PDA

View Full Version : Hoeveel watt cabinet bij 40 watt Hughes & Kettner buizen head,?



Hombra
7 oktober 2020, 21:10
Hallo,
Ik heb nu een Hughes & Kettner tubemeister 18 watt head!
Maar wil straks een Hughes & Kettner grandmeister 40 watt head!
Als ik een cabinet koop hoeveel watt moet die zijn?
Van de ene hoor ik 3 x het wattage van de head en van de andere hoor ik 2 x?
Ik speel alleen thuis in de huiskamer
Alle adviezen zijn welkom!

telerocker
8 oktober 2020, 00:33
Bij voorkeur boven de 40 watt. H&K monteert Celestion V30's in hun bijpassende 112 en 212 cabinets. Dan zit je altijd goed.

Erik de Perik
8 oktober 2020, 00:50
Kan zomaar zijn dat de huidige speakerbox al voldoende is. Maar wat is het voordeel van een 40 watt tov een 18 watt in de huiskamer?

arjanb01
8 oktober 2020, 06:33
Gewoon last van GAS, niks anders.
En aangezien amps steeds goedkoper worden, omdat iedereen stopt met in bands spelen, kun je ze voor een prikkie kopen.

D3nnis
8 oktober 2020, 07:17
Bij voorkeur boven de 40 watt.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet.
Je zit dan natuurlijk sowieso safe, dat snap ik wel, maar als ik met een 18W versterker een speaker 100dB laat produceren, en ik vervang die 18W door 40W, die ik vervolgens 100dB laat produceren met diezelfde speaker, dan wordt er toch in beide gevallen even veel vermogen gevraagd, en geleverd, aan de speaker?

Ik heb nog een tijdje met een 180W Diezel Herbert gerotzooid icm 4x25W speakers, en dat gaat niet per definitie kapot.

Kim Wilson
8 oktober 2020, 08:22
Boven 40 watt is wel aan te raden, dan kun je hem ongestraft open draaien. Maar als je nu een 30w speaker hebt en je bent niet van plan om er hard mee te spelen, gaat het wel goed. Je moet je oren gebruiken. Een speaker kan een bepaald vermogen aan, daarboven gaat ie over de klif. Dat hoor je wel wanneer dat gebeurt.

cluseau
8 oktober 2020, 09:27
Minimaal 2x het vermogen van de amp en wel hierom:

Stel je amp is max 40Watt @ 4ohm. (clean vermogen he!)

Hiervoor is een uitgangsspanning nodig van √(4x40) = 12.65Veff.

De topwaarde is dan √2x12.65 = 17.89V

Zou je volledig klippen bij deze topwaarde dan is dit de spanning waar je mee rekening moet houden.

Het vermogen bij volledig klippen is dan U²/R ofwel 17.89²/4 = 80Watt.

Hieruit blijkt dat een 40Watt amp bij volledig klippen 80Watt kan leveren.

In de praktijk zal dat allemaal wel loslopen want het is nog altijd de voeding die dat vermogen moet kunnen leveren. maar theoretisch zou je met een 80Watt cab aan de safe site zitten.

Midwolda
8 oktober 2020, 09:41
Er was ooit een tijd waarin "speaker breakup" werd gewaardeerd.

Erik de Perik
8 oktober 2020, 10:14
Als een eindversterker clipt dan komen er toch blokgolven oftewel gelijkstroom? Daar is geen enkele speaker gek op.

Midwolda
8 oktober 2020, 10:18
Niet bij buizenversterkers. Die vlakken de sinusgolf gelijkmatiger af, geen blokgolf.
Je gehoor zal dat interpreteren als "meer volume" zonder dat het meteen lelijk klinkt.

Laten we transistor-amps even buiten beschouwing, dan kun je het gewilde edoch illustere "clean met een randje" (of meer) bereiken op vier manieren: met een stompbox ervoor, met meer gain in de pre-amp, met het hoger uitsturen van de power-amp of met speaker breakup. Of een combinatie van twee of meer van deze vier natuurlijk.

Om on-topic te blijven: ik kies mijn speakers bij voorkeur in dezelfde "sterkte" als de power-amp, dus een ca. 30W speaker voor een 30W amp. Dat geeft me de beste mogelijkheden om met breakup (waar dan ook) te spelen. Wil ik een cleaner geluid dan zal ik eerst met tammere pre-amp buisjes experimenteren, wil ik alleen meer volume dan is een speaker met een hoger rendement het antwoord.

Maar zo zal iedere gitarist zijn/haar eigen quirks hebben.

Kim Wilson
8 oktober 2020, 10:21
Ja, een clippende transistorbak is funest voor je speaker.

In mijn AC30 zitten twee Celestion Greenbacks. Dus dat kan 50 watt aan. Ik heb hem één keer zo goed als voluit gehad (niet kort naast staan, dat gaat hárd :o), maar die speakers gaven geen krimp.

D3nnis
8 oktober 2020, 10:49
Ik vind de theoretische onderbouwing van cluseau zeer welkom, en terecht, en nuttig als toevoeging cq kanttekening, maar misschien moeten we even niet vergeten dat het om een versterker in een huiskamer gaat?

Midwolda
8 oktober 2020, 10:51
Dennis heeft gelijk! :eek:
Voor een 40W buizenversterker in de huiskamer heb je een 3x40=120W speaker nodig.

(ik beken: voor een transistorbak ga ik ook uit van speaker = 2x de amp)

cluseau
8 oktober 2020, 11:37
Dennis heeft gelijk! :eek:
Voor een 40W buizenversterker in de huiskamer heb je een 3x40=120W speaker nodig.

(ik beken: voor een transistorbak ga ik ook uit van speaker = 2x de amp)


Nou als ik even mag, een transistoramp is levensgevaarlijk als hij gaat clippen. Een en ander komt omdat de uitgang trafoloos is. De voeding hangt als het ware direct aan de speaker. Naarmate je dikke eindtorren hebt gaat dit nog meer op. Zeker een eindtrap met MOSFET's vermoord zomaar je speaker zonder blikken of blozen.

Een buizenamp is met zijn uitgangstrafo meer vergevingsgezind en omdat de voeding gemaakt wordt om het cleane vermogen te kunnen leveren zit er niet echt veel meer in dan dat. De huidige transistoramps zijn anders, die kunnen echt tekeer gaan hoor.

Daarbij komt dat de trafo van een buizeneindtrap enige bescherming geeft wat gelijkspanningen betreft maar vergis je niet, ook een buizenamp kan blokgolven leveren. Niet zo scherp als een TR maar ze zijn er wel degelijk.

2x uitgangsvermogen is een veilige marge voor een buizenamp maar geen must. Ook hier geldt goed luisteren.

Een transistoramp is minimaal 2x uitgangsvermogen maar zou er geen gewoonte van maken om hem (de eindtrap) te oversturen als je cab je lief is.

Hombra
8 oktober 2020, 12:09
Hoi Erik
Dat is een heel andere versterker veel meer mogelijkheden!
18 watt is in principe echt meer dan genoeg.
De line 6 vind ik geen goed geluid, dus ben opzoek naar een andere. En zit dus te twijfelen tussen een Hughes & Kettner ik denk 212 omdat hier 2 speakers in zitten of een Marshall.
Enig advies?

Hombra
8 oktober 2020, 12:12
Dank je Cluseau voor de duidelijke uitleg

telerocker
8 oktober 2020, 18:17
Ik speel trouwens al tijden met een Rockerverb MKI 50 head op een 1x12 ported cab met V30. Dat gaat nog steeds goed.

NLF
8 oktober 2020, 18:53
Ik snap hier niks van. Een AC 30 heeft twee 15 watt speakers, in totaal 30 watt om de 30 watt versterker op te vangen. Als je 120 watt aan speaker(s) achter een 40 watt amp zet bewegen die speaker toch niet?. In een Tweed Deluxe (12 watt) zet je en alnico blue van 15 watt, of iets anders wat je lekker vindt klinken, maar je gaat toch niet zeggen minstens 3x12 dus (ongeveer) 40 watt aan speaker? Bij een Marshall van 100 watt sluit je toch ook niet minstens 300 watt aan speakers aan?

NLF
8 oktober 2020, 18:57
Of werkt het in de huiskamer anders?

D3nnis
8 oktober 2020, 19:03
Of werkt het in de huiskamer anders?We zijn in ieder geval gebokt, want je moet veel vermogen hebben want anders kan je versterker gaan clippen en gaan je speakers naar de klote, en bij veel vermogen heb je speakers nodig die dat hoge vermogen makkelijk kunnen verstouwen, anders gaan je speakers ook naar de klote.
Op zich een goed verhaal als je je vrouw wilt overtuigen dat het echt nodig is dat er een full stack in de woonkamer staat.

En mensen met een powered Kemper van 600W zijn pas écht de lul.

Kim Wilson
8 oktober 2020, 19:41
Ik snap hier niks van. Een AC 30 heeft twee 15 watt speakers, in totaal 30 watt om de 30 watt versterker op te vangen. Als je 120 watt aan speaker(s) achter een 40 watt amp zet bewegen die speaker toch niet?. In een Tweed Deluxe (12 watt) zet je en alnico blue van 15 watt, of iets anders wat je lekker vindt klinken, maar je gaat toch niet zeggen minstens 3x12 dus (ongeveer) 40 watt aan speaker? Bij een Marshall van 100 watt sluit je toch ook niet minstens 300 watt aan speakers aan?

Nee, zo werkt het niet helemaal. Een speaker kan een maximaal vermogen verwerken (dat is wat je op het plaatje ziet), maar werkt tussen een bepaald vermogen. De onderdrempel is meestal wel vrij laag. Ik heb eens een 2x12 cab met G12H (dus max 60 watt) aangestuurd met een Epiphone 5 watt ampje en dat ging prima.

Oh, en een AC30 heeft twee greenbacks, dus twee keer 25 watt. :)

Erik de Perik
8 oktober 2020, 19:56
Ik snap hier niks van. Een AC 30 heeft twee 15 watt speakers, in totaal 30 watt om de 30 watt versterker op te vangen. Als je 120 watt aan speaker(s) achter een 40 watt amp zet bewegen die speaker toch niet?. In een Tweed Deluxe (12 watt) zet je en alnico blue van 15 watt, of iets anders wat je lekker vindt klinken, maar je gaat toch niet zeggen minstens 3x12 dus (ongeveer) 40 watt aan speaker? Bij een Marshall van 100 watt sluit je toch ook niet minstens 300 watt aan speakers aan?

Volgens mij alleen in het begin met de Goodmans speakers, die 15 watt waren. Een beetje fatsoenlijke speaker kan een stuk meer aan piekvermogen doorstaan dan het RMS vermogen. Ooit een bandje gehad met JBL K-140 (150 watt) in de bins. Daar stond een 425 watt versterker (transistor) voluit op, want we hadden een te klein PA voor waar we speelden, maar ze bleven gewoon heel. Omgekeerd kun je iedere speaker aansluiten al had 'ie 1000 watt (die bestaan ook).

Brum
8 oktober 2020, 20:25
Beste Hombra, maak je niet te druk om de speakers. Die kunnen het, zeker op huiskamervolume ruimschoots aan. Een 4x12 Greenback cabinet kan in de regel maar 100 watt aan en daar staan ook 100 watt versterkers op te blazen (en eigenlijk ook nooit voluit), zonder enig gevolg. Laag vermogen speakers zijn juist bedoeld om meer te gaan werken en dat kunnen ze in de regel dan ook prima aan. Ik zou geen 15 watt speaker aan een 100 watt versterker aansluiten, dat is een ander uiterste. Maar als je bij wijze van 30 watt onder je 40 watt versterker zet, dat gaat echt wel goed komen en zeker thuis. Ik heb een 120 watt versterker op een 2x12 V30 cabinet gehad, dus 120 tezamen en ook geen enkel probleem. En bovendien, als je voor een 2x12 wilt gaan, zit je al gauw op 50 watt. Let alleen wel even op de impedantie. Dat zou na langdurige mismatch misschien wel 's voor problemen kunnen zorgen. Daar moet je ook even op letten bij de ingebouwde powersoak. Half vermogen is ook halve impedantie doorgaans.

Hombra
8 oktober 2020, 21:07
Hoi hoi
Ik zit natuurlijk zelf ook rond te kijken.
Nou zie ik net dit staan!

https://www.musicstore.com/en_OT/EUR/Hughes-Kettner-Grandmeister-40-Basic-3-Set/art-GIT315

Het is een set Hughes & Kettner grandmeister de luxe 40 en een Hughes & Kettner tubemeister 112
Dus dat wil toch zeggen dat voor een 40 watte head een 60 watt 1 x 12” Celestion vintage 30 luidspreker impedantie mono: 16 Ohm voldoende is?

Of klopt hier geen ene moer van? Want dan koop ik nooit iets meer bij de musicstore :???:

Erik de Perik
8 oktober 2020, 21:23
Gaat qua vermogen prima samen. Ik heb een 30 à 50 watt versterker (is niet helemaal duidelijk) met één Celestion V30 (60 watt). Ik heb die versterker een paar keer voluit gehad op een groot podium zonder problemen. Mijn Fender 60 watt combo heeft ook een V30 trouwens. En m'n Bogner 212 heeft er twee en dat gaat prima op een 100 watt Fender Showman. Ook als het ruim hard gaat.

Het gaat er meer om voor welke sound je gaat. Ik heb een tijdje op 210 gespeeld, maar dat heb ik naar 112 veranderd, dat beviel mij beter. Open of gesloten achterkant of deels gesloten..... ook zo'n dingetje. Volume van de kast.....

Brum
8 oktober 2020, 21:25
Ruim voldoende. Zelfs als je de versterker kneiterhard wil zetten. Als de versterker ook 16 ohm is (is ie ook dacht ik), dan zie ik geen probleem. Alleen de powersoak is een dingetje. Als je die op de helft van het vermogen zet, wordt ie 8 ohm. En eigenlijk is zelfs dat nog niet eens zo'n groot probleem, mits je niet de versterker alleen maar op 8 ohm gebruikt. Maar 's een keertje op half vermogen op een 16 0hm cabinet geeft ook niet zomaar problemen. 16 ohm op 16 ohm is alleen wel aan te raden.

Erik de Perik
8 oktober 2020, 21:31
Lijkt mij haast dat die power soak intern compenseert, gezien de schaal.

Brum
8 oktober 2020, 22:26
Ik heb 's gekeken op de site van Hughes & Kettner, in de manual staat er verder niks over. Ik was er eigenlijk min of meer vanuit gegaan dat bij halvering ook de impedantie halveerde door een top van mij, die ook op half vermogen geschakeld kan worden, maar dan wel 8 ohm wordt.

NLF
8 oktober 2020, 22:31
Oh, en een AC30 heeft twee greenbacks, dus twee keer 25 watt. :)

Nee. Onzin. Een Ac30 heeft normaal gesproken 2 alnico blues en die zijn 15 watt de stuk (maar misschien wat lager gewaardeerd dan ze in werkelijkheid zijn voor de veiligheid). ac30's met twee greenbacks bestaan wel, maar zijn in mijn ogen wel echt a typische ac 30's.

Kim Wilson
8 oktober 2020, 23:22
Niet om het topic om te draaien naar een vox discussie, maar een AC30 is niet per definitie eentje met alnico blue speakers. En dat is al zeker niet de standaard keuze.

harrie-beton
8 oktober 2020, 23:43
"Marshall van 100 watt sluit je toch ook niet minstens 300 watt aan speakers aan?"

Mijn Marshall JCM 800 had 4 keer 75 watt speakers, dat is 300 watt..

Erik de Perik
9 oktober 2020, 00:09
Iets vergelijkbaars..... ik had 2 stuks 100 watt Plexi's op 4 stuks 150 watt 12" speakers, Beyma trouwens.

NLF
9 oktober 2020, 10:07
Niet om het topic om te draaien naar een vox discussie, maar een AC30 is niet per definitie eentje met alnico blue speakers. En dat is al zeker niet de standaard keuze.

Nee niet per definitie. En een telecaster is niet per definitie een gitaar met single coils.

Welterusten.

NLF
9 oktober 2020, 10:08
"Marshall van 100 watt sluit je toch ook niet minstens 300 watt aan speakers aan?"

Mijn Marshall JCM 800 had 4 keer 75 watt speakers, dat is 300 watt..

Ja dat doe ik ook regelmatig maar dan meer noodgedwongen omdat die kast in mijn oefenruimte nu eenmaal van die g12 t 's heeft.

Waar het mij omgaat: je hoeft toch helemaal niet (ver) boven het vermogen van de amp te gaan zitten met je speakers?

NLF
9 oktober 2020, 10:13
Met andere woorden: als er 100 watt op de speaker(kast) staat, dan kan ie 100 watt aan. Of als er 25 watt op de speaker staat dan kan ie 25 watt aan.

Kim Wilson
9 oktober 2020, 12:18
Nee niet per definitie. En een telecaster is niet per definitie een gitaar met single coils.

Welterusten.
Ik snap niet waarom je zo geïrriteerd doet, ik ben het alleen maar met je oneens. Pakweg de helft van wat er nu op Marktplaats wordt aangeboden heeft alnico speakers, de rest niet. Dat het voor jou de enig correcte uitvoering is, dat kan, maar dat is niet de algemene stelling.

Hombra
9 oktober 2020, 12:46
Ik blijf twijfelen tussen Hughes & Kettner 112 cabinet of de 212
Of een marshall:
GROOTSE 2X12 SOUND IN EEN HANDZAAM FORMAAT

cabinet van Marshall! De Marshall 1936 2x12 Cabinet is ontworpen met een simpel doel voor ogen: een grootse sound verpakken in een handzaam draagbaar formaat, zonder concessies te doen wat betreft de kwaliteit en de body van het geluid. Helemaal te gek.

Model: 1936
Inputs: 2
Speakers: 2x12" Celestion G12T-75 (16 Ω, 75w)
Power handling: 150w
Unit impedance: 8Ω Mono, 16Ω Stereo
Dimensions: 740x600x305mm
Weight: 24.6 kg / 54 lbs

Advies of iemand ervaring met een van de 3 of met 1 van deze?
Hij komt nu aan een Hughes & Kettner tubemeister 18 of aan een marshall origin 20
En als ik over ga op de Hughes & Kettner grandmeister 40 dan dus daaraan!

piezo
9 oktober 2020, 12:57
Niet tegen iemand in het bijzonder, maar laten we het nodeloos opzoeken van confrontaties liever beperken tot offtopic.
Of heet iemand hier stiekem Scali? :(

Brum
9 oktober 2020, 14:20
Ik blijf twijfelen tussen Hughes & Kettner 112 cabinet of de 212
Of een marshall:
GROOTSE 2X12 SOUND IN EEN HANDZAAM FORMAAT

cabinet van Marshall! De Marshall 1936 2x12 Cabinet is ontworpen met een simpel doel voor ogen: een grootse sound verpakken in een handzaam draagbaar formaat, zonder concessies te doen wat betreft de kwaliteit en de body van het geluid. Helemaal te gek.

Model: 1936
Inputs: 2
Speakers: 2x12" Celestion G12T-75 (16 Ω, 75w)
Power handling: 150w
Unit impedance: 8Ω Mono, 16Ω Stereo
Dimensions: 740x600x305mm
Weight: 24.6 kg / 54 lbs

Advies of iemand ervaring met een van de 3 of met 1 van deze?
Hij komt nu aan een Hughes & Kettner tubemeister 18 of aan een marshall origin 20
En als ik over ga op de Hughes & Kettner grandmeister 40 dan dus daaraan!

Dat zogenaamde grootse geluid, da's niet echt haalbaar op huiskamer volume. Persoonlijk zou ik voor het V30 cabinet gaan. Ik vind de G12T75's niet perse slecht, heb ze ook gehad (wie niet), maar een V30 heeft wel mijn voorkeur om het hoogmid en de punch in het laag. Voor thuis is één speaker ook meer dan voldoende en logischerwijs ook veel handzamer.

Hombra
9 oktober 2020, 14:52
Hoi Brum,
Bedankt voor je advies.
Bedoel je deze:

https://www.bax-shop.nl/gitaar-speakerkast/hughes-kettner-tm-112-cabinet-gitaar-speakerkast

piezo
9 oktober 2020, 14:57
Ben het wel met Brum eens. Met een V30 heb je een beetje wat vroeger in de HiFi de "loudness" regelaar was, zowel meer laag als hoog om de mindere gevoeligheid van je oren voor die frequenties bij laag volume te compenseren.
Overigens vind ik zelf voor thuis een modeling amp over de HiFi (evt. koptelefoon) handiger en beter.

Brum
9 oktober 2020, 15:06
Hoi Brum,
Bedankt voor je advies.
Bedoel je deze:

https://www.bax-shop.nl/gitaar-speakerkast/hughes-kettner-tm-112-cabinet-gitaar-speakerkast

Dat zou voor thuis een mooi cabinetje zijn!:ok: Zelfs voor kleine optredens eigenlijk een prima ding, alleen zou ik dan wel voor een 2x12 (of groter) gaan. Maar da's persoonlijk en ik begrijp dat je vooral thuis gaat spelen.

Out of the box, of tegenwoordig eigenlijk helemaal niet meer zo, zou je ook kunnen kijken naar een setje goeie monitoren en een leuke USB interface, al dan niet icm IR's. De versterker die je op het oog hebt, heeft sowieso al een ingebouwde speaker simulator, dus werken met IR's is op zich zelfs niet eens noodzakelijk. Extra voordeel is dat je je eigen spel zo nu en dan kunt opnemen (leerzaam!).

NLF
14 oktober 2020, 21:40
Ik snap niet waarom je zo geïrriteerd doet, ik ben het alleen maar met je oneens. Pakweg de helft van wat er nu op Marktplaats wordt aangeboden heeft alnico speakers, de rest niet. Dat het voor jou de enig correcte uitvoering is, dat kan, maar dat is niet de algemene stelling.

Was niet zo geïrriteerd hoor. Was meer komisch bedoeld. Maar even goed sorry.

Een ac 30 klinkt met greenbacks heel goed (vind ik). Een Marshall met alnico's ook heel goed (de eerste marshalls hadden ook alnico speakers). Het gaat mij er meer om dat de oude ac 30's (in de tijd dat de amp bekend is geworden, dus shadows beatles stones kinks etc) 2x15 watt alnico speakers hadden. Als je de oude ac 30 sound wilt kom je toch bij die alnico's uit. En dat is relevant voor de discussie, omdat er hier steeds gezegd wordt dat je minstens twee of drie keer het vermogen aan speakers moet hebben omdat je anders de boel opblaast.

NLF
14 oktober 2020, 21:42
Niet tegen iemand in het bijzonder, maar laten we het nodeloos opzoeken van confrontaties liever beperken tot offtopic.
Of heet iemand hier stiekem Scali? :(

Sorry sorry sorry. Was allemaal niet zo kwaad bedoeld als het misschien overkwam. Heet trouwens geen Scali.

Hombra
14 oktober 2020, 23:04
Ik wil even iedereen bedanken voor de reacties op mijn vraag!

Ben zeer blij met het cabinet wat ik gekocht heb!
Hughes & Kettner TM 212
Echt geweldig geluid! Klinkt met beide tops superrr! :mmmm:

telerocker
15 oktober 2020, 00:19
Mooi man. Dat zijn prima kasten hoor (berken, gezwaluwstaard) en met 120 watt kan het niet meer fout gaan. Trouwens ook niet met een 1x12 TM kast.

Erik de Perik
15 oktober 2020, 00:41
Dan had ik toch eerder de HB 212 met V30's gekocht voor de helft van de prijs. Hou je nog genoeg geld over om een koptelefoon aan te sluiten ;)

Hombra
15 oktober 2020, 06:33
Nou volgens mij Erik heb ik toch een betere deal, voor € 200,00 dit cabinet! Niet te onderscheiden van een nieuwe!
Ik ben er erg blij mee!

Erik de Perik
15 oktober 2020, 15:48
Oh ok, ik ging van nieuw uit. Goeie deal dan!

Hombra
15 oktober 2020, 15:52
Ja ik vind hem nieuw ook erg prijzig voor thuis hoor. Dus toen dit langst kwam heb ik snel toegehapt! :mmmm: