PDA

View Full Version : Marshall Studio Vintage issue



new deep
21 juli 2020, 17:05
Hi all,

ik heb sinds vandaag een marshall studio vintage head in mijn bezit.
Enthousiast geraakt door vele filmpjes heb ik de amp online gekocht voor thuisgebruik.

Aangezien het een plexi type amp is, had ik wel verwacht dat hij hard zou gaan maar aangezien je van 20 watt naar 5 watt kan schakelen voorzag ik niet echt issues op dat vlak.

Het lijkt er alleen op dat ik hem niet harder dan pak m beet max 2 op beide kanalen (high treble en normaal, resp. loudness 1 en 2) kan zetten.
Ook heb ik verschillende inputs gebruikt en daarbij 3 input doorgelust om de combinatie van de kanalen mogelijk te maken.
En dan voordat van enige buizen saturatie sprake is of je aan het combineren van beide kanalen met een tube overdrive zou toekomen, klinkt de amp al onaangenaam hard (direct dat wel) en zeker voor thuis.
Ik gebruik een closed speakercabinet met vintage 30 en g12 h (8ohm) daarbij ook nog de 4 ohm uitgang van de amp Gebruikt ipv 8 en dat leek iets aangenamer en eerder op te breken (niet de bedoeling alleen).

Heeft iemand tips of ervaringen met deze amp? Is het misschien zo dat de meeste demo’s online te zien zijn mbv een power attenuator of een volume pedaal of effect in de effect loop zijn ingespeeld?
Echt een heel groot verschil, ter vergelijk ik speel bijv op een mesa boogie rectifier thuis en die gaan prima cranked/ high Tube gain en Tegelijk op redelijk zacht volume met bottom end.

new deep
21 juli 2020, 17:08
Dit is trouwens een voorbeeld van wat lijkt een redelijk normaal thuis volume;

https://m.youtube.com/watch?v=2-kS4Kcaryw

NLF
21 juli 2020, 23:07
Niet met deze amp maar wel met de 2061 x (en de Class 5, de JTM 45, de 100 watt Plexi's etc). Heb trouwens wel een keer een demonstratie clinic toestand bijgewoond van die studio vintage.

Tsja ... Ik gebruik thuis mijn Class5 niet eens, die is 5 watt met een `10 inch speaker en die gaat veel te hard. Ik neem aan dat die studio vintage van juo inderdaad behoorlijk hard gaat. Da's ook wat er zo gaaf aan is aan zo'n ding. Hijs bedoeld om in een bandje te gebruiken op een kleiner podium (kroeg etc_) omdat je een 100 of 50 watter daar niet (meer) voor kunt gebruiken.

Je speelt m ook nog eens over een 2x12 cab met behoorlijk luide speakers. Tsja. Marshalls (maar Vox en Hiwartt idem dito) zonder master volume moet je behoorlijk hard zetten voordat ze klinken, zeker met strat en tele, maar met HB gitaren ook. Voor thuis lijkt me dat je flink boven het volume zit ja. Zelf gebruik ik daar een Palmer eins voor (zachter is er niet)

NLF
21 juli 2020, 23:14
O ja: onlione filmpjes zijn goed om je te oriejenteren maar daar houdt het op. Zelf proberen is noodzakelijk om te weten wat je er wel niet mee kunt. Maar ik had je van te voren kunnen vertellen dat ie mij voor thuis veel te hard zal gaan

Thuis elektrisch spelen is sowieso lastig vind ik. Sfeer is anders dan in een oefenhok in een kelder van een jongerensoos of zoiets. Thuis probeer ik echt het volume laag te houden en 20 watt Marshall is dan niet handig. Mesa Boogie: mmmmh. weet ik niet. Misschien door master volume en veel preamp vervorming en scooped sound dat ie ook op laag volume goed presteert. Marshall is geen amp om dat te kunnen doen, die moet je half open draaien (op 4, 5, 6 ofzo) dan komt de sound vanzelf.

Ik speel altijd zo op al mijn amps (en ik heb dr een hoop inmiddels...) en heb geen pedalen en geen master volume preamp versterkers. Not one!

new deep
22 juli 2020, 07:58
Thanks. Ik vond deze discussie ook verhelderend:
https://www.marshallforum.com/threads/the-official-marshall-studio-vintage-thread-sv20h.105813/page-2

Ondertussen ga ik misschien een jhs little black box aanschaffen, kan in de effectsloop als volgt Lyme regelaar.

new deep
22 juli 2020, 07:59
Thanks. Ik vond deze discussie ook verhelderend:

https://www.marshallforum.com/threads/the-official-marshall-studio-vintage-thread-sv20h.105813/page-2

Ondertussen ga ik misschien een jhs little black box aanschaffen, kan in de effectsloop als volume regelaar.

twoerd
22 juli 2020, 10:40
Ik kan me voorstellen dat de meeste buizenversterkers die luid genoeg zijn voor in een band, voor thuis niet zacht genoeg kunnen. Brengt mij bij de vraag of ze wel bestaan. Iemand een idee? Dan moet je denk ik wel een heel goede master volume hebben, bovenop een switch naar lager vermogen. En dan is de vraag of het nog een beetje klinkt. Want thuis zacht is bij mij soms echt heel erg zacht. Dat je erbij kunt praten zeg maar. Dat doe ik nu met een solid state versterker op 0,5 Watt en dan nog met de volumeknoppen laag.

Sjtevel
22 juli 2020, 10:40
Ik heb verschillende 20W amps staan en gebruik thuis nooit cabs. Ik prik ze in een torpedo captor en die gaat naar de computer met een ir loader. Zo kan ik via monitoren of een koptelefoon het volume in gareel houden.

new deep
22 juli 2020, 11:44
Op zich heb ik wel buizen amps thuis gehad die dat probleem niet hadden, het lijkt erop dat wattage niet zo heel veel zegt maar meer het amp design.

Bogner Alchemist head gaat prima thuis, de Bogner Shiva weer minder maar niet zo extreem als de studio vintage (en een 5 watt epiphone buizenbakje dat ik ooit had- niet te doen thuis).
Verder lukte het ook wel met een koch twintone combo thuis met een lekkere drive te spelen op slaapkamer volume.
Schiet me verder een orange Tiny terror te binnen (broodrooster versterkertje, ook laag wattage) kwam ook niet helemaal tot z’n recht thuis. En een fender bassman head die ook alleen met optredens en in de oefenruimte zin had.
Ik heb overigens die jhs Blackbox attenuator besteld voor 51 euro, laat nog wel weten of dat helpt.

new deep
22 juli 2020, 11:45
Vox ac15 ook geen succes thuis vond ik

NLF
22 juli 2020, 14:17
Ik kan me voorstellen dat de meeste buizenversterkers die luid genoeg zijn voor in een band, voor thuis niet zacht genoeg kunnen. Brengt mij bij de vraag of ze wel bestaan. Iemand een idee? Dan moet je denk ik wel een heel goede master volume hebben, bovenop een switch naar lager vermogen. En dan is de vraag of het nog een beetje klinkt. Want thuis zacht is bij mij soms echt heel erg zacht. Dat je erbij kunt praten zeg maar. Dat doe ik nu met een solid state versterker op 0,5 Watt en dan nog met de volumeknoppen laag.

Het best is gewoon twee amps (of meer). Ik heb voor thuis dus een 1 watt ampje met een 6 inch speaker. Werkt prima. Voor thuis. Nou en voor in de oefenruimte gebruik ik andere dingen. Heel simpel. Een versterker is of gebouwd om boven een drummer uit te komen, of om juist heel zacht te gaan.

NLF
22 juli 2020, 14:33
Thanks. Ik vond deze discussie ook verhelderend:
https://www.marshallforum.com/threads/the-official-marshall-studio-vintage-thread-sv20h.105813/page-2

Ondertussen ga ik misschien een jhs little black box aanschaffen, kan in de effectsloop als volgt Lyme regelaar.

Mmmh. Ja, weet je, de charme van een non master volume amp is dat je maar 1 volume knop hebt en m gewoon hard moet zetten. Hele simpele bediening, kind kan de was doen. Heb je een master volume dan is de amp anders ontworpen. Een soort scheiding tussen pre en poweramp, de amp wordt dan niet meer als 1 geheel gezien. Het idee is dan dat het geluid in de preamp wordt gemaakt en dat de poweramp alleen maar het volume zou regelen.

Mastervolume, attenuator, schakelbaar van 15 naar 5 naar 0,5 watt (wat eigenlijk altijd ten koste van de sound gaat): komt allemaal een beetje op hetzelfde neer. Probleem is dat je met 20 watt en 12 inch speakers gewoon veel te veel vermogen hebt voor een normale woning. Dus eerst een signaal gaan versterken en daarna weer gaan verzwakken. Dat is eigenlijk omslachtig (en onlogisch)/

De Palmer Eins heb ik na eindeloze zoektochten van jaren en nadat ik het had opgegeven gekocht en (voor mij) werkt die. Non master buizen amp met niet zoveel headroom, kleine speaker met weinig vermogen erachter, klaar. Alles wat groter is (mijn SF Champ met 8 inch speaker gaat al meteen veel harder, mijn Class5 al helemaal) gebruik ik thuis niet (zolang ik nog niet in een grote vrijstaande villa woon).

Een non master volume amp (Fender Tweed, Vox, Marshall, Supro) koop je omdat je een non master volume amp wilt. Punt. Een amp met mastervolume werkt totaal anders. Alles wat je doet (master volume inbouwen, attenuator gebruiken, power scaling, via isocab doorlussen naar monitor etc) gaat altijd ten koste van de sound (dynamiek, klank, vervorming, helderheid, punch etc.). Je kunt gaan zitten pielen, en de ene oplossing werkt wellicht beter dan de ander, maar zo simpel is het.

Een 20 watt Marshall is voor in een bandje voor in het oefenhok of in een kroeg zodat je geen 50 watter of 100 watter hoeft te gebruiken (die al helemaal te hard gaan, zeker tegenwoordig, maar die zijn ook niet gemaakt voor een kroeg maar voor een super grote zaal).

E-J
22 juli 2020, 14:49
Probeer eens een 1x12je met een G12M-20. Die is 96 dB t.o.v. de 100 dB van de V30 en de G12H. Scheelt aardig wat volume. Al moet ik zeggen, ik heb zelf een 2061x en met een dergelijke Greenback zit die op het randje van bruikbaarheid thuis. In de band is het precies goed (net wel/niet een randje).

raabje
22 juli 2020, 16:02
Ik weet zelf niet hoe het precies zit, maar ik heb begepen dat het verschil in watt niet zo veel uitmaakt, een versterker die 100 watt is, is niet 2 keer zo krachtig als een 50 watt, dat verschil is veel kleiner. Een 10 of 20 watt versterker is al bijna net zo krachtig als een 100 watt. Iemand anders kan dat vast veel beter uitleggen.

tmms
22 juli 2020, 16:57
Audio-dB's gaan logaritmisch. 100W is twee keer zo luid als 10W. Nog een keer luider 1000W.

NLF
22 juli 2020, 17:43
Tis zoals tmms zegt. Dus als je 2x zo veel volume wilt produceren als je met 1 watt kunt heb je 10 watt nodig, wil je weer 2x zo luid dan heb je 100 watt nodig. Maar het maakt natuurlijk ook uit omdat je met meer vermogen ook speakers moet gebruiken die meer vermogen hebben omdat je ze anders opblaast. Nu hoeft dat niet direct te betekenen dat je harder gaat (speaker efficientie, dus hoeveel een speaker doorgeeft van wat ie binnen krijgt is dan belangrijk) maar een kleine amp stelt je in staat om een kleine speaker te gebruiken die niet zo hard gaat en niet zoveel laag produceert (want het zijn vooral de bastonen die de buren kunnen horen)

new deep
22 juli 2020, 19:12
Allemaal interessante info

new deep
22 juli 2020, 21:40
Ook mooi;

https://m.youtube.com/watch?v=aF9HB6Og88w

NLF
23 juli 2020, 00:00
Is een attenuator en volgens mij ook best een goede. Zelf heb ik de Aracom gehad, da's een hele goede. Maar ik heb m weg gedaan. Ik zet gewoon de versterker hard, heel simpel. Gaat de amp te hard dan gebruik ik een kleinere. Eigenlijk heel eenvoudig en voor de hand liggend.

Brum
23 juli 2020, 12:25
Ik ken deze versterker niet, maar het nadeel van plexi-achtigen is dat ze wat stijver zijn om te bespelen. Dat komt de dynamiek ten goede, maar is ook waarom die dingen voornamelijk op hoger volume pas wat smeuïger worden, omdat de eindbuizen dan meer compressie geven. Je eindtrap gaat het ook meer overnemen van de voorversterker, wat meer volheid geeft. Sommige versterkers hebben vanuit de voorversterker al meer volheid, plexi's/plexi-achtigen niet. Ik heb dat thuis ook met m'n Splawn. Die hoor je pas voller worden boven een bepaald volume. Zonder attenuator is dat voor thuis veel te hard. Maar m'n beide JCM800's klinken al een stuk beter op lager volume, sowieso de 2210. Nou speel ik thuis niet urenlang en heb aan één kant geen buren en heb er dus een attenuator voor hangen, maar zelfs dat is eigenlijk in het geval van de Splawn, wat feitelijk een opgefokte plexi is, nog wat te hard. Wellicht dat bij een 20 watter, of zelfs 5 watt dat met een attenuator wel goed te doen is. Vraag me alleen wel af, zit je met het terug schakelen van het vermogen niet met de impedantie, die ook automatisch verandert? Bij mijn Splawn is dat in ieder geval wel. Die kan ook terug naar 50, maar wordt dan ook 8 ohm. Zal niet direct schade opleveren aan je trafo's, maar op de langere duur lijkt het me niet wenselijk.

NLF
23 juli 2020, 17:40
Een attenuator werkt vooral goed met amps die veel vermogen leveren (bv 100 watt). Op een 20 watter doen ze t ook, maar is het effect minder spectaculair (er is immers veel minder vermogen om te verzwakken, dus het verschil is minder extreem of je met/zonder attenutator speelt)

Brum
23 juli 2020, 18:31
Ik heb nul ervaring met buizenversterkers met laag vermogen (op een Blackstar HT1R na dan) en ook heel weinig ervaring met attenuators. Maar er zijn er toch wel die juist voor dit gebruik gemaakt zijn? Weber MiniMass?

NLF
23 juli 2020, 20:51
Ja. Het verschil zit m dan vooral in de belastbaarheid. Dus zo'n attenuator is gechikt voor amps tot aan (bijvoorbeeld) 50 watts. Om meer vermogen aan te kunnen heb je dan een andere (duurdere) nodig. Maar of je nu een zware of lichte attenuator aansluit op zo'n 20 watt amp, 20 watt is veel minder dan 100. Dus een 20 watter gaat al minder hard en er valt dus minder te attenuaten dan bij een 100 watter. Het werkt wel, maar het effect is minder spectaculair.

NLF
23 juli 2020, 20:55
Een 100 watt plexi kun je met een goede attenuator (bv Aracom) redelijk stil krijgen. Dat betekent dat je een 100 watter zo stil kan krijgen dat je er voor kunt staan op korte afstand, er in een oefenruimte met een bandje mee kunt spelen en in een kleine kroeg een fatsoenlijk geluid uit die 100 watter kunt trekken op een volume dat aanvaardbaar is. Een 20 watter krijg je in de buurt van een 5 watt amp. Maar dat verschil is veel minder groot.

new deep
23 juli 2020, 20:56
https://www.jhspedals.info/little-black-amp-box

Dit apparaatje heb ik nu in de fx loop en helpt een hoop, hij breekt lekker op zo op een volumevariabele ik m’n snaren nog kan horen.

Ik mis alleen nog een hoop sustain in de sound, maar wel grappig hoe hij enorm anders reageert op verschillende gitaren. Ik kreeg nog de tofste sound uit m’n Gibson les Paul classic met high output elementen.
Wellicht kan een goed passend drive pedaaltje ervoor wat Juice/ smeuïgheid brengen, blues pro pedaaltje ervoor zorgde daar nog niet voor.

Brum
23 juli 2020, 21:35
Goed te lezen dat het werkt. Had ik niet verwacht eigenlijk. Ik heb ook naar dit pedaaltje zitten kijken voor m'n Splawn, ook om de boel een beetje te temperen, maar ik was toch wat sceptisch. Misschien ook maar 's naar kijken dan.

Qua overdrive, gewoon het alloude trucje, een tubescreamer? Of als het teveel mids en te weinig laag geeft, een Maxon VOP9 misschien. Is een tubescreamer-achtige, maar met iets minder strak laag en een iets ander mid. Die staat bij mij voor m'n Splawn, om dat een gewone tubescreamer iets wat teveel mids gaf. Een pedaal wat mijn interesse heeft is de Xotic BB Preamp. Die lijkt ook wel erg fijn te werken als boost voor een Marshall. Ik zag dit filmpje laatst, een BB Preamp voor een JCM 800 2203: https://www.youtube.com/watch?v=XeYsthlkrw8. Een 2203 is ook niet een enorm gain monster, maar aan de hand van dit filmpje gaat die BB Preamp als de brandweer. Wat ik zelf met mijn Ceriatone 2203 trouwens doe is 'm op lichte drive zetten, op standje 6 ongeveer en dan een Barber Direct Drive ervoor, met eventueel een Maxon OD808 om die Direct Drive wat strakker te trekken voor het ruigere werk. Werkt ook meer dan prima.

D3nnis
23 juli 2020, 21:49
https://www.jhspedals.info/little-black-amp-box


Ik heb zo'n ding nooit geprobeerd of opengeschroefd, maar zit hier meer in dan alleen een potmeter (kan het me niet voorstellen)?

NLF
23 juli 2020, 22:25
https://www.jhspedals.info/little-black-amp-box

Dit apparaatje heb ik nu in de fx loop en helpt een hoop, hij breekt lekker op zo op een volumevariabele ik m’n snaren nog kan horen.

Ik mis alleen nog een hoop sustain in de sound, maar wel grappig hoe hij enorm anders reageert op verschillende gitaren. Ik kreeg nog de tofste sound uit m’n Gibson les Paul classic met high output elementen.
Wellicht kan een goed passend drive pedaaltje ervoor wat Juice/ smeuïgheid brengen, blues pro pedaaltje ervoor zorgde daar nog niet voor.

Als je er meer signaal in pompt dan overstuurt ie eerder. Dus een tele of (vooral) strat gaat moeilijker dan een LP. Die humbuckers duwen dat signaal wel door die buis heen. Maar met single coils heb je wel veel meer headroom en dat heeft ook zo zijn charme.

Ik heb een hele zomer lang boosters en tubescreamersa etc (blind) zitten testen met al mijn amps en gitaren. Tegenwoordig speel ik alles direct de amp in en gebruik ik alleen af en toe een Boss GE7 om mijn strat wat meer te laten bijten omdat die het anders net niet haalt bij amps die lang clean blijven (mijn AC30). De truc is dat je het signaal boost en dan vooral de midfrequenties, daarmee krijg je zo'n Marhsall zeker mee aanm de praat.

Plant
23 juli 2020, 23:42
Ik heb zo'n ding nooit geprobeerd of opengeschroefd, maar zit hier meer in dan alleen een potmeter (kan het me niet voorstellen)?

:ok:

http://cdn-ak.f.st-hatena.com/images/fotolife/a/arca821/20160213/20160213225502.jpg

http://cdn-ak.f.st-hatena.com/images/fotolife/a/arca821/20160213/20160213225657.jpg

NLF
23 juli 2020, 23:57
Is dit dan eigenlijk niet gewoon hetzelfde als een master volume knop, gewoon een kraan tussen je preamp en poweramp zeg maar? Ik ben totaal niet technisch he, weet daar allemaal geen reet van, maar ik denk dat ik het snap?!

Erik de Perik
24 juli 2020, 00:16
Is dit dan eigenlijk niet gewoon hetzelfde als een master volume knop, gewoon een kraan tussen je preamp en poweramp zeg maar? Ik ben totaal niet technisch he, weet daar allemaal geen reet van, maar ik denk dat ik het snap?!

Yep, that's it!

Ik heb een volumepedaal tussen m'n send/return zitten. Da's exact hetzelfde.

new deep
24 juli 2020, 12:13
Ja heel simpel ding eigenlijk. Bedankt voor de tips verder!

new deep
24 juli 2020, 13:12
Net nog even een OCD en bad monkey geprobeerd en van die bad Monkey met drive en lvl op Max word ik zeer blij van deze amp!

tmms
24 juli 2020, 14:36
Yep, that's it!

Ik heb een volumepedaal tussen m'n send/return zitten. Da's exact hetzelfde.

Dat is een boude uitspraak.:D

SloeGin
3 december 2020, 11:23
Net nog even een OCD en bad monkey geprobeerd en van die bad Monkey met drive en lvl op Max word ik zeer blij van deze amp!

Nog steeds tevreden van je amp in combinatie met die volumepedal?

new deep
7 januari 2021, 23:18
Ja, eigenlijk best wel. De amp reageert ook anders op verschillende gitaren, mn tele klinkt erg lekker! Verder nog wel een keer op zoek naar een simpel maar ok reverb en delay pedaaltje voor in de loop.

the sure thing
8 januari 2021, 12:47
Ik ken deze versterker niet, maar het nadeel van plexi-achtigen is dat ze wat stijver zijn om te bespelen. Dat komt de dynamiek ten goede, maar is ook waarom die dingen voornamelijk op hoger volume pas wat smeuïger worden, omdat de eindbuizen dan meer compressie geven. Je eindtrap gaat het ook meer overnemen van de voorversterker, wat meer volheid geeft. Sommige versterkers hebben vanuit de voorversterker al meer volheid, plexi's/plexi-achtigen niet. Ik heb dat thuis ook met m'n Splawn. Die hoor je pas voller worden boven een bepaald volume. Zonder attenuator is dat voor thuis veel te hard. Maar m'n beide JCM800's klinken al een stuk beter op lager volume, sowieso de 2210. Nou speel ik thuis niet urenlang en heb aan één kant geen buren en heb er dus een attenuator voor hangen, maar zelfs dat is eigenlijk in het geval van de Splawn, wat feitelijk een opgefokte plexi is, nog wat te hard. Wellicht dat bij een 20 watter, of zelfs 5 watt dat met een attenuator wel goed te doen is. Vraag me alleen wel af, zit je met het terug schakelen van het vermogen niet met de impedantie, die ook automatisch verandert? Bij mijn Splawn is dat in ieder geval wel. Die kan ook terug naar 50, maar wordt dan ook 8 ohm. Zal niet direct schade opleveren aan je trafo's, maar op de langere duur lijkt het me niet wenselijk.

Sluit ik mij geheel bij aan. Een buizen Marshall op heel laag volume geeft IMHO erg weinig bas en compressie.

Jouw Marshall Studio is niet gemaakt voor thuis, maar voor studio doeleinden waar het volume voluit mag en kan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

NLF
8 januari 2021, 22:35
De oplossing is dus een groter huis met een homestudio in je kelder :rockon:

new deep
9 januari 2021, 13:33
Haha precies, dat zou perfect zijn. Maar voorlopig doet ie t goed z'n eigen dingetje naast de andere versterkers op zolder.

miyaru
9 januari 2021, 14:50
Dat is het belangrijkste: dat jij tevreden bent!

Ikzelf ben heel blij met mijn 4 watt SF Fender Champ uit '73 en mijn Marshall DSL1 CR - die op 0,1 watt staat - hard genoeg voor thuis!

munkie
12 januari 2021, 11:05
Ik heb ooit een vintage Marshall Studio 15 gehad, die had een koptelefoonuitgang. Die aansluiten op de speaker gaf een heel zacht volume. Amp direct op de V30 speaker ging veel te hard voor thuis.