PDA

View Full Version : Amp sims



Henri H
22 september 2020, 16:11
Gisteren heb ik een drietal amp sims geprobeerd:

- https://ml-sound-lab.com/collections/amp-sims/products/amped-ml800
- https://www.nembriniaudio.com/products/mrh810-v2-lead-series-guitar-amplifier
- https://neuraldsp.com/products/archetype-nolly

Ik was/ben op zoek naar een goede en eenvoudige Marshall-simulatie en de eerste (Amped ML800) lijkt erg goed te klinken en ook qua feel erg gaaf. De andere 2 vind ik ook verrassend goed, maar voor mijn idee een beetje te uitgebreid, ben bang dat ik mezelf weer kwijtraak in alle opties en mogelijkheden, en dat gaat weer ten koste van de tijd die ik kan besteden aan het creatieve proces.

Het liefst wil ik opnemen met een echte amp en een geïsoleerde speakerkast met microfoon ervoor, maar dit biedt wel extra mogelijkheden en valt me niet tegen.

Zijn er hier meer mensen die goede Marshall amp-sims gebruiken, behalve Kemper en AxeFX?

P.S. ik neem op met een BSS Audio AR-133 DI-box, waardoor ik tegelijk kan opnemen met een SM57 voor de speakerkast.
Voordeel hiervan is ook dat je het DI-signaal weer kunt gebruiken om te reampen.

tnijland
22 september 2020, 19:30
Dat is inderdaad lastig te zeggen. Ik heb zelf alleen ervaring met Amplitube, Grid Bias, Guitar Rig en SGear. Voor mij was SGear in dit geval het meest bruikbaar. Maar ik zoek specifiek naar de Plexi (SL) sound en niet zozeer naar de JCM 800.


Ik pak meestal een soundclip die ik vervolgens naboots tot het redelijk gelijk klinkt. Ik heb die Plexi overigens beter in detail kunnen nabootsen met mijn AX8 dan bij mijn plugins.

Als ik zelf een extra plugin zou kopen, dan zou ik de Plexi van Universal Audio overwegen: (demo https://www.youtube.com/watch?v=NNQ-cER4uMk). Maar dan zit je weer vast aan hun geluidskaart.

Een ander alternatief zou voor mij die van Softube zijn: https://www.softube.com/products/marshall-plexi?gclid=CjwKCAjwwab7BRBAEiwAapqpTJj3dkt0kz4UXi Y7-5CQzYCmoA2LJ5CLJz-cwYCsR_L4uByjIZu_lhoC3jcQAvD_BwE#/

Henri H
22 september 2020, 19:49
Dat ziet er ook goed uit inderdaad, en ik denk dat het grote voordeel van de externe geluidskaart is dat je geen/minder latency hebt tov de plugins die ik gebruikt heb.

arjanb01
22 september 2020, 20:07
Deze vind ikzelf wel goed klinken, zeker als je met nieuw bent in plug-in land:

https://ml-sound-lab.com/products/amped-roots

arjanb01
22 september 2020, 20:07
Die gebruikte je al, sorry... niks gezegd 😁

Henri H
22 september 2020, 23:53
Haha, geen probleem :)

Heb er vanavond een leuke mix van gemaakt, aan de ene kant de DI en aan de andere de SM57, klinkt wel lekker.
Er zit wel verschil in sound, maar je kunt het zeker 80 tot 90% benaderen, ook qua dynamiek.
Het grote verschil zit 'm in de manier en techniek van opnemen.
Je krijgt er een heel "accuraat" klinkende sound mee.
Ik noemde dat vroeger altijd "klynisch", beetje minderwaardig bedoelde opmerking, maar het is wel gaaf als je van tweaken houdt.
Voor de mix heb ik gebruik gemaakt van de Nembrini plugin, die mag je 2 weken gratis gebruiken.
De demoversie van de Amped ML800 stopt helaas een paar seconden per halve minuut.
Leuk om mee te experimenteren. :ok:

Ik vind het wel jammer dat er zoveel latency plaatsvindt als je direct inplugt.
Beetje no-go voor mij.
Misschien maar 's sparen voor een goede hardware sim met ingebouwde DI en returns e.d.
Of gewoon een box of doom maken/kopen, een goeie speaker heb ik al en versterkers zat! :rockon:

arjanb01
23 september 2020, 06:33
En een Ox Box van universal audio dan ? Daar hoor ik lovende verhalen over, heel duur maar dan kun je over je amps spelen maar stil en dan opnemen, 1300 euro sparen en dan kan je als je mics en plug-ins het raam uitgooien.

Fusion
23 september 2020, 09:32
Ik gebruik Marshall amp sims op mijn Line6 Helix. Geen idee of die natuurgetrouw klinken maa vind ze best lekker. Maar heb t idee dat t hier over amp sim software draaiende op DAW gaat

guitarkid2
23 september 2020, 09:39
Helix native dan maar ???

guitarkid2
23 september 2020, 09:55
Btw
Zou iig een "goede" geluidskaart scoren als je met vst's aan de slag gaat
UA links laten liggen. Da's een verdienmodel imo

miyaru
23 september 2020, 13:30
Of je koop een setje als deze: http://www.mooeraudio.com/product/019---UK-Gold-PLX-217.html en een http://www.mooeraudio.com/product/Radar-51.html........

Ik heb de Radar en de 010 Two Stone, en de combi is verrassend goed! De Plexi zal ook best wel gaaf zijn denk ik........

Henri H
23 september 2020, 13:52
En een Ox Box van universal audio dan ? Daar hoor ik lovende verhalen over, heel duur maar dan kun je over je amps spelen maar stil en dan opnemen, 1300 euro sparen en dan kan je als je mics en plug-ins het raam uitgooien.
Interessant, maar duur inderdaad.


Ik gebruik Marshall amp sims op mijn Line6 Helix. Geen idee of die natuurgetrouw klinken maa vind ze best lekker. Maar heb t idee dat t hier over amp sim software draaiende op DAW gaat
Heb de Helix Native even snel getest, zit een leuke Brit 2204 in!


Btw
Zou iig een "goede" geluidskaart scoren als je met vst's aan de slag gaat
UA links laten liggen. Da's een verdienmodel imo
Ik kan het mis hebben, maar zodra je met plugins gaat werken heb je volgens mij last van latency. Daar kan geen geluidskaart iets aan veranderen toch?

Henri H
23 september 2020, 14:54
Of je koop een setje als deze: http://www.mooeraudio.com/product/019---UK-Gold-PLX-217.html en een http://www.mooeraudio.com/product/Radar-51.html........

Ik heb de Radar en de 010 Two Stone, en de combi is verrassend goed! De Plexi zal ook best wel gaaf zijn denk ik........
Interessant spul, maar is niet wat ik zoek denk ik.
Wil toch mijn eigen fysieke amps gebruiken, dus een speakersim of een geïsoleerde speakerkast lijkt me toch de beste optie.

Henri H
23 september 2020, 15:42
Deze is ook leuk trouwens:
https://www.softube.com/marshall-jmp-2203

Sjtevel
24 september 2020, 09:22
Ik gebruik een torpedo captor voor stil te spelen/opnemen. Dat is een stuk betaalbaarder dan een oxbox. Ir loader op mijn computer en gaan!

guitarkid2
24 september 2020, 09:59
"Ik kan het mis hebben, maar zodra je met plugins gaat werken heb je volgens mij last van latency. Daar kan geen geluidskaart iets aan veranderen toch? "
Latentency is op een beetje moderne pc geen enkel probleem meer

Rinze
24 september 2020, 10:14
"Ik kan het mis hebben, maar zodra je met plugins gaat werken heb je volgens mij last van latency. Daar kan geen geluidskaart iets aan veranderen toch? "
Latentency is op een beetje moderne pc geen enkel probleem meerAls je tenminste ook een niet te oude geluidskaart hebt.. Zit ook nog verschil tussen de merken kaarten.

Als je opneemt met het geluid van sims (wat je dus terug moet luisteren) kan het wel zo zijn dat je een deel van je plugins op andere kanalen uit moet zetten om een zo laag mogelijke latency te krijgen.

Op mijn 7 jaar oude i5 met 8Gb werkgeheugen kan ik dan opnemen met een buffer van 16 of 32 samples, 96kHz, 24 bits. Dat is goed te doen. Als er teveel vst's aan staan merk je dat vanzelf aan de geluidskwaliteit en bijgeluiden.

Hoe hoger de resolutie, des te minder latency maar des te meer belasting van de pc. Het blijft een compromis tenzij je een echte jakkerbak van een pc hebt. Ook belangrijk is de opc (geloof tenminste dat het zo heet) die er te maken heeft met de manier waarop je pc data verwerkt en voorrang geeft.

Het vergt nog altijd een flinke dosis kennis en experimenteren om de boel te optimaliseren. Dat moet je wel leuk vinden. Schijnt bij macs wel gemakkelijker te zijn door het afwijkende geluidssysteem. Maar daar ga ik me verder maar niet over uitlaten want dan zitten we zo weer in een hele andere discussie. Om over Linux maar niet te spreken 😎

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

guitarkid2
24 september 2020, 11:39
Ok even een truuk voor wat "oudere" pc's om latency "vrij" op te kunnen opnemen
Max 48 kzh 24bitten (meer is echt niet nodig.....volgens bepaalde experts)
Gebruik alleen een ampsim en 1 begeleidingskanaal (rest uit)
Stel minimale buffer in
En press record
Speel partij..... tevreden ?
Gooi de naar buffer 1024 en ga lekker aan de piel met de ander kanalen en vst's

Werkte prima op mijn 6 jaar oude laptop met een 2 core CPU 8gig ram en een mechanische harde schijf
En verders niet speciaal optimized om op te nemen

Terminus
24 september 2020, 21:18
Als je een lekkere Marshallsound wilt kun je ook Mercuriall Spark proberen. Ik heb zelf Euphoria en ik ben er erg tevreden mee. De Mercuriall sims zijn gemakkelijk te gebruiken, veelzijdig en klinken top. Probeer vooral bij dit soort sims te kijken hoe het geluid verandert wanneer je het volume van de versterker (niet de sim) hoger zet. Met een goede sim krijg je echt een merkbaar ander soort vervorming dan met de voorversterker (gain).

AoDf
24 september 2020, 21:49
Mercuriall Spark idd dé Marshall plugin bij uitstek. Heeft 4 modellen in zich die je kunt kiezen. De plexi superlead, superbass, jcm800 en slash afd. Zit ook al een zeer bruikbare speakersim in waarbij je o.a. mic plaatsing kunt beinvloeden maar je kunt de speakersim ook uitschakelen en 3rd party speaker sims (ir’s) gebruiken.

duckman
24 september 2020, 21:55
De UAD Marshall zijn inderdaad van Softube, dus de hw heb je niet perse nodig.
Voor een Marshall sound vind ik de Friedman van Brainworks/plugin alliance (maken deze ook voor de UAD) erg goed.
https://www.plugin-alliance.com/en/products/friedman_be100.html

Henri H
26 september 2020, 23:53
Ik gebruik een torpedo captor voor stil te spelen/opnemen. Dat is een stuk betaalbaarder dan een oxbox. Ir loader op mijn computer en gaan!
Ook een optie... Thx!


Ok even een truuk voor wat "oudere" pc's om latency "vrij" op te kunnen opnemen
Max 48 kzh 24bitten (meer is echt niet nodig.....volgens bepaalde experts)
Gebruik alleen een ampsim en 1 begeleidingskanaal (rest uit)
Stel minimale buffer in
En press record
Speel partij..... tevreden ?
Gooi de naar buffer 1024 en ga lekker aan de piel met de ander kanalen en vst's

Werkte prima op mijn 6 jaar oude laptop met een 2 core CPU 8gig ram en een mechanische harde schijf
En verders niet speciaal optimized om op te nemen
Oké, duidelijk. 128 samples, wat ik tot nu toe gebruikte is waarschijnlijk teveel.


Als je een lekkere Marshallsound wilt kun je ook Mercuriall Spark proberen. Ik heb zelf Euphoria en ik ben er erg tevreden mee. De Mercuriall sims zijn gemakkelijk te gebruiken, veelzijdig en klinken top. Probeer vooral bij dit soort sims te kijken hoe het geluid verandert wanneer je het volume van de versterker (niet de sim) hoger zet. Met een goede sim krijg je echt een merkbaar ander soort vervorming dan met de voorversterker (gain).
Als mijn voorraadje ampsims, die ik nu heb, niet meer werken, zal ik daar 's naar kijken. Thx!

Je hebt het over "het volume van de versterker (niet de sim)", daarna over een goede sim en daarna over de voorversterker.
Ik begrijp het niet...


De UAD Marshall zijn inderdaad van Softube, dus de hw heb je niet perse nodig.
Voor een Marshall sound vind ik de Friedman van Brainworks/plugin alliance (maken deze ook voor de UAD) erg goed.
https://www.plugin-alliance.com/en/products/friedman_be100.html
Nog ééntje op mijn verlanglijstje ;)

Henri H
26 september 2020, 23:57
Als je tenminste ook een niet te oude geluidskaart hebt.. Zit ook nog verschil tussen de merken kaarten.

Als je opneemt met het geluid van sims (wat je dus terug moet luisteren) kan het wel zo zijn dat je een deel van je plugins op andere kanalen uit moet zetten om een zo laag mogelijke latency te krijgen.

Op mijn 7 jaar oude i5 met 8Gb werkgeheugen kan ik dan opnemen met een buffer van 16 of 32 samples, 96kHz, 24 bits. Dat is goed te doen. Als er teveel vst's aan staan merk je dat vanzelf aan de geluidskwaliteit en bijgeluiden.

Hoe hoger de resolutie, des te minder latency maar des te meer belasting van de pc. Het blijft een compromis tenzij je een echte jakkerbak van een pc hebt. Ook belangrijk is de opc (geloof tenminste dat het zo heet) die er te maken heeft met de manier waarop je pc data verwerkt en voorrang geeft.

Het vergt nog altijd een flinke dosis kennis en experimenteren om de boel te optimaliseren. Dat moet je wel leuk vinden. Schijnt bij macs wel gemakkelijker te zijn door het afwijkende geluidssysteem. Maar daar ga ik me verder maar niet over uitlaten want dan zitten we zo weer in een hele andere discussie. Om over Linux maar niet te spreken 

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Ik kan in Logic niet lager dan 32 samples, maar gebruikte tot nu toe altijd 128.
Zal binnenkort 's kijken, of het beter gaat met 32. Ik heb wel een redelijk snelle 3 jaar oude iMac.
Het andere probleem van de plugins is ook een goede tip. Thx!

Rinze
27 september 2020, 00:57
Ik kan in Logic niet lager dan 32 samples, maar gebruikte tot nu toe altijd 128.
Zal binnenkort 's kijken, of het beter gaat met 32. Ik heb wel een redelijk snelle 3 jaar oude iMac.
Het andere probleem van de plugins is ook een goede tip. Thx!Bij 128 merk ik een duidelijke vertraging, dat speelt niet lekker meer. Het kan wel maar je bent dan eigenlijk continu aan het compenseren om de timing toch goed te krijgen.

32 gaat prima imho.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Henri H
27 september 2020, 01:38
Thx en beterschap. :)

guitarkid2
27 september 2020, 11:08
Nog even over de latency
Bij sommige vsts kun je oversampeling instellen (vraag me niet wat het is maar heeft iets met kwaliteit te maken, hoorbaar)
Dus bij inspelen zo laag mogelijk of uitzetten en bij renderen omhoog die handel

Plus ik begrijp nu dat je een Mac gebruikt en daar direct inplugt
Ken de kwaliteit van die kaarten niet maar ik weet bijna zeker dat een externegeluidskaart iig een betere premamp in huis heeft
Denk daarbij bv aan een Audient id 14 of zelfs een focusrite scarlet
Of gebruik je de de preamp van een mengpaneel plugged into the Mac ?
Dan .....Weet ik niet of een extrageluidskaart noodzakelijk is

Rinze
27 september 2020, 12:09
Nog even over de latency
Bij sommige vsts kun je oversampeling instellen (vraag me niet wat het is maar heeft iets met kwaliteit te maken, hoorbaar)
Dus bij inspelen zo laag mogelijk of uitzetten en bij renderen omhoog die handel

Plus ik begrijp nu dat je een Mac gebruikt en daar direct inplugt
Ken de kwaliteit van die kaarten niet maar ik weet bijna zeker dat een externegeluidskaart iig een betere premamp in huis heeft
Denk daarbij bv aan een Audient id 14 of zelfs een focusrite scarlet
Of gebruik je de de preamp van een mengpaneel plugged into the Mac ?
Dan .....Weet ik niet of een extrageluidskaart noodzakelijk isFocusrite Scarlett overstuurt erg snel

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

miyaru
27 september 2020, 12:31
Focusrite Scarlett overstuurt erg snel

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Ik heb een Scarlett 18i20 3rd gen, en ben er erg tevreden mee, weinig last van oversturen........

Rinze
27 september 2020, 12:45
Ik heb een saffire usb 2.0,dat zit een - 20 db pad op en die heb ik met gitaar en bas ook echt nodig. En dan staat ie al op instrument.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

miyaru
27 september 2020, 12:50
Dat verbaast me, ik heb ook een Saffire pro 40 gehad - op firewire - en die had dat ook niet. Maar het kan van type tot type verschillen wellicht...... En dan komt zo'n padswitch goed van pas!!!! :ok:

Rinze
27 september 2020, 12:57
Dat verbaast me, ik heb ook een Saffire pro 40 gehad - op firewire - en die had dat ook niet. Maar het kan van type tot type verschillen wellicht...... En dan komt zo'n padswitch goed van pas!!!! :ok:Precies, heb hem daarom ook gekocht. HaroldA attendeerde me erop dat die goedkopere Saffires snel over hun nek gaan. Kwam op internet ook veel soortgelijke ervaringen tegen. Geen idee of de hele serie dezelfde pre amps heeft trouwens. De fabrikant en muziekwinkels komen niet verder dan dat je je gitaar volume dicht kunt draaien. Duh...

De saffire 6 usb 2.0 is de laatste maanden trouwens een ramp met Windows 10 updates..

Mooi dat die van jou het wel goed doet.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

D3nnis
27 september 2020, 13:09
Ik heb een scarlett en die is wel wat gevoelig.
Maar ik heb nog nooit een gitaar gehad die met de gainknop op dat ding dicht nog steeds overstuurt.

miyaru
27 september 2020, 13:14
Precies, heb hem daarom ook gekocht. HaroldA attendeerde me erop dat die goedkopere Saffires snel over hun nek gaan. Kwam op internet ook veel soortgelijke ervaringen tegen. Geen idee of de hele serie dezelfde pre amps heeft trouwens. De fabrikant en muziekwinkels komen niet verder dan dat je je gitaar volume dicht kunt draaien. Duh...

De saffire 6 usb 2.0 is de laatste maanden trouwens een ramp met Windows 10 updates..

Mooi dat die van jou het wel goed doet.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Ja Focusrite update een hoop niet meer voor de nieuwere builds van Win 10. Daardoor heb ik een goedwerkende Saffire Pro 40 kunnen scrappen, en heb ik de Scarlett 18i20 3rd gen gekocht..... Denkend aan het milieu en duurzaamheid....... Mmmmmmm.

tnijland
27 september 2020, 19:33
Ik heb al jaren een RME Babyface en die bevalt erg goed omdat ik er geen latency problemen mee ervaar. Niet de goedkoopste maar wel van goede kwaliteit.

Verder was ik naar aanleiding van het topic van Henri ook wat nieuwsgierig geworden naar de stand van plugins anno 2020. Heb daarom het afgelopen weekend de Mercurius Spark en de Softube Amp Room+Marshall Plexi Super Lead 1959 plugins uitgeprobeerd.

De factory presets zijn volgens mij vooral bedoeld om de verschillende sounds te demonstreren. Maar als je er eentje wat gaat aanpassen kom je al snel op verassend goede resultaten en ik kon er zelf dan ook prima lead sounds mee realiseren.

Ik zou eigenlijk ook geen winnaar kunnen aanwijzen omdat ze beide goed en gevarieerd genoeg zijn om een aantal "recording ready" basis Marshall sounds te maken.

Offtopic: Daarnaast heb ik ook nog even de Mercurius Reaxis plugin (op basis van de Mesa Boogie Triaxis preamp) uitgeprobeerd en die bleek veelzijdiger qua sounds te zijn. Als ik er nu eentje zou willen kopen, dan zou die ook ook wel eens hoog op de lijst kunnen komen... Maar het is natuurlijk geen Marshall conform het oorspronkelijke topic.

Henri H
27 september 2020, 20:43
Nog even over de latency
Bij sommige vsts kun je oversampeling instellen (vraag me niet wat het is maar heeft iets met kwaliteit te maken, hoorbaar)
Dus bij inspelen zo laag mogelijk of uitzetten en bij renderen omhoog die handel

Plus ik begrijp nu dat je een Mac gebruikt en daar direct inplugt
Ken de kwaliteit van die kaarten niet maar ik weet bijna zeker dat een externegeluidskaart iig een betere premamp in huis heeft
Denk daarbij bv aan een Audient id 14 of zelfs een focusrite scarlet
Of gebruik je de de preamp van een mengpaneel plugged into the Mac ?
Dan .....Weet ik niet of een extrageluidskaart noodzakelijk is
Ik heb een Focusrite Scarlett 2i2 en een 18i8.
Met een basgitaar met actieve elementen had ik bij de 2i2 in het verleden wel een uitdaging en toen hebben we inderdaad de volumeknop van de basgitaar omlaag gedraaid, en vastgezet met plakband, zodat ie tijdens het opnameproces niet van positie verandert.

Henri H
27 september 2020, 20:48
Ik heb al jaren een RME Babyface en die bevalt erg goed omdat ik er geen latency problemen mee ervaar. Niet de goedkoopste maar wel van goede kwaliteit.

Verder was ik naar aanleiding van het topic van Henri ook wat nieuwsgierig geworden naar de stand van plugins anno 2020. Heb daarom het afgelopen weekend de Mercurius Spark en de Softube Amp Room+Marshall Plexi Super Lead 1959 plugins uitgeprobeerd.

De factory presets zijn volgens mij vooral bedoeld om de verschillende sounds te demonstreren. Maar als je er eentje wat gaat aanpassen kom je al snel op verassend goede resultaten en ik kon er zelf dan ook prima lead sounds mee realiseren.

Ik zou eigenlijk ook geen winnaar kunnen aanwijzen omdat ze beide goed en gevarieerd genoeg zijn om een aantal "recording ready" basis Marshall sounds te maken.

Offtopic: Daarnaast heb ik ook nog even de Mercurius Reaxis plugin (op basis van de Mesa Boogie Triaxis preamp) uitgeprobeerd en die bleek veelzijdiger qua sounds te zijn. Als ik er nu eentje zou willen kopen, dan zou die ook ook wel eens hoog op de lijst kunnen komen... Maar het is natuurlijk geen Marshall conform het oorspronkelijke topic.
Ik ontdek ook steeds meer leuke plugins :D

Heb trouwens geen last van latency, ook niet als ik 128 samples gebruik, maar wel de plugins (op de amp sims na) uit heb.
Wist niet dat het mogelijk was eigenlijk, best een openbaring, en wat een lekkere soundjes kun je hiermee maken.
Het enige wat je een beetje mist is de druk van een echte speakerkast, maar denk dat het wel perspectief gaat bieden...

AoDf
27 september 2020, 21:51
Offtopic: Daarnaast heb ik ook nog even de Mercurius Reaxis plugin (op basis van de Mesa Boogie Triaxis preamp) uitgeprobeerd en die bleek veelzijdiger qua sounds te zijn. Als ik er nu eentje zou willen kopen, dan zou die ook ook wel eens hoog op de lijst kunnen komen... Maar het is natuurlijk geen Marshall conform het oorspronkelijke topic.

Offtopic: de Mercuriall ReAxis heb ik toevallig gisteren aangeschaft. Als klant van Mercuriall (heb de Spark vorig jaar aangeschaft) kreeg ik een nieuwsbrief met een link voor 50% korting (aanbieding was 72 uur geldig) op de ReAxis plugin. Nu dus $45 i.p.v. $90. Zat er al een tijdje over na te denken maar voor 4 tientjes in euro wilde ik de knoop wel doorhakken.

Henri H
27 september 2020, 21:55
Een poosje geleden was ik ook al 's een beetje op zoek geweest naar gratis plugins en kwam toen toevallig deze tegen:
https://mercuriall.com/cms/details_freestuff

Ik kon er toen niks mee, omdat ik geen poweramp en IR loader had en bovendien was ik toen met iets anders bezig, maar vanavond heb ik een power amp en IR van Ignite gedownload:
Poweramp: https://www.kvraudio.com/product/tpa-1-by-ignite-amps
IR Loader: https://vst4free.com/plugin/1790/

In totaal 3 plugins dus, maar op zich nog wel overzichtelijk, want de poweramp, zet je gewoon aan, en de IR eigenlijk ook nadat je een IR geladen hebt natuurlijk, maar je kunt nog wel mooi wat tweaken aan de sound en ik kom aardig in de buurt van een mooie JCM800.
De preamp heeft geen mooie interface, maar doet wat ie moet doen.

Maar wel gratis en voor niks! :)

AoDf
27 september 2020, 22:13
Gebruik je dan die JCM800 pre-amp moddeling van Mercuriall i.c.m. met Ignite poweramp en speaker IR? Volgens mij gebruikte ik eerst ook een IR loader afgeleid van die van Ignite, deze: https://lancasteraudio.com/pulse/

Werkte prima, en was gratis.

Tegenwoordig gebruik ik MixIR3 van RedWirez als IR loader. Is niet gratis. Wel een stukje lichter nog op cpu gebruik en heeft een klein aantal mooie plugins aan boord (reverb, eq en "live enhancer" of zoiets) en mogelijkheid om meerdere diverse speaker IR's te mixen en het resultaat daarvan eventueel ook te exporteren als één nieuwe IR file. Die kun je dan eventueel weer in een hardwarematige IR loader gebruiken bijv. Is best handig, want je hebt dan 1 IR file welke je zelf zorgvuldig samengesteld hebt uit meerdere IR's gemixt.

Henri H
27 september 2020, 22:30
Gebruik je dan die JCM800 pre-amp moddeling van Mercuriall i.c.m. met Ignite poweramp en speaker IR?Volgens mij gebruikte ik eerst ook een IR loader afgeleid van die van Ignite, deze: https://lancasteraudio.com/pulse/

Werkte prima, en was gratis.

Tegenwoordig gebruik ik MixIR3 van RedWirez als IR loader. Is niet gratis. Wel een stukje lichter nog op cpu gebruik en heeft een klein aantal mooie plugins aan boord (reverb, eq en "live enhancer" of zoiets) en mogelijkheid om meerdere diverse speaker IR's te mixen en het resultaat daarvan eventueel ook te exporteren als één nieuwe IR file. Die kun je dan eventueel weer in een hardwarematige IR loader gebruiken bijv. Is best handig, want je hebt dan 1 IR file welke je zelf zorgvuldig samengesteld hebt uit meerdere IR's gemixt.
Ja, volgens mij wel inderdaad, werkt inderdaad prima, de interface is wat blikkerig/goedkoop.
Ik heb de gratis 1960 IR's gedownload van Redwirez.
Moet er nog een beetje mee experimenteren.
Welke IR kan ik het beste gebruiken als ik de microfoon op de conus, precies naast de cap wil hebben gericht?
Ik gebruik nu cap edge 0 en die klinkt wel aardig.

AoDf
27 september 2020, 22:43
Cap edge is de positie die jij dan wil, op de overgang van cap naar conus. De 0 staat voor de afstand van de microfoon tot het speakerdoek welke gebruikt is voor het maken van de IR. 0 is op het speakerdoek. Hoe hoger, hoe verder van het doek af, volgens mij hanteert RedWirez dan inches als afstand.

Zie ook: https://v1.redwirez.com/ir/DialingInYourTone.pdf

Henri H
27 september 2020, 22:55
Ah, dan heb ik de goede gekozen :)

Thx!

Henri H
27 september 2020, 22:57
Nu nog op zoek naar een goede gratis IR voor een 1960B met G12-65'ers...
Maar de Greenbacks van Redwirez zijn ook best aardig, zo op het eerste gehoor.

guitarkid2
28 september 2020, 09:15
Kleine waarschuwing :)
Beet uitkijken met Irs en loaders
Voor je het weet ligt de gitaar in de hoek en ben je alleen nog maar bezig met software tweaken

Vele zijn je voorgegaan !!!

Maar als je een nieuwe hobby zoekt, heb ik niks gezegd
Smiley

Henri H
28 september 2020, 10:45
Haha, ja daar was ik me vanaf het begin al wel bewust van, maar vind dit toch wel even leuk om te ontdekken.

tnijland
28 september 2020, 22:59
Offtopic: de Mercuriall ReAxis heb ik toevallig gisteren aangeschaft. Als klant van Mercuriall (heb de Spark vorig jaar aangeschaft) kreeg ik een nieuwsbrief met een link voor 50% korting (aanbieding was 72 uur geldig) op de ReAxis plugin. Nu dus $45 i.p.v. $90. Zat er al een tijdje over na te denken maar voor 4 tientjes in euro wilde ik de knoop wel doorhakken.

Gefeliciteerd. Ik vond het echt een geweldige plugin. Ik heb zelf de Triaxis preamp nog steeds en verbaas me erover dat hij zo goed is nagemaakt. Vooral Lead Yellow 2 is imo. fenomenaal voor die solos a la Michael Schenker, Petrucci etc.

Henri H
2 oktober 2020, 21:20
Michael Schenker en Petrucci liggen soundwise wel een stukje uit elkaar, tenminste vroeger wel, heb geen idee wat Schenker nu gebruikt.

Even op de post terugkomen waar ik de (gratis) Mercuriall JCM800 preamp aanprijs, dat doe ik nog steeds, maar heb ontdekt dat je daarbij geen poweramp nodig hebt, alleen een IR is voldoende.

Heb bovendien nog een paar leuke andere gratis en redelijk overtuigende sims gevonden:

Rectifier: https://vst4free.com/plugin/960/
Vind 'm wel lekker, zeker met een tubescreamertje ervoor. Petrucci sound all the way.

JCM800/Plexi: https://vst4free.com/plugin/1545/
Lang niet slecht, maar voelt en ziet er een beetje uit als een Valvestate en die kunnen trouwens best goed klinken.

5150III:
https://drive.google.com/file/d/0B4qMuXEF9TLDaXJFWlNBeXVqeTg/view
Verrassend!

Ik vermaak me wel :D

tnijland
10 oktober 2020, 17:27
Heb tijdens deze regenachtige dag de SL Marshall plugins van Mercuriall en Softube nog een keer met elkaar vergeleken. Gevoelsmatig heb ik toch een voorkeur voor de 1959 SLP van Softube ontwikkeld.

Niet vanwege de amp zelf maar vooral omdat er een hele fijne cabinet simulatie met drie verschillende microfoon/type preamps van Tony Platt bijzit. Daarmee is het allemaal net wat prettiger om een mooie en bruikbare sound in te regelen met wat meer balans tussen te vol vs. te bright.

Ik weet niet wanneer ik hem ga aanschaffen (waarschijnlijk na een kortingsactie ;-) maar het is wel een echte aanrader!

Henri H
10 oktober 2020, 22:37
Leuke update Theo! :D

Ik gebruik nog steeds de Mercuriall JCM800, maar heb ook de "Lextac" ontdekt.
Dat is een Bogner Extacy sim, en zo'n 10 jaar geleden stond die amp hoog op mijn verlanglijstje, maar vond 'm te duur.
De Lextac is gratis. :ok:

Henri H
11 oktober 2020, 01:30
Van de week ook even de Bias FX 2 demo gedownload, geinig spul hoor, mooie sounds.

Henri H
11 november 2020, 16:23
Gisteren heb ik deze video gemaakt, waarbij ik voor de solo, naast 2 fysieke amps ook de leXTAC plugin heb gebruikt.
Beide fysieke amps zijn iets gepand en de amp-sim heb ik in het midden gezet met een beetje galm erop.
Je hoort 'm niet heel duidelijk door de andere 2 fysieke amp-signalen, maar 't is wel een mooie sim hoor. :lovelove:
Ga deze wel meer gebruiken denk ik.


https://www.youtube.com/watch?v=2F3cmyoguQA

tnijland
17 november 2020, 20:16
Gisteren heb ik deze video gemaakt, waarbij ik voor de solo, naast 2 fysieke amps ook de leXTAC plugin heb gebruikt.
Beide fysieke amps zijn iets gepand en de amp-sim heb ik in het midden gezet met een beetje galm erop.
Je hoort 'm niet heel duidelijk door de andere 2 fysieke amp-signalen, maar 't is wel een mooie sim hoor. :lovelove:
Ga deze wel meer gebruiken denk ik.


Leuke clip Henri. Ik sta er iedere keer weer versteld van hoe een Marshall toch zo veelzijdig kan klinken ;-)

Henri H
17 november 2020, 21:06
Haha... ja, ze kunnen zo lekker klinken, bijna als een plexi. ;)
Tot nu toe 2 likes tegen 1 dislike... :makeup:

Trouwens, ik heb afgelopen week een eerste poging gedaan een vlog te maken.
Grappige is dat ik voor het intro alleen maar amp sims heb gebruikt en ik daarna verder praat over mijn JCM 800... Maar dat komt in een volgende vlog :spoiler:


https://www.youtube.com/watch?v=-_5tWbz2P_M

Henri H
16 december 2020, 12:45
Daar is ie dan eindelijk, de JCM800-sim video. Ik heb geprobeerd om mijn CamJo-skils, opgedaan tijdens mijn opleiding bij Open Studio in Amsterdam, zoveel mogelijk toe te passen.
De bottleneck blijft het praten voor de camera en dan ook nog 's in het Engels. Ik hoop dat het niet teveel stoort.:makeup:


https://www.youtube.com/watch?v=c4Bssbnc1OQ

AoDf
16 december 2020, 15:01
Geinig filmpje!

Een opmerking als ik zo vrij mag zijn, rond 2:10 hoor ik je praten over de I/O buffer settings. Die heb jij op 256 samples staan. Idealiter wil je die juist zo laag mogelijk hebben staan, 32 bijv. voor opnemen van een single track. Als je problemen hebt met latency of haperingen bij een lage stand moet je juist omhoog gaan met je software buffersize, omdat je hardware (cpu) het dan niet trekt. Kleinere buffersize is sneller doorwerken voor je cpu en dus korte turnaround times cq. latency. Met de keerzijde dat je cpu dat wel moet kunnen bolwerken. Dat is tegenovergesteld van wat jij stelt. Ik zou als ik jou was ook zeker kijken of je niet omlaag kunt richting 32 of 64 zonder problemen.

Rinze
16 december 2020, 15:16
Geinig filmpje!

Een opmerking als ik zo vrij mag zijn, rond 2:10 hoor ik je praten over de I/O buffer settings. Die heb jij op 256 samples staan. Idealiter wil je die juist zo laag mogelijk hebben staan, 32 bijv. voor opnemen van een single track. Als je problemen hebt met latency of haperingen bij een lage stand moet je juist omhoog gaan met je software buffersize, omdat je hardware (cpu) het dan niet trekt. Kleinere buffersize is sneller doorwerken voor je cpu en dus korte turnaround times cq. latency. Met de keerzijde dat je cpu dat wel moet kunnen bolwerken. Dat is tegenovergesteld van wat jij stelt. Ik zou als ik jou was ook zeker kijken of je niet omlaag kunt richting 32 of 64 zonder problemen.Klopt. 123456

Henri H
16 december 2020, 15:21
Bedankt voor je reactie!
Ik leg het misschien niet helemaal goed uit, maar ik ervaarde soms wat haperingen op 32 en 64 samples, vooral met meerdere DI tracks, vandaar dat ik omhoog ben gegaan en ervaar zowel met opnemen alsook met mixen/masteren geen problemen met deze setting.

Trouwens wat jij stelt, dat je minder latency zou hebben met een hogere instelling, klopt volgens mij ook niet, want op 1024 samples ervaar ik juist wel weer latency, maar geen haperingen zoals op 32 en 64.
Misschien dat het ook nog uitmaakt hoe je de plugin instelt. Ik gebruik oversampling X16 en heb begrepen dat dit de beste kwaliteit oplevert, maar ook veel van je CPU vraagt. Het is dus een kwestie van finetunen heb ik het idee, maar ik sta open voor andere inzichten, want ik ben zeker (nog) geen expert.

AoDf
16 december 2020, 16:16
Zijn inderdaad 2 verschillende dingen, haperingen en latency.

Haperingen ontstaan bij lage buffersettings (bijv. 16, 32) als je cpu de taken niet snel genoeg kan verwerken.

Dat je zegt dat latency juist hoger is bij 1024 samples probeer ik juist ook aan te geven. Hoe hoger je je buffer instelt, hoe hoger de latency wordt. Maar minder kans op haperen want de cpu heeft het steeds makkelijker naarmate de buffer hoger wordt gezet.

Dus samenvattend:

- lagere buffersetting = lagere latency (maar grotere kans op haperen wegens grote cpu belasting)
- hogere buffersetting = hogere latency (minder kans op haperen want cpu heeft het makkelijker)

Aangezien jij volgens mij 1 track opneemt in dat filmpje en je aangeeft dat je een redelijk recente MAC hebt ging ik er van uit dat je met een buffersetting van bijv. 64 ook wel goed uitkwam. Maar als dat niet lekker werkt dan gewoon verhogen natuurlijk.

Edit:

Bovendien kun je ook nog spelen met de samplerate van je project, waarbij een hogere sample rate (bijv. 96kHz) weer een lagere latency tot gevolg zal hebben dan bijv. 44.1kHz, maar dat is dan weer een andere discussie. Hogere samplerate legt ook weer een zwaardere belasting op je cpu waardoor je weer je buffers moet verhogen. Persoonlijk werk ik om thuis een beetje te spelen op 44.1kHz. Prima balans tussen lage latency en goede prestaties op mijn hardware.

V.w.b. die oversampling settings binnen een plugin, die vragen inderdaad meer van je cpu bij hogere settings. Vooral bij versterkermodellen op high gain is dit verschil enigzins hoorbaar. Smoother bij hogere oversampling, iets rafeliger bij lagere oversampling.

Henri H
16 december 2020, 16:45
....Als je problemen hebt met latency of haperingen bij een lage stand moet je juist omhoog gaan met je software buffersize, omdat je hardware (cpu) het dan niet trekt. Kleinere buffersize is sneller doorwerken voor je cpu en dus korte turnaround times cq. latency.....

Lijkt een beetje tegenstrijdig, omdat je "latency of haperingen" noemt, maar het gaat dus vooral om de haperingen bij lagere sample-instellingen.
Mijn uitleg in het filmpje klopt dan eigenlijk wel weer, omdat ik ook zeg dat als je problemen met latency hebt, je een lagere setting zou kunnen proberen.

AoDf
16 december 2020, 16:51
Lijkt een beetje tegenstrijdig, omdat je "latency of haperingen" noemt, maar het gaat dus vooral om de haperingen bij lagere sample-instellingen.

Ja klopt, dat was niet heel handig uitgedrukt van mij.



Mijn uitleg in het filmpje klopt dan eigenlijk wel weer, omdat ik ook zeg dat als je problemen met latency hebt, je een lagere setting zou kunnen proberen.

Ehm, ja. Had ik me bij nader inzien mijn bovenstaand verhaal kunnen besparen :)

Edit: komt denk ik omdat ik het mogelijk anders aanvlieg of overdenk. Ik begin zo laag mogelijk met buffersettings en let dan primair op haperingen. Pas verhogen als er hapering optreed. Lage latency is dan een mooie bijvangst maar niet waar ik het eerst op let.

In een filmpje zou ik het dan ook verwoorden als, ga zo laag mogelijk en let op haperingen en ga dan 1 trapje hoger, i.p.v. als je problemen hebt met latency, verlaag dan.

Maar uiteindelijk bedoelen we hetzelfde.

Midwolda
16 december 2020, 17:18
:D Leuk man. Da's geloof ik voor het eerst dat ik iemand die ik IRL ken op YouTube zie.
Ben zelf meer een "klik amp aan - hang gitaar om" jongen maar wie weet, ooit...

Henri H
16 december 2020, 18:08
@AoDf: Ik heb er bewust een beetje voor gekozen om het niet te ingewikkeld te maken in het filmpje, omdat ik dan ook niet meer uit m'n woorden kom. 😄

Fijn dat we het eens zijn geworden. 😉

@Midwolda, ik heb dat ook, hang veel liever de gitaar om en speule, maar met opnemen en mixen van gitaren biedt dit veel mogelijkheden. Bovendien is het nog steeds mogelijk beide tegelijk te doen, wat ik meestal ook doe.

Erik de Perik
16 december 2020, 19:33
:D Leuk man. Da's geloof ik voor het eerst dat ik iemand die ik IRL ken op YouTube zie.
Ben zelf meer een "klik amp aan - hang gitaar om" jongen maar wie weet, ooit...

En dan ook nog met zo'n kutgitaar (volgens jou dan hè)

Henri H
16 december 2020, 20:30
Ik snap dat het een geintje is, maar deze gitaar kwam zeer goed uit de verf tijdens de Tele Meeting in Utrecht in 2010:
https://youtu.be/cxrwqFIu_Ys?t=133

Absoluut een supergoeie Tele!

Edit: ik ben trouwens eigenaar van dat YouTube kanaal, maar kan er niet meer op inloggen, omdat er een oud telefoonnummer van mij geregistreerd staat en ik dus niet meer kan authenticeren.
Heb ooit een chatsessie gehad met een medewerker van Google, maar ik moest betalen om het kanaal weer terug te krijgen. Daar pas ik voor...