ECC83: Quieter, distorts much faster, a little more gain, lead sound.
2: V1:ECC83 - V2:ECC81: Louder than Variation "1", quieter than the standard configuration, more gain, distorts a little more quickly.
3: V1:ECC81 - V2:ECC82: Stays clean a little longer, a little more headroom, darker distortion sound.
4: V1:ECC81 - V2:ECC83: The quietest configuration, distortion sets in a little later than with Variation "1", distortion can be controlled very precisely.

Brum
26 oktober 2020, 13:44
Wellicht zit het 'm er ook in dat Mooer ook echt Chinees is en Palmer Duits.;) Nou kan het prima zijn dat dit versterkertje ook ergens in Azië is gebouwd hoor, maar mijn ervaring met Palmer is wel dat het behoorlijk degelijk spul is. Het kan prima Aziatische makelij zijn, maar dat de kwaliteitseisen wel meer naar Europese norm zijn. Bedrijven als Two Notes, Marshall, Celestion, etc., doen dat bijv. ook en daar maken ze geen geheim van ook. Dat ze geen troep in zo'n versterkertje stoppen, verbaast me op zich niks. Overigens worden JJ en EHX buizen ook niet in hogere lonen landen gemaakt. Op zich zit daarin geen verschil. Het is niet dat ze USA made zijn of zo. Bedoel er mee te zeggen dat buisjes van Chinese makelij ook prima kunnen zijn, de smaak van het geluid even buiten beschouwing gelaten.

raabje
26 oktober 2020, 15:51
ja eens hoor, ik weet dat buizen uit 1 of 2 Oostblok fabrieken komen, merk is gewoon een labeltje.

Maar (internet) consensus is dat "merk" buizen een step up zijn t.o.v. China buizen. En dat NOS spul dan weer een stapje hoger is. In het algemeen dan, zal vooral aan het circuit en ook aan je oren liggen of je uberhaubt verschil hoort, en of het dan beter of slechter klinkt dan daarvoor.

Met die stock buizen in de Palmer Eins heb ik verder geen behoefte om te wisselen, met China buizen heb ik wel het gevoel dat er wat te tweaken valt.

Erik de Perik
26 oktober 2020, 16:41
Een bedrijf als het Chinese Psvane produceert high-end buizen vooral voor de audiofiel. Dat zal vast geen rommel zijn.

Ik heb in al die jaren pas één keer een specifieke buis echt uitgezocht op sound. Het werd een of andere speciale 12AX7 van EHX te zijn, die nu in m'n 65 Showman zit. Verbazingwekkend wat het verschil in sound was tov de andere versiesn merken.