PDA

View Full Version : Photoflame Strat strippen



KoenGuitar
27 juli 2020, 21:18
Mijn eerste goede gitaar was een Japanse photo flame strat uit de 90's. Helaas wordt 'ie wat ouder ouder en zitten er wat barsten in de lak, wat met zo'n gitaar natuurlijk erg lelijk is.

Nu wil ik de gitaar gaan strippen en een kleurtje geven. Omdat het geen gewone verflaag is leek het me wel handig hier even na te gaan wat voor het strippen een handige methode is, gezien het fotolaagje onder de lak bij deze modellen. Is dat dan gewoon een kwestie van de schuurmuis erop zetten (en de randen handmatig met schuurpapier) of is het gezien het plastic beter om dan op een andere manier te doen?

Bij voorbaat dank voor eventuele tips!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

JVGM-music
27 juli 2020, 21:25
Weet niet zoveel van deze gitaren en hoe ze gelakt zijn maar als de blanke lak gaat barsten en je wilt het opknappen dan alle blanke lak er afschuren....laat je wat zitten komt dit weer terug in de nieuwe lak. Dus alles er af, porienvuller en grondlak , gladschuren en lakken.

Napoje
27 juli 2020, 23:00
Als je dat nog nooit gedaan hebt, verwacht geen topresultaten. Een gitaar strak lakken os wen van de lastigste klusje van gitaarbouwen.

Als je het toch wil doen. Lees de lak faq in de zelfbouwsectie maar eens. Ik zou m niet helemaal kaalschuren trouwens. De huidige lak glad opschuren is beter, anders moet je weer de hele nerf gaan vullen enzo. Dat is nu al gedaan.

Pepe
28 juli 2020, 00:18
Zo'n Fender behang gitaar kan er met wat krasjes toch best ok uit zien?
Fotoflame relic lijkt me geinig, ben je uniek.
Maar ok, niet voor de shiny happy people natuurlijk.

https://images.reverb.com/image/upload/s--75okMjdR--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1508041711/ybtthbpwfxtacgxttc0n.jpg

maxdb
28 juli 2020, 01:19
Op zich wel een leuk idee voor mijn geplastificeerde Dick Dijkman nr. 047 .., even een beetje in de fik steken en het is weer een 'flashy' moderne gitaar

http://www.bandamp.com/user/album/5511/1000002340.jpg

KoenGuitar
28 juli 2020, 11:06
Zo'n Fender behang gitaar kan er met wat krasjes toch best ok uit zien?
Fotoflame relic lijkt me geinig, ben je uniek.
Maar ok, niet voor de shiny happy people natuurlijk.

https://images.reverb.com/image/upload/s--75okMjdR--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1508041711/ybtthbpwfxtacgxttc0n.jpgHet zijn niet wat krasjes of relicing, maar gewoon tamelijk dikke scheuren in de lak. Het hoeft van mij niet heel shiny allemaal. Wat ook lelijk is, is dat het plastic helemaal crème verkleurd is in combi met de flame. Met die flame wil je gewoon hagelwit. Het totaalplaatje 'klopt' naar mijn idee gewoon niet. Zal vandaag even een foto plaatsen 😉

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Napoje
28 juli 2020, 20:26
Post eens een foto dat praat wat makkelijker

KoenGuitar
29 juli 2020, 12:29
Bijgaand! Zijn zoals te zien wel wat flinke barstenhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200729/2223fba09ea55614b1cc5295a09adbf3.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200729/94b9f2635dfce4b5fc6fd7df55da6707.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200729/087d670e1a7d86c85c9ee440c320eb21.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

rozh
29 juli 2020, 13:11
Bijgaand! Zijn zoals te zien wel wat flinke barsten
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

gast das echt zonde om die te strippen. valt eigk ook nog best mee.

koop dan een andere strat of een andere body en verkoop deze dan oid.

Pepe
29 juli 2020, 13:13
Vind ik ook maar is persoonlijk dus we gaan je helpen met je vraag,
Voor een ander kleurtje zou ik de boel gewoon licht opschuren en vetvrij maken, dat is een prima ondergrond voor je nieuw lak. Wel even plamuren wat er te plamuren valt aan oneffenheden desgewenst.

Wat je niet wil is de papierlaag verstoren want dat leidt tot enorm veel meer werk en gedoe met lijmlagen verwijderen.

Napoje
29 juli 2020, 14:20
Scheurtjes evt vullen met superlijm en gladschuren met korrel 800

guitarkid2
29 juli 2020, 15:12
En alleen aan beginnen als je iewat handig bent want als ik hieraan zou beginnen dan weet zeker dat het eindresltaar majoor lelllekker zou zijn dan nu

Btw imo
Zonde tijd

JVGM-music
29 juli 2020, 18:45
Scheurtjes evt vullen met superlijm en gladschuren met korrel 800

Nee, ga je weer terugzien na verloop van tijd. Kaalschuren tot op het kale hout de enige oplossing. Maar ik zou hem ook gewoon zo laten denk ik...

KoenGuitar
29 juli 2020, 19:44
Dank voor alle reacties. Het doet me wel twijfelen om de body gewoon te verkopen of direct te ruilen. Stuk minder gedoe terwijl iemand anders die deze look wel waardeert er plezier van kan hebben. 🤔

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

rozh
29 juli 2020, 21:36
Mag ik nogmaals herhalen dat het echt zonde van je tijd, gitaar en geld is om deze opnieuw te gaan finishen. verkoop hem of verruil hem gewoon voor iets wat je wel mooi vindt

Pepe
29 juli 2020, 21:45
Ach, ik ben van de Diy generatie
ik ontvette een gitaar, spoot er een spray can over leeg en hop, nieuwe gitaar
d'r moet nog ergens een baby blue tele deluxe en een lake placid Marauder rondwaren
en heb je er genoeg van, nieuwe kleur erover of polish back to original
zo'n nieuw kleurtje deed ik sneller dan dit soort topics meestal duren.

Erik de Perik
29 juli 2020, 21:56
Vaak kun je het ook opvangen door een leuke tas of schoenen er bij te matchen.

Powderfinger
29 juli 2020, 22:25
Ik ken 't type niet, maar als 't geen fortuin waard is, zou ik 'm gewoon een andere kleur geven als jij dat wil. Persoonlijk vind ik dit toch al geen mooie finish en die scheuren vallen niet in de categorie mooie natural relic.

Plant
30 juli 2020, 00:07
Het is een diepe crack, maar zit voornamelijk op 1 plek.
Door de detailfoto's lijkt het erger dan het is.
Ik zou er niks aan doen, het maakt het alleen maar erger.

apekop
2 augustus 2020, 09:28
Gewoon een sticker van Greenday over die crack.....

arjanb01
2 augustus 2020, 09:48
M’n oude luke had ook zulke scheuren. Mooi laten zitten en dat ding helemaal aan gort spelen, want daar zijn die strats voor gemaakt.
Wil je een mooie gitaar, koop een les Paul of een PRS😁

munkie
2 augustus 2020, 18:52
Als dat een Jap gitaar is is het waarschijnlijk polyurethaan lak. Dan ben je nog wel even bezig om die handmatig te strippen.

apekop
4 augustus 2020, 00:44
Kun je hier niks mee? ik zag vandaag een gast op tv die hier hele auto's mee beschilderde....deed ie goed!
Zou volgens mij ook goed werken op gitaren.

https://www.bol.com/nl/f/4-artz-acryl-stiften-set-12-kleuren-acryl-markers/9200000100120255/

arjanb01
4 augustus 2020, 08:20
Naar een auto spuiterij brengen die body. Die kunnen heel strak nieuwe lak aanbrengen.
Een bassist uit een van m’n vorige bands had een basgitaar zelf gebouwd en de body heel mooi in licht grijs metallic gelakt. Zag er heel strak en netjes uit.

Napoje
4 augustus 2020, 11:45
Als dat een Jap gitaar is is het waarschijnlijk polyurethaan lak. Dan ben je nog wel even bezig om die handmatig te strippen.

Bijna alle gitaren vanaf begin jaren zeventig is pu lak. Behalve sommige custom en Boutique modellen... was het wel nitro geweest had het eenvoudig geweest want dat versmelt mooi in bestaande lak. Dat is dan ook het enige voordeel van nitrolak behalve als je van relic houdt want slijten doet het prima (Naar mijn mening).

Pepe
4 augustus 2020, 12:23
De ene pu is niet de andere.
Fender experimenteert met lakken (flash coat is the latest to boot) om de procedure te verkorten, Japan lijkt meer de insteek te hebben van hardere lakken.
Als je ooit geprobeerd hebt de lak van een JV Fender te verwijderen begrijpt u gelijk wat ik bedoel.

dus ik blijf erbij, licht opschuren en met beleid een spray can job will do fine maar als je toch besluit om alle lak en lijmlagen te verwijderen zie ik met veel plezier een topic tegemoet ter lering ende vermaeck :D

guitarkid2
4 augustus 2020, 14:02
Mijn mening blijft niks aan doen
Waarom?
Ervaringtje
Digitale fotografie
+-10 jaar geleden von ik digi ruis/korrel in fotos echt vreselijk nu vin ik het in sommige gevallen gewoon heel mooi
Zoiets

Napoje
4 augustus 2020, 14:58
De ene pu is niet de andere.
Fender experimenteert met lakken (flash coat is the latest to boot) om de procedure te verkorten, Japan lijkt meer de insteek te hebben van hardere lakken.
Als je ooit geprobeerd hebt de lak van een JV Fender te verwijderen begrijpt u gelijk wat ik bedoel.

dus ik blijf erbij, licht opschuren en met beleid een spray can job will do fine maar als je toch besluit om alle lak en lijmlagen te verwijderen zie ik met veel plezier een topic tegemoet ter lering ende vermaeck :D

Bij een strat is dat nogal veel werk. Bij een tele niet. Die gooi je door een vlakbank die op bijna niets ingesteld staat :) werkt heel goed. Alleen niet voor de zijkanten helaas.