PDA

View Full Version : toets



sniekie
8 augustus 2003, 19:27
wat maakt nu uit wat vor toets je hebt op je bas? je hebt maple en rosewood ofzoiets, voor fretloos kan ik me voorstelen dat het iets uitmaakt maar als ik op me bas met fretten speel raakt de snaar eigenlijk nooit d toets want je drukt je snaar tegen de fret aan. als ik toch bezig ben ik heb een van me bassen ontfret en daarna weer meteen in elkaar gezet en nu staan de snaren erg hoog ik neem an dat dat normal is maar voor de zekerheid vraag ik het even. ik heb hem nu opnieuw afgesteld en nu speelt ie weer een stuk beter maar hebben meer mensen hier ervaring mee?

AntY
9 augustus 2003, 16:25
ehhhhhhh..... bewerk t ff en plaats wat leestekens en wat alinea's, misschien dat ik t dan wel in 1 keer snap als ik t lees

basswasp
9 augustus 2003, 17:10
Na 3 keer lezen had ik 'm wel door, maar inderdaad 't is erg vaag...
maargoed, nu ben ik je ook even een reactie verschuldigd.


Je toets maakt weldegelijk uit. Je snaren raken namelijk wél de toets en als je midden op een fret de snaar indrukt is er iets met je techniek mis (waarschijnlijk hoor je ook een ratel).

Mij lijkt het verder logisch dat je snaren te hoog staan wanneer je je bas hebt ontfret, de frets zijn er niet meer dus lijkt de actie groter. Even afstellen is inderdaad de oplossing.

De Teng
9 augustus 2003, 17:42
't Maakt helemaal niet uit of ze je toets nou wel raken of niet. Elk materiaal geeft gewoon een andere karakteristiek aan je geluid. Ze trillen op een andere manier als er een toon wordt aangeslagen. Maple is veel helderder en rosewood bvb veel donkerder. Maple wordt vaak gebruikt voor slappen (Marcus Miller) en rosewood ook voor fretloos ja. (Jaco Pastorius).

Je kunt je voorstellen dat je bas anders gaat klinken als je de hals van beton of plastic maakt toch? Zo werkt het ook met dat hout, maar iets genuanceerder.

basswasp
9 augustus 2003, 18:29
Dat wilde ik ook nog zeggen... maar was het vergeten :)

De Teng
9 augustus 2003, 18:52
...en als je midden op een fret de snaar indrukt is er iets met je techniek mis (waarschijnlijk hoor je ook een ratel).


Idd is dat niet dé gebruikte techniek, maar mis hoeft het niet te zijn. Ik heb het wel eens gebruikt voor een contrabas achtige sound te krijgen, omdat ik achter de frets spelen niet echt mooi vond klinken. Overigens zonder ratel, ik denk ook niet dat dat zo is.

sniekie
9 augustus 2003, 19:21
sorry dat ik zo onduidelijk ben, da ben ik nu eenmaal. ik ratel in een stuk door meestal. maar toch raak ik als ik speekl mijn toets niet, ik druk mijn snaar tegen de fret aan. daarbij raakt hij de fret en niet de toets. ik zal wel eens proberen een tekeningetje te maken ofzo. er rateld niets trouwens. moet je maar een kijken als je speelt of de snaar dan de toets raakt. hm en als ik een tekeningetje heb hoe plaats ik dat dan in een berichtje? :lol:

basswasp
9 augustus 2003, 19:46
Euh... ik volg je nu helemaal niet meer, maar ik wacht in spanning af op je tekeningetje :)

sniekie
9 augustus 2003, 20:28
ben ik zo onduidelijk :o lol maargoed
uhm dat tekeningetje hoe plaats ik dat in een berichtje zodat jullie het kunnen zien?

Clunk
10 augustus 2003, 01:09
laat dat tekeningetje maar..
ik begrijp je :D

en nee.. ik raak dacht ik ook de toets neit.. ik gebruik de fret daarvoor..
en ik dacht dat dit goed was.. want alleen beginners rammen er zo hard op dat ie de toets raakt, want waar zijn fretten dan anders voor? :P
die produceren de toon, je toets niet, dus waarom zou je de toets aan moeten raken???

ach.. zal wel :razz: *ik zit er toch meestal naast hierzo*

Clunk
10 augustus 2003, 01:12
...en als je midden op een fret de snaar indrukt is er iets met je techniek mis (waarschijnlijk hoor je ook een ratel).


Idd is dat niet dé gebruikte techniek, maar mis hoeft het niet te zijn. Ik heb het wel eens gebruikt voor een contrabas achtige sound te krijgen, omdat ik achter de frets spelen niet echt mooi vond klinken. Overigens zonder ratel, ik denk ook niet dat dat zo is.

ken je doen :) ik doe het nooit, gewoon midden in het hokje :D
als ik contrabas wil spelen dan zet ik me treble en mid uit, volle bas, en speel ik op de hals :) ghehe.. en dan een beetje sliden :)

heb eig nog nooit geprobeert op een fret te spelen.. lijkt me vaag :P
zometeen maar ff doen :) jippie

basswasp
10 augustus 2003, 01:23
Zo'n toets maakt wel verschil al raakt die snaar er niet altijd direct aan. Het is ook een onderdeel van je bas waar de trillingen doorheen gaan. Voor een zo zuiver mogelijke toon is het overigens het best om vlak achter de fret te spelen.

Clunk
10 augustus 2003, 01:25
:) op fret spelen is raar :)

basswasp
10 augustus 2003, 01:25
Gemene editer ;)

Clunk
10 augustus 2003, 01:26
:D

Clunk
10 augustus 2003, 01:26
:D

Easy Rider
10 augustus 2003, 14:55
Als je op een gefrette basgitaar de toets raakt met je snaren is er iets mis. Ofwel je drukt als een idioot op de snaren, volledig overbodig en het sloopt je frets en toets. Of je frets zijn aan vervanging toe, aangezien je snaren de toets raken.
Uiteraard zijn er uitzonderingen te bedenken. Je hebt gasten die met ontzettend dunne snaren op een custom bass met mandoline (ja, echt waar) frets spelen. Dan willen de snaren de toets nog wel eens raken op een verhit moment.

EZ

bassopotmus
10 augustus 2003, 15:01
Of als je een bas hebt met vintage fretwerk, van die ultiem lage fretjes. Dan ook kan je de toets eens raken

sniekie
15 augustus 2003, 22:55
hier ben ik dan wee rna een weekie en kweetniet hor maar als je midden int vakkie duwt ratwelt ie dan niet onweis en heb je nog gen super gespierde klauwen dan?

bassopotmus
16 augustus 2003, 20:31
uhh, ja...

Trouwens een maple of rosewood beinvloed de timbre(geluidskleur) zeker wel.