PDA

View Full Version : zelfbouwpakket jazz blues e gitaar



fannestrat
8 oktober 2020, 14:16
Hallo, ik ben van plan om zelf een gitaar samen te stellen met een bouwpakket.
heeft er iemand ervaring met deze?
https://www.hjmusic.nl/product/bouwpakket-jazz-blues-e-gitaar-gsm-44/

deze is wel redelijk goedkoop, kan nie echt kwaliteit zijn zeker voor deze prijs?
grt
Stefaan

Fobo
8 oktober 2020, 16:35
Lijkt me weinig geld, maar als je net zo handig bent als een aantal forumleden hier kun je er mogelijk iets acceptabels van maken. Maar iets in mij zegt dat je dat niet bent.:soinnocent:
Hangt ook een beetje af wat je verwachtingspatroon is. Als het is om het gewoon eens te proberen, te ervaren hoe zo iets kan uitpakken, en je kunt het geld missen, zeg ik ‘doen’!

Erik de Perik
8 oktober 2020, 18:44
Voor dat geld koop je ook een kant-en-klare gitaar waar je alles kunt vervangen wat je niet bevalt.

fannestrat
8 oktober 2020, 19:08
Is ook voor de ervaring maar kzou wel willen dat de gitaar bruikbaar is en goed klinkt. Ben wel bereid om er rond de 1000 euro aan te geven. Beetje de kwaliteit van een ibanez artcore ofzo...
Grt
Fanne

Erik de Perik
8 oktober 2020, 19:16
Even voor het beeld; wat zou je eraan willen veranderen of toevoegen?

Verwacht niet dat je de kwaliteit krijgt van een fabrieksgitaar voor het geld wat je erin steekt. Zo'n bouwpakket is nooit af, daar mankeert wel het eea aan.

fannestrat
8 oktober 2020, 19:48
denk dat vooral het houtsoort en type fretboard enzo belangrijk is, de componenten kan ek miss dan nog vervangen.
grt
Fanne

Midwolda
8 oktober 2020, 19:52
Zo'n bouwpakket moet je toch ook nog zelf lakken?

Pepe
8 oktober 2020, 20:02
Is toch leuk man, lekker knutselen.
Vaak heeft het meer voeten in aarde dan je denkt maar een probleem is een uitdaging en ach, tis hout met wat schroeven, het is geen bouwpakket voor een Concorde.
En lakken is een ding op zich maar ook daar geldt, lekker inlezen en dan doen. De eerste pannenkoek mislukt altijd zei mijn moeder en die waren het lekkerst.

Erik de Perik
8 oktober 2020, 20:19
denk dat vooral het houtsoort en type fretboard enzo belangrijk is, de componenten kan ek miss dan nog vervangen.
grt
Fanne

Ach houtsoort is relatief aan wat je wil horen, fretboard doet vrijwel niets.

Erik de Perik
8 oktober 2020, 20:20
Zo'n bouwpakket moet je toch ook nog zelf lakken?

Niets moet hoor en een pot verf of een spuitbus is zo gekocht.

Napoje
8 oktober 2020, 21:23
Ach houtsoort is relatief aan wat je wil horen, fretboard doet vrijwel niets.

Perik wat zeg je nou weer... fretboard doet vrijwel niets... leef jij in een parallel universum?

Erik de Perik
8 oktober 2020, 21:26
Ach zo denk ik er over ;)

De neck doet het vooral, zowel qua dichtheid als volume. Zo'n toets verandert daar marginaal iets aan, wat je met één potmeter op je versterker kunt veranderen. Het karakter wordt niet anders.

Napoje
8 oktober 2020, 22:21
Ik heb hier een tele die eerst een maple hals had. Die vondt ik te schel dus heb ik er een met rosewood opgezet. Dat was best een verschil. Het rosewood haalde best wat tophoog weg... maar dat is mijn ervaring.

Pepe
8 oktober 2020, 22:31
Een hals bestaat uit een balk esdoorn, een dun laagje palissander en frets van nikkel, staal, messing of brons.
Nou geloof ik wel dat elk component iets bijdraagt een het totaal maar dat laagje palissander lijkt me dan nog het minste.

Erik de Perik
8 oktober 2020, 22:48
Ik heb hier een tele die eerst een maple hals had. Die vondt ik te schel dus heb ik er een met rosewood opgezet. Dat was best een verschil. Het rosewood haalde best wat tophoog weg... maar dat is mijn ervaring.

Je hebt dus 2 verschillende halzen gewisseld en vindt dat ze verschillend klinken.... ok.

Napoje
8 oktober 2020, 23:22
Je hebt dus 2 verschillende halzen gewisseld en vindt dat ze verschillend klinken.... ok.

Wat is je punt?

Erik de Perik
8 oktober 2020, 23:37
Wat is je punt?

Moet ik dat nog uitleggen of gaat het beter met pictogrammen?

Napoje
8 oktober 2020, 23:45
Moet ik dat nog uitleggen of gaat het beter met pictogrammen?

Graag met pictogrammen. Ik heb een iq van 51.3

Remork1970
8 oktober 2020, 23:51
Dan kom je dicht in de buurt van het IQ van Bonnie Sint Claire. Pictogrammen dus!

Erik de Perik
9 oktober 2020, 00:06
Sorry het was bluf...... ik heb geen picto's nahjah tenminste niet over sarcasme.

Orpheo
12 oktober 2020, 15:34
De grap is, dat een fretboard wel écht veel uitmaakt. Hoe ik dit weet?

Simpel.

Elke Aristides is praktisch gelijk aan een ander. De variatie per gitaar in termen van gewicht en dus dichtheid valt binnen 1% marge. nihil dus.

Pak een set fluence pickups, verwerk op 1 gitaar een ebben toets, een ander rosewood en een ander richlite. Fluence, waarom? Omdat die pickups niet gewonden worden maar 3D geprint (simpel gezegd), die dingen zijn ontzettend consistent.

En luister maar. De verschillen zijn niet subtiel en niet nihil. Rosewood is écht warmer dan ebben en richlite, met een behoorlijke bump in het middengebied. Richlite is heel helder, geeft meer hoog en een minder neuzig middengebied dan ebben of rosewood. Ebben is ook helder, minder dan Richlite.

Pas als jullie ook zulke tests gedaan hebben, gecontroleerde tests waarbij elke variable weggehaald is, en dan het liefst met 1 consistente basis ook verschillende bruggen en fretdraad materiaal testen, zal je een écht goed beeld krijgen van wat nou wat doet met de tone.

Napoje
12 oktober 2020, 15:55
Mogen we een beetje stellen des te harder het hout, des te meer hoog? Rosewood is poreuser dan esdoorn en ebben nog harder... ik heb ooit een toets van groenhart gemaakt en die was ook behoorlijk bright van toon.

Pepe
12 oktober 2020, 16:00
Dat je consistente dingen er aan hangt is mooi maar waar het juist om gaat is dat niet.

Als het voor je neus ligt kan je heel specifiek zijn maar als je in generaliserende termen praat dan zijn de beweringen per definitie ook generaliserend.

Pepe
12 oktober 2020, 16:09
Mogen we een beetje stellen des te harder het hout, des te meer hoog?

Ik betwijfel dat.
Ik heb een stratocaster van balsa. Dat is superlicht en zo zacht dat de trem een ijzerplaatje nodig had omdat het blok gelijk door het hout vrat.
Maar aan hoog geen gebrek.
Ik ben wel geneigd te zeggen, hoe dichter het hout, hoe denser en minder zompig het geluid.
Maar ach, de volgende komt met een voorbeeld van een chipwood bas....