PDA

View Full Version : Ervaringen LTD



Nocki
10 juni 2020, 09:20
Lui, long time geen zee.

Het is gebleken dat ik een conservatieve gitarist ben. Speel nu alweer jaren op mn Gibson LP custom en heb er een strat en een tele bij.
Wat me enorm leuk zou lijken is om me eens toe te gaan leggen op het wat snellere werk. Wil al een half jaar graag een Jackson achtige gitaar met FR. Natuurlijk begonnen met kijken naar Jackson, Charvel en Kramer en toevallig kwam ik ook LTD gitaren tegen.

Ik had ze vroeger wel eens gezien maar ze waren in mijn beleving altijd voor de pubers die ze op een hijg en knetter amp statisch elektrisch gekraak wilden laten klinken. Had ik al gezegd dat ik conservatief ben?

Uiteindelijk deze week eens zitten inlezen en LTD blijkt de goedkopere lijn van ESP te zijn maar nog steeds lekker van kwaliteit.
Zijn het leuke gitaartjes en is het wat of zijn er betere alternatieven. Alle info mbt LTD is welkom.

Het gaat me er vooral om om een gitaar met floyd rose te hebben en me eens toe te leggen op wat sneller spel, tapping en het gebruik van de fr.

LOCO-Leon
10 juni 2020, 16:11
Ik spreek hier uit ervaring.. Een Ruis&Knetter met een MetalZone ervoor, beetje extreme gitaar en totaal in de mix verzuipen (lolz @ old times), maar ik heb LTD's gehad en een Jackson RR (en meerdere LP modellen, hollow bodies - ze works)

Het is appels met peren vergelijken. Alhoewel ik uiteindelijk alleen nog de Jackson over heb gehouden moet je natuurlijk ook een beetje spelen en vergelijken, want het is (net als elke gitaar) natuurlijk wel weer zo: je hebt niet echt goede LTD's en je hebt goede LTD's - en je hebt niet echt goede Jackons en goede Jacksons.. Speel, kijk en vergelijk.

Ik (waarschijnlijk net zo conservatief als jij bent) heb het niet zo op de "net-geen-lawsuit-waardige-repro-modellen"... Dus ik ben gestopt bij een "classic" Jackson RR V - want "conservatief pre-80's model" en geen nieuwe LTD's meer gekocht daarna (alhoewel bandlid heeft een LTD LP model en daar zit ik stiekem ook wel op te gassen).

De vergelijking gaat ook best wel mank - een beetje Jackson heb je al rond de helft van de prijs van een LTD - terwijl (persoonlijk) ik niet de meerwaarde van het merk ESP zag / gevoeld heb.

Let wel: spelen met een FR is wezenlijk anders spelen als met een TOM - het vereist echt wel wat oefening (zeker bij bends in het begin) - tapping heb je geen FR voor nodig en ik heb (maar dat doe ik vaker) na de eerste maand direct de gitaar naar een goede luthier gebracht (want vies lage action met een hybrid snarenset icm een FR kreeg ik niet zo snel voor elkaar)

telerocker
10 juni 2020, 16:25
Ik zou zo'n LTD ook benchmarken met een Charvel Pro-Mod. Dat zijn echt goede gitaartjes in die prijsklasse, vind ik.

munkie
10 juni 2020, 16:35
Ik zie de laatste tijd made in Japan F (Fujigen) RG en S serie Ibbies van pakweg 10 jaar oud voor weinig gaan op MP. Als je wiedele-wiedele wil met veel dive bombs. :punk:

Nocki
10 juni 2020, 20:22
Bedankt voor de reacties lui! Supers.
Beetje divebombs enzo en een beetje met mn kop schudden is de bedoeling. Roots liggen toch wel in jaren 80 muziek maar dit moderne spul ligt in het verlengde... :-)
Een bedrag van 400,- euro is dus niet zo veel voor een LTD en je hebt er een fijn plankje aan begrijp ik. Dan gaan we eens kijken wie zn gitaar aan me kwijt wil. Zag er een met ebben toets en dat sprak me wel aan. Staan er ook een paar met palissander, daar heb ik iets minder mee.
Ook was er een 7 snaar. Heb ik van Ibanez al eens een van gehad en daar moest ik erg aan wennen. Kon ik met bas ook niet aan wennen dus dat is misschien niet zo'n goed idee.

Iemand nog een duit voor in het LTD zakje met eigen ervaringen? En als je ergens een leuke hebt zien staan is een tip ook goed!

D3nnis
10 juni 2020, 20:48
Ik zou zo'n LTD ook benchmarken met een Charvel Pro-Mod. Dat zijn echt goede gitaartjes in die prijsklasse, vind ik.

Eens met de pro-mod Charvels.
Sterker nog, ik heb er ooit een bespeeld bij iemand, en die was zéker niet slechter dan mijn Musicmans.

Alleen "zo'n LTD" is nogal lastig, want LTD's heb je van zeg €300,- tot over de €1500,- dus dat is nogal een grote range (ik zie in de eerste post niks over een prijs).

Nocki
10 juni 2020, 20:52
Charvel neem ik mee in mn zoektocht! Alleen zie ik ze nog niet zo vaak.

Ik koop in principe alleen tweedehands gitaren en zoek dan idd meer naar een goede gitaar dan een goedkope. Ik heb al gezien dat ze een beetje mooi beginnen te worden (lees afgewerkt zijn) vanaf 1000,- dus een gitaar uit die prijsklasse of hoger maar dan tweedehands ;-)

Thanks!

D3nnis
10 juni 2020, 21:17
De meeste pro-mods hebben wel een "strat achtig, maar dun" halsprofiel, bij gebrek aan een betere omschrijving. Volgens mij zijn de halzen vwb profiel op alle pro mods gelijk (voor die DK24 en zo weet ik het even niet), maar er zijn wel wat oudere pro mods geweest die een dikkere hals hadden, maar geen idee hoe dat zit qua types en zo.

Ik zat te denken, als je echt een scheurneuzengitaar zoekt, omgekeerde headstock, doorlopende hals, dat soort werk, voor een redelijke prijs, zou je ook eens naar Solar kunnen kijken. Ik heb ze zelf nooit getest, maar volgens mij heeft of had jasper van dit forum er een, dus wellicht dat die er meer van kan zeggen.

Brum
10 juni 2020, 21:47
Sterker nog, hij heeft 'm te koop staan.

D3nnis
10 juni 2020, 22:07
Haha, ok....toch minder goed dan Mayones dus :)

Renin
10 juni 2020, 23:26
De charvel komt ui Mexico. Hoewel de pups dik in orde zijn, evenals het geluid en de dunne en vooral snelle hals heb ik minder goede ervaringen met zoweL de bouwkwaliteit als FR1000 series.

Er zat in de mijne speling in de halspocket. De FR1000 is bij lange na niet de kwaliteit van een pro edge van Ibanez, hoewel de Charvel goed op stemming blijft. De tremelo resoneert enorm. Ik zou ervoor kiezen een ibanez RG te scoren, bij voorkeur uit Japan en daar evt een Seymour duncan in te gooien. Dan heb je echt wel een serieus goede gitaar. De Ltd’s hebben mii nooit kunnen bekoren. De ESP dan weer wel, maar tegenwoordig is dat praktisch ook bijna automatisch een keuze voor EMG’s.

Renin
10 juni 2020, 23:27
Dus een Ibanez RG 570 oid lijkt mij de beste keuze. Mooi met een wizard neck :)

D3nnis
11 juni 2020, 06:53
ik minder goede ervaringen met zoweL de bouwkwaliteit als FR1000 series.

Dat hoor je vaker, over die FR1000 series.
Mochten er problemen mee ontstaan is die uitwisselbaar met de OFR (moet je wel weer bij de prijs optellen dan, voor een eerlijk vergelijk...).