PDA

View Full Version : Corrosie. Hoe fix je dat?



obiwanjacobi
30 mei 2020, 12:30
Heb wat oudere gitaren die last hebben van corrosie - door mijn zweet handjes van vroeger (heb het idee dat het tegenwoord een stuk minder erg is...?)

Anyway, ik zou graag willen weten hoe ik dat het beste kan fixen - moet ik het wel fixen?

Een aantal ervan gaan in de verkoop dus ik wil daarmee ook de aantrekkelijkheid wat vergroten...

Betreft brug, schroefjes, knoppen etc...

Remork1970
30 mei 2020, 13:05
Ehh, WD-140, of cola wellicht?

munkie
30 mei 2020, 16:25
Gewoon zo op MP gooien met een hoop blabla over nataural relic enzo. En schaamteloos overvragen. Zweethandjes had ik vroeger ook meer last van. Toen speelde ik ook meer moet ik toegeven.

Plant
30 mei 2020, 16:52
Corrosie 'fix' je volgens mij niet, je kunt wel metaal wegkrabben maar daar wordt het niet meer nieuw van en het komt toch terug.

Vervangen kan, maar dat zijn dan extra kosten en tijd en dat verdien je er toch niet mee terug dus een koper kan dat beter zelf doen als ie wil. En er zijn idd relic liefhebbers die niet willen dat ermee is geprutst.

Schroefjes kan natuurlijk wel een issue zijn als ze niet meer zijn te verdraaien, maar ook dat zou ik aan de koper overlaten.

Ik kocht ooit een gitaar (Tele model) waar de imbus kopjes van de zadelschroefjes echt gewoon waren weggerot door de handpalm die er altijd op had gesteund. Vervangen was de enige optie als ik er nog iets aan wilde afstellen. Omdat ik toch andere zadels wilde heb ik die geheel vervangen en niet alleen schroefjes. Iemand anders had misschien alleen nieuwe schroefjes besteld.

obiwanjacobi
30 mei 2020, 17:55
Ik heb voor de test een paar schroefjes in de WD-40 laten weken. Het knapt er wel iets van op maar ik was niet weg van de olie-achtige residu dat achterblijft.

Ik snap dat ik het nooit meer naar nieuwstaat kan 'fixen', maar ik hoop wel op een kleine cosmetische verbetering. :)

Erik de Perik
30 mei 2020, 18:36
Laat de schroefjes een nacht in de azijn weken.

BamBuFan1
30 mei 2020, 23:34
https://youtu.be/8LhFCuXBIUc

no 1 hops
1 juni 2020, 07:18
ik heb met een zgn glaspen magneetpooltjes van pickups van roest bevrijd.
denk wel om je vingers, want de glasvezel dringen snel in je huid en heb je een tijd last van

RoryVDW
1 juni 2020, 13:31
Laat de schroefjes een nacht in de azijn weken.

Das eerder voor ontkalken...denk ik.

obiwanjacobi
1 juni 2020, 15:42
Nee, azijn heb ik ook wel gebruikt zien worden om idd roest te verwijderen.

Ga ik proberen, thanks.

Plant
1 juni 2020, 18:13
Ik vind die elektrolyse-methode wel gaaf. Misschien wat bewerkelijk, maar kijk eens wat eraf komt.
Alleen al voor het experiment zou ik daar voor kiezen.
Nieuw wordt het niet, je blijft het (van dichtbij) wel zien. Maar misschien is jouw hardware er minder erg aan toe.

Erik de Perik
1 juni 2020, 19:25
Is niet zoveel werk hoor, bakje water met zout, ijzeren staafje (lepel oid) er met de knijper van een acculader inhangen. Ijzeren zeefje met wat je wilt ontroesten erin hangen, daar dan de andere knijper op zetten en stroom erop.

Plant
1 juni 2020, 19:45
Ik denk dat mensen alleen wat azijn in een bakje gieten minder werk vinden ;) Maar ik verwacht daar niet hetzelfde resultaat van.

purplejohn
1 juni 2020, 21:54
Jaar of 3 geleden een opknappertje gehad en daar voor de verroeste delen "Epoxy Brunox" gebruikt. (Vroeger heette het Noverox geloof ik). Duur spuitbusje, maar werkt perfect en zet je roest om in een zwarte laag zonder intensief schuren enzo. .

Erik de Perik
7 juni 2020, 21:25
Al iets geprobeerd?

obiwanjacobi
8 juni 2020, 12:19
Nee, nog niet. Ik moet eerst ook nog het een en ander los schroeven - druk, druk, druk ;)

Fobo
9 juni 2020, 10:52
Gewoon, wat Remork zegt: cola, het enige zinvolle waar je het voor kunt gebruiken :ok:

Erik de Perik
9 juni 2020, 17:37
Cola werkt zo vanwege het fosforzuur oftewel een zuur, net als azijn.

obiwanjacobi
12 juni 2020, 06:40
Ik heb de knoppen van deze gitaar in azijn laten weken voor iets minder dan 24 uur.
https://lh3.googleusercontent.com/bKJW-lNWSipo3x0ftB1cxrBEBaZm3k_8uYVsodPUxLez0ArbHvq44Nv QcQPcRsBruID8UzgaFjIE_HDrlKl4jzQQXtuz-oH4dDju9tHvBa_DEPYG7EuDWRQbhJFsqCkQW7gmVNS2kZv8hzl ifagIf9TFTlDmF--Sz5CowApgZCwOjwvkHwRwPn_HgEP0YIX2OZCB9qwxZ-lEoyZr_VHTObr8oDtMgfc57hFjCIE6m8gnA2nn2yFvYxaFoRb0 42zkB6prA9BqB-nZGwJ4B3lIv-3iiUPBDHAqQBhr2I1o8UrNHeeKzY5hpF6kDNRnt4Tf1WjRigyz WLqDl_ODqbjHW7PKX-hn4Edqz93GkbyTD-VcSz5K11Xh0QgWIX1n_8DiFgEzxecpFkyFc4rY1AhACRRjNVum PDtItZc-PywVEh-dC54kxzWQtEfQ6f_YYz_yn6bX6gU0Vz1m6EYuJzkLDtx2rw8Td QZZ-ONexO4RGgO1XeC8fFSR1BkSduVjx2MPXrxRsJORQdD4-1ObiDwMDrgp9FzYoxIq1e_AgZmT17hSHz-1Tqoijs1bLN2klgh6PufH7OvgLVukHLh3c0ZpWWBaBywSDdIHV Ux5xn1DH9yTo_M-SDI89260mIpuxNwRqxWRa6wHwyaKVbKCIPdZ8FACHX_wSXb0Cu 4EtXdP2qGUFp167eARhOE6lVM_HA=w615-h920-no?authuser=0

Ze zijn helemaal corrosie vrij ... en kleur vrij. De bruinige kleur die ze hadden is weg en het is nu een soort metalic-koper look.
Denk dat ik ze er te lang in heb gehad... Ze zien er wel weer netjes uit, dat wel.

Ik heb ook met een glaspen geprobeerd maar dat is vooral (heel fijn) schuurpapier en daarmee verwijder je alles.
Ik ga in het weekend voorzichtig kijken hoelang ik onderdelen in de azijn moet laten om niet de verf te strippen maar wel de corrosie - elk uur checken ofzo.