PDA

View Full Version : EHX Signal Pad attenuator alternatieven



Brum
11 augustus 2020, 13:32
Ik ben een beetje aan het kijken naar een pedaaltje dat werkt zoals een EHX Signal Pad. Dit om een éénkanaals versterker met één klik dusdanig op te schonen, zodat ik een acceptabel clean met randje heb. Ik heb een hekel aan draaien aan de knoppen van m'n gitaar, temeer dat niet echt een strakke overgang geeft, wat ik soms wel nodig heb. Kan elke passieve attenuator in pedaalvorm dat trucje? Ik zou voor een Signal Pad kunnen gaan, maar wil het eigenlijk kleiner houden, omdat ik geen ruimte meer heb op m'n pedalboard. Zou bijv. een JHS Little Black Amp box dat kunnen (of alternatieven van vergelijkbare grote) als ik die niet in de fx loop zet, maar voor de versterker, of heb ik ook te maken met bepaalde waardes of zo?

Fobo
11 augustus 2020, 13:53
Is het niet zo dat je dat met bijvoorbeeld een Boss GE-7 niet ook moeten kunnen realiseren?

D3nnis
11 augustus 2020, 14:19
Ik wil even opmerken dat dat doosje van JHS geen aan/uit knopje heeft....is dat geen probleem?
Of sluit je hem aan via je musicomlab?

Brum
11 augustus 2020, 14:54
Yep, da's het idee. Dan kan ik het overdrive pedaal ook meteen uit de keten halen en werkt bijv. die JHS als de volumeknop op m'n gitaar.

GE-7 zal misschien ook werken, ook niet eens zo raar gedacht. Alleen wel al weer teveel voor wat het moet doen. Alleen een volumeknop is voldoende en dan het pedaal ook het liefst in mini vorm. Die Signal Pad is eigenlijk al aan de grote kant. Mijn gevoel zegt dat elke passieve attenuator in pedaalvorm zou moeten werken voor wat ik wil, dus dan zou het ook best een pedaaltje in mini formaat kunnen zijn en dat past met een beetje passen en meten nog wel op m'n pedalboard en anders er maar onder. Alleen word ik niet gehinderd door enige kennis...

mountainman
11 augustus 2020, 15:32
Of andersom redenerend, zou je hetzelfde niet met een booster voor elkaar kunnen krijgen? Dus booster uit = clean randje en booster aan = gaan met de banaan.

Want als ik het goed begrijp gaat het bij jou niet om spelen op slaapkamer volume waarvoor een attenuator meestal wordt gebruikt.

Brum
11 augustus 2020, 15:44
Nee, werkt helaas niet zo. In dit geval gaat het om een Ceriatone JCM 800 2203HW. De preamp staat al helemaal open om zoveel mogelijk oversturing eruit te persen en ik heb er een Maxon OD808 voor staan voor net dat beetje extra drive en compressie en om de boel wat strak te trekken. Alleen de Maxon uit zetten is dan onvoldoende, dat geeft nog steeds behoorlijk wat oversturing. Veel gitaristen lossen dit op door een draai aan de volumeknop op de gitaar te geven, maar dat werkt voor mij niet. Vandaar dat ik zoiets zoek als de Signal Pad, maar dan met het liefst alleen een volumeknop. Een zelfbouwkitje zou ik ook al prima vinden, mits wel een voorgeboord trapdoosje. Zo iets simpels solderen lukt me nog wel. Als het maar klein is en dat zou moeten kunnen zeg ik met m'n niet al teveel verstand ervan. Lijkt me toch dat dat mogelijk moet zijn met een klein doosje met alleen een volumepotmeter? Slaapkamervolume is geen probleem. Thuis speel ik via IR's over monitoren.

Bijkomend voordeel is dat ie ook voor een andere versterker werkt, waar het clean nog steeds behoorlijk overstuurt, op een niet zo'n mooie manier. Dus kan ik dan alles afdoen met hetzelfde pedalboard, ongeacht welke versterker ik gebruik.

telerocker
11 augustus 2020, 17:13
Misschien zoek je zoiets:


https://www.youtube.com/watch?v=m6u3js2u0wU

Brum
11 augustus 2020, 17:32
Bedankt voor het filmpje, maar ik ben bang dat dat een beetje overkill is voor wat ik wil.;) Dit apparaat doet wel wat ik wil, dat zonder meer. Maar naast de prijs gaat ie sowieso niet op m'n pedalboard passen. Ik krijg ook sterk de indruk dat dit een deluxe versie van een volumeknop is, met extra eq en een switch. Zal wel ongetwijfeld kwaliteit zijn, gezien het van Mad Professor is. Maar nee, sorry, ik denk dat deze een beetje too much is.:)

D3nnis
11 augustus 2020, 17:35
Heb je niet nog ergens een potmeter liggen?
Dan zou ik het gewoon eens proberen. Omdat je hem toch via je switcher aansluit hoeft ie ook niet gebypassed te kunnen worden.

Brum
11 augustus 2020, 18:37
Een potmetertje wel, maar geen jacks en bedrading. Ik zou het best goed zelf kunnen maken, dat JHS doosje is echt retesimpel van binnen. Maar dan moet ik wel weten of het werkt en dat weet ik nu nog steeds niet.:D

AoDf
11 augustus 2020, 19:03
Met alleen een potmeter in een bakje ga je misschien wat hoog verliezen. Als je wat wilt hobbyen, dan zoiets misschien, van:

https://www.modelectronics.com/pedal/step-ladder

Schema: https://www.modelectronics.com/sites/modkitsdiy.com/files/media_files/the_step_ladder_schematic.pdf

Instructie: https://www.modelectronics.com/sites/modkitsdiy.com/files/media_files/the_step_ladder_instructions_0.pdf

Brum
11 augustus 2020, 22:01
Da's inderdaad wel een leuke om in elkaar te knutselen. Zelfs met mijn niveautje zwakstroom moet dat lukken.:) En een goed formaat ook. Enige waar ik een beetje tegen op zie is bestellen vanuit Amerika... Tegenwoordig krijg je standaard er nog even een leuk bedrag aan inklaringskosten overheen en momenteel vanuit de US bestellen duurt lang... Maar dit is wel een goeie!

D3nnis
11 augustus 2020, 22:13
Nee joh, niet bestellen in amerika!
Die footswitch heb je niet nodig, die toggles ook niet.
Blijft over een hammond behuizing, twee jacksockets, potmeter, condensator, een weerstand en een beetje draad.
Dat hebben ze voor een paar euro ook wel bij bijvoorbeeld newtone.

Zou ik zelfs kunnen.
Maar ik heb dan ook mavo 6 gehad.

Brum
11 augustus 2020, 22:32
Jij overschat mij.:D Als ik geen voorbeeld heb middels een schemaatje en ik weet niet precies welke waardes ik moet hebben, dan raak ik in paniek!:nervous:

Erik de Perik
11 augustus 2020, 22:33
Aliexpress zal het vast ook wel leveren.

Brum
11 augustus 2020, 22:41
Daar had ik al wat behuizing gezien voor de helft minder dan bij Newtone. Potmetertje, er van uitgaan dat ie 500K moet/mag zijn, heb ik ook nog wel liggen. Maar een condensator of een weerstandje, ik heb geen idee welke ik moet hebben, laat staan waar ik ze precies moet in solderen... Daar heb ik echt totaal geen kaas van gegeten. Solderen ansicht is het probleem niet, maar ik heb wel iets van een voorbeeldje nodig en dan lukt best veel.

edit: Stel ik zou iets van een treble bleed er bij in bakken, net zoals in een gitaar (heb ik nog ergens liggen ook, een treble bleed. Een gitaar ook), kan dat dan op dezelfde manier aan een potmeter zoals in een gitaar? Vergeef me m'n blondheid in deze...

D3nnis
11 augustus 2020, 23:04
AoDf gaf een linkje nadat een schema. Daar staat precies in wat je nodig hebt.

Brum
11 augustus 2020, 23:16
Die heb ik ook bekeken. Maar stel, ik haal daar de toggle switches en footswitch tussenuit, veranderen dan de waardes van de rest niet?

Ik zat aan een JHS Little Black Amp Box te denken, maar dan met een treble bleed op de potmeter, zoals in een gitaar. Zou dat werken? Dat JHS geval is echt schijtgemakkelijk, daar heb ik zelfs geen schema voor nodig op zich. Dit kan iedereen lijkt me:

http://cdn-ak.f.st-hatena.com/images/fotolife/a/arca821/20160214/20160214010137.jpg

AoDf
11 augustus 2020, 23:33
Zou mischien ook moeten werken. Diegene die ik poste kan denk ik ook niet helemaal stil gedraaid worden. Van 0 tot -14 db afhankelijk van miniswitch settings. Die footswitch heb je wel nodig toch voor jouw beoogde doel? Schakelen tussen normaal en zachter

Brum
11 augustus 2020, 23:42
Nee, niet nodig op zich. Hij gaat in de Musicomlab, dus staat niet in de keten als ik het kanaal waar ie in staat niet aan heb.

mountainman
12 augustus 2020, 00:59
Is dit wat dan?

https://www.vein-tap.com/product/the-leech-guitar-attenuator/

Volgens de reviews zit in de nieuwere versie een treble bleed cap, maar dat zou je nog even kunnen navragen.

NLF
12 augustus 2020, 02:41
Is het niet zo dat je dat met bijvoorbeeld een Boss GE-7 niet ook moeten kunnen realiseren?

Precies wat ik ook dacht. Los van het volume kun je dan ook de mids er wat uitdraaien wat vaak de vervorming geeft. GE7 is sowieso een super handig ding dus komt altijd wel van pas.

Brum
12 augustus 2020, 10:08
Die GE-7 is too much en te groot. Past niet. Solly.

Ik ben in m'n zoektocht wel een Mosky volumepedaal tegen gekomen, voor nog geen twee tientjes. Schijnt gebaseerd te zijn op de EHX Signal Pad, maar dan in mini formaat. Chinese meuk, maar als ie alleen maar het volume moet terug schroeven... Bovendien kan ik dat ding dan 's open maken om te kijken of ik er zo eentje na kan maken. Wat die Chinezen kunnen, kan ik ook!:crazyhappy:

Tupelo
12 augustus 2020, 15:35
Doe maar wat dimsums dan.

Overigens zat ik op hetzelfde spoor als Mountainman; boostertje standaard meenemen en uit voor wat minder, maar dat is al verworpen...

Brum
12 augustus 2020, 15:49
Het is een Marshall kloon hè, die is al niet clean van z'n eigen.;) Booster staat sowieso standaard aan, maar kan ik samen met zo'n volume pedaal aan en uit schakelen middels een switcher. Dan heb ik met een beetje fantasie zelfs drie kanalen. Volle bak gain met boost, alleen gain van de versterker en een semi-clean kanaal.

Brum
24 augustus 2020, 13:30
Ik heb inmiddels dat pedaaltje binnen. Vraag me alleen nog af waar in de keten ik 'm moet plaatsen. Ik denk helemaal in het begin van de keten?

D3nnis
24 augustus 2020, 13:35
Ligt er denk ik aan of je net als met de volumeknop van je gitaar ook je boost en drivepedaaltjes wilt temmen, of alleen de preamp?

Brum
24 augustus 2020, 13:43
Alleen de preamp. Het drive pedaal schakel ik mee uit als ik dat volume pedaal inschakel, voor een zo clean mogelijk signaal.

Kim Wilson
24 augustus 2020, 13:56
Ik zou hem aan het eind zetten. Anders beïnvloedt het alle gain van alle pedalen.

Brum
24 augustus 2020, 17:24
Zojuist even gerommeld met m'n pedalboard en het pedaaltje inderdaad achterin de keten gezet, na de drive. Ik heb het mezelf wel extreem moeilijk gemaakt door van alles los te rukken, wat achteraf helemaal niet nodig was en een enorme bende heeft veroorzaakt, maar het is uiteindelijk gelukt.:)