PDA

View Full Version : Pick up strato bridge



RoryVDW
21 juni 2020, 10:03
Ik sta op het punt om eentje van mijn statocasters een mod. Te doen met het bridge element. Ik lees dat wanneer je en metaalplaatje onderaan de pick- up schroeft..deze meer laag heeft. Iemand deze mod. Al gedaan? En wat is de ervaring.
Op internet vind ik niet waar ik dat plaatje kan aankopen..maar is eenvoudig zelf te maken.
Ik weet dat de brug pick-up van een tele dit heeft.

NLF
21 juni 2020, 11:18
Geen flauw idee. Het wordt dan idd meer een tele pickup. Zelf doe ik het anders. Ik gebruik mijn strat gewoon als strat en met de meeste amps werkt dat goed (gewoon aan toonregeling draaien). Maar vaak zet ik er een Boss GE 7 tussen en boost ik de mids wat en het volume zodat ie wat steviger klinkt en meer bijt. Het is de enige gitaar waar ik dat mee doe trouwens. Het brug element klinkt idd wat dun en is wat schel.

telerocker
21 juni 2020, 11:29
Van de Bare Knuckle Pickups site geplukt:

Zinc-plated steel baseplates for Strat coils add more bottom end definition, clarity and power to the coil. They work on the same principle as a Tele bridge baseplate, with tapped mounting holes so height adjustment screws thread directly into the baseplate, ensuring it will never fall off. The baseplates are wax potted with the coil to prevent microphonic feedback. Whilst it is most common to fit one to the bridge coil only, the zinc-plated steel baseplates work well on middle and neck coils too.

Je kunt ook de toneknop iets terugdraaien en/of met een pedaaltje werken zoals NLF zegt. Ik vind dat een EP-booster oid een single coil ook wat vetter maakt.

Brum
21 juni 2020, 13:31
Wat een gedoe allemaal om een humbuckertje in singlecoil formaat te ontwijken. Ah nee, dan is het 'geen echte strat meer'...:hide:

telerocker
21 juni 2020, 15:29
Wat een gedoe allemaal om een humbuckertje in singlecoil formaat te ontwijken. Ah nee, dan is het 'geen echte strat meer'...:hide:

Welnee, het ligt eraan of je die vintage single coil vibe wilt behouden of niet. Ik heb zelf niks met dunne strat single coils, dus speel HSS. Er zijn trouwens ook hele vette single coils (nee geen humbuckers) zoals de BKP Sinner and Trilogy Suite, maar dan ben je al een eind van het origineel verwijderd.

NLF
21 juni 2020, 18:44
Wat een gedoe allemaal om een humbuckertje in singlecoil formaat te ontwijken. Ah nee, dan is het 'geen echte strat meer'...:hide:

Ja ik vind het ook een beetje omslachtig. Ik weet niet of hb meteen de oplossing zou zijn voor TS trouwens. Maar ik heb ook het gevoel dat het simpeler zou moeten kunnen.

RoryVDW
21 juni 2020, 20:29
Mijn andere strats zijn omgeschakeld met Dan Armstrong schakeling..en daar ben ik wel enorm tevreden om. Volgens de filmpje te vinden op youtube met de baseplate..denk ik dat het resultaat niet veel beter zal benaderen dan de Dan schakeling. Denk dat ik mij daarbij ga houden..

miyaru
21 juni 2020, 20:54
Lindy Fralin heeft ze ook: https://www.fralinpickups.com/product/prepped-baseplate/

Brum
21 juni 2020, 23:47
Welnee, het ligt eraan of je die vintage single coil vibe wilt behouden of niet. Ik heb zelf niks met dunne strat single coils, dus speel HSS. Er zijn trouwens ook hele vette single coils (nee geen humbuckers) zoals de BKP Sinner and Trilogy Suite, maar dan ben je al een eind van het origineel verwijderd.

Mijn post was ook een beetje met een knipoog. Maar er zit wel iets in wat ik wel meen. Als je een dikker geluid wilt uit een enkelspoels brugelement in een strat, dan zoek je het mijns inziens eigenlijk niet echt in een enkelspoels element. Er zijn wel allerlei dingen voor te verzinnen, maar het blijven wel middeltjes om het karakter, wat bij uitstek geen dik geluid is, van een enkelspoels strat element dikker te maken. Dan zou een low output humbuckertje in stratelement formaat nog niet zo'n gekke oplossing zijn. Maar hoe vaak ik dan lees dat het dan niet meer het karakter van een strat heeft... Ja, dat snap ik, maar dat wil diegene dan kennelijk ook niet eigenlijk.

telerocker
22 juni 2020, 00:48
Mijn post was ook een beetje met een knipoog. Maar er zit wel iets in wat ik wel meen. Als je een dikker geluid wilt uit een enkelspoels brugelement in een strat, dan zoek je het mijns inziens eigenlijk niet echt in een enkelspoels element. Er zijn wel allerlei dingen voor te verzinnen, maar het blijven wel middeltjes om het karakter, wat bij uitstek geen dik geluid is, van een enkelspoels strat element dikker te maken. Dan zou een low output humbuckertje in stratelement formaat nog niet zo'n gekke oplossing zijn. Maar hoe vaak ik dan lees dat het dan niet meer het karakter van een strat heeft... Ja, dat snap ik, maar dat wil diegene dan kennelijk ook niet eigenlijk.

Ik geef ook de voorkeur aan een humbucker bij de brug, vanwege de split-mogelijkheid. Die in between stand (splitted hb en middle) heeft nog steeds genoeg 'quack' voor mij. Zo'n purist ben ik niet.

Er zijn single coils die enorm duwen. Een Bare Knuckle Sinner blaast een hoop humbuckers weg, dus het kan wel. Vintage is anders natuurlijk.

Ik ken ook gitaristen die het wel lukt om een dikke sound uit een strat bridge single coil te halen. Niels van der Steenhoven bijvoorbeeld. Ergo, een eenduidig advies is er niet.

Pepe
22 juni 2020, 01:25
Er was een tijd dat Lademacher en Hollestelle beiden op een Japanse strat speelden met een P90 in de brug. De P90 is de strat pickup voor luie gitaristen, zei Lademacher en hij houdt nog steeds aan dat idee vast maar dan anders.
(Hollestelle ging daarna via een Junior naar een 6120 maar klinkt nog steeds hetzelfde)
Dus ik ben het met Brum eens, als je niet tevreden bent met je strat singlecoil is de vraag waarom je dan toch blijft vasthouden aan een strat.

Kim Wilson
22 juni 2020, 09:13
Mijn post was ook een beetje met een knipoog. Maar er zit wel iets in wat ik wel meen. Als je een dikker geluid wilt uit een enkelspoels brugelement in een strat, dan zoek je het mijns inziens eigenlijk niet echt in een enkelspoels element. Er zijn wel allerlei dingen voor te verzinnen, maar het blijven wel middeltjes om het karakter, wat bij uitstek geen dik geluid is, van een enkelspoels strat element dikker te maken. Dan zou een low output humbuckertje in stratelement formaat nog niet zo'n gekke oplossing zijn. Maar hoe vaak ik dan lees dat het dan niet meer het karakter van een strat heeft... Ja, dat snap ik, maar dat wil diegene dan kennelijk ook niet eigenlijk.
Een stevige single coil klinkt nog wel even anders dan een humbucker. Er zit nog een heel spectrum tussen 'iets meer low end' en de sound van een hb. Ik snap het wel. Als je iets meer richting het karakter van een brugelement van een telecaster zou kunnen gaan, heb je een wel bruikbaar geluid op de brugpositie, met behoud van het open single coil karakter.

Brum
22 juni 2020, 09:48
Ja, dan zou ik zeggen, neem dan een Telecaster, bijv. Die humbucker was ook maar een voorbeeld. Maar als je gaat prutten met plaatjes achter het element e.d., dan vraag ik me af of iemand het wel in een s-s-s strat zoekt, al overtuigt ie zichzelf nog zo dat het echte strat geluid het helemaal is. Maar ik houd niemand tegen, het is ook maar een mening. Ik heb ook mezelf maar wat vaak lopen prutten met allerlei noodgrepen, om mijn volle overtuiging maar overeind te houden. Ik zie dan ook enige herkenning. Ik denk iedereen wel. Een s-s-s strat ook een voorbeeld. Been there, done that. Uiteindelijk toch schoorvoetend moeten toegeven dat het niet helemaal mijn ding was.

telerocker
22 juni 2020, 09:53
Ja, dan zou ik zeggen, neem dan een Telecaster, bijv. Die humbucker was ook maar een voorbeeld. Maar als je gaat prutten met plaatjes achter het element e.d., dan vraag ik me af of iemand het wel in een s-s-s strat zoekt, al overtuigt ie zichzelf nog zo dat het echte strat geluid het helemaal is. Maar ik houd niemand tegen, het is ook maar een mening. Ik heb ook mezelf maar wat vaak lopen prutten met allerlei noodgrepen, om mijn volle overtuiging maar overeind te houden. Ik zie dan ook enige herkenning. Ik denk iedereen wel. Een s-s-s strat ook een voorbeeld. Been there, done that. Uiteindelijk toch schoorvoetend moeten toegeven dat het niet helemaal mijn ding was.

De reden waarom ik ooit een tele kocht en geen sss-strat. Maar daar loopt al een draadje over.

Brum
22 juni 2020, 09:55
Oh, ik zie dat de autocorrectie weer een mooie zooi van m'n post heeft gemaakt, hehe...

Kim Wilson
22 juni 2020, 09:55
Ik snap wat je bedoelt hoor, maar ik ben het niet met je eens. Want zo werkt het natuurlijk niet helemaal. Een strat draait om meer dan het brugelement, en in zijn geheel niet te vergelijken met een telecaster. Het brugelement is toch wel een tegenvaller bij een strat. Ik heb er een paar gehad, en als die brug-pu ietsje meer power had, was het plaatje compleet geweest. Want de andere standen zijn wel ongeėvenaard. Ik heb het altijd jammer gevonden dat dat brugelement niet bruikbaar was voor mij, terwijl dat ook zonder humbucker best mogelijk was geweest.

Pepe
22 juni 2020, 10:09
Wat dat plaatje betreft,
Ik weet dat Fralin ze al 15 jaar verkoopt maar zelf fabriceren kan ook
bij de tijd dat dit draaitje als duurt had je het zelf al 3 keer kunne uitproberen
nog big deal allemaal

NLF
22 juni 2020, 13:59
Uli Jon Roth en Blackmore klonken prima op de brug pickup van een strat. Volle, vette, dikke tonen hoor. Niks mis mee. Stratje. Lekker man.

telerocker
22 juni 2020, 14:15
Uli Jon Roth en Blackmore klonken prima op de brug pickup van een strat. Volle, vette, dikke tonen hoor. Niks mis mee. Stratje. Lekker man.

Met een batterij Marshall-stacks klinkt alles vet. )

Brum
22 juni 2020, 15:07
Ik wilde net zeggen... Speelde Blackmore niet op iets van een 200 watt Marshall Major? Aan laag geen gebrek. Nou vind ik zijn geluid ook niet het summum van dik geluid moet ik eerlijk zeggen. Ik heb zo het vermoeden dat buiten de mix je het glazuur van de tanden schoot. Met humbuckers overigens waarschijnlijk ook. Die ouwe plexi's hadden aan hoog en midhoog bepaald geen gebrek. Met een strat al helemaal niet. En dan ook nog 's vier keer KT88's, die naast veel laag, ook enorm veel hoge sizzle produceren.

NLF
22 juni 2020, 19:40
Nou vind ik zijn geluid ook niet het summum van dik geluid moet ik eerlijk zeggen.

Nee dat klopt.

NLF
22 juni 2020, 21:49
Maar eeh ... ben ik nou de enige die vindt dat een strat brug pu meer laag heeft dan een tele brug pu? Tele is in mijn ogen veel en veel scheller. Wel meer output en meer stevige mids (dus meer ballen), maar om nu te zeggen meer "laag" ... da snap ik nie heulemael

Brum
22 juni 2020, 21:53
Een tele is ook wel pinnig, maar ik vind 'm ook voller dan een strat brugelement moet ik zeggen. Minder rafelig ook met meer gain. Nee, zeker niet scheller.

Erik de Perik
22 juni 2020, 22:12
Maar eeh ... ben ik nou de enige die vindt dat een strat brug pu meer laag heeft dan een tele brug pu? Tele is in mijn ogen veel en veel scheller. Wel meer output en meer stevige mids (dus meer ballen), maar om nu te zeggen meer "laag" ... da snap ik nie heulemael


Nee en


Een tele is ook wel pinnig, maar ik vind 'm ook voller dan een strat brugelement moet ik zeggen. Minder rafelig ook met meer gain. Nee, zeker niet scheller.

Ja

NLF
23 juni 2020, 08:33
Een tele is ook wel pinnig, maar ik vind 'm ook voller dan een strat brugelement moet ik zeggen. Minder rafelig ook met meer gain. Nee, zeker niet scheller.

Voller: ja absoluut. Zeer zeker. Tele brug pu is misschien wel mooiste gitaar uitvinding ooit. En zeker meer power. Bij mijn gitaren gaan mijn Tele brug pickups ook harder dan Gretsch filtertron en Firebird (en strat uiteraard). Een heel volle toon. Maar behoorlijk schel (vind ik dan). Zoveel hoog krijg ik uit geen enkele andere gitaar.

RoryVDW
23 juni 2020, 10:48
Tis dus terug de Dan schakeling geworden..meestal speel ik clean op neck pick-up. Daarvoor moet je de strat hebben mijn gedacht..sommige nrs worden met distortion gespeeld met de bridge pick-up. En deze vind ik dan te scherp. De toon vind ik ook nie het allerbeste..
Maar ik vind hier de discussie wel intressant om te volgen..wat ik leer...ik moet dringend toch eens een tele in huis halen..😜

telerocker
23 juni 2020, 11:25
Tis dus terug de Dan schakeling geworden..meestal speel ik clean op neck pick-up. Daarvoor moet je de strat hebben mijn gedacht..sommige nrs worden met distortion gespeeld met de bridge pick-up. En deze vind ik dan te scherp. De toon vind ik ook nie het allerbeste..
Maar ik vind hier de discussie wel intressant om te volgen..wat ik leer...ik moet dringend toch eens een tele in huis halen..��

Een snelle route is de bridgepickup vervangen door een iets vettere vintage hot single coil. Bijvoorbeeld de Slowhand van Bare Knuckle (omdat ik deze ken en van Duncans minder weet).

Brum
23 juni 2020, 12:08
Ik las ergens dat je over een Marshall JTM60 speelt. Da's ook niet een versterker dat overloopt van veel laag. Een trucje bij die versterkers is je fx loop doorlussen, wordt ie iets voller van. KT77 buizen, ipv EL34's helpt ook al iets. Nou vind ik 'm qua gain ook niet geweldig. Clean wel en leent zich ook goed voor overdrives/distortions, waar je ook een hoop mee kunt winnen. Maar ik heb wel het donkerbruine vermoeden dat het de combinatie strat en JTM60 is waar je een hoop laag mist.

RoryVDW
23 juni 2020, 12:40
De versterker is het probleem niet..wat laag betreft..heb ik deze ook al wa veranderd..clean is dit voor mij een goede versterker..maar deze wordt maar eens sporatisch nog gebruikt..eigenlijk zonde..maar kom..
Live speel ik zelfs niet meer met versterker.