PDA

View Full Version : Er is maar een echte elektrische gitaar en die heet Telecaster



Pagina's : [1] 2

telecastermaster
3 juni 2020, 11:10
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/er-is-maar-een-echte-elektrische-gitaar-en-die-heet-telecaster~b81cadfd/

Tupelo
3 juni 2020, 11:21
Mijn Telecaster is te weinig telecaster voor me these days; het wordt ergens tijd dat ik eens aan een originele raak. Ik heb het eigenlijk ook altijd geweten en genegeerd. Eerste liefde toen ik zeg 2 jaar speelde; een 60's MIJ sunburst met binding. Had ik toen moeten kopen, was ik er waarschijnlijk nooit meer vanaf geraakt.

Dweezman
3 juni 2020, 11:24
Dat gepolariseer steeds in de media ;-)

guitarkid2
3 juni 2020, 11:30
Ach ja ut zal wel
Van Coronatijd naar Komkommertijd ?

guitarkid2
3 juni 2020, 11:31
Dat gepolariseer steeds in de media ;-)

U gaat door voor de koelkast :)

Bolkedebeer
3 juni 2020, 11:46
Telecaster lives matter

Da Vinci
3 juni 2020, 13:08
Telecaster lives matter

Jij bent dus anti strats?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bolkedebeer
3 juni 2020, 13:25
Jij bent dus anti strats?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nee joh,
We hebben allemaal inmiddels geleerd dat het hele matter gedoe vooral geen andere idealen, ideeen, Voorkeuren etc uitsluit.
Ik ben juist op het gebied van gitaren rete-inclusief.

Nou moet ik wel toegeven dat ik een roomwitte les Paul custom geiler vind dan een zwarte maar dat moet je me maar vergeven.

telerocker
3 juni 2020, 13:33
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/er-is-maar-een-echte-elektrische-gitaar-en-die-heet-telecaster~b81cadfd/

Tja, jammer dat ene mevrouw Hazes in zo'n artikel wordt aangehaald. Ik associeer de tele met Roy Buchanan, Danny Gatton, Albert Lee, Greg Koch etc, maar nou nooit met Hazes.

Remork1970
3 juni 2020, 13:35
"Er is geen genre waarin hij niet wordt gebruikt."

Come again?
Ik moet de eerste metalband die een telecaster gebruikt nog tegenkomen.
Grappenmaker!

Pepe
3 juni 2020, 13:49
Ik moet de eerste metalband die een telecaster gebruikt nog tegenkomen.


dat zegt misschien niet zo veel

https://s0.slide-share.ru/s_slide/40bd406ba7dca7e218131f712f045132/0d749020-d4d9-459b-923f-7358d072c0ec.jpeg

https://static.gigwise.com/gallery/4970280_jimrootplayingatelecaster_999.jpg

Remork1970
3 juni 2020, 13:51
Is dat een beetje van die Slipknot/Ramstein-ongein, met die maskers? Beschouw ik niet als metal.

Pepe
3 juni 2020, 13:57
Dat zei ik
iets niet kennen of niet beschouwen als, daar is geen speld tussen te krijgen.

telecastermaster
3 juni 2020, 13:57
Een beetje onbekende metal band gebruikt ze wel eens.
Ze heten geloof ik Metallica. Maar niet zo bekend idd...


http://youtu.be/K7ETMxm4DS0

Remork1970
3 juni 2020, 14:04
Ja, maar on stage wil onze vriend James nog niet dood gevonden worden met zo'n ding, weet ik gewoon.
En trouwens, Metallica, zijn die nog metal dan?

Napoje
3 juni 2020, 14:14
Ben jij er zo een van de metalinquisitie Remork? Dat als je naar de verkeerde kapper gaat of een iets te ronde gitaar hebt je niet meer “metal” ben en op de brandstapel moet?

Renin
3 juni 2020, 14:19
Tom Morello beukt er ook behoorlijk mee

showband
3 juni 2020, 14:26
ik dacht dat 'casters niet meer konden sinds ze op 5G zijn gaan zenden?

Da Vinci
3 juni 2020, 15:01
Timo Somers heeft sinds kort een Telecaster dus het is een kwestie van tijd.

Alhoewel, Timo komt uit Brabant dus dat zal ook wel geen metal zijn dan. Ofzoiets.

Kim Wilson
3 juni 2020, 15:18
Ik zit er sterk aan te denken om er een set Gretsch filtertrons in die van mij te knallen. Is dat dan heiligschennis?

D3nnis
3 juni 2020, 16:30
Raven was in de jaren 80 best metal, met telecaster.

Midwolda
3 juni 2020, 16:48
Nooit aan kunnen wennen, Tele's. Niet mijn plank. Maarre have fun there with.

Erik de Perik
3 juni 2020, 16:57
Ik zit er sterk aan te denken om er een set Gretsch filtertrons in die van mij te knallen. Is dat dan heiligschennis?

Ik heb deze:



https://www.youtube.com/watch?v=jMfbF0AoACU

Erik de Perik
3 juni 2020, 17:00
Misschien geen metal maar ook geen C&W:


https://www.youtube.com/watch?v=olv1Z2aIzUM

Napoje
3 juni 2020, 17:12
Ik heb deze:



https://www.youtube.com/watch?v=jMfbF0AoACU

HARLEY BENTON!!!
Altijd beter dan het origineel. Ook voor grindcore!

Erik de Perik
3 juni 2020, 17:25
HARLEY BENTON!!!
Altijd beter dan het origineel. Ook voor grindcore!

Egwel. Niets beters op de markt!

Kim Wilson
3 juni 2020, 17:53
Ik heb deze:



https://www.youtube.com/watch?v=jMfbF0AoACU

Nice! Heb je ook zelf referentiemateriaal gehad in de vorm van een traditionele setup? Weet je hoe hij zich verhoudt ten opzichte van een normale Tele? Ik wil die typische knauw zoveel mogelijk behouden, maar het mocht wel wat dikker.

LRS
3 juni 2020, 17:55
Er gaat niets boven een lekkere telecaster in je arsenaal. Hier een kort moment van Werk Ontwijkend Gedrag (WOG) tijdens de lockdown afgelopen maand; Tele in open G rechtstreeks de versterker in en gaan... excuus voor de matige iPhone opname, ben me aan het oriënteren op een leuke recorder ook voor band repetities, suggesties zijn welkom 😜

https://youtu.be/rCKef9KjQOg

D3nnis
3 juni 2020, 18:01
Willen jullie stoppen met over telecasters praten? Ik heb er geen, en mijn GAS laait op....

Kim Wilson
3 juni 2020, 18:03
Dat snap ik best. Wie kan er nou de gitaar der gitaren weerstaan?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200603/eb1ecafde56fce7372800e65ae71e0ff.jpg

Erik de Perik
3 juni 2020, 18:06
Nice! Heb je ook zelf referentiemateriaal gehad in de vorm van een traditionele setup? Weet je hoe hij zich verhoudt ten opzichte van een normale Tele? Ik wil die typische knauw zoveel mogelijk behouden, maar het mocht wel wat dikker.


Het is wel een wat andere gitaar. De scale is van een tele maar de radius (ruim 13") niet. Ik ben niet zo radius gevoelig en wat ook bijdraagt is dat het een heerlijke gitaar is.
Ik heb ook een HB Tele met vintage maten en die voelt compleet anders aan. Een originele of zelfs een Squire heb ik niet. Wel op vele gespeeld incl. een stel vintage uit de jaren '50. Die nieuwe met filtertrons is het anders maar wel errug lekker voor 165 EUR :D

Kim Wilson
3 juni 2020, 18:14
Bizar hè. Een los setje goeie filtertron elementen kost ongeveer net zoveel. :D

Erik de Perik
3 juni 2020, 18:27
Nahja dat zijn dan de echte natuurlijk. Maar ik ben echt erg blij met die gitaar, klinkt en speelt errug goed! Tele feel is beduidend minder maar 'feel' heb ik niet zoveel mee.

D3nnis
3 juni 2020, 19:54
Dat snap ik best. Wie kan er nou de gitaar der gitaren weerstaan?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200603/eb1ecafde56fce7372800e65ae71e0ff.jpg

Jij had toch een P90 in de halspositie, of vergis ik me?

Remork1970
3 juni 2020, 20:18
Dat snap ik best. Wie kan er nou de gitaar der gitaren weerstaan?


Ik! Kost me geen enkele moeite.
Doe mij maar een smakelijke BC Rich Ironbird, of een Jackson Randy Rhoads, ook altijd goed!

D3nnis
3 juni 2020, 20:31
Zo'n Randy Rhoads vind ik ook vet, naar voel me er toch wel een beetje te oud voor....dan toch maar een flying V.

Brum
3 juni 2020, 20:50
Ach, in een tele kunnen ook humbuckers.

D3nnis
3 juni 2020, 20:57
Kán wel, en ik ben ook echt een humbuckermenneke, maar voor de telecaster maak ik een uitzondering, die moet gewoon met single coils, en 3 brugzadels.

Kan natuurlijk dat de frees er in moet als het nieuwtje eraf is, dat blijft een risico.

arjanb01
3 juni 2020, 21:30
En anders gebruik je hem als bijzettafel om je glas whiskey op te zetten😁

Brum
3 juni 2020, 21:34
Ik kan beide goed hebben. Maar voor mijn doeleinden ontkom ik bijna niet aan humbuckers. Maar wel tele fan, dus ja...:)

Dweezman
3 juni 2020, 22:12
like so?

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/101714526_3617674788248317_5567474068950614016_n.j pg?_nc_cat=108&_nc_sid=e007fa&_nc_ohc=3gNudNAktJQAX-zO9c5&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=524bb538ea9f8bcee6afd140d73ec2c8&oe=5EFEF0D2

Brum
3 juni 2020, 22:16
Lekker.:ok:

grayfink
3 juni 2020, 22:52
https://static.bax-shop.nl/image/product/291143/882335/7dc54a32/1482938543Fender Japan Classic 60s Tele Custom Vintage White RW front.JPG?key=og

Zo eentje heb ik, een classic 60's.
Maar hij is gemaakt in Mexico, dus dat telt niet.

Kim Wilson
3 juni 2020, 23:33
Jij had toch een P90 in de halspositie, of vergis ik me?

Had ik inderdaad. Maar de originele setup werkt beter met mijn AC30.

Luke-wannabe
3 juni 2020, 23:34
Metal op een Tele! Die guy van Underoath. Tim McTague. Maar dat zal al helemaal niet goedgekeurd worden door de metalpolitie hier...


https://2.bp.blogspot.com/-XoC8DGbjdWg/UIXtbyWbOgI/AAAAAAAADcQ/-uZgqn-wptU/s1600/Tim+McTague+5.jpg

Erik de Perik
4 juni 2020, 00:19
Kán wel, en ik ben ook echt een humbuckermenneke, maar voor de telecaster maak ik een uitzondering, die moet gewoon met single coils, en 3 brugzadels.

Kan natuurlijk dat de frees er in moet als het nieuwtje eraf is, dat blijft een risico.

Dat idee had ik ook, maar toch overgestapt op 'compensated' en nog steeds 3 stuks!

D3nnis
4 juni 2020, 06:50
Zo eentje heb ik, een classic 60's.
Maar hij is gemaakt in Mexico, dus dat telt niet.

Jammer dat dat niet telt :)
Qua teles weet ik het niet, en hoe veel spreiding er op zit weet ik ook niet, maar op de Mexicaanse charvels die ik getest heb was eigenlijk niks aan te merken.


Dat idee had ik ook, maar toch overgestapt op 'compensated' en nog steeds 3 stuks!
Dat is een mooie oplossing denk ik.

Orpheo
4 juni 2020, 08:31
Ik heb er momenteel vier; nummertje vijf is in aanbouw. Hier even de laatste twee want die vind ik het coolst:

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/p960x960/94579131_3056145617757996_5510499450868465664_o.jp g?_nc_cat=107&_nc_sid=dd7718&_nc_ohc=c58Q0qB5LI8AX-I7WeY&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&_nc_tp=6&oh=7f51505999cf3e23c1966011a1e3d680&oe=5EFC4B5B

Amp testen doe ik uitsluitend op deze twee.

Mitch
4 juni 2020, 09:00
Had ik inderdaad. Maar de originele setup werkt beter met mijn AC30.

Even een serieus advies in dit briljant humoristische draadje (hè hè, het forum is niet dood!): cavalier pickups. Check TDPRI maar eens. Ik heb al eens een Mex cabro gehad met twee trons....mwoh. Standalone klonk het aardig maar het verzoop ernstig in de mix. Het fijne van Cavalier is dat zijn beschrijvingen goed kloppen, betaalbaar zijn en serieus goed in klank en dynamiek. Ik heb de wat pittigere set en dan kun je met pup hoogte werkelijk perfect afstellen hoe stevig je wil of liever iets dichterbij traditioneler Tele.
Ter referentie, ik vond de standaard Baja elementen te laf. Geen porrie, wel polink maar daar houd ik niet zo van :)

no 1 hops
4 juni 2020, 09:23
ik weet even niet hoe de gitarist van de voice of holland band heet, maar die zie je merendeels
met een tele van alles spelen.
in een vorig seizoen was er ook nog een firebird, maar die zie ik nu niet meer

Dweezman
4 juni 2020, 09:32
@mitch Cool. Ik heb nog wel gas voor een betaalbare Tele. Zo'n pup-wissel en je bent er wel.

Kim Wilson
4 juni 2020, 09:46
Even een serieus advies in dit briljant humoristische draadje (hè hè, het forum is niet dood!): cavalier pickups. Check TDPRI maar eens. Ik heb al eens een Mex cabro gehad met twee trons....mwoh. Standalone klonk het aardig maar het verzoop ernstig in de mix. Het fijne van Cavalier is dat zijn beschrijvingen goed kloppen, betaalbaar zijn en serieus goed in klank en dynamiek. Ik heb de wat pittigere set en dan kun je met pup hoogte werkelijk perfect afstellen hoe stevig je wil of liever iets dichterbij traditioneler Tele.
Ter referentie, ik vond de standaard Baja elementen te laf. Geen porrie, wel polink maar daar houd ik niet zo van :)
Ja, dat is precies wat het is. Wel ploink, maar niet echt power. Met een compressor los je een hoop op, maar het blijft een beetje behelpen.
Ik ga die Cavalier eens checken!

Buxtra
4 juni 2020, 09:49
ik weet even niet hoe de gitarist van de voice of holland band heet, maar die zie je merendeels
met een tele van alles spelen.
in een vorig seizoen was er ook nog een firebird, maar die zie ik nu niet meer

Dat is dacht ik een zekere Leendert H. Opgemaakt uit het silhouet van zijn kapsel, hij staat immers vrijwel geheel in het donker.

Dweezman
4 juni 2020, 11:12
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/p960x960/94579131_3056145617757996_5510499450868465664_o.jp g?_nc_cat=107&_nc_sid=dd7718&_nc_ohc=c58Q0qB5LI8AX-I7WeY&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&_nc_tp=6&oh=7f51505999cf3e23c1966011a1e3d680&oe=5EFC4B5B



Ben een poos hier nier niet meer geweest, maar damn. Ik herinner me je alleen van alleen dikke Crimson/Warmoth 3 pup Les Pauls.

Pter
4 juni 2020, 11:29
Het zal inmiddels een behoorlijke verzameling gitaren zijn.

Mitch
4 juni 2020, 11:40
Echt serieus fijne pickups. Ter referentie, ik zit met zijn stevige set (vergeet de naam, maar de check de website, iets met huge Lion of zo) en dan zit ik met deze 'fat' Tele net een slagje onder een Les Paul met relatief low output PAFs maar niet dat je meteen je volume enorm moet aanpassen zoals je bijvoorbeeld hebt als je overgaat van een LP met dikke Gibson humbuckers naar een standaard stratje.
En je hebt wel wat meer mids, maar niet overmatig.

Napoje
4 juni 2020, 11:42
Is een tele met humbuckers eigenlijk wel een tele? Je hebt tegenwoordig zelfs 7 en 8 snarige exemplaren... (waar zouden die eigenlijk voor gebruikt worden? Country? Bluegrass? Marco borsato?)

Het is een leuk canvas om vanalles in te proppen maar het karakter veranderd dan zoveel dat je niet echt meer van een telecaster kan spreken mij inziens...

Kim Wilson
4 juni 2020, 12:20
Echt serieus fijne pickups. Ter referentie, ik zit met zijn stevige set (vergeet de naam, maar de check de website, iets met huge Lion of zo) en dan zit ik met deze 'fat' Tele net een slagje onder een Les Paul met relatief low output PAFs maar niet dat je meteen je volume enorm moet aanpassen zoals je bijvoorbeeld hebt als je overgaat van een LP met dikke Gibson humbuckers naar een standaard stratje.
En je hebt wel wat meer mids, maar niet overmatig.
Ik heb er even wat uitgebreider zitten kijken, en deze lijken mij wel interessant:

Bridge:
Nocaster Holy Grail Lion - Tele®/Esquire® bridge pickup. 43AWG over A3 rod magnets. That original classic earliest vintage 1950/51 Fender® Esquire®/Broadcaster/Nocaster tone is back and fattened up with a higher coil wire turn count to squelch the shrill treble and thicken the midrange. This is the "mistake" pickup, the one where a pickup winder fell asleep at the wheel and added near 2000 more coil wire turns. It has that fat vintage tone that we sought back in the day, but could never find ... but we did! It's the Holy Grail of the earliest Fender® bridge pickups. Twangy, thick, clean, clear, with no ice-pick-in-the-ear. Black or ivory/parchment string wrapped, supplied with mounting screws and tubing.

neck:
The Fat Lion King - The Fat Lion King offers more output and more midrange that its Lion King brother, for those wishing a bolder Tele® neck pickup tone and output. The thin nickel-silver mirror chrome cover is independently grounded from the coil leads, allowing phase reversal and easy hook up with ANY type of pickup select switch: 3-way, 4-way, 5-way, mega, etc. A5 rod magnets under 43AWG coil wire. Supplied with body or pickguard mounting screws and height tubing.

Die Fat en Huge Lion zijn dik en vet, bijna P90, 'not best nor meant for twang tone'. En dat zoek ik niet.

D3nnis
4 juni 2020, 13:07
Is een tele met humbuckers eigenlijk wel een tele?

Dat "bezwaar" heb ik ook vaak ja. Die typische brug is sowieso een must voor mij.

Pepe
4 juni 2020, 13:25
Al 50 jaar ook met humbuckers dus ik zou daar niet roomser dan de paus zijn.
Bij Les Pauls vraagt niemand zich af of een single coil op een LP wel een echte LP is.

Orpheo
4 juni 2020, 13:42
Ben een poos hier nier niet meer geweest, maar damn. Ik herinner me je alleen van alleen dikke Crimson/Warmoth 3 pup Les Pauls.

Ik bouw m'n eigen gitaren tegenwoordig, heb dus geen Warmoth of Crimson meer nodig ;) en de 3 pup LP blijft echt mijn zwakke plek hoor.

@pepe: valt mee. Ik zat begin 2018 op de 104; vond ik een mooi getal, twee per week, maar heb uiteindelijk er bijna de helft van geloosd. Zit nu weer rond de 75, inclusief de meest speciale Warmoth's maar ook die overweeg ik te verkopen.

Orpheo
4 juni 2020, 13:43
Is een tele met humbuckers eigenlijk wel een tele? Je hebt tegenwoordig zelfs 7 en 8 snarige exemplaren... (waar zouden die eigenlijk voor gebruikt worden? Country? Bluegrass? Marco borsato?)

Het is een leuk canvas om vanalles in te proppen maar het karakter veranderd dan zoveel dat je niet echt meer van een telecaster kan spreken mij inziens...

Ligt eraan wat je als humbucker beschouwd. Een widerange bucker zie ik niet als humbucker omdat ie zo anders gemaakt is. Filtertron, idem.

Maar een simpele JB/Jazz set (wat overigens fantastisch klinkt in een tele!) is wel gewoon een humbucker setje.

Napoje
4 juni 2020, 13:45
Bij Les Pauls vraagt niemand zich af of een single coil op een LP wel een echte LP is.

Een les paul is van oorsprong uitgevoerd met single coils dus dat lijkt me geen issue.

guitarkid
4 juni 2020, 14:20
Al 50 jaar ook met humbuckers dus ik zou daar niet roomser dan de paus zijn.
Bij Les Pauls vraagt niemand zich af of een single coil op een LP wel een echte LP is.

Mag dat dan zomaar....???? ;)

Mitch
4 juni 2020, 15:47
Ik heb er even wat uitgebreider zitten kijken, en deze lijken mij wel interessant:

Bridge:
Nocaster Holy Grail Lion - Tele®/Esquire® bridge pickup. 43AWG over A3 rod magnets. That original classic earliest vintage 1950/51 Fender® Esquire®/Broadcaster/Nocaster tone is back and fattened up with a higher coil wire turn count to squelch the shrill treble and thicken the midrange. This is the "mistake" pickup, the one where a pickup winder fell asleep at the wheel and added near 2000 more coil wire turns. It has that fat vintage tone that we sought back in the day, but could never find ... but we did! It's the Holy Grail of the earliest Fender® bridge pickups. Twangy, thick, clean, clear, with no ice-pick-in-the-ear. Black or ivory/parchment string wrapped, supplied with mounting screws and tubing.

neck:
The Fat Lion King - The Fat Lion King offers more output and more midrange that its Lion King brother, for those wishing a bolder Tele® neck pickup tone and output. The thin nickel-silver mirror chrome cover is independently grounded from the coil leads, allowing phase reversal and easy hook up with ANY type of pickup select switch: 3-way, 4-way, 5-way, mega, etc. A5 rod magnets under 43AWG coil wire. Supplied with body or pickguard mounting screws and height tubing.

Die Fat en Huge Lion zijn dik en vet, bijna P90, 'not best nor meant for twang tone'. En dat zoek ik niet.

Ik begrijp je. Die keuzes zijn prima. Tussenstand wordt sowieso mooi open hoor. Het fijne vind ik dat je met pickup hoogte, voor mijn gevoel meer dan met andere elementen, kan regelen of het daadwerkelijk meer richting P90 output gaat of meer 'iets dikkere single coil'. Dat hals element heb ik ook en die is echt fantastisch voor leads ook.

Brum
4 juni 2020, 19:18
Is een tele met humbuckers eigenlijk wel een tele? Je hebt tegenwoordig zelfs 7 en 8 snarige exemplaren... (waar zouden die eigenlijk voor gebruikt worden? Country? Bluegrass? Marco borsato?)

Het is een leuk canvas om vanalles in te proppen maar het karakter veranderd dan zoveel dat je niet echt meer van een telecaster kan spreken mij inziens...

Weet je wat het grappige is, zelfs met humbuckers blijft er iets tele-achtigs in zitten. Ik heb meerdere tele's gehad en de tele die is overgebleven is de meest afwijkende. Mahonie body, ebben toets, humbuckers. Het zal de constructie zijn, ik weet het ook niet, maar er zit nog steeds iets tele-achtigs in. Zit 'm in de attack heb ik het idee, want dat is ook typisch iets tele-achtigs denk ik. Zo gezegd heeft ook een tele met humbuckers weer helemaal z'n eigen karakter. Eigenlijk net als een superstrat z'n eigen karakter heeft.

D3nnis
4 juni 2020, 19:25
Als je het over de constructie hebt.....Als je een telecaster met een niet-telecaster brug en een humbucker hebt, dan is de constructie toch eigenlijk hetzelfde als van een hardtail strat met humbucker?
Nou wordt er weleens gezegd dat een hardtail strat niet als een normale strat klinkt, maar ik heb nooit gehoord dat men dan zegt dat dat als een tele klinkt.

Ik ben in de war :D

Plant
4 juni 2020, 19:56
Als je nou een Strat wil, maar zonder middle pickup (die tussenstanden kunnen me gestolen worden)... en laat die trem ook maar weg.

https://www.hiranogakki.com/eg/120803/02/1.jpg

Dan gaat het uiteindelijk alleen om vorm.
edit: O, en zo min mogelijk slagplaat graag. En laat die tweede tonepot ook maar.

Tupelo
4 juni 2020, 20:03
Dat zou wel iets voor mij zijn en dan 24. scale & mustang schakeling.

Brum
4 juni 2020, 20:50
Als je het over de constructie hebt.....Als je een telecaster met een niet-telecaster brug en een humbucker hebt, dan is de constructie toch eigenlijk hetzelfde als van een hardtail strat met humbucker?
Nou wordt er weleens gezegd dat een hardtail strat niet als een normale strat klinkt, maar ik heb nooit gehoord dat men dan zegt dat dat als een tele klinkt.

Ik ben in de war :D

Het is alles. Dikke plank als body. Een superstrat klinkt echt anders dan een tele met humbuckers (supertele).

D3nnis
4 juni 2020, 20:54
En dan zeggen ze tegen mij dat een mahonie body niet anders klinkt dan een elzen body.....of in ieder geval dat de houtsoort niet uit maakt....

Brum
4 juni 2020, 21:12
Ik denk dat alles aan een gitaar uitmaakt, maar dat de hals het meeste invloed heeft.

RoryVDW
4 juni 2020, 21:37
Ik ben een stratofan..ooit eens een telecaster geprobeerd ...was niet zo mijn ding..een mexicaantje...hals lag me niet...klank ook nie...en nooit graag gezien....maar mee ouder te worden, word ik toch meer liefhebber voor de tele..ben al een tijdje aan het uitkijken om een strato te wisselen voor een tele..maar dan wel ne USA..voor minder ga ik nie.

guitarkid
4 juni 2020, 22:43
Een les paul is van oorsprong uitgevoerd met single coils dus dat lijkt me geen issue.

Verrek, dat is ook zo. :seriousf: Maar, die P90's lijken toch wel op humbuckers.... ;)

NLF
4 juni 2020, 23:20
Dat gepolariseer steeds in de media ;-)

Ja maar dan toch liever deze polarisatie

Plant
4 juni 2020, 23:23
De Dam krijg je er niet mee vol.

Dweezman
5 juni 2020, 09:29
De Dam krijg je er niet mee vol.

Bruce S. wel, denk ik.

Oranjeaap
5 juni 2020, 11:18
Het heeft me nog nooit echt kunnen overtuigen zo'n Tele.
Ik heb dan ook nog nooit een echt goede bespeeld, maar dat terzijde.

showband
5 juni 2020, 11:57
ergens jaren tachtig had een maat van me een van de eerste squier telecasters gekocht.
toen kostten ze, wegens introductie nieuw B-merk, nog eens geen reet. (400/500 gulden ofzo)

Dat was een fantastische gitaar. Spijt als haren op mijn hoofd....

heinz3110
5 juni 2020, 15:10
Niks mis met een goede telecaster, voor mij de fijnste ergonomie ever , boven mijn stratje (volumeknop!) en jazzmaster (ietwat lomp model) . Met deze - met een setje Twang Kings - plop ik moeiteloos door elke bandmix heen:

http://members.ziggo.nl/krabmoer/web/tel1280.jpg

EDIT: Oh eh, @Dweezman: een mokka(!) Deluxe(!) , me very likey ! :mmmm:

telerocker
5 juni 2020, 18:01
Ik vind een tele super veelzijdig, ik heb er heel veel gigs mee gedaan. Metal trekt ie niet echt, tenzij je er humbuckers of iets als een BKP Piledriver in propt.

apekop
5 juni 2020, 22:07
Geef mij maar een strat. In mijn oren een veel karakteristieker geluid en veelzijdigere gitaar.

Kim Wilson
5 juni 2020, 22:51
Karakteristiek, ja, wellicht. Maar veelzijdiger, daar ben ik het niet mee eens. Door dat typische geluid is de strat onovertroffen als het gaat om die glasachtige tone, maar ook vrij eenzijdig, omdat het zo’n unieke klank is. Het rauwe directe van het brugelement van de tele krijg je nooit uit een strat. Tegelijkertijd is het zachte ronde geluid van de strat lastig uit een tele te trekken.

RoryVDW
5 juni 2020, 23:00
Karakteristiek, ja, wellicht. Maar veelzijdiger, daar ben ik het niet mee eens. Door dat typische geluid is de strat onovertroffen als het gaat om die glasachtige tone, maar ook vrij eenzijdig, omdat het zo’n unieke klank is. Het rauwe directe van het brugelement van de tele krijg je nooit uit een strat. Tegelijkertijd is het zachte ronde geluid van de strat lastig uit een tele te trekken.

Kijk...mijn intresse in een tele stijgt nu nog meer..😋

telerocker
6 juni 2020, 00:21
Karakteristiek, ja, wellicht. Maar veelzijdiger, daar ben ik het niet mee eens. Door dat typische geluid is de strat onovertroffen als het gaat om die glasachtige tone, maar ook vrij eenzijdig, omdat het zo’n unieke klank is. Het rauwe directe van het brugelement van de tele krijg je nooit uit een strat. Tegelijkertijd is het zachte ronde geluid van de strat lastig uit een tele te trekken.

Grotendeels ben ik het me je eens, maar met de toneknob van een tele zijn veel schakeringen mogelijk. Ik heb er bijv. talloze disco- en soulnummers mee gespeeld, terwijl veel gitaristen dan een strat zouden pakken. Met een tele gaat dat ook wonderbaarlijk goed. En tegelijkertijd heb je het brugelement dat toch meer ballen/fundament heeft dan een strat single coil bridge. Daarom is mijn strat HSS, want op de bühne gewoon veelzijdiger.

Erik de Perik
6 juni 2020, 00:47
Kijk...mijn intresse in een tele stijgt nu nog meer..��

Dit had jij nog niet ontdekt?

Brum
6 juni 2020, 07:23
Grotendeels ben ik het me je eens, maar met de toneknob van een tele zijn veel schakeringen mogelijk. Ik heb er bijv. talloze disco- en soulnummers mee gespeeld, terwijl veel gitaristen dan een strat zouden pakken. Met een tele gaat dat ook wonderbaarlijk goed. En tegelijkertijd heb je het brugelement dat toch meer ballen/fundament heeft dan een strat single coil bridge. Daarom is mijn strat HSS, want op de bühne gewoon veelzijdiger.

Ik zit totaal niet in het genre, maar disco en soul heb ik toch wel op zowat alle soorten gitaren zien spelen, inclusief humbuckers. Les Pauls, SG's, ES'en, van alles.


Ik vind een tele super veelzijdig, ik heb er heel veel gigs mee gedaan. Metal trekt ie niet echt, tenzij je er humbuckers of iets als een BKP Piledriver in propt.

Het is niet de eerste keus en ik zou er zelf ook humbuckers voor gebruiken, maar ook dat, het kan wel hoor. Ik heb een Zwier Esquire gehad met een BK Brown Sugar brugelement. Dat ging als de brandweer en kwam gewoon mee met een Ibanez Destroyer model van een bandmaatje destijds. We speelden geen metal pur sang, maar wel met wat metal invloeden en dito gain.

no 1 hops
6 juni 2020, 08:20
Grotendeels ben ik het me je eens, maar met de toneknob van een tele zijn veel schakeringen mogelijk. Ik heb er bijv. talloze disco- en soulnummers mee gespeeld, terwijl veel gitaristen dan een strat zouden pakken. Met een tele gaat dat ook wonderbaarlijk goed. En tegelijkertijd heb je het brugelement dat toch meer ballen/fundament heeft dan een strat single coil bridge. Daarom is mijn strat HSS, want op de bühne gewoon veelzijdiger.

ik ben de toneknob meer gaan waarderen na deze mod
https://www.tdpri.com/threads/no-load-mod-your-guitar-bass-tone-or-blender-pot-2014.466061/

Powderfinger
6 juni 2020, 08:56
Vroeger vond ik 't altijd een lelijk ding, maar nu vind ik de eenvoud juist mooi. Gewoon een plank met snaren. Heel eenvoudig om eigen te maken met allerlei modificaties. Mooiste blijven wel die vintage teles met country twang.

guitarkid2
6 juni 2020, 10:58
Geef mij maar een strat. In mijn oren een veel karakteristieker geluid en veelzijdigere gitaar.

Zelfs ene meneer hudson is het met je eens
Maja die zit nu eenmaal vast aan een andere gitaar

heinz3110
6 juni 2020, 11:14
Vroeger vond ik 't altijd een lelijk ding, maar nu vind ik de eenvoud juist mooi. Gewoon een plank met snaren. Heel eenvoudig om eigen te maken met allerlei modificaties. Mooiste blijven wel die vintage teles met country twang.

Een beetje goede tele kan met gemak van twang naar dikke jazz hoor. In dat opzicht vind ik een tele net zo veelzijdig - en karakteristiek! - als een strat. Het enige wat voor de strat pleit is het middenelement. En nee, niet de laffe tussenstandjes #2 en #4 dus.:seriousf:

telerocker
6 juni 2020, 11:56
Vroeger vond ik 't altijd een lelijk ding, maar nu vind ik de eenvoud juist mooi. Gewoon een plank met snaren. Heel eenvoudig om eigen te maken met allerlei modificaties. Mooiste blijven wel die vintage teles met country twang.

Kun je nagaan: Ik had ooit pointy headstock gitaren, maar besloot het roer om te gooien. Ik ging van een Jem 77 FP naar een American Series tele. Een setje Suhr-T's erin en gaan. Nooit spijt van gehad.

telerocker
6 juni 2020, 11:56
Een beetje goede tele kan met gemak van twang naar dikke jazz hoor. In dat opzicht vind ik een tele net zo veelzijdig - en karakteristiek! - als een strat. Het enige wat voor de strat pleit is het middenelement. En nee, niet de laffe tussenstandjes #2 en #4 dus.:seriousf:

Dat midden element als standalone gebruik ik dus juist nooit.

heinz3110
6 juni 2020, 12:14
Dat midden element als standalone gebruik ik dus juist nooit.

..Is voor mij de charme van de strat: prikt vaak goed door de bandmix heen omdat het precies de goede middenmoot is, niet te dun (brug) en niet de dik(nek). Niet dat ik brug en nekpickup van een strat niet charmant vind - integendeel. De tussenstandjes klinken voor mij vaak wat non-descript en verdwijnen in de mix. Zonder dat middenelement geluid zou ik geen strat hoeven. :D

Kim Wilson
6 juni 2020, 12:38
Het mooiste van een strat vind ik die tussenstandjes. Dat heerlijke glasachtige clean, door een iets overstuurde amp, heerlijk!

Er zijn echter maar weinig gitaren die zo door de mix prikken als een tele op het brugelement. Rauw en agressief als je je gitaar op z’n flikker geeft, maar subtiel als je rustig speelt. Wel onvergeeflijk, je krijgt wat je erin stopt. Hard werken, maar met de juiste techniek gaat ie leven.

D3nnis
6 juni 2020, 12:44
Hard werken, maar met de juiste techniek gaat ie leven.

Techniek? O jee, niks voor mij dus :D

Ik geef overigens niet veel om het middenelement solo op een strat. Dan liever brug + halselement als middenstand.

Ik heb 1 gitaar met 3 P90's. Middelste P90 solo vind ik nog wel leuk.

RoryVDW
6 juni 2020, 12:48
Dit had jij nog niet ontdekt?

Ewel neen...kweet gat in mijn cultuur...gewoon omdat ik ze vroeger nie graag zag🙈

heinz3110
6 juni 2020, 13:29
Hard werken, maar met de juiste techniek gaat ie leven.

Het ontzag voor een tele dat het hard werken is heb ik wel vaker gehoord, maar heb daar eigenlijk nooit wat van gesnapt. Onvergeeflijk snap ik dan weer wel, omdat het zo open en direct kan klinken.... tja, voor mij is een tele echt thuiskomen. :D

Pepe
6 juni 2020, 13:35
Tele is harder werken omdat je er harder op kàn werken.
Strat is vrij onbeholpen voor de rechterhand, dat is plectrum. En je kan niet dubbelstops benden want dan gaat alles flat.
De tele heeft bovendien een autoritaire toon die door alles heen banjert. Strat spelers moeten daarvoor dan een midhup overdrive gebruiken want die brugpickup klinkt gay. Whimpy is de technische term.

Plant
6 juni 2020, 13:37
Nu ik erover nadenk, gebruik ik nooit tussenstanden. Dus ook niet bij 2 elementen.
Ongeacht de gitaar rag ik de 3- of 5-standenschakelaar in een keer door naar het hals- of brugelement.
Clean is hals, scheur is brug.
2 elementen en een 2-standenschakelaar is al genoeg.

Duhsjaak
6 juni 2020, 14:06
Nu ik erover nadenk, gebruik ik nooit tussenstanden. Dus ook niet bij 2 elementen.
Ongeacht de gitaar rag ik de 3- of 5-standenschakelaar in een keer door naar het hals- of brugelement.
Clean is hals, scheur is brug.
2 elementen en een 2-standenschakelaar is al genoeg.

Eindelijk eens iets gevonden waar ik het niet met je eens ben. Ook op YouTube demo clips zitten veel van die ADHD jongens die constant alleen maar van hals naar brug jengsten... van enig respect voor het gereedschap is geen sprake.
Drie standen, da’s mooi op vrijwel iedere gitaar. Op mijn strat zit een drie standen schakelaar, terwijl ik de brug pup vreselijk vind. Maar dat vind ik al snel. Op maar 2 van de 16 gebruik ik de brug pup. Dus 2 standjes? Dan alleen hals en hals + brug. Ik vind juist heel vaak beide pups mooi klinken, maar al te vaak ook nog hum onderdrukkend. En volgens de enige overlevende Cricket, speelde Buddy Holly altijd alleen op het midden element!

Maar dat was de vraag niet. Mijn Tele is een Hohner Prinz TE. Ik moet altijd nog eens uitzoeken uit welk jaar.
Het mooie zonder voorbehoud hoog wat de brug pup heeft, heeft de hals pup op een Fender (of iets dat erg zijn best doet) vaak niet. Vaak is daar het hoog wat muffig. Een knieval voor de jazz jongens die er niet aan wilden.

Dat heeft de Hohner niet. ‘Denk’ brug pup, maar dan met halswarmte, en je hoort een Hohner. Ik moet de eerste echte Tele nog horen die ik zou willen ruilen. Maar dat ze er zeker zullen zijn, gaan we nu meemaken.
Wedden?
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
6 juni 2020, 14:51
Een prinz tele heeft strat pickups, dat is al 1. Een tweede zou zijn dat de body van esdoorn is ipv essen of elzen.
Prins zelf omschreef het droge attacky geluid als ragedy rag en probeer het daar maar eens niét mee eens zijn.

Maar al die voorkeuren voor brug, mid of neck is voor mij niet zo vastliggend, dat ligt vooral aan de gitaar zelf.
Zo heb ik een strat waar ik bijna altijd in de mid positie speel en een ander op de neck en weer een ander...
bij mijn '73 strat maakt het zelfs niet uit, alle drie de standen klinken nagenoeg hetzelfde, die doet niet aan discriminatie.
En dat is een goed ding, niet discrimineren.

wietse
6 juni 2020, 17:50
Ik ben juist op het gebied van gitaren rete-inclusief.



een fender overdwars anaal ingebracht? dat was hier vroeger een veel voorkomende verwensing lang niet meer gehoord vooral gebezigd door FnarK net zoals sterf hoer sterf! verdomme ik word nostalgisch naar de wilde vroegere tijden.

Mitch
6 juni 2020, 18:41
Wilde tijden zijn overrated :D

Door al die Tele praatjes ben ik vandaag voor het eerst in twee maanden naar de oefenruimte geweest (lockdown...) want daar staat mijn (07 Baja) Tele.
Oké, standaard low output elementen vind ik te slap maar met iets meer pit is het toch wel zo ongeveer de makkelijkst goed klinkende en meest veelzijdige maar toch karaktervolle gitaar. En dat voor een basic middenklasser, het is eigenlijk niet te volgen.

Kim Wilson
6 juni 2020, 18:46
Ik snap je helemaal!

Maar heb je die Japanner niet meer?

Erik de Perik
6 juni 2020, 18:56
Als ik een paar sets van allemansmuziek moet spelen doe ik dat liever op een Tele dan op een Strat. Superstrat is ook bruikbaarder. De dunne sound van het Strat brugelement doet het vaak wat minder. Ik vind een Strat ook wat meer afhankelijk van de versterker en het volume.

Tupelo
6 juni 2020, 19:16
Twee maanden niet gestemd Mitch ?

Plant
6 juni 2020, 21:50
Eindelijk eens iets gevonden waar ik het niet met je eens ben. Ook op YouTube demo clips zitten veel van die ADHD jongens die constant alleen maar van hals naar brug jengsten... van enig respect voor het gereedschap is geen sprake.

IK ADHD? Van enig respect voor gereedschap geen sprake?
Ik ben denk ik het tegenovergestelde van ADHD. En van van hals naar brug jengsten doe ik met alle respect.
Maar zo werkt het nu eenmaal voor mij.

Duhsjaak
7 juni 2020, 05:17
IK ADHD? Van enig respect voor gereedschap geen sprake?
Ik ben denk ik het tegenovergestelde van ADHD. En van van hals naar brug jengsten doe ik met alle respect.
Maar zo werkt het nu eenmaal voor mij.

O née, dat is helemaal verkeerd overgekomen. Niet jij, maar de YouTube heethoofden natuurlijk. De vervelende gewoonte om alleen brug of hals pup te spelen, terwijl (ik) juist in de stand allebei vaak heel mooie dingen hoor.
En die wordt in al die zelfoverschattingsclips standaard overgeslagen.
Je ziet, ik kom er speciaal mijn bed voor uit om mijn stommiteiten recht te zetten.
Vriendelijke groet, Gus

apekop
7 juni 2020, 10:19
Zelfs ene meneer hudson is het met je eens
Maja die zit nu eenmaal vast aan een andere gitaar

Welke meneer hudson?
Voor rest vind ik alle standen op een strat bruikbaar, zeker in combinatie met de tone knop. Alleen gebruik ik het midden element solo bijna nooit, dat vind ik het minst karakteristieke standje, beetje nietszeggend zelfs. Misschien heeft iemand hier nog tips voor het strat midden element solo? Of enkele video voorbeelden van bekende gitaristen die dat veel gebruiken?

Ik vind een SSS strat wel veelzijdig. Het hoeft echt niet altijd glazig te klinken zoals sommigen hier beweren. Van Hendrix tot cleane funk tot Gilmour tot fusion tot the Shadows etc. dat vind ik best veelzijdig.

guitarkid2
7 juni 2020, 10:34
Die gozer die gibson in de markt heeft gehouden
Die hudson

Powderfinger
7 juni 2020, 10:47
Het enige wat voor de strat pleit is het middenelement. En nee, niet de laffe tussenstandjes #2 en #4 dus.:seriousf:

De strat is wel veel ergonomischer. De vorm en contouren zijn perfect en met dubbele cutout voor de toegankelijkheid hoog op de hals. Ik houd zelf ook meer van de ronde 'bell like' toon van een strat. Wel eentje met humbucker in de brug. En de wammy bar mis ik altijd als hij er niet is.

apekop
7 juni 2020, 11:29
De strat is wel veel ergonomischer. De vorm en contouren zijn perfect en met dubbele cutout voor de toegankelijkheid hoog op de hals. Ik houd zelf ook meer van de ronde 'bell like' toon van een strat. Wel eentje met humbucker in de brug. En de wammy bar mis ik altijd als hij er niet is.

Ja naast de sound zijn dat voor mij ook redenen die voor de strat pleiten. De meest ergonomische gitaar die er is. Alleen dan zonder humbucker is het wel meer bell like. Voor mij alleen SSS. Al is dat Bell like maar 1 aspect van de strat sound, gelukkig kan er veel meer mee. Dus Teleboys kom daar maar eens tegen op! ;)

heinz3110
7 juni 2020, 12:01
Bij een strat zit de volumeknop te dicht op de brug, de tremeloarm zit te dicht op de zadels, en het middenelement zit vaak in de weg( ook al heb ik daar niet zo'n last mee) , dus waar ze nog wel hadden nagedacht over de contouren van de strat, is de volumeknop-plaatsing voor de een een vloek en en de ander een zegen. Je zou dan zeggen jazzmaster voor bepaalde verbeteringen, maar die heeft ook weer zijn eigenaardigheden. Etcetera, etcetera :D

Tja, dat middenelement lijkt er al lange tijd vaak maar als bijgedachte in een strat bij geflikkerd zodat het bij de tussenstandjes goed klinkt, want tja, die tussenstandjes verkopen en dat arme middenelement alleen hoeft dan eigenlijk naar niks te klinken. Grof onderschat, ik denk zomaar dat er zat "middenelement-pareltjes" op plaat zijn opgenomen - tot de jaren 80 , want vanaf die tijd werd het het hip om die tussenstandjes te misbruiken. Vóór die tijd mocht een middenelement wel wat meer karakter hebben, schat ik zomaar in :)

Brum
7 juni 2020, 12:13
Ja naast de sound zijn dat voor mij ook redenen die voor de strat pleiten. De meest ergonomische gitaar die er is. Alleen dan zonder humbucker is het wel meer bell like. Voor mij alleen SSS. Al is dat Bell like maar 1 aspect van de strat sound, gelukkig kan er veel meer mee. Dus Teleboys kom daar maar eens tegen op! ;)

Easy. Het brugelement van een s-s-s strat klinkt veelal als een stel nagels over een schoolbord bij ook maar een beetje meer oversturing, daar waar die van een tele veel vetter klinkt en dus ook meer bruikbaar voor meerdere stijlen, want dekt ook de wat hardere stijlen beter. Andersom kan een tele prima wat een strat ook kan. Anders, maar het kan.

apekop
7 juni 2020, 12:17
Tja, dat middenelement lijkt er al lange tijd vaak maar als bijgedachte in een strat bij geflikkerd zodat het bij de tussenstandjes goed klinkt, want tja, die tussenstandjes verkopen en dat arme middenelement alleen hoeft dan eigenlijk naar niks te klinken. Grof onderschat, ik denk zomaar dat er zat "middenelement-pareltjes" op plaat zijn opgenomen - tot de jaren 80 , want vanaf die tijd werd het het hip om die tussenstandjes te misbruiken. Vóór die tijd mocht een middenelement wel wat meer karakter hebben, schat ik zomaar in :)

Zou het mogelijk zijn om standje 3 van een strat (midden element solo) op te offeren voor brug plus hals samen? Met een schakeling, maar wel zo dat alle andere standen exact hetzelfde blijven?

apekop
7 juni 2020, 12:21
Easy. Het brugelement van een s-s-s strat klinkt veelal als een stel nagels over een schoolbord bij ook maar een beetje meer oversturing

Niet mee eens. Check Jeff Beck, hij gebruikt meestal brug pick up solo, klinkt alles behalve schril. En met hem vele anderen. Ik gebruik ook voor 90% de brug pickup solo op mijn strat. Het ligt er net aan hoe je met de toon knop ingaat.

heinz3110
7 juni 2020, 12:47
Het ligt er net aan hoe je met de toon knop ingaat.

Tja, en zo is het maar net hoe je met het middenelement omgaat. Vooropgesteld dat je middenelement niet de excuustruus voor de tussenstandjes is (niet bij jouw maar bij de fabrikant dus, als selling-point, zie mijn vorige post) , heeft dat middenstandje een nog "throatier" sologeluid dan dat je dat met een brugelement krijgt. Probeer het maar ;)

Edit: middenpickupgebruikers: Clapton, Gilmour, Trower, broertje van Stevie V, Hendrix, ehm, er zullen er vast wel meer zijn die wat mee kunnen en konden ;)

Pepe
7 juni 2020, 13:12
Langzaam wordt het topic door den strat enthousiast gekaapt?

D3nnis
7 juni 2020, 13:19
Zou het mogelijk zijn om standje 3 van een strat (midden element solo) op te offeren voor brug plus hals samen? Met een schakeling, maar wel zo dat alle andere standen exact hetzelfde blijven?

Ja, dat kan. Mijn MM Silhouette special heeft exact dat, standaard.
Als je het in een bestaande gitaar wilt veranderen moet je wel een "speciale" schakelaar hebben, zoals de Schaller megaswitch.



Ja naast de sound zijn dat voor mij ook redenen die voor de strat pleiten. De meest ergonomische gitaar die er is.

Ik vind driekwart van de ernie ball musicman catalogus ergonomischer dan een fender strat. Niet per se mooier, maar qua ergonomie heb ik liever een Silhouette, of Luke, dan een fender strat.

Napoje
7 juni 2020, 13:33
Ja, dat kan. Mijn MM Silhouette special heeft exact dat, standaard.
Als je het in een bestaande gitaar wilt veranderen moet je wel een "speciale" schakelaar hebben, zoals de Schaller megaswitch.




Ik vind driekwart van de ernie ball musicman catalogus ergonomischer dan een fender strat. Niet per se mooier, maar qua ergonomie heb ik liever een Silhouette, of Luke, dan een fender strat.
Ironisch genoeg heeft leo fender zich daar ook nog mee bemoeid, met die silhouette. En een luke is een soort doorontwikkelde silhouette.

D3nnis
7 juni 2020, 13:38
Ja, klopt, misschien wilde hij toen een keer een echt goede gitaar maken ;)

Pepe
7 juni 2020, 13:39
Dat vond ie voor de telecaster niet nodig, die was in 1 keer goed.

Zie je hoe ik het elegant weer naar het topic ombuig?

D3nnis
7 juni 2020, 13:43
Goed bezig pepe.
Maar Steve Morse was het er niet helemaal mee eens.

Pepe
7 juni 2020, 13:49
Morse had 17 knoppen op zijn gitaar en ging vakken vullen voor Deep Purple toen die het goud van oud circuit inging. Die Morse?

D3nnis
7 juni 2020, 13:51
Ja, die :D

apekop
7 juni 2020, 13:55
Tja, en zo is het maar net hoe je met het middenelement omgaat. Vooropgesteld dat je middenelement niet de excuustruus voor de tussenstandjes is (niet bij jouw maar bij de fabrikant dus, als selling-point, zie mijn vorige post) , heeft dat middenstandje een nog "throatier" sologeluid dan dat je dat met een brugelement krijgt. Probeer het maar ;)

Edit: middenpickupgebruikers: Clapton, Gilmour, Trower, broertje van Stevie V, Hendrix, ehm, er zullen er vast wel meer zijn die wat mee kunnen en konden ;)

Heb je specifieke nummers waar je goed het midden element van een strat kan horen? moet wel 100% zeker het midden element zijn.

Brum
7 juni 2020, 13:57
Niet mee eens. Check Jeff Beck, hij gebruikt meestal brug pick up solo, klinkt alles behalve schril. En met hem vele anderen. Ik gebruik ook voor 90% de brug pickup solo op mijn strat. Het ligt er net aan hoe je met de toon knop ingaat.

Jeff Beck vind ik nou bij uitstek een voorbeeld van een gitarist die een beter geluid had op z'n tele en Les Paul. Jeff Beck speelt ook met z'n vingers, dat geeft ook al een ander geluid. Met een plectrum gaat het al gauw krassen. Dat doet een tele in mijn beleving beter.

Pepe
7 juni 2020, 14:00
Heb je specifieke nummers waar je goed het midden element van een strat kan horen? moet wel 100% zeker het midden element zijn.


https://www.youtube.com/watch?v=2eMLhqG8FD0

fuchs
7 juni 2020, 14:03
Leuk stukje over het midden element:

https://youtu.be/1bC7uwiw-XE

D3nnis
7 juni 2020, 14:04
Met een plectrum gaat het al gauw krassen. Dat doet een tele in mijn beleving beter.

Ik ben geen tele kenner bij uitstek, maar een keer met redelijk wat gain een squier tele in mijn handen gedrukt gekregen, en dat was al best wel in your face. Aan hoog geen gebrek, maar al met al toch gaaf.

Ik denk ook dat ik me qua tele ook met goedkopere gitaren best zou kunnen vermaken; zo'n Cort classic TC vind ik (zonder er nog op gespeeld te hebben) een geinige variatie, met die diepere onderste cutaway en zo, en kost de kop niet.

Brum
7 juni 2020, 14:13
Ik ben geen tele kenner bij uitstek, maar een keer met redelijk wat gain een squier tele in mijn handen gedrukt gekregen, en dat was al best wel in your face. Aan hoog geen gebrek, maar al met al toch gaaf.

Oh zeker, met een tele geen gebrek aan tophoog. Maar bij een strat wordt het ook rafelig. Althans, wel gauw en voor mij is het altijd een beetje behelpen. Meerdere keren geprobeerd in het verleden, allerlei verschillende elementen ook, ik blijf het behelpen vinden. Bij een tele heb je dat rafelige niet zo. Eigenlijk interesseert het me ook heel weinig, maar apekop wilde een tegenantwoord. Geen probleem!:D

apekop
7 juni 2020, 14:15
https://www.youtube.com/watch?v=2eMLhqG8FD0

Thanks! goed voorbeeld. Al vind het geen typische klank. In een blind test zou ik het er nooit uithalen als zijnde een strat midden element. Het midden element op een strat is een beetje een doorsnee geluid en weinig karakteristiek vind ik. Ik hoop op filmpjes die het tegendeel bewijzen!

D3nnis
7 juni 2020, 14:16
Oh zeker, met een tele geen gebrek aan tophoog. Maar bij een strat wordt het ook rafelig.

Ja, dat herken ik als omschrijving, rafelig.

Luke-wannabe
7 juni 2020, 14:28
Heb je specifieke nummers waar je goed het midden element van een strat kan horen? moet wel 100% zeker het midden element zijn.

Het begin van Pride en Joy van SRV is gespeeld op het middelste element. De studio opname van Sultans of Swing, tegen populair geloof in, ook!

apekop
7 juni 2020, 14:42
Het begin van Pride en Joy van SRV is gespeeld op het middelste element. De studio opname van Sultans of Swing, tegen populair geloof in, ook!

Hier speelt ie hem met het hals element, te zien bij 1:58 onder andere. Maar misschien maakte het hem niet veel uit?...de ene keer op hals element, de andere keer op midden. Naar mijn weten is Sultans of swing standje 2 gespeeld (brug plus midden).


https://www.youtube.com/watch?v=esVMLLL6Gg4

Mitch
7 juni 2020, 14:48
Ik snap je helemaal!

Maar heb je die Japanner niet meer?
Was een fantastisch klinkende gitaar maar ik kon niet wennen aan de 7,25" radius.
Ik kan je gerust stellen : de Baja die ik er nu voor terug heb klinkt even zo goed, al had die net iets minder mids van zichzelf. Die klonk pas optimaal met de wat hogere output Cavaliers, waar die Jap geweldig klonk met een Low output Nordstrand set.

En inderdaad twee maanden niet gestemd Tuup :D Mijn ouwe Gretsch stond daar ook, die heeft het altijd zwaar met grotere temperatuur schommelingen. Maar ook de Tele was een halve toon ontstemd.

En zijn we nou klaar met die wussy strat praatjes?!

Tupelo
7 juni 2020, 15:06
Oei de ouwe Gretsch ook, ik zou zuiniger zijn op mijn spullen. :o

heinz3110
7 juni 2020, 15:26
Het midden element op een strat is een beetje een doorsnee geluid en weinig karakteristiek vind ik. Ik hoop op filmpjes die het tegendeel bewijzen!

..Of best of both worlds, net hoe je het bekijkt ;) Met een beetje ongeluk vind ik hals en brugelement op bepaalde strats ook wat smoelloos. Een soort allemansvriendje wordt het dan, wel je bier opzuipen maar voor de rest heb je er niet veel aan :seriousf: (Ik heb zelf een fantastisch stratje overigens al zeg ik het zelf :D ) En filmpjes, tja. Je moet zelf de charme ontdekken toch, plug je strat in ! :D .

On-topic: Tja, charme van de tele is ook de toonknop, daar doe ik heel veel mee, en vind zelf ook dat de body wat lekkerder tegen het lijf ligt, vooral zittend. En de volumepot zit precies op de goede plek, niet te ver weg voor swells, niet te dichtbij om in de weg te zitten.

apekop
7 juni 2020, 19:57
..Of best of both worlds, net hoe je het bekijkt ;) Met een beetje ongeluk vind ik hals en brugelement op bepaalde strats ook wat smoelloos. Een soort allemansvriendje wordt het dan, wel je bier opzuipen maar voor de rest heb je er niet veel aan :seriousf: (Ik heb zelf een fantastisch stratje overigens al zeg ik het zelf :D ) En filmpjes, tja. Je moet zelf de charme ontdekken toch, plug je strat in ! :D .

Zo, de hele middag op mijn midden elementen van mijn strat zitten te spelen. En ik moet zeggen dat ik het geluid begin te waarderen! Voor mijn gevoel klinkt het midden element zelfs clean nog iets snerpender dan het brug element solo. Ook bij beide met de tone knop open. Probleem is een beetje dat mijn toon knop op mijn brug element zit en niet op mijn midden element. dat vind ik normaal gesproken fijn omdat ik toch voornamelijk op de brug pick up speel met de tone op 60% op zo. Maar de overgang naar de midden pickup is dan best groot. Ik zou natuurlijk de tone knop op beide pickups kunnen laten zetten, maar dan ben ik bang dat tussenstandje 2 weer anders zal gaan klinken....tsja, keuzes.

en of ja, nog even met Sultans os swing isolated gitaar track zitten meespelen en ik denk nu ook dat het met het midden element ingespeeld is.

MarkS
7 juni 2020, 20:58
Morse had 17 knoppen op zijn gitaar en ging vakken vullen voor Deep Purple toen die het goud van oud circuit inging. Die Morse?
Vakkenvullen bij Deep Purple..
ik heb slechtere bijbaantjes gehad.

Dweezman
7 juni 2020, 22:16
Yeah. Kende meneer Morse slechts van naam, totdat ik 'm vorig jaar in 013 met Flying Colors een van de beste concerten die ik ooit meemaakte, zag geven.


Maar er is maar 1 elektrische gitaar natuurlijk.

mountainman
8 juni 2020, 01:52
Sinds ik de naamloze Japanse pickups van mijn MIJ Tele heb vervangen door Mojotone Broadcaster Quiet Coils is het de gitaar die de meeste uren maakt.

En dan te bedenken dat ik deze gitaar een paar jaar geleden nog in de verkoop had staan.

Een foto halverwege het project.

https://www.dropbox.com/s/sotucv9kg7ng8e4/Fender_TL52_mojotone_quiet_coils.png?raw=1

Orpheo
8 juni 2020, 08:42
Naar mijn weten is Sultans of swing standje 2 gespeeld (brug plus midden).



de 5 weg switch bestond nog maar een jaar toen Sultans werd uitgebracht. (althans, nog maar 1 jaar op Fender). Het zou een klein wonder zijn geweest als die ouwe plank van Knopfler een 5 weg switch had.

Ik vind de tele, de originele met 2 singlecoils, vele malen veelzijdiger en toffer dan een strat. Wat de strat voor zich heeft, is het midden element. Ik vind die ongelooflijk tof. Het geroemde strat-neck pickup vind ik niet zo cool; ik vind de tele neck pickup veel fijner; vaak warmer, smoother. Minder dat glas achtige. Ook vind ik het veel makkelijker om een tele goed op te bouwen dan een strat. De variabelen bij een strat luisteren veel nauwer dan bij een tele, vind ik (als bouwer zijnde) en dat maakt het dat ik liever tele's bouw dan strats. Plus, die verdomd pokke-tremolo... bah.

Renin
8 juni 2020, 08:54
Ik vind de Tele ergonomisch gezien een ramp. Daarnaast vind ik de brug een ramp evenals de pick ups. Maar, ik snap dat het generieke en de eenvoud van de tele veel mensen aanspreekt. Dat ze eenvoudig te bouwen zijn lijkt me ook geen enorme verrassing.

D3nnis
8 juni 2020, 09:16
Ook vind ik het veel makkelijker om een tele goed op te bouwen dan een strat. De variabelen bij een strat luisteren veel nauwer dan bij een tele

Heb je het dan over de (keuze in en combinaties van) pickups, bruggen, mogelijkheden vwb electronica en zo?
Houtbewerkingstechnisch lijkt het me principieel niet veel anders / moeilijker?

D3nnis
8 juni 2020, 09:19
Een foto halverwege het project.

https://www.dropbox.com/s/sotucv9kg7ng8e4/Fender_TL52_mojotone_quiet_coils.png?raw=1

Hmm....Ik zat me nog te bedenken, als ik ooit overga tot de aanschaf van een tele, wordt het dan naturel met zwarte slagplaat, butterscotch met zwarte slagplaat, of groen met zwarte slagplaat.
Ik ga daar nu "zonder slagplaat" aan toevoegen :D

apekop
8 juni 2020, 09:47
de 5 weg switch bestond nog maar een jaar toen Sultans werd uitgebracht. (althans, nog maar 1 jaar op Fender). Het zou een klein wonder zijn geweest als die ouwe plank van Knopfler een 5 weg switch had.
.

Daar gebruikte men al lang lucifer houtjes voor om toch de tussenstandjes te kunnen krijgen bij een 3 weg switch.

Kim Wilson
8 juni 2020, 10:00
Heb je het dan over de (keuze in en combinaties van) pickups, bruggen, mogelijkheden vwb electronica en zo?
Houtbewerkingstechnisch lijkt het me principieel niet veel anders / moeilijker?

Mwah, die belly cut en armrest zijn nog wel een beetje bewerkelijk om dat netjes te krijgen. Een tele zaag je in de juiste vorm, freesje met een kleine radius eromheen en je bent klaar.

benwave
8 juni 2020, 10:24
de 5 weg switch bestond nog maar een jaar toen Sultans werd uitgebracht. (althans, nog maar 1 jaar op Fender). Het zou een klein wonder zijn geweest als die ouwe plank van Knopfler een 5 weg switch had.

Ik vind de tele, de originele met 2 singlecoils, vele malen veelzijdiger en toffer dan een strat. Wat de strat voor zich heeft, is het midden element. Ik vind die ongelooflijk tof. Het geroemde strat-neck pickup vind ik niet zo cool; ik vind de tele neck pickup veel fijner; vaak warmer, smoother. Minder dat glas achtige. Ook vind ik het veel makkelijker om een tele goed op te bouwen dan een strat. De variabelen bij een strat luisteren veel nauwer dan bij een tele, vind ik (als bouwer zijnde) en dat maakt het dat ik liever tele's bouw dan strats. Plus, die verdomd pokke-tremolo... bah.

Jij vind wel veel vind ik

D3nnis
8 juni 2020, 11:47
Mwah, die belly cut en armrest zijn nog wel een beetje bewerkelijk om dat netjes te krijgen. Een tele zaag je in de juiste vorm, freesje met een kleine radius eromheen en je bent klaar.

Belly cut en armrest vind ik peanuts in vergelijking met een goede halspocket maken, een goede, rechte / vlakke hals/toets/frets combinatie, etc, want het is hetgeen dat echt het minst kritisch is. Elke idioot kan dat maken, zelfs ik, dus ik zou dat nou niet de uitdaging in het vak van gitaarbouw vinden.

Luke-wannabe
8 juni 2020, 12:01
Hier speelt ie hem met het hals element, te zien bij 1:58 onder andere. Maar misschien maakte het hem niet veel uit?...de ene keer op hals element, de andere keer op midden. Naar mijn weten is Sultans of swing standje 2 gespeeld (brug plus midden).


https://www.youtube.com/watch?v=esVMLLL6Gg4
Van SRV bedoelde ik de studio versie! Luister maar goed. Klinkt niet zo als het hals element. Anders.
En Sultans (studioversie) is 100% middelste pickup. Het klinkt gewoon heel anders dan midden en brug. Knopfler ging hem later live wel op midden en brug spelen.

Luke-wannabe
8 juni 2020, 12:02
de 5 weg switch bestond nog maar een jaar toen Sultans werd uitgebracht. (althans, nog maar 1 jaar op Fender). Het zou een klein wonder zijn geweest als die ouwe plank van Knopfler een 5 weg switch had.

Zonder 3 way switch kun je ook een in between geluid krijgen. Dat deden ze vroeger dan ook. Zo kun je Hendrix ook hier en daar op neck + mid horen spelen. Little wing studioversie bijvoorbeeld.
Truuk is om hem er tussen te friemelen zonder die nudge. En dan niet meer aan zitten want zie maar eens midden in een nummer die switch weer goed tussen twee posities in te friemelen.

Orpheo
8 juni 2020, 12:24
Jij vind wel veel vind ik

Zeker, mag toch? Ik vind nog wel meer, trouwens, maar daar zeg ik niet zo heel veel over hoor.

@lukewannabe: ja, dat weet ik, maar het is niet echt eenvoudig.

Dat verhaal van de luciferhoutjes heb ik altijd al met verbijstering bekeken. Ik kan me niet voorstellen dat je live tijdens een optreden dat deed voor de tussenstandjes. En 'Little Wing' op een 'tussenstandje'? Ik hoor het niet.

Jan Buurman
8 juni 2020, 13:20
Ik kan mij herinneren dat je de 3 way switch best in een tussenstandje kan zetten en dat hij daar redelijk bleef staan.

Luke-wannabe
8 juni 2020, 13:30
Zeker, mag toch? Ik vind nog wel meer, trouwens, maar daar zeg ik niet zo heel veel over hoor.

@lukewannabe: ja, dat weet ik, maar het is niet echt eenvoudig.

Dat verhaal van de luciferhoutjes heb ik altijd al met verbijstering bekeken. Ik kan me niet voorstellen dat je live tijdens een optreden dat deed voor de tussenstandjes. En 'Little Wing' op een 'tussenstandje'? Ik hoor het niet.
Hahah ja man tuurlijk. Luister maar:
https://open.spotify.com/track/1Eolhana7nKHYpcYpdVcT5?si=V7aeqEpWTbegLmRFNQg4vQ

De luciferhoutjes snap ik ook niet, het kan ook zonder.

Jasper.
8 juni 2020, 13:47
"Er is geen genre waarin hij niet wordt gebruikt."

Come again?
Ik moet de eerste metalband die een telecaster gebruikt nog tegenkomen.
Grappenmaker!

15 pagina's verder gaat het er al lang niet meer over maar:


https://www.youtube.com/watch?v=Up6qbTJ0mw4

Metal genoeg toch?

piezo
8 juni 2020, 13:54
Om een stratocaster middenelement minder "slap" te maken kun je hem loskoppelen van zijn tonepot, geeft ie meer volume en prik, zonder de schrilheid van het brugelement. Die tonepot (liefst no load) dan koppelen aan alleen het brugelement en voor lead geluid naar believen terugdraaien. Kleine ingreep, flink verschil.

On topic: een telecaster is ook veel meer mijn smaak, maar ik zou wel willen dat de volumepot op dezelfde plaats zat als bij een stratocaster.

Kim Wilson
8 juni 2020, 14:09
On topic: een telecaster is ook veel meer mijn smaak, maar ik zou wel willen dat de volumepot op dezelfde plaats zat als bij een stratocaster.


Ik heb mijn control plate omgedraaid en de controls verplaatst. Dat werkt erg prettig!

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200608/dad801ebf08cb448f441dd9d0743c7e6.jpg

Luke-wannabe
8 juni 2020, 14:40
Dat heeft mijn Gun ook. Werkt goed!

Napoje
8 juni 2020, 15:06
Telecaster niet metal? Dan maar zo!

http://www5f.biglobe.ne.jp/~guitarheaven/rsg_RS817-13/tn.jpg

https://lh6.googleusercontent.com/-QHHC2vhgTOY/UsC1xBZ5zQI/AAAAAAAACZk/irnhswenu-E/s512/2013-12-29%2018.19.00.jpg

https://i.imgur.com/cXt6t5w.jpg

munkie
8 juni 2020, 15:51
Origineel! Vooral die V is geinig :cheerup:

piezo
8 juni 2020, 16:57
Ik heb mijn control plate omgedraaid en de controls verplaatst. Dat werkt erg prettig!Jazeker, maar ook dan nog te ver van mijn pink.
En ik wil nog steeds mijn eigen controlplate maken met van links naar rechts volume, tuimelschakelaar (zoals Gibson), tone. Bestaat bij mijn weten nog niet.

D3nnis
8 juni 2020, 17:34
En ik wil nog steeds mijn eigen controlplate maken met van links naar rechts volume, tuimelschakelaar (zoals Gibson), tone. Bestaat bij mijn weten nog niet.

Ik had hem al eens aangehaald, maar check de Cort classic TC :D

piezo
8 juni 2020, 18:12
Hee, bedankt. Nou maar hopen dat zij of hun leverancier die onderdelen ook los verkopen. Plaatje zelf maken is niet het probleem natuurlijk, moet het alleen ergens laten verchromen. Ach wat, roestig is natuurlijk ook mooi :D

EDIT: Even gezocht, worden blijkbaar ontworpen door ene Hugh Manson. Maar even kijken of die ook aan mij wil leveren.

telerocker
8 juni 2020, 18:14
Ik had hem al eens aangehaald, maar check de Cort classic TC :D

Zal best een leuke tele zijn, maar die bodyshape.... Ik pas.

D3nnis
8 juni 2020, 18:37
Hee, bedankt. Nou maar hopen dat zij of hun leverancier die onderdelen ook los verkopen. Plaatje zelf maken is niet het probleem natuurlijk, moet het alleen ergens laten verchromen.

Geen idee of ze die dingen los (na) willen leveren, ik ben benieuwd.
Ik weet ook niet of ze even groot zijn als van een"echte" tele....Anders zo'n gitaar bestellen, plaatje met switch eraf slopen, regulier plaatje met switch erop zetten en weer terugsturen :D



Zal best een leuke tele zijn, maar die bodyshape.... Ik pas.

Haha, ik kan het me voorstellen....Het is even wennen....

mountainman
8 juni 2020, 18:42
Over controlplates gesproken, bij mijn Fender MIJ Tele had die andere maten dan een US Tele. Had ik lekker makkelijk zo'n soldeerloos setje bij Mojotone aangeschaft, kreeg ik de potmeters daarvan niet door de gaten van de controlplate heen.

Vervolgens een goedkope controlplate van het merk Boston besteld met gaten van de juiste diameter... zitten die gaten weer te dicht op elkaar! Dus toch maar omgeruild voor een echte Fender controlplate. En natuurlijk moest daar ook een setje Fender knoppen van dezelfde diameter bij. Kost wat maar dan heb je ook wat.

apekop
8 juni 2020, 18:48
Telecaster niet metal? Dan maar zo!

http://www5f.biglobe.ne.jp/~guitarheaven/rsg_RS817-13/tn.jpg

https://lh6.googleusercontent.com/-QHHC2vhgTOY/UsC1xBZ5zQI/AAAAAAAACZk/irnhswenu-E/s512/2013-12-29%2018.19.00.jpg

https://i.imgur.com/cXt6t5w.jpg


hey geinig! Die metalen plaat bij de brug vind ik maar onhandig voor palm muten bij een Teletubbie...

Mitch
8 juni 2020, 18:59
Ik heb me ook snel een brugplaat aangeschaft met veel kortere randjes aan de zijkant, dat scheelt. En daarna nog zelf een beetje opgeschuurd en gebombardeerd met azijndamp, ziet er prima uit nu. Control plate idem dito. Maar die glommen ook wel heeeeeel erg. Verder relic dan dat ga ik niet hoor, het was eigenlijk meer matteren dan relicen.
Verexcuseerde hij zich.

Oud plaatje, half af, toen zat de S1 switch er nog op. Nu gewoon volume/tone, driestanden.

813

Kim Wilson
8 juni 2020, 19:09
Ik vind het wel wat hebben als je elke keer iets nieuws op je oude gitaar hebt. Laat zien dat je ermee bezig bent.

mountainman
8 juni 2020, 19:42
hey geinig! Die metalen plaat bij de brug vind ik maar onhandig voor palm muten bij een Teletubbie...

Maar nog niet zo onhandig als...

https://www.dropbox.com/s/ux7x1zgglc9yjv0/Fender_TL52_ashtray.png?raw=1

Ik heb die ashtray erop zitten omdat ik het wel mooi vind. Als ik speel gaat-ie er gewoon af.

Kim Wilson
8 juni 2020, 19:56
Ik heb eigenlijk niet zo’n moeite met het dempen. Nu speel ik geen metal, maar Johnny Cash achtig geplok gaat prima.

Brum
8 juni 2020, 21:00
15 pagina's verder gaat het er al lang niet meer over maar:
https://www.youtube.com/watch?v=Up6qbTJ0mw4
Metal genoeg toch?

Dit inderdaad. Joe Duplantier van Gojira met z'n signature Charvel telecaster schiet me ook zo te binnen. Heeft Jim Root niet ook een signature telecaster? Er zijn er veel meer, maar dat laat ik maar aan de echte metalheads over.

apekop
8 juni 2020, 21:03
Maar nog niet zo onhandig als...
Ik heb die ashtray erop zitten omdat ik het wel mooi vind. Als ik speel gaat-ie er gewoon af.

Dus je haalt hem er iedere keer af als je de gitaar wil bespelen? lijkt me een gedoe...
heeft die ashtray trouwens nog enig nut behalve optisch?

D3nnis
8 juni 2020, 21:13
Dit inderdaad. Joe Duplantier van Gojira met z'n signature Charvel telecaster schiet me ook zo te binnen.

Misschien ben ik meer traditioneel ingesteld dan ik zelf denk dat ik ben, maar een mahonie body met bolt on mahonie neck, ebben toets, twee humbuckers, en gibson-stijl brug met staartstuk heeft voor mij niet zo veel met een telecaster te maken.
Ik vind het een leuke gitaar, maar tele-gas zou met zoiets niet gestild worden.

Plant
8 juni 2020, 21:21
heeft die ashtray trouwens nog enig nut behalve optisch?

Je zou aan afscherming (shielding) kunnen denken, het brugelement pikt zo minder storing op. Maar ik dacht dat het puur esthetisch is om de brugzadels aan het zicht te onttrekken.
Overigens heeft de Strat er ook een, en die gaat niet over het brugelement heen, wat bevestigt dat het niet voor afscherming dient.

http://iheartguitarblog.com/wp-content/uploads/2012/06/ashtray.jpg

D3nnis
8 juni 2020, 21:24
Is het niet om te zorgen dat je je handen niet open haalt aan de brugzadelhoogtestelschroefjes?

piezo
8 juni 2020, 21:27
Of om vlak voor een optreden nog even te kijken of je haar goed zit?

Plant
8 juni 2020, 21:35
Is het niet om te zorgen dat je je handen niet open haalt aan de brugzadelhoogtestelschroefjes?

3x woordwaarde bij Scrabble :ok:

https://cdn.nashvillescene.com/files/base/scomm/nvs/image/2010/04/960w/6a739_springsteenroo.jpg

Maar dan neem je toch iets kortere schroefjes?

D3nnis
8 juni 2020, 21:44
Maar dan neem je toch iets kortere schroefjes?

Dat is een optie.
Zelf heb ik bij een gitaar de hoek van de hals tov de body aangepast om de schroefjes niet uit te laten steken, maar dat is niet de filosofie van Leo geweest denk ik.

mountainman
8 juni 2020, 21:58
Dus je haalt hem er iedere keer af als je de gitaar wil bespelen? lijkt me een gedoe...
heeft die ashtray trouwens nog enig nut behalve optisch?
Je trekt 'm zo los. Hij klemt over de opstaande rand van dat metalen plaatje.
Ome Leo meende geloof ik dat het wel prettig zou zijn om je hand op te laten steunen. Als shielding werkt het in ieder geval nauwelijks. Daarom heb ik nu ook Mojotone quiet coils.

Brum
8 juni 2020, 22:00
Misschien ben ik meer traditioneel ingesteld dan ik zelf denk dat ik ben, maar een mahonie body met bolt on mahonie neck, ebben toets, twee humbuckers, en gibson-stijl brug met staartstuk heeft voor mij niet zo veel met een telecaster te maken.
Ik vind het een leuke gitaar, maar tele-gas zou met zoiets niet gestild worden.

Over smaak valt niet te twisten, maar het is en blijft een telecaster.:)

D3nnis
8 juni 2020, 22:04
Nee, het is de vorm van een telecaster, da's heel wat anders :)

Brum
8 juni 2020, 22:16
Ja ey, als we zo gaan rekenen, dan is een telecaster deluxe ook geen telecaster.

Jasper.
8 juni 2020, 22:19
Dit inderdaad. Joe Duplantier van Gojira met z'n signature Charvel telecaster schiet me ook zo te binnen. Heeft Jim Root niet ook een signature telecaster? Er zijn er veel meer, maar dat laat ik maar aan de echte metalheads over.

Ja maar Snotlip is geen metal hebben we binnen twee pagina's geconcludeerd toch?

D3nnis
8 juni 2020, 22:21
Ja ey, als we zo gaan rekenen, dan is een telecaster deluxe ook geen telecaster.

Wat mij betreft is dat ook zo inderdaad.
Maar ja, ik heb het niet voor het zeggen bij fender, anders was dat echt wel anders geweest.

Brum
8 juni 2020, 22:29
Ja maar Snotlip is geen metal hebben we binnen twee pagina's geconcludeerd toch?

Ja, ik las het inderdaad ja. Hmm... Jazz?

Brum
8 juni 2020, 22:30
Wat mij betreft is dat ook zo inderdaad.
Maar ja, ik heb het niet voor het zeggen bij fender, anders was dat echt wel anders geweest.

Jij bent gek jonguh! Da's gvd de mooiste tele die er gemaakt is!:D

D3nnis
8 juni 2020, 22:34
Zo'n telecaster die eigenlijk een les paul wil zijn met twee humbuckers, 2x volume en 2x toon?
Ik zeg niet dat ik het lelijk vind (vind ik overigens wel ;) ) maar als ik baas was bij fender dan heette dat ding "theLescaster" in plaats van "telecaster".

Brum
8 juni 2020, 22:48
Ik vergeef het je. Niet wat betreft de naam, maar dat je 'm lelijk vindt.

Hiero!

http://imperialvintageguitars.com/wp-content/uploads/imported/7/1974-Fender-Telecaster-Deluxe-Mocha-Original-Vintage-Electric-Guitar-OHSC-263279316397-2.jpg

Plant
8 juni 2020, 23:00
Dat kan best nog iets verder:

https://guitar.com/wp-content/uploads/2018/07/fender-parallel-universe-troublemaker-tele-deluxe@800x600.jpg

Brum
8 juni 2020, 23:06
Heul niks mis mee!

D3nnis
8 juni 2020, 23:14
Die vind ik wel mooi.
....maar het is geen telecaster natuurlijk :D

Pepe
8 juni 2020, 23:27
Zo'n telecaster die eigenlijk een les paul wil zijn met twee humbuckers, 2x volume en 2x toon?
.

Met 2 humbuckers + 4 knoppen heb je misschien nog geen Les Paul. En semi of filtertron jr.... ik zie dat allemaal wat ruimer.

D3nnis
9 juni 2020, 06:58
Mijn zegen heb je (niet dat dat iets uit maakt overigens......filtertron vind ik trouwens een heel goed idee), maar neem nou die Joe Duplantier Charvel. Ik vind het een geinig ding, dat is het punt niet, maar wat is er nog telecaster aan, behalve dat men per ongeluk een telecaster freesprogramma heeft gebruikt?
Qua sound geloof ik er niet in dat die bodyvorm die gitaar als een telecaster laat klinken.

Als ik een AC30 top in een Marshall behuizing bouw, is het dan een Marshall of toch stiekem nog steeds een Vox?

Pepe
9 juni 2020, 09:22
Toen de Custom shop werd opgericht zei Page dat alles mogelijk was zolang op de template van een Fender en praktisch gezien zijn dat de contouren.

Schiet me trouwens nog iemand te binnen die waarschijnlijk geheel ten onrechte heavy-, alternative- en industrial metal op zijn wiki pagina heeft staan.:seriousf:

https://i.pinimg.com/originals/86/7a/01/867a010d890db6e539d0709cbf61e995.jpg

Brum
9 juni 2020, 12:26
Mijn zegen heb je (niet dat dat iets uit maakt overigens......filtertron vind ik trouwens een heel goed idee), maar neem nou die Joe Duplantier Charvel. Ik vind het een geinig ding, dat is het punt niet, maar wat is er nog telecaster aan, behalve dat men per ongeluk een telecaster freesprogramma heeft gebruikt?
Qua sound geloof ik er niet in dat die bodyvorm die gitaar als een telecaster laat klinken.

Als ik een AC30 top in een Marshall behuizing bouw, is het dan een Marshall of toch stiekem nog steeds een Vox?

En toch ga je er tele karakter in terug horen. Natuurlijk niet zoals een traditionele tele, maar er blijft iets tele-achtigs in zitten. Het zal de combinatie bodyvorm en geschroefde hals zijn, anders weet ik het ook niet te verklaren. Het is de attack van een tele icm een vetter geluid en veel sustain. Tenminste, zo ervaar ik het bij mijn tele deluxe-achtige.

Tupelo
9 juni 2020, 12:36
String through misschien..?

Tupelo
9 juni 2020, 12:39
Ik heb mijn control plate omgedraaid en de controls verplaatst. Dat werkt erg prettig!

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200608/dad801ebf08cb448f441dd9d0743c7e6.jpg

Zie ze weleens FSR voorbijkomen.
Lijkt mij ook wel handig, ik maak vrij veel gebruik van aan/afzwellend volume (beetje tremolo maken zo, ook fijn) en bedenk weleens dat mijn volumepot beter precies aan de andere kant zou zitten.

Brum
9 juni 2020, 13:24
String through misschien..?

Had ik nog niet eens bij stil gestaan. Zou zo maar 's kunnen inderdaad.

D3nnis
9 juni 2020, 15:50
Is er hier iemand bekend met de telecasters van panucci?
Flink duurder dan bv Zwier of Haar.
Ik ben er nog niet uit waar dat in zou zitten, op papier dan.

arjanb01
9 juni 2020, 16:12
Misschien omdat er een beroemde gitarist eroverheen gezeken heeft? Scheelt zo 1000 euro 😜😂🤣

D3nnis
9 juni 2020, 16:25
Ik zie op zich geen grotere namen dan bij Zwier of Haar, maar dat kan aan mij liggen.
Verder natuurlijk wel waar, dat kan zomaar €1000,- waard zijn :D

Tupelo
9 juni 2020, 16:42
Misschien laat hij zijn hout rijpen op Madagaskar vanille ?

D3nnis
9 juni 2020, 16:45
Nee, dat zou nog duurder zijn.

Tupelo
9 juni 2020, 16:47
Lijkt me niet eens zo verkeerd, als je die geur voor een x aantal jaren kan garanderen ?
Is een afgerichte prikkel tenslotte.
Mijn Guild heeft een zoete tabakslucht, niet vies rokerig maar echt zoet.
Ben al jaren gestopt met roken maar alleen al daarom speel ik er graag op.

:crazyhappy:

Erik de Perik
9 juni 2020, 17:13
Is er hier iemand bekend met de telecasters van panucci?
Flink duurder dan bv Zwier of Haar.
Ik ben er nog niet uit waar dat in zou zitten, op papier dan.

Haagse bouwer, maakt alles zelf, ook de pups. Z'n LP's schijnen nogal fantastisch te zijn. Vaak maakt erop spelen gelijk alles duidelijk. Ik heb geen idee dat het een praatjesmaker is, maar ken 'm verder niet.

Mitch
9 juni 2020, 20:36
Panucci's zijn kleine kunstwerkjes maar ja, iedere gitaar die nieuw boven de €1500 kost is hier al gauw niet goed.

D3nnis
9 juni 2020, 20:45
Kunstwerkjes op welk vlak?
Natuurgetrouwe relics?
Of ook gewoon qua instrument zelf?
Ik heb een keer staan te kwijlen bij een Patrick James Eggle tele. Prachtig gebouwd, mooi hout, geweldig klinkend (onversterkt dan, niet via amp geprobeerd), maar ja, €3500,-.....voor een tele....Het is niet niks.

telerocker
9 juni 2020, 22:12
Panucci's zijn kleine kunstwerkjes maar ja, iedere gitaar die nieuw boven de €1500 kost is hier al gauw niet goed.

Jos Rentmeester in Heinkenszand verkocht een paar jaar geleden Panucci's, met name strat-modellen. Goede gitaren hoor, sommige deden niet of nauwelijks onder voor een aantal Fender CS strats. Dat kon ik ter plekke vergelijken aangezien Jos altijd een flinke voorraad CS heeft.

Als ik Panucci's huidige range bekijk dan zoekt hij het nu deels ook in de Fano/Novo hoek. Als ze net zo goed zijn, dan kloppen zijn prijskaartjes wel een eind. Ik snap de kritische kanttekeningen wel, want 2750 euro voor een tele is dat een smak geld, maar als dat product op het niveau van een Fender CS is, is het een normale prijs voor een handbuild.

Angelo is trouwens geen praatjesmaker, heb ik van Jos begrepen. Hij is een vakman die mooie gitaren wil bouwen en wat minder op heeft met marketing.

Pter
9 juni 2020, 22:15
Een paar jaar geleden een Koreaanse G&L Asat Special gekocht van een indo, gitaar heeft een paar weken een eetlucht staan dampen, jammer dat die geur er inmiddels uit is.

Pepe
9 juni 2020, 23:22
Zit een beetje door die Panucci's te bladeren maar eigen modellen?... 2 van de 184... anomalies zou Spock zeggen.
Maar ook zijn F en G modellen is iets mee.... de vorm klopt gewoon niet of ben ik nou gek?
en dan kom ik dit soort dingen tegen... zulke scheve stemknoppen zitten zelfs niet op een... wait for it.... Harley Benton!


https://i.pinimg.com/originals/33/68/af/3368afe32df05256fd31d768644e808a.png

Luke-wannabe
9 juni 2020, 23:28
Als je een NL gebouwde Tele wilt moet je gewoon voor Gun gaan. Maar da's mijn mening. Die zijn echt niet normaal zo goed. Die Panucci Tele's doen het hem niet voor mij... Die Les Pauls die hij maakt zijn daarentegen echt waanzinnig. Leif de Leeuw heeft een hele mooie en ik was pas bij Vedran Mircetic van de Staat en die heeft er ook een die heel rauw klinkt. VET man.

Napoje
9 juni 2020, 23:45
Oigun bouwt ook geen klakkeloze kopieën maar gooit er een eigen sausje overheen. Geen idee wat zo’n ding kost.

Jammer dat ie hier nooit meer komt. De zelfbouw hoek is tegenwoordig bijna uitgestorven helaas.

Luke-wannabe
9 juni 2020, 23:52
Da's waar. Mijn Gun is wel vrij 'standaard' Tele, puur als je naar de pickup config kijkt. Maar alsnog heeft -ie echt een eigen sound.
Die Tele's kosten 2k heb weet ik toevallig ;)

arjanb01
10 juni 2020, 06:31
Zit een beetje door die Panucci's te bladeren maar eigen modellen?... 2 van de 184... anomalies zou Spock zeggen.
Maar ook zijn F en G modellen is iets mee.... de vorm klopt gewoon niet of ben ik nou gek?
en dan kom ik dit soort dingen tegen... zulke scheve stemknoppen zitten zelfs niet op een... wait for it.... Harley Benton!


https://i.pinimg.com/originals/33/68/af/3368afe32df05256fd31d768644e808a.png

Da’s niet best inderdaad... en daar betaal je bij hem bijna 3K voor een les Paul.😬
Maar elke bouwer heeft weleens een maandagmorgen modelletje gebakken.
Verder kan elke bouwer in NL goeie Tele’s bouwen. Het meest basic gitaar model ever.... blok hout, halsje met 6 stemknoppen en 2 pickups.
Wat kan er fout gaan😁?

D3nnis
10 juni 2020, 06:47
Zo bekeken is het toch het beste om een harley benton te kopen, want als chinese kinderen een iphone in elkaar kunnen zetten zal een blok hout, halsje en 2 elementen ook nog wel lukken, toch?

Brum
10 juni 2020, 09:14
Da’s niet best inderdaad... en daar betaal je bij hem bijna 3K voor een les Paul.😬
Maar elke bouwer heeft weleens een maandagmorgen modelletje gebakken.
Verder kan elke bouwer in NL goeie Tele’s bouwen. Het meest basic gitaar model ever.... blok hout, halsje met 6 stemknoppen en 2 pickups.
Wat kan er fout gaan😁?

Als ik die neckpockets van Fender zie, dan kan er toch nog wel het e.e.a. fout gaan. Of de rest doet het fout en Fender goed, want het is hun model natuurlijk.

Mitch
10 juni 2020, 09:52
Die stemmechanieken staan inderdaad lullig versprongen. Desalniettemin, zijn LP's, voor zover ik ze gezien heb, zijn absolute beauty's. En ik word altijd een beetje kriebelig als er commentaar komt op Nederlands handwerk dat niet voor weggeefprijzen wordt aangeboden. Tot zover de disclaimer*

Luke-wannabe
10 juni 2020, 10:03
Ach ja, ik denk altijd maar zo: mensen die dat te veel geld vinden zijn blijkbaar niet de doelgroep. Mensen die zo'n ding hebben en kopen vinden de gitaar het dubbel en dwars waard.

telerocker
10 juni 2020, 10:11
Zit een beetje door die Panucci's te bladeren maar eigen modellen?... 2 van de 184... anomalies zou Spock zeggen.
Maar ook zijn F en G modellen is iets mee.... de vorm klopt gewoon niet of ben ik nou gek?
en dan kom ik dit soort dingen tegen... zulke scheve stemknoppen zitten zelfs niet op een... wait for it.... Harley Benton!


https://i.pinimg.com/originals/33/68/af/3368afe32df05256fd31d768644e808a.png

Wizard en Buffalo zitten in de Novo-hoek. Dat stemmechaniek is idd slordig...

LRS
10 juni 2020, 10:20
Als je een NL gebouwde Tele wilt moet je gewoon voor Gun gaan. Maar da's mijn mening. Die zijn echt niet normaal zo goed. Die Panucci Tele's doen het hem niet voor mij... Die Les Pauls die hij maakt zijn daarentegen echt waanzinnig. Leif de Leeuw heeft een hele mooie en ik was pas bij Vedran Mircetic van de Staat en die heeft er ook een die heel rauw klinkt. VET man.

Ik heb twee of drie jaar terug eens een gelegenheids-lesje van Leif gehad, ik met m’n LP Standard op schoot en hij met z’n Goldtop Panucci gezellig een uurtje zitten keuvelen, pingelen en met slide gespeeld. Als zijn gitaar de norm is voor wat men daar bouwt, dan vind ik de prijs prima gerechtvaardigd. Met mijn LP was echt niks mis, maar de Panucci stak er qua afwerking, gewicht en sound met kop en schouders boven uit.

D3nnis
10 juni 2020, 10:22
En ik word altijd een beetje kriebelig als er commentaar komt op Nederlands handwerk dat niet voor weggeefprijzen wordt aangeboden. Tot zover de disclaimer*

Ik weet niet of dat op mij gericht is, maar ik voel me aangesproken :)
Mijn vraag was niet bedoeld als commentaar op Nederlands handwerk, maar het ging me meer om het verschil tussen bijvoorbeeld Zwier, of Haar, of een ander in om en nabij die prijsklasse, en Panucci, en daarmee het vergelijk van Nederlands handwerk met Nederlands handwerk.
Ik ben chauvinistisch genoeg om "made in holland" te kunnen waarderen maar gitaren van bv Zwier zijn nou ook niet bepaald bagger te noemen, dus was ik benieuwd naar waar het verschil hem zit.
Zoals Erik al aangaf, Panucci lijkt nou ook niet de meest commerciële / marketingprietpraat bouwer, dus dat is het niet.

Napoje
10 juni 2020, 14:32
Wat betreft haar, dat is ook niet 100% handwerk meer. Die gebruikt volop cnc en plek machines. Niets mis mee. Scheelt veel tijd en daarom zijn zijn prijzen redelijk. Misschien doet angelo nog alles met de hand. Dat kan het prijsverschil bepalen.

Pepe
10 juni 2020, 14:59
De hele discussie wat een gitaar mag kosten, daar heeft de consument toch niks mee te maken? Het is je zorg niet en nobody cares.
Het enige waar je iets over mag roepen is wat het jou waard is en dan koop je het of niet. En weer, no one cares.
Wat scheve schroefjes betreft, dat kan gebeuren maar het verontrust mij dat men dat niet in orde maakt maar gewoon high res op de site zet. Daar spreekt toch een soort disrespect naar hun klanten toe uit en ik weet niet of je dat moet willen.

Napoje
10 juni 2020, 15:14
Let op: Uiteindelijk komen we toch weer uit bij harley benton. Daar zitten de schroefjes wel recht.

Pter
10 juni 2020, 15:25
Da's gewoon vintage, hoeft allemaal niet zo perfect.

Kim Wilson
10 juni 2020, 15:29
Vintage, of karakter. Uiteindelijk gaat het om meer dan het recht staan van een paar schroefjes.

Pepe
10 juni 2020, 15:31
Let op: Uiteindelijk komen we toch weer uit bij harley benton. Daar zitten de schroefjes wel recht.

HB is Duits. Duitsers houden van recht want zoals het spreekwoord luidt, reich sein und gerecht reimt sich wie krumm und schlecht.

telerocker
10 juni 2020, 15:50
HB is Duits. Duitsers houden van recht want zoals het spreekwoord luidt, reich sein und gerecht reimt sich wie krumm und schlecht.

Dan hebben ze heel snel een cohort Aziaten genaturaliseerd. ;)

Da Vinci
10 juni 2020, 15:51
Als ik die neckpockets van Fender zie, dan kan er toch nog wel het e.e.a. fout gaan. Of de rest doet het fout en Fender goed, want het is hun model natuurlijk.

Een goeie strat moet een beetje rammelen Brum. Zo'n strakke neckpocket is natuurlijk allemaal erg premium en zorgt er voor dat je forumvriendjes niet beginnen te mekkeren over je net aangeschafte plank maar gaat ie er beter van klinken? Bij Fender doen ze niet aan die flauwekul dus daar krijg je gewoon een original vintage old spec custom shop neckpocket met wat bewegingsruimte :strat:

Luke-wannabe
10 juni 2020, 15:59
Ik heb twee of drie jaar terug eens een gelegenheids-lesje van Leif gehad, ik met m’n LP Standard op schoot en hij met z’n Goldtop Panucci gezellig een uurtje zitten keuvelen, pingelen en met slide gespeeld. Als zijn gitaar de norm is voor wat men daar bouwt, dan vind ik de prijs prima gerechtvaardigd. Met mijn LP was echt niks mis, maar de Panucci stak er qua afwerking, gewicht en sound met kop en schouders boven uit.
Ja, dat ding klinkt heel vet!

D3nnis
10 juni 2020, 17:45
Een goeie strat moet een beetje rammelen Brum.

Haha...Ik had het ooit met een gitaarbouwer over dat het eigenlijk toch veel mooier is als je in de hals draadinserts plaatst zodat je met een (metrische) schroef de hals vast kunt zetten.
"Ja", zei hij "maar dan klinkt het niet meer als een strat" :D

D3nnis
10 juni 2020, 17:46
De hele discussie wat een gitaar mag kosten, daar heeft de consument toch niks mee te maken? Het is je zorg niet en nobody cares.
Het enige waar je iets over mag roepen is wat het jou waard is en dan koop je het of niet. En weer, no one cares.

Jij weet toch helemaal niet wat een ander wel of niet boeit?



Wat betreft haar, dat is ook niet 100% handwerk meer. Die gebruikt volop cnc en plek machines. Niets mis mee. Scheelt veel tijd en daarom zijn zijn prijzen redelijk. Misschien doet angelo nog alles met de hand. Dat kan het prijsverschil bepalen.

Ik weet niet of dat veel scheelt op de uiteindelijke prijs. In de tijd dat zo'n ding staat te rammelen kun je zelf wat anders doen, en sommige klussen zijn misschien sneller, maar als daar een machine uurtarief tegenover moet staan waar je U tegen zegt dan is het niet per se gunstig.
Ik heb geen idee hoe de cnc machine van een gemiddelde zzp-bouwer er uit ziet en kost, maar in de metaalbewerking is er ook in Nederland echt nog wel ruimte voor een conventionele freesbank met een mannetje, voor bepaalde klussen.

Napoje
10 juni 2020, 19:16
Jij weet toch helemaal niet wat een ander wel of niet boeit?




Ik weet niet of dat veel scheelt op de uiteindelijke prijs. In de tijd dat zo'n ding staat te rammelen kun je zelf wat anders doen, en sommige klussen zijn misschien sneller, maar als daar een machine uurtarief tegenover moet staan waar je U tegen zegt dan is het niet per se gunstig.
Ik heb geen idee hoe de cnc machine van een gemiddelde zzp-bouwer er uit ziet en kost, maar in de metaalbewerking is er ook in Nederland echt nog wel ruimte voor een conventionele freesbank met een mannetje, voor bepaalde klussen.

Een voor gitaarbouw geschikte cnc machine heb je voor vanaf 2000€. Althans dat vertelde een Prof gitaarbouwer Mij zo’n 3 jaar geleden. Hoe het vandaag de dag staat weet ik niet. Geen onoverkomelijk bedrag.

D3nnis
10 juni 2020, 19:32
Hmm, dat is goed te doen inderdaad, komt nog wat software / postprocessing kneut bij natuurlijk, maar dan nog.
Voor gitaren heb je natuurlijk ook helemaal geen 5-assige bank nodig.

Erik de Perik
10 juni 2020, 19:41
Dat lijkt mij nogal aan de zonnige kant.

D3nnis
10 juni 2020, 19:54
Leek mij ook, maar anderzijds, je hebt maar een beperkte slag nodig, want een gitaar is niet zo groot. Als je het hebt over contouren maken voor hals en body, dan heb je alleen X en Y nodig, en als je niet te gek nauwkeurig hoeft kun je met een stappenmotor ipv full servo, en (relatief) onnauwkeurige geleidingen etc al best een eind komen; de bewerkingskrachten zijn ook niet gek hoog.
Wordt wat anders als je 24/7 vol industrieel aan de gang wilt natuurlijk, maar toch, kan zomaar zijn dat je best een eind kunt komen met de hardware.

Pter
10 juni 2020, 20:55
Op het houtbewerkingsforum hebben er zelf een paar cnc machine gemaakt voor 1500/1900 euro(afhankelijk van de grootte) maar daar zijn ze mee gestopt vanwege de tijd die erin ging zitten en ook de kosten die snel oplopen. En dan moet je ook nog met de software leren werken (Autodesk Fusion is gratis voor persoonlijk gebruik, maar anders heb je daar ook nog kosten van).
Hier is ook de nodige info:
https://cnczone.nl/viewforum.php?f=47

Pter
10 juni 2020, 21:10
Maar dan heb je je hout bewerkt, een paar keer tegen het plankje geklopt om te kijken of ie 'terugpraat', een lekker halsje erop, al dan niet gekocht, goede hardware erop, maar dat wil dan volgens mij nog steeds zeggen dat je een goede gitaar hebt.
Marktwaarde is in ieder geval 0 (tot je naamsbekendheid hebt), maar daar moet je het dan ook niet voor doen.

Erik de Perik
10 juni 2020, 21:11
Leek mij ook, maar anderzijds, je hebt maar een beperkte slag nodig, want een gitaar is niet zo groot. Als je het hebt over contouren maken voor hals en body, dan heb je alleen X en Y nodig, en als je niet te gek nauwkeurig hoeft kun je met een stappenmotor ipv full servo, en (relatief) onnauwkeurige geleidingen etc al best een eind komen; de bewerkingskrachten zijn ook niet gek hoog.
Wordt wat anders als je 24/7 vol industrieel aan de gang wilt natuurlijk, maar toch, kan zomaar zijn dat je best een eind kunt komen met de hardware.



Als ik dan naar dit instapmodel kijk... stappenmotoren en niet eens groot genoeg voor een hals....

https://www.cnc-step.nl/high-z-s400t/

D3nnis
10 juni 2020, 21:13
Je moet ook bij ali kijken natuurlijk :D

Erik de Perik
10 juni 2020, 21:19
Ik denk het ook ja!

Brum
10 juni 2020, 21:44
Daar koop ik dus gewoon echt nog geen batterij hè.

Orpheo
11 juni 2020, 09:15
Daar koop ik dus gewoon echt nog geen batterij hè.

Ali is leuk voor zaken als slagplaten in bulk kopen; gewoon meuk dus die je in bulk wilt hebben en maatvoering niet op 1/10mm nauwkeurig hoeft.

Brum
11 juni 2020, 10:18
Inside joke, Orpheo. Voor Piezo een inwendig grapje.:)

Mitch
11 juni 2020, 21:28
Ik weet niet of dat op mij gericht is, maar ik voel me aangesproken :)
Mijn vraag was niet bedoeld als commentaar op Nederlands handwerk, maar het ging me meer om het verschil tussen bijvoorbeeld Zwier, of Haar, of een ander in om en nabij die prijsklasse, en Panucci, en daarmee het vergelijk van Nederlands handwerk met Nederlands handwerk.
Ik ben chauvinistisch genoeg om "made in holland" te kunnen waarderen maar gitaren van bv Zwier zijn nou ook niet bepaald bagger te noemen, dus was ik benieuwd naar waar het verschil hem zit.
Zoals Erik al aangaf, Panucci lijkt nou ook niet de meest commerciële / marketingprietpraat bouwer, dus dat is het niet.

Misschien was ik chagrijniger dan nodig door het oeverloze gezeur hierover de afgelopen jaren. Jij stelde het heel netjes inderdaad.
De Fender knockoffs zijn in verhouding minder ingewikkeld natuurlijk. Ik doelde ook vooral op zijn LP's waar ik echt een aantal beauties van gezien heb. Maar ja, Pepe heeft een hele suffe gevonden, nota bene op de Panucci site, dus mijn woord is niets meer waard nu :D

Napoje
11 juni 2020, 21:42
Geen panucci dus. Toch maar een harley benton :)

tnijland
11 juni 2020, 22:26
Tele live(s) matter...