PDA

View Full Version : Krakende pots of juist niet. Wat is het verschil?



piezo
18 oktober 2020, 17:02
Dat er kwaliteitsverschillen zijn tussen pots, snap ik natuurlijk.
Maar wat ik bijvoorbeeld niet begrijp, is:
- waarom de CTS pots in mijn Fender American Standard Strat na 23 jaar nog steeds geen kraakje vertonen;
- en waarom de evenééns CTS pots, die ik ca. 10 jaar geleden zelf in mijn Pro Tone Tele heb gezet, al na 2 jaar begonnen te kraken.

Maakt CTS dan goede pots voor Fender en slechtere voor de losse verkoop?

Fobo
18 oktober 2020, 17:18
Misschien zijn de oudste onder betere (lees: stofvrije) omstandigheden gemonteerd?
Of wellicht is de kwaliteit van het productieproces en de keuze van materialen wat ‘afgenomen’.
Ik roep maar wat...

the sure thing
19 oktober 2020, 07:49
Dat er kwaliteitsverschillen zijn tussen pots, snap ik natuurlijk.
Maar wat ik bijvoorbeeld niet begrijp, is:
- waarom de CTS pots in mijn Fender American Standard Strat na 23 jaar nog steeds geen kraakje vertonen;
- en waarom de evenééns CTS pots, die ik ca. 10 jaar geleden zelf in mijn Pro Tone Tele heb gezet, al na 2 jaar begonnen te kraken.

Maakt CTS dan goede pots voor Fender en slechtere voor de losse verkoop?

Dit vraag ik mij dus ook al jaren af!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Duhsjaak
19 oktober 2020, 08:28
Het verschil is ergernis.
Maar dat had je al gemerkt.
Voor de rest onverklaarbaar voor mij.
Vriendelijke groet, Gus

Orpheo
19 oktober 2020, 13:48
CTS heeft meerdere lijnen en meerdere prijspunten. Daar kan een hoop verschil in zitten.

Omdat CTS notoir belabberd is in zijn consistentie, gebruik ik sinds een jaar of 2 MEC pots. Veel prettiger werken.

piezo
19 oktober 2020, 14:08
Na wat goochelen kwam ik vanmorgen tot dezelfde slotsom, via een aantal fora, o.a. https://www.talkbass.com/threads/cts-quality-pots-does-it-really-matter.347410/

Komt overeen met wat ik al wist van USA kwaliteitscontrole: "Dat doet de koper toch?". Maar het zal ook te maken hebben met zo goedkoop mogelijk willen (en misschien -moeten, want "wij consumenten" willen dat) produceren.
Waarschijnlijk bestelt Fender inderdaad gewoon de betere productie van CTS. Of doen net als andere leveranciers (DiMarzio e.d.) de kwaliteitscontrole zelf, dumpen de afgekeurde troep via een afzetkanaal en rekenen een hoge prijs voor de goedgekeurde.

Ik neem je suggestie van MEC denk ik maar over, Orpheo. Waar kan ik die het best bestellen in DIY hoeveelheden? En dan wel in Europa, middels IDeal.
Of anders een vergelijkbare kwaliteit.

Dirk_Hendrik
20 oktober 2020, 08:28
Na wat goochelen kwam ik vanmorgen tot dezelfde slotsom, via een aantal fora, o.a. https://www.talkbass.com/threads/cts-quality-pots-does-it-really-matter.347410/

Komt overeen met wat ik al wist van USA kwaliteitscontrole: "Dat doet de koper toch?". Maar het zal ook te maken hebben met zo goedkoop mogelijk willen (en misschien -moeten, want "wij consumenten" willen dat) produceren.
Waarschijnlijk bestelt Fender inderdaad gewoon de betere productie van CTS. Of doen net als andere leveranciers (DiMarzio e.d.) de kwaliteitscontrole zelf, dumpen de afgekeurde troep via een afzetkanaal en rekenen een hoge prijs voor de goedgekeurde.

Ik neem je suggestie van MEC denk ik maar over, Orpheo. Waar kan ik die het best bestellen in DIY hoeveelheden? En dan wel in Europa, middels IDeal.
Of anders een vergelijkbare kwaliteit.

Klaarblijkelijk oa bij Banzai Piezo.
https://www.banzaimusic.com/MEC-c-176/

Die Ideal negeer ik daarin even. Ideal is leuk binnen NL maar een beetje EU burger weet nu toch wel hoe hij iets binnen de EU moet bestellen en betalen.

Orpheo
20 oktober 2020, 08:39
Banzai is bizar duur trouwens.

Over QI binnen Fender: jup, ze checken een hoop zelf bij binnenkomst en ze spuiten een soort contactspray vaak in de pots waardoor ze minder snel krasserig worden (had een maatje van me werken bij Fender).

Ik koop MEC direct bij MEC, maar voor een consument is dat helaas niet altijd ideaal (of uberhaupt mogelijk).

piezo
20 oktober 2020, 09:13
Ideal is leuk binnen NL maar een beetje EU burger weet nu toch wel hoe hij iets binnen de EU moet bestellen en betalen. Ik nog niet zo goed, hoor.

Die contactspray zal vermoedelijk iets als fader-lube zijn. Ik ga eens wat voor-en-na schoonmaak- en smeerproefjes doen met pots die ik nog heb liggen. Bijvoorbeeld IPA, luchtdruk en siliconenspray.

Ook zoek ik nog enkele en dubbele pots voor aanpassing van volume- en expressiepedalen, met korte slag voor tandheugel. Is daar ook een goed adres voor?

Dirk_Hendrik
23 oktober 2020, 08:35
Ook zoek ik nog enkele en dubbele pots voor aanpassing van volume- en expressiepedalen, met korte slag voor tandheugel. Is daar ook een goed adres voor?

Daar schiet je niets mee op maar... als je er eentje hebt gevonden, laat het me weten.

Dirk_Hendrik
23 oktober 2020, 08:39
(had een maatje van me werken bij Fender).

Ik koop MEC direct bij MEC, maar voor een consument is dat helaas niet altijd ideaal (of uberhaupt mogelijk).

Fijn dat we je weer even mogen bewonders over je fantastische netwerk en je nog idealere inkoopkanalen. :stop: Als je dan zou voorstellen om dat maatje even te vragen wat hij dan gebruikt en daar later op terug te komen ... Hoe gaat dat de TS anders verder brengen? Of any ander forumlid wat met een soortgelijke vraag zit?

AoDf
23 oktober 2020, 09:46
Punt was toch gewoon waarom Fender pots langer mee lijken te gaan. Kennelijk omdat ze er een goedje in spuiten. Snap de zure reactie niet zo.

Napoje
23 oktober 2020, 09:52
Hoe zit het eigenlijk met alpha en bourns potmeters? Is dat ook troep?