PDA

View Full Version : 11 Celestion speakers vergeleken met een EVH 5150 III



tecksmusic
12 oktober 2020, 09:52
Een vergelijking gemaakt van 11 Celestion speakers.
Momenteel enkel de high gain versie van deze vergelijking online gezet, maar er komt nog een tweede clean/crunch vergelijking. Deze maakt gebruik van groene en blauwe kanaal van de EVH 5150 III.

De huidige vergelijking is met het rode kanaal opgenomen.


https://youtu.be/G7Ko10cQgB4


Enkel gitaren versie:

https://youtu.be/ojZfQJH4K9k

Welke speaker vind je het beste?

AoDf
13 oktober 2020, 08:11
Leuk gedaan, ik vond de V30, V-type en Neo Creamback wel lekker klinken.

arjanb01
13 oktober 2020, 12:01
V30, period. Zeker voor die amp.

AoDf
13 oktober 2020, 13:04
Celestion A-type is trouwens wel goed voor smerige death metal klanken, Zweedse stijl.

NLF
14 oktober 2020, 21:33
Een heel werk.

Erik de Perik
15 oktober 2020, 00:16
Je hebt er een hoop tijd en moeite in gestoken...!!
Helaas kan ik helemaal niets met dit type gitaarsound en vond ik de test van Johan Segeborn wat duidelijker:


https://www.youtube.com/watch?v=zQdvSYUzruc

the sure thing
17 oktober 2020, 21:02
Je hebt er een hoop tijd en moeite in gestoken...!!
Helaas kan ik helemaal niets met dit type gitaarsound en vond ik de test van Johan Segeborn wat duidelijker:


https://www.youtube.com/watch?v=zQdvSYUzruc

Dan doe je zo'n test en dan test je NIET de G12M-25 GREENBACK?!?!?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

the sure thing
17 oktober 2020, 21:04
Een vergelijking gemaakt van 11 Celestion speakers.
Momenteel enkel de high gain versie van deze vergelijking online gezet, maar er komt nog een tweede clean/crunch vergelijking. Deze maakt gebruik van groene en blauwe kanaal van de EVH 5150 III.

De huidige vergelijking is met het rode kanaal opgenomen.


https://youtu.be/G7Ko10cQgB4


Enkel gitaren versie:

https://youtu.be/ojZfQJH4K9k

Welke speaker vind je het beste?

Wat fijn en goed dat je zo'n uitgebreide test doet! Persoonlijk háát ik het muziekgenre, maar zo'n test zouden meer mensen moeten doen!

Wanneer komt je clean/crunch test?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Erik de Perik
17 oktober 2020, 22:27
Dan doe je zo'n test en dan test je NIET de G12M-25 GREENBACK?!?!?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Oké, jij je zin:


https://www.youtube.com/watch?v=skfVh5qagoo

Brum
17 oktober 2020, 22:31
Die van Rivera is een fijne test. Daar zitten ook EVL's bij en zo. Desalniettemin, ik vind het een mooie vergelijker van de topicstarter, alleen doet de lading gain en downtuning het voor mij niet zo.

YannickH
30 november 2020, 10:51
Zeer leuke kerel die Johan! Erg leuk kanaal ook. Krijg enkel kriebels van zijn vreselijke vibrato:hide:
Heb al meerdere speakers gekocht afgaande op zijn video's.

Ik ben nu beland op mijn favoriete combo:
Een Marshall 1960B 4x12 kast met 2 V30 speakers en 2 G12T-75 speakers in X patroon.
Gaat prachtig samen met mijn Marshall 1987X 50watt plexi top.

tecksmusic
30 november 2020, 12:45
Wat fijn en goed dat je zo'n uitgebreide test doet! Persoonlijk háát ik het muziekgenre, maar zo'n test zouden meer mensen moeten doen!

Wanneer komt je clean/crunch test?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder


Nog vergeten, ik heb de clean/crunch al een tijdje geleden online gezet:

https://www.youtube.com/watch?v=JRFu4VcWjFg

Nu ben ik bezig met demonstraties van elke speaker te maken.
Elke week upload ik er eentje (achter de schermen is alles al klaar)
Gisteren bijvoorbeeld de Lynchback gedaan:

https://www.youtube.com/watch?v=key78PkzQvo

Het verschil is: deze nieuwe demonstraties zijn gemaakt met mijn Mesa Boogie cabinet + Mesa Roadster.
Clean, crunch en high gain komen aan bod, zowel in een 'mix' als enkel de gitaaropnames zonder enige nabewerking.
Dus puur het geluid dat uit de microfoon komt.

Ik vind Johan Segeborn zeker niet slecht, hij steekt ook heel veel werk in nieuwe uploads, maar ik vind hem als gitarist niet echt wauw en soms is het allemaal wat snel en slordig in elkaar gestoken.

YannickH
30 november 2020, 13:56
Mooie video's man! knap gemaakt.
Ben je trouwens tevreden van je BO-El?
Ik heb een MC7-tol gehad en dat was echt een gedrocht. zo slecht gemaakt... denk persoonlijk dat ze in China worden gemaakt en dat hij in Nederland de hardware erop zet ofz of dat hij hier qc doet (wat duidelijk niet was gebeurd bij de mijne).

Wat is trouwens jouw favoriet uit die 11 speakers? De Celestion A & V speakers deden me denken aan een Marshall en Mesa rectifier profiel uit een oude line6 pod xD

tecksmusic
30 november 2020, 14:46
Mooie video's man! knap gemaakt.
Ben je trouwens tevreden van je BO-El?
Ik heb een MC7-tol gehad en dat was echt een gedrocht. zo slecht gemaakt... denk persoonlijk dat ze in China worden gemaakt en dat hij in Nederland de hardware erop zet ofz of dat hij hier qc doet (wat duidelijk niet was gebeurd bij de mijne).

Wat is trouwens jouw favoriet uit die 11 speakers? De Celestion A & V speakers deden me denken aan een Marshall en Mesa rectifier profiel uit een oude line6 pod xD

Bo-El heb ik best al lang, meer dan 5 jaar.
Ik heb er een hele tijd niet meer op gespeeld, omdat ik de Evertune fixed bruggen echt kan waarderen.
Ik ben sowieso niet zo'n fan (meer) van floyd rose systemen, geef mij maar een vaste brug.
Opzich geen slechte gitaar, maar ik heb nu ook niet zoiets van wauw, ik wil d'r nog eentje.
Heeft altijd goed gespeeld en qua afwerking wel ok (ook niet top!).
Das wel balen dat je der zo een slechte ervaring mee hebt, vooral ook omdat de tree of life wel erg duur is als ik me niet vergis.

Ik ben dit jaar wel fan geworden van de headless gitaren van Strandberg, ik heb zo'n 7 string gekocht, buiten het feit dat het geen evertune brug heeft is het verder wel een heel aardige gitaar, eigenlijk niks op aan te merken en zo licht als een veertje.

Mijn favoriete speaker, hmm das een moeilijke maar als het op high gain aan komt vind ik de V30, Creamback M-65 en Lynchback de beste.
Qua clean en crunch heeft de Celestion Cream (alnico) mijn voorkeur.

YannickH
30 november 2020, 17:02
TOL was echt lelijk gedaan, floyd was echt de laagste kwaliteit ever. de pickup cavity was zo vreselijk scheef gefreesd dat de pickupringen er zo scheef opzaten dat ze er nog onderuit kwamen... was echt ongelooflijk. Daarom geloof ik zijn hele verhaal niet echt.

Strandberg is nice! Heb er zelf 2 gehad. 6 en 8 string.
Die necken zijn echt goddelijk!
De prijs vind ik persoonlijk TE en de Indonesische was beter afgewerkt dan de Koreaan... Daar zaten serieuze fouten in de lak.
Fishman fluence moderns vind ik persoonlijk ook helemaal ruk pickups. De Classics vind ik top maar de Moderns zijn zowat de meest belabberde pickups dat ik ooit bespeeld heb.
Wel oppassen als je de snaren vastzet vanboven want daar zijn al serieus wat dingen fout gegaan dat er wat brak...
Hier mijn 2 die ik had:
https://www.mupload.nl/img/u47fqmcdtfplf.jpg
https://www.mupload.nl/img/f48zej0.jpg

tecksmusic
1 december 2020, 13:06
Mooi, maar je hebt deze niet meer? Toch niet 100% tevreden of...?

YannickH
1 december 2020, 14:56
Nee heb ze niet meer.
Ik denk dat ik ze weg heb gedaan omdat ik andere gitaren nodig had voor de band waar ik in ging spelen.
Kan me de reden niet meer goed herinneren. Heb ondertussen 88 gitaren gehad...

NLF
1 december 2020, 17:03
Krijg enkel kriebels van zijn vreselijke vibrato

WTF??? Hoe kom je daar nu bij? Wat is er dan mis mee? En wie is er dan wel goed in volgens jou?

Erik de Perik
1 december 2020, 18:02
<SNAP>

Ik vind Johan Segeborn zeker niet slecht, hij steekt ook heel veel werk in nieuwe uploads, maar ik vind hem als gitarist niet echt wauw en soms is het allemaal wat snel en slordig in elkaar gestoken.

Ik vind hem juist zo goed omdat hij tussen een kutgitarist zoals bijv. Toneking (https://www.youtube.com/user/lmsjr) en een topper zit. Genoeg om te laten horen wat nodig is qua dynamiek en positie en verder geen opsmuk.

NLF
1 december 2020, 23:19
Ik snap het ook niet helemaal. Ik vind m juist wel heel goed. Sommige video's is ie wat minder in vorm, sommige weer juist wat meer. Maar hij speelt doorgaans ook alleen maar om spullen te demonstreren, en dat doet ie heel goed. Misschien ook een beetje een smaak dingetje? Ik hou nogal van Ace Frehley en Paul Kossoff en dat soort lui en Johan zit ook een beetje in die richting natuurlijk.

YannickH
2 december 2020, 00:23
Ik zeg niet dat hij slecht speelt! Enkel zijn vibrato klinkt als iemand die net 2-3 jaar een gitaar vast heeft. zo vreselijk snel en ongecontroleerd.
Ik hou van die typische lekkere 80's shredders die een lekkere vibrato hebben. Niet dat spastisch tegen het parkinson aanlopende gebibber...

YannickH
2 december 2020, 00:25
Ik vind hem juist zo goed omdat hij tussen een kutgitarist zoals bijv. Toneking (https://www.youtube.com/user/lmsjr) en een topper zit. Genoeg om te laten horen wat nodig is qua dynamiek en positie en verder geen opsmuk.

Lol Toneking really?
Dat noem ik geen gitarist. Vreselijke prutser is dat. Snap niet dat ze daar gear naartoe sturen. Dat iemand die kerel langer dan 10seconden kan uithouden...

Fabrieksinstellingen
2 december 2020, 08:38
Dat is geen echte king of tones nee.

NLF
2 december 2020, 12:01
Ik zeg niet dat hij slecht speelt! Enkel zijn vibrato klinkt als iemand die net 2-3 jaar een gitaar vast heeft. zo vreselijk snel en ongecontroleerd.
Ik hou van die typische lekkere 80's shredders die een lekkere vibrato hebben. Niet dat spastisch tegen het parkinson aanlopende gebibber...

Ik zal er eens op letten. Het is mij nooit opgevallen. Overigens kan het ook per periode verschillen wat er in de mode is en er zijn verschillende manieren. Clapton bijvoorbeeld langzaam, Cipollina snel (bigsby), Kossoff dacht ik ook. Bij Segeborn is het natuurlijk ook wel zo dat hij meestal over non master volume amps speelt die hard staan. Dan hoor je alles ook goed he, het wordt niet weggemoffeld, het knalt keihard uit de speakers. Past dus ook een beetje bij de sound en stijl denk ik, maar ik zal er eens op letten.

mountainman
12 december 2020, 14:42
Ik zeg niet dat hij slecht speelt! Enkel zijn vibrato klinkt als iemand die net 2-3 jaar een gitaar vast heeft. zo vreselijk snel en ongecontroleerd.
Ik hou van die typische lekkere 80's shredders die een lekkere vibrato hebben. Niet dat spastisch tegen het parkinson aanlopende gebibber...

Dan moet je voor de grap eens naar Mike Oldfield luisteren. Vergeleken daarmee is hij een slak.

YannickH
13 december 2020, 13:41
Heb deze beluisterd: https://www.youtube.com/watch?v=YxP4Lz-zIr4&ab_channel=MikeOldfieldRussianfansite

Klinkt zeer out of tune en vreselijk qua tone.
Buiten dat klinkt zijn vibrato nog altijd anders als die van Johan. Die van Johan klinkt alsof hij hem niet in de hand heeft/niet onder controle.
Net alsof hij hem nog moet leren...
Doet me denken aan mezelf toen ik vroeger speelde en het vibrato stukje nog niet in orde was.
Als ik die filmpjes van mezelf terug bekijk schaam ik me kapot maar ben ik wel blij dat ik een goeie vibrato heb geleerd.

NLF
13 december 2020, 22:32
Heb deze beluisterd: https://www.youtube.com/watch?v=YxP4Lz-zIr4&ab_channel=MikeOldfieldRussianfansite

Klinkt zeer out of tune en vreselijk qua tone.
Buiten dat klinkt zijn vibrato nog altijd anders als die van Johan. Die van Johan klinkt alsof hij hem niet in de hand heeft/niet onder controle.
Net alsof hij hem nog moet leren...
Doet me denken aan mezelf toen ik vroeger speelde en het vibrato stukje nog niet in orde was.
Als ik die filmpjes van mezelf terug bekijk schaam ik me kapot maar ben ik wel blij dat ik een goeie vibrato heb geleerd.

Bedoel je al die solo's? Dus allemaal out of tune? De hele tijd, 40 minuten lang? En allemaal vreselijk qua tone? Ik zit even snel te zoeken en hoor dat namelijk absoluut niet.

Wat wel / niet een "goede" vibrato is, is denk ik heel erg subjectief. Heeft heel erg veel met smaak te maken. En dat "stukje" is ook nooit helemaal af, denk ik dan. Je zei eerder dat die 80's shredder zo'n goede vibrato hebben. In mijn ogen kunnen ze dat nu juist helemaal niet zo erg goed (vergeleken met bijvoorbeeld bluesgitaristen) omdat ze de hele tijd heel erg snel spelen, dat is veel meer hun ding.

Het scheelt trouwens ook wel weer op welke snaren je speelt en wat voor frets er op je gitaar zitten. Op een tele met vintage frets en single coils is het bijvoorbeeld hard werken om er een tone uit te trekken.

Brum
13 december 2020, 22:59
Hier moet ik Yannick wel bijstaan. Even de smaak buiten beschouwing gelaten, daar ga ik niet over, maar echt niet al die jaren '80 snelle jongens spelen alleen maar snelle noten. Bovendien, het is niet makkelijk om vanuit een snelle riedel te eindigen met een zuivere vibrato. Voor dat type gitaristen is frasering minstens zo belangrijk als snel spelen. Ik ben ook niet kapot van veel van die hair metal jongens, maar onderschat ze niet hoor. Veel van die jongens beheersen wel behoorlijk wat meer dan de blues jongens, ook qua frasering. Nogmaals, smaak even buiten beschouwing gelaten, het is verder ook geen wedstrijd.

YannickH
13 december 2020, 23:27
Zijn spelen is niet out of tune maar zijn gitaar wel. Zeker de eerste 4 solo´s. Duidelijk te horen hoor...
De sound van die nummers zou trouwens een eerste serie line6 spider kunnen zijn. God wat een kutsound.
Over die vibrato dat ging dus over JOHAN en niet over het filmpje hierboven!
Ik had het duidelijk over de sound van hierboven.
De vibrato van hierboven is duidelijk onder controle en die van Johan is dat niet.

Goh blues is zo overrated imo. Altijd datzelfde ladertje aframmelen.
Als die jaren 80 jongens alleen maar snel kunnen klooien zoek dan eens dringend Paul Gilbert, Yngwie Malmsteen, Akira Takasaki, Steve Vai, George Lynch, Van Halen, John Norum, Warren DeMartini, ... op.

Eigenlijk is Malmsteen en Steve Vai al genoeg. Die staan bekend om hun ongelooflijke vibrato. Zijn artikels en filmpjes genoeg over te vinden ;)

tecksmusic
14 december 2020, 23:33
Het goed kunnen spelen van vibrato heeft eigenlijk ook niks te maken met wat voor gitaar je gebruikt en genre je speelt vind ik. Een goede vibrato is puur techniek. Er is natuurlijk wel verschil tussen wat voor vibrato je wil, maar ik denk dat het hier in het algemeen gewoon gaat over dat zenuwachtig snel vibrato'tje dat vaak toch wel een gebrek aan techniek is. Dat hoor je ook gewoon bij veel beginnende gitaristen.

Fenderfan
17 december 2020, 09:46
@Op

Door Johan's spel te becritiseren laat je twee dingen zien:
1: Je bent de enigste
2: Je hebt geen idee waar je over spreekt.

het kan je smaak niet zijn...maar het feit dat zo'n 100.000 mensen vragen naar "wanneer breng je een album uit"? betekent dat hij iets doet wat jij nog niet zomaar nadoet.

mvg

Peer

YannickH
17 december 2020, 13:51
Het goed kunnen spelen van vibrato heeft eigenlijk ook niks te maken met wat voor gitaar je gebruikt en genre je speelt vind ik. Een goede vibrato is puur techniek. Er is natuurlijk wel verschil tussen wat voor vibrato je wil, maar ik denk dat het hier in het algemeen gewoon gaat over dat zenuwachtig snel vibrato'tje dat vaak toch wel een gebrek aan techniek is. Dat hoor je ook gewoon bij veel beginnende gitaristen.

Inderdaad! dit 100%!
Ik vind voor de rest wat Johan speelt meestal wel leuk omdat ik een grote Kiss fan ben en hij steekt er vaak Ace Frehley licks in.
Mijn enigste commentaar was op de vibrato en daar leest bv. Fenderfan over zo te zien...

Brum
17 december 2020, 17:18
Ik vind Segeborn z'n filmpjes wel 's leuk om te zien om z'n enthousiasme en voorliefde voor oude Marshalls. Maar z'n geluid... Man, man, wat een piep-knars is me dat zeg. Geen idee of het aan zijn opnametechniek ligt, of aan de instellingen. En z'n spel laat ook echt wel wat te wensen over, licht uitgedrukt en dat zit 'm echt niet alleen in z'n frasering. Nou ben ik ook verre van een topgitarist, maar Segeborn z'n spel vind ik toch voornamelijk harken en ploeteren. Dat geeft ook helemaal niks, maar dat mag toch ook gewoon gezegd worden. Ook geen idee waar dat verhaal vandaan komt dat er zoveel mensen aan hem vragen of hij een album uitbrengt?? Ik lees nog wel 's de comments, maar nog nooit tegengekomen eigenlijk.

YannickH
17 december 2020, 18:25
Brum:
Door Johan's spel te becritiseren laat je twee dingen zien:
1: Je bent de enigste
2: Je hebt geen idee waar je over spreekt.

;) ;) ;)

Brum
17 december 2020, 18:56
Zolang ik niet de enige ben, maar wel de enigste, zie ik het als een compliment!:) En dat ik geen idee heb waar ik over spreek, ik zou daar nog aan toe willen voegen dat het ook nog 's m'n smaak niet is.:D

dorrus
18 december 2020, 13:09
Het ging toch om het vergelijk van Celestion speakers?
Waarom wordt er zo vaak een wedstrijd van gemaakt - wie de 'beste' is? Wat de een goed vindt is voor de ander niks. Meningsverschillen blijf je houden.
Als het niet meer om het plezier, maar puur om prestaties gaat waardoor alleen de beste telt dan blijft er maar één gitarist over en dat ben ik ook niet.

alhoewel.......;)

YannickH
19 december 2020, 17:20
Als er zulke discussies niet zouden ontstaan zou het hier nog stiller zijn op het forum...

Brum
20 december 2020, 18:59
Ik heb ook geen wedstrijd van de beste gezien.

Erik de Perik
20 december 2020, 20:26
Zoals ik al eerder schreef speelt Johan voldoende om te laten horen hoe een combinatie klinkt en hoe die zich onderscheidt van een andere combi. Zijn spel irriteert mij tenminste niet i.t.t. een behoorlijke groep abominabel slechte gitaristen (nog slechter dan ik zelfs) die de spullen toegeworpen krijgen oor fabrikanten die deze haast gratis reclame wel zien zitten. Vaak krijgt zelfs de grootste kneus op YT nog complimenten van blijkbaar nog grotere kneuzen of sarcasten.

Brum
20 december 2020, 22:29
Ik heb ook zo'n vermoeden dat Segeborn zichzelf ook helemaal niet zo serieus neemt en er gewoon plezier in heeft. Dat maakt z'n filmpjes ook leuk. Hij is gewoon een enthousiaste verzamelaar van alles waar voornamelijk Marshall op staat en vooral ook buizen in zit. Z'n geluid vind ik persoonlijk nogal piep-knars, waar hij ook maar op speelt, en z'n spel een beetje harken. But who cares, het is zijn doel ook helemaal niet om je ondersteboven te spelen.

NLF
6 januari 2021, 20:14
Ik heb ook zo'n vermoeden dat Segeborn zichzelf ook helemaal niet zo serieus neemt en er gewoon plezier in heeft. Dat maakt z'n filmpjes ook leuk. Hij is gewoon een enthousiaste verzamelaar van alles waar voornamelijk Marshall op staat en vooral ook buizen in zit. Z'n geluid vind ik persoonlijk nogal piep-knars, waar hij ook maar op speelt, en z'n spel een beetje harken. But who cares, het is zijn doel ook helemaal niet om je ondersteboven te spelen.

Dat klopt wel. Het zijn ook geen songs of dingen die helemaal goed moeten zijn, dat doe je wel als je in de studio een partij moet inspelen. Hij speelt doorgaans gewoon een eind weg om goed het verschil tussen wat spullen te laten horen en neemt het goed op. Hij gaat niet dingen zitten instuderen om ze vervolgens op te nemen of iets dergelijks. Dat betekent dat je ook een eerlijke weergave te horen krijgt van wat ie (meestal) spontaan doet.

NLF
6 januari 2021, 21:13
Zijn spelen is niet out of tune maar zijn gitaar wel. Zeker de eerste 4 solo´s. Duidelijk te horen hoor...
De sound van die nummers zou trouwens een eerste serie line6 spider kunnen zijn. God wat een kutsound.
Over die vibrato dat ging dus over JOHAN en niet over het filmpje hierboven!
Ik had het duidelijk over de sound van hierboven.
De vibrato van hierboven is duidelijk onder controle en die van Johan is dat niet.

Goh blues is zo overrated imo. Altijd datzelfde ladertje aframmelen.
Als die jaren 80 jongens alleen maar snel kunnen klooien zoek dan eens dringend Paul Gilbert, Yngwie Malmsteen, Akira Takasaki, Steve Vai, George Lynch, Van Halen, John Norum, Warren DeMartini, ... op.

Eigenlijk is Malmsteen en Steve Vai al genoeg. Die staan bekend om hun ongelooflijke vibrato. Zijn artikels en filmpjes genoeg over te vinden ;)

Ik moest hier nog even op reageren.

Ik vind blues zeker niet overrated. Je kunt iedere stijl goed of slecht spelen: reggae, country, jazz, blues, metal. Er zijn heel erg veel slechte bluesgitaristen. Dat is niet normaal. Er zijn ook hele saaie die wel kunnen spelen. Bonamassa is bijvoorbeeld iemand die echt wel kan spelen maar mij totaal niet kan boeien. Ongelooflijk saaie muziek. John Mayer nog veel erger. Johnny Winter vind ik van de blanke bluesgitaristen dan bijvoorbeeld wel echt te gek. Michael Katon ook. Met techniek heeft dat volgens mij niet zoveel te maken.

Wat betreft de shredders: ik vond Van Halen echt super, Randy Rhoads ook nog. Maar daarna hield het voor mij wel zo'n beetje op. Steve Vai heeft mij nooit kunnen boeien. Vrij steriel, ik word er niet warm of koud van. Ik voel er niets bij. Maar eerlijk is eerlijk, hij is ook een Zappa fan en ik heb Zappa op allerlei manieren geprobeerd (iedere serieuze muziekfanaat vind het te gek, dus ik probeerde het iedere keer weer opnieuw) maar het gaat er bij mij niet in. Wat mensen erin horen snap ik niet. Satriani vond ik dan wel weer iets hebben (live dan, niet studio), maar die hele technische benadering van al die lui haalt voor mij iets essentieels uit de rock n roll wat er in moet zitten. Ik ben dan ook meer van Angus, Ace Frehley, Pete Twonshend, Paul Kossoff enzo. Ik luisterde vroeger ook veel naar de Ramones enzo en dat deed me altijd meer dan die lui met die ingewikkelde snelle solo's.

Maar goed: Malmsteen vond ik dan hier en daar wel hele mooie dingen spelen maar het zou allemaal nog veel mooier zijn geweest als hij het op halve snelheid zou doen en het niet de hele tijd helemaal vol zou pielen. Ik vind Michael Schenker, Blackmore en Uli Jon Roth daarentegen helemaal te gek en daar luister ik veel liever naar (net als ik liever naar Santana luister dan naar DiMeola). Het werd in de loop van de 80's allemaal zo verschrikkelijk voorspelbaar. En steeds technischer, en ritmisch vierkanter, hoekiger, houterig. Minder groove, minder swingend. Dus ook steeds minder zwarte invloeden in de rock muziek en gitaar stijlen (blues, bebop, soul, gospel), en ook minder country invloeden, en tegelijk wel steeds meer fusion (DiMeola, Holdsworth), waar ik ook niet zo kapot van ben. Wel als Jeff beck of Tommy Bolin het speelden trouwens, maar dat terzijde, of de traditionele jazz: Montgomery, en zeker Django, ook virtuoos, maar dan anders, ik weet niet waar het aan ligt. Enfin, het avontuurlijke ontbreekt voor mij teveel bij die shredders. Jimi Hendrix was heel vaak heel erg out of tune en speelde heel wild maar dat is wel wat de muziek spannend maakt (vind ik dan).

Wat betreft de lui die je opnoemt: ja, Van Halen had zeker een hele vette tone, misschien wel mijn favoriete tone ooit, Randy ook, Jake E Lee. Jason Becker. Absoluut. Maar dat neemt niet weg dat in de loop van de jaren 80 iedereen alles vol zat te pielen. Dat moest toen zelfs. Je mocht toen niet een toon te lang laten uitklinken.

Het is wel grappig dat je Paul Gilbert noemt trouwens, want die zegt zelf ook dat hoe meer hij als een drummer probeert gitaar te spelen hoe beter Angus wordt en hoe minder groot die andere lui, en daarnaast zegt ie ook dat de blues hem meer ruimte geeft voor expressie dan het shredden. Ach ja ...

Maar goed. Ik vind dus niet dat Segeborn zo'n verschrikkelijk vibrato heeft. Ik stoor me er in ieder geval niet aan.