PDA

View Full Version : Is er een pedaal omdat ik geen koptelefoon aansluiting heb op versterker!



Hombra
14 oktober 2020, 23:12
Vraagje,
Ik heb een cabinet met een Hughes & Kettner top (tubemeister 18) over een tijdje waarschijnlijk een grandmeister 40.
Nou zit er op beide geen koptelefoon aansluiting.
Is er een pedaal die ik gewoon aan kan sluiten op mijn pedalboard en waar ik mijn koptelefoon op aan kan sluiten en ik dus alles kan gebruiken maar ik mijn gitaar alleen door mijn koptelefoon hoor?
Ik zie een koptelefoon versterker staan is die daarvoor?
Zou erg fijn zijn voor in de late uurtjes! :):???::???:

Erik de Perik
15 oktober 2020, 00:08
Lijkt mij niet onmogelijk, al zou ik er een goedkoop mixertje voor nemen, heb je direct wat meer mogelijkheden. Kun je er niet eentje lenen om het uit te testen?

Pepe
15 oktober 2020, 00:28
Je zegt niet wat er op je board staat maar sommige multi dingen hebben een headphone out. Je kan ii geval een micro of mini amp met headphones out gebruiken. Of via een USB audio interface werken, wat ik veel gedaan heb. Is ook handig voor backingtracks.

Kim Wilson
15 oktober 2020, 08:37
Een mengpaneeltje zou ik niet doen. Je moet in elk geval iets hebben met een emulated out. En dat kan in vele smaken. Onder andere de Blackstar pedalen (HT-Drive, HT-Dual) hebben een emulated output, en de Bad Monkey ook. Er zijn wel meer, multi-pedalen hebben idd vaak ook wel een hoofdtelefoonaansluiting.
Vox heeft de Amplug, een kastje die je rechtstreeks in je gitaar of pedaal prikt. Die heeft een 3,5mm jack headphone out en een 3,5mm jack aux in. Dat is leuk, dan kun je meespelen met muziek vanaf je telefoon of iets dergelijks.
Of je scoort voor een paar tientjes een tweedehands modeling thuisversterkertje, een Roland Cube of Vox AD15 of iets dergelijks.

miyaru
15 oktober 2020, 09:48
Voor dit doel, mijn Fender Champ uit '73 heeft geen koptelefoon aansluiting - mijn Marshall DSL1 wel - maar een slechte, heb ik een Mooer Radar (https://www.bax-shop.nl/speakersimulator/mooer-radar-speaker-cab-simulator) en een Mooer Two Stones (https://www.bax-shop.nl/distortion-overdrive/mooer-micro-preamp-010-two-stones-overdrive-effectpedaal) gekocht.

Ik had al een SansAmp bassdriver, en nu met de twee nieuwe pedaaltjes kan ik zowel bas als gitaar stil spelen met een koptelefoon of via mijn audio interface zo naar mijn DAW en studio monitors. Bij de Marshall gebruik ik de fx send en voor de andere tonen gebruik ik de Mooer Two Stones (Mooi clean, en best wel heel goed overdrive kanaaltje!).

De Mooer Radar is zeer uitgebreid, en kan via een PC nog ge-edit worden, en je kan je eigen IR's laden.

Dit is mijn uitspraak - doe Uw voordeel ermee!

Moskie
15 oktober 2020, 10:52
Even voor mijn duidelijkheid: Met deze pedalen kan je dus evt ook -buizencombo (Borgner Atma)-Mooer-normaal geluid over je koptelefoon- opbouwen?

miyaru
15 oktober 2020, 11:02
Als je een FX Send hebt wel. Gitaar > Bogner Atma - FX Send > Mooer Radar > koptelefoon.

En ja, ik zag dat de Bogner Atma een serieele FX loop heeft, dus dat plannetje werkt!

Hombra
15 oktober 2020, 12:04
Even voor de duidelijkheid.
Ik heb op mijn pedalboard (pas net mee begonnen)
Boss TU-3 chromatic tuner
Whawha pedaal
Boss DD-3 Digital Deleay
Boss RV-6 Reverb
Boss BD-2W Blues driver

Nou hoorde ik net dat een Strydom Iridium zeer geschikt is voor dit.
Maar wel prijzig vind ik € 435,00 en dan wil ik nog een goede koptelefoon waarschijnlijk de Synnheiser HD 300 pro tect

Alle advies is welkom hè :mmmm:

Maar ik wil dus echt mijn pedalboard met koptelefoon blijven gebruiken!

Moskie
15 oktober 2020, 12:12
Als je een FX Send hebt wel. Gitaar > Bogner Atma - FX Send > Mooer Radar > koptelefoon.

En ja, ik zag dat de Bogner Atma een serieele FX loop heeft, dus dat plannetje werkt!

Dank! (+10)

miyaru
15 oktober 2020, 12:14
Even voor de duidelijkheid.
Ik op mijn pedalboard (pas net mee begonnen)
Boss TU-3 chromatic tuner
Whawha pedaal
Boss DD-3 Digital Deleay
Boss RV-6 Reverb
Boss BD-2W Blues driver

Nou hoorde ik net dat een Strydom Iridium zeer geschikt is voor dit.
Maar wel prijzig vind ik € 435,00 en dan wil ik nog een goede koptelefoon waarschijnlijk de Synnheiser HD 300 pro tect

Alle advies is welkom hè :mmmm:

Maar ik wil dus echt mijn pedalboard met koptelefoon blijven gebruiken!

Wat ik al schreef: als je een FX Send hebt, kan het gewoon!!!! Alleen een Mooer Radar kopen, en die op je FX Send aansluiten, koptelefoon erin en klaar is Clara!!!!!

Hombra
15 oktober 2020, 12:29
Wat ik al schreef: als je een FX Send hebt, kan het gewoon!!!! Alleen een Mooer Radar kopen, en die op je FX Send aansluiten, koptelefoon erin en klaar is Clara!!!!!

Achter op mijn beide tops vind ik FX Loop een ingang send en een return!


Bedoel je dat. (Sorry dat ik er nog niet zo bekend mee ben! :???:

Gr Annelies

Midwolda
15 oktober 2020, 12:34
Even voor de duidelijkheid.
Ik heb op mijn pedalboard (pas net mee begonnen)
Boss TU-3 chromatic tuner
Whawha pedaal
Boss DD-3 Digital Deleay
Boss RV-6 Reverb
Boss BD-2W Blues driver

...

Heb je ze ook in die volgorde aangesloten?

Kim Wilson
15 oktober 2020, 12:36
Even voor de duidelijkheid.
Ik heb op mijn pedalboard (pas net mee begonnen)
Boss TU-3 chromatic tuner
Whawha pedaal
Boss DD-3 Digital Deleay
Boss RV-6 Reverb
Boss BD-2W Blues driver

Nou hoorde ik net dat een Strydom Iridium zeer geschikt is voor dit.
Maar wel prijzig vind ik € 435,00 en dan wil ik nog een goede koptelefoon waarschijnlijk de Synnheiser HD 300 pro tect

Alle advies is welkom hè :mmmm:

Maar ik wil dus echt mijn pedalboard met koptelefoon blijven gebruiken!
Met een klein (modeling) versterkertje met headphone out kun je gewoon je pedalboard gebruiken. Ben je onder de €100 klaar.

Hombra
15 oktober 2020, 12:39
Ja mijn gitaar gaat rechtstreeks in de chromatic tuner en mijn top gaat in de bluesdriver

Hombra
15 oktober 2020, 12:40
Vertel watvoor versterkertje?

Kim Wilson
15 oktober 2020, 12:41
Ja mijn gitaar gaat rechtstreeks in de chromatic tuner en mijn top gaat in de bluesdriver
Leg dat eens uit? Je stuurt toch niet het speakersignaal door die Blues Driver? Ik mag hopen dat alle pedalen vóór de input van je versterker zitten (of in de fx-loop).

Kim Wilson
15 oktober 2020, 12:45
Vertel watvoor versterkertje?
https://link.marktplaats.nl/m1606942648

https://link.marktplaats.nl/m1612731696

Zomaar twee voorbeelden. Maar eigenlijk voldoet elke kleine amp met headphone out.

Midwolda
15 oktober 2020, 13:00
Leg dat eens uit? Je stuurt toch niet het speakersignaal door die Blues Driver? Ik mag hopen dat alle pedalen vóór de input van je versterker zitten (of in de fx-loop).

Nee 't is gewoon een effectschain van TU-3 t/m BD-2 en dan naar de amp.
Zelf zou ik toch aanhouden TU-3 > wah > BD-2 > DD-3 > RV-6 > amp.

Hombra
15 oktober 2020, 13:07
Nee 't is gewoon een effectschain van TU-3 t/m BD-2 en dan naar de amp.
Zelf zou ik toch aanhouden TU-3 > wah > BD-2 > DD-3 > RV-6 > amp.

Oké Midwolda leg verder uit hoe ik de mooer radar dan verder aansluit? En dan blijf ik ook mijn eigen pedalboard gebruiken

Oké en ik ga hem op volgorde zetten zoals jij zegt de BD-2w verder naar voren brengen!

Midwolda
15 oktober 2020, 13:10
Die mooer radar kan in de fx send van je tubemeister. Dan plug je de koptelefoon ook in de mooer radar en zet je de master volumes van de tubemeister op nul.

Maar een Vox Amplug oid (https://www.bax-shop.nl/hoofdtelefoon-oefenversterker?o=product_price) aan het eind van je pedalboard is wel de goedkoopste en simpelste oplossing lijkt mij.

Hombra
15 oktober 2020, 13:17
Gewoon met een gitaarkabel? Verder wordt hij niet aangesloten op mijn pedalboard?
Mijn pedalboard gewoon zoals altijd op mijn top aansluiten en dan kan ik alles (pedalboard + top) gebruiken? Alleen moet het cabinet er dan uit of schakelt hij dat gewoon automatisch uit op het moment dat ik de mooer erin stop? Sorry voor de vele vragen maar wil het graag goed doen.

Midwolda
15 oktober 2020, 13:26
Gewoon met een gitaarkabel? Ja. Verder wordt hij niet aangesloten op mijn pedalboard? Nee.
Mijn pedalboard gewoon zoals altijd op mijn top aansluiten en dan kan ik alles (pedalboard + top) gebruiken? Ja. Alleen moet het cabinet er dan uit of schakelt hij dat gewoon automatisch uit op het moment dat ik de mooer erin stop? Cabinet kan aangesloten blijven, wel de master volumes van de tubemeister op nul zetten. Sorry voor de vele vragen maar wil het graag goed doen.

Heb de antwoorden er even tussen gezet. Het zijn allemaal goede vragen dus je komt er wel! :)

Kim Wilson
15 oktober 2020, 13:45
Sorry hoor, maar waarom zou je een zware buizenamp laten branden terwijl je daar alleen maar de FX send van gebruikt? Waarom zet je er niet een klein transistordingetje met headphone out naast? Kun je op volume spelen? Pedalboard in de H&K. 's Avonds laat met koptelefoon? Pedalboard in de kleine oefenamp en koptelefoon op.

telecastermaster
15 oktober 2020, 14:09
Wat ik al schreef: als je een FX Send hebt, kan het gewoon!!!! Alleen een Mooer Radar kopen, en die op je FX Send aansluiten, koptelefoon erin en klaar is Clara!!!!!


Dit dus. Maar dan een Valeton Coral Cab.

https://www.thomann.de/nl/valeton_coral_ir_cab_simulator.htm

miyaru
15 oktober 2020, 14:12
Dit dus. Maar dan een Valeton Coral Cab.

https://www.thomann.de/nl/valeton_coral_ir_cab_simulator.htm

IDD is ook een oplossing, en er zullen er nog wel meer zijn...... Ik kende deze nog niet!

Brum
15 oktober 2020, 14:18
Zit er in die Tubemeister 18 niet een Red Box DI ouput op de achterkant? Dan zou je volgens mij al ingebouwde speaker simulatie hebben en kan je volledig stil spelen, met koptelefoon, middels de versterker aan te sluiten met een microfoon kabel aan een mixertje of geluidskaart. Eigenlijk heb je dat advies ook al min of meer gekregen in je vorige topic.;)

rozh
15 oktober 2020, 15:08
Zit er in die Tubemeister 18 niet een Red Box DI ouput op de achterkant? Dan zou je volgens mij al ingebouwde speaker simulatie hebben en kan je volledig stil spelen, met koptelefoon, middels de versterker aan te sluiten met een microfoon kabel aan een mixertje of geluidskaart. Eigenlijk heb je dat advies ook al min of meer gekregen in je vorige topic.;)

ja idd die zit er, dus al die poespas van de post hiervoor kan je negeren. je hebt een xlr output op de achterkant waarmee je dingen zoals een mengpaneel/koptelefoon kan aansluiten

Hombra
15 oktober 2020, 15:32
Heb de antwoorden er even tussen gezet. Het zijn allemaal goede vragen dus je komt er wel! :)

En als ik de mooer radar niet gebruik voor de koptelefoon, kan ik hem er dan toch gewoon in laten zitten en dan gewoon de master volume hoger zetten en dan speel ik gewoon weer over het cabinet?

Hombra
15 oktober 2020, 15:40
Even nog op de andere reageren.
Heel lief dat jullie allemaal meedenken. Maar ik zit in een rolstoel en ik moet het zo makkelijk mogelijk maken zodat ik niet steeds hoef te switchen en het liefst ook steeds geen kabels veranderen. Ik speel ook met een draadloos systeem gitaar, anders zit de kabel steeds vast grrr. Dus ik hoop dat jullie snappen dat ik de makkelijkste weg kies en dat is niet altijd de goedkoopste helaas.
Maar het belangrijkste is dat ik super geniet van het spelen :mmmm:

Midwolda
15 oktober 2020, 17:12
En als ik de mooer radar niet gebruik voor de koptelefoon, kan ik hem er dan toch gewoon in laten zitten en dan gewoon de master volume hoger zetten en dan speel ik gewoon weer over het cabinet?


Ja, als je ook een gitaarkabel van de Mooer Radar Output naar de Tubemeister FX Return hebt wel. De Mooer zet je dan alleen aan als je over de koptelefoon luistert.

Maar ik twijfel nu. Zojuist de handleiding (http://hughes-and-kettner.com/wp-content/uploads/2014/03/TubeMeister18_BDA_1_4_6Spr.pdf) gelezen en òf ik lees niet goed, òf er ontbreekt wat informatie. Ik zie wel dat het een seriële FX loop is. Er staat een opmerking bij de Lead Master Volume, dat je die niet volledig kunt muten? En ik lees ook nergens dat de RedBox DI Out de boel wèl zou muten.

Edit: o de speakers kun je muten met de power soak schakelaar. :chicken: Kun je wel makkelijk die draaischakelaar aan de achterkant van de Tubemeister bedienen?

Om alle mogelijkheden te kunnen beoordelen: wat heb je nog meer aan apparatuur in de buurt staan, een hifi versterker, of een PC/laptop met misschien wel een externe geluidskaart, of actieve speakers, of nog iets anders?

Brum
15 oktober 2020, 18:06
Even nog op de andere reageren.
Heel lief dat jullie allemaal meedenken. Maar ik zit in een rolstoel en ik moet het zo makkelijk mogelijk maken zodat ik niet steeds hoef te switchen en het liefst ook steeds geen kabels veranderen. Ik speel ook met een draadloos systeem gitaar, anders zit de kabel steeds vast grrr. Dus ik hoop dat jullie snappen dat ik de makkelijkste weg kies en dat is niet altijd de goedkoopste helaas.
Maar het belangrijkste is dat ik super geniet van het spelen :mmmm:

In dat geval zou ik juist voor een simpel mixertje gaan, zo klein mogelijk. Dan hoef je echt alleen maar de microfoon kabel in te pluggen, da's echt de enige handeling dan. Koptelefoon op en lekker speulen.

Hombra
15 oktober 2020, 20:11
Ja, als je ook een gitaarkabel van de Mooer Radar Output naar de Tubemeister FX Return hebt wel. De Mooer zet je dan alleen aan als je over de koptelefoon luistert.

Maar ik twijfel nu. Zojuist de handleiding (http://hughes-and-kettner.com/wp-content/uploads/2014/03/TubeMeister18_BDA_1_4_6Spr.pdf) gelezen en òf ik lees niet goed, òf er ontbreekt wat informatie. Ik zie wel dat het een seriële FX loop is. Er staat een opmerking bij de Lead Master Volume, dat je die niet volledig kunt muten? En ik lees ook nergens dat de RedBox DI Out de boel wèl zou muten.

Edit: o de speakers kun je muten met de power soak schakelaar. :chicken: Kun je wel makkelijk die draaischakelaar aan de achterkant van de Tubemeister bedienen?

Om alle mogelijkheden te kunnen beoordelen: wat heb je nog meer aan apparatuur in de buurt staan, een hifi versterker, of een PC/laptop met misschien wel een externe geluidskaart, of actieve speakers, of nog iets anders?

Ja ik kan bij de power soak schakelaar, daarmee kan ik de luidspreker uitzetten.

Ik heb een MacBook maar liever wil ik iets kant en klaar hebben staan zodat ik kan beslissen of ik via het cabinet speel of via de koptelefoon.

Ik kan ook via mengpaneel en monitoren en MacBook spelen maar dat kan ik alleen als mijn partner thuis is.

Ik wil graag iets dat ik niet afhankelijk ben en toch gewoon kan spelen snap je?
Maar denk je dat het niet werkt met een mooer radar?

Kim Wilson
15 oktober 2020, 20:22
Even nog op de andere reageren.
Heel lief dat jullie allemaal meedenken. Maar ik zit in een rolstoel en ik moet het zo makkelijk mogelijk maken zodat ik niet steeds hoef te switchen en het liefst ook steeds geen kabels veranderen. Ik speel ook met een draadloos systeem gitaar, anders zit de kabel steeds vast grrr. Dus ik hoop dat jullie snappen dat ik de makkelijkste weg kies en dat is niet altijd de goedkoopste helaas.
Maar het belangrijkste is dat ik super geniet van het spelen :mmmm:

Oh ja, dat verklaart wel het een en ander. Maar alsnog blijf ik bij het gebruik van een oefenversterkertje. Als je lawaai kunt maken, prik je je kabel in je Tubemeister. Als je geen herrie kunt maken, trek je hem uit je Tubemeister en prik je hem in het kleine ampje waar je koptelefoon ook al in zit. Dat lijkt mij de goedkoopste en eenvoudigste oplossing.

Maar goed, je hebt inmiddels genoeg input gekregen. Belangrijkste is dat je inderdaad plezier hebt in het spelen!

Brum
15 oktober 2020, 21:14
Ja ik kan bij de power soak schakelaar, daarmee kan ik de luidspreker uitzetten.

Ik heb een MacBook maar liever wil ik iets kant en klaar hebben staan zodat ik kan beslissen of ik via het cabinet speel of via de koptelefoon.

Ik kan ook via mengpaneel en monitoren en MacBook spelen maar dat kan ik alleen als mijn partner thuis is.

Ik wil graag iets dat ik niet afhankelijk ben en toch gewoon kan spelen snap je?
Maar denk je dat het niet werkt met een mooer radar?

Maar voor koptelefoon gebruik heb je heel die MacBook niet nodig, noch monitoren. Je kunt gewoon lekker over je cabinetje spelen en als je 's avonds met de koptelefoon wilt spelen, gebruik je de Red Box uitgang naar een mixertje toe, met al een koptelefoon op aangesloten. Da's echt één kabeltje inprikken en misschien zelfs niet eens en kun je de microfoonkabel naar het mixertje gewoon laten zitten en is het alleen een kwestie van de powersoak op nul zetten, waardoor er geen signaal naar je cabinet gaat. Een klein mixertje hoeft echt niet veel te kosten en is ook prima tweedehands te vinden. Ik denk echt dat dat de makkelijkste oplossing is.

Hombra
15 oktober 2020, 21:24
Maar voor koptelefoon gebruik heb je heel die MacBook niet nodig, noch monitoren. Je kunt gewoon lekker over je cabinetje spelen en als je 's avonds met de koptelefoon wilt spelen, gebruik je de Red Box uitgang naar een mixertje toe, met al een koptelefoon op aangesloten. Da's echt één kabeltje inprikken en misschien zelfs niet eens en kun je de microfoonkabel naar het mixertje gewoon laten zitten en is het alleen een kwestie van de powersoak op nul zetten, waardoor er geen signaal naar je cabinet gaat. Een klein mixertje hoeft echt niet veel te kosten en is ook prima tweedehands te vinden. Ik denk echt dat dat de makkelijkste oplossing is.

Hoi Brum,
Ik snap het helemaal maar dan krijg ik er weer een kastje bij. Ik wilde graag iets kleins, wat ik gewoon op mijn pedalboard kan plaatsen snap je?

Midwolda
15 oktober 2020, 21:37
Zit nog eens te kijken naar die Mooer Radar. Die kan ook gewoon aan het eind van je pedalboard, heeft niks met de FX loop nodig. Als je hard wilt speel je gewoon zoals je nu ook doet, als het zacht moet haal je de gitaarkabel uit de input van de Tubemeister, die doe je in de input van de Mooer, koptelefoon aan de andere kant en spelen maar. Simpeler wordt het toch niet?

Nou, misschien met een Mooer Audiofile (https://www.bax-shop.nl/hoofdtelefoon-oefenversterker/mooer-audiofile-hoofdtelefoon-oefenversterker-pedaal) (hier de manual (http://v1.cecdn.yun300.cn/fsite_1804040320%2FAudiofile_Manual_ENV01153131075 0441.pdf)). Die kun je permanent bekabeld aan het eind van je pedalboard laten staan. Hard? Tubemeister aanzetten. Zacht? Koptelefoon opzetten.
Niets te programmeren, en hij kost maar de helft... ;) nog minder op Marktplaats (https://link.marktplaats.nl/m1612833026).

Bollocks, ik vind de Audiofile zo'n mooi ding dat ik er zelf GAS voor krijg. :D

Hombra
15 oktober 2020, 21:50
Zit nog eens te kijken naar die Mooer Radar. Die kan ook gewoon aan het eind van je pedalboard, heeft niks met de FX loop nodig. Tubemeister en koptelefoon kun je gewoon ingeplugd laten, als je hard wilt zet je mooer uit en de amp aan, als het zacht moet zet je de mooer aan en de koptelefoon op. Simpeler wordt het toch niet?

Whoa! Dus even opnieuw! Als ik mijn pedalboard heb en ik sluit de mooer radar aan op de Boss RV-6 (het laatste pedaal) en dan de kabel in de tubemeister mooer radar aanzetten koptelefoon erin mastergeluid zacht zetten dan hoor ik het alleen door de koptelefoon en zet ik de master harder hoor ik het door de koptelefoon en door het cabinet?
Begrijp ik het zo goed
Alleen welke uitgang op de Boss en welke uitgang op de ingang van cabinet of tubemeister Dat laatste hoe ik de mooer radar aansluit is effe niet duidelijk voor mij?

Midwolda
15 oktober 2020, 22:15
Whoa! Dus even opnieuw! Als ik mijn pedalboard heb en ik sluit de mooer radar aan op de Boss RV-6 (het laatste pedaal) en dan de kabel in de tubemeister mooer radar aanzetten koptelefoon erin mastergeluid zacht zetten dan hoor ik het alleen door de koptelefoon en zet ik de master harder hoor ik het door de koptelefoon en door het cabinet?
Begrijp ik het zo goed
Alleen welke uitgang op de Boss en welke uitgang op de ingang van cabinet of tubemeister Dat laatste hoe ik de mooer radar aansluit is effe niet duidelijk voor mij?

Nee. Dacht ik eerst ook, maar de input van je Tubemeister wil geen cabsimmed signaal zien.
Hard is gewoon zoals je het nu ook hebt, dus vanuit je laatste Boss pedaal met een gitaarkabel naar de input van de Tubemeister. Zacht doe je zonder de Tubemeister maar met de Mooer Radar en een koptelefoon, dus dan gaat de gitaarkabel uit het laatste Boss pedaal naar de input van de Mooer.

En dan nu de reactie na mijn edit... :D

Hombra
15 oktober 2020, 22:39
Nee. Hard is gewoon zoals je het nu ook hebt, dus vanuit je laatste Boss pedaal met een gitaarkabel naar de input van de Tubemeister. Zacht doe je zonder de Tubemeister maar met de Mooer Radar en een koptelefoon, dus dan gaat de gitaarkabel uit het laatste Boss pedaal naar de input van de Mooer.

En dan nu de reactie na mijn edit... :D

Even voor de duidelijkheid dat ik alles goed aansluit!
Kabel output Boss RV-6 (laatste pedaal) andere eind kabel ik neem aan in de input mooer radar
Dan gitaarkabel in output mooer radar naar input top tubemeister 18
En dan na de Edit : als ik alleen door de koptelefoon wil spelen de power soak schakelaar op 0 zetten
Wil ik beide koptelefoon en cabinet dan soakschakelaar aanzetten?
Klopt dit?:???:

Midwolda
15 oktober 2020, 22:45
Even voor de duidelijkheid dat ik alles goed aansluit!
Kabel output Boss RV-6 (laatste pedaal) andere eind kabel ik neem aan in de input mooer radar
Dan gitaarkabel in output mooer radar naar input top tubemeister 18
En dan na de Edit : als ik alleen door de koptelefoon wil spelen de power soak schakelaar op 0 zetten
Wil ik beide koptelefoon en cabinet dan soakschakelaar aanzetten?
Klopt dit?:???:

Nee. Als je de output RV-6 op de input Radar doet (inplaatsvan op de input Tubemeister) dan heb je geluid op de koptelefoon en hoeft de Tubemeister niet aan.

Maar kijk even naar de Mooer Audiofile, die doet precies alles wat je wilt voor minder geld, zonder kabelwisselingen of powersoaks of programmeren of andere lastige zaken.

Hombra
15 oktober 2020, 22:51
Je bedoelt deze?

https://www.bax-shop.nl/hoofdtelefoon-oefenversterker/mooer-audiofile-hoofdtelefoon-oefenversterker-pedaal?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjw5p_8BRBUEiwAPpJO6yrqJ_RcomSa8d81ku3g zKz_d1dqz5dPz6jX4EpSRx8NqD0AtOZ2oxoCh3IQAvD_BwE

Maar deze sluit ik exact hetzelfde aan als bv een Boss pedaal. Zet ik wel op het einde? En dan zet je de bypass aan en wat wil dat cab Sim zeggen? Zet ik daarmee het cabinet aan?
De input aan de andere Boss pedaal en welke uitgang naar de tubemeister?

Sorry dat ik zoveel vraag, maar wil de boel niet kapot hebben!

Midwolda
15 oktober 2020, 23:02
Je bedoelt deze?

https://www.bax-shop.nl/hoofdtelefoon-oefenversterker/mooer-audiofile-hoofdtelefoon-oefenversterker-pedaal?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjw5p_8BRBUEiwAPpJO6yrqJ_RcomSa8d81ku3g zKz_d1dqz5dPz6jX4EpSRx8NqD0AtOZ2oxoCh3IQAvD_BwE

Maar deze sluit ik exact hetzelfde aan als bv een Boss pedaal. Zet ik wel op het einde. En dan zet je de bypass aan of zo

Ja die. Kabel van de RV-6 Output naar de Audiofile Input, kabel van de Audiofile Stereo naar de Tubemeister Input, koptelefoon in de Mono Mix. Maak je niet druk om die "stereo" want je hebt toch alles mono dus dat doet niets.
Bypass wil zeggen dat het pedaal uitstaat maar wel het originele signaal doorlaat, dat is wat je wilt als je hard speelt over de Tubemeister. Die Power-schakelaar en de Cabsim-schakelaar zet je allebei op On als je via de koptelefoon wilt luisteren. De Tubemeister hoeft dan niet eens aangezet te worden.

Hombra
15 oktober 2020, 23:07
Ja die. Kabel van de RV-6 Output naar de Audiofile Input, kabel van de Audiofile Stereo naar de Tubemeister Input, koptelefoon in de Mono Mix. Maak je niet druk om die "stereo" want je hebt toch alles mono dus dat doet niets.
Bypass wil zeggen dat het pedaal uitstaat maar wel het originele signaal doorlaat, dat is wat je wilt als je hard speelt over de Tubemeister. Die Power-schakelaar en de Cabsim-schakelaar zet je allebei op On als je via de koptelefoon wilt luisteren. De Tubemeister hoeft dan niet eens aangezet te worden.

Oké super ik ga hem bestellen.
Superrrrr bedankt :mmmm:

Midwolda
15 oktober 2020, 23:12
Nog èèn vraag onbeantwoord: cabsim is kort voor Cabinet Simulator, dat geeft een "kleurtje" aan het geluid over de koptelefoon zodat het meer klinkt als een echte speaker.

Hombra
15 oktober 2020, 23:24
Nog èèn vraag onbeantwoord: cabsim is kort voor Cabinet Simulator, dat geeft een "kleurtje" aan het geluid over de koptelefoon zodat het meer klinkt als een echte speaker.

Oké nogmaals bedankt ik ga hem bestellen!
Haha als het me niet lukt om aan te sluiten kom ik bij je terug ;)

Brum
15 oktober 2020, 23:30
Misschien vraag ik nu echt iets heel doms en zie ik wat over het hoofd. Maar als de tubemeister niet meer aan hoeft, dan heb je toch geen preamp meer voor je cab sim pedaaltje?

Erik de Perik
15 oktober 2020, 23:37
Klopt helemaal Brum.

Midwolda
15 oktober 2020, 23:49
Er zit een amp in de Audiofile zelf, Brum. Kan dus ook ingezet worden als booster.

Uit de manual:
- Professional headphone amplifier, specifically designed for use with guitar and bass pedalboards
- Utilizes an analog Class A amplification circuit. Ensuring instrument and effects maintain purity, warmth and a high level of dynamics.
- Stereo and Mono inputs, stereo and mixed mono outputs
- Optional built in analog speaker cabinet simulation
- Doubles up as a signal boost/buffer when not being used for headphone amplification
- 100% True bypass means AUDIOFILE can become a permanent resident on your pedalboard even when not in use.

edit: O maar je bedoelt waarschijnlijk de gain-bass-mid-treble enzo, ja die gebruik je dan niet, dat klopt. Je hebt alleen het pedalboard over de koptelefoon.

Maar dat was ook de vraag in de openingspost he.

Is er een pedaal die ik gewoon aan kan sluiten op mijn pedalboard en waar ik mijn koptelefoon op aan kan sluiten en ik dus alles kan gebruiken maar ik mijn gitaar alleen door mijn koptelefoon hoor?

Brum
16 oktober 2020, 00:06
Maar wat doet die Audiofile dan handiger dan een simpel mixertje vraag ik me in deze dan af? Ik bedoel, ik probeer echt niks af te zeiken en ik snap ook Hombra's punt om zoveel als mogelijk alles op een pedalboard te houden. Maar het neemt in dit geval toch al weer twee apparaten met zich mee, terwijl één enkel mixertje de job ook doet in dit geval? De cab sim en superhandige powersoak naar nul zit al in de versterker immers. En bovendien, dan zijn er toch ook pedalen met cab sim, zoals bijv. de Two Notes Torpedo C.A.B. M, met al een koptelefoon aansluiting? Dat Audiofile apparaat is toch ook geen apparaat voor op een pedalboard, of heb ik iets verkeerds voor me? Ik snap dat de mixer ook niet op een pedalboard kan, maar dat hele mixertje raak je nooit meer aan en je hoeft toch alleen maar de powersoak op nul te zetten in dat geval en alles lekker aangesloten laten? Het lijkt me nu een beetje omslachtig doen om het maar op een pedalboard te houden. Ik snap dat ergens, maar ook ergens helemaal niet.

telecastermaster
16 oktober 2020, 00:26
Als je geen preamp op je pedal board hebt zou mijn suggestie deze zijn: de Valeton Coral Amp.

16 preamps met cab sims die je geheel true bypass kunt schakelen.
Dus je schakelt hem alleen in als je de koptelefoon wilt gebruiken.
Je plaats hem tussen je drive pedalen en je modulatie en reverb pedalen.
Dan kun je ook de stereo reverb van je RV-6 op je koptelefoon krijgen. Is net wat lekkerder.

Met een beetje zoeken kun je hem voor 60 euro vinden. Ik heb de mijne onlangs in Engeland besteld voor 55,- euro.

https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/valeton-coral-amp-modeler.2072514/


http://youtu.be/ljBIIALMZ18

https://www.onlypedals.com/image/catalog/valeton coral amp modeling guitar processor canada.png

Midwolda
16 oktober 2020, 00:28
Ja, een mixer kan, een Torpedo kan, een Radar kan, er kan nog veel meer. Maar die Audiofile is wel het meest letterlijke antwoord op de openingsvraag met de hoogste K.I.S.S.-factor en de laagste kosten lijkt mij.

En geloof me, ik spreek uit hands-on ervaring, veel dingen die voor ons omslachtig lijken zijn voor rolstoelgitaristen volstrekt logisch en handig.

Brum
16 oktober 2020, 00:40
Ik zie het misverstand al. Ik dacht dat met die Audiofile een ander apparaat bedoeld werd. Maar het gaat om de Mooer Audiofile zie ik nu. Ik dacht even dat het over een tube preamp ging, maar dat is bij nader inzien Audiophile, met -ph dus. En toen begon er een kwartje te vallen.:) Ja, in dat geval past alles op een pedalboard. Toch vind ik het ergens zonde om de ingebouwde cab sim en powersoak niet te gebruiken, maar voor mij ligt dat inderdaad net even iets anders dan voor Hombra.

Hombra
17 oktober 2020, 20:28
Ja die. Kabel van de RV-6 Output naar de Audiofile Input, kabel van de Audiofile Stereo naar de Tubemeister Input, koptelefoon in de Mono Mix. Maak je niet druk om die "stereo" want je hebt toch alles mono dus dat doet niets.
Bypass wil zeggen dat het pedaal uitstaat maar wel het originele signaal doorlaat, dat is wat je wilt als je hard speelt over de Tubemeister. Die Power-schakelaar en de Cabsim-schakelaar zet je allebei op On als je via de koptelefoon wilt luisteren. De Tubemeister hoeft dan niet eens aangezet te worden.

Hoi Midwolda,
Ik heb hem aangesloten en koptelefoon aangesloten. Maar of het ligt aan mij, maar ik vind het zo’n ongelooflijke slecht geluid! Het werkt wel allemaal zoals jij vertelde en simpel aan te sluiten en een klein ding past ook op mijn pedalboard. Maar ik ga hem toch echt terug sturen helaas.

Is het wijzer om toch een mixertje te kopen wat ook nog op mijn pedalboard past bv deze:

https://www.bax-shop.nl/analoge-mengpanelen/devine-mixpad-502-professionele-5-kanaals-mixer
Dan kan ik misschien ook een iPad aansluiten als ik met muziek mee wil spelen.

Of een die een stuk duurder is €€€€

https://www.bax-shop.nl/speakersimulator/strymon-iridium-amp-modeler-impulse-response-cabinet#productreviews

Graag advies

Of is degene die Telecastermaster noemt qua geluid veel beter, de Valentin coral amp?

En tevens ben ik opzoek naar een goede koptelefoon.
Een advies gekregen de Sennheiser HD 600 of de sennheiser HD 300 PROtect

Graag advies :mmmm:

Midwolda
17 oktober 2020, 20:58
Hee jammer... ook al geprobeerd met een kabel vanaf de FX Send naar de Audiofile + koptelefoon?

Zo'n mixertje is altijd handig, daar kun je alle kanten mee op.

Voor die amp+speakersim moeten de anderen je adviseren, daar heb ik geen ervaring mee.

En een Sennheiser koptelefoon in die prijsklasse is altijd goed (heb zelf de 280 Pro).

Hombra
17 oktober 2020, 21:07
Hee jammer... ook al geprobeerd met een kabel vanaf de FX Send naar de Audiofile + koptelefoon?

Zo'n mixertje is altijd handig, daar kun je alle kanten mee op.

Ga ik morgen proberen.

Dat mixertje hoe sluit ik dat aan en kan ik daar ook bv mijn iPad of MacBook op aan sluiten zodat ik met muziek mee kan spelen? Gebruik ik met een mixer ook de top zelf of alleen de pedalen?

Brum
17 oktober 2020, 21:46
Als je de boel wilt aansluiten op een Macbook, dan is wellicht een usb interface ook een idee. Dan is het, net als met een mixertje, alleen één kabel tussen in dit geval je versterker en de interface, die je met een usb kabeltje aansluit op je Macbook. Hoef je, net als met een mixer, alleen die powersoak op je versterker op nul te zetten en alles kan gewoon aangesloten blijven. Net als met het verhaal van de mixer dus.;)

Het koptelefoon verhaal, moet er wel bij zeggen dat een koptelefoon altijd heel anders klinkt dan dat wat je uit je speakers hoort, of het nou uit je cabinet of eventueel monitoren is. Ik heb zelf thuis m'n versterker(s) aangesloten op een loadbox en een Two Notes Torpedo C.A.B M, waar ik ook een koptelefoon op kan aansluiten. Ik heb ook een hele behoorlijke Sennheiser koptelefoon (weet zo uit m'n hoofd even het type niet meer), maar ik vind het ook maar behelpen. Ik heb eigenlijk nog nooit echt een top gitaargeluid uit een koptelefoon gehoord, ook niet in de studio. Kan dus best zijn dat als je investeert in bijv. een mixer, dat het dan nog steeds niet helemaal naar verwachting gaat zijn icm een koptelefoon. Het is wel zo dat je gaat wennen aan het koptelefoon geluid als je wat langer speelt.

Midwolda
17 oktober 2020, 22:00
Best of both worlds? Mixertje met USB. (https://www.bax-shop.nl/analoog-mengpaneel/behringer-xenyx-302usb-pa-en-studio-mixer)

Brum
17 oktober 2020, 22:07
Dat is wellicht nog handiger inderdaad. Heb je ook nog wat eq, waardoor je misschien het koptelefoon geluid nog wat bij kan sturen.

Midwolda
18 oktober 2020, 09:59
(sidenote: dit alles is wel de reden dat ik het liefst werk met een multi-effect met amp-modelling en een line-out/headphones-out en een aux-in. Alles in èèn apparaat, onder handbereik, geen gedoe met aparte kastjes en voedingen en kabels, veel meer effecten dan ik los kan of wil kopen, het signaal kan mono naar een amp of stereo naar twee amps en tegelijkertijd stereo naar een mixer of naar actieve monitoren of naar phones. PC in de aux-in, backingtrack.mp3 op en gaan met die banaan.
In mijn geval heet die banaan Boss ME-50 want die doet alles nog met gewone draaiknoppen dus ook geen schermpje met eindeloze menu's en parameters en volgordes en weet ik veel. Patchlists genoeg te vinden op het Boss forum. De opvolger, een ME-80 heeft zelfs een ingebouwde USB interface, daar kun je dus ook presets van BossCentral op downloaden. Heb ik ook gehad maar die was alweer niet oldskool genoeg voor mij. :) )

(sidenote 2: heb ook nog een tijdje een Fender Mustang 1 versterker gehad die dat ook allemaal aan boord heeft, maar die was niet zo uitgebreid, niet zo makkelijk te bedienen en was ook niet handig te plaatsen in de kast naast mijn buro.)

Hombra
18 oktober 2020, 12:20
Hoi
Eerst bedankt nogmaals dat jullie zo meedenken.
Het meeste wat jullie vertellen snap ik en ben het er ook mee eens.
Midwolde snap ook dat bv een Boss ME-50 erg makkelijk zou zijn.
Bij ons staan alle spullen in een kast, dit omdat wij katten en honden hebben en ik niet wil dat ze er steeds op zitten en bv knopjes verdraaien of iets kapot maken. Als mijn partner thuis is en we samen spelen dan gebruik ik wat in de kast staat en speel ik via een mengpaneel met usb en Boss GT-100 en via monitoren en is mijn MacBook ook aangesloten om patches op te slaan. Dus ik denk dat we dat goed hebben geregeld.

Maar mijn partner heeft wissel diensten en ben ik ook regelmatig in de avond alleen en dan lukt het me niet om via dat te spelen. Dus hebben we een Hughes & Kettner tubemeister 18 en Tm212 cabinet gekocht met een pedalboard in een flightcase. Zodat ik dat zelf kan gebruiken en dit staat gewoon op de grond! Maar om in de avond over het cabinet te spelen is niet echt fijn voor de buren. Dus wil in de avond als het nodig is via een koptelefoon kunnen spelen.

Dus ik denk dat ik toch een kleine mixer moet kopen met USB dat als ik bv met muziek mee wil spelen dat dit mogelijk is. Moet ik dan een mixer ook met interface hebben? Ik weet van een mixer helemaal niets. De mixer die in de kast staat is een grotere met meer mogelijkheden.
Graag advies

Erik de Perik
18 oktober 2020, 14:11
Als de mixer usb heeft is dat de interface en functioneert de mixer dus als soundkaart.

Midwolda
18 oktober 2020, 14:27
En ik weet weer niets van iPads. Heeft die nog een 3.5 jack uitgang voor de oortjes?
Dan hoef je geen USB, dan kan het ook met een 3.5 jack naar tulpstekker kabel.


Als de mixer usb heeft is dat de interface en functioneert de mixer dus als soundkaart.

Ja da's wel het handigste dan?

Nog wel even uitzoeken hoe het zit met de verschillende input levels (mic/line/Hi-Z) op zo'n minimixer.
En/of je moet een kabel hebben van de DI-out XLR naar tulp.

https://images.static-thomann.de/pics/bdb/259388/7946675_800.jpg

USB-kabel van iPad naar mixer, sectie Line/USB "from USB-play" "to phones"
XLR-tulp kabel van DI-out naar 2-track, "to phones"

Hoe match je dan de volumes?

Misschien een Q502USB (https://www.thomann.de/nl/behringer_xenyx_q502_usb.htm)? Negen euro duurder en veel meer mogelijkheden.

https://images.static-thomann.de/pics/bdb/281983/7755759_800.jpg

Hombra
18 oktober 2020, 23:43
En ik weet weer niets van iPads. Heeft die nog een 3.5 jack uitgang voor de oortjes?
Dan hoef je geen USB, dan kan het ook met een 3.5 jack naar tulpstekker kabel.



Ja da's wel het handigste dan?

Nog wel even uitzoeken hoe het zit met de verschillende input levels (mic/line/Hi-Z) op zo'n minimixer.
En/of je moet een kabel hebben van de DI-out XLR naar tulp.

https://images.static-thomann.de/pics/bdb/259388/7946675_800.jpg

USB-kabel van iPad naar mixer, sectie Line/USB "from USB-play" "to phones"
XLR-tulp kabel van DI-out naar 2-track, "to phones"

Hoe match je dan de volumes?

Misschien een Q502USB (https://www.thomann.de/nl/behringer_xenyx_q502_usb.htm)? Negen euro duurder en veel meer mogelijkheden.

https://images.static-thomann.de/pics/bdb/281983/7755759_800.jpg

En dat is dus hetgeen waar ik geen bal verstand van heb!

Nog wel even uitzoeken hoe het zit met de verschillende input levels (mic/line/Hi-Z) op zo'n minimixer.
En/of je moet een kabel hebben van de DI-out XLR naar tulp.

En tevens hoe ik alles aan moet sluiten! Oké ik ga ervan uit dat ik de usb die in mijn MacBook zit achterin moet in de usb/interface moet! Een kabel heb ik daarvoor.
Maar hoe sluit ik hem aan op de top en moet hij ook geschakeld zitten met het pedalboard?
Wat voor kabels moet ik hebben?

Sorry maar weet ik en snap ik echt niets van :???:

Oh ja ik denk dat ik voor de onderste ga!
Maar moet weten wat oor kabels ik nodig heb want dan kan ik ze gelijk mee bestellen!

harrie-beton
19 oktober 2020, 00:06
Ik heb een tubemeister 18 gehad en de "Red Box DI output " (Wat Brum ook zegt) is een goede speaker simulator. Als je een koptelefoon versterker of een goedkoop mengpaneel koopt dan kan daar zonder veel gedoe een koptelefoon op. Zo gebruikte ik de tubemeister vele jaren.

koptelefoon versterker is 20 euro:
https://www.thomann.de/nl/behringer_ma_400.htm

Mini mengtafel 35 euro.
https://www.thomann.de/nl/behringer_xenyx_502.htm


En inderdaad ruk dat de tubemeister geen koptelefoon out heeft.

Midwolda
19 oktober 2020, 05:40
En tevens hoe ik alles aan moet sluiten! Oké ik ga ervan uit dat ik de usb die in mijn MacBook zit achterin moet in de usb/interface moet! Een kabel heb ik daarvoor.
Maar hoe sluit ik hem aan op de top en moet hij ook geschakeld zitten met het pedalboard?
Wat voor kabels moet ik hebben?



Deze, (https://www.bax-shop.nl/xlr-jack/devine-va2015-xlr-female-jack-6.3mm-male-1.5-meter/product-details.html) maar misschien moet je een langere (https://www.bax-shop.nl/xlr-jack/devine-va2013-xlr-female-jack-6.3mm-male-3-meter/product-details.html) hebben?
Die dikke XLR-stekker gaat in de DI-out van de Tubemeister (kun je gelijk de Powersoak op nul zetten) en die jack gaat in de Line-in van kanaal 1 van de mixer. Dan je koptelefoon in de Phones, het knopje USB to Phones indrukken, beetje draaien aan de knoppen van de mixer en spelen maar!

Het pedalboard blijft zoals het nu is, het enige wat verandert is dat het geluid niet meer over de speaker maar over de koptelefoon gaat.

Algemene regel voor mixers: eerst alle aansluitingen maken en alle volumeknoppen op nul zetten, en dan pas de mixer aanzetten, anders krijg je van die klappen over de speakers (in je koptelefoon). Phantom power moet (in jouw geval) uit staan.

Als je partner een grote mixer etc. heeft dan heeft-ie misschien ook nog wel zo'n kabel liggen?
Kun je ook eerst de Audiofile over de DI mee uitproberen.
Hier (https://www.homestudioinfo.nl/aansluitingen-en-kabels-de-homestudio/) en hier (http://homestudioplugin.nl/opnemen/gitaar-signaal-en-di-opnames/) vind je wat basic informatie over aansluitingen en levels enzo. Er staan ook genoeg filmpjes op Youtube als je zoekt op "Xenix Q502USB". Maar ook altijd de manual lezen he! ;)

Brum
19 oktober 2020, 08:06
Kan ook twee keer XLR zijn, ipv XLR naar jack, toch? Ik zie op dat mixertje een XLR mic in (mannetje). En op de tubemeister een XLR uitgang (vrouwtje). Of wel een XLR (vrouwtje) naar jack en dan eventueel een XLR verloopje (mannetje).

Midwolda
19 oktober 2020, 09:19
Kan ook twee keer XLR zijn, ipv XLR naar jack, toch? Ik zie op dat mixertje een XLR mic in (mannetje). En op de tubemeister een XLR uitgang (vrouwtje). Of wel een XLR (vrouwtje) naar jack en dan eventueel een XLR verloopje (mannetje).

Ik weet niet of die XLR op de mixer automatisch van mic naar line level switcht.
Maar goed, er zit ook een gain-pot op dus ja dat zal ook wel werken.

rozh
19 oktober 2020, 12:27
Ik heb een tubemeister 18 gehad en de "Red Box DI output " (Wat Brum ook zegt) is een goede speaker simulator. Als je een koptelefoon versterker of een goedkoop mengpaneel koopt dan kan daar zonder veel gedoe een koptelefoon op. Zo gebruikte ik de tubemeister vele jaren.

koptelefoon versterker is 20 euro:
https://www.thomann.de/nl/behringer_ma_400.htm

Mini mengtafel 35 euro.
https://www.thomann.de/nl/behringer_xenyx_502.htm


En inderdaad ruk dat de tubemeister geen koptelefoon out heeft.

wel grappig dat dit al een aantal keer gezegd is en dit dé oplossing is hier, maar men dat blijkbaar niet opmerkt :P

Hombra
21 oktober 2020, 21:09
Hoi hoi
Weer een berg mensen gesproken!
Waarvan 2 beroepsgitaristen.
Deze zeggen: waarom denk je dat er geen koptelefoon uitgang zit op een buizentop!:???:
Dit omdat het geluid van een buizenbak niet mooi is door een koptelefoon.
Ik zie idd geen buizentop met een koptelefoon uitgang! Jullie wel?
En een koptelefoon versterker geeft geen verbetering aan een koptelefoon qua geluid maar je kunt het geluid harder zetten! De koptelefoon versterker is eigenlijk bedoeld voor aan een iPad of aan een computer! Volgens wat ik hoor verbeterd het geluid ook niet door een mengpaneel (de kleine waar we het over hebben) ik heb ook Bax in Apeldoorn gebeld en daar een gitaarman aan de telefoon gehad. Deze zei eerst probeer eens bij de Marshall origin 20 top of je geluid uit je koptelefoon krijgt als je deze achterin prikt op de Diout! Want als je daar geluid hebt kun je bv focus rite scarlett solo daarin prikken en daar de koptelefoon en als ik zou willen de pc op aansluiten. Maar helaas geen geluid daaruit!
Nou was ik zelf aan t modderen met een oude koptelefoon.
Als ik het cabinet eruit trek en mijn koptelefoon in de loudspeaker 2x16 Ohms plug helemaal erin druk hoor ik mijn koptelefoon aan 1 kant trek ik hem een klikje terug werkt mijn koptelefoon aan beide kanten.
Met de volume knop kan ik gewoon het volume regelen.
Ik heb ditzelfde ook geprobeerd bij de Hughes & Kettner tubemeister 18 ook in de speaker 8-16 Ohms
Ook niet helemaal erin en ook beide kanten geluid en ook de volume te regelen via master knop, gaat hier de boel mee kapot?:???:
Zou hier bv een interface in kunnen of zeg ik nu weer dingen die dom zijn en de boel kapot maken?
Graag advies.
En geloof me ik lees echt wel jullie berichten en neem alles mee. Maar ik wil iets kopen wat makkelijk te gebruiken is voor mij in de rolstoel als ik alleen ben.

Erik de Perik
21 oktober 2020, 21:27
Ik wil jouw beroepsgitaristen niet tekort doen maar vanuit de DI (Red Box) van jouw Tubemeister 18 naar een mixer en daar dan jouw hoofdtelefoon geluid vandaan krijgen (Tubemeister op 0) moet probleemloos zijn.




Ik vind het Red Box geluid kut, maar dat ben ik.

Midwolda
21 oktober 2020, 21:30
Goeie genade Hombra. Een koptelefoon in een speakercabinet?
En er staat toch "speaker 8-16 Ohms" bij die TM18 uitgang, en niet "koptelefoon"?
Zonder correct aangesloten speaker blaast een buizenamp zichzelf op.

Gebruik die DI-Out, daar komt echt een fatsoenlijk geluid uit.
Koop die mixer en lees post #65 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?176290-Is-er-een-pedaal-omdat-ik-geen-koptelefoon-aansluiting-heb-op-versterker!&p=3495852&viewfull=1#post3495852) nog eens.

Hombra
21 oktober 2020, 21:33
Ik wil jouw beroepsgitaristen niet tekort doen maar vanuit de DI (Red Box) van jouw Tubemeister 18 naar een mixer en daar dan jouw hoofdtelefoon geluid vandaan krijgen (Tubemeister op 0) moet probleemloos zijn.




Ik vind het Red Box geluid kut, maar dat ben ik.

Hoi Erik wat jij zegt klopt maar dan is het geluid zoals jij zegt klote! Net als met de Mooer audiofile ik had daarmee ook geluid op mijn koptelefoon maar zo verschrikkelijk slecht geluid!

Midwolda
21 oktober 2020, 21:38
Wel eens naar een iRig gekeken?

Pepe
21 oktober 2020, 21:39
Dat een koptelefoon line out van een amp niet mooi is (of liever, anders klinkt dan wat van een speaker komt) heeft niks te maken met buizen, digitaal of transistor maar met extra voorzieningen kwa vol. & eq. om dat na te bootsen.
Lijkt vanzelfsprekend maar blijkbaar dus niet voor iedereen.
Je vroeg initieel om je effectboard door een koptelefoon te horen en ik gaf je drie mogelijkheden en die staan nog steeds.
Een van die mogelijkheden was een micro amp en ik geef je dit keer er een plaatje bij, 49 euro, klaar.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcQG9D_J-JHcFAV61-8tttcf6_oRM4jN0Ytwf0O_f88aQiz5ri8UKCZVV_0GmDr_S_C8 PKA8cYN7ItbPCWW6AWHqnFMoeo0oGX4klExiF3S7jcKovqtW0J O-&usqp=CAY

Erik de Perik
21 oktober 2020, 21:50
Hoi Erik wat jij zegt klopt maar dan is het geluid zoals jij zegt klote! Net als met de Mooer audiofile ik had daarmee ook geluid op mijn koptelefoon maar zo verschrikkelijk slecht geluid!

Fijn dat jij dit ook zo ervaart :D


Dat een koptelefoon line out van een amp niet mooi is (of liever, anders klinkt dan wat van een speaker komt) heeft niks te maken met buizen, digitaal of transistor maar met extra voorzieningen kwa vol. & eq. om dat na te bootsen.
Lijkt vanzelfsprekend maar blijkbaar dus niet voor iedereen.
Je vroeg initieel om je effectboard door een koptelefoon te horen en ik gaf je drie mogelijkheden en die staan nog steeds.
Een van die mogelijkheden was een micro amp en ik geef je dit keer er een plaatje bij, 49 euro, klaar.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcQG9D_J-JHcFAV61-8tttcf6_oRM4jN0Ytwf0O_f88aQiz5ri8UKCZVV_0GmDr_S_C8 PKA8cYN7ItbPCWW6AWHqnFMoeo0oGX4klExiF3S7jcKovqtW0J O-&usqp=CAY

Lijkt mij een behoorlijke oplossing.

Hombra
21 oktober 2020, 22:00
Goeie genade Hombra. Een koptelefoon in een speakercabinet?
En er staat toch "speaker 8-16 Ohms" bij die TM18 uitgang, en niet "koptelefoon"?
Zonder correct aangesloten speaker blaast een buizenamp zichzelf op.

Gebruik die DI-Out, daar komt echt een fatsoenlijk geluid uit.
Koop die mixer en lees post #65 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?176290-Is-er-een-pedaal-omdat-ik-geen-koptelefoon-aansluiting-heb-op-versterker!&p=3495852&viewfull=1#post3495852) nog eens.

:( ik was er al bang voor dat ik iets doms deed!
Oké ik ga het proberen met het kleine mixertje en de XLR female-Jack 6.3 male 3 mtr op de tubemeister.
Als het geluid goed is koop ik een extra kabel voor de marshall top alleen de diout heeft geen XLR stekker en geen Redbox maar een Jack 6.3 werkt dit dan ook of niet?

Brum
21 oktober 2020, 22:05
Hoi hoi
Weer een berg mensen gesproken!
Waarvan 2 beroepsgitaristen.
Deze zeggen: waarom denk je dat er geen koptelefoon uitgang zit op een buizentop!:???:
Dit omdat het geluid van een buizenbak niet mooi is door een koptelefoon.
Ik zie idd geen buizentop met een koptelefoon uitgang! Jullie wel?
En een koptelefoon versterker geeft geen verbetering aan een koptelefoon qua geluid maar je kunt het geluid harder zetten! De koptelefoon versterker is eigenlijk bedoeld voor aan een iPad of aan een computer! Volgens wat ik hoor verbeterd het geluid ook niet door een mengpaneel (de kleine waar we het over hebben) ik heb ook Bax in Apeldoorn gebeld en daar een gitaarman aan de telefoon gehad. Deze zei eerst probeer eens bij de Marshall origin 20 top of je geluid uit je koptelefoon krijgt als je deze achterin prikt op de Diout! Want als je daar geluid hebt kun je bv focus rite scarlett solo daarin prikken en daar de koptelefoon en als ik zou willen de pc op aansluiten. Maar helaas geen geluid daaruit!
Nou was ik zelf aan t modderen met een oude koptelefoon.
Als ik het cabinet eruit trek en mijn koptelefoon in de loudspeaker 2x16 Ohms plug helemaal erin druk hoor ik mijn koptelefoon aan 1 kant trek ik hem een klikje terug werkt mijn koptelefoon aan beide kanten.
Met de volume knop kan ik gewoon het volume regelen.
Ik heb ditzelfde ook geprobeerd bij de Hughes & Kettner tubemeister 18 ook in de speaker 8-16 Ohms
Ook niet helemaal erin en ook beide kanten geluid en ook de volume te regelen via master knop, gaat hier de boel mee kapot?:???:
Zou hier bv een interface in kunnen of zeg ik nu weer dingen die dom zijn en de boel kapot maken?
Graag advies.
En geloof me ik lees echt wel jullie berichten en neem alles mee. Maar ik wil iets kopen wat makkelijk te gebruiken is voor mij in de rolstoel als ik alleen ben.

Beste Hombra, een goeie tip; ik zou die Bax meneer niet al te serieus nemen. Ik zou geen enkele Bax man serieus nemen, wegens totaal gebrek aan know how.

Ik ben er niet bij geweest hoe die beroepsgitaristen het hebben uitgelegd, maar dit lijkt het halve verhaal zoals je het vertelt. Het klopt volkomen dat een koptelefoon direct uit je versterker voor geen meter klinkt. Wat denk je wat een gitaarspeaker doet? Die doet je gitaarsignaal kleuren naar een mooi gitaargeluid. Dat is exact waarom je er een speaker aan hangt. Je versterker alleen kan dat niet. Wat de truc dus is, is om zo'n speaker na te bootsen. Nou heeft jouw versterker daar een ingebouwde oplossing voor, middels de Red Box DI Out, wat een ingebouwde speakersimulator is. En daarom dragen mensen ook de oplossing aan om daar een USB mixertje, of interface aan te hangen. Het is echt de meest simpele oplossing om met een koptelefoon te kunnen spelen.

Ik vraag me ook af, heb je alleen de Mooer Audiofile gebruikt? Want er werd ook bij gezegd dat je er bijv. een Mooer Radar aan moet hangen. Een speaker simulator dus, omdat je op de manier waarop Midwolda het aangaf dus niet je Red Box uitgang gebruikt en dus geen enkele speakersimulatie gebruikt. Dan blijft er alleen een dun, krasgeluid over en dat heb je waarschijnlijk over je koptelefoon gehoord. Gebruik die Red Box uitgang, hang er een mixer of geluidskaart aan en je gaat in ieder geval een gitaargeluid horen over je koptelefoon, i.p.v. een krasgeluid. Want ik heb het vermoeden dat dat het is wat je hebt gehoord, ben ik juist?

Dit alles had die man van Bax je ook kunnen vertellen als hij een klein beetje verstand van z'n eigen handel heeft.

Hombra
21 oktober 2020, 22:18
Beste Hombra, een goeie tip; ik zou die Bax meneer niet al te serieus nemen. Ik zou geen enkele Bax man serieus nemen, wegens totaal gebrek aan know how.

Ik ben er niet bij geweest hoe die beroepsgitaristen het hebben uitgelegd, maar dit lijkt het halve verhaal zoals je het vertelt. Het klopt volkomen dat een koptelefoon direct uit je versterker voor geen meter klinkt. Wat denk je wat een gitaarspeaker doet? Die doet je gitaarsignaal kleuren naar een mooi gitaargeluid. Dat is exact waarom je er een speaker aan hangt. Je versterker alleen kan dat niet. Wat de truc dus is, is om zo'n speaker na te bootsen. Nou heeft jouw versterker daar een ingebouwde oplossing voor, middels de Red Box DI Out, wat een ingebouwde speakersimulator is. En daarom dragen mensen ook de oplossing aan om daar een USB mixertje, of interface aan te hangen. Het is echt de meest simpele oplossing om met een koptelefoon te kunnen spelen.

Ik vraag me ook af, heb je alleen de Mooer Audiofile gebruikt? Want er werd ook bij gezegd dat je er bijv. een Mooer Radar aan moet hangen. Een speaker simulator dus, omdat je op de manier waarop Midwolda het aangaf dus niet je Red Box uitgang gebruikt en dus geen enkele speakersimulatie gebruikt. Dan blijft er alleen een dun, krasgeluid over en dat heb je waarschijnlijk over je koptelefoon gehoord. Gebruik die Red Box uitgang, hang er een mixer of geluidskaart aan en je gaat in ieder geval een gitaargeluid horen over je koptelefoon, i.p.v. een krasgeluid. Want ik heb het vermoeden dat dat het is wat je hebt gehoord, ben ik juist?

Dit alles had die man van Bax je ook kunnen vertellen als hij een klein beetje verstand van z'n eigen handel heeft.

Brum klopt helemaal wat je nu verteld, het geluid was echt niet om aan te horen.
Maar wat is wijzer een mixertje aan de diout Redbox uitgang of bv de de focusrite Scarlett Solo 3rd gen 2-in, 2-out usb audio interface?
En past dit beide ook op de diout Jack 6.3 mm op de Marshall origin 20 top?

Ik heb nu een paar keer naar Bax in Goes gebeld en daar kreeg ik echt waardeloos advies, dus ik dacht bel naar Bax Apeldoorn en had het idee dat ik nu iemand aan de phone had die wat meer verstand hiervan had.
Helaas, niet dus!

Brum
21 oktober 2020, 22:36
Beide kan. ik gebruik thuis een Presonus Audiobox USB en heb daar een loadbox en speakersimulator voor staan. Maar omdat jouw versterker al voorziet in speakersimulatie middels die Red Box uitgang en er een ingebouwde powersoak in zit, zodat je je cabinetje aangesloten kunt houden, zonder signaal over de speakers, is het echt alleen een kwestie van de juiste microfoonkabel vanuit de Red Box uitgang naar ofwel een mixertje, ofwel een interface. Gegeven je beperkte bewegingsvrijheid is het dan eigenlijk echt alleen een kwestie van alles zo neerzetten dat je er makkelijk bij kan. Of die Red Box een echt mooie speaker simulatie geeft weet ik niet, maar het zou wel prima moeten werken op zich.

Ik ken die Marshall Origin 20 niet, maar ik heb het vermoeden dat je, omdat er geen ingebouwde speakersimulatie in zit, je weer een extra apparaat, of zelfs twee moet aanschaffen. Namelijk een speakersimulator en een loadbox, zodat de versterker een load (wat je speakers ook zijn) ziet. Hang je er geen load(box) aan, of speakers, dan verniel je de trafo's. Die worden te heet, omdat je versterker het vermogen niet kwijt kan. Uiteindelijk gaat je versterker naar alle waarschijnlijkheid in rook op. Persoonlijk zou ik het eerst gaan proberen met de Hughes & Kettner, omdat daar al van alles op en aan zit en het een prima versterkertje is.

Midwolda
21 oktober 2020, 22:41
Brum, die Mooer Audiofile heeft gewoon een cabsim aan boord hoor.

https://images.reverb.com/image/upload/s--T9qr8Vh9--/t_card-square/v1552753074/oajpgptvbtk0tt0wd65k.jpg

AoDf
21 oktober 2020, 22:42
Maar wat is wijzer een mixertje aan de diout Redbox uitgang of bv de de focusrite Scarlett Solo 3rd gen 2-in, 2-out usb audio interface?
En past dit beide ook op de diout Jack 6.3 mm op de Marshall origin 20 top?


Een interface als de Focusrite is interessant als je via je pc/mac wil spelen. Als ik het goed begrijp wil jij met je koptelefoon direct uit je versterker spelen, zonder tussenkomst van computer. Een goedkoop mengpaneel zoals de eerder genoemde behringer is dan beter.

Dit mengpaneel zal ook op de DI van de Marshall aangesloten kunnen worden echter weet ik niet of die Marshall ook speakersimulatie op de DI uitgang heeft. Zo niet, dan zal je met een speakersimulatie pedaal moeten gaan werken.

Brum
21 oktober 2020, 22:43
Brum, die Mooer Audiofile heeft gewoon een cabsim aan boord hoor.

Ah oké, dat wist ik inderdaad niet. Toch denk ik wel dat er ergens iets fout is gegaan wat betreft het simulatie gedeelte. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat Hombra alleen een krasgeluid eruit kreeg, het rechtstreekse signaal van de versterker dus.

Brum
21 oktober 2020, 22:48
Dit mengpaneel zal ook op de DI van de Marshall aangesloten kunnen worden echter weet ik niet of die Marshall ook speakersimulatie op de DI uitgang heeft. Zo niet, dan zal je met een speakersimulatie pedaal moeten gaan werken.

En een loadbox lijkt me, of de versterker aangesloten houden op een cabinet. Op mijn ouwe 2210 zit een DI uitgang. Maar als ik 'm alleen daar op aan sluit, zonder speakers of load, dan gaat ie wel in rook op. Misschien dat die DI van de Origin anders werkt, dat weet ik niet.

AoDf
21 oktober 2020, 22:50
Zou de amp niet al schade opgelopen hebben door die koptelefoon rechtstreeks in die speaker-out pogingen?

Hombra
21 oktober 2020, 22:53
Een interface als de Focusrite is interessant als je via je pc/mac wil spelen. Als ik het goed begrijp wil jij met je koptelefoon direct uit je versterker spelen, zonder tussenkomst van computer. Een goedkoop mengpaneel zoals de eerder genoemde behringer is dan beter.

Dit mengpaneel zal ook op de DI van de Marshall aangesloten kunnen worden echter weet ik niet of die Marshall ook speakersimulatie op de DI uitgang heeft. Zo niet, dan zal je met een speakersimulatie pedaal moeten gaan werken.

Stel dat ik soms mijn MacBook aan wil sluiten om bv een nummer op te nemen of met een backingtrack mee wil spelen! Dat kan ook met beide een usb mixer en een focusrite?

Brum
21 oktober 2020, 22:54
Zou de amp niet al schade opgelopen hebben door die koptelefoon rechtstreeks in die speaker-out pogingen?

Het was geen handige actie, maar een te hete trafo ruik je, dus wellicht valt het mee. Een te hete loadbox ook heb ik kort geleden ondervonden. Sodetering, dat stinkt!

Brum
21 oktober 2020, 22:59
Stel dat ik soms mijn MacBook aan wil sluiten om bv een nummer op te nemen of met een backingtrack mee wil spelen! Dat kan ook met beide een usb mixer en een focusrite?

Ja, kan met beide. Ik bedacht me alleen wel, als je een USB mixertje hebt zoals eerder aanbevolen, dan heeft ie volgens mij, net als een USB interface zoals bijv. een Focusrite, fantoomvoeding nodig en moet ook dat mixertje eigenlijk altijd aangesloten zijn aan je Macbook of iPad. Tenzij je dat ding ook kan voeden met een adaptertje, dan is ie ook los van de computer te gebruiken. Wellicht wel iets om mee te nemen in je keuze.

AoDf
21 oktober 2020, 23:00
Stel dat ik soms mijn MacBook aan wil sluiten om bv een nummer op te nemen of met een backingtrack mee wil spelen! Dat kan ook met beide een usb mixer en een focusrite?

Ja, alleen moet je dan de kabel van je DI in je mengpaneel of je interface prikken, wisselen dus afhankelijk van hoe je wil spelen. Je casus maakt het niet heel eenduidig om een bepaalde oplossing te bieden, zeker niet als je ook je Marshall in het verhaal wil betrekken.

Edit, zie ook bovenstaande post. Ik trek me terug uit het verhaal. Te veel ruis op de lijn anders denk ik.

Hombra
21 oktober 2020, 23:00
Zou de amp niet al schade opgelopen hebben door die koptelefoon rechtstreeks in die speaker-out pogingen?

Nee hoor, gelukkig werkt alles nog perfect!

Midwolda
21 oktober 2020, 23:05
Ja, kan met beide. Ik bedacht me alleen wel, als je een USB mixertje hebt zoals eerder aanbevolen, dan heeft ie volgens mij, net als een USB interface zoals bijv. een Focusrite, fantoomvoeding nodig en moet ook dat mixertje eigenlijk altijd aangesloten zijn aan je Macbook of iPad. Tenzij je dat ding ook kan voeden met een adaptertje, dan is ie ook los van de computer te gebruiken. Wellicht wel iets om mee te nemen in je keuze.

Die Xenix Q502USB werkt alleen op de meegeleverde adapter, trekt geen USB-stroom.

Brum
21 oktober 2020, 23:06
Die Xenix Q502USB werkt alleen op de meegeleverde adapter, trekt geen USB-stroom.

Dan is ie inderdaad gewoon los te gebruiken.

Erik de Perik
21 oktober 2020, 23:19
Wat een bloedbad...!!

Midwolda
21 oktober 2020, 23:27
Wat een bloedbad...!!

Ja. Vierkante blokjes in ronde gaten. :confused:

Midwolda
8 november 2020, 16:33
Ik ben wel benieuwd hoe dit afgelopen is?

Dimitri92
8 november 2020, 17:43
Oef, blij dat je hier op gitaarnet bent gaan vragen. Want oei oei, je aanzetten tot een experiment met een koptelefoon in de speaker out van een buizenbak prikken had anders kunnen aflopen... Ik ben ook benieuwd waarmee je geëindigd bent. Ik hoop niet met een flinke schok ? :soinnocent: