PDA

View Full Version : Mains select achter op JCM800



Jan Buurman
6 augustus 2020, 17:49
Sinds kort repeteer ik op een industrieterrein. In het laatste deel van de repetitie heb ik altijd het idee dat mijn versterker wat minder lekker, wat “rommeliger”, klinkt. Toen ik het daar met mijn medegitarist over had dacht hij hetzelfde te ervaren.

Nu heb ik een theorie.

Om 23.00 gaat het lage energie tarief in. Massaal gaan alle energieslurpers aan op het industrie terrein. Hierdoor zakt de stroomsterkte. Daarom klinkt mijn versterker (of pedalen?) minder.

Snijdt deze theorie hout?

Dan een eventuele oplossing?
Achter op mijn Marshall 4010 zit een MAINS SELECT met de keuze 110V, 220V of 230V.
Die heb ik altijd op 230 staan omdat dat mij ooit eens verteld is dat dat de beste stand was.
Zou het helpen als ik hem dan naar 220 schakel?
Roept u maar.

D3nnis
6 augustus 2020, 18:13
Ik zou eerst eens meten geloof ik.

Jan Buurman
6 augustus 2020, 18:17
Ik ben er niet dagelijks.
Maar kan dat met een standaard multi-meter?
Verder hoor ik graag of het een mogelijke theorie is of dat het complete quatsch is.

D3nnis
6 augustus 2020, 18:21
Nou, het zou op zich wel interessant zijn om te kijken of de spanning aan het begin van de repetitie anders is (misschien wel lager :D) dan aan het eind.
Dat kan met een normale multimeter.

AoDf
6 augustus 2020, 19:19
Je kan met een multimeter de spanning in een stopcontact meten, de meter instellen op wisselspanning (dat ~ symbooltje). Het zou mij verbazen als de spanning na 23.00 uur blijvend inzakt. Als de mains select aanpast (zou ik niet direct doen) verander je ook subtiel de interne spanning in je versterker, indien netspanning gelijkblijft. Je zal de buizen zeker niet direct slopen, maar mogelijk moet er opnieuw ge-biassed worden voor een optimaal resultaat.

the sure thing
6 augustus 2020, 20:00
Sinds kort repeteer ik op een industrieterrein. In het laatste deel van de repetitie heb ik altijd het idee dat mijn versterker wat minder lekker, wat “rommeliger”, klinkt. Toen ik het daar met mijn medegitarist over had dacht hij hetzelfde te ervaren.

(...).

Ik heb dit bij elke repetitie en elk optreden. Dé reden: oren (hoofd) worden moe.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Jan Buurman
6 augustus 2020, 20:13
Ik heb dit bij elke repetitie en elk optreden. Dé reden: oren (hoofd) worden moe.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Daar zit wat in. Maar toch is het heel anders dan in de oefenruimte waar ik afgelopen tig jaar in heb gerepeteerd. Ik denk niet dat dit in mijn oren zit.

Jan Buurman
6 augustus 2020, 20:15
Nou, het zou op zich wel interessant zijn om te kijken of de spanning aan het begin van de repetitie anders is (misschien wel lager :D) dan aan het eind.
Dat kan met een normale multimeter.

Ik ga het de eerst volgende keer wel eens proberen. Hoewel ik het spannend vind om twee metalen staafjes in een stopcontact te steken. ;)

the sure thing
6 augustus 2020, 20:23
Daar zit wat in. Maar toch is het heel anders dan in de oefenruimte waar ik afgelopen tig jaar in heb gerepeteerd. Ik denk niet dat dit in mijn oren zit.

Je wordt oud 😃


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

D3nnis
6 augustus 2020, 20:30
Ik ga het de eerst volgende keer wel eens proberen. Hoewel ik het spannend vind om twee metalen staafjes in een stopcontact te steken. ;)Haha...met een stekker doe je dat ook, toch?

Jan Buurman
6 augustus 2020, 20:46
Haha...met een stekker doe je dat ook, toch?

Is toch anders.. :seriousf:

maxdb
6 augustus 2020, 21:36
Daar zit wat in. Maar toch is het heel anders dan in de oefenruimte waar ik afgelopen tig jaar in heb gerepeteerd. Ik denk niet dat dit in mijn oren zit.

Misschien is deze ruimte minder gedempt qua reflecties?

Jan Buurman
6 augustus 2020, 21:46
Ruimte is juist veel meer gedempt. Maar dat is een constante factor.
Wij hebben echt het idee dat onze versterkers na 23.00 minder klinken.

the sure thing
6 augustus 2020, 21:48
Ruimte is juist veel meer gedempt. Maar dat is een constante factor.
Wij hebben echt het idee dat onze versterkers na 23.00 minder klinken.

Hou je ons op de hoogte? Ik ben benieuwd!

(Drinken jullie ook bier? Alkohol vermindert ook de concentratie)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

cluseau
6 augustus 2020, 22:56
Om 23.00 gaat het lage energie tarief in. Massaal gaan alle energieslurpers aan op het industrie terrein. Hierdoor zakt de stroomsterkte. Daarom klinkt mijn versterker (of pedalen?) minder.

Dan een eventuele oplossing?
Achter op mijn Marshall 4010 zit een MAINS SELECT met de keuze 110V, 220V of 230V.
Die heb ik altijd op 230 staan omdat dat mij ooit eens verteld is dat dat de beste stand was.
Zou het helpen als ik hem dan naar 220 schakel?
Roept u maar.

Vraag 1: Niet onmogelijk maar wel onwaarschijnlijk.

Je oplossing is niet verstandig zonder te meten. We zitten plaatselijk bijna aan de 240V~ dus ook je elco spanningen lopen tegen het plafond als je hem op 220V~ zet.

Wat wel een verklaring zou kunnen zijn is dat het ding warm wordt. Met name de trafo's hebben een trage opwarmtijd wat zou kunnen verklaren waarom het later op de avond mistig wordt. Zeker met deze buitentemperaturen loopt de temperatuur flink op. Je kan proberen vanaf het begin een ventilator achter in de kast te laten blazen. De temperatuur zou dan stabieler moeten blijven.

the sure thing
8 augustus 2020, 19:21
En Jan, al metingen verricht?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Remork1970
8 augustus 2020, 19:40
Hou je ons op de hoogte? Ik ben benieuwd!

(Drinken jullie ook bier? Alkohol vermindert ook de concentratie)

En filtert al het tophoog weg uit je gehoor.

Frits van Mourik
8 augustus 2020, 22:45
Treedt het effect plotseling op?
Of sluipt het er langzaam in?

guitarkid2
9 augustus 2020, 09:57
Opzich zelf niet zo gek. Nu aan den lijfe ondervonden
Hier..... als de koelkast aanslaat dimmen de lampen een beetje
Maar we wachten nog steeds op een officieelellle meting

cluseau
11 augustus 2020, 10:11
Opzich zelf niet zo gek. Nu aan den lijfe ondervonden
Hier..... als de koelkast aanslaat dimmen de lampen een beetje
Maar we wachten nog steeds op een officieelellle meting

Meneer houd ook van een biertje :hide:

Kim Wilson
11 augustus 2020, 10:38
Ik herken het wel, dat een versterker na een uur of drie non-stop spelen wat minder dynamisch lijkt te worden. Maar bij mij is dat niet afhankelijk van het tijdstip. Ik had het op zondagochtend ook. Wij speelden altijd twee diensten in de kerk, dan stond ie al om 8:30 uur aan, en zo halverwege de tweede dienst (uur of 12) voelde hij wat minder puntig. En dat was eigenlijk elke zondag dat we speelden. Of het zijn de oren (maar in de kerk ging het nooit zo hard), of door de warmte van de versterker, dat er toch wat waardes begonnen te verlopen of zo...

Jan Buurman
11 augustus 2020, 10:48
En Jan, al metingen verricht?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Nee, helaas. Vakantieperiode..

Jan Buurman
11 augustus 2020, 10:50
Treedt het effect plotseling op?
Of sluipt het er langzaam in?

In mijn beleving vrij plotseling. Maar dat durf ik niet te garanderen. Je bent immers gefocust op de repetitie.

Jan Buurman
11 augustus 2020, 10:53
Het is niet zozeer dat ik minder hoog hoor (vermoeide oren e.d.) of zo maar het klinkt rommeliger. Mijn gedachte was in eerste instantie dat mijn speaker beschadigd was of dat een buisje niet goed meer werkte. Moeilijk uit te leggen wat ik ervaar...

Jan Buurman
11 augustus 2020, 10:54
Laat ik de vraag eens omdraaien.
Wat doet een buizenversteker als hij niet genoeg stroom krijgt?

tmms
11 augustus 2020, 14:23
Als de netspanning daalt, zal niet meer dan maximaal 5-10V zijn vermoed ik, daalt de hoogspanning van de voeding evenredig, denk niet dat je het hoort. Een volt of 100 lager hoor je wel als 'donkerder'. Het effect van de daling van de gloeispanning zal ook marginaal zijn, maar weet ik niet zeker.

Plant
11 augustus 2020, 19:48
Eddie van Halen gebruikt toch een Variac om z'n amps op een Voltje of 80 à 90 te laten draaien (t.o.v. Amerikaanse netspanning) voor z'n zgn. 'Brown Sound'?

Erik de Perik
11 augustus 2020, 22:42
Eddie van Halen gebruikt toch een Variac om z'n amps op een Voltje of 80 à 90 te laten draaien (t.o.v. Amerikaanse netspanning) voor z'n zgn. 'Brown Sound'?

Ik zou de mededelingen van EvH niet al te serieus nemen.

Brum
11 augustus 2020, 22:45
Hij heeft nogal wat dingetjes verzonnen ja, gaf hij zelf later ook toe. Maar het variac verhaal klopt wel, ook door wat amp goeroes bevestigd.

Erik de Perik
11 augustus 2020, 22:47
On Topic, ik weet niet op wat voor industrieterrein jullie zitten, maar de grote gebruikers hebben een contract wat los staat van dag/nacht en de kleine gebruikers gaan 's avonds lekker naar huis en vergeten soms iets uit te zetten. Daar gaat de netspanning niet van omlaag, maar nog steeds wachten we met spanning op jouw metingen.

Erik de Perik
11 augustus 2020, 22:49
Hij heeft nogal wat dingetjes verzonnen ja, gaf hij zelf later ook toe. Maar het variac verhaal klopt wel, ook door wat amp goeroes bevestigd.

Ik wil het best eens navragen, maar ik schat dat hij een EU amp had en daar de Variac voor gebruikte. En dan ga je nog wel eens ergens aan draaien....
Het meeste heeft hij sowieso al niet op de Frankenstrat gespeeld en laten daar nu juist de meeste beweringen vanuit gaan.

Brum
11 augustus 2020, 23:30
Die amp kwam uit de UK voor zover ik begrepen heb. Op Woodytones staan wat leuke artikelen over VH, al is die site niet erg actief meer. De amp goeroes spreken elkaar ook wel 's tegen. Volgens de één zou VH z'n plexi origineel zijn en volgens de ander had José er toch wel degelijk het e.e.a. aan versleuteld. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat die versterker origineel was, maar het zal.

En nu hou ik weer op Jan z'n topic te vervuilen. Sorry Jan!;)

Erik de Perik
11 augustus 2020, 23:32
Die amp kwam uit de UK voor zover ik begrepen heb. Op Woodytones staan wat leuke artikelen over VH, al is die site niet erg actief meer. De amp goeroes spreken elkaar ook wel 's tegen. Volgens de één zou VH z'n plexi origineel zijn en volgens de ander had José er toch wel degelijk het e.e.a. aan versleuteld. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat die versterker origineel was, maar het zal.

En nu hou ik weer op Jan z'n topic te vervuilen. Sorry Jan!;)

Peter van Weelden heeft 'm thuis gehad.

pasqual
11 augustus 2020, 23:42
Jan, kan het niet zo zijn dat je "gewoon" een technisch probleem hebt met je versterker? Kan zo maar zijn dat je een breuk in een las hebt op een van je printplaten die pas aan het licht komt na een tijdje spelen (thermisch). En al zeker dat het optreedt ongeveer rond hetzelfde tijdstip.

Brum
11 augustus 2020, 23:43
Peter van Weelden heeft 'm thuis gehad.

En was ie origineel, of toch gemod?

Erik de Perik
11 augustus 2020, 23:45
En was ie origineel, of toch gemod?

Niet gemod, maar dat heb ik via-via, heb het hem zelf nooit gevraagd. Weet wel dat ze destijds 600 gulden boden voor de OT van mijn 1959 Plexi. Niet gedaan overigens :)

Jan Buurman
11 augustus 2020, 23:47
Jan, kan het niet zo zijn dat je "gewoon" een technisch probleem hebt met je versterker? Kan zo maar zijn dat je een breuk in een las hebt op een van je printplaten die pas aan het licht komt na een tijdje spelen (thermisch). En al zeker dat het optreedt ongeveer rond hetzelfde tijdstip.

Zou ook kunnen. Al is hij vrij recentelijk nagelopen.
Maar voordat hij eventueel de deur uit gaat wil ik zelf eerst meer duidelijkheid hebben over wat er gebeurd.

Erik de Perik
12 augustus 2020, 00:23
Ik denk dat er helemaal niets gebeurT, want dat is het bijna altijd met buizenversterkers. De buizen worden langzaam ouder, net als de Elco's en dan kom je langzaam eens in de buurt van een opknap traject.
Had ik al eens gezegd dat ik nog nooit (in de afgelopen 35 jaar) buizen heb vervangen vanwege kapot? Bij deze dan.

Jan Buurman
12 augustus 2020, 08:10
Ik heb deze amp sinds mensenheugenis. Ik weet en hoor echt wel als er iets is. De buizen zijn recentelijk vernieuwd. Verder is hij ook goed onderhouden.
Het fenomeen doet zich vrij plotseling voor. De enige grote variabele is de oegenomgeving.
Vandaar mijn theorie.
Ik ga meten zodra ik er weer ben.
Maar ga mij nou niet van achter je toetsenbord vertellen dat er niets is.

Rinze
12 augustus 2020, 08:40
Ik heb deze amp sinds mensenheugenis. Ik weet en hoor echt wel als er iets is. De buizen zijn recentelijk vernieuwd. Verder is hij ook goed onderhouden.
Het fenomeen doet zich vrij plotseling voor. De enige grote variabele is de oegenomgeving.
Vandaar mijn theorie.
Ik ga meten zodra ik er weer ben.
Maar ga mij nou niet van achter je toetsenbord vertellen dat er niets is.Erik is druk bezig met bewijzen dat ie ook met dit weer de grootste piemel heeft.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Kim Wilson
12 augustus 2020, 12:27
Ik denk dat er helemaal niets gebeurT, want dat is het bijna altijd met buizenversterkers. De buizen worden langzaam ouder, net als de Elco's en dan kom je langzaam eens in de buurt van een opknap traject.
Had ik al eens gezegd dat ik nog nooit (in de afgelopen 35 jaar) buizen heb vervangen vanwege kapot? Bij deze dan.

Als je na drie uur verschil hoort, is dat niet veroudering. Niet als dat elke keer gebeurt na drie uur.

Jan Buurman
12 augustus 2020, 13:49
Ik weet nog niet zeker of dat het na drie uur spelen is of dat het echt met het tijdstip (23.00) te maken heeft. Vandaar mijn hoog tarief/laag tarief theorie.
Ik heb eerder in mijn carrière al eens problemen gehad op een podium met een voeding van een digitaal apparaat en inzakkende stroomsterkte door aanslaan van grote koelingen.
Vandaar de gedachtegang.

Edit:
Dit draadje.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?173240-Effect-spanningsschommelingen-op-pedalen

Hierdoor realiseer ik mij dat het ook vanuit de pedalen zou kunnen komen..

Brum
12 augustus 2020, 16:04
Heb je ook de mogendheid om het hele zwikkie ergens anders te testen, Jan? Ook op bandvolume? Dat zou een hoop kunnen uitsluiten.

cluseau
12 augustus 2020, 16:34
.............Al is hij vrij recentelijk nagelopen. ...........

Jan, wat is recent?

Ik heb van jouw een aantal keer een JCM800 gezien met serie nummer X34351.

1e keer: aug 2010, Ruis klachten. Loop verwijderd welke niet goed functioneerde en ruis veroorzaakte.

2e keer: mei 2011, geluid zakt weg. Buisvoeten van de ECC buizen zijn door regelmatig buizen wisselen zover uitgeragt dat ze vervangen moesten worden.

3e keer: aug 2015, 2xEL34 + schermroosterweerstanden vervangen. Van 34Watt naar 50Watt.

4e keer: dec 2015, Kraakstoring. Door gebruik was de volumeregelaar losgeraakt in het chassis en maakte geen goede massa. Die dingen gebeuren gewoon in gebruik.

Dus, wat is recent? ik sta er voor in dat het ding in goede conditie de zaal verlaat maar dec 2015 is al ruim 4 jaar terug. In die tijd kan er veel gebeuren. Toch voel ik me verantwoordelijk als het deze amp is en ben je welkom om het te onderzoeken. Het is goed mogelijk om hem 4 uur op vol vermogen te laten zweten. Jouw klacht zou dan echt naar voren moeten komen.

Als het deze amp is zou ik even met zekerheid de netspanning willen weten en als die goed blijkt help ik je graag dit te tackelen.

Jan Buurman
12 augustus 2020, 17:35
Met recent bedoelde ik eigenlijk dat er nieuwe buizen in zijn gegaan. Toen heb je ook wat metingen gedaan toch?

Ik ga eerst de metingen doen. Er wordt door de Corona ook weinig gerepeteerd dus het is ook lastig om meer ervaring op te doen met het eventuele euvel.
Maar door de eerste ervaringen rees de vraag die ik in de openingspost stel.
Als ik de klacht duidelijker heb kom ik naar je toe. Dat weet je toch? ;-)


PS: We moeten sowieso nog iets afspreken ivm mijn achterpaneeltje. :-)

cluseau
12 augustus 2020, 17:51
Met recent bedoelde ik eigenlijk dat er nieuwe buizen in zijn gegaan.


Ja .... 2015. :soinnocent:

Dat is best wel weer ff geleden hoor. Ligt er maar aan hoe vaak je speelt en regelmatig vervoer is ook nadelig tov stationaire amps.


Kwa paneeltje dat komt goed hoor, misschien ben je hier eerder dan je denkt ;)

Jan Buurman
12 augustus 2020, 19:12
Eind februari heb je er nog nieuwe eindbuizen ingezet! Toen is dat paneeltje blijven staan.

Jan Buurman
12 augustus 2020, 19:17
Eind februari heb je er nog nieuwe eindbuizen ingezet! Toen is dat paneeltje blijven staan.

Factuurnummer 101832
;-)

the sure thing
12 augustus 2020, 21:20
Jan:

HOU ONS NIET LANGER IN SPANNING!!!

( leuke woordgrap ook trouwens gezien de context)

DOE DIE METING!

(er lopen inmiddels meerdere weddenschappen op de achtergrond)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Jan Buurman
12 augustus 2020, 21:40
Jan:

HOU ONS NIET LANGER IN SPANNING!!!

( leuke woordgrap ook trouwens gezien de context)

DOE DIE METING!

(er lopen inmiddels meerdere weddenschappen op de achtergrond)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

:seriousf::seriousf:

Ik ben waarschijnlijk volgende week in die ruimte..

cluseau
12 augustus 2020, 22:50
Factuurnummer 101832
;-)

Auw, heb ik die zeker niet gezien en mn geheugen is net een prakkie bloemkool. En over bloemkool gesproken .... ik mag blij zijn als ik weet wat ik gister gegeten heb.

edit:
Even de omschrijving opgezocht bij de factuur. Bij aanvang slechts 40Watt output dus de buizen uit 2015 waren flink op hun retour. Na een buizenwissel 51Watt volgens spec. Leek me duidelijk verhaal en de amp is idd in goede conditie.

the sure thing
13 augustus 2020, 21:03
Auw, heb ik die zeker niet gezien en mn geheugen is net een prakkie bloemkool. En over bloemkool gesproken .... ik mag blij zijn als ik weet wat ik gister gegeten heb.

edit:
Even de omschrijving opgezocht bij de factuur. Bij aanvang slechts 40Watt output dus de buizen uit 2015 waren flink op hun retour. Na een buizenwissel 51Watt volgens spec. Leek me duidelijk verhaal en de amp is idd in goede conditie.

Mag dit soort info wel van de Autoriteit Persoonsgegevens 😁


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Erik de Perik
13 augustus 2020, 21:52
Ik heb al een melding gemaakt.

wiegersma
22 augustus 2020, 08:28
Een poos terug had ik een Engl Savage, waarbij ik ook het gevoel had dat het geluid steeds, uhm, hoe omschrijf je geluid eigenlijk, 'kuttiger' werd. Prikte voor mijn gevoel steeds minder goed door de mix heen.

Jan Buurman
3 september 2020, 11:01
Ik heb de stroomschommelingstheorie laten varen. Niet zozeer door metingen maar door het tijdstip waarop het zich voordeed. Voorheen deed het zich rond 23.00 voor. Vandaar dat ik mij afvroeg of het met hoog/laagtarief op een industrieterrein te maken zou kunnen hebben. Gisteren zijn we vroeger gaan repeteren en deed het euvel zich eerder voor. Dan ligt de temperatuur van de amp meer voor de hand als oorzaak. Afspraak met de tech is reeds gemaakt.

the sure thing
3 september 2020, 20:25
Goede keuze! Ik ga nog steeds voor de alcohol en/of oren vermoeidheidstheorie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Jan Buurman
3 september 2020, 20:37
Die sluit ik uit.

Kim Wilson
3 september 2020, 20:38
Ik heb al eerder aangegeven dat ik het herken. Ik geloof niet in vermoeidheid, en in mijn geval is alcohol ook uitgesloten. Ik merkte het op lange zondagochtenden in de kerk, waarbij we niet constant speelden, maar wel over een tijdspanne van meer dan vier uur. Op een gegeven moment lijkt de strakheid en dynamiek er gewoon uit. Ik denk dat het het heet worden van de buizen is.

Erik de Perik
3 september 2020, 20:49
Erik is druk bezig met bewijzen dat ie ook met dit weer de grootste piemel heeft.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

En die blijk ik dan ook nog te hebben.

Plant
3 september 2020, 22:07
Ik heb al eerder aangegeven dat ik het herken. Ik geloof niet in vermoeidheid, en in mijn geval is alcohol ook uitgesloten. Ik merkte het op lange zondagochtenden in de kerk, waarbij we niet constant speelden, maar wel over een tijdspanne van meer dan vier uur. Op een gegeven moment lijkt de strakheid en dynamiek er gewoon uit. Ik denk dat het het heet worden van de buizen is.

Ik denk dat de buizen daar zelf nog het minste last van hebben. Maar componenten er omheen wel.
Sluit maar eens een condensator aan op een capaciteitsmeter, warm die condensator op met een föhn en kijk wat de waarde doet.
Dan is het niet moeilijk voor te stellen dat een vast ingestelde tonestack in opgewarmde toestand (en dus aan het eind van een sessie) ook anders filtert.
Of dat een verschil van dag en nacht is, is een tweede. Het zal denk ik een optelsom zijn van genoemde factoren. Opwarming van apparatuur, vermoeide oortjes, drankjes...

Ik vermoed ook zo dat de tech weinig gaat vinden, maar we gaan het lezen.

Kim Wilson
3 september 2020, 22:12
Ik denk juist dat het de buizen zijn. Kijk maar eens naar het verschil tussen een koude en warme bias. Het lijkt wel alsof hij na drie of vier uur doorslaat naar een te warme bias.

Plant
3 september 2020, 22:35
M'n sig is recent weer in ere hersteld, verder wacht ik het maar af ;)

Jan Buurman
3 september 2020, 23:03
Ik vind het verbazend welke conclusies hier getrokken worden. Oortjes, alcohol...
Nee jongens, er is iets mis met mijn versterker!!!! Ik ben geen idioot. Ik hoor, voel en ervaar dat mijn versterker, waar ik al tientalle jaren op speel, niet OK is.
Mijn enige vraag in dit topic is of de stroomschommelingstheorie plausibel zou kunnen zijn.
Het antwoord lijkt nee te zijn.

Plant
3 september 2020, 23:25
Ik vind het verbazend welke conclusies hier getrokken worden...

Ik denk ≠ Ik concludeer.
Wij concluderen dus helemaal niks. Dat laten we aan de tech die het daadwerkelijk gaat onderzoeken.

Jan Buurman
4 september 2020, 08:02
Ik heb in ieder geval geen tech nodig om oortjes en alcohol uit te sluiten.

Jan Buurman
4 september 2020, 09:06
Goede keuze! Ik ga nog steeds voor de alcohol en/of oren vermoeidheidstheorie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Waarom twijfel je aan mijn waarneming? Waarom denk je dat er met mijn amp niets mis is? Dat snap ik echt niet.

the sure thing
4 september 2020, 09:22
Lieve Jan, alkohol sluiten we uit, bij deze.

Daarnaast: het kan een COMBINATIE van factoren zijn. Er is niets mis met oren als ze na een tijd "vermoeid" raken". Zoals in een eerdere post ook is aangegeven, ik herken de kwaal van "minder strak geluid" maar al te goed. Ik heb het ALTIJD na een lang optreden of als ik lang in een oefenruimte speel. Maar: ik heb het ook op transistorversterkers en daar zitten geen buizen in.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

ateng
4 september 2020, 18:37
Waarom twijfel je aan mijn waarneming? Waarom denk je dat er met mijn amp niets mis is? Dat snap ik echt niet.

Wat je ook kan doen is over een ander versterker repeteren en als er niks aan de hand is ligt het aan je Marshall. Maar ervaar je hetzelfde dan ligt het waarschijnlijk wel aan vermoeidheid van je oren.

Jan Buurman
4 september 2020, 22:38
Ik ga het nog 1 keer proberen: het ligt niet aan de oren!
Er is iets mis met de versterker!
Klaar.
Kan dit topic gesloten worden? Ik ben er in ieder geval klaar mee.

Plant
5 september 2020, 00:51
Wij niet, want we willen uiteraard nog lezen wat de tech (Frans naar ik aanneem) vaststelt.

D3nnis
5 september 2020, 08:23
In het laatste deel van de repetitie heb ik altijd het idee dat mijn versterker wat minder lekker, wat “rommeliger”, klinkt.



Wij hebben echt het idee dat onze versterkers na 23.00 minder klinken.

Zijn jullie er eigenlijk al achter of het probleem bij beide personen en/of beide versterkers zo'n beetje op hetzelfde moment de kop op steekt, of zit daar (noem eens wat) een half uur tussen?

the sure thing
5 september 2020, 09:33
Wij niet, want we willen uiteraard nog lezen wat de tech (Frans naar ik aanneem) vaststelt.

Ik ben inderdaad heel benieuwd naar de uitkomst!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

cluseau
6 september 2020, 12:22
Wij niet, want we willen uiteraard nog lezen wat de tech (Frans naar ik aanneem) vaststelt.

Dat krijg je te horen hoor, mits ik het kan vaststellen en mijn vakantie voorbij is.

the sure thing
17 september 2020, 17:47
Is er al wat meer bekend?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

the sure thing
9 oktober 2020, 20:46
Joehoe


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Jan Buurman
10 oktober 2020, 07:24
Neh, ik stel mijn vragen inmiddels ergens anders. Voor mij is het forum inmiddels meer een soort Libelle of Viva voor gitaristen geworden.
Vind ik jammer. Maar het is niet anders.

Erik de Perik
10 oktober 2020, 09:48
https://media2.giphy.com/media/TMza45ADWaXBTqhzgU/giphy.gif
https://media2.giphy.com/media/TMza45ADWaXBTqhzgU/giphy.gif

Jan Buurman
10 oktober 2020, 11:35
Dat bedoel ik..

Erik de Perik
10 oktober 2020, 17:44
Ik dacht ik help je even.

Fijn dat je een plek gevonden hebt waar je niet beledigd wordt.

Jan Buurman
10 oktober 2020, 17:51
O, ik voel mij niet beledigd hoor.

the sure thing
10 oktober 2020, 20:44
Erik oettemoel.

Jan, ik ben oprecht geïnteresseerd naar wat nou de geluidsveranderig veroorzaakte.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Jan Buurman
10 oktober 2020, 20:46
Ok. Ik ben er nog mee bezig. Ik zal het uiteindelijke resultaat hier nog wel even posten.

Erik de Perik
10 oktober 2020, 20:52
O, ik voel mij niet beledigd hoor.

Dan wekte je alleen die indruk.


Erik oettemoel.

Jan, ik ben oprecht geïnteresseerd naar wat nou de geluidsveranderig veroorzaakte.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Oettemoel.... is dat een belediging? Ik ben gewend om voor "kankerhomo" uitgemaakt te worden, zeg maar meer het verfijnde verwensen ;)

the sure thing
10 oktober 2020, 21:01
Erik hou op. Ik hoef geen Brad-gedrag hier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Erik de Perik
10 oktober 2020, 21:17
Oh sorry, zal niet meer gebeuren. Ik ben al dankbaar dat ik op jouw forum mag zijn.

Fobo
11 oktober 2020, 09:09
Oh sorry, zal niet meer gebeuren. Ik ben al dankbaar dat ik op jouw forum mag zijn.
Hoezo: zuigen?

the sure thing
11 oktober 2020, 11:30
Ok. Ik ben er nog mee bezig. Ik zal het uiteindelijke resultaat hier nog wel even posten.

Graag!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

cluseau
11 oktober 2020, 17:26
Ik heb Jan nog niet gezien he voor de duidelijkheid. Als hij er uit is en hij vind het nodig om ernaar te kijken worden jullie daar absoluut van op de hoogte gebracht omdat er een topic over is.

Het heeft alleen geen zin om te gaan "zuigen" of een aantal stompzinnige opmerkingen te maken. Zowel Jan als ondergetekende voelen zich niet geroepen daar op te reageren, in tegendeel. Misschien is dat wel de reden dat gn een beetje uit de gratie raakt bij sommige leden.

Voor de werkelijk geïnteresseerde geldt dit natuurlijk niet. Zij krijgen hun antwoord, beloofd.

Brum
11 oktober 2020, 19:00
Ik herken wel een beetje in het verhaal van Jan. Bij mij was het destijds een slechte eindbuis. In het begin niks aan de hand en na verloop van tijd raakte ik voor m'n gevoel wat power kwijt. Ik kon het niet goed plaatsen. Er was geen volume drop of iets dergelijks, maar toch voelde het anders bij het spelen. Nou had dat ook prima gekund door de nodige biertjes bij het repeteren, maar mijn ervaring is eigenlijk dat ik er alleen maar beter door begon te klinken. In mijn beleving dan.:)

the sure thing
11 oktober 2020, 20:25
Zie je: er zijn nog normale belangstellenden....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

cluseau
11 oktober 2020, 22:03
👌 ,

cluseau
26 oktober 2020, 20:16
Nou daar komtie dan:

Lastige klus met een zeeeeeeer vage klacht, hoewel .... de vorige keer dat Jan hier was had hij dezelfde klacht namelijk futloos. Omdat ik die klacht vaak hoor kijk ik eerst naar de staat van de eindbuizen omdat dit meestal de oorzaak is. Dit doe ik oa door een vermogens meting uit te voeren op meerdere impedantie's. Zo'n meting komt eigelijk overeen met de rollenbank, worden de fabrieks specificatie's niet gehaald kun je er donder op zeggen dat er iets loos is in de vermogens sectie. Zo ook in dit geval en was er vanuit gegaan dat het hiermee ook opgelost was. Die eindbuizen vervangen heeft natuurlijk wel veel goed gedaan maar toch was er een ander verschijnsel.

De omstandigheden:
Amp loopt op zn tenen en wordt flink warm waarna na een paar uur (dit is heel rekbaar) de indruk ontstond dat de amp ballen miste zeg maar.

Aanpak:
Weet ik veel, eerst maar weer eens vermogen meten. Niks mis mee, buisjes zijn immers van het voorjaar. Verder niks aan de amp te merken. Nog steeds in de kast heb ik hem op vol vermogen laten blazen op een load met de scoop er aan om te monitoren. Daarbij heb ik hem lekker toegedekt met een dekentje voor de koorts. Na een uurtje constateerde ik een afname van het vermogen al was dat heel gering. Maar met name in het laag (in dit geval 80Hz) liep de zaak achter. Dit was wel een indicatie hoewel de afwijking heel gering was. Inmiddels waren de trafo's rond de 100 graden, vond het wel welletjes zo. Aan de kant gezet, nachtje over slapen.

Dag twee:
Begonnen met het chassis uit te bouwen en wat spanningen rond eindbuizen en Phase inverter zoals voeding, -Ug etc op te nemen in koude toestand. Deze allemaal genoteerd, als hij kookt gaan we die spanningen vergelijken. Chassis plat op de bank aan de monitor en goed toegedekt laten zweten. Ook nu weer een geringe afname van output en signaal kwaliteit. Verder zag ik ook wel wat onstabiel signaal wat voorheen niet zo was. En ook viel me op dat de print in de lengte een beetje bol ging staan op hoge temperatuur. Alle componenten gekloeld in de hoop dat er iets zou reageren op de afkoeling. Voedingselco's losgemaakt en gemeten, capaciteit en ESR zoals verwacht. Wat nu?

De lange smalle print is gesoldeerd aan de potmeters die op hun beurt met zn zessen tegen het front zijn gemonteerd. Dit is al een slechte combinatie maar als die print ook nog eens gaat strekken komt er veel stress in de lasjes en zullen de pots los gaan zitten weet ik uit ervaring.

Bij uitbouw van de print zaten de potmeters nog goed vast. Dit ondermeer omdat de pennen door de print zijn gestoken en stevig zijn omgebogen om vervolgens te zijn gesoldeerd. De potmeters hebben aansluitpennen die met een klinkverbinding op de koolbaan zijn bevestigd. Zo kwam ik er achter dat de baspotmeter in waarde ging varieren op hoge temperatuur en dat is naar mijn idee wat Jan hoort. Het is zelfs meetbaar. Na de pot te hebben vervangen was de signaalvorm veel beter maar had ik nog steeds instabiliteit van het signaal. Bleek ook de gain regelaar dit probleem te hebben dus ook die vervangen. Denk je dan klaar te zijn? Nee hoor, de master is ook gaar. Drie potmeter met losse soldeerpennen.

De amp presteert nu een stuk beter en ook het signaal is recht in te stellen wat voorheen niet ging, ik kwam in het laag duidelijk lager uit. Leerzaam klusje waar je even de tijd voor moet nemen.


edit: even een plaatje van de bol staande print

https://i.imgur.com/7UeQaql.jpg


Hieronder zie je een van de aansluitpennen welke dmv een klinkverbinding tegen de onderliggende koolbaan is geklonken. Het is deze verbinding die storing geeft omdat er tijdens opwarming door de print aan getrokken wordt.

https://i.imgur.com/kX3VcLL.jpg

the sure thing
26 oktober 2020, 20:58
Nou daar komtie dan:

Lastige klus met een zeeeeeeer vage klacht, hoewel .... de vorige keer dat Jan hier was had hij dezelfde klacht namelijk futloos. Omdat ik die klacht vaak hoor kijk ik eerst naar de staat van de eindbuizen omdat dit meestal de oorzaak is. Dit doe ik oa door een vermogens meting uit te voeren op meerdere impedantie's. Zo'n meting komt eigelijk overeen met de rollenbank, worden de fabrieks specificatie's niet gehaald kun je er donder op zeggen dat er iets loos is in de vermogens sectie. Zo ook in dit geval en was er vanuit gegaan dat het hiermee ook opgelost was. Die eindbuizen vervangen heeft natuurlijk wel veel goed gedaan maar toch was er een ander verschijnsel.

De omstandigheden:
Amp loopt op zn tenen en wordt flink warm waarna na een paar uur (dit is heel rekbaar) de indruk ontstond dat de amp ballen miste zeg maar.

Aanpak:
Weet ik veel, eerst maar weer eens vermogen meten. Niks mis mee, buisjes zijn immers van het voorjaar. Verder niks aan de amp te merken. Nog steeds in de kast heb ik hem op vol vermogen laten blazen op een load met de scoop er aan om te monitoren. Daarbij heb ik hem lekker toegedekt met een dekentje voor de koorts. Na een uurtje constateerde ik een afname van het vermogen al was dat heel gering. Maar met name in het laag (in dit geval 80Hz) liep de zaak achter. Dit was wel een indicatie hoewel de afwijking heel gering was. Inmiddels waren de trafo's rond de 100 graden, vond het wel welletjes zo. Aan de kant gezet, nachtje over slapen.

Dag twee:
Begonnen met het chassis uit te bouwen en wat spanningen rond eindbuizen en Phase inverter zoals voeding, -Ug etc op te nemen in koude toestand. Deze allemaal genoteerd, als hij kookt gaan we die spanningen vergelijken. Chassis plat op de bank aan de monitor en goed toegedekt laten zweten. Ook nu weer een geringe afname van output en signaal kwaliteit. Verder zag ik ook wel wat onstabiel signaal wat voorheen niet zo was. En ook viel me op dat de print in de lengte een beetje bol ging staan op hoge temperatuur. Alle componenten gekloeld in de hoop dat er iets zou reageren op de afkoeling. Voedingselco's losgemaakt en gemeten, capaciteit en ESR zoals verwacht. Wat nu?

De lange smalle print is gesoldeerd aan de potmeters die op hun beurt met zn zessen tegen het front zijn gemonteerd. Dit is al een slechte combinatie maar als die print ook nog eens gaat strekken komt er veel stress in de lasjes en zullen de pots los gaan zitten weet ik uit ervaring.

Bij uitbouw van de print zaten de potmeters nog goed vast. Dit ondermeer omdat de pennen door de print zijn gestoken en stevig zijn omgebogen om vervolgens te zijn gesoldeerd. De potmeters hebben aansluitpennen die met een klinkverbinding op de koolbaan zijn bevestigd. Zo kwam ik er achter dat de baspotmeter in waarde ging varieren op hoge temperatuur en dat is naar mijn idee wat Jan hoort. Het is zelfs meetbaar. Na de pot te hebben vervangen was de signaalvorm veel beter maar had ik nog steeds instabiliteit van het signaal. Bleek ook de gain regelaar dit probleem te hebben dus ook die vervangen. Denk je dan klaar te zijn? Nee hoor, de master is ook gaar. Drie potmeter met losse soldeerpennen.

De amp presteert nu een stuk beter en ook het signaal is recht in te stellen wat voorheen niet ging, ik kwam in het laag duidelijk lager uit. Leerzaam klusje waar je even de tijd voor moet nemen.

Dank voor het uitgebreide verslag! Leuk om te lezen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Kim Wilson
26 oktober 2020, 21:00
Nou daar komtie dan:

Lastige klus met een zeeeeeeer vage klacht, hoewel .... de vorige keer dat Jan hier was had hij dezelfde klacht namelijk futloos. Omdat ik die klacht vaak hoor kijk ik eerst naar de staat van de eindbuizen omdat dit meestal de oorzaak is. Dit doe ik oa door een vermogens meting uit te voeren op meerdere impedantie's. Zo'n meting komt eigelijk overeen met de rollenbank, worden de fabrieks specificatie's niet gehaald kun je er donder op zeggen dat er iets loos is in de vermogens sectie. Zo ook in dit geval en was er vanuit gegaan dat het hiermee ook opgelost was. Die eindbuizen vervangen heeft natuurlijk wel veel goed gedaan maar toch was er een ander verschijnsel.

De omstandigheden:
Amp loopt op zn tenen en wordt flink warm waarna na een paar uur (dit is heel rekbaar) de indruk ontstond dat de amp ballen miste zeg maar.

Aanpak:
Weet ik veel, eerst maar weer eens vermogen meten. Niks mis mee, buisjes zijn immers van het voorjaar. Verder niks aan de amp te merken. Nog steeds in de kast heb ik hem op vol vermogen laten blazen op een load met de scoop er aan om te monitoren. Daarbij heb ik hem lekker toegedekt met een dekentje voor de koorts. Na een uurtje constateerde ik een afname van het vermogen al was dat heel gering. Maar met name in het laag (in dit geval 80Hz) liep de zaak achter. Dit was wel een indicatie hoewel de afwijking heel gering was. Inmiddels waren de trafo's rond de 100 graden, vond het wel welletjes zo. Aan de kant gezet, nachtje over slapen.

Dag twee:
Begonnen met het chassis uit te bouwen en wat spanningen rond eindbuizen en Phase inverter zoals voeding, -Ug etc op te nemen in koude toestand. Deze allemaal genoteerd, als hij kookt gaan we die spanningen vergelijken. Chassis plat op de bank aan de monitor en goed toegedekt laten zweten. Ook nu weer een geringe afname van output en signaal kwaliteit. Verder zag ik ook wel wat onstabiel signaal wat voorheen niet zo was. En ook viel me op dat de print in de lengte een beetje bol ging staan op hoge temperatuur. Alle componenten gekloeld in de hoop dat er iets zou reageren op de afkoeling. Voedingselco's losgemaakt en gemeten, capaciteit en ESR zoals verwacht. Wat nu?

De lange smalle print is gesoldeerd aan de potmeters die op hun beurt met zn zessen tegen het front zijn gemonteerd. Dit is al een slechte combinatie maar als die print ook nog eens gaat strekken komt er veel stress in de lasjes en zullen de pots los gaan zitten weet ik uit ervaring.

Bij uitbouw van de print zaten de potmeters nog goed vast. Dit ondermeer omdat de pennen door de print zijn gestoken en stevig zijn omgebogen om vervolgens te zijn gesoldeerd. De potmeters hebben aansluitpennen die met een klinkverbinding op de koolbaan zijn bevestigd. Zo kwam ik er achter dat de baspotmeter in waarde ging varieren op hoge temperatuur en dat is naar mijn idee wat Jan hoort. Het is zelfs meetbaar. Na de pot te hebben vervangen was de signaalvorm veel beter maar had ik nog steeds instabiliteit van het signaal. Bleek ook de gain regelaar dit probleem te hebben dus ook die vervangen. Denk je dan klaar te zijn? Nee hoor, de master is ook gaar. Drie potmeter met losse soldeerpennen.

De amp presteert nu een stuk beter en ook het signaal is recht in te stellen wat voorheen niet ging, ik kwam in het laag duidelijk lager uit. Leerzaam klusje waar je even de tijd voor moet nemen.

Mooi dat het niet aan de oren of het alcoholgebruik van Jan ligt, en knap dat je het hebt gevonden! Het euvel lijkt op wat ik ervaar met die van mij, na meer dan 3 uur aanstaan. Wat ik wel opmerkelijk zou vinden voor een twee jaar oude versterker die misschien 100 uur heeft gedraaid.

AoDf
26 oktober 2020, 21:12
Mooi verhaal, goed speurwerk! Hoop dat Jan ook weer helemaal tevreden is met het resultaat.

Midwolda
26 oktober 2020, 21:15
Dank voor het uitgebreide verslag! Leuk om te lezen.


En nog een keer!

Plant
26 oktober 2020, 21:24
https://bloximages.newyork1.vip.townnews.com/fairfieldsuntimes.com/content/tncms/assets/v3/editorial/d/b2/db2d18c4-0fb1-11e9-849a-f7439e3fceef/5c2e9f51aa564.image.jpg

Top! :ok:

edit: Heb je de nieuwe potmeters op dezelfde wijze gemonteerd (met kans op herhaling op termijn) of heb je nog maatregelen genomen om de rek en krimp van de potmeters weg te houden?

Brum
26 oktober 2020, 21:48
Volgens mij had ie ook wel gewoon teveel gezopen hoor... Geintje Jan! Geintje! Maar goed, eind goed, al goed. Ik gokte op een kapotte eindbuis. Niet dus.:)

Jan Buurman
27 oktober 2020, 07:11
Je bent een topper Frans!!! Zo te horen heb je het weer geflikt. Een schijnbaar hopeloze opdracht. Een hele vage, subtiele klacht die niet echt oproepbaar leek.
Hoe vaag en subtiel ook, het ontnam mij flink het speelplezier en riep frustraties op. (Vandaar mijn korte lontje hier en daar)
Ik sta te popelen om hem aan de tand te voelen. Ik heb nog wel wat vraagjes masr die stel ik wel als ik hem oppik. Ik neem vandaag conract met je op.
Applaus voor Frans en je ziet het.... hét adres om je amp te brengen.

Jan Buurman
27 oktober 2020, 07:20
Wat betreft de oortjes... het was voor een groot deel ook de respons van de versterker. Hij reageerde niet op mijn spel zoals ik gewend was. Ik hoorde het maar ik voelde het ook echt.

cluseau
27 oktober 2020, 07:42
Wat betreft de oortjes... het was voor een groot deel ook de respons van de versterker. Hij reageerde niet op mijn spel zoals ik gewend was. Ik hoorde het maar ik voelde het ook echt.


Wat dat betreft had je volkomen gelijk Jan, laat dat duidelijk zijn voor al die zevers hier :seriousf:

Het was laat toen ik ermee stopte dus moet hem nu nog afmaken. Zal ook nog wat foto's plakken om het verhaaltje te ondersteunen en eerlijk gezegd zijn dit de leukste klussen.

Maar .... ik ben pas tevreden als jij er geen problemen mee ondervindt dus ben reuze benieuwd of het probleem wat ik vond ook werkelijk jouw probleem was. Over een paar weken weten we het zeker.

cluseau
27 oktober 2020, 10:49
Top! :ok:

edit: Heb je de nieuwe potmeters op dezelfde wijze gemonteerd (met kans op herhaling op termijn) of heb je nog maatregelen genomen om de rek en krimp van de potmeters weg te houden?

Ja idd, ik heb bij het originele bericht wat plaatjes gevoegd en op de laatste kun je zien hoe de soldeerpennen in een bocht zijn gewrongen en vervolgens omgebogen als krammen gesoldeerd zijn. Uitstekende oplossing om scheurtjes rond de las te voorkomen maar uiteindelijk gaat er dan iets anders gebeuren zoals dit. Ik steek de pennen gewoon door de print en soldeer ze direct zonder platbuigen. Dit is wel zwakker voor de las maar ik vind dat je na een aantal jaren beter het laswerk kan opfrissen dan de potmeters vervangen.