PDA

View Full Version : Ukelele ? Bariton of normaal ?



Tupelo
19 augustus 2020, 15:07
Ik wil een ukelele kopen.
Denk dat ik maar voor een massief houten ga, Thomann eigen merkje; of kan ik beter iets op Ali bestellen ?

https://www.thomann.de/nl/thomann_concert_ukulele_standard.htm?glp=1&gclid=EAIaIQobChMIksWliamn6wIV1OF3Ch0O1QLfEAQYBCAB EgL_FfD_BwE

Vraag ik mezelf af; maak ik het comfortabeler voor mezelf door een bariton ukelele te nemen ?
Iemand ervaring mee ?
Het is een speledingetje voor me overigens, sjouw nu een gitaar mee naar mijn werk om tussendoor wat te pingelen, vind ik een beetje te lomp en te zwaar, daarom een ukelele.

Fobo
19 augustus 2020, 18:19
Hangt ook een beetje van je vingers af. Als je een beetje worstvingertjes hebt, zou ik zeker voor de bariton gaan. De sopraan heeft echt kleine vingerzettingen; het geluid irriteert - vind ik - ook sneller.

Maar gewoon even uitproberen denk ik. Dus niet Ali. Kun je alvast wennen aan de nylon snaren en vilten pic...

Tupelo
19 augustus 2020, 18:41
Zijn niet zoveel plaatsen waar ik zoiets uit kan gaan proberen.
Geinige is wel, 't hoeft niet hoogstaand te zijn, anderzijds voor het geld hoef je 't ook weer niet te laten om voor een echt instrument te gaan i.p.v. speelgoed; paar tientjes meer en hebt een massief houten.
Loopt er waarschijnlijk op uit dat ik langs tfoa moet om een paar cordoba's uit te proberen.

RB-1
19 augustus 2020, 19:36
Hangt ook een beetje van je vingers af. Als je een beetje worstvingertjes hebt, zou ik zeker voor de bariton gaan. De sopraan heeft echt kleine vingerzettingen; het geluid irriteert - vind ik - ook sneller.Grappig dat je het zo uitdrukt...
Ik ben ooit begonnen op mandoline -heeft de vingerzetting van een viool- en dan zijn een 5 string banjo en een gitaar, als je net begint, reuzeninstrumenten.....:D
Nadeel van de uke vind ik de onregelmatige stemming, mandoline is wat dat aangaat simpeler, de lage tonen zitten aan de ene kant en de hoge aan de andere.
Daardoor fiets (nou ja, nu even niet :() je makkelijker over 3 oktaven op en neer.

Tupelo
19 augustus 2020, 20:35
Mandoline gaat het niet worden, ik wil geen dubbele snaren (heb mijn bouzouki al) en ik vind nylon juist wel fijn op zo een klein ding.
Grootste keuze bij Bax in Goes.
Iets zegt me toch dat ik beter naar tfoa rijd...

Pter
19 augustus 2020, 21:33
Da's nou jammer want ik heb begrepen dat ze daar hele goeie batterijen hebben.:D

Tupelo
19 augustus 2020, 22:22
Stel ik je gerust, het is toch maar een Baxje geworden.
https://www.bax-shop.nl/ukeleles/kala-mk-t-makala-tenor-ukelele-naturel-met-tas
Is het niets, dan stuur ik 'm terug.
Het hoeft niet veel te zijn, dat hebben ze al mee... 't is maar iets waar ik wat op kan pingelen achterover geleund in een bureaustoel en dat ik mee kan nemen zonder het gevoel te hebben dat ik ergens mee moet zeulen.

Pter
19 augustus 2020, 22:58
Voor het geld hoef je het idd niet te laten, zelf zou ik niet weten hoe erop te spelen maar het lijkt me wel leuk om er mee uit de voeten te kunnen, helaas wil ik nog steeds teveel.

Tupelo
20 augustus 2020, 00:01
Er zitten vier snaren op en die zijn in eenzelfde verhouding gestemd als gitaar; natuurlijk kan je erop spelen.
Wil je je coverrepertoire erop kwijt kunnen, dan zal je ff na moeten denken hoe & wat om 't in eenzelfde key te houden, maar dat is juist de sport; zo leert men.
Ik ben benieuwd i.i.g. meestal heb ik het meeste lol van de grootste prullen eigenlijk, dus ik heb wat verwachtingen.

Fobo
20 augustus 2020, 09:31
Nadeel van de uke vind ik de onregelmatige stemming, mandoline is wat dat aangaat simpeler, de lage tonen zitten aan de ene kant en de hoge aan de andere.
Daardoor fiets (nou ja, nu even niet :() je makkelijker over 3 oktaven op en neer.
Klopt; anderzijds vind ik een ukelele nou niet direct een instrument waarop je gaat soleren. Misschien ook beetje kip-ei-verhaal.

Fobo
20 augustus 2020, 09:33
Stel ik je gerust, het is toch maar een Baxje geworden.
https://www.bax-shop.nl/ukeleles/kala-mk-t-makala-tenor-ukelele-naturel-met-tas
Is het niets, dan stuur ik 'm terug.
Het hoeft niet veel te zijn, dat hebben ze al mee... 't is maar iets waar ik wat op kan pingelen achterover geleund in een bureaustoel en dat ik mee kan nemen zonder het gevoel te hebben dat ik ergens mee moet zeulen.

Felicitades! Ben benieuwd naar je ervaringen...

Harald
20 augustus 2020, 09:59
uke is best leuk. Stemming als de hoogste 4 snaren van gitaar, met capo op 5e fret. Veel grepen dus 1 of 2 vingers. En je kunt er best wel wat leuks uithalen voorbij het George Formby repertoire


https://www.youtube.com/watch?v=IYhcN8p4yhg

En uke's kunnen ook duizenden euro's kosten. Er is zelfs hoorbaar verschil met eentje van 100 of 200 euro. De sound die Shimabukuro hier heeft lukt je niet met een goedkope. Lol hebben dan weer wel, en zo'n stuk spelen lukt er ook nog wel op.

Fobo
20 augustus 2020, 12:04
Stemming als de hoogste 4 snaren van gitaar, met capo op 5e fret.

Ja, maar de ‘G-snaar’ dan wel een octaaf hoger vanwege de onregelmatige stemming, waar RB-1 het al over had.

Tupelo
20 augustus 2020, 14:24
Ik heb een setje snaren met een gewonden g snaar erbij besteld.

Woml
20 augustus 2020, 17:22
Ja, maar de ‘G-snaar’ dan wel een octaaf hoger vanwege de onregelmatige stemming, waar RB-1 het al over had.

Ik vermoed dat het RB-1 vooral ging om het onregelmatige "kwart-terts-kwart" in de stemming tussen de snaren. Op een viool en een mandoline zijn het allemaal kwinten.

Je hebt ukes in "re-entrant tuning" (waarbij de g inderdaad een octaaf hoger is, en daarmee is de laagste snaar net een hele toon lager dan de hoogste snaar), of ook met een lage g, waarmee je precies de hoogste vier snaren van een gitaar hebt, met capo op V.

Een bariton-ukulele is zelfs exact gelijk gestemd als de hoogste vier snaren van een gitaar. Daarom heb ik zo eentje voorlopig nog niet, dat vond ik te veel op een gitaar gaan lijken. Net als een ukulele-bas, die precies gestemd is als een bas. Al is het formaatverschil daar wel weer een leuke gimmick. Misschien dat die er ooit nog wel gaat komen.

Duhsjaak
21 augustus 2020, 11:37
Klopt; anderzijds vind ik een ukelele nou niet direct een instrument waarop je gaat soleren. Misschien ook beetje kip-ei-verhaal.

Buiten NL wordt daarover toch iets anders gedacht.

Wat dacht je hiervan?
Wat ie aan slordigheid medebrengt wordt door puur pleZier mee dan goedgemaakt.

https://youtu.be/dSR4m0Wc7_0

Ik zeg: go go go Tuup, als je twijfelt doe ze dan allebei.
En veel plezier!
Vriendelijke groet, Gus

Fobo
21 augustus 2020, 12:41
Buiten NL wordt daarover toch iets anders gedacht.

Wat dacht je hiervan?
Wat ie aan slordigheid medebrengt wordt door puur pleZier mee dan goedgemaakt.

https://youtu.be/dSR4m0Wc7_0

Ik zeg: go go go Tuup, als je twijfelt doe ze dan allebei.
En veel plezier!
Vriendelijke groet, Gus

Klinkt inderdaad lekker!
Maar altijd gedacht dat alleen met nylonsnaren werd gespeeld...

Duhsjaak
21 augustus 2020, 19:46
Nee, eigenlijk lopen wij een beetje achter.
Engeland (ook op zoom en YouTube te volgen) Uke orkest, maar Hawaii spant de kroon.

Daar komt Ledward ook vandaan. Maar de kroon spant Taimane Gardner, beetje maf, speelt klassiek, James bond vertel het maar.

https://youtu.be/QNg9ctXi-bI

Prachtnstrument.

Top!
Vriendelijke groet, Gus

Tupelo
21 augustus 2020, 20:24
Ik heb 'm en ik houd 'm.
Net binnen en al een uurtje tussendoor fun van gehad.
Denk dat ik wel een snaarwissel doe; setje dat meer geschikt is voor jazz & blues, dus met gewonden G snaar.
Verder barrel.
Geinig barrel.
Nu ga ik toch niet Haralds Bohemian rhapsody spelen, maar idd. ga je er ook niet zomaar uithalen.
Vooralsnog ook vooral fun door een beetje te bluesen.

Erik de Perik
21 augustus 2020, 20:32
Die Bob Brozman is ook geen onbekende..... (https://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Brozman)

Tupelo
22 augustus 2020, 04:13
Het werkt waarvoor het bedoeld is.
Verder leuk om dingen met zoveel mogelijk spreiding te spelen. :)

Tupelo
16 september 2020, 14:16
Het is leuk om te doen.
Erg gemakkelijk ook om liedjes op te schrijven.
Blijvertje, fan van.
Maak er op dit ogenblik meer uurtjes op dan op gitaar, dus de leercurve is in orde.
Begin er fysiek wat meer aan vertrouwd te geraken.
Blij dat ik de tenor gekozen heb, wat meer fretjes en wat meer ruimte om mijn vingers te proppen; zeg ik met kleine handen.
Ik wou wat snel aan de slag, maar voor wie geduld heeft; zou er gewoon één op Ali bestellen, vermoed dat instapsegment Kala niet veel anders is van kwaliteit; aardig voor de beleving, wat matig voor het geluid.
In ieder geval geen zorgen om mee te sjouwen en rond te laten slingeren.
Meanwhile wel GAS ontstaan voor eentje met wat betere resonantie/klank. :D

Oh ja... voor alle mag ik een gitaar meenemen in het vliegtuig ?
Wanneer je 't doet om zelf wat te kunnen spelen en niet voor een optreden ?
Doe jezelf een lol en koop een ukelele. :ok: