PDA

View Full Version : Line 6 HX Flanger?



purplejohn
16 augustus 2020, 14:14
Hey allemaal,

Al weer een tijdje de trotse bezitter van een Line6 HX effect pedaal. Alhoewel ik er erg blij mee ben, kom ik er soms niet helemaal uit. Momenteel zijn we bezig met Listen to the music van de Doobie Brothers. In de brug zit een stukje met een flanger, die aan mij is toebedeeld. Hoe ik ook zit te tweaken, ik kom maar niet aan een respectabel geluid. Iemand een idee welke instelling ik moet hebben? :???:Ik zou er erg mee geholpen zijn.

Fobo
16 augustus 2020, 17:48
Dit vond ik; misschien kan je er wat mee:

'Most probably this was caused by reel flanging. This is easily done by taking a signal off the record head of the multitrack, so it is ahead of the music track, and running it to another tape machine. Then the output of the second tape machine's play head is mixed back into the mix. Since we are coming of the play head of the second machine it will be nearly in sync with the playback head of the multitrack machine or mix. Now by slowly varying the speed of the second machine ever so slightly the 'phasing' sound is created. It is called reel flanging because one can vary the speed of the second machine by slightly pressing on it's supply tape reel to cause the speed variation.'

D3nnis
16 augustus 2020, 18:20
Ik kan je niet echt helpen want ik heb nog nooit mijn best gedaan om een sound exact na te maken, en ik ken de HX FX niet goed genoeg, maar misschien helpt het als je in ieder geval alvast vertelt wat je mist / er voor je gevoel niet klopt, en welk flanger model je nu gebruikt, en ook waar die in de keten zit?

Brum
16 augustus 2020, 18:46
ik heb het liedje zojuist 's beluisterd. Ken het liedje uiteraard wel, maar nooit echt geluisterd naar een effect. Als er al een effect in zit, dan is het eerder een phaser dan een flanger. Een flanger hoor ik sowieso niet. En mocht het een phaser zijn, dan een hele subtiele a la een MXR Phase 45 of zo. Two stage phaser, sowieso geen 4 stage. Maar wat ik hoor is eerder twee gitaren die elkaar aanvullen, waardoor het wellicht klinkt als een licht effect.

mountainman
16 augustus 2020, 19:18
Ik hoor heel duidelijk flanging. Het zit niet op een bepaald instrument maar op de gehele track. Dat is al een indicatie dat het op de ouderwetse manier met 2 taperecorders is gedaan.

Toch een vrij basaal jet flanger geluid lijkt me maar die Line 6 ken ik niet. Hoe heten de knoppen die je ziet?

Brum
16 augustus 2020, 19:49
Ik ben ook uitgegaan van de video versie, die elektrisch wordt gespeeld. De album versie is akoestisch, toch? Over de video versie hoor je inderdaad over de hele track wel iets gebeuren, maar da's zeker niet specifiek op het stuk gitaar wat de topicstarter aanhaalt. Als het in de opname zit, dan is het een fase verhaal. Als je dit geluid toch enigszins wilt benaderen zou ik dit toch zoeken in een hele lichte 2 stage phaser en dan over het hele nummer mee laten gaan. Gitaar klinkt als een tussenstandje (en heel erg P90)? Ik heb geen idee hoe dat op je Line6 apparaat te simuleren, wellicht zit er iets van een phase 45 simulatie of iets dergelijks? Heb het zojuist 's geprobeerd met m'n MXR Phase 95 op de phase 45 en script stand en dan krijg ik bijna exact dat geluid. Niet helemaal het gitaargeluid, maar wel het effect. In latere versies van dit nummer hoor ik ze live overigens helemaal geen effect gebruiken, nergens.

mountainman
17 augustus 2020, 01:29
https://www.youtube.com/watch?v=DkytJLoxGmQ

Vanaf 2:13. Als dat geen tape flanging is dan mag je me lek schieten. Met gehele track bedoel ik flanging op alle instrumenten. Dus niet in de zin van begin tot eind.

Brum
17 augustus 2020, 11:15
Je hebt gelijk. Ik was van de video versie uitgegaan. Die live versie, op elektrische gitaar. En daar hoor je het niet. Ik dacht al even dat ik gek werd, ik hoorde echt geen effect en als het er al was, dan moest het wel heeeel subtiel zijn. Ik snap nu waarom.:D Da's inderdaad een flange effect, maar niet alleen over de gitaar. Persoonlijk zou ik me daar dan ook niet druk om maken en daar geen effect gebruiken. In andere versies hoor je het ook niet, waardoor ik dus ook op m'n bek ging.;)

Midwolda
17 augustus 2020, 11:34
Brum! Heiligschennis! Iedere ware Doobie-fan zit met smart te wachten op die ene soundshift...

Brum
17 augustus 2020, 11:59
Wellicht zit 'm daar het probleem.;)

Erik de Perik
17 augustus 2020, 14:03
https://www.youtube.com/watch?v=DkytJLoxGmQ

Vanaf 2:13. Als dat geen tape flanging is dan mag je me lek schieten. Met gehele track bedoel ik flanging op alle instrumenten. Dus niet in de zin van begin tot eind.

Als je verder zoekt, is er nog veel meer flanging te vinden op videobanden die gedigitaliseerd zijn.

apekop
19 augustus 2020, 02:56
https://www.youtube.com/watch?v=DkytJLoxGmQ

Vanaf 2:13. Als dat geen tape flanging is dan mag je me lek schieten. Met gehele track bedoel ik flanging op alle instrumenten. Dus niet in de zin van begin tot eind.

Inderdaad tape flanging. Je hoort dat ook vaak over drums. Hoe zou je die tape flanging over alle instrumenten tegelijk digitaal kunnen simuleren in Cubase bijvoorbeeld? Ik vind het wel tof klinken namelijk.

showband
19 augustus 2020, 08:26
je kan in cubase een kopie van het stuk audio wat je wil flange'n kopiëren op een los spoor. Als je deze een microscopisch klein stukje bewerkt met een timestretch plugin dan heb je exact het verschijnsel wat je in de originele plaat hoort. Andere classic met het effect is "killer queen"
als je een hele drumtrack wil bewerken moet je even een submixje draaien om dit mee uit te halen.

Live moet je met een gemoduleerde uiterst korte delay werken. maar dat is feitelijk dus een (digitale)flanger... korte delaytijden instellen dus en heel langzame modulatie

het verschil tussen een phaser en een flanger is de manier waarop het effect werkt
een phaser werkt met fasedraaiing door de inverterende eigenschap van transistors te misbruiken. een 4-stage doet dat 4 keer, een 12-stage 12x enz
een flanger werkt met een gemoduleerd delaysignaal.
een chorus is eigenlijk een flanger met langere delaytijden.... (en soms meer parallelle processen tegelijk)

de bijgeluiden van goedkope oplossingen geven het "karakter' aan een pedaaltje. Een oude digitale flanger is misschien maar 8 bits en het vertraagde signaal is dus danig verminkt. Een goedkope phaser heeft ruisende smalbandige transistors die je gitaarsignaal flink verminken

live duurde het tot er zgn "bucketbrigade delay chips" werden uitgevonden voor je überhaupt delay/flange/choruspedaaltjes kon maken. (BBD = analoge vertragingslijnen dat was pas in de tweede helft van de jaren zeventig. De boss chorus was een van de eerste in 1976)
in het grootste deel van de seventies moesten bands, zoals de doobies, live dus met phasers hun studiogeluid proberen op te lossen. Meest gebruikt live waren de XMR phase 90 en EHX-small stone. Daar zou ik eens mee beginnen. Die EHX klonen kosten weinig

zodra de digitale processors uitkwamen was het gedaan met de analoge shit.... die we nu verzamelen

apekop
19 augustus 2020, 12:04
je kan in cubase een kopie van het stuk audio wat je wil flange'n kopiëren op een los spoor. Als je deze een microscopisch klein stukje bewerkt met een timestretch plugin dan heb je exact het verschijnsel wat je in de originele plaat hoort. Andere classic met het effect is "killer queen"
als je een hele drumtrack wil bewerken moet je even een submixje draaien om dit mee uit te halen.


Dus je bedoelt dat je de master track (alle instrumenten tegelijk) moet exporteren en dan weer inladen in je project en dan vervolgens dat spoor gaat time stretchen? Moet ik het spoor dan korter of langer maken met de time stretch? en hoeveel procent zou je hem ongeveer moeten time stretchen voor datzelfde effect als bij the Doobies?.

Of bedoel je meer dat je het hele spoor een paar milliseconden moet opschuiven zoals met een hele korte delay (met mix op 100% wet)?

Zou dit ook kunnen door een flanger of hele korte delay op de master track te zetten? Dus zonder time stretch?

showband
19 augustus 2020, 12:26
Dus je bedoelt dat je de master track (alle instrumenten tegelijk) moet exporteren en dan weer inladen in je project en dan vervolgens dat spoor gaat time stretchen? Moet ik het spoor dan korter of langer maken met de time stretch? en hoeveel procent zou je hem ongeveer moeten time stretchen voor datzelfde effect als bij the Doobies?.
langer of korter maakt niet uit voor het resultaat. Als je maar een variabel tijdverschil hebt
procenten hangt af van het toegepaste insertprogramma/VST


Of bedoel je meer dat je het hele spoor een paar milliseconden moet opschuiven zoals met een hele korte delay (met mix op 100% wet)?
Als je alleen het spoor een paar milliseconden verschuift hoor je wel het fase effect. Maar die zal statisch zijn. Gewoon een kamfilter die de klank beïnvloed heeft. Omhet prachtige effect te horen van de platen moet de vertragingstijd langzaam groter en kleiner worden


Zou dit ook kunnen door een flanger of hele korte delay op de master track te zetten? Dus zonder time stretch?
Ja met een "time-modulated-single-delay-flanger, zoals gemeld, met een langzame modulatie. Alleen een delay"zonder modulatie is hetzelfde als de vertraagde track in het eerste deel van deze 3 vragen

apekop
19 augustus 2020, 12:33
Als je alleen het spoor een paar milliseconden verschuift hoor je wel het fase effect. Maar die zal statisch zijn. Gewoon een kamfilter die de klank beïnvloed heeft. Omhet prachtige effect te horen van de platen moet de vertragingstijd langzaam groter en kleiner worden


Dan zou het met normale time stretch ook niet werken. Het gaat er dus om dat je een variabele time stretch hebt? Voor zover ik weet zit dat niet in Cubase?

showband
19 augustus 2020, 15:35
Dan zou het met normale time stretch ook niet werken. Het gaat er dus om dat je een variabele time stretch hebt? Voor zover ik weet zit dat niet in Cubase?

als je een track time-strecht. Dan zal hij "korter of "langer"" worden op de tijdbalk.
als je hem dus middenin het fragment strak 100% gelijk legt met de originele track.
dan zal het fragment van veel flanging verlopen naar nul, naar weer steeds meer flanging. "hij gaat door het midden"
.
Nog even een fade in en fade out erop en je bent klaar. ;)

je kan dit natuurlijk fancier doen. met crossfades en meer stukken enzovoort. Maar in de basis is het zo simpel

showband
19 augustus 2020, 15:39
nota bene, je hebt gelijk dat "Om het prachtige effect te horen van de platen moet de vertragingstijd langzaam groter en kleiner worden" misschien slecht omschreven was

vertragingstijd moet als je precies bent eigenlijk lezen : "het verschil in de delaytijd tussen het ene en andere spoor."
de optelsom van de twee signalen zal de sound van het kamfilter effect laten verlopen.

apekop
20 augustus 2020, 12:12
Nou, ik heb het vandaag even uitgeprobeerd op bovenstaande manier met time stretch in Cubase. Ongeveer 45 minuten zit pielen, maar ik krijg het niet zo overdreven als bij de Doobies.

Je moet de time stretch echt heel weinig doen (ik had hem geprobeerd van 100.1% tot 100.0125% en alles daartussen, meer dan 100.1% werkt niet want dan hoor je echt een delay). Ik hoor het effect wel, maar bij de Doobies is het veel overdrevener en mooier. Dat krijg ik niet voor elkaar. Uiteindelijk klonk het mooier met een flanger over de master track, maar dan nog klonk het niet zo als ik wou.

Dus ik heb toch het idee dat er meer aan de hand bij de Doobies. Of misschien werkt het digitaal gewoon niet en moet je echt de analoge band handmatig vertragen en versnellen en hiermee variëren of zo?

ik vond deze ook nog:


https://www.youtube.com/watch?v=Ko6rA57A-Xg

en deze die het digitaal simuleert:


https://www.youtube.com/watch?v=Tl5i4kOXMbg