PDA

View Full Version : Nederlands adresje pickup magneten?



Brum
17 oktober 2020, 13:30
Weet iemand een goed adresje in Nederland voor pickup magneten? Ik zie het niet zo zitten om voor één magneetje uit het buitenland te bestellen. Ik ben namelijk van plan een Gibson 490R om te bouwen naar een T-top (schijnt bijna hetzelfde te zijn, behalve de magneet). Wat ik zoek is een short-bar A5 magneet.

defectmusic
17 oktober 2020, 18:06
welke maat is dat precies short bar ?

Brum
17 oktober 2020, 19:37
Ik durf het echt niet te zeggen... Ik heb het net gezocht, maar nergens wordt een formaat gegeven (of ik ben een verrot slechte zoeker, wat ook zeer aannemelijk is). Ze zijn in ieder geval zo kant-en-klaar te koop, dat weet ik wel. Maar allemaal uit de US of A... Met verzendkosten komt dat ver boven de vijftig eurie voor een magneetje.

Pepe
17 oktober 2020, 19:45
Je kan het toch gewoon opmeten?

Brum
17 oktober 2020, 19:47
Als ik er eentje had wel. Maar dan was ik ook niet meer op zoek.

Pepe
17 oktober 2020, 19:57
That figures.

Midwolda
17 oktober 2020, 20:01
Good old Orpheo?

Napoje
17 oktober 2020, 20:26
Good old Orpheo?

Ja. Die heeft magneten die klinken als melkchocolade met slagroom. Of desgewenst sambal met een vleugje citroengras! Maakt niet uit in wat voor hout je ze pleurt.

Erik de Perik
17 oktober 2020, 20:40
Ik durf het echt niet te zeggen... Ik heb het net gezocht, maar nergens wordt een formaat gegeven (of ik ben een verrot slechte zoeker, wat ook zeer aannemelijk is). Ze zijn in ieder geval zo kant-en-klaar te koop, dat weet ik wel. Maar allemaal uit de US of A... Met verzendkosten komt dat ver boven de vijftig eurie voor een magneetje.

Jij bent een verrot slechte zoeker:

https://www.crazyparts.de/pickup-making-parts/magnets/index.php

Midwolda
17 oktober 2020, 20:53
Ja. Die heeft magneten die klinken als melkchocolade met slagroom. Of desgewenst sambal met een vleugje citroengras! Maakt niet uit in wat voor hout je ze pleurt.

Dude... het is maar een friggin' magneetje hoor. :D

Brum
17 oktober 2020, 21:03
Jij bent een verrot slechte zoeker:

https://www.crazyparts.de/pickup-making-parts/magnets/index.php

Dat zei ik toch, daarom zet ik het ook hier neer. Maar jij bent ook echt een halve mof ey, .de is ook niet bepaald Nederlands... Maar dit doet 't 'm wel voor mij. Ik wist eigenlijk niet eens dat Crazyparts ook dit verkoopt. Heb in het verleden wel 's wat besteld bij hun. Ik denk wel een goed adresje. Ik vraag me alleen af waar het enorme verschil vandaan komt met bijv. Throwback. Die heeft ook van die short-bars, maar dan voor bijna veertig dollar.:???: Maar ik ga deze maar 's bestellen, goed prijsje wel. Dank u!

barno
17 oktober 2020, 21:59
Sergon heeft tegenwoordig magneten

https://tlcguitargoods.com/nl/pickup-parts/magnets-and-polepieces.html

Brum
17 oktober 2020, 22:15
En nog goedkoper ook. Ons bent zuunig! Ze hebben meerdere maten Alnico 5 magneetjes zie ik. Wellicht met het corona gebeuren wel handiger om bij deze webshop te bestellen, gezien de enorme vertragingen vanuit Duitsland momenteel. Dankjewel Barno.:) Sowieso, iedereen bedankt voor de input. Ik kan weer vooruit.

Zit alleen nog voor mezelf af te wegen of ik daar de huidige Tim Shaw humbucker voor ga opofferen ter proef, of dat ik ergens een 490R op de kop ga tikken. De 490R schijnt, behalve de magneet, nagenoeg identiek te zijn aan een T-top. Of dat ook zo is weet ik niet. De Tim Shaw is door de waarde misschien wat zonde om voor een eerste keer een dergelijke ingreep op toe te passen... Anderzijds, die elementen lagen in een grote onderdelen kist, geen idee van de waarde tot voor kort.:D

Erik de Perik
17 oktober 2020, 22:22
Ik heb inderdaad wel de neiging om eerst in Deutschland te kijken, vooral vanwege de prijs. Ik heb m'n A2 magneten in San Francisco gekocht destijds want die waren toen het goedkoopst.


"Opofferen" is een groot woord, je draait de 4 schroeven van de baseplate wat losser en schuift met de nieuwe magneet de oude eruit. Polariteit wijst zichzelf, de magneten moeten 'plakken'.

Brum
17 oktober 2020, 22:28
Ik vond die Crazyparts helemaal niet zo'n gekke optie hoor. Best een goed adresje. Alleen als ik moet kiezen tussen bestellen uit Duitsland, of Nederland momenteel, dan wordt het wel het Nederlandse adresje. Er zijn momenteel echt grote vertragingen nu met de tweede corona golf schijnt.

Die Tim Shaw... Ik weet niet of ik 'm origineel wil houden. Moet zeggen, toen ik 'm vanmiddag voor het eerst in pak 'm beet vijftien jaar weer 's probeerde, dat ik toch wel erg enthousiast ervan werd. Eigenlijk de beste PAF die ik tot nu toe heb bespeeld. Ik weet niet waarom ik 'm destijds niet perse heel bijzonder vond, behalve dat ie flink stond te fluiten. Het zal een andere fase in m'n leven zijn geweest. Het is inderdaad niet een mega ingreep. Maar ik heb makkelijkere dingen vernacheld op dat vlak, onderschat mij niet!

Napoje
17 oktober 2020, 22:50
Ooit bedacht dat jou gehoor 15 jaar geleden beter was dan nu? Dat ligt niet aan jou. Bijna iedereen gaat (vooral hoog) minder goed horen, endie iets te schelle pickips klinken nu opeens een stuk warmer.

Niet de gear wordt vintage maar de eigenaar...

Erik de Perik
17 oktober 2020, 23:05
Daar heb je zeker een punt. Komt nog bij dat de smaak van wat je wil horen en hoe je de apparatuur afstelt, ook veranderen.

Pepe
17 oktober 2020, 23:20
Bekend fenomeen.
Ga je gitaren, bruggen en pickups uitgebreid A/B'n, denk je, nou.. dat is dan duidelijk, paar jaar later kan je er totaal anders over denken.
Waar het aan ligt, who knows, who cares, gewoon met die waan van de dag werken, dat is het meest praktisch.

Pepe
17 oktober 2020, 23:31
Jij bent een verrot slechte zoeker:

https://www.crazyparts.de/pickup-making-parts/magnets/index.php

Ik zie geen prijzen, geen manier om te saven of in een basket te doen. Wel onhandig kwa shop?

oh, sommige pagina's wel... ok...

defectmusic
17 oktober 2020, 23:47
short bar is 58 x12.5x3.2 mm ! maar wat wil je daar mee bereiken ? ik heb ze in 58 mm 60 mm en 62 mm alnico 5 ! 62 heb ik ook in alnico 2
als je magneet wat langer is dan steekt hij aan de uiteinden iets langer uit en bij 58 staat hij iets meer naar de rand van je polen wat eigenlijk geen verschil maakt voor je magnetisch veld op je polen

Brum
18 oktober 2020, 01:46
Zo'n short-bar alnico 5 magneet schijnt, don't shoot the messenger veel uit te maken wat betreft het geluid van een T-top. PAF-achtig, met een wat fellere attack, wat meer mid-hoog en het tophoog zou wat meer 'crispy' zijn. Nou ben ik allerminst van plan om de hoofdprijs voor een oude T-top te betalen, dus vandaar het idee om een 490R op de kop te tikken en daar een ander magneetje in te tikken. Nogmaals, don't shoot the messenger, maar zo'n 490R schijnt, op de magneet na, niet zoveel te verschillen van een T-top. Ik wil dat wel 's ondervinden en vind het wel leuk om met dat soort dingen te experimenteren. Het andere plan is om de Tim Shaws die oorspronkelijk in m'n SG zaten, van zo'n short-bar te voorzien. Dan zal het geen T-top worden, maar misschien voegt het wel een beetje hetzelfde toe wat betreft het mid-hoog en het hoog. Maar ik ga de Shaws denk ik zo laten zoals ze zijn. Die brughumbucker heeft me vandaag echt verrast. Klonk veel dikker dan ik me kan herinneren van deze elementen. Maar ik speelde toen nog over een andere versterker en haalde de gain ook uit gestackte pedalen. Wellicht komt zo'n Shaw nu veel meer tot z'n recht. Ik heb meerdere PAF-achtigen gehad en heb, naast de Shaws, nu nog een SD '59, BKP The Mule en een DiMarzio Air Classic liggen. Die zijn allemaal ook niet verkeerd, maar de Shaw vond ik vanmiddag dusdanig goed klinken, dat ik 'm, denk ik, beter vind. Misschien maar zo laten en afwachten tot er een 490R ergens tegen een schappelijk prijsje voorbij komt en die te voorzien van zo'n short-bar alnico 5 magneet. Ben wel benieuwd of dat inderdaad het verschil maakt. Die namaak T-top zou dan in een Edwards Les Paul Custom moeten komen en dan blijven de originele elementen netjes in de SG.

Ik vind het Tim Shaw verhaal wel apart. Die komen uit de beruchte Norlin periode. Zou de slechtste periode van Gibson zijn en er kwam niets goeds uit die tijd bij Gibson vandaan als je de kenners mag geloven. Die Shaws kwamen eigenlijk voort vanuit flinke bezuinigingen, maar daar betaalt men nu zo ongeveer de hoofdprijs voor en schijnen de betere PAF kopieën te zijn van Gibson. Aldus de kenners. Schiet mij maar lek...

E-J
18 oktober 2020, 12:13
Ik vond die Crazyparts helemaal niet zo'n gekke optie hoor. Best een goed adresje. Alleen als ik moet kiezen tussen bestellen uit Duitsland, of Nederland momenteel, dan wordt het wel het Nederlandse adresje. Er zijn momenteel echt grote vertragingen nu met de tweede corona golf schijnt.

[...]

Ik bestel vaak in Duitsland, de prijzen liggen daar een stuk lager en verzendkosten vallen ook goed mee. IK merk geen vertragingen met COVID nu. Gewoon doen.

T-Tops zijn heel gaaf trouwens. Heb een 1970 SG Standard met ze. Wat agressiever dan een doorsnee PAF, echt rock 'n roll.

Brum
18 oktober 2020, 12:33
Op zich gaat Thomann ook nog steeds goed. Zou inderdaad kunnen dat het alleszins meevalt hoor. Er staat alleen wel een grote waarschuwing op de site van Crazyparts zelf. En dat Nederlandse adresje van Barno is goedkoper, ook niet geheel onbelangrijk en scheelt natuurlijk ook nog eens in de verzendkosten.;)

T-tops zie ik als een soort hotrod PAF, maar dan niet met zo'n enorme output, waardoor er toch nog enige dynamiek in zit (hoewel met een bak gain ook verdwenen). Ze zijn wat venijniger in het mid lijkt het en dat vind ik bij PAF's nog wel 's wat missen. Moet zeggen dat de BKP Crawler die ik nog heb liggen dat ook goed doen. Alleen hebben die wel weer veel meer output, wat meer compressie. Voor een goeie bak gain zijn die dingen wel weer erg tof. Desalniettemin wil ik toch 's aan de T-top. Kijken of het wat voor me is. Er zijn ook veel goeie T-top kloons, die een fractie van originele kosten, maar het lijkt me juist leuk om 's een humbuckertje om te bouwen. Nog niet eerder gedaan en echt moeilijk lijkt het niet.:) Mocht het verschil met een short-bar magneet nou echt veel invloed hebben, wie weet dat ik dan toch ook 's die Shaws... Van dattemme.

defectmusic
18 oktober 2020, 19:06
alles over vintage Gibson pickups en het adress voor de correcte magneet

https://www.cermagmagnets.co.uk/alnico---metric-sizing---rough-cast-surface-finish-30-c.asp

http://www.guitarhq.com/paf.html

E-J
19 oktober 2020, 09:24
[...]

T-tops zie ik als een soort hotrod PAF, maar dan niet met zo'n enorme output, waardoor er toch nog enige dynamiek in zit (hoewel met een bak gain ook verdwenen). Ze zijn wat venijniger in het mid lijkt het en dat vind ik bij PAF's nog wel 's wat missen. Moet zeggen dat de BKP Crawler die ik nog heb liggen dat ook goed doen. Alleen hebben die wel weer veel meer output, wat meer compressie. Voor een goeie bak gain zijn die dingen wel weer erg tof. Desalniettemin wil ik toch 's aan de T-top. Kijken of het wat voor me is. Er zijn ook veel goeie T-top kloons, die een fractie van originele kosten, maar het lijkt me juist leuk om 's een humbuckertje om te bouwen. Nog niet eerder gedaan en echt moeilijk lijkt het niet.:) Mocht het verschil met een short-bar magneet nou echt veel invloed hebben, wie weet dat ik dan toch ook 's die Shaws... Van dattemme.

Misschien wat te mierenneukend, maar ik zou een T-Top niet het predicaat "hotrodded PAF" geven. Qua output zitten ze doorgaans rond de 7.5K, dus heel "heet" is dat niet. Dat gecombineerd met een Alnico 5 magneet geeft een wat feller geluid dan een doorsnee PAF. Overigens zit het er niet heel ver vanaf hoor.

Orpheo
20 oktober 2020, 11:36
Misschien wat te mierenneukend, maar ik zou een T-Top niet het predicaat "hotrodded PAF" geven. Qua output zitten ze doorgaans rond de 7.5K, dus heel "heet" is dat niet. Dat gecombineerd met een Alnico 5 magneet geeft een wat feller geluid dan een doorsnee PAF. Overigens zit het er niet heel ver vanaf hoor.

DC weerstand zegt niks over output...

De TTops hadden een andere insulation (poly, uit mijn hoofd) dan de PAf's. Omdat die insulation wat dikker was, heb je meer treble detail in je tone. Het idee was namelijk om toch evenveel windingen te doen als bij een PAF. Het is sowieso 42 awg dikte, dus zoveel meer dan bij een 50ies PAF kan je niet op die bobbin kwijt.

nog over de magneet: de TTops hadden roughcast A5 magneten. Totaal niet te vergelijken met de gepolijste A5 full charge magneten van nu. roughcast geeft minder scherpte in het tophoog dan de full charge polished A5's van nu.

Brum
20 oktober 2020, 12:44
Ik had me daar ook nog wat op ingelezen en ik kwam dan toch uit op de Area59 magneten van Crazyparts. Inderdaad omdat ze roughcast zijn.

Het 490R verhaal laat ik wel even voor wat het is. Als ik er tweedehands eentje op de kop tik en die 'ombouw' met een andere magneet, kom ik al vrij vlot op een bedrag waarvoor ik ook een prima T-top kloon kan krijgen, maar dan wel zeker eentje met de juiste specs en zelfs een T'tje in gestanst en met patent stickertje achterop als het moet. Dat laatste boeit me dan op zich weer weinig. Ik denk dat ik op zich nog wel 's een keertje aan de T-top kloon ga in de toekomst.

Wat ik wel wil gaan doen, ik ga één van de twee Tim Shaws opofferen voor een modje. Het nekelement boeit me toch helemaal niks en de twee Shaws zijn identiek aan elkaar. Ik wil wel één van de Shaws origineel houden, want klinkt echt heel erg goed. Dit is de eerste PAF die ik meemaak die zo punchy is en toch open blijft. Zelfs effecten reageren er anders op in positieve zin (dacht echt even dat er een knopje van m'n octaaf pedaal per ongeluk was verschoven). Maar ik wil toch weten wat zo'n short-bar alnico 5 doet met zo'n Shaw, of dat ook in de buurt komt van T-top regionen. Ik kan er ook eentje verkopen tegen een goede prijs en daar een T-top kloontje voor terug kopen. Maar ja, dan is de lol er ook gauw van af. Ombouwen dus.:)

E-J
21 oktober 2020, 15:48
Ben benieuw! Magneetje vervangen is zo gepiept. Ik heb onlangs een magneet in een hals humbucker omgedraaid zodat 'ie nu uit-fase staat met de brug humbucker. Het enige wat ik daarvoor moest doen was de soldeerverbinding tussen de pickup en de cover even losmaken, paar schroefjes eruit en je kunt de magneet er zó uit duwen.

Als je hem eens wilt vergelijken met een echte T-Top (zit wel in een SG), mag je best eens op de koffie komen hoor.

Erik de Perik
21 oktober 2020, 16:15
Ik heb volgens mij nog nooit een T-top in een gitaar gehad. Vraag mij alleen af wat er in een Gibson RD Standard zit. Zie inmiddels wel schokkende prijzen voor die totaal succesloze gitaar.

Brum
21 oktober 2020, 19:34
Ben benieuw! Magneetje vervangen is zo gepiept. Ik heb onlangs een magneet in een hals humbucker omgedraaid zodat 'ie nu uit-fase staat met de brug humbucker. Het enige wat ik daarvoor moest doen was de soldeerverbinding tussen de pickup en de cover even losmaken, paar schroefjes eruit en je kunt de magneet er zó uit duwen.

Als je hem eens wilt vergelijken met een echte T-Top (zit wel in een SG), mag je best eens op de koffie komen hoor.

De magneetjes (toch maar twee besteld) zijn onderweg.:) Ik waardeer je aanbod voor een bak koffie en vergelijken. Alleen ben ik linkshandig en dan wordt het wel wat lastig koffie drinken... Ik bedoel elementen vergelijken!

Kan trouwens maar zo zijn dat ik alsnog ook een T-top kloon ga bestellen. Kreeg vanmiddag antwoord terug van Thomann, omtrent een doorgebrande Two Notes Torpedo Captor en ik krijg m'n geld terug, want niet meer te repareren. De Captor was allang vervangen, dus ik zit nu met een bedragje die ik feitelijk vrij kan besteden (vind ik zelf). Heel vervelend...:soinnocent: Zit er aan te denken om toch ook een T-top kloontje te kopen. Ik heb alleen nog geen idee welke, zijn er nog best wel wat. Bij Thomann zelf heb je die van SoloDallas, maar die vind ik wel wat aan de dure kant...

Erik de Perik
21 oktober 2020, 19:44
"een bedragje dat"

Brum
21 oktober 2020, 19:54
Ik heb volgens mij nog nooit een T-top in een gitaar gehad. Vraag mij alleen af wat er in een Gibson RD Standard zit. Zie inmiddels wel schokkende prijzen voor die totaal succesloze gitaar.

Zo succesloos dat ze weer gemaakt worden door Gibson.;) Ik denk dat er wel markt voor was, maar de gemiddelde gitarist was ook toen al vrij conservatief. Persoonlijk vind ik het een erg mooie gitaar om te zien. Of er T-tops in zitten heeft alles te maken met het bouwjaar. Dacht dat van 1965 tot 1980 in alle humbucker gitaren van Gibson T-tops zaten. De Shaws waren de opvolgers. RD's kwamen in '77 voor het eerst op de markt tot 1982, aldus wiki. De reissues even niet meegerekend. Dus kan zowel T-top als Tim Shaw zijn als je een oudje hebt. In de transitie periode van T-top naar Tim Shaws is er ook nog wat overlap geweest, naar ik begrepen heb, waardoor er in sommige gitaren na 1980 toch nog T-tops in zaten. Maar pin me er niet op vast hoor, ik lul ook veel na van wat ik er van vind op internet.

Brum
21 oktober 2020, 19:56
"een bedragje dat"

Ja fuck, ik moet nog eten, dankzij m'n kleine monstertje van drie... Ik heb hongerklop van hier tot en met man, ben helemaal slap. De scherpte is er even af.

Erik de Perik
21 oktober 2020, 20:37
Zo succesloos dat ze weer gemaakt worden door Gibson.;) Ik denk dat er wel markt voor was, maar de gemiddelde gitarist was ook toen al vrij conservatief. Persoonlijk vind ik het een erg mooie gitaar om te zien. Of er T-tops in zitten heeft alles te maken met het bouwjaar. Dacht dat van 1965 tot 1980 in alle humbucker gitaren van Gibson T-tops zaten. De Shaws waren de opvolgers. RD's kwamen in '77 voor het eerst op de markt tot 1982, aldus wiki. De reissues even niet meegerekend. Dus kan zowel T-top als Tim Shaw zijn als je een oudje hebt. In de transitie periode van T-top naar Tim Shaws is er ook nog wat overlap geweest, naar ik begrepen heb, waardoor er in sommige gitaren na 1980 toch nog T-tops in zaten. Maar pin me er niet op vast hoor, ik lul ook veel na van wat ik er van vind op internet.

De RD Standard was mijn eerste gitaar. Nieuw gekocht voor 895 gulden bij Becker op de Laan van Meerdervoort in Den Haag. Ik weet niet welke versie het was maar de pups piepten erg snel en ik was niet enthousiast over de brede platte neck. Al snel ingeruild voor een Gibson The Paul die veel beter beviel. Die The Paul had Dirty Finger pups trouwens en dat was midden in de tijd van het vervangen van pups en andere hardware.

Brum
21 oktober 2020, 20:56
Die ouwe T-tops zullen niet gewaxpot zijn geweest en ik denk ouwe Tim Shaws ook niet. En daarmee bedenk ik me nu eigenlijk waarom die Tim Shaws van mij destijds zo erg piepten, dat ik ze onbruikbaar vond. Pedalen stacken voor een flinke dosis gain, zonder noise gate, met niet gewaxpotte elementen, da's een garantie tot een fluittoon. Nu speel ik met veel minder gain, uit de versterker, wel met booster er voor, maar ook met noise gate. Da's niet gek eigenlijk dat het nu wel werkt.

E-J
23 oktober 2020, 11:38
Nu heb je me wel getriggerd. Zoekend naar T-Top klonen kwam ik op de site van Throbak terecht. Voor velen toch wel een goeroe op dit gebied. Bij zijn T-Top kloon (https://www.throbak.com/paf-pickups-throbak-70-select-t-top.html) schrijft hij het volgende:


ThroBak's research of early vintage T-Tops has revealed that many of these classic pickups use short Alnico 2 magnets. Early patent sticker T-Tops are sought after for their distinct tone and dynamic response and an important part of this tone is short Alnico 2 magnets. Conventional wisdom is that all T-Tops have short A5 magnets. But analysis of ThroBak's own '70 "Made in USA" stamped SG revealed that both neck and bridge T-Tops in this guitar have short A2 magnets. We even managed to get copies of vintage Kalamazoo era magnet drawing detailing short Alnico 2 magnets in the late 60's. Tonally the result of short Alnico 2 in the '70/Select set is a more open sounding pickup than short A5 would provide but with more prominent mids than long A2 magnets provide.

Hij lijkt de enige te zijn die de korte Alnico 2 magneetjes gebruikt.

Alleen die prijzen hè...

Brum
23 oktober 2020, 11:47
Throbak is wel echt gruwelijk aan de prijs... Zelfde voor SoloDallas. Wat ik niet zo goed begrijp is waarom ze alnico 2 magneten gebruiken. T-top is alnico 5, hoewel hun beweren dat het ook alnico 2 was soms? Ik ga ze niet bestrijden, ze zullen ongetwijfeld gelijk hebben. Zal wellicht een eigen sausje over hun T-tops zijn, maar voor mij maakt het dan dat het geen T-top replica's meer zijn. Ik ben dan weer wel een dusdanige dwangneuroot, dat ik alnico 5 niet meer kan loskoppelen van T-tops.:D Misschien klinken ze wel geweldig hoor, dat kan natuurlijk prima. Maar ik zou dan niet gauw voor Throbak kiezen. Ik zat zelf eigenlijk te kijken naar Manlius. Dat schijnen wel exacte replica's te zijn en als ik de fora e.d. mag geloven zijn dat ook erg goeie kloontjes. En veul goedkoper! Brandonwound is misschien ook nog wel een goeie kandidaat.

Brum
23 oktober 2020, 16:10
Oké, dat is wel echt supersnel. Stond ineens een DHL menneke voor de deur, met een pakketje uit Duitsland. Woensdag besteld, vandaag binnen.:crazyhappy: Morgen maar even aan den knutsel.

Napoje
23 oktober 2020, 20:25
Magnetisch materiaal dat door een ruimtevoertuig van een astroide is gehaald en daarna door orpheo zelfe goedgekeurd is. ( subtiele middens en geprononceerd hoog op een bedje van schrorseneren met truffelmaionaisea)

Brum
24 oktober 2020, 14:04
Dacht dat dat alleen was met een specifiek, groen stuk tape, met een bepaalde RAL kleur?

Brum
25 oktober 2020, 19:34
Ik heb vanmiddag zo'n short-bar alnico 5 in een BKP The Mule geknutseld. Het is inderdaad een klusje van niks, dat kan echt iedereen. Qua geluid... Het is er zonder meer dikker op geworden, maar dat is niet helemaal wat ik er van verwacht had. Ik had juist een wat feller geluid verwacht, wat agressiever mid-hoog. Palmmutes e.d. gaan nu wel veel makkelijker dan bij een standaard Mule. Dus ja, er is verandering en ja, een andere magneet kan echt een element wat anders laten klinken, dat zonder meer. Aankomende week ga ik 's kijken of ik één van de twee Shaws 's ga modden middels zo'n short bar.

Viel me overigens op dat die Mule ook een rough cast magneetje erin had zitten. Kweenie of dat bij andere PAF-achtigen ook zo is.

Brum
26 oktober 2020, 14:57
Nou past deze post misschien beter in een ander topic van mij, omtrent de vraag welke elementen nou precies in mijn SG zitten en de waarde en zo. Maar gezien de overlap hier, zet ik 'm hier maar even neer.

Oké, deze is grappig cq een complete verassing, als het klopt wat ik denk. De Tim Shaw... Is waarschijnlijk geen Tim Shaw, maar een T-top... Ik heb één van die 'Shaws' vandaag open gehaald en bij het eruit halen van het magneetje, zag ik tot m'n verbazing dat er al een short-bar magneet in zat, zelfs nog een kleine fractie korter dan het magneetje van Crazyparts. Nou ben ik 's op gaan zoeken hoe zo'n T-top er van binnenuit uit moet zien, de latere T-tops althans en behalve het T'tje op de bobbins ziet ie er exact hetzelfde uit. Nou is er overlap geweest van T-tops naar Tim Shaws, dus dat zou op zich kunnen. Alleen had ik dat niet meer verwacht in een gitaar uit '83. Maar misschien zijn die elementen wel ouder dan de gitaar, ik weet het ook niet. Ik heb wel verhalen gelezen dat Gibson nog alles heeft gebruikt wat ze nog hadden liggen, puur uit bezuiniging. Het zou echt heel goed kunnen. Ze zullen niet de waarde hebben, omdat ze de T'tjes missen en het patent nummer op de achterkant er uit ziet als een Shaw, maar ik wilde ze toch al niet wegdoen. Als het waar is, verklaart het ook wel waarom deze elementen redelijk rauw en punchy zijn. Meer dan bijv. de BKP The Mule waar ik gister een short-bar alnico 5 magneetje in heb gezet. Die blijft toch wat ronder van klank. Wel open, maar iets liever. Ik zal zo 's wat fotootjes toveren, voor de eventuele kenners.

Erik de Perik
26 oktober 2020, 15:34
Volgens mij scheelt het magnetisme ook nogal wat onderling bij ogenschijnlijk gelijke magneten.

Brum
26 oktober 2020, 15:52
Dat zou goed kunnen ja. Ik ga in ieder geval straks even weer op den soldeerbout, de originele 'Tim Shaws' dan wel T-tops terug in m'n SG zetten. Het brugelement klonk sowieso al beter dan die The Mule, naar mijn smaak. Net even wat meer hoogmid en wat meer bite en sowieso meer punch. Die Mule is leuk, maar vergelijken bij de originele elementen, heel erg gepolijst. Alsof je naar een demo van Doug Rappoport zit te luisteren of zo, minus het spel dan uiteraard. Dat veranderde ook niet echt met een ander magneetje. Ik denk dat het verschil tussen een alnico 4 of 5 best wel marginaal is. Ik meen iets meer punch te vernemen tijdens het spelen en het mid lijkt wat veranderd. Maar of die waarneming klopt...

Hier de foto's van de wel/niet T-tops of Tim Shaws:

https://i.ibb.co/JnsDqNT/IMG-20201026-142808.jpg

https://i.ibb.co/HPXRsrw/IMG-20201026-142801.jpg

Ik ben er nog niet aan uit, maar volgens mij begint het al met de short-bar magneten die er wonderwel in zitten, wat niet wijst op een Tim Shaw. De rest durf ik nog niet met zekerheid te zeggen. Misschien dat mensen meer kunnen zien aan de hand de kleur bedrading en die witte dingetjes (spacers?). Ik ben benieuwd.:)

edit: Ik denk dat ik toch abuis ben. De T-tops zijn geen short legs en bij verder bestuderen aan de hand van foto's klopt het toch wel aardig met Tim Shaws uit '83. Ik ben toch iets te voorbarig geweest denk ik. Ik wil ook zo graag...:( Maar goed, er zitten dus wel short-bar magneten in. Die heb ik dus voor niks aangeschaft.:D

Brum
31 december 2020, 18:51
Ik heb inmiddels een T-top kloon van Brandonwound binnen (met zelfs de T'tjes op de bobbins, maar daar hoor je gek genoeg niks van). Ik heb geen enkel vergelijk met originele Gibson T-tops, maar dit zou de real deal moeten zijn, exacte replica's. Wat ik er van vind tot nu toe... Laten we het zo zeggen, ze zijn meer dan prima, maar mijn verwachtingen waren wel veel hoger door al de bewieroking op het internet. Zijn ze beter dan Tim Shaws? Als ik de mensen die T-tops helemaal bewieroken (zou het er mee te maken hebben dat er wat helden van deze mensen over T-tops speelden?) mag geloven, dan zouden de Tim Shaws prima zijn, meer niet, maar T-tops, dat zou een compleet ander iets zijn, niet te evenaren zo goed. Daar kan ik kort in zijn; bullshit en nagepraat. De Tim Shaws doen totaal niet onder voor T-tops. Tim Shaws zijn punchier, smoother en duidelijk meer laag. Nadeel daarvan is dat Tim Shaws met een goeie dosis gain iets modderiger is. De T-top is duidelijk strakker in het laag, maar ook met minder laag (wat uiteraard met elkaar te maken heeft). De nadruk bij een T-top ligt veel meer op mid-laag en mid-hoog. Ook klinken ze wat rauwer, wat meer grit. Beetje richting een Seymour Duncan JB qua mids en grit, dat idee. Uiteraard wel met een pak minder output. De Tim shaw heeft weer minder output dan de T-top, maar is toch echt punchier. Is er een betere tussen de Tim Shaw of een T-top? Nee, wat mij betreft niet. Echt alleen een kwestie van voorkeur. De één is smoother, de ander wat agressiever/meer grit. Ik vind de T-top best een goeie aanschaf, maar is niet een upgrade voor de originele Tim Shaw. Alle prietpraat die je leest van de grote kenners, het is weer 's zo'n collectief internet nagepraat. Maar ja, in Jimmy Page z'n Les Paul zaten T-tops... Ja, dan moet het wel beter zijn natuurlijk. Niet dat ie die Les Paul nou eenmaal in een tijd heeft gekocht dat er ook niks anders te verkrijgen was bij Gibson en dat ie het er daarom maar mee deed. Tja... Ik laat de T-top voorlopig lekker zitten, sowieso om 'm ook in bandverband te proberen, maar het zou me helemaal niet verbazen dat ik op een gegeven moment toch weer de Tim Shaw terug zet. Ik kan me op zich wel weer voorstellen dat een T-top met een 4x12 beter tot z'n recht komt, dus dat wil ik ondervinden.

E-J
2 januari 2021, 15:59
Wat je beschrijft klinkt als het klassieke verschil tussen een PAF en een T-Top. De één is vooral anders dan de andere, niet per se beter. Ik heb trouwens nog nooit iets gemerkt van een hype omtrent de T-Top en dat men Jimmy Page beter vind klinken mét dan zonder...

Brum
2 januari 2021, 16:18
Ik ben al wat topics tegen gekomen op de grotere Amerikaanse fora... Ik ben blij dat ik e.e.a. zelf ondervonden heb, want als ik die gasten mag geloven... En dan komen altijd weer de Jimmy Pages e.d. voorbij. Alsof die mannen een keus hadden in die tijd. Aftermarket elementen waren er nauwelijks. Dacht de Dimarzio Super Distortion en dan hield het eigenlijk wel ver op. Dat zijn ook dezelfde mannen die Tim Shaws af doen als wel oké, maar de T-tops, ja da's het echte werk uiteraard. Ik vraag me bij dat soort mannen altijd af hoeveel vergelijkingsmateriaal ze eigenlijk hebben.

Ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat die T-tops het beter doen met juist minder gain. Tenminste, in mijn beleving. Omdat die Tim Shaws smoother zijn, kon ik er ook wat meer gain doorheen duwen. Bij T-tops wordt dat door het wat minder gepolijste er niet mooier op.