PDA

View Full Version : Speaker kabel merk?



mennen08
15 september 2020, 10:23
Hoi Allemaal,

Stomme vraag misschien, heb over het algemeen altijd met combo's gespeeld maar sinds kort een head gekocht. Enig idee wat een goede speaker kabel is? Lees ook wat topics met in and out of phase speaker kabels (zie two rock), echter ben ik hier niet bekend mee. Kan iemand mij vertellen wat het verschil is en wat je wel en niet goede merken zijn?

Thx!

maxdb
15 september 2020, 10:26
Alleen de duurste merken zijn te vertrouwen. Goed opletten dat er een pijl op staat ivm stroom richting.

Jan Buurman
15 september 2020, 10:46
Kijk, dit is wat er nou mis is op dit forum. Je komt hier binnen als beginner of als iemand die niet thuis is in de materie, krijg je zo'n antwoord.
Misschien heel grappig voor de incrowd maar zo wordt het wel een klein wereldje hier.

Jan Buurman
15 september 2020, 10:50
Hoi Allemaal,

Stomme vraag misschien, heb over het algemeen altijd met combo's gespeeld maar sinds kort een head gekocht. Enig idee wat een goede speaker kabel is? Lees ook wat topics met in and out of phase speaker kabels (zie two rock), echter ben ik hier niet bekend mee. Kan iemand mij vertellen wat het verschil is en wat je wel en niet goede merken zijn?

Thx!

Ik denk dat het niet heel veel uitmaakt. Ik zou persoonlijk niet de goedkoopste nemen. Misschien de goedkoopste van een gevestigd snoerenmerk.
Hangt ook een beetje af van je gebruik. Staat hij in je man-cave of gaat de set regelmatig op en af een podium. Bij dat laatste zou ik voor een wat robuuster kiezen.

skanky
15 september 2020, 11:04
Qua robuustheid zijn de connectors belangrijker dan de kabel. Je kan het beste een kabel nemen met Neutrik connectors, of anders Rean (dochtermerk van Neutrik).

Goede kabels zijn: Klotz, Cordial, Yellow cable.

AoDf
15 september 2020, 11:12
Goedkope kabels hebben wellicht wat mindere kwaliteit pluggen. Voor het stukje koperdraad ertussen lijkt het me weinig uitmaken, al verschillen daar in audioland de meningen over.

Denk dat je bijv. met een kabel als deze geen buil zult vallen: https://www.bax-shop.nl/speakerkabels/stagg-nsp1-5pp25-jack-mono-jack-mono-luidsprekerkabel-1-5m

Maar als je je versterker weinig verplaatst en/of weinig de kabels in en uitplugt zullen goedkopere alternatieven ook wel volstaan.

skanky
15 september 2020, 11:21
Goedkope kabels hebben wellicht wat mindere kwaliteit pluggen. Voor het stukje koperdraad ertussen lijkt het me weinig uitmaken, al verschillen daar in audioland de meningen over.

Denk dat je bijv. met een kabel als deze geen buil zult vallen: https://www.bax-shop.nl/speakerkabels/stagg-nsp1-5pp25-jack-mono-jack-mono-luidsprekerkabel-1-5m

Maar als je je versterker weinig verplaatst en/of weinig de kabels in en uitplugt zullen goedkopere alternatieven ook wel volstaan.

Bij korte speakerkabels maakt het inderdaad qua klank minder uit dan bij een lange gitaarkabel. Maar als je veel op pad gaat met de versterker en de connector vaak in en uit het chassisdeel gaat dan is de kans bij goedekope connectors groter dat ie kapot gaat. Dan krijg je bijvoorveeld dat gezeik dat de tip van de connector afbreekt en in het chassisdeel blijft zitten.

rozh
15 september 2020, 11:36
Wil je een hele goeie speakerkabel ? koop 2 neutrik jacks en een losse meter (of 2) klotz speakerkabel. soldeer het met een goede klodder soldeertin en jobs done voor 10-15 euro!

Remork1970
15 september 2020, 11:47
Alleen de duurste merken zijn te vertrouwen. Goed opletten dat er een pijl op staat ivm stroom richting.

Ja maar, als de stroom maar één richting uitgaat dan beweegt de speakerconus een keer naar voren of naar achteren en blijft dan alleen nog maar stilstaan. Hoe hoor je dan geluid?

rozh
15 september 2020, 12:02
Kijk, dit is wat er nou mis is op dit forum. Je komt hier binnen als beginner of als iemand die niet thuis is in de materie, krijg je zo'n antwoord.
Misschien heel grappig voor de incrowd maar zo wordt het wel een klein wereldje hier.

ja ik vind dat ook nogal storend. het is echt ''oude lullen leren internetten humor'' en verre van grappig.

maxdb
15 september 2020, 12:38
Ja het is waar , ik heb geen humor, ben erg oud, en zit voor het eerst op internet.
Ik vind het een stomme vraag, als je even de zoekfunctie gebruikt lees je alle zin en onzin er over (out of phase speaker kabels!) , en kan je conluderen dat als er stroom door heen kan lopen en de pluggen een beetje stevig zijn dat het dan werkt.
Of je laat anderen voor je zoeken...

Thiez
15 september 2020, 12:56
Ik heb jaren gedaan met een Cordial kabel. Deze begon toevallig na een jaar of 6 wat kraakjes te vertonen. Inmiddels heb ik twee pro snake speaker kabels besteld. Is het thomann huismerk, betaal je iets meer dan een tientje. Neutrik pluggen, tot dusver bevallen ze prima.

the sure thing
15 september 2020, 13:04
Hoi Allemaal,

Stomme vraag misschien, heb over het algemeen altijd met combo's gespeeld maar sinds kort een head gekocht. Enig idee wat een goede speaker kabel is? Lees ook wat topics met in and out of phase speaker kabels (zie two rock), echter ben ik hier niet bekend mee. Kan iemand mij vertellen wat het verschil is en wat je wel en niet goede merken zijn?

Thx!

Klotz, Sommer, Cordial, Spectraflex hebben prima speakerkabels.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

D3nnis
15 september 2020, 18:19
Enig idee wat een goede speaker kabel is?

Ik wilde, na alles wat al gezegd is, nog 1 ding toevoegen: je hebt het over speakerkabel. Een speakerkabel is geen patchkabel / instrumentkabel.
Zolang je dat in de gaten houd, ben je volgens mij al 99,5% goed!

Erik de Perik
15 september 2020, 20:27
Ik gebruik deze tegenwoordig. (https://www.thomann.de/de/pro_snake_tpl_15_pp_2.htm)


https://thumbs.static-thomann.de/thumb/orig/pics/bdb/266213/9285249_800.webp

the sure thing
15 september 2020, 20:43
Ik wilde, na alles wat al gezegd is, nog 1 ding toevoegen: je hebt het over speakerkabel. Een speakerkabel is geen patchkabel / instrumentkabel.
Zolang je dat in de gaten houd, ben je volgens mij al 99,5% goed!

Psies!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

D3nnis
15 september 2020, 23:43
Beetje jammer van "houd" zonder -dt, maar ach :D

telerocker
16 september 2020, 01:41
Ik gebruik al jaren een spotgoedkope Fender speakerkabel en die is niet minder dan mijn andere duurdere speakerkabels.

Thiez
16 september 2020, 07:22
Wij hebben wel eens een testje gedaan met de goedkoopste speakerkabel die we konden vinden (iets van 3 euro geloof ik, met van die aansmelt pluggen) en een monster speakerkabel van 35 euro ofzo. Er was zeker een verschil hoorbaar. Maar in dat soort waarnemingen praat ik liever over een verschil dan een verbetering. Het klinkt gewoon anders, de monster had iets meer hoog leek het, maar treble klein tandje bij en je bent er ook weer. Zolang de sound die uit je speaker komt naar tevredenheid is, is er geen goed of fout.

Kim Wilson
16 september 2020, 07:44
Bij speakerkabel gaat het om voldoende koper waar het signaal doorgaat. Het is hoog signaal, geen issues met afscherming of zo, dus de 2x2,5 of 2x4 van de Gamma voldoet prima. Die goedkope kabel met aangegoten pluggen zal vermoedelijk veel te dun zijn, waardoor je idd hoog en laag verliest.

YannickH
19 september 2020, 14:01
Ik gebruik altijd de blauwe speakerkabels van Klotz.

telerocker
20 september 2020, 12:26
Ik gebruik altijd de blauwe speakerkabels van Klotz.

Klotz is goed en blauw klinkt sowieso beter ))

dagrim1
24 september 2020, 10:49
Zelf laatst deze gekocht

https://www.new-line.nl/nl/luidspreker-speakon-kabel/dap-fs01-luidsprekerkabel-6106.htm

Prima hoor... (Puur gemak, snel nodig, goedkoop, wat uitproberen)

Erik de Perik
24 september 2020, 16:58
Ik gebruik altijd afwijkende kabels of pluggen, zodat je signaal- en speakerkabels niet met elkaar verwisselt.