PDA

View Full Version : Yan (Atmospheric Techno)



Martijn-w
27 september 2020, 11:48
Mijn eerste volledige track die ik gemaakt heb.

Ik zou het willen omschrijven als atmosferische techno ofzo.

https://soundcloud.com/user-957288547/yan

Fobo
27 september 2020, 12:00
Voor zover dit genre mij aanspreekt: het heeft wel wat, ik vind de opbouw mooi, en je gebruikt mooie geluiden.
Wat ik minder vindt is de bassdrum: te weinig diepte, onmuzikaal, en teveel op de voorgrond, en verder vind ik het storend dat in de loop van het nummer een bepaalde partij niet meegaat naar het kwint-akkoord. Maar allemaal smaakkwesties; dikke plus.

Martijn-w
27 september 2020, 12:11
Thanks voor je feedback :)

Ik had geen idee dat er een kwint-akkoord in mijn nummer zat :D Mijn theoretische kennis is niet zo heel hoog.
De kick mag voor mijn smaak juist nog wat steviger. Ik denk dat ik het nummer even een tijdje laat liggen zodat ik er later nog eens fris naar kan luisteren. Als je een paar uur er naar hebt zitten luisteren hoor je bepaalde dingen gewoon niet meer.

Ik ben zelf voornamelijk blij dat ik eindelijk eens een volledige track heb weten te maken. Meestal zit ik vanalles te prutsen en blijft het bij wat loopjes, maar wordt het nooit meer dan dat. Ik denk dat ik nu een workflow gevonden heb om daar overheen te komen. Nu heb ik de volledige track in een uurtje of 4 gemaakt.

Fobo
27 september 2020, 15:16
Ik had geen idee dat er een kwint-akkoord in mijn nummer zat

Weet ook niet of dat de goede benaming is, maar ‘telde’ het even uit en kwam uit op vijf, vandaar...;)

Plant
27 september 2020, 17:34
En ik maar wachten op de flitsende gitaarsolo :D
Leuk gedaan :ok:


... Wat ik minder vindt is de bassdrum: te weinig diepte, onmuzikaal, en teveel op de voorgrond...

Ik vind die compressie dan wel wat hinderlijk, waardoor het gaat 'pompen'. Op iedere beat hoor je even de begeleiding iets wegzakken. Maar dat is misschien bewust zo, want ik hoor dat effect vaker. Mooi vind ik het niet.

hega
27 september 2020, 19:19
Dit soort stijlen spreken mij absoluut aan.
Heb dan ook echt genoten van deze track.
Erg knap gedaan!!

Martijn-w
27 september 2020, 20:12
En ik maar wachten op de flitsende gitaarsolo :D
Leuk gedaan :ok:



Ik vind die compressie dan wel wat hinderlijk, waardoor het gaat 'pompen'. Op iedere beat hoor je even de begeleiding iets wegzakken. Maar dat is misschien bewust zo, want ik hoor dat effect vaker. Mooi vind ik het niet.

Sidechain compression noemen ze dat en is inderdaad bewust zodat je kick er uit blijft knallen. Misschien zou ik de compressie iets rustiger er in kunnen laten komen zodat het minder opvalt. Je hoort het voornamelijk op het moment dat je van de intro overgaat naar het moment dat de kick er in komt.

Martijn-w
27 september 2020, 20:13
Dit soort stijlen spreken mij absoluut aan.
Heb dan ook echt genoten van deze track.
Erg knap gedaan!!

Zeer bedankt. Jij hebt ook tof spul op SoundCloud. Ik zal er nog eens meer van luisteren.

pasqual
27 september 2020, 21:19
Goede sfeer creëer je hier. Alles is goed te horen, genoeg ruimte voor alle instrumenten. De stijl is iets dat ik niet bewust zal opzoeken maar ook niet zal wegdraaien als het voorbij komt op de radio. Leuk gemaakt!

hega
28 september 2020, 21:37
Zeer bedankt. Jij hebt ook tof spul op SoundCloud. Ik zal er nog eens meer van luisteren.

Dank je wel

Fusion
29 september 2020, 09:39
Prima kick, mag nog harder. Ik vermoed dat je veel met kant en klare loops werkt (i.i.g. qua percussie geluiden)? Het mist identiteit interachtie met de andere geluiden. Verder moet er nog veel gebeuren qua opbouw, een break, een drop etc. Heerlijke geluiden goed gedaan.

Martijn-w
29 september 2020, 11:54
Later in het nummer zitten inderdaad een loopje of 2 in.

De opbouw mag van mij ook nog wel iets meer variëren, maar een flinke drop wil ik juist niet. Techno mag van mij juist wat doorkabbelen / evolueren. Je moet in de flow blijven en niet afgeleid worden door grote dynamische verschillen.

Fusion
29 september 2020, 12:08
Ik bedoel ook niet een mega drop zoals in bro step oid, maar wel een break, dan de beat er weer in, of een variatie. Dat kan ook subtiel. Misschien was drop niet helemaal de juiste term. En ik zou wat meer percussieve sounds van niet percussie-instrumenten willen, ik mis lekkere ritmische bass of ruigere sounds

Tupelo
1 oktober 2020, 21:22
Vind het wel aardig.
Denk dat je verrassende dingen kunt maken wanneer je dit zelf later weer in een remix gooit, tot sample vermaakt.
Mis wat melodie en arrangementjes, maar dat ligt aan mij.
Zou het zelf gaaf hebben gevonden wanneer je het vanaf zeg 03.00h met de opening die je creeert over een heel andere boeg qua sfeer synchroon zou hebben gegooid.
Anyhoe, heeft potentie...

Duhsjaak
5 oktober 2020, 16:24
Yes, heel leuk.
Zowiezo een plaats waar ik luister naar dingen waar ik normaal de tijd niet voor neem.
Minimal music for the working class heroes of zoiets?
Lekker uneventful (staat wel veel Engels in hè?)
Het staat je goed, dit soort muziek.
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
10 oktober 2020, 16:00
Mooie opbouw en qua geluiden goed gedaan.
De kick vind ook ik wat erg prominent in het nummer.
Doet mij aan disco denken : "four on the floor"

En eens met wat Tupelo zegt, dat er geen melodie in zit.
Maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.