PDA

View Full Version : Vraagje over Fender Blues junior lV buizenversterker!



Hombra
22 september 2020, 21:10
Iemand ervaring met een Fender Blues junior lV?
Ik zoek een buizenversterker om in de huiskamer te spelen.
Ik heb ook een Katana Artist en wil die ernaast houden.
Alle advies is welkom.
Ik hou van een warme sound.
Heb de Fender Princeton gehad super geluid maar de buren waren er niet zo blij mee 😉

Pepe
23 september 2020, 00:02
De Blues jr heeft een master dus buren zijn geen probleem
of je het geluid met een master op 0.5 ook fijn vindt mag je zelf bepalen,
sowieso is 15 watt overkill als je buren hebt (of die moeten 800 meter verder aan de overkant van het bietenveld zitten)

telerocker
23 september 2020, 03:38
De Katana lijkt me de ideale thuisversterker. Een BJ moet toch iets open om lekker te klinken, vind ik. De vraag is of dat dan net nog kan of dat de buren meteen aan de bel hangen. Met de master kun je amp afknijpen, maar wat is de toegevoegde waarde dan nog?

Kim Wilson
23 september 2020, 07:23
Warm geluid op huiskamerniveau komt niet per se uit een buizenversterker. Voor thuis pak ik liever mijn Vox AD15VT dan de AC30.

Hombra
23 september 2020, 11:51
En wat vinden jullie van een marshall origin 20 head? Deze kan qua volume ook op 3 standen!
Volgens mij ook een warme sound!

https://youtu.be/lHqu9pqDgMc

miyaru
23 september 2020, 12:52
Ik speel alleen thuis, en heb buren. Die wil ik niet lastig vallen met mijn pogingen om gitaar te spelen. Ik speel op twee versterkers, geschakeld via een ABY box vanaf mijn pedalboard. Ik heb een 1973 Silverface Fender Champ 4 Watt voor het warme Clean en een 1 Watt Marshall DSL1 CR voor Overdrive en Clean geluid. Op deze manier hebben de buren er weinig last van, en de Marshall staat zelfs op de 0,1 Watt stand.

Ook heb ik sinds een paar dagen een Mooer setje: de Radar Cab Sim en een Two Stone "Two Rock achtige" preamp, beide in mini pedaal formaat. Ik had al een SansAmp BassDriver DI die ik ook op de Mooer Radar kan aansluiten - en op deze manier kan ik helemaal buren vriendelijk met een koptelefoon op spelen. Maar hierover later meer na testen in een minireview........

NLF
23 september 2020, 14:34
En wat vinden jullie van een marshall origin 20 head? Deze kan qua volume ook op 3 standen!
Volgens mij ook een warme sound!

https://youtu.be/lHqu9pqDgMc

20 watt. Ik zelf heb verschillende 5 watt versterkers maar die gaan nog steeds te hard. Daarom gebruik ik thuis de Palmer Eins 1 watt en die werkt voor mijzelf heel erg goed. Met die Origin zul je precies hetzelfde probleem hebben als met je Princeton en BJ./

Erik de Perik
23 september 2020, 14:39
Die Origin kan ook op 3 en 0,5 watt geschakeld worden.

Hombra
23 september 2020, 14:44
Die Origin kan ook op 3 en 0,5 watt geschakeld worden.

Hoe vindt jij deze versterker?

Zit nu een beetje te twijfelen tussen deze marshall of een Hughes & kettner de TM36 head of de 18

Jij ervaring met deze 2 Erik?

Erik de Perik
23 september 2020, 15:49
Nee sorry, geen ervaring mee. Alleen oudere Marshalls en H&K's. Ik zou ze zelf eens uit gaan testen als ik jou was.

arnoldtims
23 september 2020, 15:53
Mijn ervaring is dat als je echt op een heel laag volume speelt je beter met die katana uit de voeten kan. geen enkele buisversterker zal warm klinken op een heel laag volume zelfs de 1 watters niet.

Hombra
23 september 2020, 20:08
De Katana Artist hou ik erbij!
Heb toch besloten de marshall origin 20 head te kopen.
Bedankt voor jullie adviezen.

guitarkid2
23 september 2020, 21:35
Mijn ervaring is dat als je echt op een heel laag volume speelt je beter met die katana uit de voeten kan. geen enkele buisversterker zal warm klinken op een heel laag volume zelfs de 1 watters niet.

En dat weet je zeker ?

Kim Wilson
23 september 2020, 22:23
Ik deel die mening. Waarom zou je op huiskamerniveau met alle geweld een buizenversterker willen hebben? Is alleen maar gedoe. Ze moeten allemaal toch net even harder om lekker te werken. Een modeler heeft die sound al op heel laag volume, en zelfs op een hoofdtelefoon.

Pepe
23 september 2020, 22:41
Nee man, superklein buizenamp met een 6" of 8" speaker klinkt het beste voor low volume,
althans, beter dan een geknepen Princeton of Deluxe en zeker beter dan al die klein transistors die hier rondslinger, dat blijft droog en missen sparkle.
het gaat allemaal om de sweet spot van een amp en als je daar niet in gelooft, des te beter, ben je snel klaar.
https://i.pinimg.com/originals/6f/06/ed/6f06ede46fae9e5384186dc8115f12b8.jpg
https://i.pinimg.com/originals/94/66/38/946638e9724217b0674c146356d7c026.jpg
https://i.pinimg.com/originals/b9/5a/bf/b95abfc7fb8e2569f28affbb61a5f5a0.jpg

Rinze
23 september 2020, 22:42
Ik heb een Laney IRT Studio en een katana 100 mk2. De Katana voldoet net iets beter op huiskamer niveau. Voordat de Laney iets van body krijgt is ie harder. De Katana staat op een halve watt met de master book open en de Laney op de <1 watt ingang.

Ik gebruik de Laney om via de geluidskaart en een Ir-loader via pc en stereo te spelen. Dat kan met de katana trouwens ook. Beide versterkers bieden namelijk een mogelijkheid om zonder speaker sim vanaf de poweramp op te nemen.

Just my 2 cents

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Rinze
23 september 2020, 22:43
Nee man, superklein buizenamp met een 6" of 8" speaker klinkt het beste voor low volume,
althans, beter dan een geknepen Princeton of Deluxe en zeker beter dan al die klein transistors die hier rondslinger, dat blijft droog en missen sparkle.
het gaat allemaal om de sweet spot van een amp en als je daar niet in gelooft, des te beter, ben je snel klaar.Tja. Als je een beetje heavy shit speelt gaat dat kleine kut speakertje het echt niet doen. Been there, done that

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Pepe
23 september 2020, 22:45
Tja. Als je een beetje heavy shit speelt gaat dat kleine kut speakertje het echt niet doen. Been there, done that

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Een woord.. metalzone....

Rinze
23 september 2020, 23:08
Een woord.. metalzone....Gheghehe

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

NLF
23 september 2020, 23:47
Die Origin kan ook op 3 en 0,5 watt geschakeld worden.

Ja. Maar iedere amp die je naar een lager vermogen schakelt verliest nogal wat van zijn sound. Is hetzelfde als een attenuator.

NLF
23 september 2020, 23:49
Mijn ervaring is dat als je echt op een heel laag volume speelt je beter met die katana uit de voeten kan. geen enkele buisversterker zal warm klinken op een heel laag volume zelfs de 1 watters niet.

De Palmer Eins klinkt heel goed en heel warm. Als je er een niet al te grote speaker achter hangt gaat het niet al te hard. Werkt perfect.

arnoldtims
24 september 2020, 00:09
Het hangt er natuurlijk wel van af wat je met heel zacht bedoeld. ik denk aan een volume waar je met gemak overheen kan praten.

Erik de Perik
24 september 2020, 00:29
Een woord.. metalzone....

Het gereedschap van de veeleisende pro.

Erik de Perik
24 september 2020, 00:31
Ja. Maar iedere amp die je naar een lager vermogen schakelt verliest nogal wat van zijn sound. Is hetzelfde als een attenuator.

Ik weet het niet, geen ervaring mee. Ik speel in de woonkamer op een 50 watt top met een 412 cab en meestal op de Mac met Bias amp 2.

Erik de Perik
24 september 2020, 02:05
Maar het gaat hard vaak daarna.

Tupelo
24 september 2020, 08:36
Het is voor thuis, ik zou 't ook flink <15 watt zoeken.
Ben zelf tevreden over de combi AC4 & Champ, voldoende bottom & voldoende sparkle op huiskamervolume.
Warme sound zegt de topic starter... AC4 kan daar wel voor door.
Hangt ook sterk af wat je erop inplugt...

NLF
24 september 2020, 09:58
Het hangt er natuurlijk wel van af wat je met heel zacht bedoeld. ik denk aan een volume waar je met gemak overheen kan praten.

Mijn SF Champ gaat daarvoor te hard, de Palmer Eins (maar dan wel met 6 inch speaker van ongeveer 3 watt, anders werkt het niet) gaat daarvoor niet te hard.

Pepe
24 september 2020, 13:38
Maar als je zacht wil dan stuur je toch zacht in? Volume knoppen plenty.
Alleen als je de amp én speaker wil laten werken moet je naar superklein, het is niet anders.

Overigens heeft topic starter allang een 2xel34 Marshall in huis gehaald dus die heeft besloten zijn master niet boven de 1 te zetten.

Mitch
24 september 2020, 13:44
Die EL34s staan vrij koud en ook qua trafo zijn ze zo dat ze minder vermogen halen hoor, dat valt mee. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Marshall ze er marketing technisch inzet (net als de originele grote bakken, voor die typische Marshall sound blabla) in plaats van 6V6 of EL84. Die vermogen standen werken overigens nog aardig op de moderne Marshalls (Origin, DSL).

Ook ik speel thuis liever over een transistorbak dan buis maar dan wel over een 12"speaker. Zo heeft ieder weer zijn voorkeuren.

Pepe
24 september 2020, 13:53
Ik zei 2xel34 voor dramatisch effect. Maar 20 watt buizen is natuurlijk geen huiskamer amp, daar kan je mee giggen.

Uit 1 el34 kan je 30 watt halen, dat je er dan 2 inzet zag ik voor het eerst bij de Laney Lionheart en ik snap een single ended anders werkt maar hoe dat dan beter is, dat zegt de literatuur niet dus tot die tijd hou ik het op een gimmick.

NLF
24 september 2020, 14:47
Die EL34s staan vrij koud en ook qua trafo zijn ze zo dat ze minder vermogen halen hoor, dat valt mee. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Marshall ze er marketing technisch inzet (net als de originele grote bakken, voor die typische Marshall sound blabla) in plaats van 6V6 of EL84. Die vermogen standen werken overigens nog aardig op de moderne Marshalls (Origin, DSL).

Ook ik speel thuis liever over een transistorbak dan buis maar dan wel over een 12"speaker. Zo heeft ieder weer zijn voorkeuren.

Ik zou heel graag mijn 1x12 gebruiken maar ja, dan gaan we wel meteen veel harder

Rooker
12 november 2020, 19:39
Ik gebruik thuis ook gewoon mijn origin 20 head met 2x 12 V30. Gaat wel erg hard. 0,5 watt buizen is nogsteeds hard. Je hebt bepaald volume nodig dat hij zeg maar “aan” gaat. Ik ben er wel erg blij mee.

the sure thing
14 november 2020, 06:54
Mijn ervaring is dat als je echt op een heel laag volume speelt je beter met die katana uit de voeten kan. geen enkele buisversterker zal warm klinken op een heel laag volume zelfs de 1 watters niet.

Zoals meerderen in dit topic: thuis op heel laag volume op een buizenversterker spelen "voor het warme geluid" heeft IMHO geen enkele zin. Buizenversterkers klinken op heel laag volume niet "warm", ook niet met 0,5 watt. Één van de vele componenten die het oor als "warm" vertaalt, is geluidsdruk en buizencompressie en die heb je niet op heel laag volume uit een buizenversterker.

Lekker een leuke solid state amp daarvoor gebruiken! Je Katana voldoet uitstekend.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Napoje
14 november 2020, 08:20
Ik heb een blackstar ht1 top met een 4x8inch kast die voor laag volume is ontworpen. Dat klinkt best goed en best wel buizen op laag volume. Desalniettemin speel ik meestal over een modeller gekoppeld aan goede powered speakers. Misschien niet zo dynamisch als buizen maar wel veel goede sounds.

telerocker
14 november 2020, 12:26
Zoals meerderen in dit topic: thuis op heel laag volume op een buizenversterker spelen "voor het warme geluid" heeft IMHO geen enkele zin. Buizenversterkers klinken op heel laag volume niet "warm", ook niet met 0,5 watt. Één van de vele componenten die het oor als "warm" vertaalt, is geluidsdruk en buizencompressie en die heb je niet op heel laag volume uit een buizenversterker.

Lekker een leuke solid state amp daarvoor gebruiken! Je Katana voldoet uitstekend.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

+1. Ik heb een BJ III gehad, die je best zacht kunt zetten, maar dan biedt hij niet de tone en dynamiek waarvoor je een buizenbak koopt. Het is natuurlijk wat je wilt. Ik repeteer thuis met een Orange Crush DLX 20. Ik hoef niet de beste tone als dat ding maar een paar bruikbare geluiden levert.

twoerd
16 november 2020, 14:03
Aansluitend hierop: sinds kort heb ik twee Orange versterkers. Een OR15 (buizen, 7 of 15 Watt) en een CR120 (solid state, 120 Watt). Bij laag woonkamervolume (dat mensen nog gewoon kunnen praten) klinkt de CR120 voor mijn oren beter, en het volume is ook veel beter regelbaar van superzacht naar meer dan luid genoeg. De OR15 kan ook wel zacht genoeg voor thuis, maar je hoort mij daarbij dan niet roepen "joepie, buizengeluid". Katana Artist heb ik ook, totaal ander ding met al die ingebouwde mogelijkheden en effecten, maar ook die is erg prettig qua volumeregeling met behoud van klank.

raabje
16 november 2020, 16:25
Beetje Out of the Box gedachte, ik heb een Blackstar fly 3 rondslingeren in de woonkamer, op batterijen.

Ding heeft voor mij een top geluid. Ik heb ook de 2e speaker erbij, maar dat is geen must, maakt de amp weer wat minder verplaatsbaar.

https://www.thomann.de/nl/blackstar_fly_3_mini_amp_bk.htm

Dat is voor mij genoeg versterker voor de woonkamer.

De amp die ik nog wel een keer zou willen proberen voor erbij is de Fender Super Champ X2, of de Koch Jupiter Junior.

https://www.thomann.de/nl/fender_super_champ_x2.htm
https://www.thomann.de/nl/koch_amps_jupiter_junior_j20c_combo.htm